باتومی شهر آرامش و زیبایی است. شهری که از زیباترین بنادر قفقاز محسوب می‌شود. این شهر در غرب گرجستان و در سواحل دریای سیاه قرار گرفته و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای گرجستان به حساب می‌آید. در زمان گذشته مردم محلی توسط داد و ستد با همسایگان و البته شهر و کشورهای دورتر کسب درآمد می‌کردند. در طول تاریخ این شهر همیشه به خاطر موقعیت استراتژیک و طبیعی‌اش از دیگر شهرها متمایز بوده است. از قرن ۱۸، باتومی تحت سلطه عثمانی بوده و بعد از جنگ ترکیه و روسیه  این شهر بخشی از کشور گرجستان شد. بعد از به وجود آمدن باکو، باتومی یک ترمینال دریایی مهم در دریای سیاه محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات کامل درباره این شهر با راهنمای سفر به باتومی در مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید.

درباره شهر باتومی در گرجستان

باتومی دومین شهر بزرگ گرجستان است که به سواحل زیبا، طبیعت چشم‌نواز و مردم خونگرم شهرت دارد. شهری با خیابان‌های عریض، درختان مگنولیا و میدان‌هایی با مجسمه‌های بزرگ که جلوه‌ای از شهر مدرن اروپایی را به نمایش می‌گذارد.

به لحاظ جغرافیایی، شهر باتومی در جنوب غربی گرجستان، در کنار دریای سیاه و ۱۵ کیلومتری شمال مرز ترکیه قرار گرفته است. پالایشگاه نفتی در باتومی از نفت لوله کشی شده از باکو استفاده می‌کند. در باتومی صنایعی چون کشتی سازی، ماشین سازی، تولیدات مبلمان و بسیاری صنایع کوچک دیگر رشد چشمگیری داشته‌اند.

با این حال، علاوه بر توسعه صنایع، گردشگری در این شهر نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. باغ‌های بسیار با گیاهان خاص، مزارع چای و مرکبات در کنار مناظر زیبایی که به واسطه دریای سیاه شکل گرفته‌اند، این شهر را به یکی از مقاصد محبوب برای سفر تبدیل کرده‌اند.

جاذبه های شهر باتومی

بهترین زمان سفر به باتومی

تابستان بهترین زمان سفر به باتومی به شمار می‌رود. شهر در این فصل شلوغ و سرزنده می‌شود و رستوران‌ها و کافه‌های کنار دریا مملو از گردشگرانی است که به دلیل آب و هوای معتدل، برای لذت بردن از سواحل، راهی این شهر شده‌اند. با این حال، کسانی که سفر به باتومی را در زمان‌های خلوت‌تر ترجیح می‌دهند، در پاییز به این شهر سفر می‌کنند. طبیعت‌گردی و کمپینگ در فصل بهار بسیار محبوب است و اگر به ورزش اسکی علاقه‌مندید، در زمستان با تور باتومی سفر کنید.

آب و هوای باتومی

آب و هوای باتومی به شدت تحت تاثیر جریان‌های هوایی دریای سیاه است، در نتیجه بارش باران در اکثر فصول سال امری عادی است. این بارش، باتومی را به مرطوب‌ترین شهر گرجستان تبدیل می‌کند. باتومی با آب و هوای نیمه مرطوب دریایی شناخته می‌شود. زمستان‌های سرد و البته بدون برف و تابستان‌های گرمی دارد.

بهترین جاذبه های باتومی

جاذبه های گردشگری باتومی

جاذبه های گردشگری متنوع در شهر قدیمی باتومی سبب شده تا گردشگران با هر سلیقه‌ای از سفر به این شهر لذت ببرند. از جاذبه های تاریخی، موزه و کلیسا و برج گرفته تا پارک و باغ و سواحل باتومی می‌توانید سفر متفاوتی به این شهر داشته باشید. در ادامه شما را با تعدادی از معروفترین جاذبه های دیدنی در شهر باتومی آشنا می کنیم.

مجسمه علی و نینو | عاشقانی که به هم نمی رسند!

مجسمه علی و نینو یکی از سازه‌های معروف شهر باتومی محسوب می‌شود که به نماد این شهر تبدیل شده است. این سازه که به مجسمه عشق هم شهرت دارد، تصویر دو جوان را نشان می‌دهد که نمی‌توانند یکدیگر را ملاقات کنند. این سازه با طراحی خاص خود، به طول ۸ متر روایتگر داستان پسر نوجوان آذربایجانی و دختر گرجی است. زیبایی این مجسمه در شب با نورهای قرمز و آبی چند برابر می‌شود.

ساختمان تئاتر باتومی | تماشای معماری قدیمی شهر

ساختمان تئاتر باتومی، نمونه‌ای از معماری قدیمی شهر است. ساخت آن در سال ۱۹۵۲ به پایان رسیده و علاوه بر اهمیت تاریخی بنا، اهمیت بسیاری برای ادبیات باتومی دارد. شما می‌توانید بر دیوارهای ساختمان تئاتر، آثار ادبی مهم باتومی را ملاحظه کنید.

میدان اروپا باتومی

میدان تئاتر | تماشای کپی مجسمه نپتون!

این میدان با نام های دیگر نپتون و پوزیدون، در کنار تئاتر باتومی قرار دارد. در مرکز میدان، مجسمه نپتون و فواره‌ای با روکش طلا به چشم می‌خورد. البته باید اشاره کنیم که مجسمه اصلی نپتون در بولونیا ایتالیا است.

میدان پیازا | آشنایی با فرهنگ مردم گرجستان

بخش مهمی از زندگی روزمره مردم شهر را می‌توانید در میدان پیازا تماشا کنید که مردم برای تماشای کنسرت و نمایش‌های هنری دور این میدان گرد هم جمع می‌شوند. علاوه بر این، می‌توانید در کافه‌ها و رستوران‌های اطراف این میدان هم از چشیدن طعم خوراکی‌های گرجستانی لذت ببرید.

چرخ و فلک باتومی | تماشای شهر از ارتفاع

اگر دوست دارید منظره شهر را از بالا تماشا کنید، حتما سری به چرخ و فلک شهر در نزدیکی برج الفبا بزنید. این چرخ و فلک یکی از تفریحات باتومی است که مردم و گردشگران از آن به خوبی استقبال می کنند.

چرخ و فلک باتومی

بندر باتومی | تماشای فانوس دریایی

بندر باتومی هم یکی از منابع اصلی درآمد مردم شهر به شمار می‌رود و هم یک جاذبه گردشگری؛ فانوس دریایی در این بندر در سال ۱۸۸۲ توسط مهندسان فرانسوی ساخته شده است.

کلیسای مریم مقدس

در چند قدمی از مرکز شهر، فرصت تماشای کلیسای قرن نوزدهمی مریم مقدس را از دست ندهید. معماری این بنا به سبک نئوگوتیک است و نقش و نگارهای دیوارهای این کلیسا را شما را مجذوب خود خواهد کرد. در سفر به شهر باتومی حتما شرکت در جشنواره‌ بین المللی شهر باتومی را در برنامه خود بگنجانید.  

از جمله جشنواره های باتومی می‌توان به جشنواره موزیک و جشنواره تابستانه اشاره کرد. دیگر جاذبه های دیدنی شهر باتومی عبارتند از:

  • دولفیناریوم یا پارک دولفین‌ها
  • باغ ملی گیاه شناسی باتومی
  • تله کابین
  • میدان زیبای پیازا
  • میدان اروپا
  • برج  آلفابت
  • آکواریوم باتومی
بهترین هتل های باتومی

بهترین هتل های شهر باتومی

در باتومی اقامتگاه‌های متنوعی در دسترس گردشگران است. کسانی که با هدف تجاری به باتومی سفر می‌کنند یا به دنبال اقامتی لوکس هستند، می‌توانند در بهترین هتل‌های پنج ستاره شهر اقامت داشته باشند. کسانی هم که ارزان سفر می‌کنند، به راحتی متل، هتل آپارتمان و هتل‌های ارزان و مناسبی را می‌توانند پیدا کنند. تعدادی از بهترین هتل باتومی که می‌توانید برای اقامت انتخاب کنید، عبارتند از:

  • هتل رادیسون بلو
  • هتل هیلتون
  • هتل پارک باتومی
  • هتل کالیپسو
  • هتل ادمیرال

حمل ‌و نقل در باتومی

در سفر به شهر باتومی نگرانی بابت هزینه رفت و آمد نخواهید داشت. انواع وسایل نقلیه عمومی در این شهر برای استفاده گردشگران در دسترس قرار دارد که هم استفاده از آن آسان است و هم هزینه پایینی دارد.

اتوبوس: باتومی چند خط محدود اتوبوس دارد که به راحتی می‌توانید از آنها برای رفتن به جاذبه های گردشگری استفاده کنید.

مارشروتکا: مینی‌بوس‌هایی که در گرجستان به نام مارشروتکا معروف هستند، در سطح شهر به وفور دیده می‌شوند. مزیت آنها این است که نیاز به ماندن در ایستگاهی خاص نیست و با تکان دادن دست توقف کرده و مسافر را سوار می‌کنند.

دوچرخه: در باتومی مسیرهای دوچرخه‌ای به رنگ قرمز وجود دارند که به خارج باتومی می‌روند و ۸ کیلومتر در کنار دریای سیاه امتداد دارند. همچنین در ساحل باتومی امکان اجاره دوچرخه نیز وجود دارد.

پیاده روی: یکی از بهترین روش‌های کشف شهر، پیاده‌روی است، زیرا باتومی شهر بزرگی نیست و می‌توان بسیاری از جاذبه‌های آن را با پای پیاده دید.

استفاده از دوچرخه در باتومی

مراکز خرید باتومی | کجا خرید کنیم؟

اگر اهل خرید هستید، در باتومی اقلام مختلفی می‌توانید تهیه کنید؛ وسایل الکترونیکی، عطر، لباس و … اما اگر به دنبال خرید سوغات باتومی هستید، شاید بهترین گزینه، محصولا دست ساز باشد. لیوان هایی با کنده کاری چوب و بسیاری صنایع دستی که می‌تواند انتخاب خوبی برای هدیه دادن باشد. اگر به دنبال مرکز خرید خوب در شهر باتومی می‌گردید، می‌توانید یکی از مراکز خرید زیر را انتخاب کنید.

  • مرکز خرید کاپارول سنتر
  • باتومی مال
  • مرکز خرید باتومی پلازا
  • هوپا بازار
  • فروشگاه آرت گالری

غذاهای محلی گرجی | چه چیزی بخوریم؟

 غذاهای گرجستانی ترکیبی از غذاهای اروپا و خاورمیانه هستند. این غذاها خیلی تلخ و تند نیستند و از گوشت، شیرینی، کوفته، پنیر و سبزیجات تشکیل شده است. در این غذاها از موادی چون گردو، انار، پیاز، سیر، گشنیز تازه، لوبیا، بادمجان، اسفناج و آلو استفاده می‌شود. از جمله معروف ترین غذاهای باتومی که در سفر به این شهر باید امتحان کنید، عبارتند از:

  • خاچاپوری
  • چیربولی
  • سینوری
  • خینکالی
  • اوستری
  • لوبیو

بهترین رستوران‌ های باتومی | کجا غذا بخوریم؟

اگر می خواهید غذاهای باتومی را امتحان کنید، حتما به یکی از رستوران های معروف شهر باتومی که در ادامه معرفی می‌شود، بروید.

  • رستوران مونیخ
  • رستوران آجاریان
  • رستوران قلب باتومی
رستوران های باتومی

خرید بلیط هواپیما باتومی

برای تهیه بلیط پرواز به باتومی می‌توان از ایرلاین‌های مختلفی بلیط تهیه کرد. در میان شرکت‌های هواپیمایی، ترکیش ایرلاین، امارات، اوکراین و آذربایجان از محبوب‌ترین ایرلاین‌ها محسوب می‌شوند. از میان آن‌ها ترکیش و اوکراین ارزان‌تر هستند و زمان کمتری توقف‌ دارند. هواپیمایی ترکیش پروازهای روزانه از فرودگاه امام خمینی تهران دارد که این پروازها در مقایسه با سایر ایرلاین‌ها مقرون به صرفه است. هواپیمایی اوکراین جزو مدرن‌ترین ناوگان‌های هوایی جهان است و ترکیش چهارمین شرکت بزرگ دنیا از لحاظ مسیرهای پروازی محسوب می‌شود و در حال حاضر رتبه اول پرواز بدون توقف را در اروپا دارد.

هواپیمایی ترکیش

سفر به باتومی، دومین شهر بزرگ گرجستان

چند سالی است که سفر به باتومی گرجستان محبوبیت بسیاری نزد گردشگران پیدا کرده است. دور از انتظار نیست که شهر سرسبز و ساحلی با مردمان خونگرم، غذاهای خوشمزه و زندگی شبانه جذاب گردشگران بسیاری را به خود جذب کند. به خصوص به دلیل امنیت بالای شهر که سبب می‌شود افراد شب‌ها با خیال راحت در خیابان‌های شهر قدم بزنند. اگر قصد سفر به باتومی را دارید پیشنهاد می کنیم راهنمای سفر به گرجستان را نیز مطالعه کنید.

در صورتی که قبلا به باتومی سفر کرده‌اید، تجربه خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره سفر به باتومی

در سفر به باتومی چه نوع تفریحاتی را می توان تجربه کرد؟

رفتینگ در دریاچه‌ها و رودخانه‌های اطراف باتومی، قایقرانی، پارک آبی، شنا با دلفین‌ها، پاراشوت، فلای بورد از جمله تفریحاتی است که در سفر به باتومی می‌توانید تجربه کنید.

آیا امکان استفاده از مترو در باتومی وجود دارد؟

خیر. باتومی فاقد مترو است اما می‌توانید از اتوبوس برای تردد در شهر استفاده کنید.

سوغات باتومی چیست؟

یک نوع کلاه نمدی به نام پاپاک، جام نوشیدنی به نام کانتاسی , شکلات‌های دست ساز از جمله سوغات باتومی هستند.

چه فصلی از سال بهترین زمان برای سفر به باتومی است؟

پاییز و بهار بهترین زمان برای سفر به باتومی، لذت بردن از هوای مطبوع و شنا در دریای سیاه است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید