تفلیس پایتخت گرجستان و بزرگترین شهر آن است. این شهر در کنار رودخانه کورا قرار دارد و جمعیت آن حدود ۱٫۵ میلیون نفر است. تفلیس به دلیل معماری شاخص و متمایزی که دارد، از مقاصد محبوب گردشگری به شمار می‌رود. معماری تفلیس بازتابی از گذشته این شهر و گلچینی از تاریخ قرون وسطی، نئو کلاسیک، آرنوو، ساختارهای استالینیستی و مدرنیستی است. شاید در سفر به تفلیس معماری و طبیعت بی نظیر آن، شما را بیش از هر چیز دیگری جذب خود کند. در حال حاضر، تفلیس یکی از امن ترین شهرهای اروپا است. با مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید و اگر قصد سفر به این شهر را دارید، راهنمای جامع سفر به تفلیس را بخوانید. 

معرفی شهر تفلیس | پایتخت گرجستان

تفلیس در بخش مرکزی شرق گرجستان و در  کوهپایه های Trialeti  واقع شده است. طبق افسانه های گرجستانی، این شهر در قرن پنجم توسط «پادشاه واختانگ گرگ سر» بنا شد. گفته می‌شود که روزی واختانگ به همراه درباریانش در جنگلی مشغول شکار بودند که ناگهان شاهین او به دنبال قرقاولی به هوا برمی‌خیزد. پادشاه و همراهانش به دنبال شاهین می روند و در نهایت او را در کنار چشمه آب گرمی پیدا می‌کنند.

واختانگ و همراهانش از وجود این چشمه و چشمه های فراوانی که در کنار آن بودند، شگفت‌زده می‌شوند. او دستور ساخت شهری را در کنار این چشمه‌ها می‌دهد و نام آن شهر را تبیلیسی یعنی «گرم» می‌گذارد. تبیلیسی را در زبان فارسی با نام تفلیس می‌شناسند. اگرچه تفلیس حدود ۲۹ بار ویران و از نو ساخته شده، اما شکل قدیمی شهر سالم و دست‌نخورده باقی مانده است.

33

دانستی های ضروری تفلیس

  • ویزا تفلیس: سفر به تفلیس نیازی به ویزا ندارد
  • واحد پول تفلیس: لاری گرجی (GEL)
  • زمان محلی: GMT+۴
  • زبان رسمی تفلیس: گرجی
  • دین مردم تفلیس : مسیحیت
  • کد تلفن گرجستان: ۹۹۵+
  • کد تلفن تفلیس: ۳۲
  •  شماره پلیس، آتش‌نشانی و آمبولانس: ۱۱۲
22 1

بهترین زمان سفر به تفلیس

آب وهوای شهر تفلیس تقریبا چهارفصل است. تفلیس زمستان های خنک و تابستان های گرمی دارد. مقدار بارش باران در این شهر بسیار کم است و در سال فقط ۷۰ روز در تفلیس باران می‌بارد و بیشتر میزان ریزش باران مربوط به فصل تابستان است. تابستان های تفلیس ممکن است، بسیار گرم باشد و درجه هوا گاهی تا ۴۲ درجه سانتیگراد هم می‌رسد. اما بهترین زمان سفر به تفلیس با توجه به آب و هوا در تابستان می‌تواند شهریور ماه باشد. بنابراین اگر به دنبال سفر در شهریور ماه هستید، تفلیس پایتخت گرجستان می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. از انجا که زمستان های تفلیس سرد و برفی است، بهترین زمان سفر به تفلیس، بهار و تابستان است.

1 7

راه های سفر به تفلیس

کشور گرجستان اگرچه با ایران مرز مشترکی ندارد، اما جزو کشورهای نزدیک به ایران است، فرهنگ تقریبا مشابهی دارد و برای سفر به آن نیازی به ویزا نیست. همه این موضوعات باعث شده که توریست های ایرانی به شکل مدوام به دنبال راه های سفر به تفلیس باشند. خبر خوب این است که شما می‌توانید به شکل زمینی و هوایی به تفلیس سفر کنید. سفر به تفلیس با اتوبوس، ماشین شخصی و پرواز تفلیس از رایج‌ترین راه های سفر به گرجستان هستند. در این راهنمای جامع سفر به تفلیس هرکدام از این روش ها را به شکل کامل توضیح خواهیم داد.

سفر به تفلیس با هواپیما

فرودگاه بین المللی تفلیس در ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر قرار دارد. فرودگاهی مدرن که در سال ۲۰۰۷ افتتاح شد. در این فرودگاه دستگاه ATM، مکان استراحت اختصاصی و وای فای رایگان در دسترس مسافران است. از میان ایرلاین هایی که به فرودگاه تفلیس دارند، می‌توان به قشم ایر، ایر عربیا، قطر، امارات، ترکیش،  پگاسوس، فلای دبی، لوفتهانزا، آنادولو جت، آسترین، کویت، جورجین و غیره اشاره کرد. در حال حاضر پرواز مستقیم تهران تفلیس از طریق ایرلاین های قشم ایر، زاگرس، وارش و آسمان امکانپذیر است.

2 4
سفر به تفلیس با هواپیما

راه های دسترسی به تفلیس از فرودگاه

فاصله فرودگاه تفلیس تا مرکز شهر حدود ۴۰ تا ۶۰ دقیقه بسته به نوع وسیله حمل و نقل عمومی و میزان ترافیک متغیر خواهد بود. این فرودگاه یک ترمینال هم برای پروازهای بین المللی و هم داخلی دارد. همچنین از آنجایی که فرودگاه بین المللی تفلیس فرودگاه بزرگی نیست، به راحتی می‌توانید مسیر خود را در آن بیابید.

راه‌های مختلفی برای دسترسی به مرکز شهر تفلیس از فرودگاه وجود دارد، اما استفاده از اتوبوس گزینه‌ای ارزانتر است. اتوبوس شماره ۳۳۷ بین فرودگاه تفلیس و ایستگاه میدان از راه میدان آزادی در مرکز شهر، عبور می‌کند. این بهترین و ارزانترین راه برای رفتن به شهر قدیمی تفلیس به شمار می‌رود. به طور معمول، این اتوبوس ها ۷ روز هفته و به صورت ۲۴ ساعته خدمات ارائه می‌دهند.

55

خط آهن گرجستان یک قطار از ایستگاه فرودگاه تفلیس به ایستگاه تفلیس دارد. این قطار دو بار در روز از فرودگاه به سمت تفلیس حرکت می‌کند، کرایه آن بین یک تا ۳ دلار است و حدود ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا به پایتخت گرجستان برسید. برای رفتن از فرودگاه به شهر تفلیس نیز می‌توانید از تاکسی های بیرون ترمینال که ۲۴ ساعته خدمات می‌دهند و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا شما را به شهر تفلیس برسانند، استفاده کنید.

سفر به تفلیس با اتوبوس

اتوبوس های تفلیس معمولا از پایانه غرب یا آزادی تهران حرکت می‌کنند و مقصدشان پایانه اورتاچالا تفلیس است. قیمت بلیط اتوبوس تهران تفلیس به نسبت بلیط هواپیما تفلیس، اصلا زیاد نیست و شما به راحتی می‌توانید با بودجه مناسب به گرجستان سفر کنید.

علاوه بر این اتوبوس های تهران تفلیس معمولا امکانات خوبی دارند و شما می‌توانید از کیفیت آن‌ها و راحتی سفرتان مطمئن باشید. البته در سفر زمینی به تفلیس باید به این نکته توجه داشته باشید که ایران هیچ مرز مشترکی با گرجستان ندارد. برای رفتن از مرز زمینی به تفلیس باید یکی از ۳ کشور ترکیه، ارمنستان یا آذربایجان را انتخاب کنید. اگر کشور مقصد اول برایتان اهمیت دارد، حتما قبل از خرید بلیط اتوبوس تفلیس با شرکت مسافربری یا سایت خرید بلیط تفلیس تماس بگیرید. درباره راه های زمینی و سه مرز اصلی سفر به گرجستان در بخش بعدی راهنمای سفر به تفلیس بیشتر توضیح خواهیم داد.

77

سفر به تفلیس با ماشین شخصی

برای سفر با ماشین شخصی به تفلیس باید قبل از هرچیز مقصد اول را انتخاب کنید. اگر بخواهید از ترکیه به تفلیس بروید، باید یکی از مرزهای بازرگان یا رازی را انتخاب کنید. پس از رسیدن به ترکیه باید به سمت مرز گرجستان و ترکیه یعنی واله بروید.

یکی دیگر از کشورهایی که می‌توانید برای سفر زمینی به تفلیس انتخاب کنید، آذربایجان است. در این مسیر شما از مرز آستارا در استان گیلان عبور می‌کنید. البته می‌توانید از مرز بیله سوار در اردبیل نیز  برای رفتن به کشور به آذربایجان استفاده کنید. پس از رسیدن به کشور آذربایجان باید به مرز پل قرمز بروید و وارد کشور گرجستان و شهر تفلیس شوید.

88

آخرین مسیر سفر با ماشین شخصی به تفلیس، کشور ارمنستان است. البته مسیر زمینی ایران به ارمنستان، مسیری کوهستانی است و رانندگی در آن خطرناک است. نهایت پس از رسیدن به کشور ارمنستان باید از مرز ارمنستان و گرجستان یعنی ساداخلو به شهر تفلیس بروید. لازم‌به‌ذکر است که هیچ کدام از این کشورها نیازی به ویزا ندارند و شما به راحتی می توایند با پاسپورت مهلت دار از مرز عبور کنید. البته قبل از حرکت باید مدارک سفر به تفلیس با ماشین شخصی را تهیه کنید.

حمل و نقل در تفلیس

وسایل حمل و نقل عمومی در تفلیس شما را از فرودگاه به هتل محل اقامت‌تان می‌رسانند. همچنین در این شهر می‌توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و… خودتان را به جاهای دیدنی تفلیس برسانید. مترو، اتوبوس و تاکسی هاس شهری از انواع وسایل نقلیه برای رفت و آمد در تفلیس هستند.

مترو تفلیس

تفلیس دو خط مترو و ۲۳ ایستگاه دارد که از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب سرویس می‌دهند. تمامی علامت های داخل مترو به زبان گرجی و انگلیسی هستند و نام ایستگاه ها هم به همین ترتیب است. در هر ایستگاه نیز چندین نقشه مسیرهای مترو وجود دارد. یکی از نکات سفر به تفلیس عدم توانایی گرجی ها برای مکالمه به زبان انگلیسی است. . بنابراین اگر به زبان مردم تفلیس آشنایی ندارید، سعی کنید یک نقشه چندزبانه بگیرید. با خرید کارت ماهانه مترو با سفرهای نامحدود به قیمت ۴۰ لاری (واحد پول گرجستان) یعنی حدود ۱۴ دلار می‌توانید به راحتی با استفاده از مترو تفلیس به نقاط مختلف این شهر بروید.

image

اتوبوس تفلیس

اتوبوس های تفلیس فقط با یک لاری (حدود ۳۵ تا ۴۰ سنت) شما را به تمام نقاط این شهر می‌برند. اتوبوس های این شهر به رنگ زرد و آبی و در اندازه های متفاوتی هستند. شماره اتوبوس های تفلیس و مسیر آن ها معمولا روی پنجره اتوبوس و فقط به زبان گرجی نوشته شده است. در مرکز شهر بیشتر ایستگاه ها مجهز به تخته های الکترونیکی هستند که روی آن ها شماره اتوبوس، مدت زمان انتظار و مقصد نوشته شده است.

image 1

مارشروتکاهای تفلیس ون هایی هستند که بیشتر به خیابان های اطراف شهر سرویس می‌دهند و به طور مستقل عمل می‌کنند. مانند اتوبوس ها، مسیرها روی شیشه جلویی آنها نوشته شده، اما سیستم شماره گذاری آنها با اتوبوس های تفلیس متفاوت است. کرایه مارشروتکاها در تفلیس برای مسیرهای کوتاه بین ۱٫۵ تا ۵ لاری و برای مسیرهای طولانی تا بین ۲۰ تا ۳۰ لاری متغیر خواهد بود.

image 2

تاکسی تفلیس

تاکسی های تفلیس خصوصی هستند و از کیلومترشمار استفاده نمی‌کنند. اگر بخواهید هر جای شهر به جز اطراف ایستگاه مترو بروید و نتوانید به زبان روسی یا گرجی صحبت کنید، این احتمال وجود دارد که راننده دائما توقف کند و از عابرین پیاده آدرس بپرسد و در آخر هم، هنگامی که به مقصد رسیدید، کرایه بیشتری از شما درخواست کند.

بنابراین بهتر است قبل از اینکه سوار تاکسی شوید با راننده تاکسی بر سر قیمت به توافق برسید و اصرار داشته باشید که قبل از رسیدن به مسیر کرایه را پرداخت کنید. در تفلیس اپلیکیشن های موبایل مثل Taxify، Yandex.taxi و Maxim نیز هستند که مثل اسنپ عمل می‌کنند. می‌توانید برای راحتی در سفر به تفلیس از این اپلیکیشن ها استفاده کنید. به طور کلی استفاده از اپلیکشن های کاربردی یکی از شرایط سفر به تفلیس یا هر مقصد بین المللی است.

image 3

قطار کابلی تفلیس

این قطارها در مسیر پارک ریک تا قلعه ناریکالا تردد می‌کنند و در این مسیر مکان‌های دیدنی شهر را به گردشگران نشان می‌دهند، حتی یکی از قطار‌ها این برای تماشای بهتر مناظر مسیر کف شیشه‌ای دارد.

7 1

خرید سیم کارت در تفلیس

یکی از نکات سفر به تفلیس، خرید سیم کارت گرجستانی است. اگر بخواهید از تاکسی های گرجستان یا حتی از گوگل‌مپ استفاده کنید، به اینترنت نیاز خواهید داشت. خرید سیم کارت در گرجستان یک ضرورت است، چرا که استفاده از اینترنت سیم کارت در تفلیس بسیار آسان و مقرون‌به‌صرفه است.

قیمت یک سیم کارت در تفلیس ۱۰ لاری است و شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای کمتر از ۹ لاری یک بسته نامحدود اینترنت بخرید. یکی دیگر از نکات مهم سفر به تفلیس، مکان خرید سیم کارت است. به‌هیچ‌وجه در فرودگاه تفلیس سیم کارت نخرید. قیمت سیم کارت در فرودگاه بسیار بالاتر از شهر است. به طور کلی خرید سیم کارت در تفلیس پروسه سختی ندارد. شما فقط به پاسپورت و ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارید.

جاذبه های گردشگری تفلیس

شهر تفلیس با وجود بازسازی های بی شماری در طول قرن ها، هنوز جذابیت تاریخی خود را حفظ کرده است. پایتخت گرجستان با ترکیبی رنگارنگ از سبک‌های شرقی و غربی، خیابان‌های سنگ‌فرش، مکان‌های دیدنی باستانی و بالکن‌های چوبی زیبا، علاقه‌مندان به معماری، تاریخ و فرهنگ را از سرتاسر جهان به خود جذب می‌کند. در این بخش از راهنمای سفر به تفلیس قصد داریم شما را با جاذبه های تفلیس بیشتر آشنا کنیم.

8
جاذبه های گردشگری تفلیس

موزه های تفلیس

شهر تفلیس پر از موزه های جذاب است. موزه هایی متنوع که هرچیزی در آن ها پیدا می شود. از ابزارآلات تاریخی و باشتانی گرفته تا آثار فرهنگی و هنری، تفلیس حتی موزه موسیقی وادبیات هم دارد. هزینه های ورودی موزه ها در تفلیسدر مقایسه با سایر شهرهای اروپایی خیلی پایین است، جالب است بدانید بعضی از موزه های تفلیس رایگان هستند.

موزه قوم شناسی تفلیس | G. Chitaia

در این موزه ۷۰ خانه با ویژگی خانه های واقعی گرجستانی ساخته شده است که هر کدام از آن‌ها نمایانگر بخشی از زندگی مردم گرجستان هستند و آداب و رسوم مردم این کشور را به تصویر می کشند. این موزه همه روزه به جز روزهای دوشنبه از ساعت ۱۰ الی ۱۸ به روی عموم باز است.

موزه سکه شناسی تفلیس

قدمت سکه های این موزه به قرن چهارم پیش از میلاد برمی‌گردد. از میان این سکه ها می‌توان به سکه های عتیقه، درهم عربی، سکه های پادشاهان گرجستانی، روسودان، سکه های ترکیه ای، ایرانی، اتریشی و هلندی اشاره کرد. از دیگر موزه های تفلیس می توان به موزه هنر، موزه ملی و موزه عروسک ها اشاره کرد.

کلیساهای تفلیس

  • کلیسای ماماداویتی: این کلیسا بین سال های ۱۸۵۹ تا ۱۸۷۱ ساخته شده و در غرب تفلیس قرار دارد.
  • کلیسای جامع سامبا: کلیسای جامع سامبا در سال ۲۰۰۲ ساخته شده و بزرگترین کلیسای گرجستان است. این کلیسا یکی از باشکوه ترین کلیساهای ارتودوکس محسوب می شود.
  • سیناگوگ: این کلیسا در سال ۱۹۱۰ ساخته شد و یکی از مشهورترین کلیساهای تفلیس محسوب می‌شود. در این کلیسا محل نشستن خانم ها و آقایان جداست.
9
جاذبه های گردشگری تفلیس

مقبره‌ های متاتسمیندا | Mtatsminda Pantheon

دامنه کوه متاتسمیندا تفلیس بیشتر از آنکه جاذبه طبیعی باشد، یکی از جاهای دیدنی تاریخی تفلیس به شمار می‌رود. این کوهپایه محل دفن شخصیت های عمومی و ادبی گرجستان و همچنین معبد سنت داوود است. کوه متاتسمیندا در زبان گرجی به معنای کوه مقدس است. کلیسای سنت داوود در قرن نوزدهم در محل غاری در دامنه کوه متاتسمیندا یا کوه مقدس تفلیس ساخته شد. طبق افسانه های گرجی سنت داوود سال‌های طولانی در این کلیسا زندگی کرده است.

تفلیس قدیم | Old Tbilisi

 شاید یکی از لذت بخش ترین تفریحات در تفلیس، قدم زدن در خیابان های شهر قدیمی آن با تراس های قدیمی، کلیساهای باستانی، خیابان های پیچ در پیچ و مغازه های جذاب آن باشد. پس در سفر به تفلیس قدیم خود را برای دیدن مناظر گلچین شده و زیبا آماده کنید.

محله وِیک | Vake

اگرچه فضای محله ویک با تفلیس قدیم متفاوت است، اما بسیاری از پارک ها، ساختمان های مربوط به قرن نوزدهم و بسیاری از مغازه های لوکس تفلیس در این محله واقع شده‌اند. البته این منطقه برای خرید مناسب نیست و بیشتر جزو یکی از جاهای دیدنی تفلیس به حساب می‌آید.

خرید در شهر تفلیس

برای خرید در تفلیس می‌توانید گزینه های زیر را در نظر بگیرید:

شنبه بازار درای بریج

شنبه بازار درای بریج در کنار رودخانه شهر تفلیس بهترین مکان برای خرید جواهرات، عتیقه جات، شمشیرهای عتیقه و سازهای موسیقی است. اگر به زبان روسی و یا گرجی آشنایی دارید، می توانید در این بازار چانه هم بزنید. توجه داشته باشید که این بازار هفتگی، شباهتی به پاساژ ها و مراکز خرید تفلیس ندارد و بیشتر شبیه بازارهای محلی است.

10

شما می‌توانید بهترین میوه‌ها و سبزیجات را در این بازار بخرید. علاوه‌براین یک ایستگاه اتوبوس مقابل این بازار قرار دارد و اتوبوس‌های آن از مرکز شهر به بازار درای بریج یا ویک می‌آیند. در میان تمام اجناسی که در این بازارها به فروش می‌رسند، چند مورد وضعیت ویژه‌تری دارند که در ادامه آن‌ها را با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد.

-طلا، نقره، سنگ های قیمتی و جواهرات دیگر: بسیاری برای خرید جواهرات به گرجستان سفر می‌کنند، چرا که کیفیت جواهرات گرجستان بالا است و در عین حال قیمت به نسبت پایین‌تری دارند.

-صنایع هنری و نقاشی: بسیاری از هنرمندان پرآوازه مانند نیکو پیروسمانی، لادو گوداشویلی و کورنلی سانادزه اهل گرجستان هستند. در سفر به شهر تفلیس می‌توانید مغازه‌ های هنری متنوع، نقاشی‌های نفیس و نقاش‌هایی را ببینید که آثار خود را در خیابان به فروش می‌رسانند.

11

-عتیقه‌جات: در گرجستان نه تنها می‌توانید عتیقه‌جات مربوط به این کشور بلکه اجناس عتیقه‌ای متعلق به منطقه خاورمیانه، حوزه مدیترانه، روسیه و اروپا را نیز خریداری کنید.

-آب معدنی: بسیاری از برندهای مشهور آب معدنی مثل بورجومی از چشمه‌ های معدنی گرجستان به دست می‌آیند.

-فرش: یکی از اجناس جذابی که می‌توانید برای خرید آن اقدام کنید، فرش‌های دستباف گرجستان است. برای این کار حتی می‌توانید در روستاهای اطراف تفلیس هم فرش‌هایی نفیس را پیدا کنید.

12

بهترین مراکز خرید تفلیس

در ادامه راهنمای جامع سفر به تفلیس به معرفی بهترین مراکز خرید تفلیس می‌پردازیم. مراکزی که هر کدام دارای مشخصات خاص و منحصر به فردی هستند:

مرکز خرید ایست پوینت شهر تفلیس

مرکز خرید ایست پوینت تفلیس بزرگترین مرکز خرید و سرگرمی در مرکز گرجستان است. ایست پوینت در حدود ۱۲ دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد. این مرکز بیش از ۱۵۰ مغازه، چند رستوران و سینما، استخر، سالن بولینگ و زمین بازی را در خود جای داده است.

گالری خرید مرانی شهر تفلیس

مرانی مرکز خریدی ۴ طبقه و یکی از پاساژ های لوکس تفلیس است که در خیابان روستاویل قرار دارد. شما می‌توانید بسیاری از برندهای مشهور مانند زارا، کوتون و ماسیمو دوتی را در این مرکز خرید بیابید.

مرکز خرید تفلیس

مرکز خرید تفلیس یکی از باکیفیت مراکز خرید این شهر است و بین توریست ها و مردم محلی از محبوبیت زیادی برخوردار است. این مرکز خرید، اولین مرکز خرید تفلیس است که در آن ۱۳۰ برند معتبر جهانی به فعالیت مشغول هستند.

مرکز خرید گالریا شهر تفلیس

مرکز خرید گالریا، مرکز خریدی چند منظوره در مرکز شهر است که مراجعین بسیاری برای تامین نیازهای روزمره خود به این مرکز خرید می‌آیند.

13

مرکز خرید لیلو شهر تفلیس

لیلو مال بزرگترین مرکز تجاری در فضای باز گرجستان و ناحیه قفقاز است. با رفتن به این مرکز خرید، مردم با ملیت‌های مختلف را می‌بینید که در حال خرید کالاهای متنوعی هستند و همین امر شما را هم به خرید مشتاق خواهد کرد.

غذاهای شهر تفلیس

بسیاری این باور را دارند که به دلیل نزدیکی گرجستان به کشور روسیه، غذاهای این کشور هم، مانند غذاهای روسی هستند، در حالی که غذاهای گرجستان هم مانند بسیاری مشخصه‌های دیگر این کشور، هویت کاملا مستقلی نسبت به فرهنگ روسیه دارند. طعم غذاهای گرجستانی بیشتر شبیه به طعم غذاهای کشورهای همسایه آن مثل ایران، ترکیه و ارمنستان است و به همین دلیل در سفر به تفلیس نگرانی در مورد طعم غذا برای شما وجود نخواهد داشت. در ادامه تعدادی از معروف‌ ترین غذاهای محلی تفلیس را به شما معرفی می‌کنیم.

14

خینکالی

خینکالی نوعی غذای گرجستانی است که در آن، خمیر را با گوشت، سیب زمینی، قارچ و مواد دیگر پر می‌کنند. هنگام خوردن خینکالی گرجستان حواستان باشد که قسمت خمیری آن را نخورید، چرا که این حرکت در فرهنگ تفلیس بسیار بی ادبانه است. شما باید از قسمت خمیری آن برای در دست گرفتن خینکالی استفاده کنید. قسمت‌های خمیری باقی مانده هم نشان می‌دهد که چند عدد از این خینکالی‌های لذیذ را خورده‌اید.

پیکالی

یکی دیگر از غذاهای معروف تفلیس پیکالی است. پیکالی در حقیتی سبزیجات ساطوری شده است که به شکل کوفته درست می‌شود و روی آن دانه‌های انار می‌ریزند. این غذا را به عنوان عصرانه نیز می توانید صرف کنید.

15

خاچاپوری

خاچاپوری نوعی نان گرد گرجستانی است که با پنیر پر می‌شود و روی آن، تخم مرغ و مواد دیگر می‌ریزند. این غذا یکی از غذاهای اصیل و محلی تفلیس است.

موتسوادی

موتسوادی یکی از خوشمزه ترین غذاهای تفلیس است. این غذا در واقع گوشت تکه‌ای مزه دار شده است که به سیخ می‌کشند و سپس آن را کباب می‌کنند. مزه موتسوادی گرجستان تقریبا نزدیک به کباب چنجه ایرانی است، البته تفاوت هایی هم دارد.

16

کباب تفلیس

کبابی گرجستان گوشتی است که آن را با ادویه‌جات مزه‌دار می‌کنند، سپس آن را به سیخ کشیده و کباب می‌کنند. برای سرو کبابی در تفلیس ، معمولا آن را میان نان نازکی می‌پیچند و نوش جان می‌کنند. حالا که غذاهای لذیذ و خوشمزه گرجستانی را معرفی کردیم، در ادامه راهنمای جامع سفر به تفلیس به معرفی رستوران‌هایی می‌پردازیم که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها از این غذاها لذت ببرید و تجربه نوش جان کردن یک غذای گرجستانی را در محیطی دلنشین به دست آورید.

بهترین رستوران های تفلیس

در تفلیس رستوران‌های متعددی وجود دارد و شما می‌توانید با توجه به سلیقه و البته در نظر گرفتن هزینه های سفر به تفلیس هر کدام را که مایل بودید امتحان کنید. از رستوران های لوکس تفلیس گرفته تا غذاهای خیابانی و غذاخوری های محلی همه و همه برای لذت بردن شما از یک غذای گرجستانی خوشمزه آماده هستند. در این راهنمای سفر به تفلیس تلاش کردیم تا تعدادی از بهترین رستوران های شهر تفلیس را که هم غذاهای خوش طعمی دارند، هم خدمات خوبی ارائه می‌دهند به شما معرفی کنیم.

رستوران میما تفلیس

میما در مرکز تاریخی شهر تفلیس قرار دارد و با فضایی فوق‌العاده انواع غذاهای محلی گرجستان را سرو می‌کند. علاوه بر غذای خوب، چیزی که شما را بیشتر جذب آن خواهد کرد، چشم انداز فوق‌العاده رستوران است که به شما این امکان را می‌دهد تا هنگام خوردن غذا از منظره زیبای و تماشای جاهای دیدنی تفلیس لذت ببرید.

17

رستوران کالاکی تفلیس

فضای این رستوران تفلیس ترکیبی از سبک زندگی اواخر قرن ۱۹ با زندگی مدرن را به نمایش می‌گذارد. طراحی داخلی رستوران کالاکی از معماری قرن ۱۹ الهام گرفته شده است. در حقیقت رستوران کالاکی موزه‌ای با غذاهای خوشمزه محسوب می‌شود که به مهمانان خود این امکان را می‌دهد تا هنگام خوردن غذا، در زمان سفر کنند.

18

رستوران باربارستان تفلیس

اگر به تاریخ و غذای خوب علاقه دارید، توصیه می‌کنیم رستوران باربارستان را امتحان کنید و از خوردن غذاهای سنتی و قدیمی در سفر به تفلیس لذت ببرید. تمامی مواد مصرفی و غذاها در این رستوران مطابق با کتاب آشپزی  Barbare Jorjadze، آشپز و مدافع حقوق زنان در قرن ۱۹ پخته و سرو می شود.

19

رستوران داینهال تفلیس

داینهال رستورانی واقع در خیابان روستاویل و نزدیک خانه اپرا است. انواع غذاهای گرجستانی و اروپایی با کیفیت را می‌توانید در این رستوران امتحان کنید. شعار رستوران داینهال «کمتر، ارزنده‌تر» است، به این معنا که اگر چه تعداد غذاهای منوی این رستوران محدود است، اما همگی به سبکی خاصی طبخ می‌شوند و از کیفیت بالایی برخوردارند. نکته دیگری که باعث می‌شود این رستوران تفلیس را انتخاب کنید، رفتار دوستانه و گرم پرسنل آن و توانایی آن‌ها در صحبت کردن به زبان انگلیسی است.

20

بهترین هتل های تفلیس

هتل‌های تفلیس، متنوع و مدرن و گاهی عجیب و غریب هستند. بسیاری از این هتل ها در حقیقت خانه‌های تاریخی با طراحی‌های زیبا هستند و بعضی از هتل های تفلیس بنای بازسازی شده کارخانه‌های قدیمی دوران شوروی هستند که حالا به شکل جالبی از هتل های لوکس گرفته تا هاستل های ارزان قیمت تفلیس تبدیل شده اند. شما با هر ترجیح و محدوده قیمتی می توانید در تفلیس اقامت داشته باشید.

البته اگر مدت زمان سفر به تفلیس کوتاه و در حد چند روز باشد، بهتر است اولویت‌های اصلی گشت و گذار و صرف غذا در بیرون از خانه باشد و هتل تفلیس را در مرکز شهر یا اطراف تفلیس قدیمی رزرو کنید.

هتل رادیسون بلو ایوریا | هتل پنج ستاره تفلیس در شهر قدیمی

اگر به دنبال یک اقامت لوکس در تفلیس هستید، هتل رادیسون بلو ایوریا انتخاب مناسبی است. این هتل در شهر قدیمی تفلیس و در نزدیکی بیشتر جاهای دیدنی پایتخت قرار گفته است. این هتل پنج ستاره تفلیس ۲۴۹ اتاق دارد. تمام اتاق های هتل رادیسون بلو با بهترین امکانات تجهیز شده اند. از مینی بار و تلویزیون و سرویس خواب راحت گرفته، تا حمام لوکس، منظره فوق العاده پنجره و تراس و دسترسی به اینترنت رایگان و …. این هتل خدماتی کامل در اختیار مسافران قرار می دهد.

با اقامت در این هتل تفلیس علاوه بر قرار گرفتن در قلب تفلیس شما می‌توانید از امکاناتی نظیر اسپا، استخر روباز و استخر سوپوشیده نیز استفاده کنید. از ههم مهم تر می توانید طعم غذاهای محلی تفلیس را در یکی از دو رستوران لوکس این هتل امتحان کنید.  اگر به غذاهای بین المللی و به خصوص ایتالیایی علاقه داشته باشید، رستوران فیلینی در هتل رادیسون بلو ایوریا تفلیس بهترین انتخاب برای صرف غذا در تفلیس است. این هتل لوکس تفلیس در چند قدمی خیابان روستاولی قرار گرفته و تا سایر جاهای دیدنی این شهر فاصله چندانی ندارد.

رادیسون

هتل لندن پالاس تفلیس | هتل سه ستاره تفلیس

اگر می خواهید در یک هتل مقرون به صرفه و البته با کیفیت اقامت داشته باشید، هتل های سه ستاره تفلیس بهترین گزینه هستند. هتل لندن پالاس یکی از هتل های سه ستاره پایتخت است و ۲۸ واحد اقامتی مجهز دارد. تمامی اتاق های این هتل ارزان تفلیس مجهز به تلویزیون، اینترنت بی سیم رایگان، حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی هستند.
امکان کرایه دوچرخه برای گردش در اطراف هتل، یکی از ویژگی های جالب لندن پالاس است.

هتل لندن پالاس یک رستوران و یک کافی شاپ دارد. شما می توانید انواع غذاها و نوشیدنی های محلی تفلیس را در این هتل سه ستاره امتحان کنید. در کنار تمام این ویژگی ها موقعیت جغرافیایی هتل لندن پالاس را نیز باید در نظر داشته باشید. این هتل فقط ۵ دقیقه رانندگی با ترن هوایی تفلیس و پارک رایک فاصله دارد. از سمتی فاصله هتل تا مجسمه سنت جورج و کلیسای جامع تفلیس به ترتیب ۴ و ۳ کیلومتر است.

لندن

هاستل یارد تفلیس | هاستل ارزان قیمت

بهترین گزینه برای اقامت ارزان در تفلیس، انتخاب هاستل های این شهر است. هاستل های تفلیس امکانات خوبی دارند، معماری هاستل‌های پایتخت گرجستان بیشتر مینیمال و گاهی کلاسیک و سنتی است. هاستل یارد تفلیس یکی از هاستل های ارزان قیمت تفلیس است که کیفیت خوبی دارد. در هاستل یارد تفلیس شما می‌توانید از امکاناتی نظیر اینترنت رایگان، خشکشویی و پذیرش ۲۴ ساعته استفاده کنید. امکانات اضافی در این هاستل ارزان تفلیس شامل تورلیدر، فضای پیک نیک و پارکینگ رایگان است.

هاستل یارد تفلیس ۷ اتاق دارد که تمامی آن ها مجهز به سیستم تهویه مطبوع، یخچال و سرویس خواب راحت هستند.  شما م یتوانید وعده های غذایی خود را در آشپزخانه مشترک این هاستل که تمام امکانات لازم را دارد، آماده کنید. اگر به دنبال کاهش هزینه های سفر به تفلیس هستید، اقامت در هاستل یارد تفلیس انتخاب مناسبی است.

هاستل

هزینه های سفر به تفلیس

در مقایسه با کشورهایی مثل دبی یا عمان و همچنین کشورهای اروپایی سفر به تفلیس، سفر گران قیمتی نیست. کشور گرجستان با طبیعت فوق العاده و آثار تاریخی بی نظیر یکی از مقاصد محبوب گردشگری به خصوص برای ایرانی ها است. اگر بتوایند با داشتن اطلاعات کامل و همچنین کنترل هزینه ها به این شهر سفر کنید، ممکن است هزینه های سفر به تفلیس با هزینه های یک سفر داخلی برابری کند. در این قسمت از راهنمای جامع سفر به تفلیس درباره هزینه های سفر به پایتخت گرجستان بیشتر توضیح می دهیم.

قیمت بلیط تفلیس

قیمت بلیط هواپیما تفلیس، تا حد زیادی به زمان سفر شما برمی‌گردد. اگر در های سیزن گرجستان یعنی بهار و اوایل تابستان به گرجستان سفر کنید به احتمال زیاد باید هزینه بیشتری برای بلیط هواپیما تفلیس و همچنین هتل بپردازید. ما اگر در ارزانترین زمان سفر به تفلیس یعنی اوایل پاییز به این شهر سفر کنید می توانید بلیط هواپیما تفلیس را با قیمت مناسب تهیه کنید.

100

هزینه غذا در تفلیس

شهر تفلیس به غذای ارزان و خوشمزه معروف است. هزینه یک وعده غذایی در رستوران های تفلیس با هزینه همان وعده در ایران تقریبآ برابر است. البته اگر قصد داشته باشید خودتان غذا درست کنید، می توانید هزینه غذا را تا حد زیادی کاهش دهید. به طور کلی در سفر به تفلیس نیازی نیست نگران هزینه غذا باشید.

قیمت هتل های تفلیس

هزینه اقامت در تفلیس تا حد زیادی به سلیقه و انتخاب شما باز می گررد. هتل بوتیک های تفلیس یا هتل های پنج ستاره و لوکس همیشه قیمت بالایی دارند. در حالی که اقامت در هاستل می‌تواند هزینه های سفر به تفلیس را تا حد زیادی کاهش دهد.

هزینه حمل و نقل در تفلیس

استفاده از وسایل نقلیه عمومی در تفلیس می‌تواند هزینه سفر شما را تا حد زیادی کاهش دهد. تفلیس قطار، اتوبوس و تاکس های شهری دارد. البته برای استفاده از تاکسی های این شهر یا حتی کرایه ماشین باید از اپلیکشن استفاده کنید و برای این کار بهتر است سیم کارت گرجستانی داشته باشید که در بخش های قبل درباره آن توضیح داده ایم. به طور کلی برای کاهش هزینه های حمل و نقل در تفلیس بهترین راه استفاده از حمل و نقل عمومی است.

بازار

هزینه بازدید از جاهای دیدنی تفلیس

بسیاری از جاهای دیدنی تفلیس و حتی گشت و گذار در شهر قدیم تفلیس نیازی به هزینه ندارد. شما می‌توانید بسیاری از جاذبه های تفلیس و تفریحات این شهر را بدون پرداخت هزینه تجربه کنید. این موضوع و نوع تفریحاتی که در تفلیس انتخاب می کنید تا حد زیادی به سلیقه شما باز می‌گردد.

سفر به تفلیس را از دست ندهید!

هزینه سفر به تفلیس برای ما ایرانی ها مقرون به صرفه تمام می‌شود. با توجه به اینکه نیازی به اخذ ویزای گرجستان وجود ندارد و به طور کلی هزینه های سفر شامل خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل های تفلیس مناسب است، سالانه مسافران زیادی راهی این شهر می‌شوند. تفلیس عروس شهرهای قفقاز سفری به یادماندنی را برایتان خواهد ساخت. همین حالا بلیط و هتل خود را با بهترین قیمت در فلای تودی جست و جو کنید.

سوالات متداول درباره سفر به تفلیس

آیا برای سفر به تفلیس نیاز به ویزا است؟

خیر، برای سفر به تفلیس نیازی به ویزا نیست.

آیا پرواز مستقیم به تفلیس وجود دارد؟

در حال حاضر پرواز مستقیم تهران تفلیس از طریق ایرلاین های قشم ایر، زاگرس، وارش و آسمان امکانپذیر است.

بهترین زمان سفر به تفلیس، چه زمانی است؟

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به تفلیس محسوب می‌شوند.

معروف‌ ترین غذاهای محلی گرجستان کدامند؟

خاچاپوری، موتسوادی و کبابی معروف ترین غذاهای محلی گرجستان به شمار می‌روند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید