قلعه پراگ؛ بزرگترین قلعه جهان

0
4199
قلعه پراگ
قلعه پراگ

قلعه پراگ

قلعه‌ پراگ تنها یک قلعه نیست، بلکه با مجموعه‌ کلیساها و کاخ‌ها و باغ‌هایی که از دوره‌های مختلف تاریخی بر جای مانده‌اند، عنوان بزرگ‌ترین قلعه‌ تاریخی را به خود اختصاص داده است. حاکمان چک از این قلعه که در ساحل غربی رودخانه قرار گرفته، در طول تاریخ به عنوان اقامتگاه استفاده می‌کردند.
قلعه‌ پراگ شبیه شهری کوچک در دل یک شهر بزرگ است. سه محوطه محصور و چندین خیابان در این قلعه وجود دارد.

تاریخچه قلعه پراگ

اولین سنگ بنای قلعه در قرن نهم میلادی گذاشته شد و در دوره‌های مختلف بناهای دیگری نیز به این قلعه افزوده شد. دو قرن بعد، یعنی در قرن ۱۰ میلادی کلیسای جورج مقدس ساخته شد و اولین مکان مقدس کشور چک در آن درست شد که امروز تبدیل به گالری و موزه شده و همچنین کلیسای ویتوس روتوندای مقدس نیز در قرن ۱۰ درست شد اما در قرن ۱۱ جای خودش را به کلیسای سنت ویتوس داد.

با شروع قرن ۱۰ این قلعه مرکز حکومت پرنسس‌های چک و بعدها پادشاهان و اسقف‌های اعظم شد. در قصر سلطنتی پراگ زیباترین و مهم‌ترین اتاق قصر سلطنتی، سالن با شکوه ولادیسلاو است. این سالن با طاق ضربی فوق‌العاده‌ خود که حاصل شش جفت دیوار پشت‌بند در برآمدگی‌های هلالی است، یکی از زیباترین سالن‌های ساخته شده در قرون وسطی به شمار می‌رود. این سالن بیش از ۱۶ متر عرض و بیش از ۱۴ متر ارتفاع دارد.
کلیسای جامع سنت ویتوس در قسمت مرکزی قلعه پراگ قرار دارد. تا قرن نوزده میلادی، دروازه طلایی معبر اصلی سنت ویتوس بود. پادشاهان در روز تاجگذاری خود از این درگاه وارد کلیسا می‌شدند. درست در بالای این ورودی یک معرق کاری بزرگ از روز رستاخیر وجود دارد.

محراب کشیش، فوق‌العاده‌ترین بخش کلیسا به حساب می‌آید که مرتفع و دارای گنبدی مشبک است. از دیگر نقاط زیبای این کلیسا می‌توان به نیایشگاه سنت واتسلاو نیز اشاره کرد.
کلیسای سنت جورج در قرن دوازده میلادی به عنوان جایگزینی برای کلیسای قبلی قرن دهمی ساخته شد. در مجاورت این کلیسا، صومعه سنت جورج قرار دارد که در قرن دهم میلادی ساخته شده است. طی قرن هجده میلادی یعنی زمانی که امپراتور هابسبورگ ژوزف دوم صومعه را منسوخ اعلام کرد، از این بنا به عنوان سربازخانه استفاده می‌شد. ساختمان صومعه در حال حاضر به عنوان موزه استفاده می‌شود.
خیابان گلدن لین با خانه‌های چوبی زنگی یکی از محبوب‌ترین قسمت‌های قلعه است. افسانه‌ها می‌گویند که کیمیاگران قصد داشتند در این خیابان فلز را به طلا تبدیل کنند.

گلدن لین - قلعه پراگ
گلدن لین

برج ‌های قلعه شامل چندین برج مدور در امتداد دیوار‌های قلعه است که بدنام‌ترین آنها، برج دالیبورکا است که در قرن پانزده میلادی به عنوان بخشی از استحکامات ساخته شده و از آن به عنوان سیاه‌چال استفاده می‌شد و نام آن هم برگرفته از نام اولین زندانی آن، دالیبور کوزویدی است که یک شوالیه بوهمی بود.

یکی دیگر از برج‌های معروف قلعه پراگ برج پودر است که این برج به عنوان اتاق کار کیمیاگرانی تبدیل شد که امپراتور رادولف دوم را قانع کرده بودند که می‌توانند سرب را به طلا تبدیل کنند. دو برج دیگر هم در این قلعه وجود دارد که شهرت آنها به اندازه دو برج قبلی نیست: برج سفید که رو به روی باغ سلطنتی قرار دارد و برج سیاه که از ورودی شرقی قلعه پاسداری می‌کند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید