این اولین جمله‌ای است که هر راهنمای سفر به ترابزون در ترکیه باید با آن شروع شود؛ ترابزون منحصربه‌فرد است و شبیه هیچ کجای دیگری در ترکیه نیست! ترابزون در کنار دریای سیاه و مرز گرجستان قرار دارد. به لطف دریای سیاه، این منطقه طبیعت حیرت‌انگیز، خاک حاصلخیز، نهرها و دریاچه های زیادی دارد. ترابزون که در شمال شرقی ترکیه قرار گرفته یکی از قدیمی ترین بنادر جهان است. حتما می‌توانید حدس بزنید که در یکی از قدیمی ترین بنادر جهان چه ساختمان‌ها و اسرار تاریخی ممکن است منتظرتان باشد. در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم سفری به ترابزون داشته باشیم و هرچه را که لازم است در یک راهنمای سفر به ترابزون در ترکیه بدانید، با هم مرور کنیم.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

ترابزون کجاست؟

ترابزون نام یکی از استان های ترکیه است که در شمال شرقی این کشور  و در حاشیه دریای سیاه قرار دارد. این استان  شامل چند شهر و روستای کوچک می‌شود. مناطقی که همه در حاشیه رشته کوه پونتیک قرار گرفته‌اند. اما وقتی صحبت از شهر ترابزون می‌شود منظور مرکز استان ترابزون است.  

دلایل زیادی وجود دارد که ترابزون را از دیگر شهرهای ترکیه جدا می‌کند. اگر طبیعت رویایی و تاریخ اسرار آمیز آن را کنار بگذاریم اولین گزینه فوتبال است! اگر فوتبالی باشید حتما نام تیم فوتبال ترابزون به گوشتان خورده؛ تیمی که هوادارن زیادی دارد. به اعتقاد خیلی از مردم این هواداری و هیاهو از شور زندگی و امیدی که در این منطقه وجود دارد سرچشمه می گیرد. اگر روزی به ترابزون سفر کردید می‌توانید این شور و شوق را در رقص های محلی ترابزون، فستیوال‌ها و حتی زندگی ساده مردم روستایی از نزدیک تجربه کنید.

از این گذشته اگر عاشق نوتلا باشید، حتما ترابزون را دوست خواهید داشت. ترابزون بزرگ‌ترین تولیدکننده فندق در ترکیه است. در آخر اگر سلطان سلیمان عثمانی را بشناسید بازهم می‌توانید شناختی درباره این شهر پیدا کنید. ترابزون محل تولد سلطان سلیمان است و همین باعث شده که خیلی از ترک‌ها به این شهر لقب شهر پادشاهان را بدهند.  

راهنمای سفر به ترابزون

بهترین فصل برای سفر به ترابزون

اگر می‌خواهید نسیم خنک کوهستان، آب و هوای آفتابی و چهره سبز ترابزون را یک جا تجربه کنید، بهترین فصل برای سفر به ترابزون بهار و تابستان است. تابستان ترابزون فصل محبوب طبیعت‌گردهاست. این فصل بهترین زمان برای کمپینگ و کوه‌ نوردی در ترابزون محسوب می‌شود.

اما این یک انتخاب همیشگی نیست. اولین نکته این است که بهترین زمان سفر به ترابزون معمولا ارزان ترین فصل سفر نیست. از سمتی خیلی از گردشگران آب و هوای سردتر یا گرمتر از حد ومعمول را به شلوغی ترجیح می‌دهند. به همین دلیل بد نیست وضعیت آب و هوای شهر ترابزون در تمامی سال را با هم بررسی کنیم تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

آب و هوای ترابزون در بهار

آب و هوای شهر ترابزون در بهار آفتابی و خنک است. دمای هوا در این فصل معمولا بین ۱۳ تا ۲۰ درجه متغییر است و شب‌های خنکی دارد. اگر در بهار و به ویژه اردیبهشت به ترابزون می‌روید، نیازی نیست نگران باران باشید، این ماه معمولا آب و هوای آفتابی دارد. هوای ترابزون در اواخر خرداد رو به گرمی می‌رود، البته نه گرمای غیرقابل تحمل! بیشترین دمایی که در این فصل تجربه می‌کنید، ۲۵ درجه است.

آب و هوای ترابزون

آب و هوای شهر ترابزون در تابستان

ترابزون با توجه به نزدیکی به دریا می‌تواند یک مقصد جذاب برای تابستان باشد. البته در سفرهای تابستانی به شهرهای بندری باید به این نکته توجه داشته باشید که بعضی روزها رطوبت هوا کمی بیشتر از حدمعمول است و هوای شرجی می‌تواند کلافه‌تان کند. اما به‌طورکلی نباید تابستان گرم یا سوزانی را از ترابزون انتظار داشته باشید. هوا در این فصل همچنان معتدل و مناسب تفریحات آبی در ترابزون است.

آب و هوای شهر ترابزون در پاییز

اگر عاشق باران هستید، عاشق پاییز ترابزون می‌شوید. روزهای پاییزی در ترابزون اغلب ابری و بارانی است و دمای هوا بین ۱۵ تا ۲۰ درجه متغیر خواهد بود. برای کسانی که به دنبال هوای خنک و در عین حال هزینه‌های سفر کمتر به ترابزون هستند، پاییز می‌تواند بهترین فصل سفر باشد.

آب و هوای شهر ترابزون در زمستان

اگر دوست دارید سکوت مطلق و روح واقعی شهر را ببینید، زمستان بهترین فصل برای سفر به ترابزون محسوب می‌شود. زمستان های ترابزون سرد وبرفی است و دمای هوا گاهی به صفر درجه می‌رسد. البته نباید انتظار یخبندان یا سرمای عجیبی را از ترابزون داشته باشید، با این حال زمستان فصل محبوبی بین توریست‌های ترابزون نیست و شما می‌توانید از خلوتی، سکوت و آرامش ترابزون در این فصل لذت ببرید.

با توجه به بررسی نظرات مسافران در مورد ترابزون، این منطقه آب‌وهوایی شبیه به شمال دارد و در هر زمانی از سال ممکن است بارانی باشد، پس اگر قصد دارید به ترابزون سفر کنید حتما جایی برای چتر، بارانی و کفش مناسب در چمدان خود نگه دارید.

راهنمای سفر به ترابزون

ارزان ترین زمان سفر به ترابزون

قبل‌ از هرچیز باید این حقیقت را بپذیرید که ارزان ترین فصل سفر به ترابزون هیچ‌وقت بهترین زمان سفر به ترابزون نیست. تابستان و بهار ترابزون فصل‌هایی هیجان انگیز برای تفریحات آبی، شنا، آفتاب گرفتن، کوه نوردی، کمپینگ در طبیعت و مارجراجویی در دشت های حیرت انگیز است.

اما همه این ویژگی ها باعث می‌شود که توریست ها این فصل را برای سفر انتخاب کنند و مسافر بیشتر به معنای گران شدن مقصد است. بهترین فصل سفر ارزان به ترابزون اواخر تابستان تا اواخر زمستان است. زمانی که هوا رو به سردی می‌رود و برف و باران گردشگران را فراری می‌دهد. البته ترابزون هیچ‌وقت هوای غیرقابل‌تحملی ندارد و علاوه بر این طبیعت در پاییز و زمستان در هرکجای جهان زیبایی‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد.

البته که بلیط هواپیما نیز در این ایام قیمت مقرون به صرفه تری دارد.

راه های سفر به ترابزون

راه‌های متفاوتی برای سفر به ترابزون وجود دارد، از سفر هوایی گرفته تا سفر زمینی که البته مسیر طولانی و گاهی با توجه به هزینه تاکسی و اتوبوس می‌تواند برایتان گران تمام شود. در ادامه درباره راه‌های مختلف به ترابزون بیشتر توضیح خواهیم داد.

 سفر زمینی به ترابزون

اگر دلتان یک سفر ماجراجویانه و پر از هیجان و چالش می‌خواهد، می‌توانید سفر به ترابزورن از راه زمینی را انتخاب کنید. شما برای این کار دو انتخاب دارید:

سفر به ترابزون با اتوبوس

برای سفر به ترابزون از راه زمینی می‌توانید از اتوبوس تهران – ترابزون و اتوبوس تبریز – ترابزون استفاده کنید. در حال حاضر تهران و تبریز تنها شهرهایی هستند که به مقصد ترابزون اتوبوس دارند. اگر از تهران و با اتوبوس به سمت ترابزون حرکت کنید، نزدیک به یک شبانه‌روز در راه خواهید بود.

سفر به ترازبون با استفاده از اتوبوس های ترکیه

یکی از راه های سفر به ترابزون روش ترکیبی است. این نحوه سفر به ترابزون مخصوص کوله‌گردها و بک‌پکرهاست. در قدم اول شما باید خودتان را با اتوبوس، ماشین شخصی یا هر وسیله نقلیه‌ای به مرز بازرگان در ایران برسانید. بعد از عبور از مرز و ورود به خاک ترکیه می‌توانید اتوبوس و تاکسی‌هایی را ببینید که شما را از مرز بازرگان به شهر دوگوبایزید می‌رسانند. بعد از رسیدن به دوگوبایزید می‌توانید با اتوبوس دوگوبایزید – ترابزون خودتان را به این شهر برسانید. این راه کمی پر زحمت‌تر است و برای کنترل هزینه های سفر زمینی به ترابزون حتما باید قیمت تاکسی و اتوبوس را قبل از حرکت چک کنید.

دوغو بایزید شهر کوچکی است و شما به‌راحتی می‌توانید در آن دفاتر مسافرتی پیدا کنید. در این مرحله ممکن است که دفاتر مسافرتی به شما پیشنهاد بدهند که به جای ترابزون به شهر آغری در فاصله ۱۱۰ کیلومتری دوگوبایزدی بروید. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید بهتر است این پیشنهاد را بپذیرید، چون گاهی اتوبوس‌های دوگوبایزید به ترابزون با فاصله‌های زمانی طولانی نسبت به هم حرکت می‌کنند و سفر به آغری می‌تواند زمان رسیدن به مقصد را کوتاه‌تر کند.

راهنمای سفر به ترابزون

سفر به ترابزون با خودرو شخصی

اگر از آن افرادی هستید که پایتان را روی گاز می‌گذارید و فرمان ماشین را به هر سمتی که دوست داشتید حرکت می‌دهید، سفر به ترابزون با ماشین شخصی باید برایتان جذاب باشد. شما در این مسیر با منظره‌های باورنکردنی روبرو می‌شوید! اما سفر بین المللی با خودرو شخصی به این سادگی‌ها نیست و گاهی هزینه های سفر زمینی به ترابزون از سفر هوایی بیشتر می‌شود. شما قبل از حرکت باید تمام این کارها را انجام بدهید:

  • گرفتن گواهینامه بین المللی
  • تبدیل پلاک ماشین به پلاک بین المللی
  • تهیه دفترچه یا کارت مالکیت خودرو
  • برچسب CD و IR
  • گرفتن کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور
  • بیمه مسافرتی ماشین

شاید عجیب باشد اما هنگام خروج از کشور شما باید مابه‌التفاوت قیمت بنزین ایران با کشوری که به آن وارد می‌شوید را بپردازید. مهم نیست باک شما چقدر پر یا خالی باشد! مبنای محاسبه قیمت بنزین حجم باک ماشین است.

سفر با خودرو شخصی

اگر هنوز برای سفر به ترابزون با خودرو شخصی مطمئن هستید بهتر است تمام این گزینه‌ها و نحوه تهیه کردنشان را بررسی کنید. اما هنوز یک سوال مهم بی‌جواب مانده است که در ادامه به آن پاسخ می‌دهیم.

از کدام مرز به ترابزون برویم؟

کشور ایران سه مرز مشترک با ترکیه دارد که هرکدام ویژگی‌های مخصوص به خودشان را دارند. مسافران معمولا از مرز بازرگان به ترکیه می‌روند اما بد نیست قبل از حرکت تمام راه های سفر به ترابزون را چک کنید.

مرز رازی یا کاپیکوی

مرز رازی مرز امنی برای خروج از کشور است، اما محدودیت زمانی دارد. شما باید حتما بین ساعت ۹ تا ۵ خودتان را به مرز برسانید. در غیر این صورت مجبور می‌شوید شب را کنار جاده بمانید. اگر سفرتان به ترابزون  برنامه دقیقی ندارد بهتر است قید مرز رازی را بزنید. برای رفتن به مرز رزای باید از شهر تبریز به سمت خوی بروید. فاصله مرز رازی تا ترابزون ۶۹۱ کیلومتر است.

مرز سرو یا اسندره

مرز سرو محدودیت زمانی ندارد، اما دورتر از مرز رازی است، البته اگر بخواهید از ارومیه به سمت ترابزون حرکت کنید، مرز سرو به شما نزدیک است. فاصله مرز سرو تا ترابزون ۷۸۴ کیلومتر است.

مرز بازرگان یا گورباغ

مرز بازرگان بهترین مرز ترکیه است. اگرچه نسبت به دو مرز دیگر در فاصله دورتری قرار دارد، اما به دلیل حجم حمل و نقل و ترانزیت مرز امن تری است. این مرز به شکل ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند و اگر به دنبال این هستید که ریسک سفر به ترابزون از راه زمینی را تا حد ممکن پایین بیاورید، مرز بازرگان بهترین انتخاب برای سفر به ترابزون است. فاصله مرز بازرگان تا ترابزون ۵۸۰ کیلومتر است.

سفر زمینی

بهترین مسیر زمینی برای سفر به ترابزون

در نهایت اگر بخواهیم بهترین راه های سفر به ترابزون را پیشنهاد بدهیم مسیر مرز بازرگان، دوگوبایزید، آگری، ارزروم، بیبورت، گوموش خانه و در نهایت ترابزون می‌تواند مناسب باشد. اگر از مرز بازرگان پایتان را روی گاز بگذارید و بدون وقفه رانندگی کنید، طبق این مسیر باید نزدیک به هشت ساعت بعد به ترابزون برسید. شما در این مسیر می‌توانید از شهر زیبای ارزوروم دیدن کنید و حتی یک روز از سفرتان را به آن اختصاص بدهید!

اما اگر قصد یک سفر تفریحی را دارید و زمان برایتان اهمیت ندارد، شاید بهتر باشد از مسیر دوغوبایزید، ایغدیر، کارس، آرداهان، آرتوین، ریزه ، ترابزون به ترابزون بروید. این مسیر نسبت به مسیر اول طولانی‌تر است، شما باید در یک جاده کوهستانی رانندگی کنید. اما اگر از رانندگی و البته جاده های سبز و کوهستانی لذت می‌برید، این مسیر حتما شما را سر ذوق می‌آورد. مسیر دوم نسبت به مسیر اول زیباتر است، از سمتی شهرهای ارتورین و ریزه شهرهای زیبایی برای گشت یک روزه هستند.

پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد دارید از این مسیر برای سفر به ترابزون از راه زمینی استفاده کنید. حتما یک روز را به گشت و گذار در این شهرها اختصاص بدهید. از همه مهمتر اگر قصد دارید ار ترابزون به باتومی بروید باید از مسیر استفاده کنید. در نهایت اگر معطلی مرز و سایر چالش های مسیر را در نظر نگیریم، فاصله تهران تا ترابزون نزدیک به ۱۴۴۰ کیلومتر است و برای سفر به ترابزون با خودرو شخصی و از تهران نزدیک  به ۱۷ ساعت زمان نیاز دارید.

سفر هوایی به ترابزون

یکی از آسان ترین راه های سفر به ترابزون سفر هوایی است. شما می‌توانید همین لحظه با خرید بلیط تهران ترابزون در کمتر از چند ساعت خودتان را به ترابزون برسانید و البته فراموش نکنید که سفر به ترابزون با هواپیما حداقل با یک توقف در میانه راه انجام می‌شود.

هزینه های سفر به ترابزون ترکیه

مهم نیست به کدام نقطه از جهان سفر می کنید، شما مجموعه‌ای از هزینه های مشترک دارید که در هرجای دنیا باید آنها را در نظر بگیرید. البته این گزینه‌ها در کشورهای مختلف قیمت‌های متفاوتی دارد. برای مثال قیمت یک بطری آب معدنی در نیویورک تفاوت زیادی با قیمت همان بطری آب در استانبول دارد، با این وجود اگر به ترابزون سفر می‌کنید باید این موارد را در فهرست هزینه های سفر به ترابزون در نظر بگیرید.

هزینه اقامت در شهر ترابزون

ترابزون گزینه‌های متنوعی برای اقامت دارد، از هاستل و کلبه چوبی گرفته تا هتل های شهر ترابزون؛ همه چیز به انتخاب شما بازمی‌گردد. با توجه به قیمت متغییر هتل های شهر ترابزون در طول سال نمی‌توان قیمت مشخصی را برای اقامت در این شهر تعیین کرد، اما با توجه به تنوع اقامتگاه‌ در ترابزون شما می‌توانید اقامتگاه مناسب با بودجه خود را انتخاب کنید. اگر برای سفر به ترابزون مطمئن هستید بد نیست همین حالا سری به سایت های رزرو هتل در شهر ترابزون بزنید. البته اگر اهل کمپینگ باشید و در فصل تابستان یا بهار به ترابزون سفر کنید، می‌توانید با یک چادر کوچک هزینه های اقامت در شهر ترابزون را تا حد قابل‌توجهی کاهش بدهید.

اقامت در ترابزون

هزینه‌ غذا در ترابزون

خورد و خوراک در سفر از آن دسته هزینه‌هایی است که می‌تواند سفر شما را از یک ماجراجویی کم هزینه به یک سفر لوکس یا برعکس تبدیل کند. اینکه شام و ناهار را در رستوارن بخورید یا مغازه های بین راه یا حتی خودتان چیزی برای غذا دست و پا کنید، هزینه‌های سفر به ترابزون را به شکل قابل توجهی تغییر می‌دهد. البته امتحان کردن غذاهای محلی و سنتی هر منطقه‌ای یکی از جذابیت‌های سفر است. با این حال هزینه غذا در ترابزون با توجه به انتخاب شما کاملا متغیر خواهد بود.

غذاهای محلی ترابزون معمولا ارزان‌قیمت هستند و اگر در روستاهای کمتر توریستی اقامت داشته باشید، می‌توانید محصولات محلی برای تهیه غذا را با قیمت مناسب تهیه کنید. شاید عجیب به نظر برسد اما اگر اهل کمپینگ باشید ممکن است بتوانید با ماهیگیری از دریای سیاه یا رودخانه‌های این شهر یک شام دریایی تازه در ترابزون بخورید و هزینه سفر به ترابزون را تا حد زیادی کاهش دهید.

هزینه تفریح در ترابزون

ترابزون یکی از دیدنی ترین شهرهای ترکیه است. کوهستان یا دشت؟ دریا یا چشمه؟ ترابزون تمام زیبایی‌های بکر طبیعت را یک‌جا جمع کرده است. این شهر قدیمی بناهای تاریخی جذابی دارد که حتما باید از نزدیک ببینید. به همین دلیل اگر قصد دارید هزینه‌ای را برای تفریحات ترابزون در نظر بگیرید، باید هزینه ورودی جاهای دیدنی تاریخی ترابزون، هزینه تفریحات آبی در ترابزون، تله کابین، پاراگلایدر و  …. را در نظر بگیرید. در ادامه و پس از آشنایی با مکان های دیدنی ترابزون بیشتر با این موضوع آشنا می‌شوید.

تفریحات ترابزون

هزینه‌ حمل و نقل ترابزون

ترابزون شهر کوچکی است و مثل استانبول و یا آنکارا خبری از مترو در آن نیست. البته این را هم بدانید که با  توجه به کوچک بودن این شهر بیشتر جاهای دیدنی ترابزون نزدیک به هم هستند و شما می‌توانید با پای پیاده بیشتر جاهای دیدنی ترابزون را ببینید. البته نمی‌شود که به ترابزون رفت و روستاهای بکر اطرافش را ندید. اگر تصمیم گرفتید سفر به ترابزون با خوردو شخصی را تجربه کنید، باید هزینه بنزین برای رفتن به روستاهای اطراف را به هزینه های سفر زمینی به ترابزون اضافه کنید. اما اگر مشتاق هستید سفر به ترابزون با هواپیما را تجربه کنید برای رفت‌وآمد در این شهر اصلا نگران نباشید.

شما می‌توانید با اتوبوس یا مینی بوس و با هزینه مناسب به روستاهای اطراف بروید، اما برای این کار باید حتما ترابزون کارت تهیه کنید. ترابزون کارت چیزی شبیه کارت مترو است که با شارژ کردن آن می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمونی در ترابزون استفاده کنید. به طور کلی شما برای رفت و آمد در ترابزون  سه گزینه تاکسی، دلموش یا اتوبوس را در اختیار دارید.

هزینه دلموش در ترابزون

دلموش‌ها نوعی تاکسی ون هستند که در تمام کشور ترکیه برای حمل‌ونقل استفاده می‌شوند. هر دلموش بسته به رنگ و شماره، مقصد مشخصی دارد. البته پیدا کردن دلموش برای مقصد موردنظرتان اصلا سخت نیست و با یک جستجوی کوتاه درست مثل پیدا کردن خط مترو می‌توانید از این وسیله ارزانقیمت برای حمل و نقل در ترابزون استفاده کنید و هزینه سفر به ترازبون را تا حد زیادی کاهش بدهید.

دلموش

هزینه تاکسی در ترابزون

هزینه تاکسی در ترابزون بالاتر از اتوبوس و دلموش است. البته تاکسی ها در ترکیه قوانین مشخصی دارند و هزینه را با استفاده از کیلومتر شمار محاسبه می‌کنند. اما این را هم در نظر داشته باشید که به ازای هر یک ساعت معطلی  هزینه مشخصی به کرایه اضافه می‌شود.

هزینه مکالمه در ترابزون

اگر فکر می‌کنید ممکن است سفر به ترابزون طولانی‌تر از انتظارتان بشود یا در طول سفر مکالمه و تماس تلفنی زیادی خواهید داشت، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات رومینگ همراه اول در ترابزون استفاده کنید یا از اپراتورهای ترکیه سیم کارت بخرید. کشور ترکیه سه اپراتور تلفن همراه شامل وودافون، آوا و ترکسل را دارد.

ترکسل معروف‌ترین اپراتور ترکیه است. اگر فکر می‌کنید نیاز دائمی به تلفن همراه دارید و البته اینترنت هتل ترابزون برای رفع نیاز شما کافی نیست، پیشنهاد می‌کنیم برای کمتر کردن هزینه‌های سفر، خرید سیم کارت در ترکیه را امتحان کنید.

جشنواره های ترابزون

فصل تابستان در ترابزون فصل جشنواره‌هاست، اگر می‌خواهید زمان سفرتان به ترابزون را مشخص کنید بد نیست جشنواره های این شهر را هم در نظر داشته باشید. بهترین زمان برای شرکت در فستیوال های کوهستانی ترابزون ماه‌های خرداد تا مرداد است. در این زمان می‌توانید این جشنواره‌ها را در همه‌ جای ترابزون مشاهده کنید.

  • جشنواره بین المللی دریای سیاه ترابزون: اواسط اردیبهشت
  • جشنواره کادیرگا ترابزون: اواسط تیر
  • جشنوار هیدیرلس ترابزون: اواسط اردیبهشت
جشنواره ترابزون

بهترین مکان های دیدنی ترابزون

در هر کجای شهر ترابزون که بایستید و به طبیعت خیره شوید از تماشای شور و هیجان مردم و زیبایی‌های طبیعت ذوق‌زده می‌شوید. با این حال اگر روزی به ترابزون سفر کردید، بازدید از این مکان‌ها را به هیچ‌وجه از دست ندهید:

قلعه ترابزون | دیوارهایی به قدمت رم باستان

این قلعه دیوارهای رمی ترابزون است. خیلی از مردم محلی و توریست ها این قلعه رمی را به اسم دیوارهای ترابزون می شناسند. دیوارهایی مربوط به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد که طبیعت سبز ترابزون امروز احاطه شان کرده و نمایی عجیب به آن‌ها داده است.

وقتی از پایین به دیوارهای این قلعه نگاه می‌کنید، می‌توانید برای لحظه‌ای خود را در دوران امپراطوری رم تصور کنید. البته دیوارهای ترابزون در طول تاریخ پادشاهان زیادی را به خودشان دیده‌اند و دست‌خوش تغییرات زیادی شده‌اند. از معماری رمی تا نقش و نگارهای عثمانی، دیوارهای ترابزون چیزهای زیادی برای تعریف کردن دارند. اگر روزی به این شهر سفر کردید، بازدید از  این قلعه را به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی ترازبون جزو اولویت‌هایتان قرار دهید.

جاهای دیدنی ترابزون

ماچکا | قدیمی ترین شهرهای ترابزون

ماچکا یکی از قدیمی ترین شهرهای ترابزون است و از شهر ترابزون فقط ۲۴ کیلومتر فاصله دارد. این یعنی می‌توانید به راحتی و با تاکسی یا دلموش خودتان را به ماچکا برسانید. ماچکا جایی است که می‌توانید طبیعت وحشی را به معنای واقعی کلمه ببینید و لمس کنید. جایی که جنگل‌های کاج، دشت گل‌های وحشی و کوه‌های مخملی کنار هم قرار گرفته‌اند و زیباترین تصویر ممکن را ساخته‌اند.

اما چیزی که این تصویر را رویایی‌تر می‌کند، مه است. ماچکا بیشتر اوقات مه‌آلود است. وقتی در این منطقه هستید احساس می‌کنید روی یک تکه ابر ایستاده و به طبیعت خیره شده‌اید. شهر ماچکا در ترابزون به دره‌های اسرارآمیز معروف است؛ دره‌هایی که می‌توانید در میان آن‌ها قایق‌سواری و ماهیگیری کرده و به این فکر کنید که در یکی از بکرترین نقاط جهان هستید. از همه مهم‌تر ماچکا یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی ترابزون برای سفرهای کمپینگ است. هرکجای این شهر که میخ چادرتان را به زمین بکوبید، بکر و  زیباست.

در کنار شهر ماچکا ترابزون روستایی به نام تاشک وجود دارد. جایی که خانه‌های چوبی از میان تپه‌های سبز و صخره‌های رنگی سر بیرون آوردند. درست شبیه اینکه به منظره رویایی در یکی از کارتون‌های دیزنی نگاه می‌کنید. همه‌چیز در شفاف‌ترین و زیباترین حالت خودش قرار دارد. اگر شانس این را داشتید که به ماچکا سفر کنید، بازدید از روستای همسکوی ترابزون، دریاچه ماچکا، دریاچه ماهی ترابزون، ارتفاعات حیدر نبی در ترابزون، پارک ملی ترابزون و صومعه کوشتول در ترابزون را از دست ندهید.

دیدنی های ترابزون

اوزون گل | سوئیس در ترکیه

اووزن گل، سوئیس ترکیه است؛ این روستا نه تنها زیباترین روستای ترابزون بلکه یکی از زیباترین جاهای ترکیه به شمار می‌رود. اگر دلتان می‌خواهد زندگی کردن در یک روستای آرام و بکر را برای چند روز تجربه کنید، بهترین جا برای این کار روستای اوزون گل خواهد بود.

این روستا بیشتر از هرچیز به خاطر دریاچه اوزون گل مشهور است. دریاچه اوزون گل از ریزش کوه ها شکل گرفته، در واقع سنگ‌های کوه شبیه سدی در مقابل رودخانه قرار گرفته و این دریاچه را درست کرده‌اند. قایق‌سواری در اوزون گل یعنی شما وسط یک دریاچه زلال که دورتادورش با کوه‌های سبز احاطه شده در حال پارو زدن  هستید و نمی‌توانید از تماشای این تصویر رویایی دست بکشید، اما اوزون گل فقط دریاچه نیست.

اگر نظرات در مورد سفر به ترابزون را زیر ور و کنید متوجه یک تجربه مشترک می‌شوید؛ اقامت در خانه‌های چوبی اوزون گل! شما می‌توانید در خانه‌هایی که محلی ها از چوب درختان آن منطقه ساخته‌اند و در کنار رودخانه چند روزی اقامت کنید. می‌توانید با قایق‌های چوبی قایق سواری کرده یا در آرامش کنار رودخانه به ماهیگیری مشغول شوید. می‌توانید صبح یا بعدازظهر را به دوچرخه‌سواری مشغول شوید. احتمالا در مسیرتان بین کوچه‌ها و دشت‌های این روستا با صدای زنگوله دام ها و چند چوپان و گله مواجه می‌شوید. از این گذشته با اقامت در اوزن گل یا حتی یک سفر کوتاه شما این شانس را دارید که غذاهای محلی مردم حاشیه دریای سیاه امتحان کنید. روستای اوزون گل در فاصله ۹۰ کیلومتری ترابزون قرار دارد و اگر روزی به ترابزون سفر کردید، به هیچ وجه نباید بازدید آن را به عنوان یکی بهترین جاذبه های توریستی ترابزون از دست بدهید.

راهنمای سفر به ترابزون

صومعه سوملا | از عجیب ترین صومعه های جهان

صومعه سوملا در ترابزون یکی از عجیب ترین صومعه های جهان است. این صومعه در ارتفاع ۱۱۵۰ متری از دریا ساخته شده است. البته نه ۱۰سال پیش بلکه ۳۹۵ سال بعد از میلاد! اگر عاشق تماشای بناهای اسرارآمیز تاریخی هستید حتما باید از این صومعه دیدن کنید. سوملا در روستای ماچکا قرار دارد و بعد از ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در یک مسیر سبز می‌توانید پله‌های این صومعه را ببینید. پله‌ها شما را تا ارتفاع زیادی از دامنه کوه بالا می‌برند و در نهایت وارد حیاط صومعه می‌شوید.

کافی است از پنجره اتاق راهبه‌ها یا حتی پنجره آشپزخانه به بیرون نگاه کنید تا یکی از زیباترین تصاویر را از رودخانه‌ها، نهرها و طبیعت سبز ماچکا را از بالا بینید. شما از اینکه قرن‌ها پیش یک نفر با چنین منظره‌ای از خواب بیدار تعجب می‌کنید. اما زیباترین قسمت این صومعه نقاشی های رنگی روی دیوارها و سقف کلیساست. نقاشی‌هایی که هر کدام چند لحظه شما را در جا میخکوب می‌کند.

هیچ گردشگری نمی‌تواند بدون دیدن صومعه سوملا از ترابزون بیرون برود. این صومعه که در بالای یک کوه سبز و مخملی قرار گرفته، در حقیقت متعلق به یونانیان ارتدکس است و به مریم مقدس اختصاص دارد.

مسیر ترابزون به سمت ماچکا یکی از مسیرهای دیدنی است. شما همان‌طور که کوه‌های سرسبز را  پشت سرتان می‌گذارید با نزدیک‌تر شدن به ماچکا رودخانه‌ها و نهرها را از نمای نزدیک‌تر می‌بینید. اگر روزی به ترابزون سفر کردید بالا رفتن از پله های صومعه سوملا را به عنوان یکی از جذاب ترین جاهای تاریخی ترابزون از دست ندهید.

راهنمای سفر به ترابزون

تله‌ کابین بوزتپه | تفریح مهیج ترابزون

تله‌کابین بوزتپه ترابوزن یکی دیگر از آن تفریحاتی است که نباید از دست داد. البته سعی کنید که برای  تله کابین سواری در ترابزون یک روز آفتابی را انتخاب کنید. اگر مه نباشد شما می‌توانید یکی از زیباترین تصاویر از خط ساحلی دریای سیاه را ببینید.

از سمتی یک گزینه هیجان انگیزتر هم دارید. می توانید با تله کابین به بالا بروید و بعد با پاراگلایدرهای ترابزون به سمت پایین دریا پرواز کنید. وقتی به پایین برسید افراد زیادی را می‌بینید که منتظر غروب خورشید روی دریای سیاه هستند. اگر به ترابزون سفر کردید این تجربه شگفت‌انگیز را از دست ندهید. تله کابین بوزتپه یکی از بهترین تفریحات ترابزون است.

تفریحات ترابزون

مسجد ایاصوفیه ترابزون | نمونه مسجد ایاصوفیه

قبل از هر چیزی باید گفت مسجد ایاصوفیه ترابزون شبیه مسجد ایاصوفیه استانبول نیست. این مسجد یک قطعه شگفت‌انگیز تاریخی است که ساختمان آن از بالا شبیه صلیب به نظر می‌رسد، اما اگر از روبرو به گنبد بلندی که در وسط آن قرار گرفته دقت کنید، متوجه می‌شوید که با یک مسجد روبرو هستید.

مسجد ایاصوفیه در اصل یک کلیسای قرن سیزدهمی است، اما در زمان امپراطوری عثمانی به مسجد تبدیل شده است. البته اگر به سقف‌های مسجد نگاه کنید هنوز می توانید نقاشی‌هایی از داستان های انجیل را ببینید. اما زیباترین نمای مسجد ایاصوفیه ترابزون نه ساختمان مسجد است و نه نقاشی‌ها! در پشت این مسجد یک باغ وجود دارد، این باغ یکی از حیرت‌انگیزترین تصاویر پانوراما از دریای سیاه را به شما نشان می‌دهد. بد نیست لحظه‌ای خیره به این تصویر در باغ کوچک این مسجد بنشیند و خودتان را به یک چای ترک مهمان کنید. با توجه به موقعیت جغرافیای مسجد ایاصوفیه پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن را در لیست جاهای دیدنی ترابزون در رتبه اول قرار دهید.

جاذبه های گردشگری ترابزون

در ترابزون چه بخوریم؟

غذاهای محلی ترابزون یکی از خوشمزه ترین غذاهای ترکیه است. شما می‌توانید برای صبحانه مهلامه را امتحان کنید. مهلامه از پنیر ترابزون آب شده با آرد ذرت و کره درست می‌شود و یکی از متفاوت‌ترین صبحانه‌هایی است که می‌توانید امتحان کنید.

آکچابات پاتی (Akçaabat Patty) یکی دیگر از غذاهای خوشمزه ترابزون است که شکلی شبیه به کوفته دارد، پاتی آکچابات در هر نقطه ای از ترابزون پیدا می شود و می تواند وعده خوبی برای شام باشد. اما طبق نظرات در مورد سفر به ترابزون هیجان انگیزترین بخش غذا در این منطقه، غذاهای دریایی ترابزون است. شما در کنار دریای سیاه هستید و این یعنی باید ماهی های ترابزون را امتحان کنید. اگر به دنبال یک پیشنهاد عالی هستید، ماهی آنچوی یا هامسی را امتحان کنید.  

البته اگر شکمو هستید یا دوست دارید میان وعده‌های مختلف را امتحان کنید، اولین پیشنهاد شیرینی بورگی است. این شیرینی شبیه به باقلواست و مزه فوق‌العاده‌ای دارد. اگر به دنبال یک وعده سبک‌تر هستید، نان پیتا می‌تواند انتخاب خوبی باشد. البته پیده ترابزون را هم نباید فراموش کنید. اگرچه پیده غذای ملی ترکیه است اما  پیده ترابزونی با سایر مدل‌هایش فرق می‌کند و طعم متفاوت و جذابی دارد.

غذاهای ترابزون

ترابزون، متفاوت ترین مقصد خارجی

اگر قصد دارید به ترابزون بروید، بهتر است همین حالا نحوه سفر به ترابزون را مشخص کنید. به دنبال یک سفر لوکس به ترابزون هستید یا یک سفر کوله گردی؟ چیزی که ترابزون را نسبت به دیگر شهرهای ترکیه متفاوت می‌کند، همین نکته است. این شهر بهشت کوله‌گردها و بهشت عاشقان زندگی لوکس است. ترابزون سوئیس ترکیه است و همه چیز در آن به لوکس‌ترین شکل ممکن قرار دارد. از سوی دیگر، طبیعت بکر آن بهترین نقاط دنیا برای نشستن دور آتش کمپ و یک سفر به‌صرفه است.

اگر تصمیم گرفتید یک سفر لوکس به ترابزون داشته باشید بد نیست یک روز را در طبیعت بکر و فارغ از تمام تجملات بگذرانید. چرا که حاشیه دریای سیاه  از معدود نقاطی است که به شما اجازه می‌دهد طبیعت وحشی را از نزدیک لمس کنید. از سمتی اگر به یک سفر بک پکری به ترابزون رفته‌اید، بد نیست چرخی در شهر، در میان مکان‌های تاریخی و حتی کلبه‌های عجیب سوئیسی بزنید و با جنبه دیگری از جهان آشنا شوید. ترابزون تنها شهری است که دو وجه جذاب و متفاوت را در کنار هم دارد.

بهترین مسیر برای سفر زمینی به ترازبون کدام است؟

سریع ترین مسیر زمینی برای رسیدن به ترازبون مرز بازرگان، دوگوبایزید، آگری، ارزروم، بیبورت، گوموش خانه و در نهایت ترابزون است. پس از رد کردن مرز بازرگان باید به ترتیب به سمت این شهر ها حرکت کنید.

هزینه سفر زمینی به ترابزون چقدر است؟

اگر بخواهید با اتوبوس به ترابزون بروید به جز بلیط اتوبوس تا ترابزون باید هزینه اقامتگاه و غذا را هم در نظر بگیرید. البته اگر فصل تابستان یا بهار به این شهر سفر کنید می‌توانید در طبیعت کمپ کنید، از سمتی غذاهای محلی ترابزون قیمت چندانی ندارند. به طور کلی هزینه های سفر کاملا به نحوه سفر به ترابزون برمی‌گردد.

بهترین فصل برای سفر به ترابزون چه زمانی است؟

فصل بهار و تابستان به خاطر هوای معتدل، تفریحات آبی و جشنواره ها بهرتین فصل برای سفر به ترابزون است. اما اگر به دنبال بازه ارزان برای سفر به ترابزون هستید، بهتر است پاییز و زمستان را انتخاب کنید

فاصله تهران تا ترابزون چقدر است؟

شهر تهران تا شهر ترابزون ۱۴۴۰ کیلومتر فاصله دارد. البته این مسیر با توجه به مرزی که برای خروج انتخاب می‌کنید یا مسیر حرکت در کشور ترکیه ممکن است تغییر کند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید