معمولا مردم جشن سال نو میلادی را با جشن کریسمس اشتباه می‌گیرند؛ اشکالی هم ندارد ولی به هر حال، این دو جشن مناسبت‌های مختلفی هستند که از قضا در تاریخ‌هایی نزدیک به هم برگزار می‌شوند. فلسفه سال نو با تولد حضرت مسیح (ع) متفاوت است و این دو رویداد بیشتر به خاطر نزدیک بودن تاریخ‌هایشان، معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. حالا ما یک بار برای همیشه در این مطلب از مجله گردشگردی فلای تودی، قصد داریم تا درباره جشن سال نو میلادی، ماهیتش و تفاوت آن با کریسمس برایتان بگوییم. پس، با ما همراه باشید.

جشن سال نو میلادی | آغاز سالی جدید برای جهانیان

در آغاز سال نو مسیحی، جشنی برگزار می‌شود که به آن سال نو میلادی می‌گویند. همزمان با شروع این جشن، سال میلادی عوض شده و تقویم یک سال جلوتر می‌رود. شب آخر ماه دسامبر و ثانیه‌های آغازین یکم ماه ژانویه، زمان آغاز سال جدید میلادی است. البته نزد بعضی از اقوام و ملل، این تاریخ متفاوت است و دلیل آن هم به تفاوت‌های فرهنگی و سنت‌های اقوام مختلف با یکدیگر برمی‌گردد.

برای مثال، کشورهای اروپایی و آمریکایی، جشن سال نو میلادی را در اول ژانویه (۱۱ دی) برگزار می‌کنند اما در مقابل بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی با وجود این که سال نو میلادی را هم جشن می‌گیرند ولی جشن اصلی آنها، طبق سنت‌هایشان در زمان مخصوص به خود برگزار می‌شود.

سال نو میلادی در بسیاری از کشورهای با تزئین درخت کاج، برپایی بازارهای بزرگ کریسمس، هدیه دادن، آتشبازی و… جشن گرفته می‌شود. البته در برخی از کشورهای رسوم جشن سال نو میلادی کمی متفاوت است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

سال نو میلادی در روسیه

در روسیه با آغاز ماه دسامبر، دو شخصیت باباسرما و دختر برفی در بسیاری از مراسم حاضر شده و به اجرای برنامه می‌پردازند. مردم کارهای نیمه تمام خود را تمام می‌کنند و پس از سخنرانی رئیس جمهور درباره سالی که گذشت برای لحظه تحویل سال آماده می‌شوند.

سال نو میلادی در ارمنستان

در ارمنستان شب سال نو با مقدار بسیار زیادی خوراکی و نوشیدنی آغاز می‌شود و پس از برگزاری مراسم خانوادگی، جشن و پایکوبی به خیابان‌ها کشیده می‌شود و تا صبح ادامه دارد. پرشکوه‌ترین بخش ماجرا، تزئین درخت کاج ۴۰ متری در میدان جمهوری ایروان است که هر ساله توسط شهرداری این شهر صورت می‌گیرد.

سال نو میلادی در انگلستان

در انگلستان رعایت رسوم بسیار مهم است و تقریبا تمام مردم به این رسوم پایبند هستند. آتش بازی جز جدانشدنی مراسم شب سال نو در انگلستان به شمار می‎‌رود. در انگلیس مردم درست قبل از نیمه شب سال نو میلادی، دست در دست هم سرود سنتی مخصوص این مناسبت را می‌خوانند. آنها سپس شماره معکوس را شروع کرده و پس از اینکه ساعت نیمه شب را نشان داد، جشن سال نو میلادی را آغاز می‌کنند.

سال نو میلادی در آلمان

شاید بزرگ‌ترین مهمانی فضای باز در شب سال نو میلادی در برلین برگزار شود. این جشن بزرگ هر سال در دروازه براندنبرگ برپا شده و در حدود یک میلیون نفر از سراسر دنیا خودشان را در این شب به این شهر می‌رسانند تا در آن شرکت کنند.

سال نو میلادی در استرالیا

در این کشور تمایل بیشتر مردم بر این است که در شب سال نو غذاهای دریایی بخورند و آتش بازی نیز از مراسم پرشکوه مردم محسوب می‌شود. تماشای آتش‌بازی در ساحل از بخش‌های جذاب جشن سال نو میلادی در استرالیا به شمار می‌آید.

سال نو میلادی در ژاپن

در ژاپن بر خلاف کشورهای غربی شب سال نو را به دور از هیاهو و در کنار خانواده می‌گذرانند. از جمله کارهایی که مردم ژاپن در این شب انجام می‌دهند، تماشای مسابقات تلویزیونی خوانندگی، مسابقه دو، پخت غذاهای خاص و دعا در معابد است.

جشن سال نو میلادی به همراه خانواده

آیا جشن سال نو میلادی در تمام کشورها برگزار می شود؟

با این که قرن‌هاست که تقویم میلادی مرجعی جهانی برای برگزاری رویدادهای بین‌المللی و تنظیم مناسبات جهانی محسوب می‌شود اما، همچنان بسیاری از کشورها از تقویم سنتی خود استفاده می‌‌کنند.

مثلا سال نو ایرانی در فروردین و آغاز فصل بهار است و آغاز سال نو چینی‌ها و مناطق دیگری مثل سنگاپور، مالزی، اندونزی، کره جنوبی، کره شمالی، تایلند، تایوان، فیلیپین، هنگ کنگ و مغولستان در زمستان و بین ۲۱ ژانویه تا ۲۱ فوریه (بهمن تا اسفند) برگزار می‌شود.

آغاز سال نو میلادی ۲۰۲۲ چه روزی است؟

سال نو میلادی اول ژانویه مصادف با ۱۱ دی ماه برگزار می‌شود. ۳۱ دسامبر هر سال، آخرین روز سال است و جشن سال نو میلادی، از ساعت ۱۲ شب شروع می‌شود. در بیشتر کشورهای جهان در این شب جشن‌های سراسری برگزار شده و مردم در کنار هم، به جشن و پایکوبی می‌پردازند. شما هم می‌توانید با خرید بلیط هواپیما از فلای تودی خودتان را به هر مقصدی که دوست دارید مثل استانبول یا دبی برسانید و در این جشن‌ها شرکت کنید.

جشن های سال نو میلادی

چرا سال نو میلادی در زمستان آغاز می‌ شود؟

سال نو میلادی، ابتدا در ماه مارس برگزار می‌شد اما در نهایت رومی‌ها ماه ژانویه را جایگزین این ماه کردند. اما اینکه چرا و چطور زمستان به جای بهار، مبدا سال نو مسیحی شد را در ادامه توضیح خواهیم داد. تقویم میلادی از تقویم رومیان اقتباس شده و این تقویم خود برگرفته از تقویم یونانی‌هاست. این تقویم در ابتدا بر اساس تغییرات ماه‌ها تنظیم شده بود و تنها ۳۰۴ روز داشت؛ اما بعدها و با اصلاحاتی که ۷۵۳ سال قبل از میلاد مسیح روی آن انجام شد، بعضی از ماه‌ها ۳۰ و بعضی دیگر، ۳۱ روزه شدند. 

اما این تغییرات به همین جا محدود نشد؛ در سال ۷۱۳ قبل از میلاد و به دستور پادشاه وقت روم، دو ماه ژانویه و فوریه هم به تقویم اضافه شدند و به این صورت، تقویم رومیان، ۱۲ ماه شد.

همه چیز درباره جشن آغاز سال نو میلادی

اما درباره این که چرا ماه ژانویه و زمستان به عنوان آغاز سال نو میلادی در نظر گرفته شدند؛ دو نظریه مطرح می‌شود. بر اساس نظریه اول، با توجه به این که امپراتوری روم، روز ۱۵ مارس (۲۶  اسفند) را آغاز دوره جدید امور مملکتی در نظر می‌گرفت، این روز آغاز سال جدید هم شناخته می‌شد. البته بعدها زمانی که تقویم ژولیانی تنظیم شد، از سال ۴۶ میلادی، اول ژانویه را زمان آغاز سال نو در نظر گرفتند.

کسانی که با نظریه دوم موافقند، تحلیل دیگری دارند. آنها می‌گویند نام ماه مارس که برگرفته از ایزد رومی آرس (Martis) یعنی خدای جنگ یونان باستان است؛ با ماه ژانویه که نامش که از ژانوس (Ianuarius)، ایزد درها و دروازه ها می‌آید، عوض شده است.

آنها معتقدند که در میان رومی‌ها مدتی این بحث وجود داشته که چرا باید ماهی که سال نو از آن شروع می‌شود؛ نام یک الهه جنگ باشد؟ به همین دلیل، بعد از مدتی بحث و جدل، نخستین ماه سال را به امید صلح و دوستی، ژانویه یعنی گشایش و پیروزی اعلام کردند.

بعد از مدتی هم که مسیحیت در روم رواج پیدا کرد، ژانویه در سراسر امپراطوری روم به عنوان سال نو میلادی انتخاب شد. هر چند که همین واقعه باعث شد تا بعضی‌ها تولد عیسی مسیح (ع) را ۲۵ دسامبر و برخی دیگر، آن را در ۶ ژانویه جشن بگیرند.

فرق کریسمس و سال نو میلادی چیست؟

کریسمس، جشنی است که در ۲۴ دسامبر هر سال به مناسبت تولد عیسی مسیح برگزار می‌شود و سال نو، رویدادی در روز هفتم کریسمس است که به عنوان پایان سال قبل و آغاز سال نو میلادی جدید، جشن گرفته می‌شود.

شب جشن سال نو میلادی

کریسمس جشنی با درون مایه مذهبی است، اما سال نو، رویدادی جهانی و تقویمی مشترک میان بسیاری از ملل محسوب می‌شود. قبل‌تر در مطلبی کامل و جامع در مجله گردشگری فلای تودی درباره کریسمس و آداب و رسوم آن برایتان گفته‌ایم؛ مطالعه آن را به شما توصیه می‌‎کنیم.

سال نو میلادی مبارک!

جشن سال نو میلادی یا کریسمس، هر کدام بهانه‌ای برای دور هم بودن و جشن گرفتن در سراسر جهان هستند و همین با هم بودن، زیباست. به همین مناسبت بسیاری از افراد برای سفر در کریسمس از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی می‌کنند. حتی بسیاری از ایرانی‌ها به مقاصد محبوبی مانند پاریس، استانبول و دبی برای شرکت در جشن‌ها و استفاده از حراجی های کریسمس می‌روند.

شما دوست دارید که امسال جشن سال نو میلادی در کدام کشور باشید؟

سوالات متداول درباره جشن آغاز سال نو میلادی

آیا خوراکی خاصی برای شب سال نو میلادی وجود دارد؟

بسته به اینکه این مراسم در چه شهر و کشوری برگزار شود، خوارکی‌های خاصی برای این شب وجود دارند. اما بوقلمون شکم پر، پوره سیب زمینی و سبزیجات از غذاهای مرسوم کریسمس هستند.

بلک فرایدی چند روز قبل از سال نو برگزار می‌شود؟

حدودا یک ماه قبل از شب سال نو و در آخرین جمعه ماه نوامبر (۲۵ نوامبر) در بسیاری از کشورهای جهان، حراج بزرگ بلک فرایدی برگزار می‌شود.

تفاوتی میان قیمت بلیط هواپیما و رزرو هتل در شب سال نو با باقی ایام وجود دارد؟

معمولا در این شب‌ها قیمت‌ها بیشتر از باقی ایام سال است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم. خرید بلیط هواپیما برای سفرهای خارجی در کریسمس را حداقل یک تا دو ماه زودتر انجام دهید.

2 نظرات

  1. والا قرن ها نیست که سال میلادی شده سال بین المللی. از انقلاب صنعتی به این ور که اروپایی ها خودشون را به زور چپوندن توی کشورهای ما شروع شده.

    • سلام ستاره عزیز
      درسته. سال میلادی مرجعی برای هماهنگی و یکسانی تاریخ بین کشورهای دنیاست. اما ما همچنان تاریخ شمسی و آداب و رسوم زیبای خودمون مثل نوروز رو داریم و باید بتونیم خوب حفظش کنیم.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید