شهر پارسیان، یکی از شهرهای استان هرمزگان، مجموعه‌ای بی‌بدیل از زیبایی‌های طبیعت است و سفر به آن، خاطراتی منحصربه‌فرد را برای‌تان رقم خواهد زد. جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان شگفت‌آور هستند و نزدیکی این شهر به خلیج‌فارس، فرصتی عالی را برای تفریحات آبی، ماهی‌گیری و قایق‌رانی به وجود آورده است. علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی، پارسیان بافت فرهنگی غنی از میراث بومی و تاریخی نیز دارد. به‌دلیل وجود آثار باستانی، سفال‌ها و کوزه‌های یافت‌شده در این شهر، قدمت آن را بیش از ۱۴۰۰ سال تخمین می‌زنند. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، همراه ما باشید تا با هم گشتی در پارسیان هرمزگان بزنیم و با جاذبه‌های آن بیشتر آشنا شویم.

آشنایی با پارسیان هرمزگان | سرزمین سواحل حیرت‌انگیز!

فاصله کم کوه‌های بلند با دریا، سواحل صخره‌ای و ماسه‌ای رویایی، پوشش سرسبز گیاهی و بنادر تفریحی و تماشایی، شما را به بازدید از شهر رویایی پارسیان و تجربه تفریح در آن دعوت می‌کنند. پارسیان به‌دلیل قرارگیری در کنار دریا، از آب‌‌وهوایی مرطوب و گرم تابستانی برخوردار است؛ اما در زمستان‌ها، هوایی بسیار مطلوب و دل‌پذیر دارد. این منطقه، سرزمین چشمه‌های جوشان جنوب است و نخل‌های تماشایی، سرتاسر این کرانه از خلیج‌فارس را پوشانده‌اند. در مجموع، سفر به این شهر و بازدید از جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان، می‌تواند تعطیلات هر مسافری را به یک ماجراجویی هیجان‌انگیز و جذاب تبدیل کند.

موقعیت مکانی پارسیان روی نقشه

مسیرهای دسترسی به پارسیان هرمزگان | چطور به پارسیان برویم؟

با سفر زمینی، از طریق ۳ مسیر و نقطه جغرافیایی، متفاوت می‌توانید خود را به شهر دیدنی پارسیان برسانید. بعضی از این مسیرها بسیار جذاب هستند و در هر کیلومتر از جاده، نقاطی جالب و تماشایی را خواهید دید. در ادامه، مسیرهای مختلف دسترسی به پارسیان هرمزگان را معرفی کرده‌ایم.

مسیر اول | بوشهر-عسلویه-پارسیان

این مسیر کوتاه‌ترین مسیر رسیدن به پارسیان است. اگر از طرف استان بوشهر به‌طرف هرمزگان بروید، عسلویه در جنوب بوشهر، همسایه شمالی این شهرستان است و نزدیک به ۶۰ کیلومتر با پارسیان فاصله دارد.

مسیر دوم | بندرعباس-بندر خمیر-بندرلنگه-پارسیان

مسیر دوم مناسب کسانی است که برای بازدید از جاهای دیدنی هرمزگان، از شمال یا شرق وارد استان می‌شوند. در این مسیر از بندرعباس به‌سمت غرب حرکت کنید و با گذشتن از بندر خمیر و بندر لنگه و طی‌کردن ۴۰۰ کیلومتر از شرق شهرستان به آن وارد خواهید شد. خوشبختانه جاذبه‌‎های فراوانی اطراف بندر خمیر و بندر لنگه وجود دارند و در طول مسیر، خسته نخواهید شد.

parsian beach 17

مسیر سوم | شیراز-پارسیان

مسیر شیراز به پارسیان، طولانی‌ترین مسیر از سمت استان فارس است. در این مسیر، می‌توانید از شهر شیراز به‌‌طرف جنوب حرکت کنید و پس از گذشتن از شهرهای جنوبی استان فارس و طی‌کردن حدود ۴۰۰ کیلومتر به پارسیان خواهید رسید.

بهترین زمان بازدید از جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان

بهترین زمان برای سفر و بازدید از دیدنی های پارسیان، نیمه دوم سال است. هرچند هوای پارسیان بسیار مطلوب‌تر از سایر نقاط هرمزگان است، اما به‌دلیل آب‌و‌هوای گرم و شرجی آن، در فصل‌های گرم سال برای افراد غیر بومی، غیر قابل‌ تحمل خواهد بود! پیشنهاد می‌کنیم برای سفر به این شهر بی‌نظیر، فصل زمستان یا اوایل بهار را انتخاب کنید.

جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان

معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی پارسیان هرمزگان

شهر پارسیان، دریا، صخره، دشت و کوه را در کنار هم دارد. این منطقه بهشتی سرشار از چشمه‌های پرآب و جوشان، مزارع سرسبز، روستاهای آباد و نخلستان‌های زیبا است. سواحل شنی از بهترین جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان هستند که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. سواحل صخره‌ای نیز که از تلاقی کوهستان و دریا در طی سال‌های متمادی شکل گرفته‌اند، بی‌نظیر هستند و هر چشمی را به خود خیره می‌کنند. این سواحل در مسافت بیش از ۹۰ کیلومتر در کرانه خلیج‌فارس گسترده شده‌ و قدم‌به‌قدم این شهر رویایی را دیدنی کرده‌اند. در ادامه، به معرفی برخی از مطرح‌ترین جاذبه‌های پارسیان هرمزگان می‌پردازیم.

جاده ساحلی بستانو | مرز کوهستان و دریا

اگر به‌دنبال یک جاده‌ رویایی می‌گردید تا بتوانید از رانندگی در آن، لذت ببرید، به جاده ساحلی بستانو سری بزنید. این ساحل با تلاقی کوهستان و دریا، منظره‌ای باورنکردنی را در مقابل چشمان شما به نمایش می‌گذارد! راه‌رفتن در ساحل شنی و تماشای غروب آفتاب در این ساحل نیز فراموش‌نشدنی خواهد بود. جاده ساحلی بستانو از زیباترین سواحل هرمز و از جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان است که باید یکی از مقصدهای گردشگری هر مسافری باشد.

جاده ساحلی بستانو
  • آدرس:  حد فاصل شهرهای بندر مقام تا بندر بستانو به طول ۵۰ کیلومتر.

تنگه شو تاریکو و چشمه اودبه | شگفتی در دل کوه‌های هرمزگان

اگر به صخره‌نوردی و دره‌نوردی علاقه دارید، به احتمال زیاد علاقه‌مند به تنگه شو تاریکو و چشمه اودبه خواهید شد. در راه رسیدن به این تنگه، مسیر پرپیچ‌و‌خمی را طی خواهید کرد؛ اما هر چه جلوتر می‌روید، هوای داخل آن هم خنک‌تر می‌شود. در مسیر این تنگه، به یک دوراهی خواهید رسید؛ سمت چپ که هموارتر است، به چشمه اودبه می‌رسد. به‌سمت چشمه اودبه، آثار کنده‌کاری‌شده روی دیواره کوه را خواهید دید که به گفته مردم محلی، قدمت زیادی دارند. در پایان مسیر چشمه، رنگ فیروزه‌ای آب و رنگ سبز دیواره‌ها، بسیار دیدنی خواهد بود و می‌توانید از منظره کوه همراه با صدای جریان آب و طبیعت لذت ببرید.

اگر سمت راست مسیر که سنگ‌های بزرگی در ابتدای آن ریزش کرده‌اند را انتخاب کنید، به تنگه شو تاریکو می‌رسید که البته مسیر طولانی‌تری دارد‌. در قسمت‌های پایانی تنگه، نور آفتاب کمتر دیده خواهد شد و دلیل نام‌گذاری این تنگه نیز همین است. در انتهای مسیر، حوضچه‌های فیروزه‌ای و سبز با چشمه‌های جوشان، در میان بوته‌های انبوه و خزه‌ها، منظره‌ای رویایی می‌سازند. وجود ماهی‌های کوچک درون آب این تنگه نیز توجه شما را جلب خواهد کرد. از طرفی، صدای پرندگان پیچیده در دالان‌های تنگه، شما را غرق در لذت و آرامش می‌کند. تنگه شو تاریکو از برجسته‌ترین جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان است.

تنگه شو تاریکو
  • آدرس: ۳۰ کیلومتری شرق شهر پارسیان.

تنگه و آبشار بوچیر | آبشاری در قلب کویر

تنگه و آبشار بوچیر از دیگر دیدنی های پارسیان است که در قلب منطقه‌ای کویری و گرم واقع شده و در لیست بهترین مقاصد دره‌نوردی ایران به حساب می‌آید. مسیر رسیدن به این دره، سراسر هیجان و ماجراجویی است و نیاز است که هم از صخره بالا بروید و هم در آب شنا کنید. البته برای بازدید از این تنگه که از عمیق‌ترین تنگه‌های ایران است، باید شناگر خوبی باشید یا حتما از جلیقه و تیوپ‌های مناسب استفاده کنید. مسیر رسیدن به آبشار بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود و روی دیواره‌های تنگه، قندیل‌ها و سنگ‌هایی جالب با اشکال عجیب‌وغریب خواهید دید که راه‌ را برای شما جذاب‌تر خواهند کرد.

تنگه و آبشار بوچیر
  • آدرس: در ۳۴۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس و ۶۳ کیلومتری شهر پارسیان.

ساحل مکسر | بکرترین ساحل صخره‌ای ایران

ساحل مکسر منطقه‌ای منحصربه‌فرد با محیطی بکر است. صخره‌های صیقل‌خورده بزرگ و کوچک این ساحل، در قاب عکاسان زیادی جای گرفته و آن را به یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های پارسیان تبدیل کرده‌اند. این صخره‌های بی‌مانند به تندیس‌های طبیعی شباهت دارند و در کنار نواری از شن‌های نرم، ظاهری جذاب و متفاوت به ساحل داده‌اند. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید ماهی‌های ریز، سفره‌ماهی‌ و عروس‌های دریایی را در بخش‌های کم‌عمق ساحل تماشا کنید. همچنین گوش‌ماهی و صدف نیز در میان شن‌های ساحل یافت می‌شوند. عکاسی، پیاده‌روی در ساحل، شنا و غواصی از تفریحاتی هستند که در ساحل مکسر می‌توانید انجام دهید.

ساحل مکسر
  • آدرس: استان هرمزگان، شهرستان بندر لنگه، بخش شیبکوه، ۱۰ کیلومتری غرب بندر مقام.

گردنه عشاق | مقصد عاشقان ایران‌زمین

برای توصیف گردنه عشاق، می‌توانیم از صخره‌های خارق‌العاده با اشکال عجیب، سواحلی با شن‌های طلایی و چشم‌انداز دریای بی‌کران آبی آن بگوییم. دیدن طلوع و غروب خورشید از لابه‌لای صخره‌های زیبای گردنه عشاق، بدون شک تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای‌تان خواهد بود. محبوبیت و زیبایی این گردنه به‌قدری است که بسیاری از جوانان، برای گرفتن فیلم‌ و عکس‌های عاشقانه‌ خود در مهم‌ترین روز زندگی‌شان، به آن سفر می‌کنند. در گردنه عشاق که از بهترین جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان است، در کنار فعالیت و تفریحات دریایی، می‌توانید برای صخره‌نوردی در بافت فسیلی مرجانی که عمر چند‌میلیون‌ساله دارند نیز اقدام کنید و تجربه‌ای به‌یاد‌ماندنی برای خود رقم بزنید.

گردنه عشاق
  • آدرس:  شهر پارسیان، غرب بندر مقام و ساحل مکسر.

دشت گود کناردان | بهشتی پایان‌ناپذیر

طبیعت سرسبز گود کناردان چشم‌اندازی زیبا و وسیع ایجاد می‌کند و هر چه جلوتر می‌روید، تنها پوشش گیاهی گسترده همراه با درختان نخل را خواهید دید. برای لذت‌بردن بیشتر از منطقه گود کناردان که از زیباترین جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان به حساب می‌آید، می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی این ناحیه ساکن شوید و از هیاهو و شلوغی زندگی روزمره مدتی دور باشید. بازدید از این منطقه می‌تواند آرامش خاصی را به مسافرانش هدیه دهد و خاطره‌ای ماندگار را ثبت کند.

دشت گود کناردان
  • آدرس: دهستان مهرگان بخش مرکزی شهرستان پارسیان.

غار گیری کنار | غاری ساخته دست انسان‌ها

این غار شگفت‌انگیز یا به تعبیری بهتر، این تونل، ساخته‌شده توسط روستاییان ساکن روستای بهده، یکی از روستاهای داخل شهر پارسیان در حدود ۱۰ قرن پیش است که به‌منظور انتقال آب، ساخته و مورد استفاده قرار گرفته شده است. امروزه این غار به‌عنوان یک اثر تاریخی و گردشگری در لیست جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان قرار دارد. زیبایی و عظمت غارگیری کنار حیرت‌آور است و سخت‌کوشی مردمان قدیم این دیار، شما را متعجب خواهد کرد. دمای هوای داخل غار نیز به‌شدت مطبوع و خنک است و به‌راحتی می‌توانید از آن بازدید کنید. سقف غار دارای حفره‌هایی است که باعث تابیدن نور آفتاب به درون غار شده و صحنه‌های بکری را برای عکاسی به وجود می‌آورند.

غار گیری کنار
  • آدرس:  شهر پارسیان، ۴۰ کیلومتری روستای بهده.

روستای بهده | روستایی به قدمت تاریخ

روستای بهده که قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد، علاوه‌بر چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیبا، بسیاری از آثار باستانی گوناگون و دیدنی‌ را در خود جای داده است. در این روستا، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصربه‌فردی وجود دارند. یکی از این جاذبه‌ها، غاری به اسم غار گیری است که در شمال روستا قرار دارد. غار گیری حدود ۱۰ ‌هزار سال پیش به‌دست ساکنان باستانی این منطقه ساخته شده ‌است و در نزدیکی آن، آب‌انباری قدیمی وجود دارد.

در غرب روستای بهده نیز قلعه‌ای خشتی و قدیمی قرار دارد که در آن، کتیبه‌ها و دست‌نوشته‌های متعلق به دوران صفویه کشف شده و دیدن آن‌ها نیز خالی از لطف نیست. پیشینه‎ این قلعه به  حداقل ۴۰۰ سال پیش می‌رسد. در اطراف قلعه نیز چشمه‌هایی با نام‌های شمس و فاریاب وجود دارند. چشمه او سیاه هم از دیدنی‌ترین جاذبه‌های بهده و مکانی عالی برای عکاسی و ثبت لحظه‌های خاص است.

روستای بهده
  • آدرس: دهستان مهرگان، بخش مرکزی شهرستان پارسیان.

شهر کوشکنار | گنجینه‌ای از شگفتی‌ها

شهر کوشکنار به‌دلیل سواحل آفتابی با چشم‌اندازهایی دل‌فریب، هوای عالی، جزیره‌های فراوان، تپه‌های شنی و ترکیب پدیده‌های طبیعی دریا، کوه و دشت، باعث شده تا این منطقه به‌‌عنوان یکی از جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان و ناحیه اکوتوریسم کشور در تمام فصول سال شناخته شود. مجموعه تفریحی-گردشگری تبن، از دیگر جاذبه‌های این شهر است که در آن می‌توانید از تماشای کوه‌های سنگی با اشکال عجیب و جالب، تماشای دریای بی‌کران از بالای تپه‌های بلند، انواع تفریحات آبی و دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی در ساحل لذت ببرید. قسمتی از این مجموعه بین ساحل و کوهستان قرار دارد که این ناحیه، خود نیز زیبایی و جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

شهر کوشکنار
  • آدرس: جنوب‌غربی‌ترین نقطه‌ استان هرمزگان، در بخش کوشکنار شهرستان پارسیان.

بندر تبن | از زیباترین ساحل‌های هرمزگان

بندر یا ساحل تبن، یکی از گوهرهای درخشان سواحل استان هرمزگان و از دیدنی های پارسیان است. وجود کوه‌های مریخی در کرانه این ساحل تماشایی و تلاقی این کوه‌ها با خلیج‌فارس، سواحل صخره‌ای و ماسه‌ای زیبایی ساخته و این منطقه را تبدیل به یکی گزینه‌های طلایی برای بازدید کرده است. ساحل تبن با آب‌های کریستالی، شن‌های سفید، حوضچه‌های شفاف و صخره‌های مرجانی، گردشگران زیادی را به خودش جذب کرده و بی‌شک به یکی از به‌یادماندنی‌ترین بخش‌های سفرتان تبدیل خواهد شد.

بندر تبن
  • آدرس: ۸ کیلومتری کوشکنار. 

ساحل الپی | با آب زلال و شن‌های طلایی

ساحل رویایی الپی از بکرترین جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان به حساب می‌آید و در منطقه کوشکنار واقع شده است. جالب است بگوییم ساحل الپی مکانی امن برای لاک‌پشت‌ها است و هر ساله تعداد زیادی از لاکپشت‌ها در این ساحل تخم‌ریزی می‌کنند. آب زلال و شفاف ساحل الپی، هر کسی را برای شنا و تن‌به‌آب‌زدن وسوسه می‌کند. ساحل شنی این منطقه، مکانی عالی برای قدم‌زدن و دوری از شلوغی‌های روزمره است و آرامش خاصی را برای شما ایجاد می‌کند. خوب است بدانید فاصله‌ ساحل الپی از بندر تبن، تنها ۲ کیلومتر است. به‌دلیل نبودن مسیر و آسفالت منتهی به ساحل الپی، بعد از بازدید از بندر تبن، می‌توانید با ماشین یا موتورهای مخصوص و مجهز به این ساحل بروید.

ساحل الپی
  • آدرس: کوشکنار، جاده بندر تبن.

پنجره خلیج فارس | قاب ابدی به سمت خلیج همیشه فارس

پنجره خلیج‌فارس در قلب صخره‌های بالادست بندر تبن قرار دارد؛ قابی صخره‌ای در دل کوه که آرامش عجیبی بر آن حکم‌فرماست. دیدن غروب یا طلوع خورشید روبه‌روی دریای خلیج‌فارس به‌قدری زیباست که همه‌ساله، گردشگران زیادی برای دیدن این صحنه و عکاسی روانه آنجا می‌شوند. قاب این پنجره که از مهم‌ترین دیدنی‌ های پارسیان به حساب می‌آید،  نمایی تماشایی‌تر از سواحل شنی و دریای نیلگون را به نمایش می‌گذارد.

پنجره خلیج فارس
  • آدرس: ۶۰ کیلومتری شرق عسلویه و ۴۳۰ کیلومتری غرب بندرعباس، شهر پارسیان، کوشکنار، پارک ساحلی تبن، اسکله تبن.

پارک ملی نایبند | زیستگاه گونه‌های ارزشمند

پارک ملی نایبند که به‌عنوان اولین پارک ملی دریایی کشور نیز شناخته می‌شود، نقطه اتصال کوه‌های عسلویه به خلیج‌فارس است و از بهترین دیدنی های پارسیان  به شمار می‌آید. این مکان زیستگاه گونه‌های جانوری متنوعی نظیر روباه، خرگوش، گرگ، قوچ، میش، خرچنگ و انواع نهنگ‌ها و دلفین‌ها است. شنای دسته‌جمعی کوسه‌ماهی‌ها و شیرجه دلفین‌ها از صحنه‌های بسیار زیبای طبیعی آب این پارک هستند. جنگل‌های حرا نیز از بخش‌های دیدنی پارک ملی نایبند محسوب می‌شود که از درختان ریشه‌کرده داخل آب تشکیل شده است. این درختان هنگام جزرومد، کامل درون آب فرو می‌روند و پس از اتمام آن، همچنان استوار و زیبا پابرجا هستند. قایق‌رانی در بین شاخ‌وبرگ‌های این درختان، بی‌شک تجربه‌ای متفاوت خواهد بود.

پارک ملی نایبند
  • آدرس: در دو استان بوشهر (بخش عسلویه شهرستان کنگان) و هرمزگان (شهرستان پارسیان بخش کوشکنار).
  • شهر پارسیان | پنجره‌ای به دل طبیعت ایران

شهر پارسیان؛ سرزمین نخل و دریا!

در نهایت، پارسیان هرمزگان با داشتن جاذبه‌های بی‌شمار طبیعی و تاریخی، خود را به‌عنوان یکی از مقاصد برتر گردشگری در ایران معرفی کرده است. از جزایر حیرت‌انگیز با صخره‌ها و سواحل رنگارنگ و بازارهای محلی شلوغ گرفته تا تنگه‌ها و کوه‌های زیبای منطقه، برای جست‌و‌جو و تماشای این شهر زیبا همگی دعوت‌نامه‌ای هستند. می‌توانید بلیط هواپیما به یک شهر نزدیک پارسیان رزرو کنید و راهی این شهر شوید یا با خودروی شخصی سفر کنید. برای اقامت نیز می‌توانید از هتل های داخلی انتخاب کنید.

اگر شما هم علاقه‌مند به سفر‌کردن و کسب تجربه‌های منحصربه‌فرد هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما بازدیدی از جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان داشته باشید. شما برای سفر به پارسیان هرمزگان، کدام جاذبه را برای بازدید در اولویت‌ خود قرار داده‌اید؟ جای کدام جاذبه‌ها در این لیست خالی‌ست؟ در بخش نظرات برای ما بنویسید.

سوالات متداول جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان

مهم‌ترین جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان کدامند؟

تمام بندرها و ساحل‌های پارسیان، دیدنی هستند؛ اما می‌توان گفت تنگه شو تاریکه و گردنه عشاق از مهم‌ترین جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان به حساب می‌آیند.

جاذبه‌های طبیعی پارسیان هرمزگان کدامند؟

پارسیان هرمزگان جاذبه‌های طبیعی بی‌شماری مانند ساحل الپی، بندر تبن، ساحل مکسر و … دارد.

جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان در بهار کدامند؟

پارک ملی نایبند و جاده ساحلی بستانو از جاهای دیدنی این شهر در فصل بهار محسوب می‌شوند.

بهترین زمان بازدید از جاهای دیدنی پارسیان هرمزگان چه زمانی است؟

فصل زمستان یا اوایل بهار، بهترین زمان بازدید از پارسیان هرمزگان است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید