عراق، مهد تمدن مدرن و قلب بین‌النهرین باستان است. بابل که زمانی مرکزیت جهان بود، در این کشور قرار داشت و به همین دلیل هم سایت‌های باستانی زیادی را برای ماجراجویی به عاشقان تاریخ عرضه می‌کند. با این حال، کشور عراق فراتر از جاذبه های باستانی خود است؛ عراقی‌ها به مهمان‌نوازی و مهربانی مشهور هستند و با سخاوت بی‌مانند خود، می‌توانند تجربه‌ای به‌یادماندنی از سفر را برای شما رقم بزنند. زیارتگاه‌های شگفت‌انگیز، خیابان‌های پرجنب‌وجوش، غذاهای محلی که به طرز شگفت‌انگیزی لذیذ هستند؛ دلایل زیادی برای سفر به این کشور عربی وجود دارد! اگر شما هم تصمیم به سفر به عراق  گرفته‌اید، حتما مطلب زیر در مجله گردشگری فلای تودی را کامل مطالعه کرده و از زیروبم‌های سفر به این کشور آگاهی کامل پیدا کنید.

معرفی کشور عراق

عراق، مهد تمدن مدرن و قلب بین‌النهرین باستان است. بابل که زمانی در مرکزیت جهان بود، در این کشور قرار داشت و به همین دلیل هم سایت‌های باستانی زیادی را برای ماجراجویی به عاشقان تاریخ عرضه می‌کند. با این حال، کشور عراق فراتر از جاذبه های باستانی خود است؛ عراقی‌ها به مهمان‌نوازی و مهربانی مشهور هستند و با سخاوت بی‌مانند خود، می‌توانند تجربه‌ای به‌یادماندنی از سفر را برای شما رقم بزنند.

زیارتگاه‌های شگفت‌انگیز، خیابان‌های پرجنب‌وجوش، غذاهای محلی که به طرز شگفت‌انگیزی لذیذ هستند؛ دلایل زیادی برای سفر به این کشور عربی وجود دارد! اگر شما هم تصمیم به سفر به عراق  گرفته‌اید، حتما مطلب زیر در مجله گردشگری فلای تودی را کامل مطالعه کرده و از زیروبم‌های سفر به این کشور آگاهی کامل پیدا کنید.

راهنمای سفر به عراق

عراق که با نام رسمی جمهوری فدرال عراق شناخته می‌شود، کشوری در جنوب غربی آسیا است. این کشور عربی یکی از مهم‌ترین همسایه‌های ایران است و این مسئله موجب شده که سفر به این کشور از ایران رونق زیادی داشته باشد. همچنین، وجود بارگاه مطهر امام علی (ع) و فرزندان ایشان در خاک عراق، آن را به یکی از مهم‌ترین کشورهای اسلامی تبدیل کرده است و کشور عراق هر ساله میزبان مسلمانان زیادی از سراسر دنیا قرار می‌گیرد.

اطلاعات ضروری در زمان سفر به عراق

در ادامه، ضروری‌ترین اطلاعاتی که پیش از سفر به عراق باید با آن‌ها آشنایی داشته باشید، ارائه شده است:

  • زبان رسمی: عربی، کردی
  • پایتخت: بغداد
  • پول رسمی: دینار عراق
  • دین رسمی: اسلام
  • جمعیت: ۴۱ میلیون نفر
  • کد کشور: ۰۹۶۴
  • اختلاف ساعت با تهران: ۳۰ دقیقه عقب‌تر

شرایط سفر به عراق | ویزا

عراق از آن دست کشورهایی است که ایرانیان بدون ویزا می‌توانند به آن سفر کنند و تا ۳۰ روز نیز در این کشور بمانند. از این رو، هر زمان که بخواهید به یکی از شهرهای عراق سفر کنید، تنها کافی است نسبت به خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل اقدام کنید؛ سپس چمدان خود را ببندید و برای سفر آماده شوید.

دریافت ویزا برای سفر به عراق

اگر قصد شما از سفر به عراق، زیارت است می‌توانید هتل‌ های کربلا را با ارزانترین قیمت از فلای تودی رزرو کنید.

usdollar نحوه دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۲

روش های سفر به عراق

با توجه به نزدیکی کشور عراق به ایران، به صورت زمینی و هوایی می‌توانید به عراق سفر کنید. سفر زمینی و هوایی به این کشور مزایا و معایب خاص خود را دارند. بنابراین، شما با توجه به شرایط، بودجه و اولویت‌هایتان باید درباره روش سفر به عراق تصمیم‌گیری کنید. در ادامه، راه های سفر به عراق مفصل بررسی شده‌اند:

سفر هوایی به عراق

با خرید بلیط هواپیما عراق، می‌توانید سفری راحت، امن و سریع را برای خود رقم بزنید. پروازهایی که از ایران به شهرهای مختلف عراق انجام می‌شوند، عموما کمتر از ۴ ساعت به طول می‌انجامند و اگر مایل هستید که در زمان خود صرفه‌جویی کنید، سفر هوایی بهترین گزینه برای مسافرت به این کشور توریستی و زیارتی است. شهرهای نجف، بغداد و بصره، مهم‌ترین شهرها برای سفر هوایی به عراق هستند.

همچنین، خوب است بدانید که یکی از خطوط هوایی که در مسیر ایران به عراق فعالیت دارد، هواپیمایی عراق ایرویز است که بلیط آن را می‌توانید از فلای تودی تهیه کنید.

سفر زمینی به عراق

در صورتی که مایلید اقتصادی سفر کنید یا در شهرهایی ساکن هستید که فاصله کمی با عراق دارند، می‌توانید از طریق مرزهای زمینی وارد خاک عراق شوید. اگر چه این روش در مقایسه با سفر هوایی ارزانتر است، اما باید خودتان را برای ساعات طولانی سفر و معطلی در مرزهای ایران و عراق آماده کنید. در حال حاضر، مسافران از طریق گذرگاه‌های زمینی زیر می‌توانند به عراق سفر کنند:

سفر زمینی به عراق
  • مرز کیله سردشت: این مرز در شهرستان سردشت استان آذربایجان غربی واقع شده است و نزدیک‌ترین مرز به استان‌های اربیل و سلیمانیه کردستان عراق به‌حساب می‌آید.
  • مرز تمرچین: این مرز در شهرستان پیرانشهر استان آذربایجان غربی قرار دارد و شهر چومان عراق، نزدیک‌ترین شهر به این گذرگاه مرزی است.
  • مرز مهران (شهید قاسم سلیمانی): مرز مهران که یکی از مهم‌ترین و پرترددترین مرزهای بین ایران و عراق است، در شهرستان ایلام واقع شده است و ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
  • مرز باشماق: این گذرگاه مرزی در ۱۵ کیلومتری شهر مریوان قرار گرفته و هم‌مرز با اقلیم کردستان عراق است.
  • مرز خسروی: مرز خسروی در قصر شیرین که از شهرستان‌های استان کرمانشاه به‌حساب می‌آید، واقع شده است.
  • مرز شلمچه: شلمچه یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق است و هر ساله هزاران مسافر از طریق این مرز وارد کشور عراق می‌شوند. شلمچه روستایی در شهر خرمشهر است.

فرودگاه های کشور عراق

بسیاری از شهرهای کشور عراق فاقد فرودگاه بین‌المللی هستند و اگر بخواهید با هواپیما به شهرهای این کشور سفر کنید، باید شهری را که فاصله کمتری با مقصد مورد نظر شما دارد، انتخاب کنید. به‌عنوان مثال، اگر قصد سفر به کربلا را دارید، بهترین گزینه خرید بلیط هواپیما نجف است. کربلا و نجف با خودرو، تقریبا ۴ ساعت با یکدیگر فاصله دارند. فرودگاه‌های بین‌المللی عراق عبارت‌اند از:

  • فرودگاه بین‌المللی بغداد
  • فرودگاه بین‌المللی نجف
  • فرودگاه بین‌المللی اربیل
  • فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه
  • فرودگاه بین‌المللی موصل
  • فرودگاه بین‌المللی بصره
  • فرودگاه بین‌المللی دهوک
فرودگاه بین المللی بغداد

خرید سیم کارت در کشور عراق

در صورتی که تمایل دارید طی اقامت خود در جمهوری فدرال عراق از سیم‌کارت عراقی استفاده کنید و هزینه‌های تماس یا اینترنت خود را کاهش دهید، به‌راحتی و به محض ورود به این کشور می‌توانید سیم‌کارت بخرید. آسیا سل (Asiacell) و زین عراق (Zain Iraq) معروف‌ترین اپراتورهای تلفن همراه در این کشور هستند و با مراجعه به نمایندگی‌های این دو اپراتور در فرودگاه‌ها و شهرهای مختلف عراق، می‌توانید سیم‌کارت تهیه کنید. همچنین، اگر قصد دارید به اقلیم کردستان عراق بروید، باید از نمایندگی‌های اپراتو کورک (Korek) سیم‌کارت بخرید. برای تهیه سیم‌کارت، به پاسپوت و ویزا نیاز دارید.

واحد پولی کشور عراق

دینار، واحد پول رسمی در کشور عراق است. بعد از دینار، استفاده از دلار نیز در این کشور بسیار رواج دارد و در صورت تمایل، هنگام سفر به عراق می‌توانید دلار همراه خود ببرید. توجه داشته باشید که در کشور عراق هنوز فرهنگ استفاده از کارت‌های اعتباری جا نیفتاده است و اغلب هزینه‌ها عموما به صورت نقدی باید پرداخت شوند. تنها بعضی از هتل‌ها و رستوران‌ها کارت اعتباری قبول می‌کنند و حتی در همین مکان‌ها نیز عموما ۲-۱ نفر از کارکنان نحوه کار با دستگاه را بلدند و بیشتر مواقع نیز این دستگاه‌ها کار نمی‌کنند.

درهم، واحد پولی عراق

همچنین، نباید زیاد روی گرفتن پول نقد از دستگاه‌های خودپرداز عراق حساب باز کنید؛ به‌ویژه اگر مقصد شما اقلیم کردستان عراق نیست. غیر از شهرهای سلیمانیه، اربیل و دهوک که عموما خودپردازها قادر به ارائه پول نقد به مسافران هستند، ATMهای سایر نقاط چندان مورد اعتماد نیستند و به همین دلیل، بهتر است در زمان سفر خود به عراق به‌اندازه کافی پول نقد همراهتان داشته باشید.

آب و هوای عراق

همان‌طور که می‌دانید، بخش زیادی از عراق را صحرا و بیابان تشکیل داده است و به همین دلیل هم این کشور در اغلب بخش‌های خود آب‌وهوای گرم و خشکی دارند. با این حال، منطقه‌ای که بین دو رود دجله و فرات قرار دارد، بسیار حاصلخیز است. همچنین، اگر قرار باشد به اقلیم کردستان عراق سفر کنید، آب‌وهوایی نسبتا سرد و کوهستانی در انتظارتان خواهد بود.

بهترین زمان برای سفر به عراق

بدون تردید، بهار و پاییز، یعنی ماه‌های اکتبر (مهر)، نوامبر (آبان)، مارس (اسفند) و آوریل (فروردین)، از نظر آب‌وهوایی بهترین زمان سفر به عراق هستند. برای آنکه گرفتار گرمای شدید کشور عراق نشوید، توصیه می‌کنیم از سفر به این کشور در سه ماهه تابستان اکیدا خودداری کنید. توجه داشته باشید که کردستان عراق کمی سردتر از سایر نواحی آن است و علاوه بر ماه‌های ذکرشده، سپتامبر (شهریور) و مِی (خرداد) نیز زمان مناسبی برای سفر به آن محسوب می‌شوند.

هزینه های سفر به عراق

بودجه‌ای که برای مسافرت به عراق نیاز دارید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. به‌عنوان مثال، اگر بخواهید در ایام اربعین به نجف و کربلا سفر کنید، هزینه‌های شما تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد؛ چون نه برای رزرو هتل کربلا و نجف هزینه‌ای پرداخت خواهید کرد و نه برای خورد و خوراک. همچنین، اینکه زمینی به عراق سفر می‌کنید یا هوایی و اینکه مقصدتان کدام شهر است، تا حد زیادی هزینه سفر به عراق را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتری درباره خرید بلیط هواپیما به مقصد عراق یا رزرو هتل در شهرهای مختلف این کشور، می‌توانید به سایت فلای تودی مراجعه کنید یا با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

هزینه های سفر به عراق

حمل و نقل عمومی در عراق

در صورتی که قصد دارید از شهرهای مختلف عراق بازدید کنید، قطعا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما، آشنایی با وسایل نقلیه عمومی درون شهری و بین شهری است. اگر چه به دلیل جنگ، شهرهای مختلف عراق حمل و نقل عمومی گسترده و چندان پیشرفته‌ای ندارند، با این حال برای گردش در شهرهای مختلف یا رفتن از یک شهر به شهر دیگر با مشکل خاصی مواجه نخواهید بود. در ادامه، درباره حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری کشور عراق بیشتر صحبت شده است:

حمل و نقل بین شهری

برای آنکه از یک شهر عراق به شهر دیگر آن سفر کنید، می‌توانید از مینی‌بوس یا تاکسی کمک بگیرید. سفر با مینی‌بوس‌ها به طور کلی ارزانتر از تاکسی است. تاکسی‌ها بین شهری عراقی عموما ۴ و ۷ نفره هستند و هزینه صندلی جلو هر دو این تاکسی‌ها گرانتر از صندلی‌های عقب است. توجه داشته باشید که در بعضی از روزها (جمعه، شنبه و یک‌شنبه)، قطارهایی در مسیر بغداد و بصره فعالیت می‌کنند.

حمل و نقل درون شهری

در صورتی که تمایل دارید با تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهر تردد داشته باشید، پیش از سفر اپلیکیشنCareem  را دانلود کرده و روی تلفن همراه خود نصب کنید. این اپلیکیشن در شهرهای بغداد، بصره، موصل، نجف و اربیل قابل استفاده است. اپلیکیشنBaly  نیز در حال حاضر در شهر بغداد مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این‌ها، تاکسی‌ها نیز آماده خدمت‌رسانی و جابه‌جایی مسافران هستند.

حمل و نقل عمومی در راهنمای سفر به عراق

بهترین هتل های عراق

برای اقامت در کشور عراق، گزینه‌های متعددی پیش روی شما قرار خواهد داشت؛ به‌ویژه اگر مقصد شما اقلیم کردستان و شهرهای اربیل و سلیمانیه باشد. در ادامه، بعضی از بهترین هتل های عراق به تفکیک مهم‌ترین و توریستی‌ترین شهرها معرفی شده‌اند:

بهترین هتل های شهر بغداد

  • هتل کورال بغداد (CORAL HOTEL BAGHDAD)
  • هتل بابیلون روتانا بغداد (Babylon Rotana Hotel Baghdad)
  • هتل ایشتر شرایتون (Ishtar Sheraton Hotel)
  • هتل المنصور بغداد (Al Mansour Hotel)
  • هتل ریمال بغداد (Rimal Hotel)

بهترین هتل های شهر نجف

  • هتل قصر الضیافه‌ی نجف (Qasr Aldeyafa Hotel)
  • هتل زمزم نجف (Zamzam Hotel)
  • هتل قصر الدر نجف (Qasr Aldur Hotel)
  • هتل کوثر نجف (Kosar Hotel)
  • هتل ارض السَهله‌ی نجف (Al Sahla Land Hotel)
  • هتل خیام نجف (Al Khiam Hotel)
بهترین هتل های عراق

بهترین هتل های شهر اربیل

  • هتل دیوان اربیل (Divan Erbil)
  • هتل دارین پلازا اربیل (Darin Plaza Hotel)
  • هتل روتانا اربیل (Erbil Rotana)
  • هتل بین‌المللی اربیل (Erbil International Hotel)
  • هتل لاماسو اربیل (Lamassu Hotel)
  • هتل کریستال اربیل (Cristal Erbil Hotel)

بهترین هتل های شهر سلیمانیه

  • هتل گرند میلنیوم سلیمانیه (GRAND MILLENNIUM HOTEL SULAIMANIAH)
  • هتل سلمانی روتانا سلیمانیه (Slemani Rotana)
  • هتل میلنیوم کردستان سلیمانیه (Millennium Kurdistan Hotel And Spa)
  • هتل تایتانیک سلیمانیه (Titanic Hotel & Spa Sulaymaniyah)
  • هتل رامادا بای ویندهام سلیمانیه سلیم استریت (Ramada by Wyndham Sulaymaniyah Salim Street)

بهترین هتل های شهر بصره

  • هتل بین‌المللی بصره (Basra International Hotel)
  • هتل گرند میلنیوم السیف بصره (Grand Millennium Al Seef Basra)
  • هتل موون پیک زنات ال حیات بصره (Movenpic Zenat Al-Hayat Basraa)
  • هتل هوریزون بصره (Horizon hotel)
  • هتل شمس بصره (Shams AL-Basra Hotel)
هتل تایتانیک در شهر سلیمانیه عراق

بهترین هتل‌های عراق را می‌توانید با ارزانترین قیمت و با پرداخت ریالی از فلای تودی رزرو کنید.

جاهای دیدنی عراق

با توجه به اینکه عراق کشوری باستانی است و قدمت سکونت بشر در آن به هزاران سال پیش بازمی‌گردد، بناهای تاریخی زیادی در شهرهای مختلف این کشور وجود دارد. بعضی از این بناها در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند و بازدید از آن‌ها می‌تواند شما را با تاریخ بشریت آشنا کند. از سوی دیگر، این کشور شهرهای زیارتی هم دارد که برای بسیاری از مسلمین جهان از اهمیت و ارزش بسیار زیادی برخوردار است.

در ادامه، به تفکیک شهرهای توریستی و مهم عراق، توضیح خواهیم داد که در سفر به هر یک از شهرها، بهتر است از چه مکان‌هایی بازدید کنید:

بغداد | پایتخت عراق

از آنجایی که شهر بغداد پایتخت عراق و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است، باید خودتان را برای دیدن جاذبه های تاریخی، امتحان‌کردن غذاهای متنوع و تعامل با آدم‌های جدید آماده کنید. بغداد با همه زیبایی و وسعت خود، متاسفانه ترافیک‌های بسیار سنگینی دارد و غیر از اوایل صبح یا اواخر شب، جابه‌جایی از یک نقطه از شهر به نقطه دیگر آن با کندی صورت می‌گیرد. مهم‌ترین بناهایی که در زمان سفر به بغداد حتما باید از آن‌ها بازدید کنید، عبارت‌اند از:

بنای یادمان شهید، از جاذبه های گردشگری عراق
  • موزه ملی بغداد
  • میدان تحریر
  • مسجد الخادمیه (یاسین)
  • خیابان المتنبی
  • کافه شبندر
  • مدائن عراق
  • کاخ فاو
  • یادمان شهید
  • مسجد الرحمن
  • بازار مسگرهای صفافیر
  • و…

نجف | از مهمترین شهر های زیارتی عراق

نجف یکی از مهم‌ترین شهرهای مسلمانان و شیعیان است و به‌واسطه قرارگیری مرقد مطهر امام علی (ع) در آن، این شهر سالانه میزبان میلیون‌ها زائر و مسافر از سراسر ایران و جهان است. علاوه بر این، وجود قبرستان وادی‌السلام که از دیگر مکان‌های مذهبی مهم این شهر به‌حساب می‌آید، شهر نجف را برای مسافران غیرمسلمان نیز جذاب کرده است. بناهایی که در زمان سفر به نجف حتما باید از آن‌ها بازدید کنید، عبارت‌اند از:

New Project 4 1 شرایط سفر به نجف

کربلا | از دیگر شهرهای زیارتی عراق

کربلا از دیگر شهرهای مقدس و مذهبی کشور عراق است. این شهر بیش از هر چیزی به دلیل وجود آرامگاه مطهر امام حسین (ع) و برادر ایشان نزد مسلمانان و شیعیان محبوبیت دارد و هر ساله در روز اربعین، تعداد زائران و مسافران این شهر به اوج خود می‌رسد. مهم‌ترین بناهایی که در زمان سفر به کربلا حتما باید از آن‌ها بازدید کنید، عبارت‌اند از:

  • قلعه الاخضیر
  • آرامگاه امیرکبیر
  • نهر علقمه
  • قصر عطشان
  • مزار طفلان مسلم
  • بین‌الحرمین
  • و…

کربلا، از شهرهای زیارتی عراق

اگر قصد سفر به کربلا در ایام اربعین را دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب شرایط سفر به عراق در اربعین را در مجله گردشگری فلای تودی مطالعه کنید.

اربیل | مدرن اما تاریخی

اربیل با وجود تاریخچه طولانی خود، شهری کاملا مدرن است و با جاذبه های تاریخی خود، سفری به‌یادماندنی را برای شما رقم می‌زند. به عقیده مسافرانی که قبلا به اربیل سفر کرده‌اند، تجربه مسافرت به این شهر بدون بازدید از بازار پرپیچ و خم قیصری و ارگ اربیل ناقص باقی خواهد ماند! از دیگر جاذبه های گردشگری که در زمان سفر به اربیل حتما باید از آن‌ها بازدید کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارگ و میدان اربیل
  • پارک شهر اربیل
  • مسجد جلیل خیاط
  • پارک شاندیر
  • قلعه بانمان
  • پارک آبی آکوآ تارین
  • و….

سلیمانیه | قطب علمی عراق

سلیمانیه که شهری مدرن در اقلیم کردستان عراق است، قطب علمی و تجاری این کشور به‌شمار می‌آید. در واقع، دانشجویان زیادی از سراسر عراق برای تحصیل به این شهر می‌آیند. هر چند که جاذبه های دیدنی سلیمانیه در مقایسه با سایر شهرهای این کشور کمتر است، اما همچنان مکان‌هایی برای بازدید و تفریح وجود دارد:

  • گوردخمه قیزقاپان
  • کتیبه پایکولی
  • گوردخمه کورخ کیج
  • موزه سلیمانیه
  • موزه امنه سورکه
  • دریاچه دوکان

بصره | شهری زیبا در عراق

بصره، شهری بندری است که در نزدیکی ایران و کویت قرار دارد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث رونق گردشگری در این شهر شده، قایق‌سواری در شط‌العرب است. از سوی دیگر، بازار ماهی‌های بصره نیز جذابیت فراوانی به این شهر بخشیده و آن را به گزینه محبوبی نزد مسافران تبدیل کرده است. مهم‌ترین مکان‌هایی که در زمان سفر به بصره حتما باید از آن‌ها بازدید کنید، عبارت‌اند از:

  • مسجد امام علی یا مسجد قدیم بصره
  • بازار ماهی‌فروش‌ها
  • درخت آدم
  • محوطه باستان‌شناسی اریدو
  • رود فرات
بازار ماهی فروش ها در بصره

بهترین رستوران های عراق

در کنار مهمان‌نوازی مردم عراق که سفر به این کشور را برای شما بی‌نهایت لذت‌بخش خواهد کرد، عراق غذاهای بسیار خوشمزه‌ای هم دارد که امتحان‌کردن آن‌ها در طول سفر می‌تواند تجربه‌ای تکرارنشدنی و لذت‌بخش را برای شما رقم بزند. در ادامه، خواهیم گفت که در کدام یک از رستوران‌های شهرهای مختلف عراق، می‌توانید غذاهای خوشمزه و لذیذ عربی را امتحان کنید:

بهترین رستوران های بغداد

  • رستوران کریسپی
  • رستوران آروما (Aroma Restaurant)
  • رستوران فالح ابو العمبه (Faleh Abu Alambh)
  • رستوران دوژو دینر (Dojo´s Diner Restaurant)
  • رستوران الریشا (Al-Areesha Restaurant)

بهترین رستوران های نجف

  • رستوران الواحه (Al Wa’aha Restaurant)
  • رستوران سوبات (Sobat Restaurant)
  • رستوران فانوس دریایی
  • رستوران مناره (Manara Restaurant)
  • رستوران ایگل (Eagle Restaurant)
  • رستوران در النجف (Dur Al Najaf Restaurant)
بهترین رستوران های عراق

بهترین رستوران های کربلا

  • رستوران النخیل
  • رستوران رکن السلطان (Rokn Al Sultan Restaurant)
  • رستوران و کافه ایوان (Ewan res & Cafe)
  • رستوران الفردوس (Al Ferdous Restaurant)
  • رستوران خانه دمشقی
  • رستوران زعفران (Saffron Restaurant)

بهترین رستوران های اربیل

  • رستوران فلیورز آل دی داینینگ (Flavours all-day dining)
  • رستوران لبنانی بوبه (Bouba Restaurant)
  • رستوران شاندیز
  • رستوران صمد (Sammad Restaurant)
  • رستوران حبروری گریل (Habruri Grill Restaurant)
  • رستوران دی سی استیک هاوس (DC Steakhouse)

بهترین رستوران های سلیمانیه

  • رستوران بابا دونر (Baba Doner Restaurant)
  • رستوران کارینو (Karino Restaurant)

خرید در عراق | بهترین مراکز خرید عراق کدام‌اند؟

فرقی ندارد که مقصد سفر شما کدام شهر یا کشور است؛ در هر حالت، خریدکردن یکی از بهترین بخش‌های سفرتان خواهد بود. برای آنکه از عراق برای عزیزانتان یادگاری و سوغاتی بخرید، مواردی که در ادامه معرفی شده‌اند گزینه‌های بسیار مناسبی خواهند بود:

  • المنصور مال در شهر بغداد (Al Mansur Mall)
  • مرکز خرید بغداد مال در شهر بغداد (Baghdad Mall)
  • مرکز خرید بابیلون در بغداد (Babylon Mall)
  • فمیلی مال در شهر اربیل (Family Mall)
  • مرکز خرید مجید مال در شهر اربیل (Majidi Mall)
  • سیتی استار مال در شهر سلیمانیه (City Star Mall)
  • نجف سیتی مال در شهر نجف (Najaf City Mall)
  • بازار سنتی کربلا و بازار نجف
مرکز خرید مجید مال در اربیل

غذاهای سنتی و معروف عراق

غذاهای عراقی از فرهنگ غنی و متنوع این کشور تاثیر گرفته‌اند و اغلب آن‌ها با مواد اولیه ساده‌ای مانند گوشت، برنج، سبزیجات و ادویه‌جات تهیه می‌شوند. همچنین، به دلیل نزدیکی این کشور به ایران، بسیاری از غذاهای آن طعمی مشابه غذاهای ایرانی دارند. در ادامه برخی از غذاهای سنتی و معروف عراق را که در سفرتان به این کشور حتما باید امتحان کنید، به شما معرفی کرده‌ایم:

  • کباب عراقی
  • پلو بریانی عراقی
  • مسگوف عراقی
  • قیمه نجفی
  • دلمه عراقی
  • کوبه عراقی
  • کوزی
  • تشریب عراقی
  • حمص
  • و…

سوغاتی های عراق

عراق کشوری با تاریخ و فرهنگ غنی است و سوغاتی‌های متنوعی دارد که می‌تواند برای شما و عزیزانتان جذاب باشد. به‌عنوان مثال، از آنجایی که عراق یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های خرما در جهان، رطب‌های بسیار خوشمزه‌ای را در این کشور پیدا خواهید کرد. در صورتی که به شهرهای زیارتی سفر می‌کنید، سجاده و مهر می‌تواند گزینه مناسبی برای سوغاتی باشد. سنگ‌های قیمتی، انواع محصولات چرمی، دشداشه، پارچه، عودسوز و…. از دیگر سوغاتی های مشهور کشور عراق هستند.

سوغاتی های عراق

نکات مهم سفر به عراق

برای آنکه سفری ایمن و لذت‌بخش را به کشور عراق داشته باشید، توصیه می‌کنیم حتما به نکات زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید:

  • عراق کشوری اسلامی است و پوشش مناسب در این کشور اهمیت زیادی دارد. از این رو، پیش از سفر باید پوششی مناسب فرهنگ این کشور انتخاب کنید تا در طول مسافرت با چالش خاصی مواجه نشوید.
  • متاسفانه هم‌چنان اثرات جنگ و درگیری‌های داخلی در کشور عراق مشاهده می‌شود. از این رو بهتر است در طول سفر احتیاط‌های امنیتی را رعایت کنید، به مناطق ناامن نروید و حتی‌الامکان سوار وسایل نقلیه عمومی شلوغ نشوید.
  • با توجه به اینکه آب‌وهوای عراق بسیار گرم و خشک است، بهتر است در انتخاب زمان مناسب برای سفر نهایت سخت‌گیری را به خرج دهید.
  • قبل از سفر برنامه‌ریزی جامعی برای بازدید از مکان‌های مختلف عراق داشته باشید.
  • بیمه مسافرتی فراموشتان نشود. در صورت بروز هرگونه مشکل، بیمه مسافرتی می‌تواند هزینه‌های درمان و سایر هزینه‌های غیر مترقبه را پوشش دهد. برای خرید بیمه مسافرتی عراق می‌توانید به سایت فلای تودی مراجعه کنید یا با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.
  • عراق کشوری با مردمی مهمان‌نواز و میهمان‌دوست است. از این رو در طول مسافرت، باید به مردم این کشور و آداب و رسوم آن‌ها احترام بگذارید.
  • زبان رسمی عراق، عربی است. اگر با این زبان آشنایی ندارید، بهتر است است چند عبارت و اصطلاح ضروری را به زبان عربی یاد بگیرید تا راحت‌تر بتوانید در طول سفر با مردم عراق ارتباط برقرار کنید.
  • قبل از سفر به عراق درباره محدودیت‌های مربوط به بیماری کرونا پرس و جو کنید.

عراق، مهد تمدن و فرهنگ

اگر دوست دارید به سرزمینی سفر کنید که هم میزبان شهرها و بناهای باستانی باشد و هم مردم آن در نهایت مهمان‌نوازی و مهربانی از شما استقبال کنند، عراق گزینه‌ای عالی برایتان خواهد بود. در این مطلب، درباره راهنمای سفر به عراق با شما صحبت کردیم و اطلاعاتی را که برای سفر به این کشور نیاز دارید، در اختیارتان قرار دادیم. آیا تابه‌حال به کشور عراق سفر کرده‌اید؟ چه تجربه‌ای از مسافرت خود داشته‌اید؟

سوالات متداول درباره سفر به عراق

شرایط سفر به عراق چیست؟

ایرانیان بدون ویزا می‌توانند به عراق سفر کنند و تا ۳۰ روز نیز در این کشور بمانند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فلای تودی به شماره ۴۲۴۰۵۰۰۰-۲۱ داخلی ۳ تماس بگیرید.

بهترین زمان سفر به عراق چیست؟

با توجه به آب‌وهوای گرم و خشک عراق، اوایل بهار و پاییز، بهترین زمان سفر به این کشور هستند.

در عراق کجا اقامت کنیم؟

برای رزرو هتل در عراق گزینه‌های متعددی پیش روی شما قرار دارد. با مراجعه به سایت فلای تودی، می‌توانید هتل های عراق را مشاهده و بررسی کنید.

30 نظرات

    • سلام،
      در شرایط حاضر برای سفر به عراق نیازی به دریافت ویزا نیست، اما برای سفر اربعین، سهمیه‌ای ۸۰ هزار نفری در نظر گرفته شده که با مراجعه به سمانه سماح می‌توانید در قرعه کشی دریافت این سهمیه شرکت کنید.

      • سلام و خسته نباشید
        اینطور که متوجه شدم برای سفر به عراق تنها دو دوز واکسیناسیون کافیه و نیاز به تست pcrنیست. درسته؟
        و من این گواهی واکسن رو از کجا میتونم تهیه کنم؟ چون بعد از زدن واکسن که گواهی به من ندادن.
        و این که آیا بستگی داره از چه ایرلاینی بلیط هواپیما بخرم یا نه؟
        زمینی هم که نمیشه رفت کلا درسته؟

        • سلام دوست عزیز
          برای ورود به عراق هم به کارت واکسن و هم به ارائه تست پی‌سی‌آر نیاز دارید.
          برای دریافت کارت واکسن به سامانه دریافت کارت واکسن انگلیسی مراجعه کنید و برای سفر با هر ایرلاینی باید این کارت واکسن را ارائه دهید.
          در مورد بازگشایی مرزهای زمینی عراق هنوز تصمیمی از سوی دولت این کشور اعلام نشده است.

    • سلام،
      در شرایط حاضر برای سفر به عراق نیازی به دریافت ویزا نیست، اما برای سفر اربعین، سهمیه‌ای ۸۰ هزار نفری در نظر گرفته شده که با مراجعه به سمانه سماح می‌توانید در قرعه کشی دریافت این سهمیه شرکت کنید.

    • سلام وقت بخیررمن توی عراق گیر کردم اومدم برای کار اینجا کار فرما منو اخراج کر ه ۸ روزه اینجام الان پول هم کم دارم چی کار کنم راهنمایی کنید میتونم از مرز زمینی بیام ایران شرایطش چطوره خواهش میکنم جواب منو بدهید

      • سلام دوست عزیز
        متاسفانه بازگشایی مرزهای زمینی عراق به صورت رسمی اعلام نشده و هنوز تصمیم قطعی در مورد آن گرفته نشده است. بنابراین نمی‌توانید از مرز زمینی تردد کنید.
        پیشنهاد می‌کنیم برای رفع مشکلتان به سفارت مراجعه کنید.

    • سلام امین جان
      در صورت واکسینه نشدن باید تست pcr را تا ۷۲ ساعت قبل از سفر بدهید و اگر منفی باشد امکان ورود به اربیل را خواهید داشت.

    • سایه عزیز بر اساس قوانین، اگر بیش از دو هفته در خارج از کشور باشید باید در زمان ورود کارت واکسن و نتیجه منفی تست پی‌سی‌آر را ارائه دهید.

  1. سلام برای رفتن به عراق تنها راهی که هست کاروانیه؟
    یا امکانش هست شخصی رفت؟
    چه زمانی مرزا زمینی برای ماه شعبان باز میشه

    • سلام دوست عزیز
      پیش از این خبر از بازگشایی مرزها در ماه اسفند داده بودند اما فعلا مرزهای زمینی عراق بسته هستند. در حال حاضر فقط شرایط سفرهای نوروزی به این کشور اعلام شده است و تا پایان روز ششم اسفند وقت دارید تا برای سفر به عراق در سایت عتبات ثبت نام کنید. در نهایت، تعداد مشخصی از مسافران بر اساس قرعه‌کشی انتخاب خواهند شد و می‌توانند سفر نوروزی به عراق داشته باشند.

    • سلام دوست عزیز
      داشتن کارت واکسیناسیون دارای QR کد و نتیجه منفی آزمایش PCR برای ۷۲ ساعت قبل از پرواز به عراق الزامی است و بدون این مدارک نمی‌توانید وارد خاک این کشور شوید.

  2. سلام زهرای عزیزم
    براساس آخرین شرایط سفر به عراق می‌تونی بدون گواهی واکسیناسیون همراه خانوادت سفر کنی و البته تست pcr برای ورود به این کشور نیاز داری
    بهمون خبر بده که سفرت چطور پیش رفت
    سفرت خوش و زیارتت قبول

  3. سلام ریحانه عزیزم
    براساس آخرین شرایط سفر به عراق می‌تونی بدون گواهی واکسیناسیون همراه خانوادت سفر کنی و البته تست pcr برای ورود به این کشور نیاز داری
    بهمون خبر بده که سفرت چطور پیش رفت
    سفرت خوش و زیارتت قبول

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید