قوانین سفر به اروپا از سال ۲۰۲۳ برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا تغییر می‌کند. به این ترتیب، اطلاعات مسافرانی که به کشورهای عضو این اتحادیه و حوزه شنگن سفر می‌کنند، قرار است در سامانه جدیدی به نام سیستم ورود و خروج (EES) استفاده شود.

سیستم EES چیست؟

به گزارش مجله گردشگری فلای تودی، EES سامانه ثبت ورود و خروج مسافران است که با رعایت کامل حقوق افراد، اطلاعات کسانی را که از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا وارد این منطقه می‌شوند، ثبت می‌کند. این اطلاعات شامل نام، ویزای مسافرتی، اطلاعات بیومتریک (اثر انگشت و تشخیص چهره)، تاریخ و محل ورود و خروج مسافران خواهد بود. همچنین، اگر فردی اجازه ورود پیدا نکند، در این سیستم ثبت خواهد شد. در واقع EES بخشی از طرح «سیستم اطلاعات سفر و صدور مجوز اروپا (ETIAS)» محسوب می‌شود که از اواخر سال آینده میلادی اجرا خواهد شد.

ورود به منطقه شنگن بدون مهر پاسپورت!

با روی کار آمدن سیستم EES، مهر زدن به پاسپورت حذف می‌شود و به‌جای آن، ورود و خروج افراد به کشورهای اتحادیه اروپا به صورت خودکار در این سیستم ثبت خواهد شد. با استفاده از مهر پاسپورت در سفرهای برون‌مرزی، داده‌های قابل اعتمادی از گذرگاه‌های مرزی به‌دست نمی‌آمد و به‌صوررت سیستماتیک امکان شناسایی افرادی که بیش از زمان مجاز اقامت خود در کشوری می‌ماندند، وجود نداشت.

EES به جلوگیری از مهاجرت غیر قانونی و حفاظت از شهروندان اروپایی کمک می‌کند. همچنین با به‌کارگیری آن، اتباع کشورهای ثالث راحت‌تر می‌توانند به این منطقه سفر کنند. در عین حال، تقلب در ارائه اسناد و مدارک شناسایی از طریق این سیستم، به راحتی قابل شناسایی خواهد بود.

EES از جمله ابزارهای امنیتی است که از آن برای دستیابی به اهداف مورد نظر اتحادیه اروپا در زمینه امنیت و مهاجرت، به‌ویژه در رابطه با مدیریت مرزها و جلوگیری از ارتکاب جرائم استفاده خواهد شد.

شینگن

هدف سامانه EES چیست؟

پس از بازبینی در مدیریت مرزهای کشورهای اروپایی، استفاده از سامانه EES:

  • سفر به کشورهای اروپایی را آسان و بازرسی‌های مرزی را کارآمدتر می‌کند.
  • از مهاجرت‌های غیر قانونی جلوگیری می‌کند.
  • با تایید هویت افراد، به مبارزه با تروریسم و جرایم جدی سازمان‌یافته کمک می‌کند.
  • اطلاعات دقیقی را در مورد حداکثر مدت اقامت مجاز افراد در کشورهای اتحادیه اروپا ارائه می‌دهد.
  • افرادی را که بیش از سقف مجاز در کشورهای اروپایی مانده‌اند، شناسایی می‌کند.
  • به شناسایی تروریست‌ها، جنایتکاران، مظنونان و قربانیان جنایات کمک می‌کند.
  • روند زمان‌بر و خسته‌کننده مهر زدن به پاسپورت را حذف می‌کند (غیر از موارد استثنایی)،
  • زمان انتظار در صف‌های طولانی کنترل گذرنامه را کاهش می‌دهد.
  • علاوه بر ورود و خروج اتباع غیر اتحادیه اروپا، سابقه افرادی که اجازه ورود آن‌ها به کشوری را صادر نشده است، ثبت می‌شود.
  • و….

سوالات متداول درباره سیستم EES

از سیستم EES برای چه مسافرانی استفاده خواهد شد؟

مسافرانی که تبعه کشورهای اتحادیه اروپا نیستند و قصد دارند برای اقامتی کوتاه مدت به کشورهای اروپایی سفر کنند، ورود و خروجشان با استفاده از سیستم EES ثبت می‌شود.  

برای آنکه بتوانیم از سیستم EES استفاده کنیم، چه پاسپورتی باید داشته باشیم؟

اگر شما تبعه کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستید و باید اطلاعاتتان در سامانه EES وارد شود، به یک پاسپورت بیومتریک نیاز خواهید داشت. این گذرنامه، حاوی تراشه‌ای با اطلاعات بیومتریک است که در زمان درخواست پاسپورت از شما دریافت شده است.

سیستم EES از چه زمانی در اتحادیه اروپا اجرایی خواهد شد؟

انتظار می‌رود که EES در پایان ماه می ۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۲) عملیاتی شود.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید