زیباترین باغ‌ های شیراز

0
7660
باغ‌ های شیراز
باغ‌ های شیراز

شیراز یکی از فوق العاده‌ ترین و محبوب‌ترین شهرهای ایران برای سفر است و بی شک بهترین و زیباترین باغ‌های ایران را در این شهر می‌توانید پیدا کنید. اگر در فصل بهار به شیراز سفر کنید، از عطر دلپذیر بهار نارنج که در سراسر شهر شیراز آکنده است، سرمست می‌شوید.

آشنایی با زیباترین باغ‌ های شیراز

شیراز را از گذشته تا به امروز با عنوان شهر گل و بلبل می‌شناسند. باغ‌ های شیراز در سراسر جهان مشهور هستند و گردشگران ایرانی و خارجی همیشه بعد از سفر به شیراز از باغ‌های زیبای این شهر یاد می‌کنند. در این مطلب با فلای تودی همراه باشید تا تعدادی از زیباترین و مشهورترین باغ‌ های شیراز را به شما معرفی کنیم.

ارزانترین بلیط هواپیما شیراز

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز - باغ‌ های شیراز
باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز یکی از ۹ باغ ایرانی است که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. تاریخ ساخت باغ ارم شیراز به درستی مشخص نیست اما طبق شواهد تاریخی، این باغ مربوط به دوره سلجوقیان است. اما چیزی که مشخص است عمارت مجلل میان این باغ در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. دیوارها و زمین این عمارت با کاشی‌های رنگارنگ تزئین شده است. عمارت زیبای سه طبقه این باغ به سبک معماری دوران صفویه و قاجار ساخته شده است.

Link1 ارزانترین فصل سفر به شیراز

نکته جالب توجه باغ ارم شیراز وجود گذرگاهی است که از شرق تا غرب این باغ کشیده شده است و درختان سروی که در دو طرف آن کاشته شده‌اند.

باغ ارم شیراز - باغ‌ های شیراز
باغ ارم شیراز

در حال حاضر باغ ارم شیراز و عمارت آن متعلق به دانشگاه شیراز هستند. باغ ارم شیراز که خصوصا در فصل بهار، آکنده از درختان سرو سر به فلک کشیده، گل‌های خوشرنگ و خوشبو و عطر رمانتیک درختان بهار نارنج است، فضایی خارق العاده و باور نکردنی دارد.

یکی از درختان مشهور باغ ارم شیراز، درخت سرو زیبای ۲۰۰ ساله‌ای است که همه آن را با نام سروناز می‌شناسند. این درخت موزون و زیبا از دور توجه هر گردشگری را به سمت خود جلب می‌کند.

map

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام - باغ‌ های شیراز
باغ نارنجستان قوام

در میان خانه‌های سنتی و رنگارنگ شیراز، یکی از عمارت‌هایی که بیش از بقیه نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند، عمارت نارنجستان قوام است. هنگامیکه وارد این باغ زیبا می‌شوید و از سرسرای آن عبور می‌کنید با باغی فراموش نشدنی و خاطره انگیز مواجه خواهید شد و قطعا از طراحی داخلی عمارت این باغ شگفت زده می‌شوید. وجود بیشمار درختان نارنج و بهار نارنج این باغ باعث شده است تا به نام باغ نارنجستان مشهور شود.

باغ نارنجستان قوام - باغ‌ های شیراز
باغ نارنجستان قوام

مساحت باغ نارنجستان قوام ۳۵۰۰ متر مربع و عمارت داخل آن ۹۴۰ متر مربع است. استخر بزرگی در باغ نارنجستان به چشم می خورد که نمای عمارت این باغ را در خود منعکس می‌کند. مثل تمامی باغ‌های ایرانی، باغ نارنجستان قوام هم نمایی متقارن دارد.

map

باغ جهان نما

باغ جهان نما - باغ‌ های شیراز
باغ جهان نما

باغ جهان نما شیراز در ورودی خیابان حافظ شیراز قرار گرفته و قدیمی‌ترین باغ شیراز محسوب می‌شود. به احتمال زیاد این باغ در دوران زندیه ساخته شده است. همانند دیگر باغ‌ های شیراز در میان این باغ هم عمارتی ساخته شده که مزین به طراحی‌های سنتی ایرانی است.

باغ جهان نما در دوران صفویه از اهمیت به سزایی برخوردار بوده و بسیار آباد بوده است، اما این باغ بعدها اهمیت خود را از دست داد و رو به ویرانی رفت. در دوره زندیه، کریمخان زند این باغ را بازسازی و عمارتی در این باغ بنا کرد. علاوه بر این کریمخان دور این باغ را حفاظ کشید و فضای اطراف عمارت را پر از گل و گیاه کرد. در زمان قاجار باغ جهان نما میزبان میهمانان دولتی و عالی رتبه سیاسی بود و حتما در سفر به شیراز از این مکان تاریخی بازدید به عمل بیارید. 

باغ جهان نما - باغ‌ های شیراز
باغ جهان نما

باغ جهان نما همانند دیگر باغ‌ های شیراز سه ویژگی متمایز دارد. جوی آبی که همان آب معروف رکن آباد است از میان آن عبور می‌کند، دیوارهایی بلند دارد و عمارتی تابستانی با یک استخر شنا دارد.

عاملی که باغ جهان نما را به باغی منحصر به فرد تبدیل کرده است، تکرار عدد ۸ در این باغ است. در هر گذرگاه اصلی این باغ ۸ درخت سرو وجود دارد، هر جوی آن از ۸ قسمت تشکیل شده که در هر بخش ۸ فواره به چشم می‌خورد. همچنین فضای وسیعی از این باغ مملو از گل‌های رنگارنگ است که به شکل‌های هندسی کاشته شده‌اند.

map

باغ دلگشا

باغ دلگشا - باغ‌ های شیراز
باغ دلگشا

باغ زیبا و تاریخی دلگشا در نزدیکی مقبره سعدی، شاعر بلند آوازه ایران قرار گرفته است. این باغ و عمارت داخل آن در سه عهد ساسانی، صفویه و قاجار ساخته شده است. باغ دلگشا در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و جز جاهای دیدنی شیراز که سالانه مسافرهای زیادی برای بازدید به این شهر سفر می کنند.

در زمان تیموریان و سلطنت تیمور گورکانی این باغ در اوج آبادانی بوده تا جایی که گفته می‌شود تیمور پس از دیدن باغ دلگشا، باغی را به همین نام در سمرقند بنا کرد.

همانند دیگر باغ‌ های شیراز، باغ دلگشا هم در نزدیکی نهر آب قرار دارد، با دیوارهای بلند محصور شده و عمارتی زیبا همراه با یک استخر در میان آن به چشم می‌خورد. مساحت باغ دلگشا ۵۷۰۰۰ متر مربع است و ورودی اصلی این باغ در بخش جنوبی آن قرار دارد.

باغ دلگشا - باغ‌ های شیراز
باغ دلگشا

گفته می‌شود که اولین عمارت ایران در باغ دلگشا به ثبت رسیده است. عمارت سه طبقه باغ دلگشا که در میان این باغ قرار گرفته دو ورودی دارد. بالکنی با دو ستون بلند  که در میان این عمارت به چشم می‌خورد نمایی فوق العاده به استخر زیبای این باغ دارد. این بالکن با خطوط زیبای نستعلیق تزئین شده و نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند.

این روزها باغ دلگشا با سنگفرشی بتنی و کانال‌های آبی که به رنگ آبی نقاشی شده‌اند نمایی مدرن به خود گرفته است.

map

باغ عفیف آباد (باغ گلشن شیراز)

باغ عفیف آباد - باغ‌ های شیراز
باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد یا همان باغ گلشن مجموعه موزه‌ای در شیراز است که توسط میرزا علی محمد خان قوام الملک ساخته شده است.

عمارت دو طبقه میان این باغ با کاشی‌کاری‌های فوق العاده تزئین شده است و ستون‌هایی سنگی به سبک ستون‌های تخت جمشید دارد. این عمارت حدود ۳۰ اتاق و دو شومینه مرمرین در تالارهای شمالی و جنوبی خود دارد. معماری عمارت باغ عفیف آباد و تزئینات باغ، تلفیقی از معماری دوره هخامنشی، ساسانیان، زندیه و قاجار است.

باغ عفیف آباد - باغ‌ های شیراز
باغ عفیف آباد

مساحت باغ عفیف آباد ۱۲۷٫۰۰۰ متر مربع است. این باغ در دوران صفویه بسیار حائز اهمیت بوده و محل سرگرمی و تفریح پادشاه صفوی بوده است. باغ عفیف آباد را در آن زمان با نام باغ گلشن می‌شناختند.

همچنین در زمان پهلوی دوم، وارثین خانواده قوام این باغ را به فرح پهلوی هدیه کردند و سرانجام در سال ۱۳۴۰ طی مزایده‌ای این باغ به ارتش واگذار شد. این مجموعه در سال ۱۳۵۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و سرانجام در سال ۱۳۷۰ تبدیل به موزه نظامی شد که دو بخش اصلی با نام موزه اسلحه و موزه عبرت دارد.

map

باغ نظر شیراز

باغ نظر - باغ‌ های شیراز
باغ نظر

باغ نظر یکی از باغ‌ های شیراز و نخستین باغ ساخته شده در زمان حکومت زندیه می‌باشد که در قسمت جنوبی میدان توپخانه شیراز قرار داشته است و بسیاری از هتل های شیراز در این منظقه قرار دارند.

در باغ نظر درختانی مثل سرو، کاج و بهار نارنج به چشم می‌خورد. از آنجایی که این باغ در زمان حکومت زندیه باغ حکومتی بوده است، از آن برای میزبانی از مهمانان خارجی و برگزاری جشن‌های خوشامدگویی استفاده می‌شده است.

باغ نظر - باغ‌ های شیراز
باغ نظر

عمارت هشت ضلعی باغ نظر که در میان آن قرار دارد، به دستور کریمخان زند ساخته شد و به وصیت خود او پیکرش را هم در شاه نشین شرقی عمارت نظر به خاک سپردند. با این حال بعدها آغا محمدخان قاجار، بنیانگذار سلسله قاجار، بیرحمانه استخوان‌های باقی مانده از پیکر کریمخان زند را به تهران و کاخ گلستان انتقال داد و در محل پله‌های ورودی سرای سلطنت دفن کرد تا به خیال خود هر روز از روی استخوان‌های دشمن عبور کند.

باغ نظر - باغ‌ های شیراز
باغ نظر

باغ نظر در سال ۱۳۱۵ تغییر کاربری داد و به موزه تبدیل شد. موزه پارس که همان باغ نظر سابق است، گنجینه‌ای ارزشمند از کوزه‌های سفالی، نقاشی‌ها، دست نوشته‌ها، مجموعه‌ای از نسخ خطی قرآن و سازه‌های چوبی از زمان پیش از اسلام و اسلام است.

دیدنی‌ترین بخش این موزه آرامگاه کریمخان زند در اتاق شرقی عمارت باغ نظر است.

map

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید