حتی اگر خودتان هم با پدیده ممنوع الخروجی مواجه نشده باشید، حداقل شنیده‌اید که فردی در فرودگاه و تازه متوجه شده اجازه ترک کشور را ندارد و نمی‌تواند به سفر خارجی برود. ممنوع الخروجی واژه بسیار ترسناکی است و می‌تواند همه برنامه‌های ما برای سفر را به هم بریزد. غیر از افراد زیر ۱۸ سال و زنان متاهل که به صورت پیش‌فرض ممنوع‌الخروج هستند، مسافران به دلایل گوناگونی ممنوع‌الخروج می‌شوند و باید حتما پیش از اقدام برای خرید بلیط هواپیما استعلام ممنوع الخروجی گرفته شود. برای آنکه با صفر تا صد استعلام ممنوع‌ الخروجی و دلایل آن آشنا شوید، این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی را دنبال کنید تا در صورت مواجه با این پدیده ناخوشایند، بدانید چه اقداماتی باید انجام دهید.  

دلایل اصلی ممنوع الخروجی چیست؟

افراد بنا به دلایل گوناگونی ممنوع‌ الخروج می‌شوند که از عمده‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ممنوعیت خروج مالیاتی: این نوع ممنوعیت برای بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی آن‌ها بیش از حد مجاز شده است، اعمال می‌شود. این مقدار در حال حاضر برای افراد حقیقی معمولی ۱۰۰ میلیون ریال، افراد حقیقی تولیدی ۲ میلیارد ریال و افراد حقوقی تولیدی تا ۵ میلیارد ریال یا ۲۰ درصد از مقدار اصلی سرمایه است. در نظر داشته باشید، افرادی که ممنوع الخروجی مالیاتی دارند، در سال یکبار می‌توانند به دلایلی همچون سفر زیارتی یا درمانی از کشور خارج شوند و نیازی به استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی ندارند.
  2. سوء شهرت: افرادی که به دلیل ولگردی، سرقت، تکدی، کلاهبرداری و یا هر عملکرد غیرقانونی دیگری در خارج از ایران دارای سوء شهرت هستند، اجازه خروج از کشور را نخواهند داشت.
  3. بدهکاری بانکی – افرادی که با توجه به لایحه ۱۳۵۹ بدهکار بانک محسوب می‌شوند، نمی‌توانند از مرز ایران خارج شوند.
  4. پرداخت مهریه: اگر مردی مهریه همسرش را پرداخت نکنند، ممکن است ممنوع‌الخروج شوید. توجه داشته باشید که عدم پرداخت مهریه تنها در، صورت شکایت زوجه ممنوعیت خروج را به همراه دارد. اگر سفر بسیار مهمی در پیش دارید، با استعلام ممنوع الخروجی مهریه می‌توانید از این مسئله اطلاع پیدا کنید.  
  5. محکومیت کیفری: شخصی که به تشخیص مقامات قضایی، سفر او به خارج از کشور مخالف مصالح جمهوری اسلامی باشد، ممنوع‌الخروج خواهد شد. در واقع، ارگان‌هایی که ممنوع الخروج می‌کنند، ممنوعیت خروج افراد دارای محکومیت کیفری و قضایی را به صورت کتبی اعلام خواهند کرد.
  6. سربازی: سربازان فراری که کارت پایان خدمت دریافت نکرده‌اند و دوره خدمت خود را نیمه‌کاره رها کرده‌اند، اجازه خروج از کشور نخواهند داشت.

دلایل اصلی ممنوع الخروجی چیست؟

چگونه استعلام ممنوع الخروجی را بگیریم؟

روش‌های مختلفی برای استعلام ممنوع الخروجی از فرودگاه امام در سریعترین زمان ممکن وجود دارد که شما با توجه به شرایطی که دارید می‌توانید روش مناسب را انتخاب کنید. اگر در رابطه با این مسئله تردید دارید، بهتر از پیش از اقدام برای رزرو بلیط، از روش‌های زیر می‌توانید برای چک کردن ممنوع الخروجی خود اطلاع پیدا کنید.

یکی از راه‌هایی که بررسی ممنوع الخروجی را برای افراد راحت کرده، استعلام با کد ملی است. برای این منظور کافی است وارد سامانه استعلام شوید و مراحل  بررسی ممنوع الخروجی با کد ملی را طی کنید.

استعلام اینترنتی ممنوع الخروجی

امروزه وجود وب سایت‌های مختلف، کارهای اداری و استعلام‌ها را ساده‌تر کرده است. به این ترتیب استعلام آنلاین ممنوع‌ الخروجی در زمانی کوتاه امکان‌پذیر می‌شود. شما به راحتی می‌توانید وارد سایت ثبت من، سامانه بررسی ممنوع الخروجی شوید و با وارد کردن اطلاعات شخصی از جمله کد ملی و شماره شناسنامه، نسبت به ممنوع الخروج بودن یا نبودنتان اطلاعات کسب کنید. اگر ممنوع الخروج باشید، در این سایت علت آن مشخص می‌شود و اگر ممنوع الخروجی شما علتی قضایی داشت، باید به سامانه ثنا مراجعه کرده تا ابلاغیه مربوطه را مشاهده کنید.

استعلام اینترنتی ممنوع الخروجی

استعلام ممنوع الخروجی از اداره گذرنامه

پیش‎تر افراد برای استعلام ممنوع الخروجی خود باید به اداره گذرنامه واقع در خیابان گیشا مراجعه می‌کردند. با توجه به اینکه این مساله در طول روز درگیری زیادی برای اداره گذرنامه ایجاد می‌کرد و موجب می‌شد افراد مجبور باشند از مسیرهای خیلی دور به این نقطه مراجعه کنند، استعلام ممنوع الخروجی با تلفن به روی کار آمد تا افراد با سهولت بیشتر و بدون مراجعه حضوری بتوانند وضعیت ممنوع الخروجی خود را بررسی کنند. اما در حال حاضر حتی روش تلفنی هم منسوخ شده است و استعلام ممنوع الخروجی از سامانه ثنا انجام می‌شود.

استعلام ممنوع الخروجی اتباع خارجی

در صورتی که اتباع خارجی مطابق مقررات کشور از بسته‌های مالی دولت و بانک‌ها استفاده کنند و متعهد به پرداخت بدهی باشند، امکان ممنوعیت خروج آن‌ها تا پیش از پرداخت کامل بدهی وجود خواهد داشت. مراحل رفع ممنوع الخروجی اتباع خارجی در چنین شرایطی طبق قوانین جزایی و به دستور مقام قضایی کشور خواهد بود.

استعلام ممنوع الخروجی اتباع خارجی

شرایط رفع ممنوعیت خروج از کشور  

  • همانطور که به آن اشاره شد، ممنوع الخروجی دلایل مختلفی دارد و همیشگی نیست. عموما اعتبار حکم ممنوعیت خروج از کشور شش ماه است. هرچند با توجه به نوع ممنوعیتی که برای فرد وجود دارد این مدت ممکن است تمدید شود.
  • اگر از سوی دادگاه برای شخص ابلاغیه‌ای مبنی بر ممنوعیت خروج صادر شده باشد، فرد تا بیست روز پس از زمان ابلاغ حکم فرصت دارد نسبت به آن اعتراض کرده و نسبت به خروج از این ممنوعیت اقدام کند.
  • شخصی که ممنوعیت خروج مالیاتی دارد باید به دادستان انتظامی مالیاتی مراجعه کند و طبق قانون، میزان بدهی که مشخص شده را تسویه کرده یا معادل ارزش آن را به صورت نقدی یا وثیقه نقدی گرو بگذارد.
  • در صورتی که بدهی خیلی زیاد باشد که پرداخت یکجا یا معادل آن کار دشواری باشد، طبق رای و نظر دادگاه با تقسیط بدهی، ممنوعیت فرد رفع خواهد شد.
  • ایرانیانی که مقیم خارج از کشور هستند و می‌خواهند ممنوعیت خروج خود را رفع کنند، می‌توانند از سامانه میخک، که برای خدمات رسانی به ایرانیان خارج از کشور راه‌اندازی شده، استفاده کرده و امور قضایی و حقوقی خود مانند استعلام ممنوع الخروجی را از راه دور پیگیری و برطرف کنند.
  • توصیه می‌شود برای رفع ممنوعیت خروج از کشور از وکیل مجرب کمک بگیرید تا دچار خسارت یا جریمه نشوید.

قبل از سفر استعلام ممنوع الخروجی بگیرید!

در رابطه با بررسی ممنوع خروج بودن این نکته را فراموش نکنید اغلب مواقع ممکن است ممنوع الخروجی به فرد اعلام نشود و او درست زمانی که قصد خروج از کشور را دارد متوجه این موضوع می‌شود. چگونگی بررسی ممنوع الخروجی برای هر فرد متفاوت است از همین رو به همین دلیل بهتر است که پیش از سفر و خرید بیلط هواپیما، از روش‌های ارائه‌شده استعلام ممنوع الخروجی خود را بگیرید تا در صورت لزوم هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام کنید.

سوالات متداول درباره استعلام ممنوع الخروجی

چگونه استعلام ممنوع الخروجی بگیریم؟

استعلام اینترنتی از سایت ثبت من، راحت‌ترین روش برای استعلام ممنوع‌الخروجی هستند. با مراجعه حضوری به اداره گذرنامه در خیابان گیشا هم می‌توانند ممنوعیت خروج خود از کشور را ردیابی کنند.

مدت زمان ممنوع الخروجی چقدر است؟

اعتبار ممنوع الخروجی ۶ ماه است و دادگاه در صورت صلاح‌دید خود می‌تواند هر ۶ ماه یکبار آن را تمدید کند.

برای استعلام ممنوع‌الخروجی به چه اطلاعاتی نیاز است؟

اطلاعات شخصی از جمله کد ملی، شماره شناسنامه، شماره تماس و… از جمله ضروری‌ترین اطلاعاتی هستند که برای استعلام ممنوع‌الخروجی به آن‌ها نیاز دارید.  

20 نظرات

  1. سایت ثبت من به درستی جواب نمیده
    من با اینکه ممنوع الخروج بودم ولی در سایت ثبت من اعلام میکنه که ممتوع الخروج نبستم
    بهترین راه مراجعه به اداره گذرنامه هست

  2. کسانی که خارج از کشور هستند، و شماره تلفن همراه (ایرانی)به نام خود ندارند چگونه میتوانند استعلام بگیرند؟

    • سلان دوست عزیز
      می توانید از طریق سایت ثبت من برای استعلام ممنوع الخروجی خود استفاده کنید. در این سامانه تنها نیاز به وارد کردن کدملی و شماره شناسنامه خود خواهید داشت.

  3. سلام. هزینهاستعلام پراخت کرم اما این پیام میا. بای چیکار کر
    امکان برقراری ارتباط با سرویس دهنده وجود ندارد، لطفا لحظاتی دیگر مجددا تلاش نمائید.

    • سلام دوست عزیز
      لطفا با شماره ۶۶۹۳۶۵۵۵ که شماره اداره کل گذرنامه در شهرآرا تهران هست، تماس بگیرید و مشکلتون را مطرح کنید.

  4. سلام
    من از سامانه ثبت من استعلام ممنوع‌الخروجی می‌گیرم میزنه
    استعلام زیر صرفا مربوط به پرونده‌های اجرای اسناد رسمی می‌باشد
    هیچ رکوردی برای استعلام کاربر یافت نشد
    آیا این کفایت میکنه؟

  5. سلام
    من دوسال بود پاسپورتم رو براتمدید درخواست کردم نیومد تا اینکه رفتم اداره گذرنامه زد تو سیستم گفت نقص پرونده باید بری مرکز من نرفتم تا چند وقت پیش رفتم زد تو سیستم گفت مشکلت رفع شده میاد به ادرست الآنم می‌خوام برم سفر از سامانه استعلام میکنم میگه هیچ رکوردی یافت نشد به نظر شما مشکل ندارم

  6. سلام ببخشید من الان ترکیه هستم میخوام برگردم ایران چجوری استعلام بگیرم که توی ترکیه ممنوالخروج هستم یا نه؟!

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید