اگر از عاشقان تاریخ هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سفر به پراگ را در برنامه‌های خود بگنجانید. پراگ، پایتخت جمهوری چک که به‌عنوان شهری با هویت تاریخی غنی و جاذبه‌های فرهنگی بی‌نظیر شناخته می‌شود، مقصدی ایده‌آل برای سفری خاطره‌انگیز و پربار است. در این شهر، شگفتی‌های جدیدی منتظر شما هستند تا دریچه‌ای نو به دنیای تاریخ، هنر و فرهنگ به رویتان باز شود. اگر دوست دارید با جاهای دیدنی پراگ بیشتر آشنا شوید، در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌‌تودی با ما همراه باشید.

پراگ کجاست؟

پراگ بزرگ‌ترین شهر جمهوری چک، واقع در شمال‌غربی این کشور است و به‌عنوان پایتخت شناخته می‌شود. فرهنگ پراگ، آمیزه‌ای از سنت و مدرنیته است. مردم خونگرم و مهمان‌نواز این شهر، در کنار خیابان‌های پرشور و پویا، فضایی امن و آرام برای شما فراهم می‌کنند تا با خیالی آسوده از زیبایی‌ها و جاذبه های دیدنی پراگ لذت ببرید. پراگ به‌دلیل آب‌و‌هوای معتدل اقیانوسی، تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد دارد. به طور کلی، بهترین زمان سفر به پراگ بهار است. این شهر قرون وسطایی، به معماری زیبا و تاریخ غنی معروف است. در ادامه مطلب، با جاهای دیدنی پراگ بیشتر آشنا خواهیم شد.

معرفی جاذبه ‌های دیدنی پراگ

شهر پراگ به‌دلیل معماری خیره‌کننده بناهایش، تاریخ غنی و فرهنگ پرجنب‌و‌جوش، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در اروپا است. شهر «صد برج» یکی از القاب معروف پراگ است؛ چراکه از هر نقطه شهر که نگاه کنید، می‌توانید منظره‌ای از برج‌ها و مناره‌های بلند و باشکوه را ببینید.  برج ساعت نجومی، برج کلیسای جامع سنت ویتوس و برج‌های قلعه پراگ، تنها نمونه‌هایی از این برج‌های دیدنی هستند.

فرهنگ پراگ نیز فرهنگی زنده و پویا است. این شهر پر از موزه‌ها، گالری‌ها و سالن‌های تئاتر و کنسرت است. در هر زمان از سال، می‌توانید در پراگ شاهد برگزاری جشنواره‌ها، کنسرت‌ها و نمایش‌های مختلف باشید. 

جاهای دیدنی پراگ 17

بدون شک قدم‌زدن در خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده، عبور از پل‌های تاریخی و تماشای قلعه باشکوه پراگ، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. ما با معرفی جاذبه‌ های دیدنی پراگ، بناهای تاریخی و مکان‌های تفریحی این شهر در ادامه مطلب، در مسیر آشناشدن با بخشی از تاریخ و زیبایی‌های پراگ همراه شما هستیم. 

قلعه پراگ | مجموعه ای از دیدنی ها

پیشنهاد می‌کنیم بازدید از جاهای دیدنی پراگ را با قلعه پراگ شروع کنید. قلعه پراگ بزرگ‌ترین قلعه باستانی جهان، مجموعه‌ای از کاخ‌ها، کلیساها، باغ‌ها و دیگر بناهای تاریخی را در خود جای داده است. این قلعه در بالای تپه‌ای مشرف به شهر پراگ واقع شده که در شب با نورهای مختلف روشن می‌شود و منظره‌ای حیرت‌انگیز و باشکوه را به نمایش می‌گذارد. قلعه پراگ با مساحتی حدود ۷ برابر زمین فوتبال واقعی، به‌عنوان میراث یونسکو نیز ثبت شده است. با این اوصاف، اگر بگوییم این قلعه به‌تنهایی مانند یک شهر کوچک، مجموعه‌ای از زیبایی‌ها و دیدنی‌های جمهوری چک را در دل خود جای داده است، اغراق نکرده‌ایم!

جاهای دیدنی پراگ 18

شما برای گشت‌وگذار در قلعه، دو راه دارید. می‌توانید از تورهای راهنما استفاده کنید یا به‌‌صورت گشت‌و‌گذار آزاد، بخش‌های مختلف آن را ببینید. تورهای قلعه پراگ به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، روسی، چینی، ژاپنی و کره‌ای ارائه می‌شوند که رایج‌ترین آن‌ها، ارائه به زبان انگلیسی است. ناگفته نماند خودتان نیز می‌توانید تورهای خصوصی را به زبان دیگری غیر از زبان‌های ذکرشده، رزرو کنید. قیمت بلیط و ساعات بازدید از قلعه به‌ شرح زیر است:

  • قیمت بلیط گشت‌وگذار با تور کامل در قلعه: ۲۵۰ کرون چک.
  • قیمت بلیط گشت‌گذار آزاد در قلعه: ۲۰۰ کرون چک.
  • ساعت بازدید از قلعه (آوریل تا اکتبر): ۹ صبح تا ۵ بعد‌از‌ظهر.
  • ساعات بازدید از قلعه (نوامبر تا مارس): ۹ صبح تا ۴ بعد‌از‌ظهر.

در ادامه، به معرفی بناهای تاریخی واقع در قلعه می‌پردازیم.

کاخ لوبوکوییز پراگ | ترکیبی از هنر و تاریخ

کاخ باشکوه «لوبوکوییز» (Lobkowiczký) در قرن شانزدهم میلادی بنا شده و محل سکونت خاندان لوبوکوییز، یکی از ثروتمندترین و بانفوذترین خاندان‌های اشرافی بوهم بوده است. این کاخ نقاشی‌های قرون وسطی، تالارها و اتاق‌های متعددی را با تزیینات منحصر به‌ خودش دارد. کاخ لوبوکوییز در ۳ دوره تاریخی و به سبک‌های مختلف معماری بنا شده که بخش اصلی آن، سبکی مانند رنسانس ایتالیایی دارد. بازسازی نمای بیرونی این کاخ به سبک نئوکلاسیک، در قرن نوزدهم میلادی تکمیل شده است.

موزه لوبوکوییز که در سال ۱۹۴۷ افتتاح شده، در طبقه دوم کاخ واقع شده است. این موزه به تاریخ خاندان لوبوکوییز و مجموعه‌های هنری آن‌ها اختصاص دارد. این مجموعه‌ها در طول قرن‌ها، توسط خاندان لوبوکوییز جمع‌آوری شده‌اند و شامل آثار هنرمندان مشهوری از جمله رامبراند، ونسان ون گوگ، فرانسیسکو گویا و ال گرکو می‌شوند. در موزه لوبوکوییز، می‌توانید نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، مبلمان و آلات موسیقی محلی را هم ببینید. وجود این آثار نفیس در موزه لوبوکوییز، آن را به یکی از بهترین جاهای دیدنی پراگ تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی پراگ 20

کتابخانه لوبوکوییز، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جمهوری چک است که بیش از ۱۷۰۰۰ جلد کتاب دارد. مجموعه‌ای از دست‌نوشته‌ها و اسناد تاریخی از دیگر دارایی‌های این کتابخانه به‌ شمار می‌روند.

باغ لوبوکوییز نیز باغی زیبا و سرسبز است که در پشت کاخ قرار دارد. با قدم‌زدن در این باغ خرم، می‌توانید از مجسمه‌ها، فواره‌ها و گل‌هایی زیبا دیدن کنید. به‌ خاطر داشته باشید که عکس‌برداری داخل کاخ ممنوع است؛ همچنین از ورود کالسکه و ویلچر نیز به داخل جلوگیری می‌شود.

  • ساعات بازدید تعطیلات آخر هفته: ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر.
  • ساعات بازدید سایر روزهای هفته‌: ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر.
  • قیمت بلیط برای بزرگسالان: ۲۵۰ کرون چک.
  • قیمت بلیط برای کودکان: ۱۵۰ کرون چک.

کلیسای جامع سنت ویتوس | رنگ سفر شما

کلیسای جامع سنت ویتوس، یک کلیسای جامع کاتولیک رومی است. این کلیسا که داخل قلعه پراگ قرار دارد، از بهترین جاهای دیدنی پراگ به حساب می‌آید؛ همچنین جالب است بگوییم به‌عنوان بزرگ‌ترین کلیسای جمهوری چک و یکی از مهم‌ترین بناهای مذهبی در اروپای مرکزی نام گرفته است. کلیسای جامع سنت ویتوس به سبک گوتیک (نوعی سبک معماری مذهبی) ساخته شده که از دیدن نمای بیرونی باشکوه و تزیینات داخلی نفیس آن شگفت‌زده خواهید شد. مجسمه‌ها و پنجره‌های رنگی بیرونی کلیسا، فضایی رویایی ساخته‌اند؛ همچنین در داخل کلیسا نیز می‌توانید از نقاشی‌های دیواری و مجسمه‌ها دیدن کنید.

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید ساخت این کلیسا ۵۸۵ سال طول کشیده است! در طول این سال‌ها، معماران و هنرمندان مشهوری از جمله پیتر پارلر، ماتئوس ریجسک و ماتئوس براون در ساخت کلیسا مشارکت داشتند.

جاهای دیدنی پراگ 21

اگر از قسمت غربی کلیسا وارد شوید، از درهای برنزی زیبایی عبور می‌کنید. این درها دارای حکاکی‌های تاریخی هستند که داستان‌های مختلفی از جمله زندگی سنت ونسلاس و آدالبرت را به تصویر می‌کشند. مقبره سنت ویتوس، قدیس حامی جمهوری چک نیز داخل کلیساست. همچنین در کلیسای سنت ویتوس، شما شانس بازدید از تابلوی محراب، بزرگ‌ترین تابلوی جهان را خواهید داشت.

این کلیسا دارای مجموعه زیبایی از شیشه‌های رنگی معروفی است که در قرن‌های مختلف میلادی ساخته شده‌اند. کلیسای جامع سنت ویتوس که بدون شک از بهترین جاهای دیدنی پراگ به‌ شمار می‌رود، ۳ برج زیبا هم دارد که برج ناقوس، بلندترین برج پراگ، در آنجاست. شما می‌توانید با پیمودن ۲۸۷ پله، به نوک این برج برسید و از دیدن مناظر خیره‌کننده‌ای چون پل چارلز لذت ببرید. اگر طرفدار آرامش هستید و میانه خوبی با شلوغی ندارید، توصیه می‌کنیم برای بالا‌رفتن از این برج تماشایی، ساعات اولیه صبح را انتخاب کنید.

  • ساعات بازدید از آوریل تا اکتبر: ۹ صبح تا ۵ بعد‌از‌ظهر.
  • ساعات بازدید از نوامبر تا مارس: ۹ صبح تا ۴ بعد‌از‌ظهر.
  • قیمت بلیط برای بزرگسالان: ۲۵۰ کرون چک.
  • قیمت بلیط برای کودکان: ۱۵۰ کرون چک.

گلدن لاین | خیابانی پر از طلا

خیابان باریک و رنگارنگ گلدن لاین نیز داخل قلعه پراگ واقع شده است. این منطقه بدون شک، یکی از محبوب‌ترین قسمت‌های قلعه به حساب می‌آید. در قرن شانزدهم این کوچه را گلداسمیت لین می‌نامیدند که با گذشت زمان، تبدیل به «گلدن لاین» (Golden Lane) شد.

نکته جالب اینکه اکثر خانه‌های قرار‌گرفته در گلدن لاین، به‌رنگ طلایی هستند و برخی مغازه‌های طلافروشی نیز در این خیابان واقع شده‌اند. این دو مورد از دلایل نام‌گذاری این خیابان هستند؛ البته در افسانه‌ها آمده است که در گذشته، کیمیاگران قصد داشتند در این مکان هر فلزی را به طلا تبدیل کنند!

فرانتس کافکا، نویسنده بزرگ و مطرح آلمانی‌زبان نیز در سال ۱۹۱۷ به‌مدت کوتاهی در یکی از خانه‌های این خیابان زندگی کرده است. در گلدن لاین نیز مانند تمامی جاذبه ‌های دیدنی پراگ، موزه و گالری آثار هنری وجود دارد که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست.

جاهای دیدنی پراگ 22

برج دالیبورکا | نماد امید و هنر

برج دالیبورکا به نام «برج سیاه» نیز شناخته می‌شود و یکی از برج‌های قلعه پراگ در جمهوری چک است. این برج که یکی از دراماتیک‌ترین جاهای دیدنی پراگ به‌ شمار می‌آید، در قرن پانزدهم میلادی به‌عنوان بخشی از استحکامات قلعه ساخته شد و در طول تاریخ، به‌عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

شاید اشاره‌ای مختصر به تاریخچه برج دالیبورکا برای‌تان جالب باشد. در واقع این برج به‌نام اولین زندانی آن، دالیبور کوزویدی، شوالیه بوهمی، نام‌گذاری شده است. دالیبور در سال ۱۴۹۸ به جرم خیانت به پادشاه ولادیسلاو دوم یاجیلون زندانی شد. او ۱۴ سال را در زندان گذراند و در این مدت، یاد گرفت که ویولن بنوازد. گفته می‌شود که مردم شهر برای او غذا می‌آوردند و موسیقی او را از برج می‌شنیدند.

برج دالیبورکا یک برج مدور با بدنه سنگی است. این برج دارای ۵ طبقه است و از طریق یک پلکان باریک به بالا می‌رسد. در ورودی برج، مجسمه‌ای از دالیبور در حال نواختن ویولن قرار دارد.

  • ساعت بازدید آوریل تا اکتبر: ۱۰ صبح تا ۶ بعد‌از‌ظهر.
  • ساعت بازدید نوامبر تا مارس: ۱۰ صبح تا ۵ بعد‌از‌ظهر.
  • قیمت بلیط بزرگسالان: ۲۵۰ کرون چک.

کلیسای سنت جورج | آمیخته ای از سنت و مدرنیته

کلیسای سنت جورج، یک کلیسای جامع رومی در قلعه پراگ و یکی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی پراگ است. این کلیسا که در قرن دهم میلادی ساخته شده، بعد از کلیسای سنت ویتوس، دومین کلیسای بزرگ در قلعه پراگ به حساب می‌آید.

جالب است بگوییم ساخت کلیسا به‌سبک رمانسک اولیه (سبکی از معماری مذهبی) بوده که البته بعدها به سبک نئوگوتیک بازسازی شد. داخل کلیسا تزیینات نفیسی به چشم می‌خورند و نمای بیرونی آن با سنگ مرمر و گچ تزیین شده است. داخل کلیسای سنت جورج نیز مانند کلیسای سنت ویتوس، نقاشی‌های دیواری و مجسمه‌های تاریخی وجود دارند.

مقبره سنت لودمیلا، اولین قدیس زن در جمهوری چک در کلیسای سنت جورج قرار دارد. این مقبره در قرن چهاردهم میلادی ساخته شده است. چندین پادشاه و ملکه بوهمی نیز در کلیسای سنت جورج دفن شده‌اند که مقبره‌های آن‌ها هم از جاهای دیدنی پراگ برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ به‌ حساب می‌آیند.

جاهای دیدنی پراگ 23
  • ساعات بازدید از آوریل تا اکتبر: ۹ صبح تا ۵ بعد‌از‌ظهر.
  • ساعات بازدید از نوامبر تا مارس: ۹ صبح تا ۴ بعد‌از‌ظهر.
  • قیمت بلیط بزرگسالان: ۲۵۰ کرون چک.
  • قیمت بلیط کودکان: ۱۵۰ کرون چک.

شهر قدیم پراگ | آغاز اصالت

شهر قدیم پراگ در واقع به‌عنوان هسته تاریخی پایتخت جمهوری چک محسوب می‌شود و به‌دلیل معماری قرون وسطایی خود مشهور است. این شهر، چند مورد دیگر از بهترین جاهای دیدنی پراگ از جمله پل چارلز، میدان شهر قدیم، تالار شهر قدیمی، کلیسای تین و ساعت نجومی را در خود جای داده است. حال ممکن است برای‌تان سوال پیش بیاید که چرا این منطقه از جاذبه های دیدنی پراگ، به‌عنوان «شهر» نام‌گذاری شده است؟ در ادامه، به دلایل این مسئله اشاره می‌کنیم.

جاهای دیدنی پراگ 24
  • اهمیت تاریخی:  همان‌طور که گفته شد، این منطقه هسته تاریخی شهر پراگ را تشکیل می‌دهد و در دوران گذشته نیز مرکز اصلی بوده است.
  • هویت: “شهر قدیم” هویتی مجزا از سایر بخش‌های پراگ دارد و به‌عنوان یک مقصد گردشگری مهم، به‌طور مستقل شناخته می‌شود.
  • اصطلاح رایج: “شهر قدیم”  به‌عنوان یک اصطلاح رایج و شناخته‌شده در بین مردم محلی و گردشگران به کار می‌رود.
  • جنبه عرفی و فرهنگی: در نهایت، استفاده از واژه “شهر” برای “شهر قدیم پراگ” بیشتر جنبه عرفی و فرهنگی دارد و به‌منظور تاکید بر قدمت، هویت و اهمیت تاریخی این منطقه به‌ کار می‌رود.

برج باروت | تصویری کامل از پراگ

برج باروت را هم می‌توان جزوی از فهرست جاذبه های دیدنی پراگ به‌ حساب آورد. این برج در قرن سیزدهم ساخته و در ابتدا به‌عنوان دروازه شهر شناخته می‌شد. جالب است اشاره کنیم که برج در دوره‌ای از تاریخ، محل نگهداری باروت بوده است. نام «برج باروت» نیز به‌ همین‌ دلیل برای این برج انتخاب شده و بنای این جاذبه هم مانند دیگر بناهای تاریخی پراگ، در طول سالیان، مورد بازسازی قرار گرفته است.

برج باروت یک مقصد گردشگری محبوب از بین جاهای دیدنی پراگ به‌ شمار می‌رود. ۱۸۶ پله در این برج وجود دارند که شما می‌توانید با بالا‌رفتن از آن‌ها به سکوی تماشا برسید و از منظره‌های پانورامای شهر پراگ لذت ببرید! موزه‌ کوچکی نیز در داخل برج قرار گرفته است که تاریخ پراگ و خود برج را برای شما به نمایش می‌گذارد.

جاهای دیدنی پراگ 25
  • ساعات بازدید از آوریل تا اکتبر: ۹ صبح تا ۷ بعد‌از‌ظهر.
  • ساعات بازدید از نوامبر تا مارس: ۹ صبح تا ۵ بعد‌از‌ظهر.
  • قیمت بلیط بزرگسالان: ۲۵۰ کرون چک.
  • قیمت بلیط کودکان: ۱۵۰ کرون چک.

برج ساعت نجومی | بازی زمان و ستارگان

برج ساعت نجومی پراگ، در میدان شهر قدیم (منطقه‌ای در مرکز شهر) واقع شده است. این برج به‌دلیل ساعت نجومی منحصربه‌فردش شهرت جهانی دارد. ساعت نجومی پراگ به‌صورت ساعتی مکانیکی طراحی شده است و زمان، موقعیت خورشید، ماه، ستارگان و تقویم نجومی را نشان می‌دهد. به عقیده گردشگران، این جاذبه نیز جزو بهترین جاهای دیدنی پراگ به‌ حساب می‌آید. در واقع این ساعت نجومی ۳ بخش اصلی دارد:

  • بخش تقویم: این بخش، تقویم نجومی را نشان می‌دهد و شامل علامت‌های زودیاک (صور فلکی)، ماه‌ها و روزهای سال است.
  • بخش نجومی: این بخش موقعیت خورشید، ماه و ستارگان را نشان می‌دهد.
  • بخش زنگ: این بخش هر ساعت زنگ می‌زند و مجسمه‌های کوچکی از ۱۲ حواریون حضرت عیسی (ع) از پنجره‌های بالای ساعت بیرون می‌آیند.

برج ساعت از ۴ طبقه تشکیل شده و ارتفاعش به ۷۰ متر می‌رسد. شما می‌توانید با تهیه بلیط، از داخل این برج دیدن کنید.

جاهای دیدنی پراگ 7
  • ساعات بازدید از نوامبر تا مارس: ۹ صبح تا ۷ شب.
  • ساعات بازدید در آوریل و اکتبر: ۹ صبح تا ۹ شب.
  • ساعات بازدید از مه تا سپتامبر: ۹ صبح تا ۱۱ شب.
  • قیمت بلیط بزرگسالان: ۲۵۰ کرون چک.
  • قیمت بلیط کودکان: ۱۸۰ کرون چک.

پل چارلز | ارتباط‌ دهنده زیبایی ها

حیف است که سفرتان به پراگ، بدون پیاده‌روی روی پل چارلز تمام شود! این پل نه‌تنها از زیباترین جاهای دیدنی پراگ، بلکه یکی از جاذبه‌های بسیار مهم و تاریخی در اروپای مرکزی به حساب می‌آید و قلعه پراگ را به محله شهر کوچک (Malá Strana) متصل می‌کند.

پل چارلز در مرکز شهر و روی رودخانه ولتاوا قرار گرفته است. رودخانه ولتاوا پراگ را به دو نیم تقسیم کرده؛ با این اوصاف، می‌توانید حدس بزنید که قدم‌زدن روی پل چارلز برای علاقه‌مندان به پیاده‌روی، تا چه میزان می‌تواند جذاب و لذت‌بخش باشد!

۳۰ مجسمه از قدیسان مسیحی در چارلز قرار گرفته‌اند. این پل نیز مانند دیگر بناهای تاریخی، در طول سال‌ها دستخوش تغییرات و بازسازی شده است. به‌دلیل منظره خیره‌کننده روی پل، عکاسی در چارلز به یکی از آداب سفر به پراگ تبدیل شده؛ علاوه‌بر آن، شما می‌توانید با قایق‌سواری در رودخانه ولتاوا، گشت‌و‌گذار و از زیر این پل معروف گذر کنید.

جاهای دیدنی پراگ 8

پل چارلز برخلاف دیگر بناهای تاریخی، ساعت بازدید خاصی ندارد و شما می‌توانید در ۲۴ ساعت از شبانه‌روز، هر زمان که خواستید، به بازدید از آن بروید؛ با‌این‌حال، توصیه ما به شما، بازدید از این پل در زمان طلوع یا غروب خورشید است تا بتوانید این مناظر زیبا را در دوربین عکاسی خود ثبت کنید.

از طرفی، می‌توان گفت این پل یکی از بهترین جاهای دیدنی پراگ در شب است. البته تماشای آن در طول روز هم زیبا است؛ اما در شب، نمای پل تماشایی است! چارلز در شب با نورهای طلایی روشن می‌شود و منظره‌ای زیبا را به‌ وجود می‌آورد. فراموش نکنید که این پل ۵۶۷ متر طول دارد و سطح آن ناهموار است؛ پس بهتر است برای پیاده‌روی در آن، کفش مناسبی بپوشید.

جالب است بدانید طبق افسانه‌ها، لمس مجسمه سنت نپوموک (یکی از آن ۳۰ مجسمه قدیسان مسیحی)، خوش‌شانسی می‌آورد. مجسمه سنت جان نپوموک دقیقا در محلی قرار دارد که طبق گفته‌ها، این شخص را به رودخانه ولتاوا انداخته‌اند. اعتقاد بر این است کسانی که دست چپ خود را در پایه مجسمه، یعنی دقیقا جایی که این شخص را به پایین انداخته‌اند، قرار دهند، به آرزوی خود خواهند رسید.

جاهای دیدنی پراگ 9
  • ساعات بازدید از آوریل تا اکتبر: ۹ صبح تا ۷ شب.
  • ساعات بازدید از نوامبر تا مارس: ۹ صبح تا ۵ بعد‌از‌ظهر.
  • قیمت بلیط برای بزرگسالان: ۲۵۰ کرون چک.
  • قیمت بلیط برای کودکان: ۱۵۰ کرون چک.

شهر جدید پراگ | گشتی در دنیای مدرنیته

شهر جدید پراگ واقع در قلب جمهوری چک، گوهر پنهانی است که در سایه‌ شهر قدیم و مشهور پراگ قرار گرفته است. این بخش از شهر، با خیابان‌های عریض، بناهای باشکوه و فضای مدرن خود، تجربه‌ای متفاوت از سفر به پراگ را به شما هدیه می‌دهد. معماری شهر جدید پراگ در مقایسه با شهر قدیم، مدرن‌تر و متنوع‌تر است. در این بخش از شهر، می‌توانید شاهد سبک‌های مختلف معماری از جمله نئوکلاسیک، آرت نوو، کوبیسم و مدرن باشید.

شهر جدید هم به‌عنوان یکی دیگر از شاخص‌ترین جاهای دیدنی پراگ، سرشار از جاذبه‌های دیدنی و منحصر‌به‌فرد است که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کنند. میدان واتسلاو با مجسمه‌ مشهور واتسلاو و بناهای تاریخی، جاذبه‌هایی ایده‌آل برای گشت‌و‌گذار و آشنایی با فرهنگ پراگ هستند. استفاده از واژه “شهر” برای شهر جدید پراگ هم مانند شهر قدیم، به‌دلیل تاریخ، اندازه، جمعیت، خدمات و هویت آنجا است. علاوه‌ بر این، استفاده از این واژه به برجسته‌کردن اهمیت و تمایز شهر جدید از سایر بخش‌های پراگ، کمک می‌کند. می‌توانید برای آشنایی بیشتر با شهر پراگ، راهنمای سفر به پراگ را در مجله گردشگری فلای‌تودی مطالعه کنید.

جاهای دیدنی پراگ 10

میدان واتسلاو | قلب تپنده شهر

میدان واتسلاو (Wenceslas) یکی از مشهورترین و مهم‌ترین میدان‌های شهر پراگ به حساب می‌آید و در لیست جاهای دیدنی پراگ قرار گرفته است. این میدان در قلب شهر جدید پراگ واقع شده و محل تلاقی چندین خیابان مهم است.

نام میدان واتسلاو از نام سنت Wenceslas (واتسلاو)، حامی و قدیس کشور چک، برگرفته شده؛ همچنین مجسمه برنزی این قدیس در مرکز میدان قرار گرفته است. گردشگران این مجسمه را به‌عنوان یکی از نمادهای پراگ می‌شناسند. امروزه، میدان واتسلاو هم به‌عنوان یکی از مراکز اصلی گردشگری پراگ شناخته می‌شود. این میدان پر از رستوران، کافه‌، مغازه‌ و هتل‌ است؛ همچنین، محل برگزاری بسیاری از رویدادها و جشن‌ها، مانند جشن کریسمس و سال نو همین میدان است.

جاهای دیدنی پراگ 11

خانه رقصنده | از جنجال تا  تحسین

خانه رقصنده یک برج مدرن با ارتفاع ۵۶ متر و دارای ۹ طبقه واقع در شهر جدید پراگ است که به معنای واقعی، جسارت را به تصویر می‌کشد. این جاذبه توسط دو معمار مشهور چک، فرانک گهری و ولادیمیر میلونیک، طراحی شده و نمای آن شبیه به دو نفر است که در حال رقص هستند.

بنای این جاذبه به‌دلیل طراحی منحصربه‌فرد خود، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. خانه رقصنده، به‌عنوان یک بنای اداری در اواخر قرن بیستم به سبک کوبیسم ساخته شد. این جاذبه در کنار رودخانه ولتاوا واقع شده و به یکی از جاهای دیدنی پراگ تبدیل شده است.

نکته قابل توجه در ساخت بنا، محل آن است؛ تاسیس این بنا در محل یک ساختمان مخروبه که در اثر بمباران در جنگ جهانی دوم ویران شده بود، انجام شد. امروزه از خانه رقصنده به‌عنوان نمادی از معماری مدرن پراگ یاد می‌شود. برای بازدید از این جاذبه منحصربه‌فرد، دو نوع بلیط وجود دارد:

جاهای دیدنی پراگ 12
  • بلیط عادی: این بلیط به شما امکان می‌دهد به طبقه هفتم بروید و از منظره پانورامای شهر پراگ لذت ببرید.
  • بلیط VIP: این بلیط به شما امکان می‌دهد علاوه‌ بر طبقه هفتم، از گالری هنری و رستوران خانه رقصنده نیز دیدن کنید.
  • قیمت بلیط عادی این جاذبه: ۲۵۰ کرون چک.
  • قیمت بلیط VIP این جاذبه: ۴۵۰ کرون چک.
  • ساعات بازدید: هر روز از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب.

سفر به پراگ و تجربه طعم هایی به یاد ماندنی

در سفر به پراگ، گشت‌و‌گذار در میان بناهای تاریخی و خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده را با تجربه طعم‌های بی‌نظیر غذاهای این شهر جادویی ترکیب کنید و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای خود رقم بزنید. در هر گوشه از پراگ، رستورانی با غذاهای خوشمزه محلی در فضایی دلنشین منتظر شما است. رستوران‌های سنتی با غذاهایی اصیل، شما را مهمان تاریخ و فرهنگ این شهر زیبا می‌کنند. در برخی از کافه‌ها و رستوران‌های پراگ، به‌قدری ذوق و خلاقیت به‌ کار رفته است که گردشگران از آن‌ها به‌عنوان بخشی از جاهای دیدنی پراگ یاد می‌کنند. در ادامه، به برخی از کافه‌ها و رستوران‌های مشهور این شهر اشاره می‌کنیم:

جاهای دیدنی پراگ 13
  • یو فلِکو (U Fleků): در رستوران U Fleků که در سال ۱۴۹۹ تاسیس شده است، می‌توانید طعم اصیل غذاهای سنتی چک را بچشید. فضای گرم و صمیمی این رستوران همراه با موسیقی زنده، تجربه‌ای به‌یاد‌ماندنی برای شما رقم خواهد زد.
  • لوکال (Lokál): اگر به‌دنبال رستورانی مدرن با فضایی دلنشین و امتحان‌کردن غذاهای سنتی چک با قیمتی مناسب هستید، لوکال بهترین گزینه برای شما است. این رستوران که چندین شعبه در پراگ دارد، منوی متنوعی از غذاهای سنتی چک را ارائه می‌دهد و مکانی مناسب برای صرف غذا با دوستان و خانواده است.
  • امپریال (Imperial): این کافه با فضایی باشکوه و دکوراسیونی چشم‌نواز، شما را به دوران گذشته می‌برد. در کافه امپریال می‌توانید از نوش‌جان‌کردن انواع قهوه، چای، کیک و دسرهای خوشمزه لذت ببرید. این کافه مکانی ایده‌آل برای استراحت، بعد از یک روز گشت‌وگذار در جاهای دیدنی پراگ است.

در ادامه، به برخی از غذاهای سنتی جمهوری چک هم اشاره می‌کنیم که امتحان‌کردن آن‌ها در کافه و رستوران‌های پراگ، خالی از لطف نیست:

  • کولاجدا: سوپ سبزی و خامه‌ای که با سیب‌زمینی، قارچ و خامه ترش تهیه می‌شود.
  • برامبوراک: پنکیک سیب‌زمینی با تخم‌مرغ و آرد مخلوط و سپس سرخ می‌شود.
  • گولاش: خوراک گوشت و سیب‌زمینی که با نان یا کوفته سرو می‌شود.
  • سویچکوا: گوشت گوساله کبابی که از سس خامه‌ای و کوفته تهیه می‌شود.
  • کباب کوبیده: گوشت چرخ‌کرده کبابی که با نان یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده سرو می‌شود.
جاهای دیدنی پراگ 14

حمل و‌ نقل در پراگ

در این بخش از مطلب، به معرفی انواع روش‌های جابه‌جایی برای گشت‌وگذار در جاهای دیدنی پراگ اشاره می‌کنیم تا شما بتوانید با توجه‌ به شرایط خودتان، بهترین آن‌ها را انتخاب کنید:

  • مترو: متروی پراگ، سریع‌ترین و آسان‌ترین راه برای گشت‌و‌گذار در شهر است. خطوط مترو به اکثر نقاط شهر دسترسی دارند.
  • تراموا: ترامواها یا همان قطارهای سبک برقی، یکی دیگر از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی محبوب در پراگ هستند. نکته مثبت گشت‌وگذار با تراموا، این است که در طول مسیر، می‌توانید از زیبایی‌های شهر هم لذت ببرید.
  • اتوبوس: اتوبوس‌ها برای رفتن به مناطقی که مترو یا ترامواها به آن‌ها دسترسی ندارند، مناسب هستند.
  • تاکسی: تاکسی‌ها در پراگ نسبتا ارزان هستند؛ اما بهتر است جانب امنیت را رعایت و از تاکسی‌های دارای مجوز استفاده کنید.
جاهای دیدنی پراگ 15

مراکز خرید در پراگ

برای بسیاری از مسافران، لذت سفر بدون خرید و پاساژگردی، کامل نمی‌شود. پراگ هم مانند همه شهرها، مراکز خرید متعددی برای هر سلیقه و بودجه‎‌ای دارد. در ادامه، تعدادی از محبوب‌ترین مراکز خرید پراگ به‌اختصار نام برده شده‌اند:

  • پالادیوم؛
  • فلوریا؛
  • نووی اسمایکوف؛
  • آرکادی پانکراک؛
  • مرکز خرید وینوهرادی؛
جاهای دیدنی پراگ 4

نکاتی برای خرید در پراگ

اگر قصد خرید از مراکز پراگ را دارید، لازم است به نکاتی توجه کنید. واحد پول جمهوری چک، کرون چک (CZK) است و بیشتر خرید‌و‌فروش‌ها در پراگ با این واحد پول انجام می‌شوند. هرچند شما می‌توانید با یورو نیز در پراگ گشت‌وگذار و خرید کنید؛ اما جالب است بدانید پراگی‌ها خیلی با دلار میانه خوبی ندارند و نرخ آن نیز مدام در حال نوسان است. اگر قصد خرید با دلار را داشتید، بهتر است ابتدا با فروشنده هماهنگ باشید.

اکثر فروشگاه‌ها در پراگ از دوشنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعد‌از‌ظهر و شنبه از ۹ صبح تا ۱ بعدازظهر باز هستند. برخی از فروشگاه‌ها نیز در روز یکشنبه، یعنی روز تعطیلی آخر هفته، فعالیت می‌کنند. نکته بسیار مهمی که هنگام خرید در این شهر، باید به‌ خاطر داشته باشید، این است که به‌ هیچ‌ وجه چانه‌زنی حین خرید در پراگ مرسوم نیست!

جاهای دیدنی پراگ 5

سفر به پراگ؛ تجربه ای فراموش نشدنی

بدون شک بازدید از جاذبه های دیدنی پراگ، مانند قلعه پراگ، پل چارلز، برج باروت، موزه‌ها و… خاطره‌ای به‌یادماندنی برای شما خواهد ساخت. پس اگر به‌دنبال مقصدی جدید برای سفر هستید، می‌توانید در اولین فرصت، برنامه‌ریزی سفر به پراگ را انجام دهید. مسلم است که معرفی همه جاهای دیدنی پراگ تنها در یک مطلب امکان‌پذیر نیست و بیش از این می‌توان از دیدنی‌های این شهر کهن نوشت. ما در این مطلب، سعی کردیم تا تنها به بخشی از جاذبه‌ها و زیبایی‌های پراگ بپردازیم و شما را برای خلق یک سفر خاطره‌انگیز همراهی کنیم. اگر به پراگ سفر کردید، ما منتظر خواندن نظرات و تجربه‌های مفید شما هستیم.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی پراگ

بهترین زمان سفر به پراگ چه زمانی است؟

بهار (آوریل تا ژوئن) یا پاییز (سپتامبر تا اکتبر) بهترین زمان برای سفر هستند. در این فصل‌ها، دما معتدل و بارندگی کم است.

بهترین هتل های پراگ کدام‌ها هستند؟

امپریال هتل پراگ (هتل تاریخی)، ماندارین اورینتال (هتل لوکس) و پارک هتل پراگ (هتل مدرن) از بهترین هتل‌های پراگ، پایتخت جمهوری چک هستند.

واحد پول در پراگ چیست؟

واحد پول در پراگ کرون چک (CZK) است.

برای دیدن جاهای دیدنی پراگ چقدر زمان لازم است؟

۳ تا ۵ روز؛ البته اگر بخواهید به موزه‌ها و گالری‌ها هم سر بزنید، به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت.

معروف‌ترین سوغاتی‌های پراگ کدامند؟

کریستال بوهمی و عروسک‌های چوبی

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید