با عمارت روغنی بوشهر بیشتر آشنا شوید

1
3754
عمارت روغنی بوشهر

شهر بوشهر یکی از شهرهای جنوب ایران با داشتن آب و هوایی مطلوب و جاذبه‌های دیدنی و گردشگری هر ساله پذیرای مسافران و توریست‌هایی است که از سایر شهرهای ایران و دنیا این شهر را به عنوان یک مقصد گردشگری انتخاب کرده‌اند. شهر بوشهر علاوه بر ساحل نیلگون خلیج فارس؛ بناهای قدیمی بسیاری را در دل خود جای داده است که هر کدام داستانی از تاریخ این شهر را برای بینندگان خود بازگو می‌کنند؛ یکی از این بناها عمارت روغنی است.

عمارت دهدشتی که به عمارت روغنی نیز معروف است، توسط یک تاجر روغن به نام حاج غلامحسین دهدشتی در دوران قاجار و در محله‌ کوتی بوشهر ساخته شده است. این عمارت به لحاط سبک معماری یکی از مهمترین عمارت‌های ساخته شده در ایران است و وجه تمایز آن با سایر عمارت‌ها در تعداد طبقات آن است. این عمارت برخلاف سایر بناها که دو یا سه طبقه‌ای ساخته می‌شدند، دارای چهار طبقه است که از سنگ‌های مرجانی، گچ، آهک و چوب ساج و صندل تشکیل شده است.

عمارت دهدشتی

قیمت بلیط هواپیما بوشهر

با ورود به حیاط این عمارت با یک حوض زیبا در وسط آن و پنجره‌های فراوانی دورتا دور حیاط مواجه می‌شوید که با شیشه‌هایی رنگی خودنمایی می‌کنند. در داخل عمارت دهدشتی اتاق‌های متعددی وجود دارد که هر کدام از آنها با گچ‌بری‌ها و کنده‌کاری‌هایی ظریف و هنرمندانه تزیین شده‌اند. باشکوه‌ترین اتاق‌ این عمارت، اتاق مجلسی معروف به شاه‌نشین است که گچ‌بری‌ها، کنده‌کاری‌ها، طرح‌های گل ‌و بوته و ارسی منحصربه‌فردی نسبت به سایر اتاق‌ها دارد که به ‌عنوان شاهکار هنری و معماری در بوشهر محسوب می‌شود.

عمارت دهدشتی یا عمارت روغنی در دوران قاجار به عنوان یک بنای مسکونی و تجاری استفاده می‌شده است ولی هم اکنون به عنوان یکی از میراث فرهنگی ایران به موزه تاریخی و یکی از جاهای دیدنی بوشهر تبدیل شده است. از سال ۱۳۷۷ سازمان میراث فرهنگی شهر بوشهر نیز به مرمت و بازسازی قسمت‌هایی از این عمارت که در حال تخریب و خراب شدن هستند پرداخته‌ است تا این عمارت باشکوه را برای علاقمندان به عمارت‌ها و بناهای تاریخی همچنان پا برجا نگه دارند.

بیشتر بخوانید:

میدان شهرداری رشت از قدیم تاکنون

دیدنی های گرگان – جنگل های بکر و آثار باستانی دوره صفوی

مقبره شیخ امین ‌الدین جبرئیل کجاست؟

1 نظر

  1. بوشهر واقعا فوق العادست. الانش رو نبینید که اینجوری مهجوره، یه زمانی شهری بوده واسه خودش، بندر تجاری قدرتمندی بوده و واسه همین اینقدر ساختمونها و بناهای عالی هنوزم تو این شهر هست و اینهمه بنای تاریخی داره.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید