شرکت‌های هواپیمایی در مسیر رقابت با یکدیگر برای جذب مسافران بیشتر، انواع روش‌ها مانند بالا بردن کیفیت هواپیماها و بهبود خدمات را به کار می‌گیرند. به روز کردن هواپیما به دلیل هزینه بسیار بالایی که دارد، در بازه‌های زمانی کوتاه مدت امکان پذیر نیست و این کار در کل توجیه اقتصادی ندارد. راهکار دیگری که در دسترس شرکت‌های هواپیمایی قرار دارد، بهبود خدماتی است که ارائه می‌دهند. این خدمات موارد بسیار گوناگونی را شامل می‌شوند که بسته به شرکت هواپیمایی متفاوت هستند و لزوما در تمامی این ایرلاین ها شاهد همه این خدمات نخواهید بود. سرویسی که در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم درباره آن صحبت کنیم، شرایط رزرو ویلچر در فرودگاه است. پس با ما همراه باشید.

موردی که در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم به معرفی آن بپردازیم و جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهیم، خدمات ویلچر پرواز است. این خدمت مورد نیاز همه نیست ولی یکی ار موارد واجبی است که هر ایرلاینی باید به آن توجه خاصی داشته باشد تا بتواند نیاز این دسته از مسافران را نیز برطرف کند.

چگونه برای رزرو ویلچر در فرودگاه اقدام کنیم؟

چه کسانی می توانند از خدمات رزرو ویلچر در پرواز استفاده کنند؟

قبل از شروع بحث، باید به این نکته بپردازیم که اصولا چه افرادی به رزرو ویلچر در فرودگاه نیاز دارند و چه کسانی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. همانطور که افراد توان خواه که به صورت دائم به ویلچر نیاز دارند (بدون آن قادر نخواهند بود که امور روزانه خود را به انجام برسانند)، مخاطب خدمات رزرو ویلچر در پرواز هستند، افراد دیگری نیز ممکن است به واسطه شرایط خاصی که برای آن‌ها پیش می‌آید، درخواست این نوع خدمات را داشته باشند.

به عنوان مثال ممکن است فردی به دلیل شکستکی پا، قادر به راه رفتن نباشد یا کهولت سن علت عدم توانایی برخی از افراد در راه رفتن باشد. پس تا اینجای مطلب متوجه این موضوع شدیم که دلایل درخواست این خدمات ممکن است بسیار متنوع باشد.

در ادامه به بررسی روند درخواست رزرو ویلچر در فرودگاه خواهیم پرداخت و درباره کم و کیف آن نکاتی را ذکر خواهیم کرد.

چگونه برای رزرو ویلچر در فرودگاه اقدام کنیم؟

چگونگی درخواست ویلچر در فرودگاه

به هر دلیلی که درخواست رزرو ویلچر در فرودگاه داشته باشید، این امکان وجود دارد که از راه‌های مختلف این خدمات را دریافت کنید. در اینجا دو حالت ممکن است برای شما اتفاق بیفتد که در ادامه به شرح این دو حالت خواهیم پرداخت.

درخواست ویلچر بدون ثبت هنگام رزرو بلیط

اولین حالت هنگامی اتفاق خواهد افتاد که شما در زمان رزرو بلیط هواپیما به این نکته اشاره نکنید که درخواست چنین خدماتی را دارید. در این حالت پس از رسیدن به فرودگاه باید به واحد خدمات مسافرین مراجعه کرده و درخواست ویلچر خود را مطرح کنید. در اغلب موارد در این حالت، مسئول مربوطه پس از هماهنگی کوتاهی، ویلچری را در اختیار شما قرار خواهد داد که می‌توانید آن را تا پای پلکان پرواز همراه داشته باشید.

اگر ویلچر در همان دقایق در اختیار شما قرار نگیرد، معمولا پس از کمی انتظار، ویلچر در اختیار شما قرار خواهد گرفت. از آنجایی که تعداد ویلچرها محدود است و در برخی مواقع تعداد درخواست‌ها بیش زیاد می‌شود، باید کمی منتظر بمانید.

چگونه برای رزرو ویلچر در فرودگاه اقدام کنیم؟

ثبت درخواست ویلچر هنگام رزرو بلیط

حالت دوم هنگامی اتفاق خواهد افتاد که شما در زمان رزرو بلیط به این نکته اشاره کنید که نیاز به خدمات ویلچر دارید. در این حالت درخواست شما از طریق وب سایتی که از آن اقدام به خرید بلیط کرده‌اید، در سیستم شرکت هواپیمایی ثبت خواهد شد.

در سایت فلای تودی این امکان برای شما فراهم شده تا درخواست ویلچر را در هنگام رزرو بلیط به ثبت برسانید و با این کار می‌توانید دست کم از ثبت درخواست خود مطمئن باشید. لازم به ذکر است که ثبت درخواست به معنی تایید نهایی آن نیست.

هنگامی که در زمان رزرو بلیط این درخواست را در سیستم ثبت کنید، سه وضعیت در انتظار شما خواهد بود. مطابق با هر یک از این سه وضعیت، کدی بر روی بلیط شما درج خواهد شد که در ادامه درباره آن توضیح می‌دهیم.

ویلچر رمپ | WCHR

ویلچر رمپ (Wheelchair Ramp) حالتی است که فرد درخواست‌دهنده امکان راه رفتن در مسافت‌های طولانی را ندارد ولی می‌تواند در راهروی هواپیما جابجا شود و همینطور امکان بالا و پایین رفتن از پله‌های هواپیما را دارد. وقتی این کد روی بلیط شما ثبت شود، پس از رسیدن به فرودگاه یک ویلچر فقط تا پای پلکان هواپیما شما را جابجا خواهد کرد و پس از آن خودتان باید از پله‌ها بالا رفته، سوار هوا شوید و روی صندلی بنشینید.

ویلچر رمپ

ویلچر استپس | WCHS

در حالت ویلچر استپس (Wheelchair Steps) فرد درخواست دهنده امکان راه رفتن در مسیرهای هموار را دارد و تنها نمی‌تواند از پله بالا و پایین رود. با ثبت این کد روی بلیط، شما تا پای پلکان رفته و پس از آن تیمی مخصوص توسط یک بالابر شما را به داخل هواپیما منتقل خواهند کرد و مجدد خودتان تا رسیدن به صندلیتان مسیر داخل کابین را طی خواهید کرد.

ویلچر استپس

ویلچر کابین | WCHC

در حالت ویلچر کابین (Wheelchair Cabin Seats) فرد درخواست‌کننده توانایی حرکت و بالا و پایین رفتن از پله‌ها را ندارد و در کل به ویلچر وابسته است. این حالت ویژه‌ترین شرایطی است که برای رزرو ویلچر در فرودگاه وجود دارد. در این شرایط یک ویلچر شما را تا پای پلکان جابجا خواهد کرد، به وسیله یک بالابر به داخل کابین منتقل خواهید شد و پس از آن با یک ویلچر به جای مخصوص خودتان در کابین منتقل خواهید شد.

ویلچر کابین

اقدامات لازم پس از رزرو بلیط با خدمات ویلچر

برای رزرو ویلچر در فرودگاه بهترین کار این است که قبل از هر اقدامی با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید و شرایط خودتان را شرح دهید و درخواست‌های خود را مطرح کنید. با این کار، شرکت هواپیمایی راهنمایی‌های لازم را به بهترین شکل در اختیار شما خواهد گذاشت.

اما اگر قبل از رزرو بلیط با شرکت هواپیمایی تماس نگرفتید، حتما بعد از رزرو و ثبت درخواست ویلچر، اقدام به برقراری تماس کنید. با این کار در بدترین حالت ویلچر تا پای پرواز شما را همراهی خواهد کرد.

لازم به ذکر است امکان دارد حتی پس از رزرو بلیط و ثبت درخواست ویلچر، نتوانید از خدماتی که انتظار داشتید استفاده کنید و تنها ویلچر رمپ در اختیار شما قرار بگیرد؛ به همین دلیل بهتر است حتما قبل از رزرو بلیط با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید.

نکات مهم رزرو بلیط هواپیما با خدمات ویلچر

-در بسیاری از هواپیماها امکان استفاده از ویلچر نیست، بنابراین بهتر است پس از انتخاب بهترین ایرلاین مورد نظر خود، قبل از رزرو بلیط این موضوع را با شرکت هواپیمایی چک کنید.

-ظرفیت خدمات «ویلچر کابین» محدود است. برای استفاده از آن، باید بلافاصله اقدام کنید.

-در ویلچرهای شخصی که دارای باطری هستند، قطعات آن شامل بدنه و باطری از یکدیگر جدا می‌شوند. به این ترتیب، باطری با محافظ مناسب در قسمت بار هواپیما قرار می‌گیرد.

-در برخی پروازها برای رزرو بلیط با خدمات ویلچر لازم است فرم پر کنید. بهتر است این موضوع را نیز با هواپیمایی مربوطه بررسی کنید.

-حتما حداکثر ۴۸ ساعت قبل از پرواز با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید و شرایط رزرو ویلچر در فرودگاه را بررسی کنید و در مورد شرایط و الزاماتی که باید رعایت شود، اطلاعات مورد نظرتان را به دست آورید.

امکان استفاده از ویلچر شخصی داخل کابین وجود دارد؟

در برخی از پروازها بعد از هماهنگی با شرکت هواپیمایی این امکان وجود دارد.

پس از انتقال به داخل کابین هواپیما چه اتفاقی برای ویلچر شخصی می‌افتد؟

این ویلچر پس از بسته بندی به قسمت بار هواپیما منتقل شده و تا مقصد در آن‌جا می‌ماند.

مهم‌ترین اقدامی که پس از ثبت بلیط ویلچردار باید انجام شود، چیست؟

تماس با هواپیمایی مهم‌ترین اقدامی است که پس از رزرو بلیط باید انجام شود.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید