حتی اگر روزها و ساعت‌ها در شیراز بگردید، امکان ندارد که بتوانید از همه زیبایی‌ها و دیدنی‌های آن بازدید کنید. دروازه قرآن شیراز یکی از این دیدنی‌هاست که هر چند در نگاه اول به‌اندازه سایر جاذبه های تاریخی این شهر مانند پاسارگاد، تخت جمشید، آرامگاه حافظ و…. مهم به‌نظر نمی‌رسد، اما جذابیت آن کمتر از بناهای مذکور نیست. دروازه قرآن یکی از نمادهای برجسته شهر است و هنگام سفر به شیراز حتما باید بازدید از آن را در برنامه‌های خود قرار دهید. در این مطلب قصد داریم، همه چیز درباره دروازه قرآن شیراز ، یکی از شاهکارهای معماری ایرانی و اسلامی، را در اختیارتان قرار خواهیم داد. با مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید.

معرفی دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن یکی از ۶ دروازه‌ای است که چندین قرن پیش برای ورود به شهر شیراز ساخته شد و عمدتا به‌واسطه قرآنی که بالای آن قرار داده می‌شد، شهرت پیدا کرده است. این اقدام براساس یک سنت قدیمی ایرانی که مسافران را از زیر قرآن رد می‌کردند تا در آینده صحیح و سلامت به وطن خود بازگردند، انجام می‌شد.

اگر تا قبل از سال ۱۳۶۵ از سمت اصفهان و جاده مرودشت به شیراز سفر می‌کردید، از طریق این دروازه وارد شهر می‌شدید. اما در حال حاضر دروازه قرآن به یکی از جاذبه های دیدنی شهر شیراز تبدیل شده است و دیگر هیچ وسیله نقلیه‌ای از آن عبور نمی‌کند.

دروازه قرآن شیراز | شاهکار معماری اسلامی

این دروازه برای مردم شیراز از چنان اهمیت و ارزشی برخوردار است که رد پای آن حتی در شعرهای شاعران بزرگ هم دیده می‌شود. یکی از این شعرا سعدی بزرگ است که پس از مدت‌ها دوری از وطن و زمانی که از بغداد مجددا به شیراز بازگشت، این اشعار را سرود:

خوشا سپیده‌دمی باشد آنکه بینم باز

رسیده بر در الله اکبر شیراز

بدیده بار دگر آن بهشت روی زمین

که بار ایمنی آرد نه جور قحط و نیاز

نه لایق ظلمات‌ست بالله این اقلیم

که تختگاه سلیمان بدست و حضرت راز

فکرش را بکنید سعدی پس از دیدار دوباره با دروازه قرآن و شیراز و سرودن این شعر، چه حس و حال زیبایی داشته است.

دروازه قرآن شیراز کجاست؟

دروازه قرآن در شمال شرقی شیراز، در تنگه الله اکبر و میان کوه چهل‌ مقام و بابا کوهی قرار دارد. در صورتی که از شمال شهر شیراز و جاده اصفهان به شیراز وارد این شهر شوید، دروازه قرآن را در حاشیه کوه باباکوهی و سمت راست بلوار مشاهده خواهید کرد.

برای بازدید از این بنای تاریخی، ابتدا باید به بلوار هفت‌تنان یا آیت‌الله ربانی برسانید و در سمت چپ بلوار به مسیر خود ادامه دهید تا به این دروازه مشهور برسید. عکس دروازه قرآن شیراز در شب نشان می‌دهد که به‌واسطه نورپردازی‌ها، این بنا در شب بسیار دیدنی است. توصیه می‌کنیم حتما در یکی از شب‌های اقامتتان در شیراز، به دروازه قرآن سر بزنید.

آدرس دروازه قرآن شیراز روی نقشه گوگل

تاریخچه دروازه قرآن شیراز

تاریخچه اولین دروازه قرآن در شیراز به هزار سال قبل و قرن چهارم هجری شمسی بازمی‌گردد. بله، درست خواندید؛ اولین دروازه قرآن شیراز! دروازه قرآن حال حاضر شهر شیراز تنها ۷۴ سال قدمت دارد و دلیل این مسئله، تاریخ پرفرازونشیبی است که این بنا پشت سر گذاشته که در ادامه درباره آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دروازه قرآن شیراز در دوره آل بویه و به دستور عضدالدوله دیمی ساخته شد. پس از ساخت این بنا که در آن زمان طاق قرآن نام داشت، دستور داد قرآنی در بالای آن قرار دهند تا – بنا به همان اعتقادی که در بالا به آن اشاره شد – مردم هنگام ورود و خروج از زیر قرآن رد شوند تا سفر امن و بی‌خطری را تجربه کنند.

بررسی تاریخچه دروازه قرآن شیراز

از آن دوره تا زمانی که زندیان روی کار آمدند، دروازه قرآن قدیم شیراز دچار ویرانی‌ها و خرابی‌های زیادی شد. پس از آنکه کریم‌خان زند به قدرت رسید، دستور مرمت و بازسازی این بنا را صادر کرد. او همچنین دستور داد که دو جلد قرآن بزرگ و نفیسی را که با خط سلطان ابراهیم نوه شاهرخ تیموری نوشته شده بودند، داخل اتاقک بالای دروازه قرار دهد.

هر چند که این بازسازی دروازه قرآن را در وضعیتی حتی بهتر از روز اولش قرار داد، اما در دوران قاجاریه به دلیل وقوع زلزله، شدیدا ویران شد، اما بازسازی آن همچنان ادامه داشت و متوقف نشد. در زمان قاجار، فردی به‌نام محمد زکی خان نوری وظیفه بازسازی آن را بر عهده گرفت و اتاق‌هایی را هم به دو طرف آن اضافه کرد.

متاسفانه در سال ۱۳۱۵ به‌منظور تسهیل عبور و مرور وسایل نقلیه، دروازه قرآن به دستور شهردار شیراز با دینامیت منهدم شد. اما در سال ۱۳۲۷ حاج حسین ایگار معروف به اعتماد‌التجار که یکی از بازرگانان خوشنام شیراز بود، در همان محل دروازه قرآنی با اندازه بزرگ‌تر احداث کرد.

دروازه قرآن جدید اتاقی مستطیل شکل در بخش بالایی و دو اتاق در دو طرف خود دارد که طبق وصیت اعتماد‌التجار، او و همسرش در آن اتاق‌ها دفن شده‌اند.

درباره قرآن دروازه قرآن شیراز چه می دانید؟

یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز دروازه قرآن با سایر دروازه‌ های شهر شیراز، قرآنی است که در اتاقک بالایی آن قرار داشته است. مردم شیراز اول هر ماه قمری از زیر این دروازه رد می‌شدند تا در طول ماه خودشان را از هر بلایی ایمن کنند. در دوره کریم‌خان، دو قرآن دست‌نویس که سلطان ابراهیم، نوه شاهرخ تیموری، آن‌ها را نوشته بود، در اتاقک بالای دروازه قرار گرفت که چون بسیار سنگین، نفیس و بزرگ بود به آن قرآن هفده‌منی می‌گفتند. این قرآن‌ها در سال ۱۳۱۶ به موزه پارس منتقل شدند. اگر به موزه پارس سر زدید، حتما از این قرآن‌ها که آثار تاریخی بسیار ارزشمندی محسوب می‌شوند، بازدید کنید.

جاهای دیدنی شیراز در نزدیکی دروازه قرآن

تعدادی از دیدنی‌ ترین جاذبه های شیراز در نزدیکی دروازه قرآن واقع شده‌اند. طبیعتا آشنایی با این بناها به شما کمک می‌کند که هنگام سفر به شیراز، برنامه‌ریزی بهتری برای بازدید از بناها داشته باشید. این جاذبه‌ها در ادامه معرفی شده‌اند:

آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ، از جاذبه های نزدیک به دروازه قرآن

آرامگاه حافظ از دیگر دیدنی‌ های شهر شیراز است که در یک کیلومتری دروازه قرآن قرار دارد و هیچ مسافری بدون سر زدن به حافظیه و تفالی به دیوان حافظ آن‌جا را ترک نمی‌کند. اگر اهل پیاده‌روی هستید، حتما مسیر دروازه قرآن تا حافظیه را پیاده طی کنید و از زیبایی‌های بی‌شمار حافظیه نهایت بهره را ببرید.

آرامگاه خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی، یکی از شعرای به‌نام قرن ششم است که اصالتا به شهر کرمان تعلق دارد، اما بخش عمده‌ای از عمر خود را در شیراز سپری کرد و پس از مرگش نیز در دامنه کوهی مشرف بر دروازه قرآن دفن شد. جالب است بدانید که آب چشمه رکن‌ آباد شیراز نیز از کنار آرامگاه این شاعر بزرگ می‌گذرد.

بوستان خواجوی کرمانی

در اطراف دروازه قرآن پارک بسیار زیبایی ساخته شده که به دلیل وجود آرامگاه خواجوی کرمانی، بوستان خواجوی کرمانی لقب گرفته است. پس از بازدید از دروازه قرآن، می‌توانید به این مجموعه تفریحی سر بزنید و با خوردن فالوده شیرازی، تماشای رفت‌وآمد مردم و مشاهده مناظر زیبای شهر شیراز از فراز پله‌های پارک، لحظات لذت‌بخشی را برای خود رقم بزنید.

باغ جهان نما

باغ جهان‌ نما یکی از سرسبزترین باغ‌ های شیراز است. این باغ علاوه بر سرسبزی بی‌حدوحصر، یک عمارت کلاه‌فرنگی هم دارد که جلوه بسیار زیبایی به باغ بخشیده و آن را بسیار تماشایی و دیدنی می‌کند. این باغ فقط ۵۰۰ متر با دروازه قرآن فاصله دارد و با ۶-۵ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید خودتان را به این بنا برسانید.

معرفی هتل‌ نزدیک دروازه قرآن شیراز

معرفی هتل های نزدیک دروازه قرآن

اگر دنبال رزرو هتل نزدیک دروازه قرآن شیراز هستید و دوست دارید در شمال شهر اقامت داشته باشید، باید بدانید در این ناحیه هتل‌های زیادی ساخته شده است. در واقع، برای هر مسافری و با هر بودجه‌ای، گزینه‌ای برای رزرو هتل های شیراز وجود دارد. هتل بزرگ شیراز، هتل ستارگان، هتل ارگ، هتل ساسان، هتل پرسپولیس، هتل رویال و هتل اطلس تنها بخشی از این هتل‌ها هستند و در جلب رضایت مسافران عملکرد خیلی خوبی داشته‌اند.

معرفی رستوران در دروازه قرآن شیراز

برای صرف غذا می‌توانید سری به رستوران های اطراف دروازه قرآن شیراز بزنید و غذاهای محلی و خوشمزه را در آن‌ها میل کنید. رستوران شاندیز، باکویه، هفت خان، رستوران هتل بزرگ شیراز و زمرد، از جمله بهترین رستوران های نزدیک دروازه قرآن شیراز هستند.

سخن پایانی

شهر شیراز به‌واسطه جاذبه‌های دیدنی و تاریخی‌اش شهرت دارد. دروازه قرآن یکی از زیباترین جاذبه های شیراز است که یکی از نمادهای این شهر هم محسوب می‌شود. اگر چه دیگر هیچ وسیله نقلیه‌ای از زیر این دروازه عبور نمی‌کند و هیچ مسافری از طریق آن وارد شیراز نمی‌شود، اما به‌عنوان یک بنای گردشگری ارزش بسیار زیادی دارد و بازدید از آن هنگام سفر به شیراز خالی از لطف نیست.

آیا تابه‌حال سفر به شیراز و بازدید از دروازه قرآن را تجربه کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما به‌اشتراک بگذارید.

4 نظرات

  1. من که رفته بودم شیراز، به طرز عجیبی نتونستم این دروازه رو ببینم، با ماشین وارد شهر شدیم و هرچی سرم رو این ور اونور گردوندم پیداش نکردم :)) بعدا که عکساشو دیدم به نظر میومد چیز واضحی باشه و بشه راحتتر پیداش کرد.

  2. من شنیدم بعد از اون جریان دینامیت ها، دروزاه رو کلا یه جا دیگه ساختنش و اصلا الان سر جای اولش نیست، راسته؟

  3. وای خدا! ایرانی ها خیلی باحالن !! یه دروازه ساختن که مبادا کسی بیاد تو شهر از زیر قران رد نشه. عاااالین :))))))))))))

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید