نجف به‌عنوان یکی از مهمترین شهرهای جهان اسلام و عراق، سالانه میزبان هزاران مسافران از سراسر جهان – از جمله ایران – قرار می‌گیرد. این شهر عمده محبوبیت خود را مدیون قبر امام علی (ع) است و با توجه به قرارگیری تعدادی از مهمترین بناهای مذهبی مسلمانان در آن، نجف محبوبیت ویژه‌ای نزد مسلمانان و شیعیان دارد. با توجه به اینکه تعداد سفرها به نجف (به خصوص از ایران) بسیار زیاد است، تصمیم گرفتیم در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی با شما درباره راهنمای سفر به نجف صحبت کنیم و اطلاعات ضروری را که برای مسافرات به این شهر لازم دارید، در اختیارتان قرار دهیم. اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر به این شهر هستید و به یک راهنمای مسافرتی به نجف احتیاج دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی شهر نجف

نجف، مرکز شهر استان نجف و سومین شهر مهم کشور عراق است. این شهر در بخش غربی عراق قرار دارد و به مرز کشور عربستان منتهی می‌شود. جالب است بدانید که استان نجف روزی تابعه استان کربلا بود و پس از فرمان جمهوری، به یک استان تبدیل شد. این شهر تاریخی که گفته می‌شود قدمت پیدایش آن به قبل از ظهور اسلام بازمی‌گردد، در ۱۰ کیلومتری نهر فرات واقع شده و علاوه بر اینکه از مراکز پررونق تجاری کشور عراق محسوب می‌شود، از نظر مذهبی نیز برای مسلمانان و شیعیان سراسر جهان اهمیت ویژه‌ای دارد.

راهنمای سفر به نجف اشرف

اطلاعات ضروری شهر نجف

برای آنکه سفر بی‌دغدغه و راحتی را به نجف تجربه کنید، توصیه می‌کنیم اطلاعات زیر را حتما در زمان سفر به این شهر به خاطر داشته باشید:

زبان رسمیعربی
واحد پول رسمیدینار عراق
فرودگاه های شهر نجففرودگاه بین‌المللی نجف
شماره های اضطراریپلیس: ۱۲۲۱۰۴، آتش‌نشانی: ۱۲۲۱۱۵، آمبولانس: ۱۲۲
دین رسمیاسلام
کد کشو۰۰۰۹۶۴
کد شهر۰۳۳
اختلاف ساعت با تهران۱٫۵ ساعت عقب‌تر

آب و هوا و بهترین فصل سفر به نجف

موقعیت جغرافیایی نجف موجب شده است که این شهر از آب‌وهوای گرم و خشکی برخوردار شود. از این رو، تابستان‌های بسیار گرمی دارد. زمستان‌های نجف نیز سرد و خشک است و این مسئله شرایط را سفر را به‌ویژه اگر قرار است همراه با سالمندان و کودکان به این شهر بروید، سخت می‌کند.

بهترین زمان سفر به نجف

از نظر شرایط آب‌وهوایی، پاییز و بهار، بهترین زمان سفر به نجف هستند. در این زمان، نجف آب‌وهوای بسیار مطلوبی دارد و بدون گرمای آزاردهنده، می‌توانید در شهر گردش کنید. همچنین، اگر ترجیح می‌‎دهید زمانی به نجف سفر کنید که شهر خلوت است و راحت‌تر بتوانید به گردش و زیارت بپردازید، توصیه می‌کنیم از سفر در مناسبت‌های مذهبی مهم مانند تاسوعا و عاشورا، اربعین و… خودداری کنید.

آب و هوا در راهنمایی مسافرت به نجف

روش‌ها و شرایط سفر به نجف

در صورتی که بخواهید از ایران به نجف بروید، ۲ راه پیش روی شما قرار دارد: سفر زمینی و سفر هوایی. در سفر زمینی باید با اتوبوس یا خودرو شخصی خودتان را به یکی از مرزهای مهران، شلمچه و خسروی برسانید و از آنجا وارد نجف و خاک کشور عراق شوید. مرز مهران با فاصله ۳۰۳ کیلومتری از نجف، نزدیک‌ترین مرز ایران به این شهر است و اغلب زائران ایرانی از این مرز به نجف سفر می‌کنند.

با توجه به دشواری‌ها و چالش‌هایی که سفر زمینی به نجف درپی دارد، بسیاری از مسافران خرید بلیط هواپیما نجف را ترجیح می‌دهند. شرایط سفر هوایی به نجف این گونه است که از قبل باید نسبت به دریافت ویزا اقدام کنید و پس از آن، بلیط پرواز مورد نظرتان را خریداری کنید. فاصله هوایی نجف تا اغلب شهرهای ایران، در عرض کمتر از ۴-۳ ساعت انجام می‌شود و مسافران با راحت‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن، می‌توانند به نجف بروند.

شرایط دریافت ویزا در راهنمای سفر به نجف

در صورتی که در حال برنامه‌ریزی برای سفر به نجف هستید، باید از یک ماه قبل نسبت به دریافت ویزا اقدام کنید. ویزای عراق به صورت انفرادی و گروهی به مسافران داده می‌شود و مراحل اداری آن نیز کمتر از چند روز طول می‌کشد. ویزای انفرادی – همان‌طور که از نام آن پیداست – فقط برای یک نفر صادر می‌شود و فرد با داشتن آن، تنها خودش می‌تواند وارد خاک عراق شود. ویزای گروهی نیز برای ورود چند نفر صادر می‌شود و برای سفرهای دسته‌جمعی مناسب است. دارندگان این نوع ویزا، به هیچ عنوان نمی‌توانند به‌تنهایی وارد خاک عراق شوند.

دریافت ویزا، از شرایط سفر به نجف

حمل‌ و نقل عمومی در نجف

شهر نجف شبکه حمل‌ونقل درون‌شهری چندان پیشرفته‌ای ندارد و برای دسترسی به نقاط مختلف آن، مینی‌بوس و تاکسی‌های درون‌شهری بهترین گزینه هستند. همچنین، در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از تاکسی‌های دربستی در سطح شهر تردد داشته باشید. اگر چه کرایه تاکسی‌های دربستی در مقایسه با مینی‌بوس و تاکسی‌های عمومی اندکی گران‌تر هستند، اما از این طریق راحت‌تر و ایمن‌تر می‌تواند به مکان‌های مورد نظرتان در این شهر دسترسی داشته باشید. به طور کلی، هزینه حمل و نقل عمومی در نجف چندان بالا نیست.

معرفی فرودگاه نجف

شهر نجف تنها یک فرودگاه دارد که در ضلع شرقی آن قرار گرفته و روزانه میزبان پرازهای زیادی از ایران است. این فرودگاه قبلا یک پایگاه هوایی نظامی بود و در سال ۲۰۰۸ رسما کار خود را به‌عنوان یک فرودگاه بین‌المللی آغاز کرد. خوشبختانه در حال حاضر این فرودگاه میزبان پروازهای زیادی از ایران است و مسافرانی که ترجیح می‌دهند با سفر هوایی به مسافرت به نجف را تجربه کنند، با دغدغه و چالش خاصی مواجه نخواهند بود.

هزینه سفر به نجف

به طور کلی، نجف از آن دست شهرهایی است که برای سفر به آن به بودجه هنگفتی نیاز نخواهید داشت. به هر حال، اگر در مناسبت‌های مذهبی مهم به این شهر بروید، باید هزینه بیشتری را برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل نجف بپردازید. همچنین، هتلی که برای اقامت در این شهر انتخاب می‌کنید نیز بر هزینه‌های سفر به نجف تاثیرگذار هستند. برای برآورد کلی هزینه‌های مسافرت به نجف، می‌توانید به سایت فلای تودی بروید و هزینه پرواز و رزرو هتل را بررسی کنید. بد نیست در زمان سفر به نجف، درخصوص دریافت ارز مسافرتی نیز تحقیق کنید و ارز مناسب همراه خود داشته باشید.  

هزینه های سفر به نجف

خرید سیم‌ کارت در نجف

در سفر به نجف می‌توانید از رومینگ همراه اول یا ایرانسل استفاده کنید. همچنین بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند در زمان سفر به نجف از سیم‌کارت عراقی استفاده کنند. آسیا سل، زین و کورک تلکام، اپراتورهای تلفن همراه هستند و برای خرید آن‌ها می‌توانید به مراکز عرضه سیم‌کارت در نجف مراجعه کنید. توجه داشته باشید که به دلیل ازدحام مسافران در ایام اربعین، ممکن است به‌راحتی نتوانید سیم‌کارت بخرید. به همین دلیل، اگر قرار است در این ایام به نجف بروید، می‌توانید از نمایندگی مشترک سیم کارت آسیا سل و زین در تهران، نسبت به خرید سیم کارت اقدام کنید.

جاهای دیدنی و گردشگری شهر نجف

هر چند که خیلی‌ها نجف را به بارگاه مطهر امام علی (ع) می‌شناسند، اما این شهر جاذبه های تاریخی و مذهبی دیگری هم دارند که بازدید از آن‌ها در زمان سفر به نجف خالی از لطف نیست. در ادامه، فهرست بهترین جاهای دیدنی نجف از نظر مسافران ارائه شده است. برای آشنایی بیشتر با اماکن زیارتی نجف، توصیه می‌کنیم حتما مطلب آشنایی با اماکن زیارتی نجف را در مجله گردشگری فلای تودی بخوانید.

  • حرم امیرالمومنین علی (ع): اصلی‌ترین دلیل بسیاری از مسافران از سفر به نجف، زیارت حرم حضرت (ع) است و این مکان، اصلی‌ترین جاذبه گردشگری نجف به شمار می‌آید. بارگاه امام اول شیعیان در زمان هارون‌الرشید ساخته شده و طی سال‌ها بخش‌های مختلفی به آن اضافه شده است.
  • برج نمرود: برج نمرود، از قدیمی‌ترین جاذبه های گردشگری نجف است و گفته می‌شود که حضرت ابراهیم (ع) را از این برج به آتش انداخته‌اند. این برج که از آثار شهر باستانی بابل به شمار می‌آید، با گذشت قرن‌ها همچنان پا بر جا مانده و به یکی از جذاب ترین دیدنی های نجف تبدیل شده است.
برج نمرود از جاهای دیدنی نجف
  • آرامگاه شیخ طوسی: شیخ طوسی یکی از بزرگان فرقه امامیه و بنیان‌گذار حوزه علمیه نجف است. این مکان که روزی محل زندگی این شیخ بزرگ بوده در نزدیکی حرم امام علی قرار دارد و در ۱۰ قرن گذشته، به یکی از اصلی‌ترین مراکز تدریس حوزه نجف بدل شده است.
  • ایوان العلما: این ایوان در وسط ضلع شمالی رواق حرم امام علی (ع) قرار دارد و با توجه به اینکه عده‌ای از علمای بزرگ در آن مدفون شده‌اند، ایوان‌العلما نام گرفته است.
  • کتابخانه امیرالمومنین: این کتابخانه که یکی از معتبرترین و کامل‌ترین کتابخانه‌های شهر نجف است، به همت علامه امینی و در سال ۱۳۷۳ ساخته شده است.
  • قبر حضرت آدم (ع): طبق برخی روایات، گفته می‌شود که قبر حضرت آدم در شهر نجف و قبرستان واد‌السلام این شهر قرار دارد. مزار او در حال حاضر یکی از مهمترین دیدنی های نجف به شمار می‌آید.

سوغاتی‌ های نجف

بعد از آنکه حسابی در شهر گشت‌وگذار و از بارگاه امام علی (ع) زیارت کردید، نوبت به جذاب‌ترین بخش ماجرا می‌رسد: خرید سوغاتی! شاید این سوال برایتان پیش بیاید که سوغات نجف چیست و چه چیزهایی را به‌عنوان یادگاری می‌توانید با خود به خانه ببرید؟ انواع سنگ و زیورآلاتی که از این سنگ‌ها تهیه می‌شوند، بهترین سوغاتی‌های این شهر هستند. علاوه بر این، انواع جانماز و سجاده، تسبیح، دشداشه، انواع ادویه و عطر، از دیگری مواردی هستند که می‌توانند گزینه‌هایی عالی برای سوغاتی باشند. در ادامه، تعدادی از بهترین مراکز خرید نجف برای تهیه سوغاتی معرفی شده است:

  • بازار نجف
  • مرکز خرید سیتی مال
  • و….

بهترین هتل ها و محل های اقامت در نجف

با توجه به اینکه هر ساله مسافران زیادی به نجف سفر می‌کنند، هتل‌های زیادی در این شهر ساخته شده است که هر یک از آن‌ها پاسخگوی نیازهای طیف خاصی از مسافران هستند. اغلب این هتل‌ها امکانات رفاهی بسیار خوبی را به مسافران عرضه می‌کنند و می‌توانند اقامت دلچسب و راحتی را برای شما رقم بزنند.

راهنمای سفر به نجف

در ادامه، بهترین هتل های نجف با امکانات و موقعیت مکانی عالی معرفی شده‌اند:

  • هتل قصر عباس نجف
  • هتل البستان نجف
  • هتل ایوان نجف
  • هتل بیت‌الزائر نجف
  • هتل قصر الدر نجف
  • هتل الخیر نجف
  • هتل مدینت النور نجف
  • هتل زمزم نجف
  • هتل لولو البحر نجف

غذاهای محلی نجف

با توجه به نزدیکی عراق به کشور ما، مناسب فرهنگی مشترکی بین ایران و عراق وجود دارد. از این رو، غیر از غذاهای سنتی عربی، بسیاری از غذاهای این دو کشور بسیار مشابه یکدیگر هستند. به‌عنوان مثال، غذایی در نجف تحت عنوان قیمه نجفی پخته می‌شود که بسیار شبیه قیمه ایرانی است؛ با این تفاوت که در طبخ آن به‌جای لپه نخود استفاده می‌شود. فصولیا، البریانی عراقی، کباب عراقی، بامیه نجف و… از دیگر غذاهای محلی نجف هستند که امتحان کردن آن‌ها در زمان مسافرت به این شهر خالی از لطف نیست.

مناسبت ها در نجف

با توجه به اینکه اسلام دین رسمی کشور عراق و شهر نجف است، بسیاری از جشنواره‌های این شهر نیز با الهام از مناسبت‌های مذهبی انجام می‌شود. عید قربان، ایام اربعین، عاشورا و تاسوعا، نیمه شعبان و… از جمله این مناسبت‌ها هستند. اگر در این مناسبت‌های مهم به نجف سفر کنید، شانس این را خواهید داشت تا در مراسم باشکوه مردم عراق برای بزرگداشت این روزها شرکت کنید.

نجف، تجربه یک سفر معنوی و به‌یادماندنی

اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر به نجف هستید، بیش از هر چیزی به یک راهنمای مسافرتی به نجف نیاز خواهید داشت؛ مطلبی جامع که تمامی اطلاعات لازم برای تجربه سفری خاطره‌انگیز و راحت را در اختیارتان قرار دهد. در این مطلب، هر چیزی را که برای مسافرت به نجف نیاز دارید، در قالب یک راهنمای جامع سفر در اختیارتان قرار دادیم.

آیا تابه‌حال سفر به نجف را تجربه کرده‌اید؟ چه توصیه‌ای برای مسافران این شهر دارید؟

فاصله فرودگاه نجف تا شهر نجف چقدر است؟

این فرودگاه در ضلع شرقی شهر نجف واقع شده است و به‌اندازه ۶ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد.

چطور می‌توان به نجف سفر کرد؟

مسافران از طریق سفر زمینی و هوایی می‌توانند خودشان را به نجف برسانند. در حالی که سفر زمینی بسیار مقرون‌به‌صرفه و ارزان است، با خرید بلیط هواپیما نجف، راحت‌تر و سریع‌تر به نجف خواهید رفت.

پرواز تهران تا نجف چقدر طول می‌کشد؟

پروازهای این مسیر عموما در عرض کمتر از یک ساعت و نیم انجام می‌شوند.

1 نظر

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید