کربلا یکی از مذهبی‌ ترین شهرهای جهان است که هر ساله میزبان هزاران عاشق ارادتمند خاندان اهل بیت از سراسر دنیاست. اگر شما هم در حال برنامه‌ریزی برای یک سفر معنوی و لذت‌بخش به کربلا هستید، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. در مطلب حاضر از مجله گردشگری فلای تودی با شما درباره راهنمای سفر به کربلا صحبت کرده‌ایم و هر چیزی را که برای سفر به این شهر باید بدانید، در اختیارتان قرار داده‌ایم.

معرفی شهر کربلا

راهنمای سفر به کربلا

شهر کربلا، یکی از معروف‌ ترین و محبوب‌ ترین شهرهای کشور عراق است که در تقریبا ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی بغداد – پایتخت عراق – قرار دارد. این شهر مرکز استان کربلاست و طبق آخرین سرشماری‌های انجام‌شده،؛ بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. کربلا را با نام نینوا هم می‌شناسند.

این شهر در اصل به‌واسطه اینکه محل وقوع حادثه کربلا بوده و قبر امام حسین (ع) و برادر ایشان در آن واقع شده است، شهر مقدسی برای بسیاری از مسلمانان و شیعیان محسوب می‌شود. اگر چه در زمان حمله آمریکا به عراق بخش کربلا تا حدی آسیب دید، اما بسیاری از بخش‌های آن تاکنون بازسازی شده‌اند و در حال حاضر در سفر کربلا، هیچ خطری زائران و مسافران این شهر را تهدید نمی‌کند.

اطلاعات ضروری برای سفر به کربلا

اگر درحال برنامه‌ریزی برای سفر به کربلا هستید، آشنایی با یکسری اطلاعات ضرری به شما کمک می‌کند، سفر راحت و بی‌دغدغه‌ای را تجربه کنید:

  • کد کشور عراق: ۹۶۴+
  • کد شهر کربلا: ۴۰+
  • شماره آتش‌نشانی: ۱۱۵
  • شماره پلیس: ۱۰۴
  • شماره آمبولانس: ۱۲۲
  • اداره مرکزی: ۰۷۸۰۱۰۰۴۷۵۸
  • افراد گمشده: ۰۷۸۰۱۳۰۰۵۶۱
  • زبان رسمی کربلا: کردی و عربی
  • واحد پول کربلا: دینار عراق

آب‌ و هوای کربلا و بهترین زمان سفر

راهنمای سفر به کربلا

کربلا در منطقه‌ای کاملا گرمسیری قرار گرفته است و آب‌وهوای گرم بیابانی دارد. تابستان‌های این شهر گرم و خشک و زمستان‌هایش خنک هستند. این شهر در ماه‌های آذر تا فروردین بارانی است و در سایر ماه‌ها بسیار خشک می‌شود. اگر دوست دارید سفری لذت‌بخش را به کربلا تجربه کنید، بهتر است سفرتان را به فروردین، مهر و آبان موکول کنید. همچنین، در مناسبت‌ های مذهبی مهم مانند ماه‌ های محرم و صفر، مسافران زیادی به کربلا می‌آیند.

اماکن زیارتی کربلا

اصلی‌ترین انگیزه مسافران از سفر به کربلا، زیارت است. علاوه بر حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع)، مکان‌های زیارتی دیگری هم در این شهر وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

بین‌ الحرمین

بین‌ الحرمین مکانی بسیار آرامش‌بخش، روحانی و زیباست که در حد فاصل بین حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) قرار گرفته است. بین‌ الحرمین در ایامی مثل عاشورا، اربعین و…. محل اصلی برگزاری مراسمات مذهبی است.

حرم امام حسین (ع)

این بنا، مرقد مطهر امام حسین و دو پسر ایشان – حضرت علی اکبر و علی اصغر – است. حرم امام حسین سال‌ها پس از واقعه کربلا به دست مختار ثقفی ساخته شده است و با حال و هوای دل‌انگیز و آرامش‌بخش خود، مکانی عالی برای فرار از هیاهوی زندگی روزمره است.

حرم حضرت عباس (ع)

حرم حضرت عباس که یکی از شهدای واقعه کربلا است، در تقریبا ۳۵۰ متری حرم امام حسین (ع) قرار دارد. بین شیعیان رسم است که قبل از رفتن به حرم امام حسین، ابتدا به حرم حضرت عباس می‌روند و به نوعی از ایشان اذن دخول می‌گیرند.

حرم حضرت عباس، یکی از مهم ترین دیدنی های کربلا

مرقد شهدای کربلا

احتمالا شنیده‌اید که غیر از امام حسین (ع) و خانواده ایشان، ۷۲ تن دیگر هم در واقعه کربلا شهید شده‌اند. این شهدا در نزدیکی حرم امام حسین (ع) دفن شده‌اند و از پنجره‌ای نقره‌ای‌رنگ که در بخش جنوب غربی حرم قرار دارد، می‌توانید قبور این شهدا را مشاهده کنید.

خیمه‌ گاه امام حسین (ع)

خیمه‌گاه امام حسین (ع)، مکانی است که در واقعه کربلا محل خیمه‌زدن لشکر امام بوده است. خیمه‌گاه نزدیک به ۲۵۰ متر با حرم امام حسین (ع) فاصله دارد و از جمله مکان‌هایی است که اگر گذرتان به کربلا افتاد حتما باید از آن دیدن کنید.

قتلگاه امام حسین (ع)

این مکان محل به شهادت رسیدن امام حسین (ع) است و برای شیعیان تقدس خاصی دارد. اگر شما هم از اردتمندان خاندان اهل بیت هستید، توصیه می‌کنیم پس از زیارت امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) حتما از این مکان هم بازدید کنید.

حرم طفلان مسلم

این مکان، محل دفن پسران مسلم ابن عقیل – پسرعموی – امام حسین (ع) است. این دو طفل که بعد از واقعه عاشورا به اسارت گرفته شده بودند، در کنار رود فرات به شهادت رسیدند و مرقد آن‌ها اکنون محل زیارت بسیاری از شیعیان مومن  معتقد است.

اماکن تاریخی و گردشگری کربلا

شهر کربلا قدمتی به درازای واقعه عاشورا دارد. علاوه بر بناهای زیارتی که هسته مرکزی گردشگری این شهر را تشکیل می‌دهند، بناهای تاریخی زیادی در این شهر وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست:

نهر علقمه

نهر علقمه، یکی از قدیمی‌ ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی کربلا است. علقمه یکی از انشعابات رود فرات است که آب را از فرات به شهر کربلا منتقل می‌کند. بر اساس روایاتی که از واقعه کربلا وجود دارد، این نهر محل شهادت حضرت عباس بوده است.

راهنمای سفر به کربلا

قلعه اخیضر

قلعه اخیضر قدمتی بسیار طولانی دارد و گفته می‌شود که در سال ۷۷۵ میلادی ساخته شده است. این بنا به دست فردی به ناک عیسی بن موسی – برادرزاده یکی از خلفای عباسی – ساخته شده و در ۵۰ کیلومتری شهر نجف قرار دارد.

آرامگاه امیرکبیر

امیرکبیر یکی از صداعظم‌های خوش‌نام و مشهور ایرانی است که در زمان قاجارها خدمات زیادی به مردم ایران کرد و در نهایت با توطئه مادر ناصرالدین شاه به قتل رسید. امیرکبیر در حمام فین کاشان به قتل رسید و در شهر مشهد اردهال دفن شده بود، اما پس از مدتی به خواهش همسرش به کربلا منتقل شد.  

قلعه هندی

قلعه هندی از جمله بناهایی است که به دست آقا محمد خان قاجار و در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر ساخته شده است. ساخت این قلعه در زمان حیات آقا محمدخان به پایان نرسید و پس از فوت وی، فردی هندی ساخت آن را به اتمام رساند. به همین دلیل است که بنای مذکور به قلعه هندی شهرت دارد.

قصر عطشان

قصر عطشان بنایی است که قدمت آن به زمان عباسی بازمی‌گردد و امروزه تنها بخشی از دیواره‌های آن بر جا مانده است.

آرامگاه حر ابن یزید ریاحی

حر کسی که بود که راه را بر امام حسین و یارانش بست، اما در نهایت توبه کرد و به خیل یاران ایشان پیوست. حر یکی از الهام‌بخش‌ترین و محترم‌ترین شخصیت‌ها در جهان تشیع است و خیلی از شیعیان دوست دارند از مرقد او بازدید کنند. آرامگاه حر در مساحتی بالغ بر ۵۸۰ متر مربع و در ۹ کیلومتری هر کربلا قرار دارد و به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شده است.

آرامگاه حر از دیگر دیدنی های کربلا

هتل های کربلا

با توجه به اینکه در چند سال اخیر حملات تروریستی زیادی در شهر کربلا انجام شده است، ممکن است تصور کنید که این شهر اقامتگاه‌های خوبی برای سکونت ندارد. خوشبختانه در چند سال اخیر هتل‌ ها و اقامتگاه‌های زیادی ساخته شده است که اکثر آن‌ها از امکانات بسیار خوبی برای تجربه اقامتی دلنشین و راحت در شهر کربلا برخوردار هستند.

برای اقامت در کربلا، توصیه می‌کنیم با توجه به شرایط و بودجه‌تان به هتل‌های ۵-۲ ستاره این شهر بروید. اگر در ایام اربعین به کربلا سفر کنید، نیازی به رزرو هتل نیست؛ اکثر موکب‌ های عراقی شرایط مناسبی برای اقامت دارند و به رایگان می‌توانید در آن‌ها استراحت کنید. علاوه بر این، خیلی از عراقی‌ها هم به گرمی از زائران امام حسین (ع) استقبال می‌کنند.

مراکز خرید و بازارهای کربلا

سوغاتی خریدن، یکی از جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین بخش‌های هر سفری است؛ به‌ویژه اگر مسافر و زائر کربلا باشید. بازارهایی که در زیر از آن‌ها نام برده شده است، گزینه‌هایی عالی جهت خرید سوغاتی و یادگاری برای عزیزانتان هستند:

بازار سنتی کربلا

بازار سنتی کربلا در نزدیکی حرم امام حسین (ع) واقع شده و قدیمی‌ ترین بازار این شهر است. در این بازار انواع سوغاتی‌ های کربلا اعم از جانماز، چادر، تسبیح، مهر، تربت کربلا و… به فروش می‌رسد و در صورت تمایل می‌توانید سوغاتی‌های مورد نظرتان را از این بازار تهیه کنید.

نمایی از بازار کربلا

بازار سدره

بازار السدره – یکی از مراکز خرید قدیمی شهر کربلا – در خیابان السدره این شهر واقع شده است و یکی از شلوغ‌ترین مراکز خرید آن به‌شمار می‌آید. از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توانید از این بازار خریداری کنید.

فروشگاه لباس ال‌سی وایکیکی

در این مرکز خرید، انواع لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه با قیمت مناسب به فروش می‌رسد و اکثر اجناس آن قیمت‌های بسیار مناسبی دارند. اگر اهل خرید محصولات برندهای بین‌ المللی مشهور هستید، حتما از این فروشگاه شهر کربلا دیدن کنید.

بازار آمریکایی کربلا

بازار آمریکایی کربلا در نزدیکی حرم حضرت عباس (ع) و خیابان البرید واقع شده است. اگر کیفیت اجناسی که خریداری می‌کنید برایتان اهمیت دارد، این بازار را برای خرید اجناسی مثل پوشاک مردانه و زنانه، کیف و کفش، تجهیزات تلفن همراه و… انتخاب کنید.

مجتمع الزورا کربلا

مرکز خرید الزورا در ۳ طبقه ساخته شده است و اجناس متنوعی اعم از لوازم آرایشی، لباس، لوازم‌التحریر و… در آن به فروش می‌رسد. این مجتمع در تمامی روزهای هفته و از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۱:۳۰ شب، پذیرای مسافران شهر کربلا است.

غذا در کربلا

شکم‌ گردی، یکی از لذت‌بخش‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های هر سفری است. در صورتی که برای صرف غذا به رستوران‌ های کربلا مراجعه کنید، احتمالا غذاهای زیر را که از بهترین غذاهای محلی کربلا محسوب می‌شوند، داخل منوی غذاها پیدا خواهید کرد:

حمص

Travel to Karbala 7

حمص یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای عربی است که تقریبا در تمامی کشورهای عرب‌زبان پخته می‌شود. این غذا که موادی مثل نخود، ارده و روغن زیتون مواد اولیه آن را تشکیل می‌دهند، همراه با تکه‌های سبزیجات یا نان خشک سرو می‌شود.

قیمه نجفی

اگر چه قیمه نجفی از نظر عطر و طعم شباهت زیادی به قیمه ایرانی دارد؛ اما در پخت آن به‌جای لپه از نخود استفاده می‌شود و میزان گوشت آن هم در مقایسه با قیمه ایرانی بیشتر است.

قوزی

قوزی از جمله غذاهایی که در بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس طبخ می‌شود و احتمال اینکه این غذا را در شهرهای جنوبی کشورمان میل کرده باشید، وجود دارد. قوزی از ترکیب گوشت، برنج و آجیل درست می‌شود.

تشریب

تشریب نوعی سوپ است که با استفاده از نخود، گوشت و پیاز تهیه می‌شود و بی‌نهایت مقوی و خوشمزه است.

روش های سفر به کربلا

برای برای سفر به کربلا ۲ راه پیش روی شما قرار دارد که در ادامه به تفصیل درباره آن‌ها صحبت کرده‌ایم:

سفر کربلا زمینی

معرفی روش های سفر به کربلا

برای سفر به کربلا از راه زمینی، نمی‌توانید به طور مستقیم بلیط کربلا بگیرید؛ بلکه ابتدا باید با استفاده از خودرو یا اتوبوس خودتان را به یکی از مرزهای مهران (ایلام)، خسروی (کرمانشاه) و شلمچه (خوزستان) برسانید و از آنجا با اتوبوس، ون و خودرو‎های شخصی راهی کربلا شوید.

سفر کربلا هوایی

متاسفانه خود شهر کربلا فرودگاه ندارد و برای تخمین هزینه بلیط هواپیما به کربلا باید قیمت بلیط هواپیما نجف را مد نظر قرار دهید. اگر چه هزینه سفر به کربلا با هواپیما اندکی بالاتر از سفر زمینی است، اما با توجه به اینکه تا حد بسیار زیادی در وقت شما صرفه‌جویی می‌شود، هزینه صرف‌شده کاملا ارزشش را دارد. همچنین، اگر قرار است در ایام اربعین به کربلا بروید، ترجیحا سفر کربلا هوایی را انتخاب کنید. با توجه به اینکه مدت زمان زیادی را باید پیاده‌روی داشته باشید، بهتر است با خستگی کمتری سفر معنوی‌تان را آغاز کنید.

نکات ضروری برای سفر به کربلا در اربعین

سفر به کربلا در اربعین

چند سالی است که پیاده‌روی اربعین، به یک آیین در میان شیعیان تبدیل شده است. در این ایام، محبان اهل بیت از سراسر جهان خودشان را به نجف می‌رسانند و با کیلومترها پیاده‌روی از شهر نجف به پابوس امام حسین می‌روند. با توجه به اینکه پیاده‌روی کربلا در ایام اربعین شرایط متفاوتی نسبت به حالت عادی دارد، بهتر است نکاتی را مد نظر قرار دهید تا از ایجاد مشکلات احتمالی در طول سفر خودداری کنید:

  • با توجه به اینکه شهر کربلا در ناحیه‌ای گرمسیری واقع شده است، لباس‌های سبک، نخی و خنک بپوشید.
  • سعی کنید ظرف کوچکی از خشکبار و آجیل همراه خود داشته باشید تا اگر ضعف کردید، بلافاصله توان ازدست‌رفته‌تان را بازیابی کنید.
  • وسایلتان را در کوله‌ای سبک، مقاوم و جادار بریزید و از آوردن وسایل غیر ضروری اجتناب کنید.
  • از مدارک شناسایی و پاسپورتتان، به‌خوبی مراقبت کنید.
  • حتما همراه خودتان وسایلی مثل صابون، ژل بهداشتی، پد ضد عفونی و… را همراه خود داشته باشید و قبل از غذاخوردن دستانتان را بشویید یا ضد عفونی کنید.
  • وسایلی مثل عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب با SPF بالا، شارژر و پاوربانک همراه خود داشته باشید و محض احتیاط وسایل بهداشتی چسب زخم، دستمال کاغذی، دستمال مرطوب، ماسک، پد الکلی، کرم ضد سوختگی، قرص حالت تهوع، کدئین و…. را هم در کیفتان قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که در ایام اربعین، چیزی حدود ۸-۷ ساعت در روز را باید پیاده‌روی کنید؛ بنابراین، کفش و کتانی مناسب و راحت بپوشید.
  • برای آنکه در حین پیاده‌روی با مشکلات هضم و سنگینی روده مواجه نشوید، از صرف حجم زیادی غذا خودداری کنید و پیش از آنکه به طور کامل احساس سیری داشته باشید، دست از غذاخوردن بکشید.

سخن پایانی

کربلا یکی از مهم‌ ترین شهرهای زیارتی شیعیان است و هر ساله هزاران نفر از سراسر دنیا برای زیارت بارگاه امام حسین (ع) و برادر ایشان به کربلا سفر می‌کنند. خواندن مطلب حاضر و دانستن نکاتی که در آن برای سفر به کربلا در اختیارتان قرار گرفت، به شما کمک می‌کند که مسافرت راحت‌تر و لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید.

آیا تا به حال به کربلا سفر کرده‌اید؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید