نخستین روزهای نوروز امسال با شروع ماه رمضان مقارن شده است. از یک سو، نوروز برای همه به معنای دید و بازدید و سفر است و از سویی روزه‌دار شدن مردم امکان سفر را از آنها می‌گیرد. همچنین شروع ماه رمضان یعنی تعطیلی بسیاری از تفریحات روزانه و شروع تفریحات شبانه که بعد از اذان مغرب و افطار آغاز می‌شوند. با این حال در ایران و کشورهای مسلمان، ماه مهمانی خدا با شور و شکوه خاصی برگزار می‌شود. اگرچه مردم در طول روز چیزی نمی‌خورند اما خوراکی‌های جذابی برای افطار دارند. به این ترتیب سوالی که پیش می‌آید این است که، در ماه رمضان کجا سفر کنیم؟ در مجله گردشگری فلای تودی با ما همراه باشید تا مقاصد گردشگری رمضان در ایران و دیگر کشورها را به شما معرفی کنیم.

در ماه رمضان کجا سفر کنیم؟

با توجه به مقارن شدن ماه رمضان و عید نوروز، رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر درباره سفر در ماه رمضان گفت: سفرها به‌ گونه‌ای باید انجام شود که حرمت ماه مبارک رمضان حفظ شود.

البته نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورهای مسلمان، زمانی که ماه رمضان در بهار و تابستان باشد سرعت عادی زندگی روزمره کند می‌شود و بسیاری از مغازه‌ها و مشاغل در گرمای روز بسته می‌مانند. هنگامی که بالاخره خورشید غروب می‌کند و ندای مؤذن به گوش می‌رسد، ناگهان شهر پر از شور و هیجان می‌شود و بوی خوراکی‌های خوشمزه از همه جا به مشام می‌رسد.

راهنمای سفرهای نوروزی در ماه رمضان

حتی اگر بدانیم که در ماه رمضان کجا سفر کنیم باید از قبل برنامه کار مراکز تاریخی، تفریحی و دیدنی شهرها را بررسی کنید. همچنین جستجو کنید که کدام رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها غذاها و پیش غذاهای ویژه ماه رمضان سرو می‌کنند. درست است که با پیش زمینه سفر نوروزی، بار سفر می‌بندید اما انتظار نداشته باشید که کافه و رستورانی پیدا کنید که در طول روز در فضای باز خدمات ارائه دهند. بنابراین برای گشت و گذار در شهر با خودتان خوراکی داشته باشید. البته به این نکته دقت داشته باشید که در ملا عام چیزی نخورید و ننوشید.

khouzestan nature ۱۰ مقصد جذاب برای سفرهای نوروزی!

بهترین مقاصد برای سفر در ماه رمضان

در بعضی از شهرها در ماه رمضان مراسم خاصی هنگام سحر یا افطار برگزار می‌شود. همچنین در هر شهری غذاهای خاصی در ماه رمضان سرو می‌شود. ما با راهنمای سفرهای نوروزی در ماه رمضان، بهترین مقاصد گردشگری را در داخل و خارج از کشور به شما معرفی خواهیم کرد.

مقاصد گردشگری رمضان در ایران

در شهرهای مختلف ایران، مردم با آداب و رسوم و سرو غذاهای محلی مربوط به منطقه خود ماه رمضان را پشت سرمی‌گذارند. بنابراین نوروز امسال علاوه بر گشت و گذار در شهر مورد نظرتان می‌توانید با فرهنگ مردم هر شهر بیشتر آشنا شوید.

شیراز | رمضان در شیراز

شیراز شهر شعرا، بناهای تاریخی و البته باغ‌های باصفا است. فصل بهار شیراز را از دست ندهید، چرا که نارنجستان‌ها و باغ‌ها سرسبز و مملو از عطر شکوفه‌های بهار نارنج هستند. البته توجه داشته باشید که اکثر باغ‌ها تا غروب باز هستند اما غروب به بعد می‌توانید از جاهای دیدنی شیراز مانند آرامگاه حافظ و سعدی و دیگر بناهای تاریخی دیدن کنید. همچنین می‌توانید برای صرف بستنی و فالوده شیرازی به ارگ کریم خان بروید.

حالا که نوروز با رمضان مقارن شده است، در ماه رمضان کجا سفر کنیم بهتر از شیراز؟ هنگام افطار می‌توانید به شاهچراغ بروید و ضمن زیارت از فضای آنجا لذت ببریدو برای راحتی سفر از بلیط هواپیما شیراز استفاده کنید. همچنین می‌توانید از غذاهای شیراز مانند: آش سبزی، آش کارده، کوفته هلو، رنگینک و ترحلوا میل کنید.

راهنمای سفرهای نوروزی در ماه رمضان

بوشهر | سفر نوروزی در رمضان

بوشهر از شهرهای گرم و مرطوب جنوبی است. برای سفر به بوشهر و دیدن سواحل زیبای خلیج فارس، عید نوروز زمان مناسبی است، زیرا هنوز دمای هوا معتدل است. با سفر به بوشهر در ماه رمضان می‌توانید آیین «دُم دُم سحری» بوشهری‌ها را ببینید. این مراسم همان‌طور که از نامش پیدا است، هنگام سحر برگزار می‌شود. البته جاهای دیدنی بوشهر نیز می تواند علتی باشد که تصمیم به سفر را چند برابر کند.

این مراسم با خواندن اشعار دعاگونه و نواختن دمام همراه است. دم دم، صوتی است که با کوبش بر دمام پدید می‌آید و با این بیت همراه می‌شود: «خداوندا تو ستاری همه خوابند تو بیداری/ به حق لا اله الا الله همه عالم نگه داری» مردم بوشهر سال‌هاست که با این نوا به هنگام سحر بیدار شده و خود را برای خوردن سحری و آغاز روزه‌داری آماده کرده‌اند.

از غذاهای خوشمزه بوشهری که در ماه رمضان طبخ می‌شود، حلوای انگشت پیچ، رنگینک و آش بوشهری است. در کنار آن از طعم غذاهای اصیل بوشهری مانند قلیه میگو، دمپخت ماهی و للک یا گمنه نیز می‌توانید لذت ببرید.

مشهد | زیارت و سیاحت نوروزی

در پاسخ به این سوال که در ماه رمضان کجا سفر کنیم، بسیاری از افراد مشهد را پیشنهاد می‌دهند. در این ماه، افراد بسیاری برای زیارت حرم امام رضا راهی مشهد می‌شوند. علاوه بر این، تماشای مراسم نقاره زنی هنگام تحویل سال در حرم باعث شده است که گردشگران زیادی در این زمان به مشهد سفر کنند. با مقارن شدن نوروز و ماه رمضان، عجیب نیست که مشهد مقصد سفر بسیاری از مسافران باشد.

علاوه بر این‌ها، قدم زدن در کوهسنگی، گشت و گذار در زشک، طرقبه، شاندیز و دیدن آرامگاه فردوسی و عطار در شهر نیشابور که از جاذبه های معروف اطراف مشهد هستند، گردشگران را به این شهر می‌کشاند. مشهد را برای شیشلیک و خوراک ماهیچه معروفش می‌شناسند اما در ماه رمضان علاوه بر این‌ها حتما شله مشهدی و دیگچه‌های معروف خیابان امام رضا را امتحان کنید. همچنین افطاری‌های حرم امام رضا عطر و طعم بی‌نظیری دارند که باید بچشید.

راهنمای سفرهای نوروزی در ماه رمضان

ارومیه | سفر متفاوت نوروزی در رمضان

در نوروز سرسبز ارومیه مسافران زیادی برای دیدن چشمه کوه زنبیل یا چشمه هفت آباد راهی این شهر می‌شوند. همچنین دره سرسبز قاسملو مقصد بسیاری از گردشگران است. پس اگر هنوز برای این سوال که در ماه رمضان کجا سفر کنیم پاسخی پیدا نکرده‌اید، ارومیه را هم در نظر بگیرید.

آذربایجان غربی و ارومیه هم حال و هوای خودشان را ماه رمضان دارند. هنگام سحر هنوز هم در بعضی کوچه‌ها رسم اوباشدان رایج است؛ رسمی که بعضی افراد به بام خانه می‌روند و با ذکر مناجات مردم را برای صرف سحری بیدار می‌کنند. علاوه بر این، سفره‌های افطاری طولانی در مساجد و همچنین سرو غذاهایی مانند نان محلی ارده، یاغلی فتیر شیر برنج، نان روغنی، دلمه و حلوا در هنگام افطار در بعضی از رستوران‌های شهر حال و هوای خوبی به شهر می‌دهد.

اصفهان | تفریحات نوروزی در رمضان

سفر به اصفهان به عنوان یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران، در تمام طول سال محبوبیت دارد. بازدید از نقش جهان و بناهای تاریخی اطراف آن در روز و لذت بردن از آب و هوای بهاری در کنار سی و سه پل در شب از تفریحات نوروزی اصفهان است. به جز گز و پولکی خوشمزه اصفهان که همیشه جای خودش را دارد، امسال می‌توانید از غذاهای مربوط به ماه رمضان در این شهر امتحان کنید. حلیم شیر، حلیم عدس، خورش ماست، نان گندم و بریانی معروف اصفهان از جمله غذاهایی هستند که سر سفره افطار سرو می‌شود.

راهنمای سفرهای نوروزی در ماه رمضان

رشت | شهر شمالی متفاوت ایران

خطه همیشه سرسبز شمال، در همه فصول سال میزبان مسافران بسیاری از سراسر کشور است. هنگام سفر به رشت علاوه بر گشت و گذار در مناطق جنگلی اطراف شهر می‌توانید در میدان شهرداری رشت قدم بزنید یا سری به بازار بزرگ و خانه سردار جنگل و همچنین موزه‌های شهر بزنید. در کنار این‌ها بخشی از سفر امتحان کردن غذاهای محلی مانند کته کباب، مرغ ترش، میرزاقاسمی، باقالا قاتق، ترش تره و کال کباب است. علاوه بر این غذاهای خوشمزه، در این نوروز که با ماه رمضان همراه شده حتما رشته خوشکار و فرنی معروف شمال با عطر برنج ایرانی را از دست ندهید.

تبریز | شهری سرد اما نوروزی

آب و هوای دل انگیز در بهار و همچنین مکان‌ های دیدنی تبریز مانند ائل گلی، ارگ علی‌شاه، مسجد کبود، عالی قاپو یا همان شمس العماره، بوستان گلستان، بازار بزرگ تبریز و دیگر اماکن تاریخی و گردشگری باعث می‌شوند که این شهر یکی از مقاصد گردشگری در نوروز باشد. بنابراین اگر هنوز پاسخی برای اینکه در ماه رمضان کجا سفر کنیم پیدا نکرده‌اید، تبریز را هم به عنوان یک از مقاصد خود در نظر بگیرید. علاوه بر مکان‌های دیدنی در تبریز می‌توانید از غذاهای سنتی مانند کوفته تبریزی، قارنی یاریخ، قورما شورباسی و آش ماست میل کنید. همچنین، سفره‌های سحری و افطاری در این شهر مزین شده به نان زنجبیلی، آش آبغوره، کوفته، دلمه، آش شیر و آش دوغ هستند.

راهنمای سفرهای نوروزی در ماه رمضان

کرمانشاه

زندگی با آمدن بهار در میان کردهای مناطق کردنشین ایران حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد. مردم این شادابی و سرزندگی را با جشن و پایکوبی و برگزاری آیین‌های نوروزی جشم می‌گیرند. بنابراین تعجبی ندارد که کرمانشاه مقصد سفر نوروزی مسافران بسیاری از سراسر کشور باشد. علاوه بر این مکان‌های دیدنی مانند گوردخمه‌های کرمانشاه، مجسمه هرکول، طاق بستان، بیستون، تالاب هشیلان، غاز قوری قلعه و آبشار پیران گردشگران بسیاری را به سوی این استان روانه می‌کنند.

اگر نوروز امسال که با آغاز ماه رمضان همزمان شده است به کرمانشاه سفر کنید، ضمن بازدید از مکان‌های دیدنی که نام برده شد، می‌توانید از غذاهای محلی این استان امتحان کنید. غذاهای سنتی کرمانشاه در ماه رمضان شامل شیر برنج، شله زرد، آش ترخینه، هریسه، حلیم معروف کرمانشاهی، خوراک چنگال و آش عباسعلی می شوند.

مقاصد گردشگری رمضان در خارج از ایران

به جز شهرهای داخلی در ماه رمضان کجا سفر کنیم که حال و هوای خوبی داشته باشد؟ بعضی کشورهای خارجی که مردم مسلمان دارند، ماه رمضان را به شکلی ویژه و با انجام مراسم خاصی پشت سر می‌گذارند. در ادامه به معرفی چند کشور که نوروز امسال همزمان با ماه رمضان می‌توانید به آنجا سفر کنید را معرفی می‌کنیم.

امارات | رمضان در دبی

جاذبه های گردشگری دبی این شهر کویری را به یکی از محبوبترین مقاصد گردشگران در سرتاسر جهان تبدیل کرده است. یکی از دلایلی که دبی را به عنوان مقصد گردشگری برای ماه رمضان در نظر گرفته‌ایم این است که بازدیدکنندگان در ماه رمضان می‌توانند در رویدادهایی که توسط دولت و با هدف آموزش و ترویج فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود، شرکت کنند. زمان افطار در دبی با نواختن توپ اعلام می‌شود. هتل‌ها اغلب مجلس رمضان دارند. به این معنا که چادرهای عربی برپا می‌کنند و داخل آن را به سبک خودشان تزئین می‌کنند و کوسن می‌چینند و سفره افطار می‌گذارند. یکی از غذاهایی که در این سفره وجود دارد، هریسه معروف عربی است که حتما باید از آن امتحان کنید.

سفر به دبی در ماه رمضان

ترکیه | رمضان در استانبول

ترکیه و به خصوص شهر استانبول یکی از شلوغ‌ترین مقاصد گردشگری در تمام طول سال است. این شهر باستانی در زمان امپراتوری عثمانی، پایتخت فرهنگ اسلامی بود و از این رو هنوز ماه رمضان در این کشور گرامی داشته می‌شود. در این ماه، دولت به ساخت خیمه‌های افطاری کمک می‌کنند که در آن روزه‌داران و غیر روزه‌داران می‌توانند گرد هم آیند و جشن بگیرند و شب‌ها فضاهای عمومی شهر مملو از جشن‌های معنوی شود.

علاوه بر این غرفه‌هایی با تنقلات سنتی و کتاب های مذهبی و زیور آلات به راه می‌افتد. رمضان زمان ایده آلی برای بازدید از مسجد آبی معروف استانبول است زیرا حال و هوای خوبی در این زمان دارد. غذاهایی که در این ماه می‌توانید میل کنید، فرنی، کنافه، دونر کباب و سیمیت است. همچنین اگر ماه رمضان سفر به استانبول را انتخاب کردید، حتما از جشنواره خرید عید فطر استفاده کنید.

مراکش | رمضان در فاس

بعد از کازابلانکا و رباط، فاس سومین شهر بزرگ مراکش است. فاس از شهرهای فرهنگی اسلامی بوده ‌است و دارای ۷۰۰ مسجد و ۴۰۳ کاخ و سازه قدیمی است. با قدم زدن در این شهر قرون وسطایی می‌توانید از تاریخ و فرهنگ غنی آن لذت ببرید. در ماه رمضان، افطار فرصتی عالی برای مخلوط شدن با مردم محلی و امتحان کردن غذای سنتی افطار مراکشی است که تنوع بالایی دارد. در میادین عمومی شهر نمایشگاه و غرفه برپا می‌شود و صدای موسیقی به گوش می‌رسد. در پایان روز، همانند دبی با شلیک توپ زمان افطار اعلام می‌شود. از غذاهای محلی که باید حتما امتحان کنید می‌توان سلو، شباکیه، سمبوسه عربی، حریره و چای نعناع را نام برد.

مالزی

ماه رمضان در مالزی به‌ویژه به خاطر بازارها و غرفه‌های غذایی خاص خود که انواع تنقلات، خوراکی‌ها و دسرهای سنتی را به فروش می‌رسانند، معروف است. تنوع فرهنگی مالزی باعث شده است که تنوع غذایی زیادی را در این غرفه‌ها شاهد باشید. رفتن به این بازارها فرصت مناسبی برای تعامل با مردم و روزه‌داران است. همچنین غیرمعمول نیست که مردم محلی دیگران را به خانه خود دعوت کنند. معروف‌ترین غذاهایی که در ماه رمضان در مالزی سرو می‌شوند، فرنی لامبوک، ناسی داگانگ، روتی کانای و ساراواک لاکسا  هستند.

سفر به مالزی

سنگاپور | رمضان در سنگاپور

اگرچه اکثریت سنگاپور مسلمان نیستند، ماه رمضان در این کشور گرامی داشته می‌شود. بنابراین اگر هنوز به پاسخ این سوال نرسیده‌اید که در ماه رمضان کجا سفر کنیم، سنگاپور را هم در نظر بگیرید. در سنگاپور در هر محله حداقل یک مسجد وجود دارد و در طول ماه رمضان نیز نماز تراویح، کلاس‌های اسلامی یا مراسم مذهبی برگزار می‌کنند.

یکی از جاذبه های فصلی دوست داشتنی که در این ماه به چشم می‌خورد، بازارهای ماه مبارک رمضان است. بازار رمضان گیلنگ سرای همان طور که از نامش مشخص است، حوالی ماه رمضان در سنگاپور برپا می‌شود. با غروب آفتاب و پس از اذان و وقت افطار، جنب و جوش خاصی در این بازار به وجود می آید و مردم محلی و همین طور توریست‌ها برای خرید و امتحان کردن غذاهای خوشمزه خیابانی سنگاپور به این مکان می‌آیند. از جمله غذاهایی که باید در این بازار امتحان کنید می‌توان بوبور لامبوک، کتوپات و رندانگ را نام برد.

Iran شهرهای توریستی ایران کدامند؟

حکم سفر در ماه رمضان چیست؟

کسی که در ماه رمضان سفر می‌کند در مواردی که نمازش شکسته می‌شود، نباید روزه بگیرد. اگر مسافر قبل از ظهر مسافرت خود را شروع کند، روزه‌اش باطل است؛ ولی قبل از رسیدن به حد ترخص نمی‌تواند افطار کند و اگر قبل از رسیدن به حد ترخص افطار کرد، کفاره افطار عمدی روزه ماه رمضان بر او واجب می‌شود.

در ماه رمضان چگونه سفر کنیم تا روزه ما باطل نشود؟

اگر مسافر بخواهد در ماه رمضان روزه بگیرد و روزه او باطل نشود باید توجه داشته باشد که:

  • مسافر باید سفر خود را در ماه رمضان بعد از ظهر شروع کند، یعنی بعد از ظهر از مبدا خود (وطن، جایی که قصد اقامت ۱۰ روزه در آن جا را دارد) خارج شود.
  • مسافر باید سفرش در ماه رمضان پیش از ظهر تمام شود، یعنی پیش از ظهر به مقصد خود (وطن- جایی که قصد اقامت ۱۰ روزه در آن جا را دارد) برسد.
  • اگر مسافر بعد از ظهر به مقصد خود برسد، چنانچه ظهر در جایی که نمازش کامل است، نبوده باشد، روزه‌اش باطل است.
  • اگر مسافر پیش از ظهر به مقصد خود برسد، چنانچه کاری انجام نداده باشد که روزه او باطل شود، روزه خود را به اتمام می‌رساند و روزه‌اش صحیح است.
  • اگر مسافر پیش از ظهر به مقصد رسیده، ولی در اثنای سفرش در آن روز مبطلی انجام داده باشد، روزه‌اش باطل است؛ ولی فقط قضای آن را باید بگیرد و کفاره ندارد.
  • به‌طور کلی مسافرت در ماه رمضان اشکال شرعی ندارد و سفری که برای فرار از روزه باشد مکروه است؛ یعنی بهتر است که انجام نشود.
  • کسى که نمى‌داند روزه مسافر باطل است، اگر در سفر روزه بگیرد و در بین روز مسئله را بفهمد، روزه‌اش باطل مى‌شود و اگر تا مغرب نفهمد روزه‌اش صحیح است.
  • اگر فراموش کند که مسافر است، یا فراموش کند که روزه مسافر باطل است و در سفر روزه بگیرد، روزه او باطل است.

نوروز امسال کجا سفر کنیم؟

اگر تا پیش از این تصور می‌کردید که مقارن شدن رمضان و نوروز ممکن است برنامه مسافرت شما را تحت تاثیر قرار دهد، حالا می‌دانید که کجا سفر کنید. از شمال تا جنوب، و از شرق تا غرب کشور خودمان تا کشورهای خارجی اطراف همگی می‌توانند مقصد گردشگری شما در ماه رمضان باشند. عید امسال ضمن لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت و مراکز گردشگری می‌توانید با آیین ماه مبارک رمضان همراه شوید.

در ماه رمضان کجا سفر کنیم؟

رزرو بلیط و هتل نوروز از فلای تودی

نوروز با تعطیلاتی که در پیش دارد، فرصت مناسبی برای سفر کردن است. بعد از انتخاب مقصد سفر خود بهتر است هرچه سریع‌تر برای رزرو هتل و بلیط اقدام کنید. فلای تودی با پوشش تمام خطوط هوایی داخلی و پوشش بیش از ۹۰۰ خط پرواز خارجی و همچنین دارا بودن ۱٫۵میلیون نقطه برای اقامت در ایران و سراسر جهان مرجع کاملی برای رزرو بلیط و هتل است. نوروز فصل شلوغی برای سفر است بنابراین تا فرصت باقی است برای رزرو هتل و بلیط از فلای تودی اقدام کنید.

سوالات متداول درباره سفرهای نوروزی در ماه رمضان

در ماه رمضان کجا برویم؟

از شهرهای داخلی، شیراز، اصفهان، تبریز، ارومیه، رشت، کرمانشاه و بوشهر از مقاصد سفری در ماه رمضان هستند و از کشورهای خارجی، امارات، ترکیه، مراکش، مالزی و سنگاپور مراسم ویژه‌ای در ماه رمضان دارند.

برنامه های حرم امام رضا در ماه رمضان چیست؟

شعرخوانی، اجرای سرود، قرائت دعاهای ویژه ماه رمضان و سخنرانی‌های بعد از نماز مغرب و عشا از برنامه‌های حرم رضوی در ماه رمضان هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید