شمال کشور با طبیعت سرسبز و مناظر زیبای طبیعی که دارد، همواره میزبان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران است. در این مطلب، می‌خواهیم سراغ جاهای دیدنی تنکابن برویم. تنکابن یکی از زیباترین جاهای دیدنی مازندران است که پیش‌تر با نام شهسوار نیز شناخته می‌شد. این شهر دارای چشمه‌سارهای خروشان، رودهای پرآب، جنگل‌های تماشایی، دشت‌های رنگارنگ و پهناور و روستاهای سنتی و دیدنی است. اگر قصد سفر به این مکان زیبا را دارید، بد نیست قبل از سفر، با جاهای دیدنی آن آشنا شوید. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌ تودی، ما قصد داریم به معرفی جاهای دیدنی تنکابن و شگفتی‌های آن بپردازیم و در گوشه‌گوشه شهر با هم قدمی بزنیم. در این سفر مهیج و خاطره‌انگیز ما را همراهی کنید.

تنکابن کجاست؟

تنکابن یکی از شهرهای بزرگ شمالی کشور است که در غرب استان مازندران قرار دارد. این شهر از شمال با دریای خزر، از شرق با کلاردشت، از جنوب با رشته‌کوه‌های البرز و منطقه الموت و از سمت غرب با رامسر همسایه است. پیشنهاد می‌کنیم اگر به تنکابن سفر کردید، بازدید از جاهای دیدنی رامسر را نیز در برنامه خود قرار دهید.

شهرستان تنکابن به دلیل خاک حاصل‌خیز و آب‌وهوای خوبی که دارد، یکی از قطب‌های تامین برخی محصولات کشاورزی است. اقتصاد شهر تنکابن بر پایه کشاورزی، باغداری و دامداری قرار دارد و محصولات مختلفی در این شهر کشت می‌شوند. از مهم‌ترین محصولات شهر تنکابن، می‌توان به چای، انواع مرکبات، برنج، گندم و… اشاره کرد.

بازدید از جاهای دیدنی تنکابن، انتخابی مناسب برای گردش در دامان طبیعت است که در برخی نواحی، لذت تماشای جنگل و دریا در کنار هم را به شما هدیه می‌دهد. برای اینکه با جاهای دیدنی تنکابن، این نگین درخشان شمال بیشتر آشنا شوید، تا پایان ما را همراهی کنید.

  • فاصله تنکابن با تهران: ۲۸۸ کیلومتر.
  • فاصله تنکابن با ساری: ۲۲۶ کیلومتر.
  • فاصله تنکابن با رشت: ۱۳۹ کیلومتر.
جاهای دیدنی تنکابن 5

گشت و گذار در جاهای دیدنی تنکابن

تنکابن یکی از جاهای دیدنی شمال با درختان سرسبز، آبشارهای تماشایی، رودهای پرآب و روستاهایی سنتی است که شهرت خوبی در کشور ما دارد. این شهرستان با داشتن طبیعتی چشم‌نواز، همواره میزبان گردشگران و مسافران متعددی از جاهای مختلف است. برای اینکه جاهای دیدنی تنکابن را بهتر و بیشتر بشناسید، در ادامه مطلب همراهمان باشید.

علاوه بر این، اگر مایلید با دیگر جاهای دیدنی مازندران آشنا شوید، مقاله‌ای با همین عنوان را در مجله فلای تودی جستجو کنید.

دشت دریاسر | بهشت اردیبهشت ایران

از زیباترین جاهای دیدنی تنکابن که با طبیعت بی‌نظیر و رنگارنگش، هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کند، می‌توان به دشت دریاسر اشاره کرد. این دشت سرسبز و زیبا در جنوب شهر تنکابن قرار گرفته است و مناظر چشم‌نواز و فوق‌العاده‌اش، سبب شده است که لقب بهشت اردیبهشت ایران را از آن خود کند!

دشت دریاسر، در فصل بهار و به‌خصوص اواسط فروردین و اردیبهشت، مزین به گل‌های زردرنگ بابونه می‌شود. همچنین چشمه‌های فراوانی که در دل این مکان دیدنی قرار دارند، در بهار، جوشان و پرآب می‌شوند؛ به‌طوری که سخت می‌توان نقطه‌ای در آن پیدا کرد که خشک باشد.

وجود تصویری زیبا از کوه‌های الموت و محدود‌شدن این دشت پهناور بین کوه‌های سیاه کل، کل تلا و لات خان بن، زیبایی این مکان سرسبز و دیدنی را تکمیل می‌کند. دریاسر که در منطقه دو‌هزار تنکابن قرار دارد، در کنار گل‌های زیبا، چشمه‌های فراوان و کوه‌های استوار، از جنگل‌های انبوه نیز پوشیده شده است که همین ویژگی‌‌ها، آن را غرق زیبایی می‌کنند. این دشت زیبا، مکانی جذاب و محبوب برای پیک‌نیک، کمپینگ و شب‌مانی و کوهنوردی است که در هر فصل، زیبایی مخصوص به خود را دارد.

جاهای دیدنی تنکابن 8
  • آدرس دشت دریاسر: مازندران، جنوب شهر تنکابن، منطقه دوهزار، دوراهی امام‌زاده قاسم، روستای عسل محله.

جنگل دوهزار | طبیعتی بکر در تنکابن

یکی از جاهای دیدنی تنکابن که به‌واسطه جنگل‌های سرسبز، رودخانه‌های خروشان و طبیعت بکرش شهرت فراوانی در این شهر دارد، جنگل دوهزار است. آغاز این جنگل از خرم‌آباد تنکابن است که در ادامه به جاده زیبای سه‌هزار می‌رسد.

از جاذبه‌های گردشی جنگل دو‌هزار می‌توان به گونه‌های جانوری و گیاهی مختلف و درختان سربه‌فلک‌کشیده، قله‌های مرتفع و تماشایی و آبشارهای کوچک و بزرگ و از همه مهم‌تر، رودخانه تماشایی و پرآب آن اشاره کرد. زیبایی جنگل دو‌هزار و امکاناتی که در خود جای داده است، باعث شده‌اند این منطقه به یکی از جاهای گردشی تنکابن تبدیل شود که مقصد بسیاری از مسافران و طبیعت‌گردان است.

در ضمن، اگر به این منطقه رفتید، خوردن ماهی‌کباب در این طبیعت بکر را فراموش نکنید. وجود چندین محل پرورش ماهی در این منطقه به شما کمک می‌کند تا به منبعی مناسب از ماهی‌های تازه دسترسی داشته باشید.

جاهای دیدنی تنکابن 6
  • آدرس جنگل دوهزار: مازندران، تنکابن، خیابان انقلاب، جاده خرم‌آباد، مسیر جنگلی دو‌هزار.

پارک جنگلی چالدره | تفریح و گردش در طبیعتی چشم نواز

چالدره که از دیگر جاهای دیدنی تنکابن است، مکانی برای تفریح و گردش در طبیعتی پوشیده از درختان بلند و زیبا است. این پارک جنگلی، ۱۱۰ هکتار وسعت دارد و از دره‌ای با هوای مطبوع و خنک و انواع درختان از جمله توسکا، افرا و بوته‌های سرخس و سایر گونه‌های گیاهی تشکیل شده است.

اگر به دنبال مکانی با آب‌وهوای خنک و خوشایند، طبیعت سرسبز و دیدنی و امکانات رفاهی مناسب هستید، ما چالدره تنکابن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. آنچه چالدره را از سایر جاهای دیدنی تنکابن متمایز می‌کند، امکاناتی مانند آلاچیق‌های جنگلی، کافی‌شاپ و رستوران‌های متنوع آن است. از دیگر شاخصه‌های این مکان، می‌توان به گونه‌های حیوانی متعدد آن اشاره کرد که به دلیل ممنوعیت شکار و حفاظت از منطقه، تنوع و تعدد خوبی دارند.

جاهای دیدنی تنکابن 7
  • آدرس پارک جنگلی چالدره: مازندران، تنکابن، جاده دوهزار، خیابان جواهر دو.

غار آبی دانیال | دومین غار بزرگ رودخانه ای در ایران

یکی از زیباترین و شاید متفاوت‌ترین جاهای دیدنی تنکابن، غار آبی دانیال است. این غار زیبا، دومین غار بزرگ رودخانه‌ای ایران محسوب می‌شود که برای تشکیل هر سانتی‌متر آن، به حدود ۱۰۰ سال زمان نیاز است. آب درون غار از چشمه‌های مختلف سرچشمه می‌گیرد و دمای آن در فصول مختلف سال تقریبا یکسان است.

این غار در مسیری جنگلی واقع شده است و درون آن، شگفتی‌های کم‌نظیری به چشم می‌خورند. قندیل‌های بزرگ و دیدنی، دالان‌های پرپیچ‌وخم و آب زلال که در بخش‌های مختلف، عمق متفاوتی دارد، از ویژگی‌های دیگر غار دانیال هستند.

جاهای دیدنی تنکابن 10
  • آدرس غار آبی دانیال: مازندران، ۳۰ کیلومتری شرق تنکابن، شهرستان سلمان‌شهر.

آبشار فرهاد جوی | مکانی مناسب برای گردش و آرامش

در ۸ کیلومتری شهر تنکابن، یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی تنکابن به چشم می‌خورد. آبشار فرهاد جوی، مکانی زیبا در بخش خرم‌آباد است که پس از روستای قلعه گردن آغاز می‌شود. مناظر اطراف این مکان، بسیار رویایی و چشم‌نواز هستند.

اگر می‌خواهید به دامان طبیعت بروید، در پای آبشار، آبی به تن بزنید و در عین‌ حال از تماشای چشم‌انداز دریای پیش روی خود لذت ببرید، آبشار فرهاد جوی بهترین مکان برای شماست.

جاهای دیدنی تنکابن 16
  • آدرس آبشار فرهاد جوی: مازندران، تنکابن، جاده دوهزار، خرم‌آباد.

چشمه آبگرم فلکده | آبگرمی بدون بو و گوگرد در قلب طبیعت

فلکده یکی از روستاها و جاهای دیدنی تنکابن است که در ۳۳ کیلومتری این شهرستان قرار دارد. قطعا این روستا با مناظری زیبا و طبیعتی سرسبز، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. آبگرم فلکده یکی از جاهای دیدنی شهر تنکابن است که آب‌های بدون گوگرد آن، محبوبیت زیادی نزد گردشگران دارند.

آب‌های این منطقه دمایی متوسط دارند و مهم‌ترین ویژگی که سبب تمایز آن‌ها با سایر آبگرم‌ها شده است، نداشتن گوگرد و بوی زننده است. در این منطقه، می‌توانید با خیال راحت در آب‌های گرم شنا کنید و از مناظر اطراف لذت ببرید. طبیعت تماشایی و خیره‌کننده اطراف، زیبایی آبگرم فلکده را چندین برابر و بسیاری از گردشگران را به نیت شنا در مکانی سرسبز، راهی روستای فلکده کرده است.

آبگرم فلکده که یکی از پرطرفداران‌ترین جاهای گردشی تنکابن است، در روستایی ییلاقی با آب‌وهوای ملایم قرار دارد. این مکان جای مناسبی برای فرار از گرما و شنا در دل طبیعت است. برای اینکه به آبگرم فلکده تنکابن برسید، باید از مسیر جنگل‌های دو‌هزار به روستای لیره‌سر و  پس از آن به روستای فلکده بروید و حدود ۷ کیلومتر در مسیر جنگل پیاده‌روی کنید. البته کمی از مسیر را می‌توان با ماشین طی کرد؛ اما باید توجه داشته باشید که رانندگی در جاده‌های خاکی و جنگلی، ممکن است کمی دشوار باشد.

جاهای دیدنی تنکابن 17
  • آدرس آبگرم فلکده: مازندران، تنکابن، خرم‌آباد، روستای فلکده.

پل چشمه کیله | یادگاری از دوره پهلوی

پل چشمه کیله جایی میان خیابان امام و جمهوری قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی تنکابن محسوب می‌شود. جالب است بدانید این پل با معماری زیبا و منحصربه‌فرد در دوره رضاشاه پهلوی ساخته شده است. پل چشمه کیله علاوه‌ بر اینکه یکی از جاهای دیدنی شهر تنکابن است، یکی از پل‌های معروف و زیبای کشور نیز به شمار می‌رود که آن را سمبل تنکابن می‌دانند.

پل چشمه کیله با قوس‌های پیوسته و هماهنگ به‌گونه‌ای طراحی شده است که در برابر آب‌های پرفشار نیز مقاوم باشد. همچنین این پل، مسیر اصلی شهر تنکابن محسوب می‌شود و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی تنکابن 21
  • آدرس پل چشمه کیله: مازندران، تنکابن، بلوار فاطمی.

بلس کوه | طبیعتی با گونه های متنوع گیاهی و جانوری

قطعا یکی دیگر از زیباترین و چشم‌نوازترین جاهای دیدنی تنکابن با مناظری خیره‌کننده و زیبا، منطقه حفاظت‌شده بلس کوه است. گونه‌های جانوری باارزش و متنوعی در این منطقه زندگی می‌کنند که از جمله آن‌ها، می‌توان به شوکا، خرس قهوه‌ای، تشی، دارکوب، چکاوک و… اشاره کرد.

منطقه بلس کوه که در شمار معروف‌ترین جاهای گردشی تنکابن واقع شده است، بین رودخانه‌های دو‌هزار و سه‌هزار قرار دارد. چشمه‌های متعدد و پرآب، تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی و گل‌‌های رنگارنگ و وحشی از مشخصه‌های اصلی این منطقه است.

جاهای دیدنی تنکابن 20
  • آدرس بلس کوه: مازندران، تنکابن، حد فاصل جنگل‌های دو‌هزار و سه‌هزار.

آبشار سنگ بن چشمه | آبشاری محصور در طبیعت سرسبز

در قسمت جنوب‌ غربی تنکابن و در مسیر رودخانه دوهزار پس از عبور از عسل‌ محله، آبشاری زیبا در میان طبیعتی تماشایی قرار دارد. این آبشار که با درختان سرسبز افرا، بلوط و توسکا محاصره شده است در شمار زیباترین جاهای دیدنی تنکابن به حساب می‌آید.

آبشار سنگ بن چشمه درون دره‌ای سرسبز واقع شده است که آب‌وهوایی مطبوع و ملایم دارد. اگر به شمال کشور سفر کرده‌اید و به دنبال جاهای گردشی تنکابن هستید، آبشار سنگ بن چشمه را اصلا فراموش نکنید.

جاهای دیدنی تنکابن 14
  • آدرس آبشار سنگ بن چشمه: مازندران، تنکابن، روستای عسل‌محله.

آبشارهای کوهسر تنکابن | مجموعه ای از آبشارهای خروشان

اگر از علاقه‌مندان به گشت‌وگذار در جنگل و دیدن زیبایی‌های آن هستید، بازدید از آبشارهای کوهسر که یکی از جاهای دیدنی تنکابن هستند، را از دست ندهید. این آبشارها در حد فاصل دو روستای سفیدآب و کوهسر قرار دارند که از توابع نشتارود تنکابن است.

برای تماشای هر یک از این آبشارها، شما باید از مسیری جنگلی، سرسبز و رویایی عبور کنید که حسی ناب و لذت‌بخش را در شما ایجاد می‌کند. مجموعه آبشارهای کوهسر که از قشنگ‌ترین جاهای گردشی تنکابن محسوب می‌شوند، مکانی مناسب برای دور‌شدن از دغدغه‌های زندگی شهری و داشتن لحظاتی آرامش‌بخش در طبیعت است.

جاهای دیدنی تنکابن 15
  • آدرس آبشار کوهسر: مازندران، تنکابن، نشتارود، حد واسط روستای سفیدآب و کوهسر.

آبشار تودارک | آبشاری مرتفع در تنکابن

آبشار تودارک (جلیسان) با ارتفاع ۴۵ متر، یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر تنکابن است که در شمار بلندترین آبشارهای مازندران قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار، باید از طبیعت سرسبز و جنگل‌های تماشایی تنکابن عبور کنید. آبشار تودارک همچون سایر آبشارها در فصل بهار آب بیشتری دارد و طراوت و تازگی طبیعت اطرافش، احساس خوبی را در شما زنده می‌کند.

جالب است بدانید قبل از رسیدن به آبشار تودارک، آبشار کوچک دیگری نیز در مسیر قرار دارد که ارتفاع کمی دارد و نام آن لیمرا است. برخورد آب لیمرا با برآمدگی و سنگ‌های پای آن، سبب پاشش آب در هوا می‌شود و هوایی مطبوع و خنک را در اطراف خود ایجاد می‌کند.

جاهای دیدنی تنکابن 13
  • آدرس آبشار تودارک: مازندران، تنکابن، شیرود، روستای لشتو، جنگل تودارک.

پارک جنگلی خشکه داران | تنها پارک جلگه ای تنکابن

جاهای دیدنی تنکابن آنقدر متنوع و زیبا هستند که گاهی به‌سختی می‌توان در مورد مقصد تصمیم‌گیری کرد! یکی از این جاهای دیدنی تنکابن که از امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی برخوردار است و برای سفری خاطره‌انگیز با خانواده به دل طبیعت، انتخاب مناسبی است، پارک جنگلی خشکه‌داران است.

این پارک جنگلی منحصربه‌فرد، حالت جلگه‌ای دارد و از آخرین بازمانده‌های اکوسیستم جنگل ایران به حساب می‌آید. مساحت تقریبی این منطقه ۲۶۰ هکتار است و در فاصله ۱۲۰ متری دریا قرار گرفته است؛ بنابراین، اگر نمی‌توانید تصمیم بگیرید بین جنگل و دریا کدام را انتخاب کنید، پیشنهاد ما به شما خشکه‌داران است.

همچنین اگر به این منطقه رفتید، می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی تنکابن که شامل موزه حیات‌وحش خشکه‌‌داران و پارک چالدره و… می‌شود، نیز دیدن کنید. در این پارک، گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف و رو‌به‌انقراضی وجود دارند که برای حفظ آن‌ها، محیط‌زیست این منطقه را پارک ملی اعلام کرد.

جاهای دیدنی تنکابن 22
  • آدرس پارک ملی خشکه داران: مازندران، کیلومتر ۳۰ تنکابن به چالوس، حدفاصل نشتارود و عباس‌آباد.

مرداب نشتارود تنکابن | مکانی آرام برای گردش و استراحت

نمی‌توان به سراغ جاهای دیدنی تنکابن رفت و یادی از مرداب نشتارود نکرد. این مرداب ۵۰ متر عرض و ۳ کیلومتر طول دارد و یکی از جاهای گردشی تنکابن به شمار می‌رود. مرداب نشتارود مکانی مناسب برای ماهی‌گیری و صیادی است که در آن، انواع ماهی کپور، کفال، سفید و اردک‌ماهی وجود دارد. اگر مکانی آرام، زیبا و بی‌سروصدا برای ماهی‌گیری می‌خواهید، حتما سری به مرداب نشتارود بزنید.

جاهای دیدنی تنکابن 2
  • آدرس مرداب نشتارود: مازندران، شهرستان تنکابن، نشتارود.

پل علی آباد پایین | پلی تاریخی از دوران قاجار

یکی دیگر از جاهای دیدنی تنکابن، پل علی‌آباد پایین است که در اواخر دوره قاجار بنا شده است. این پل در روستایی به همین نام واقع شده و در سال ۱۳۸۶ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

پل علی‌آباد پایین قدمت زیادی دارد و شاهدی بر روزگاران مردم روستای علی‌آباد از گذشته تا به امروز است. اگر از دیدن مکان‌های تاریخی و معماری گذشتگان لذت می‌برید، بازدید از پل علی‌آباد که یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی تنکابن است را در برنامه خود قرار دهید.

جاهای دیدنی تنکابن 3
  • آدرس پل علی‌آباد پایین: مازندران، بخش مرکزی تنکابن، دهستان گلیجان، روستای علی‌آباد.

پلاژ ساحلی خلیج در تنکابن | برای یک پیک نیک و استراحت

پلاژ ساحلی خلیج تنکابن در غرب نشتارود قرار گرفته است. در این پلاژ، امکانات رفاهی خوبی مانند سرویس بهداشتی، رستوران، فروشگاه، اسکان فرهنگیان و پارکینگ به چشم می‌خورند. اگر قصد پیک‌نیک در یکی از جاهای دیدنی تنکابن و ساحلی آرام و زیبا را دارید، پلاژ ساحلی تنکابن گزینه خوبی برای شما است.

  • آدرس پلاژ ساحلی: مازندران، تنکابن، غرب نشتارود.

روستاهای دیدنی و سنتی تنکابن

روستاهای تنکابن با طبیعتی تماشایی و بافتی سنتی از دیگر جاهای دیدنی تنکابن هستند که فرصتی فراهم می‌کند تا روستاگردی و طبیعت‌گردی را با هم تجربه کنید. در ادامه با برخی از این روستاها آشنا می‌شویم.

روستای قلعه گردن

یکی از جاذبه‌ها و جا‌های دیدنی تنکابن که محبوبیت زیادی در این شهرستان دارد، روستای قلعه گردن است. این روستا، طبیعتی بکر، زیبا و فوق‌العاده دارد که گردشگران بسیاری برای اقامت به آن سر می‌زنند و تا حدی محبوب و چشم‌نواز است که لقب «بهشت کوچک ایران» را گرفته است!

روستای قلعه گردن مکان مناسبی برای گردش و اقامت به‌خصوص در ماه‌های فصل بهار است که طبیعت مزین به انواع گل و گیاه زیبا می‌شود.‌

جاهای دیدنی تنکابن 1
  • آدرس روستای قلعه گردن: مازندران، ۳۳ کیلومتری جنوب غربی تنکابن، بخش خرم‌آباد.

روستای فلکده تنکابن

این روستا به‌واسطه طبیعت زیبا و آبگرم فلکده، شهرت خوبی دارد و یکی از مناطق محبوب برای گردش و تفریح در تنکابن به شمار می‌رود. روستای فلکده یکی از جاهای دیدنی تنکابن است که در جنگل‌های دو‌هزار واقع شده است.

  • آدرس روستای فلکده: مازندران، تنکابن، بخش خرم‌آباد.

روستای شانه تراش

یکی دیگر از روستاها و جاهای دیدنی تنکابن، روستای شانه‌تراش است. در ابتدای ورود به روستا، یک پارکینگ قرار دارد که می‌توانید ماشین خود را در آن پارک کنید و با خیال راحت به بازدید بروید. این روستا جمعیت محدودی دارد.

خانه‌های سنتی و موزه‌های مردم‌شناسی از جاذبه‌های گردشگری در روستای شانه‌تراش هستند. از امکانات گردشگری روستا هم می‌توان به کافه رستوران و اقامتگاه‌های مختلف اشاره کرد.

جاهای دیدنی تنکابن 9
  • آدرس روستای شانه‌تراش: مازندران، تنکابن، بخش خرم‌آباد.

روستای گاوپشته

اگر از تماشای خانه‌های کاه‌گلی و قدیمی لذت می‌برید، روستای گاوپشته قطعا مکان مناسبی برای شماست. این روستا یکی از جاهای دیدنی تنکابن است که از خانه‌هایی با چوب و کاه‌گل ساخته شده و از آب‌وهوایی خوش برخوردار است. اگر به اقامت در خانه‌های سنتی در طبیعتی زیبا علاقه دارید، روستای گاوپشته را فراموش نکنید.

  • آدرس روستای گاوپشته: مازندران، تنکابن، توابع خرم‌آباد.

از دیگر جاهای دیدنی و روستاهای تماشایی تنکابن، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روستای مران؛
  • روستای سلیم‌آباد؛
  • روستای ولگ و…

ییلاق آغوزحال | جلوه ای زیبا از طبیعت در آب و هوایی مطبوع

آغوزحال ییلاقی تماشایی با زیبایی مسحورکننده و یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی تنکابن است. این ییلاق قدمتی طولانی دارد و در میان جاهای گردشی تنکابن، یکی از دیدنی‌ترین‌ها است! جنگل‌های سرسبز و زیبا با درختان مختلف که در هر فصلی زیبایی خاصی دارند از جاذبه‌های گردشگری این مکان هستند.

ییلاق آغوزحال جایی آرام و دنج برای تفریح است که هوای خنک و مطبوعی دارد. بهترین زمان برای بازدید از این ییلاق، بهار و تابستان است که هوا رو به گرمی می‌رود.

جاهای دیدنی تنکابن 18
  • آدرس ییلاق آغوزحال: مازندران، تنکابن، خیابان شیرودی، سه‌راه سلیمان‌آباد.

پل های تنکابن | یادگاری از تاریخ به شهر تنکابن

علاوه‌ بر پل چشمه کیله و علی‌آباد پایین که از جاهای دیدنی تنکابن و پل‌های تاریخی این شهر هستند، تنکابن چند پل زیبا با معماری تاریخی دیگر نیز دارد. در ادامه، این پل‌ها را معرفی خواهیم کرد:

  • پل آجری لپاسر: پل لپاسر در دوران قاجار ساخته شده و در آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.
  • پل چالکش: این پل نیز بنای زیبای دیگری از دوران قاجار است که در آثار ملی ایران ثبت شده است.
  • پل قلعه گردن: قدمت پل قلعه گردن به دوران صفویه بازمی‌گردد. مانند دو پل قبلی، پل قلعه گردن نیز یکی از جاهای دیدنی تنکابن محسوب می‌شود که در آثار ملی ایران ثبت شده است.

غارهای تنکابن | تجربه ای متفاوت در طبیعت

در کنار غار آبی دانیال که یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد در میان جاهای دیدنی تنکابن است، غارهای دیگری نیز در این منطقه قرار دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • غار خوریت؛
  • غار کبود آبی؛
  • غار انجیل.
جاهای دیدنی تنکابن 12

قلعه های تنکابن | سفری به دوران مختلف تاریخ

تنکابن شهری تاریخی است و در آن، بیش از ۳۰ قلعه وجود دارند که هر یک در دوره خاصی بنا شده‌اند. این قلعه‌ها که از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی تنکابن هستند، همگی رو به ارومیه ساخته شده‌اند؛ زیرا بر اساس روایتی، زرتشت در ارومیه متولد شد. برخی از این قلعه‌ها عبارت‌اند از:

  • قلعه مارکوه (حد فاصل رامسر و تنکابن)؛
  • قلعه تنکا (دژ گلیج)؛
  • قلعه دختر؛
  • قلعه کوتی؛
  • قلعه ذوات؛
  • قلعه خشن چال و…
جاهای دیدنی تنکابن 11

سایر جاهای دیدنی تنکابن

جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تنکابن به حدی متنوع و متعدد هستند که مسلما نمی‌توان همه آن‌ها را در یک مطلب خلاصه کرد. اما در ادامه، چند مورد از سایر جاهای دیدنی تنکابن را نام می‌بریم.

  • بازار ماهی‌فروشان: این بازار یکی از جاهای دیدنی تنکابن در میدان شهدا است که در آن، انواع ماهی‌ها به فروش می‌رسند.
  • شهرداری تنکابن: این بنای تاریخی مربوط به دوران پهلوی اول است.
  • بازار هفتگی تنکابن: در برخی از روزهای هفته مانند دوشنبه، بازارهای هفتگی در این شهر برپا می‌شوند که در آن‌ها، انواع محصولات محلی به چشم می‌خورند.
  • مجتمع تجاری – تفریحی امپراطور: یکی از مراکز خرید تماشایی در تنکابن، مجتمع تنکابن است که می‌توانید در آن به خرید و تفریح بپردازید.
  • بازار روز تنکابن: از دیگر جاهای دیدنی شهر تنکابن، بازار روز آن است که در آن انواع میوه، سبزیجات محلی، ترشی و… به فروش می‌رسند.

همچنین مرکز خرید آدینه، پاساژ ماهان، حمام سنگی مکرود، مسجد لرزبن و… هم از دیگر جاهای دیدنی این شهر تماشایی هستند.

جاهای دیدنی تنکابن 19

بهترین اقامتگاه های تنکابن کدامند؟

اگر تصمیم دارید برای بازدید از جاهای دیدنی تنکابن، چند روزی را در این شهر بگذرانید، گزینه‌های مختلفی با قیمت‌های متفاوت در این شهر موجود هستند. البته شما می‌توانید در دل طبیعت کمپ نیز بزنید و از تماشای مناظر زیبا لذت ببرید. همچنین اگر قصد دارید در مکانی زیبا در اطراف تنکابن اقامت داشته باشید، هتل های رامسر گزینه‌های زیادی برای انتخاب در اختیار شما قرار می‌دهند.

برخی از اقامتگاه‌های شهر تنکابن عبارت‌اند از مجتمع اقامتی چالدره، ویلای جنگلی دوهزار، هتل وستا، هتل صدرا، عروس سفید و بسیاری از اقامتگاه‌های دیگر که برای سلیقه‌های مختلف با بودجه‌های متفاوت فراهم شده‌اند. این ‌هتل‌ها را می‌توانید در بخش رزرو هتل در فلای تودی رزرو کنید.

جاهای دیدنی تنکابن | بهشتی در مازندران

تنکابن شهری زیبا با جاذبه‌های طبیعی فراوان و بناهای تاریخی مختلف است. در این مطلب، ما سعی کرده‌ایم تا جایی که می‌توانیم، جاهای دیدنی تنکابن را بررسی کنیم و زیر‌وبم این شهر را در بیاوریم. اگر از دوستداران شگفتی‌های طبیعت و گشت‌وگذار میان جنگل و دریا هستید، سفر به تنکابن را در برنامه خود قرار دهید. این شهر پر از زیبایی و مناظر دیدنی است و در هر فصل، گزبنه‌های زیادی برای گردشگران خود دارد. البته سفر به تنکابن در بهار که طبیعت طراوت و تازگی خاصی دارد، لطفی دیگر خواهد داشت؛ اما طبیعت چند‌رنگ پاییزی آن نیز واقعا تماشایی و لذت‌بخش است. برای سفر به تنکابن، می‌توانید از راه‌های مختلفی استفاده کنید. یکی از راه‌های سفر به تنکابن، استفاده از قطار است. با این حال، تنکابن ایستگاه قطار ندارد و می توانید بلیط قطار یکی از شهرهای اطراف خریداری کنید و سپس با تاکسی یا اتوبوس به تنکابن بروید.

تجربه شما از سفر به تنکابن چیست؟ آیا تا‌به‌حال به این شهر رفته‌اید و از آن دیدن کرده‌اید؟ نظرات خود با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی تنکابن

تنکابن کجاست؟

تنکابن شهری بزرگ در غرب مازندران است که از شمال با دریای خزر، از شرق با کلاردشت، از جنوب با رشته‌کوه‌های البرز و منطقه الموت و از سمت غرب با رامسر محدود شده است.

جاهای دیدنی تنکابن کدام‌اند؟

از جاهای دیدنی تنکابن می‌توان به دشت دریاسر، جنگل و جاده دوهزار، پارک جنگلی چالدره، آبگرم فلکده، غار آبی دانیال، پل‌های تاریخی و قلعه‌های تماشایی آن اشاره کرد.‌

غذاهای محلی تنکابن چیست؟

مرغ‌ترش، سیر تره، ترشه کباب، ترشه تره، قورابه و انواع ماهی.

سوغات تنکابن چیست؟

انواع مرکبات، چای، گردو، برنج، ابزارآلات کشاورزی و صنایع‌دستی.

آبشارهای تنکابن کدام‌اند؟

آبشارهای کوهسر، تودارک، سنگ بن چال، فرهاد جوی، مران، میلاش و…

15 نظرات

  1. سلام،اگر به تنکابن سفر کردید حتماً از روی پل چشمه کیله که در مرکز شهرمان است گذر کنید،یک طرف دریا و سوی دیگر کوه منظره ای دلنواز با نسیم خنک دریا،از جنگلهای زیبای دو هزار و سه هزار غافل نشوید چرا که بعدها افسوس خواهید خورد و از ساحل زیبای ساحل طلایی دیدن کنید،خوش باشید

          • با عرض ادب و احترام.من یه شهسواریه به تمام عیارم و به اندازه ای این شهر زیباست و عالیه که الان نزدیک به ۲سال به خاطره شرایط کاریم آمدم اصفهان و باید بگم که با تمام وجود دلم برای شهسوار و طبیعت بی نظیرش تنگ شده پیشنهاد میکنم که حتما به بازارچه سنتیش و ماهی فروشان سر بزنید

          • سلام دوست عزیز
            ممنون از حسن نظرتون. خوشحالیم که این مطلب رو دوست داشتید و جاذبه های گردشگری شهسوار رو بهمون معرفی کردید..

  2. درودبرشما،ازابتدای سال۱۴۰۲طرح پیاده راه ساحلی در ساحل منطقه کریم آباد(غرب تنکابن)و همچنین مسیرهای تفریحی دوطرفه پل چشمه کیله(شمال و جنوب)بسیار چشم نوازمیباشند.همینطورمنطقه ساحل طلایی♥️

  3. خسته نباشید خدمت شما می خواستم در خصوص قلعه‌هایی که در تنکابن وجود دارند و بسیار زیبا هستند و اکثر آن قلعه‌ها برای حفاظت از شهر ساخته شده بودند ونام یکی دیگر از آنها که وجودش در کنار بقیه به این امر تحقق میبخشید قلعه ی رود پشت «که در پنج کیلومتری تنکابن روستای تیل پرده سر » نهادینه شده است و با وجود قدمت بالا و تاریخیش به لطف مسئولان رو به فرسودگی و فروپاشی است .. بگویم.

  4. سلام .
    تنکابن (‌ شهسوار ) جاهای دیدنی بسیاری داره ، من هروقت که به شمال میام به ۲۰۰۰‌ و ۳۰۰۰ میرم.
    جنگل قاشق‌تراش و اون جنگلی که پر از میوه‌ جنگلی کُنس هست خیلی دیدنیه. دریاسر ، وربن امیر ، نوشا و … همه‌ی اینجاها رو رفتم واقعا زیباست.
    شهسوار یک شهر متفاوته که هم نزدیک جنگله هم نزدیک دریاست. کوه ، رود ، مکانهای تاریخی ، چشمه‌های آبگرم ، دشت‌گل و مهمتر از همه مردمانی مهمان‌نواز با فرهنگ بسیار بالاست که باعث میشه برای چندمین بار به این شهر سفر کنم .

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید