شارجه پایتخت هنری امارات متحده عربی است. در حالی که جاذبه های دیدنی شهرهای امارات متحده عربی بر تعطیلات ساحلی، خرید و صنعت توریسم تمرکز دارند، جاهای دیدنی‌ شارجه همه در مورد تاریخ و فرهنگ هستند. تلاش‌های امارات برای حفظ تاریخ این منطقه باعث شد که شارجه عنوان پایتخت فرهنگی جهان عرب را در سال ۱۹۹۸ به دست آورد. برای دوستداران موزه و هنر جاذبه های دیدنی شارجه بهترین نقاط امارات متحده عربی به حساب می‌آیند. شارجه با داشتن موزه‌ها و فرصت‌های فراوان برای آموزش جایگاه نخست را در زمینه گردشگری با تمرکز بر فرهنگ دارد. در این مقاله از مجله‌ گردشگری فلای تودی با ما همراه باشید تا با جاذبه‌های گردشگری شارجه بیشتر آشنا شوید.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

موزه هنر شارجه | از بزرگترین موزه‌‌ های امارات متحده عربی

موزه هنر شارجه، یکی از بزرگترین موزه‌‌های امارات متحده عربی محسوب می‌شود. این موزه یکی از بهترین جاذبه های شارجه برای علاقمندان به هنر به شمار می رود. اگر دوست دارید یک ماجراجویی عمیق در فرهنگ و میراث عرب داشه باشید، باید موزه هنر شارجه را در لیست جاهای دیدنی شارجه در گزینه اول قرار بدهید.

هدف موزه هنر شارجه همان‌طور که از نامش پیداست به تصویر کشیدن هنر جهان عرب است. در این موزه می‌توانید آثار خیره‌کننده‌ای از نقاشان قرن هجدهم را مشاهده کنید. نقاشان قرن ۱۸ در آثار هنری خود از فرهنگ، معماری و محیط خاورمیانه الهام گرفته‌اند.

موزه هنر شارجه

آدرس: Al Shuwaihean – Sharjah – United Arab Emirates

Map

موزه تمدن اسلامی | تماشای فرهنگ عربی و اسلامی

اگر به دنبال یکی از جاهای دیدنی شارجه هستید که در عین زیبایی، آرامش فوق العاده ای هم داشته باشد، باید به موزه تمدن اسلامی بروید. موزه تمدن اسلامی شارجه در امتداد ساحل دریای خلیج فارس واقع شده و محلی مناسب برای تفکر و تامل در فرهنگ عربی و اسلامی است.

گردشگران در این موزه با فرهنگ، بافت اجتماعی و صنایع دستی فرهنگ عربی و اسلامی آشنا می‌شوند. گالری‌هایی که در طبقه همکف موزه‌ تمدن اسلامی شارجه قرار دارند، دستاوردهای فرهنگ عربی و اسلامی در نجوم و ریاضیات را نشان می‌دهند. گالری‌های طبقه فوقانی بیشتر به هنر و ابداعات صنعتی تمرکز دارند.

در این گالری ها می توانید محصولات ساخته شده از چوب، سرامیک، خاک رس، شیشه، سفال، جواهرات، منسوجات و صنایع دستی با منبت کاری نقره، طلا و برنج را ببینید. البته برای بیشتر بازدیدکنندگان جذابترین قسمت موزه تمدن اسلامی، مجموعه دینارهای نقره‌ای و درهم‌های دوران عباسی، امویان، موزاییک و زودیاک است.

موزه تمدن اسلامی شارجه امارات

آدرس: Al SharqAl Nabba – Sharjah – United Arab Emirates

Map

موزه علوم شارجه | فرصتی برای کسب آگاهی بیشتر

واقعیت این است که نحوه زندگی و عملکرد روزانه ما تا حد زیادی به اکتشافات و نوآوری های علم بستگی دارد. به همین دلیل شاید بهترین روش برای کسب اطلاعات درباره علوم مختلف، بررسی تاثیری است که این علوم بر زندگی ما می‌گذارند. موزه علوم شارجه یکی از مکان‌هایی است که می‌توانید با مجموعه‌ای از نمایشگاه‌ها و آثار باستانی شگفتی‌های علم را کشف کنید.

موزه علوم  در ۱۷ آوریل ۱۹۹۶ افتتاح شده و از این نظر یکی از قدیمی ترین جاهای دیدنی شارجه به حساب می‌آید. موزه علوم در مجاورت موزه باستان شناسی شارجه قرار دارد و مقصد نهایی علاقمندان به علم در پایتخت فرهنگی جهان عرب است.

موزه علوم شارجه

آدرس: Halwan SuburbAl Abar – Sharjah – United Arab Emirates

Map

بازار مرکزی شارجه | از جالب ترین مراکز خرید شارجه

بازار مرکزی یکی از بهترین جاهای دیدنی شارجه برای تماشای هنر معماری است. این بازار با کاشی‌های آبی فیروزه‌ای تزئین شده؛ کاشی هایی با طرح اسلیمی که سبب شده تا این مرکز تجاری در میان مردم به نام بازار آبی شناخته شود. بازار مرکزی شارجه یکی از جالب ترین مراکز خرید شارجه است که بیش از ۶۰۰ مغازه دارد.

زیبایی سنتی این بازار در کنار جنبه تجاری آن را به یکی از بهترین مکان های دیدنی شارجه برای گردشگران تبدیل کرده است. اگر به دنبال آن دسته از جاذبه های شارجه هستید که بتوانید در کنار تماشای آثار تاریخی سوغاتی یا حتی جواهرات و وسایل الکترونیکی بخرید، بازار مرکزی شارجه بهترین گزینه محسوب می شود.

بازار مرکزی شارجه

آدرس: King Faisal St – Sharjah – United Arab Emirates

Map
شارجه 2 آشنایی با امارات متحده عربی

مسجد النور | ثبت شده در رکورد جهانی گینس!

مسجد النور یکی از باشکوه‌ترین مساجد و جاذبه های دیدنی‌ شارجه است. مسجد النور در سال ۲۰۰۵، توسط سلطان بن محمد القاسیمی، حاکم شارجه ساخته شد.این مسجد یکی از اولین مساجدی است که به روی جهانگردان غیرمسلمان باز شده و ظرفیت ۲۲۰۰ نفر را برای اقامه نماز دارد.

همچنین مسجد النور رکورد جهانی گینس را به عنوان بزرگترین خیریه جهان در ماه رمضان، از آن خود کرده است. مسجد النور در جزیره‌ النور قرار دارد. گردشگران می‌توانند علاوه بر بازدید از این مسجد اسلامی به باغ پروانه‌ها نیز سر بزنند. جالب است بدانید در این جزیره ۵۰۰ پروانه از ۲۰ نوع مختلف در فضایی حفاظت شده وجود دارند.

مسجد النور یکی از باشکوه‌ترین مساجد شارجه

آدرس:Corniche St – Al MajazAl Majaz 1 – Sharjah – United Arab Emirates

Map

اسکله‌ الماجاز | از بهترین جاهای دیدنی شارجه برای خانواده‌ها

اسکله‌ ساحلی الماجاز یکی از بهترین جاهای دیدنی شارجه برای خانواده‌ها است. در این مجموعه‌ می توانید تفریحی می‌توانید از امکاناتی مانند زمین گلف مینیاتوری، فضای سبز و پیست دوچرخه سواری استفاده کنید. در رویدادهای فرهنگی و کنسرت هایی که معمولا در این منطقه برگزار می‌شود شرکت کنید و یا به یکی از رستوران های لوکس اطراف اسکله ی المجاز سر بزنید. البته نباید بازدید از فواره موزیکال شارجه را از دست بدهید. این فواره یکی از معروف ترین جاذبه های شارجه است و تجربه‌ مسحورکننده‌ای را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند.

اسکله‌ الماجاز شارجه

آدرس: Khalid Lake Trail – Sharjah – United Arab Emirates

Map

تالاب خالد | مرتفع‌ ترین چشمه جهان

تالاب خالد از آن دسته جاهای دیدنی شارجه محسوب می شود که در هیچ نقطه دیگری از جهان نظیر آن را پیدا نمی‌کنید. این تالاب مرتفع‌ترین چشمه جهان است و در مرکز شهر شارجه قرار دارد. تلالو نور ماه با نورپردازی برج‌های سر به فلک کشیده در این تالاب، تصویر شگفت‌انگیزی را رقم می‌زند. این تالاب فواره شگفت‌انگیزی دارد که آب را تا ارتفاع ۱۰۰ متری به هوا پرتاب می‌کند. همه این زیبایی‌ها باعث شده که تالاب خالد به یکی از زیباترین جاذبه های شارجه در شب تبدیل شود. تالاب خالد از آن دسته مکان های محبوب برای پیاده روی و قدم زدن است.

تالاب خالد شارجه امارات

آدرس: Sharjah – United Arab Emirates

Map

القصبه | پیاده روی در شارجه

اگر یک نقطه باشد که پایتخت هنری امارات متحده عربی را معرفی کند، آن نقطه مجموعه القصبه در شهر شارجه خواهد بود. هدف این مجموعه القصبه تقویت خلاقیت بازدیدکنندگان با تعدادی از فعالیت‌ها، رویدادها و سرگرمی‌های جالب است. این مجموعه همچنین یکی از بهترین جاهای دیدنی شارجه برای کسانی محسوب می‌شود که به دنبال محلی برای پیاده‌روی هستند. القصبه با مجموعه‌ای از پل‌ها و مسیرهای دیدنی مکان محبوبی برای قدم زدن در کنار کانال آب است.

از تئاتر و کنسرت گرفته تا گالری های هنری، فواره های موزیکال و کافه‌هایی با معماری جالب، القصبه مقصد دوستداران هنر به شمار می رود. یکی از راه های رفتن به القصبه قایق سواری از جزیره النور است. شما در جریان این قایق سواری علاوه بر لذت بردن از نسیم خنک دریای خلیج فارس می‌توانید بسیاری از جاذبه های شارجه را هنگام قایق سواری مشاهده کنید.

آدرس: Al Khan – Sharjah – United Arab Emirates

Map
تفریحات شارجه امارات در القصبه

آکواریوم و موزه دریایی شارجه | تفریح با کودکان در امارات

آکواریوم شارجه یک دنیای آبی با بیش از ۱۰۰ گونه موجود دریایی است. در این آکواریوم می‌توانید گونه های کمیابی مانند دلقک ماهی، اسب دریایی، مارماهی موری و کوسه‌های صخره‌ای را از نزدیک ببینید. در امتداد ساحل صخره ای، صخره های مرجانی، تالاب و جنگل های حرا قدم بزنید و از زیبایی ها پنهان طبیعت لذت ببرید. آکواریوم شارجه بدون شک یکی از بهترین جاهای دیدنی شارجه در سفر به امارات همراه با کودکان است.

این آکواریوم بیش از ۶ هزار متر مربع دارد و در دو طبقه ساخته شده است. یکی از جالبترین برنامه های آکواریوم شارجه، برنامه توان‌بخشی لاک‌پشت‌ها است. قسمتی از آکواریوم شارجه مخصوص درمان لاک‌پشت‌های بیمار یا مصدومی است که از دریا جمع‌آوری شده‌اند. لاک‌پشت‌هایی که بعد از بازپروری دوباره به زیستگاه طبیعی‌ خود بازگردانده می‌شوند. این امر نه تنها نقش آکواریوم شارجه را در افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت حفظ اکوسیستم‌های دریایی برجسته می‌کند، بلکه بار دیگر  به ما یادآوری می‌کند که شهر شارجه به راستی پایتخت فرهنگی جهان عرب است.

آکواریوم و موزه دریایی شارجه

آدرس: Al Meena St, Al Khan Old area, adjacent to Sharjah Maritime Museum – Sharjah – United Arab Emirates

Map

جزیره‌ النور | جزیره ای با معماری خاص

سفر به امارات فقط بازدید از جاهای دیدنی دبی و تفریحات این شهر نیست. امارات شهرهای توریستی دیگری هم دارد که بدون شک شارجه نیز در فهرست آنها قرار می‌گیرد. جزیره النور در کنار تالاب خالد قرار گرفته و از طریق پلی به خیابان مرکزی شهر شارجه دسترسی دارد. جزیره‌ النور یکی از جاذبه های دیدنی‌ شارجه است که معماری آن نظر هر گردشگری را جلب می‌کند.

اگر پس از خرید در مراکز تجاری به دنبال آرامش هستید، جزیره‌ النور انتخاب مناسبی خواهد بود. موزه این جزیره ترکیبی از هنر و طبیعت است که با مجسمه‌ها و سازه‌های هنری مدرن توسط برخی از هنرمندان مشهور جهان ایجاد شد. یکی از جاذبه‌های دیدنی جزیره‌ النور باغ پروانه‌ها است که در آن می‌توان بیش از ۵۰۰ پروانه مختلف را مشاهده کرد.

جزیره النور شارجه

آدرس: Buhairah Corniche Road, Khalid Lagoon – Sharjah – United Arab Emirates

Map

مسجد شارجه | تماشای معماری اسلامی

مسجد شارجه با معماری منحصربه فرد یکی از درخشان ترین مکان های مذهبی در پایتخت فرهنگی جهان عرب است. این مسجد اولین بار درهای خود را در سال ۲۰۱۹ به روی گردشگران باز کرد. این ساختمان ۳۰۰ میلیون درهمی که بیشتر از ۱۸۵ هزار متر مربع مساحت دارد، می تواند ۲۵ هزار نمازگزار را در خود جای دهد.

گنبدها، مناره‌ها، ستون‌های مسجد شارجه و حتی باغ‌ها و حوض‌های آب به گونه ای طراحی شده اند که سبک معماری منحصربه‌فرد اسلامی را منعکس کنند. نمازخانه اصلی دارای پنجره های قوسی با شیشه های رنگی، دیوارهای تزئین شده با آیات قرآن، یک لوستر بزرگ در مرکز و قالی های نفیس است.

مسجد شارجه امارات

مسجد شارجه دارای یک کتابخانه بزرگ و غنی از آثار اسلامی است که از بازدیدکنندگان غیر مسلمان و دوستداران دانش از سراسر جهان پذیرایی می کند. این کتابخانه گنجینه ای بی نظیر از کتاب ها و اشیای عتیقه دوران مختلف اسلامی در خود دارد. مسجد شارجه یکی از بهترین  مکان های دیدنی شارجه برای درک فرهنگ اسلامی و البته هنر منحصر به فرد اسلامی است.

آدرس مسجد شارجه روی نقشه گوگل:

بازار طلا شارجه | خرید طلاهای اماراتی!

هدف بیشتر توریست ها در بازدید از مراکز خرید شارجه و دبی، بیش از هرچیزی خرید طلاهای اماراتی است. شاید در ماین تمامی شهرهای امارات متحده دبی به شهر طلا معروف باشد، اما کسانی که از شارجه دیدن می کنند می دانند که در مراکز خرید شارجه هم می توان معاملات خوبی در رابطه با خرید طلا انجام داد. اما اگر بپرسید بهترین بازار طلا شارجه کجاست، اولین پاسخ بدون شک بازار طلای رولا است.

در طلافروشی های شارجه از طلاهای ساده و اقتصادی تا زیورآلات تزئین شده با جواهرات دارای گواهی جهانی را می توان به راحتی پیدا کرد. اگرچه در میان مراکز خرید شارجه بهترین بازار طلای شارجه، بازار رولا است اما بازارهای دیگری هم در این شهر وجود دارد که می‌توانید انواع طلا را در آن‌ها پیدا کنید.

بازار طلا شارجه

شهربازی و پارک آبی المنتزه | هفتمین پارک آبی جهان

شهربازی و پارک آبی المنتزه یکی از جذابترین مکان های دیدنی شارجه است. شهربازی المنتزه یکی از اولین پارک‌های موضوعی در امارات متحده عربی است. یکی از جاذبه های شارجه که برای هر سن و سلیقه‌ای جالب است و در آن می‌توانید از سواری در آب تا سفر در زمان را تجربه کنید.

پارک آبی المنتزه در سایت تریپ ادوایزر رتبه هفتمین پارک آبی جهان را به دست آورده است، اگر از تجربه سفر به سرزمین عجایب با دزدان دریایی خشمگین، پیدا کردن گنج های غرق شده، فرش های جادویی و دیدن کاخ های عظیم، کهکشان های پنهان لذت می برید، پارک آبی المنتزه یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی شارجه برای شما است.

سرگرمی ها و تفریحات آبی در پارک آبی المنتزه

اما در کنار پارک آبی، شهربازی المنتزه شارجه به تنهایی یک دیزنی لند است. در شهربازی المنتزه می‌توانید از جزیره افسانه‌ها بازدید کنید، با هرکول به یونان باستان بروید، با هیولای بدنام دریاچه نس روبرو شوید و اسطوره‌ها و قهرمان‌هایی را ببینید که هیچ وقت فرصت دیدنشان را در زمان واقعی نداشته‌اید.

پارک المنتزه شارجه بدون شک یکی از هیجان‌انگیزترین جاذبه های شارجه است. در این شهربازی می‌توانید سوار چرخ فلک معروف چشم امارات شوید و از بالا جاهای دیدنی شارجه مثل تالاب خالد، جزیره پرچم، جزیره النور و مسجد النور را ببینید و لذت ببرید. شهربازی و پارک آبی المنتزه کمتر از ۲۰ دقیقه با ماشین از فرودگاه‌ بین المللی شارجه فاصله دارد.

آدرس شهربازی المنتزه روی نقشه گوگل:

پارک ساحلی الممزر | ۵ ساحل بکر در امارات

 پارک ساحلی الممزر از  پنج ساحل بکر تشکیل شده که یکی از بهترین مکان های شارجه برای آفتاب گرفتن و شنا هستند. پارک ساحلی الممزر با وسعتی بیش از ۱۰۶ هکتار سه استخر نیز دارد که مکان مناسبی برای آفتاب گرفتن و شنا در آرامش است. در بازدید از پارک ساحلی الممزر قبل از رسیدن به شن‌های سفید ساحل باید از  یک پارک بزرگ و مسیر پیچ در پیچ پیاده‌روی و دوچرخه سواری عبور کنید. پارکی که پر از درختان نخل و چمن های سبز است. این قسمت از پارک ساحلی الممزر محل مناسبی برای بازی بچه هاست.

پارک ساحلی الممزر شارجه

این پارک ساحلی مانند بسیاری از جاهای دیدنی شارجه، محل به خصوصی برای پیک نیک دارد. جایی که م یتوانید |آفتاب بگیرید یا یک وعده غذایی باربیکیو بخورید. پارک ساحلی الممزر بیش از ۱۶۰۰ درخت نخل، ۳۰۰ درخت نارگیل و ۵۵ هزار متر مربع چمن سبز دارد.

پارک ساحلی الممزر یکی از اولین مکان های دیدنی شارجه است که خدمات ساحلی و پارک هوشمند را ترکیب می کند. البته برای رزرو کلبه یا سایر امکانات در پارک ساحلی الممزر باید از قبل و به صورت آنلاین اقدام کنید.

آدرس پارک ساحلی الممزر روی نقشه گوگل:

پارک واسیت لند شارجه | از دفع مواد زائد تا ذخیرگاه طبیعی!

پارک واسیت لند یکی از آرامترین جاهای دیدنی شارجه است که هم در بین مردم محلی و هم در بین گردشگران محبوب است. شما می توانید برخی از شگفت انگیزترین گیاهان و جانوران بومی امارات را در ذخیره گاه طبیعی واسیت لند از نزدیک ببینید. پارک واسیت لند در حقیقت یک  تالاب منطقه ای حفاظت شده است که پرندگان مختلف محلی و مهاجر در آن زندگی می کنند.

پارک واسیت لند شارجه

جالب است بدانید که پارک واسیت لند قبل از تبدیل شدن به یک ذخیره‌گاه طبیعی سرسبز، برای دفع مواد زائد استفاده می‌شد. در سال ۲۰۰۷ دولت شارجه این پارک را به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام کرد و به مرور زمان این زمین بایر به یک ذخیره‌گاه طبیعی و پناهگاه امن برای پرندگان مهاجر و محلی تبدیل شد.

پارک واسیت لند در حال حاضر به یکی از ارزشمندترین جاذبه های شارجه تبدیل شده است. یک جواهر پنهان که در نقطه تلاقی بین دریا و خشکی قرار دارد. دشت‌های گلی، تالاب‌های نمکی، تپه‌های شنی ساحلی و استخرهای آب شیرین  این محل را به یکی از زیباترین مکان های دیدنی شارجه برای توریست ها تبدیل می‌کند.

آدرس پارک واسیت لند شارجه روی نقشه گوگل:

موزه خودروهای کلاسیک شارجه | تاریخ صد ساله اتومبیل ها

موزه خودروهای کلاسیک شارجه برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد. بعد از گذشت مدتی تحت بازسازی های قابل توجهی قرار گرفت و در سال ۲۰۱۳ دوباره افتتاح شد. بازدید از موزه اتومبیل های کلاسیک شارجه و غرق شدن در فضای منحصربه فرد آن به شما اجازه می دهد سفری به طول یک قرن داشته باشید. این موزه تاریخ صد ساله اتومبیل را در زیباترین شکل ممکن به تصویر کشیده است.

موزه خودروهای کلاسیک شارجه

در موزه خودروهای کلاسیک شارجه می‌توانید مجموعه بزرگی از تقریبا صد خودروی کلاسیک را که قدمت آنها به آغاز قرن بیستم بازمی‌گردد از نزدیک ببینید و در مورد ساخت ماشین و داستان‌های صنعت خودرو و سایر جزئیات هیجان‌انگیز اطلاعات کسب کنید. این موزه یکی از بهترین جاهای دیدنی شارجه برای علاقمندان به خودروهای کلاسیک است و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران و بازدیدکنندگان را از سراسر جهان به خود جذب می کند.

آدرس موزه خودروهای کلاسیک شارجه روی نقشه گوگل:

منطقه میراث شارجه | بازارها و خانه سنتی عربی

شارجه، پایتخت هنری امارات متحده عربی است و منطقه میراث شارجه جوهر واقعی امارات را نشان می دهد. در منطقه میراث شما می‌توانید معماری ساخته شده به سبک سنتی عربی، بازارهای باستانی و خانه های قدیمی شارجه را ببیند. منطقه میراث شارجه شامل چندین موزه مانند موزه خوشنویسی شارجه، خانه المدفا، قلعه هیسن، موزه میراث شارجه و بازار الارشا است که هر کدام داستان شارجه، پایتخت فرهنگی جهان عرب را روایت می‌کنند.

منطقه میراث شارجه

منطقه میراث شارجه همان‌طور که از نامش پیدا است مجموعه ای از جاذبه های شارجه است که میراث این شهر را نشان می دهد. این مکان دیدنی که در نزدیکی کورنیش بین خیابان برج و جاده المرایجا واقع شده است، تجربه جالبی را برای علاقمندان به تاریخ ارائه می‌دهد.

آدرس منطقه میراث شارجه روی نقشه گوگل:

شارجه، پایتخت هنری امارات متحده عربی

سفر به امارات یکی از تجربه های لوکس به خصوص برای مردم خاورمیانه و حاشیه دریای خلیج فارس به حساب می‌آید. سفر به دبی به معنای سر زدن به مراکز خرید لوکس، اقامت در هتل های پنج ستاره و شرکت در سرگرمی های مدرن است. اما شارجه روی دیگری از امارات را نشان می‌دهد و از آن به عنوان پایتخت فرهنگی جهان عرب یاد می‌کنند. اگر دوست دارید تجربه متفاوتی از سفر به دبی داشته باشید، این بار بلیط شارجه را بخرید و با رزرو هتل های شارجه راهی این شهر شوید.

آیا تابحال به این شهر سفر کرده اید؟ تجربه خود را از جاهای دیدنی شارجه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی شارجه

شارجه کجاست؟

شارجه سومین شهر پرجمعیت امارات متحده عربی پس از دبی و ابوظبی است. این شهر بخشی از منطقه شهری دبی- شارجه- عجمان را تشکیل می‌دهد.

شارجه چه فرقی با دبی دارد؟

دبی جمعیت بیشتر داشته و همچنین توریست های بیشتری به آن سفر می کنند. زندگی در دبی سریع تر و شلوغ تر است، در حالی که زندگی در شارجه نسبتا آرام جریان دارد.

فاصله شارجه از دبی چقدر است؟

شارجه و دبی نزدیک به نیم ساعت تا چهل دقیقه با استفاده از ماشین با یکدیگر فاصله دارند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید