در سرتاسر این کره خاکی، بناها و آثار شگفت‌انگیزی وجود دارد که علاوه بر ظاهر جالب و عجیب، رازهای زیادی را در دل خود جای دادند. این آثار که حاصل خلاقیت و مهارت تمدن‌های اولیه است، به قدری شگفت‌انگیز هستند که به عنوان عجایب هفتگانه جهان شناخته می‌شوند. عدد هفت نیز به این دلیل انتخاب شده است که در زمان یونان باستان، تنها ۵ سیاره کشف شده بود و با خورشید و ماه به عدد هفت می‌رسیدند. علاوه بر این، عدد هفت در گذشته، مقدس و نماد فراوانی بوده است. به طور کلی، عجایب هفتگانه جهان به دو دسته یعنی عجایب هفتگانه قدیمی و جدید تقسیم‌بندی می‌شود. اگر می‌خواهید درباره این عجایب حیرت‌آور و مرموز جهان بیشتر بدانید، با مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید.

عجایب هفتگانه جهان قدیم کدامند؟

به هفت اثر معماری در دوران باستان، عجایب هفتگانه جهان قدیم گفته می‌شود. این آثار زمانی که در کتاب به ثبت رسیدند، کاملا سالم بودند، اما امروز فقط هرم بزرگ جیزه سالم باقی مانده است و بقیه این آثار طی رخدادهای طبیعی و جنگ، قسمتی از آنها یا به صورت کامل از بین رفتند. در ادامه به توضیح هر کدام از این آثار می‌پردازیم.

۱٫ هرم بزرگ جیزه | تنها بازمانده عجایب هفتگانه دنیای قدیم

هرم بزرگ جیزه (The Great Pyramid of Giza) از بزرگترین، مرتفع‌ترین و قدیمی‌ترین هرم‌های مصر شناخته می‌شود و از نام‌های دیگر آن خوفو و خئوس است. این هرم را حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد در قاهره مصر ساخته‌اند. خوفو نام یکی از فراعنه مصر محسوب می‌شود که در زمان ساخت این هرم فرمانروا بود. در این بنا بیشتر از ۲ میلیون سنگ به چشم می‌خورد که پوشش بیرونی آن سنگ آهک است.

حقایق جالب درمورد این بنا و آنچه که آن را عجیب‌تر و پر رمز و رازتر می‌کند، استفاده از عدد طلایی یا دنباله فیبوناچی است. این هرم در مرکزی‌ترین نقطه زمین قرار گرفته، به طوری که نور آفتاب به صورت عمود بر آن می‌تابد. در هرم بزرگ جیزه راهروها و دالان‌ها به صورت تو در تو هستند و احتمال کشف دالان‌‎های بیشتری نیز وجود دارد. به طور کلی این هرم را در سه بخش ساخته‌اند که اتاق پادشاه در قسمت پایینی آن قرار گرفته و داخل این بخش، سنگ گرانیت دیده می‌شود که حمل آنها از کیلومترها دورتر از هرم جیزه انجام شده است.

هرم بزرگ جیزه از  عجایب هفتگانه جهان
  • بازدید از هرم بزرگ جیزه: همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ۶ عصر
  • هزینه بازدید از هرم بزرگ جیزه برای افراد خارجی: بزرگسال ۳۶۰ واحد پول مصر و برای دانش‌آموزان ۱۸۰ واحد پول مصر

۲٫ باغ‌های معلق بابل | هدیه ای برای آمیتیس

باغ‌های معلق بابل (Hanging Gardens of Babylon) حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد به دستور پادشاه بابل، بخت‌النصر دوم در نزدیکی رود فرات، عراق کنونی ساخته شدند. این باغ رویایی حالت مکعبی شکل و پلکانی دارد و دلیل ساخت آن تداعی خاطره سرزمین معشوقه‌ شاه یعنی آمیتیس است که در سرزمین سرسبز ماد متولد شده بود.

البته باید گفت که برخی مورخان بر وجود این باغ‌ها تردید دارند، ولی از آنجایی که بخت‌النصر علاقه بسیاری به ساخت آثار عجیب داشت، وجود چنین باغی دور از انتظار نیست! همچنین تاریخ‌‎نگاران این باغ را چهار طبقه توصیف کرده‌اند و به این خاطر که گیاهان به جای اینکه ریشه در خاک داشته باشند، در کف پله‌ها کاشته می‌شدند، باغ‌های معلق نام گرفته‌اند. شیوه آبیاری این باغ عظیم شما را شگفت‌زده می‌کند و علت سرسبز بودن آن انتقال آب به باغ و گردش آب در آن بوده است.

باغ های معلق بابل از عجایب هفتگانه جهان
  • بازدید از باغ‌های معلق بابل: این باغ از بین رفته است.

۳٫ مجسمه زئوس | پادشاه خدایان یونان

زئوس (Statue of Zeus at Olympia) از خدایان یونان است که یونانیان باستان او را به عنوان پادشاه خدایان می‌پرستیدند، همچنین در زمان‌هایی از سال جشن‌هایی را نیز برای او برگزار می‌کردند. این تندیس توسط فیدیاس، مجسمه‌ساز یونانی ساخته شد و پس از آن در معبد زئوس در المپیا قرار گرفت. ارتفاع این مجسمه حدود ۱۳ متر، با پوششی از طلا و عاج بود. ساخت آن نیز ۸ سالی به طول انجامید.

در دست راست این مجسمه نمادی از پیروزی و در دست چپ او عصایی بود که عقابی در کنار او قرار داشت. مجسمه زئوس قرن‌ها در معبد المپیا نگهداری می‌شد تا اینکه پس از حمله به معبد به شهر قسطنطنیه منتقل شد و آسیب دید، برخی نیز بر این باورند که در نهایت در آتش سوخت.

مجسمه زئوس از عجایب هفتگانه جهان
  • بازدید از مجسمه زئوس: این مجسمه از بین رفته است.

۴٫ غول رودس | خدای خورشید

رودس (The Colossus Of Rhodes) مجسمه‌ای بلند قامت بود که بر فراز بندری در ورودی شهر رودس قرار داشت و با تاجی به سر، به آسمان بالای سر خورشید خیره شده بود و در دست راستش مشعلی وجود داشت که او را از تابش خورشید محافظت می‌کرد. این مجسمه برنزی عظیم نمادی از پیروزی و اتحاد بود که ساخت آن حدود ۱۲ سالی به طول انجامید. عظمتی که در این اثر وجود داشت آن را شگفت‌انگیز می‌کرد. این تندیس ۵۴ سال پابرجا بود، تا اینکه حدود سال ۲۲۶ پیش از میلاد، زلزله‌ای آن را نابود کرد. پاهای این تندیس تا مدتها پس از زلزله پابرجا بودند.

غول رودس از عجایب هفتگانه جهان
  • بازدید از غول رودس: این مجسمه از بین رفته است.

۵٫ معبد آرتمیس | اولین معبد ساخته شده از مرمر

معبد آرتمیس (The Temple of Artemis)، بنایی در غرب ترکیه است که ساخت آن حدود ۵۵۰ سال پیش از میلاد با استفاده از سنگ مرمر صورت گرفت. این معبد در سال ۳۵۶ قبل از میلاد توسط شخصی به نام هروستراتوس به آتش کشیده شد، درست در همان شبی که اسکندر مقدونی به دنیا آمد و آرتمیس چنان درگیر تولد اسکندر بود که نتوانست معبد را نجات دهد.

آنچه این بنا را یکی از عجایب هفتگانه جهان کرده، عظمت آن و همچنین آثار هنری باشکوهی است که توسط آن‌ها زینت شده بود. معبد آرتمیس در سال ۲۶۲ پس از میلاد با حمله گوت‌ها تخریب و هرگز بازسازی نشد. بقایای کمی از معبد باقی مانده، اگرچه قطعات زیادی، به ویژه ستون‌های مجسمه‌سازی شده در موزه بریتانیا وجود دارد، اما می‌توانید برای دیدن بقایای آن به شهر ازمیر ترکیه بروید.

معبد آرتمیس از عجایب هفتگانه جهان قدیم
  • بازدید از معبد آرتمیس: همه روزه و در هر ساعتی امکان بازدید وجود دارد. بهترین زمان پیشنهادی برای بازدید در فصل بهار است و حدود ۱ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارید.
  • هزینه بازدید: رایگان

۶٫ آرامگاه هالیکارناسوس | مقبره ای از مرمر سفید

آرامگاه هالیکارناسوس (Mausoleum at Halicarnassus)، مقبره‌ای است که در سال ۳۵۳ قبل از میلاد پس از مرگ ماسولوس همسر آرتمیس برای یادبود او ساخته شد. آرتمیس برای این آرامگاه از بهترین معماران و مجسمه‌سازان استفاده کرده است، به این علت که هدف او ساخت شکوهمندترین مقبره جهان بود!

گفته می‌شود این بنای عظیم حدودا ۴۵ متر ارتفاع داشته و تا قرن‌ها از مقبره‌های مشهور جهان بود، تا جایی که واژه Mausoleum در انگلیسی واژه‌ای است که امروز به کل مقبره‌های جهان اطلاق می‌شود. متاسفانه این بنا در قرن ۱۳ میلادی بر اثر زلزله از بین رفت و تنها بقایایی از آن باقی مانده که در موزه بریتانیای لندن نگهداری می‌شود.

عجایب هفتگانه قدیمی جهان
  • بازدید از آرامگاه هالیکارناسوس: همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۷ عصر
  • هزینه بازدید: ۷۰ لیر ترکیه

۷٫ فانوس اسکندریه | اولین فانوس دریایی جهان

ساخت فانوس اسکندریه (Lighthouse of Alexandria) به زمانی برمی‌گردد که شهر اسکندریه پایه‌گذاری شد. این فانوس را در دل جزیره فاروس ساخته‌اند که نمادی از شهر اسکندریه است و از بزرگترین سازه‌های دنیا به حساب می‌آید. ساخت این فانوس ۱۲ سال زمان برده و چیزی بیشتر از ۱۱۰ متر ارتفاع دارد.

یک آینه منحنی بزرگ که احتمالا از صفحات برنزی جلا داده شده بود، نیز در این فانوس قرار داشت و نور آتش را بازتاب می‌داد. گفته می‌شود که این آینه را می‌توانستند به عنوان یک سلاح به کار ببرند و درصورت نزدیک شدن کشتی دشمن، با استفاده از نور خورشید، آن را به آتش بکشند. این سازه به وسیله مجسمه‌های متعددی نیز تزیین شده بود. طبق بسیاری از گزارش‌ها، زمین لرزه این بنا را از بین برده، اما شایعاتی نیز مبنی بر دفن گنجینه‌ای ارزشمند در دل این فانوس وجود دارد که سبب تخریب آن به وسیله دشمن شده است.

فانوس اسکندریه از عجایب هفتگانه جهان
  • بازدید از فانوس اسکندریه: این اثر از بین رفته است.

عجایب هفتگانه جهان جدید کدامند؟

برنارد وبر فردی بود که با مدیریت بنیاد نیو سون واندرز (New7Wonders)  یک نظرسنجی بزرگ به راه انداخت تا عجایب هفتگانه جهان را به‌روزرسانی کند. در این نظرسنجی بیشتر از ۱۰۰ میلیون رای به دست آمد که نتیجه آن سبب شکل‌گیری عجایب هفتگانه دنیای جدید شد. نام این عجایب جدید در سال ۲۰۰۷ میلادی، در لیسبون اعلام شد. در ادامه با ما باشید تا درمورد راز هر کدام از آنها بدانید.

۱٫ پترا | شهری متفاوت در کشور اردن

شهر پترا (petra) توسط کنده‌کاری‌هایی از دل صخره‌ها به وجود آمده و به قدری شگفت‌انگیز است که گویی عده‌ای فرازمینی سازنده‌ این شهر هستند! به مدت بیش از ۲۰۰ سال نبطی‌ها در این شهر زندگی می‌کردند و پیشرفت آن نیز به دلیل شرایط اقتصادی مناسب حاکمان این شهر است. نکته جالب اینجاست که کلمه پترا معنای صخره می‌دهد.

یکی از جذابترین بناهای این شهر قصر البنت است. این قصر به قدری حس مرموزی دارد که به گفته مردم محلی در شب صداهای عجیبی از آن به گوش می‌رسد، به همین دلیل هیچ توریستی در شب در این منطقه دیده نمی‌شود.

شهر پترا
  • بازدید از شهر پترا: هر روز از ساعت ۶ صبح تا ۶ عصر در بهار و تابستان و از ساعت ۶ صبح تا ۴ عصر در پاییز و زمستان
  • هزینه بازدید برای افرادی که یک روز اقامت دارند: ۲۰ دینار اردن
  • هزینه بازدید برای افرادی که دو روز اقامت دارند: ۵۵ دینار اردن
  • هزینه بازدید برای افرادی که سه روز اقامت دارند: ۶۰ دینار اردن
  • هزینه بازدید برای افرادی که اقامت ندارند: ۹۰ دینار اردن
  • هزینه بازدید برای کودکان زیر ۱۲ سال: رایگان

۲٫ تاج محل | یادبودی برای همسر شاه

تاج محل (Taj Mahal)، بنای زیبایی که در شهر آگرای هند قرار دارد، توسط شاه جهان، امپراطور گورکانی هند برای همسر ایرانی محبوبش، ارجمند بانو بیگم ساخته شده که از آن به عنوان آخرین هدیه امپراطور به همسر فقیدش یاد می‌کنند. تاج محل به عنوان سمبلی از عشق در جهان شناخته می‌شود و به طور کامل پوشیده از مرمر سفید است.

این اثر باشکوه به این دلیل به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان جدید شناخته می‌شود، زیرا که در کنار شکوه معماری و ارزش تاریخی، شاهد زنده بودن عشقی ابدی در دل سنگ‌های این بنا هستیم. مقبره خود شاه نیز در همین بنا قرار دارد.

اگر می‌خواهید درباره این اثر تاریخی بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای بازدید از تاج محل را در مجله گردشگری فلای تودی مطالعه کنید.

تاج محل از عجایب هفتگانه جهان جدید
  • بازدید از تاج محل: همه روزه (غیر از جمعه‌ها) ۳۰ دقیقه قبل از طلوع تا ۳۰ دقیقه قبل از غروب آفتاب و ۸:۳۰ شب تا ۱۲:۳۰ صبح (غیر از جمعه‌ها و ایام ماه رمضان)
  • هزینه بازدید برای ورودی : ۱۱۰۰ روپیه؛ کودکان زیر ۱۵ سال رایگان
  • هزینه بازدید از مقبره: ۲۰۰ روپیه برای هر نفر
  • هزینه بازدید شبانه: ۷۵۰ روپیه برای بزرگسالان و ۵۰۰ روپیه برای کودکان ۳ تا ۱۵ سال

۳٫ دیوار بزرگ چین | طولانی ترین سازه جهان

دیوار بزرگ چین (Great Wall of China) حدود ۲۰۰۰ سال قبل، با طول بیش از ۸ هزار کیلومتر، برای جلوگیری از حمله بیابان‌گردها ساخته شد. متاسفانه افراد بسیار زیادی در حین ساخت این سازه بزرگ از بین رفتند. دیوار چین در گذشته نیز گذرگاهی تجاری و نظامی بوده است.

این دیوار به هم پیوسته نیست و در بخش‌هایی از آن شکاف وجود دارد. قسمت‌هایی از آن نیز به صورت دایره‌‎ای شکل و موازی ساخته شده و تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر از سران دولت‎ها و افراد برجسته از آن بازدید کرده‌اند. در حال حاضر دیوار بزرگ چین یکی از معروفترین جاهای دیدنی شهر پکن محسوب می‌شود.

دیوار بزرگ چین عجایب هفتگانه جهان جدید
  • بازدید از دیوار چین: همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ۹ عصر
  • هزینه بازدید: از ۴۰ تا ۲۰۰ یوآن چین

۴٫ کولوسئوم | بزرگترین تماشاخانه برای نبرد گلادیاتورها

کولوسئوم (Colosseum)، تماشاخانه‌ای با معماری شگفت‌انگیز و یکی از زیباترین جاهای دیدنی رم ایتالیاست که به عنوان بزرگترین تماشاخانه امپراتوری رم به شمار می‌آید. این بنا شاهد نبردهای خونین زیادی از گلادیاتورها و حیوانات وحشی بوده که در آن زمان برای سرگرمی امپراطور و اشرافیان انجام می‌گرفت.

نام اصلی سالن آمفی تئاتر کولوسئوم، فلاویان بود که از نام امپراطور این سلسله گرفته شده است. با گذر زمان این اثر گرفتار بلایای زیادی شد و در طول این سالها زلزله‎‌ها بیشترین آسیب را به آن زدند. کولوسئوم در آن زمان، ظرفیت ۵۰هزار نفر جمعیت را داشته است.

تماشاخانه کولوسئوم عجایب هفتگانه جهان جدید
  • بازدید از کولوسئوم: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۷:۱۵ عصر
  • هزینه بازدید برای بزرگسالان: ۱۶ یورو
  • هزینه بازدید برای افراد زیر ۱۸ سال: رایگان
  • هزینه بازدید برای افراد دارای معلویت با یک نفر همراه: رایگان

۵٫ ماچو پیچو | شهر گمشده اینکاها

ماچو پیچو (Machu Picchu)، ارگ باستانی ۶۰۰ ساله‌‌ای است که بر دامنه کوهی مرتفع در شهر زیبای پرو قرار دارد و به دلیل موقعیت مکانی خاص و کوهستانی، قرن‌ها از دید پنهان مانده است! معماری منحصر به فرد این مکان، هر ساله افراد زیادی را به پرو می‌کشاند. در ماچوپیچو، بخش‌های مختلفی نیز وجود دارد که شامل قسمت مسکونی، زراعتی، سلطنتی و مقدس می‌شود. این بنا از هزاران سازه سنگی تشکیل شده است.

جالب است بدانید، زمانی که کاوشگر هیرام بینگهام سوم در سال ۱۹۱۱ با ماچو پیچو مواجه شد، به دنبال شهر دیگری به نام ویلکابامبا بود! به همین دلیل ماچو پیچو به شهر گم شده افسانه‌ای اینکا مشهور شد. وقتی بینگهام به این مکان رسید، سه خانواده کشاورز در آنجا زندگی می‌کردند.

شهر ماچوپیچو
  • بازدید از ماچو پیچو: همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۷:۳۰ عصر
  • هزینه بازدید برای افراد بزرگسال: ۴۵ دلار آمریکا
  • هزینه بازدید برای کودکان زیر ۳ سال: رایگان

۶٫ چیچن ایتزا | مکانی برای قربانی کردن

چیچن ایتزا (Chichen Itza)، از مشهورترین مناطق باستانی در کشور مکزیک به شمار می‌رود که مکانی برای قربانی کردن انسان و تقدیم آن به خدای باران مایاها به نام چاک بوده است! شواهدی مبنی بر وجود انسان‌های قربانی در این هرم وجود دارد. همچنین تعداد زیادی ساختمان سنگی در محوطه این بنا دیده می‌شود که در قدیم به عنوان حمام، مغازه و… مورد استفاده قرار می‌گرفت. دو چاه بزرگ آب نیز در این منطقه وجود دارد که برای تامین آب مورد نیاز مردم استفاده می‌شد.

چیچن ایتزا
  • بازدید از چیچن ایتزا: همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر
  • هزینه بازدید برای بزرگسالان: ۶۵ دلار آمریکا
  • برای کودکان: ۳۲ دلار آمریکا
  • هزینه بازدید برای نوزادان: رایگان

۷٫ تندیس مسیح | مجسمه‌ای بر فرار برزیل

مجسمه مسیح (Christ the Redeemer) با ارتفاعی برابر با ۳۸ متر، در نوک کوه کورکووادو و در ارتفاع ۷۰۰ متری، در شهر ریودوژانیروی برزیل قرار دارد. حالت این مجسمه به صورت ایستاده و با دستانی باز ساخته شده است. با توجه به بزرگی این مجسمه، به خوبی می‌توان آن را از پایین کوه مشاهده کرد، تندیس مسیح در حال حاضر به عنوان نمادی از کشور برزیل شناخته می‌شود. شما می‌توانید با شرکت در تور برزیل فلای‌تودی از این مجسمه عجیب و زیبا دیدن کنید.

تمدیس مسیح در برزیل
  • بازدید از تندیس مسیح: همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۷ عصر
  • هزینه بازدید برای بزرگسالان: ۲۰ دلار آمریکا
  • برای کودکان ۵ تا ۱۱ سال: ۱۳.۵ دلار آمریکا
  • برای افراد بالای ۶۰ سال: ۶.۵ دلار آمریکا
  • برای کودکان زیر ۴ سال: رایگان

عجایب هفتگانه از گذشته تا به امروز

در این مطلب آنچه که درمورد عجایب هفتگانه جهان بود را به شما گفتیم، مطمئنا دیدن هر کدام از این آثار از نزدیک حال و هوای دیگری دارد و تجربه متفاوتی را برای هر فردی به همراه خواهد داشت. برخی از این آثار از بین رفته‌اند اما هنوز برای دیدن تعدادی از آنها فرصت دارید.

آیا تا به حال از عجایب هفتگانه جهان دیدن کردید؟ اگر تا به حال به این مکان‌ها سفر نکردید، دیدن کدام یک از آنها برای شما جذاب‌تر است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره عجایب هفتگانه جهان

 
کدام یک از عجایب هفتگانه جهان جدید سالم مانده است؟

در حال حاضر فقط هرم بزرگ جیزه سالم باقی مانده و بقیه این آثار یا طی رخدادهای طبیعی و یا جنگ از بین رفته‌اند.

باغ‌های معلق در کجا ساخته شدند؟ 

 باغ‌های معلق بابل حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد به دستور پادشاه بابل، برای معشوقه‌اش آمیتیس در نزدیکی رود فرات، عراق کنونی ساخته شدند.

 کدام یک از عجایب هفتگانه نماد عشق است؟

تاج محل در هند که توسط شاه جهان برای همسرش ارجمند بانو بیگم ساخته شده، به عنوان نمادی از عشق در جهان شناخته می‌شود.

طول دیوار چین چقدر است و بازدید از کل آن چقدر زمان می‌برد؟

دیوار چین بیش از ۸ هزار کیلومتر است و برای بازدید از آن حدود ۲ روز زمان نیاز دارید.

در کدام یک از عجایب هفتگانه دنیا انسان‌ها را قربانی می‌کردند؟

چیچن ایتزا یکی از مشهورترین مناطق باستانی در کشور مکزیک است که مکانی برای قربانی کردن انسان و تقدیم آن به خدای باران مایاها به نام چاک بوده است.

کدام تماشاخانه جهان، مکانی برای نبرد گلادیاتورها بود؟

کولوسئوم، تماشاخانه‌ای در دل شهر رم ایتالیاست که مکانی برای نبردهای زیادی میان گلادیاتورها و حیوانات وحشی است.

9 نظرات

  1. آره این جمشید بناسنگی در مروردشت شیراز یک از آثار کاخ سنگی هخامنشی داریوش بزگ که دوهزار پانصد سال قدمت دارد بناهای زیباکه با سنگ ساخته شده و پیکرتراشها و مجسمه های سنگی که زیبای تخت جمشید را دوچندان کرده کاش یادی از ای کاخ زیبای هخامنشی داریوش در نوشته هایتان آورده بود زیبا و قابل دیدن و تاربخ زیبای ایران را به تصویر میکشد

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید