ایران جایی است که برای هر سلیقه‌ای یک سفر کنار گذاشته است. می‌توانید با جستجویی ساده و کوتاه در اینترنت، مکان‌هایی را پیدا کنید که همتای کشورهای خارجی هستند، اما به اندازه آن‌ها شناخته‌شده نیستند. اگر اهل ماجراجویی هستید، این بار پیشنهاد منحصربه‌فردی برای شما داریم. نظرتان درباره سفر به صورتی‌ترین نقطه ایران چیست؟ جایی که زمین صورتی و آسمان آبی روشن با رگه‌های صورتی است و پرندگانش صورتی هستند؟! حتما با خودتان می‌پرسید مگر داخل ایران هم چنین جایی وجود دارد؟ باید بگوییم بله. دریاچه مهارلو شیراز همانجایی است که در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی به شما معرفی خواهیم کرد تا مقصد سفر بعدی‌تان باشد.

درباره دریاچه مهارلو شیراز

تالاب مهارلو از توابع سروستان در استان فارس که در میان عموم مردم با عنوان دریاچه مهارلو شناخته می‌شود، با ۲۴ هزار هکتار مساحت یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری ایران است. مسافرانی که به شیراز سفر می‌کنند حتما بازدید از این دریاچه را در برنامه سفرشان قرار می‌دهند. این دریاچه جزو مناطق شکار ممنوع مهارلو شیراز به شمار می‌رود.

درباره دریاچه مهارلو شیراز

نکته جالب توجه اینجاست که این دریاچه، فصلی است و در فصل تابستان بخش زیادی از آن خشک شده و به یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران تبدیل می‌شود؛ اما در فصل پاییز و زمستان به خاطر بارش‌های جوی مجدد بارگیری شده و حیات به جریان صورتی تالاب بازمی‌گردد.

آب دریاچه مهارلو از سیلاب‌های غربی شیراز که توسط رودخانه خشک شیراز، چناراه و سلطان‌آباد جمع و به سمت مهارلو ریزش دارد، تامین می‌شود. همچنین چشمه‌های متعددی در اطراف این تالاب وجود دارد که درنهایت به مهارلو ختم می‌شوند.

این دریاچه زیستگاه پرندگان مهاجر و پناهگاه حیات‌وحش است و با سفر به آنجا می‌توانید پرندگانی چون آنقوت، فلامینگو، تنجه، انواع کاکایی، گیلانشاه بزرگ، سلیم کوچک، انواع آبچلیک‌ها، حواصیل، اردک سرسبز و مرغابی را از نزدیک ببینید. همچنین در کنار دریاچه حیوانات وحشی همچون شغال، کفتار، گربه وحشی و روباه نیز زندگی می‌کنند.

ویژگی های دریاچه مهارلو شیراز

تاریخچه دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه صورتی مهارلو در شیراز نام‌های متعددی ازجمله مهلو، مهلویه و ماهلوبه دارد و در گذشته آن را جنکال یا دریاچه نمک هم می‌نامیدند. جغرافیدانان و سفرنامه‌نویسان بزرگ‌ تاریخ نیز از این دریاچه در کتاب‌هایشان نام برده‌اند، برای مثال اصطخری و ابن‌بطوطه دریاچه مهارلو را جمکان و ابن بلخی و حمدالله مستوفی آن را ماهلویه نامیده‌اند.

دریاچه مهارلو شیراز

عمر دریاچه مهارلو شیراز به ۲۰ هزار سال می‌رسد و از حدود هزار سال پیش، نمک‌های این رودخانه شروع به انباشت کرده و امروزه در دو حالت دریاچه آبی و دریاچه نمک پذیرای مسافران ماجراجویان است. درباره نام کنونی این دریاچه باید گفت که چون در نزدیکی آن، روستایی به نام مهارلو وجود دارد، در گذر زمان همین نام بر دریاچه نیز گذاشته شده است.

BET RESTRANTS OF SHIRAZ 1 معروفترین رستوران های شیراز

دریاچه مهارلو شیراز کجاست ؟

دریاچه مهارلو بدون شک در فهرست بهترین جاهای دیدنی شیراز قرار می‌گیرد. این دریاچه طبق تقسیمات کشوری در بخش کوهنجان شهرستان سروستان استان فارس قرار گرفته و فاصله کمی با شهر شیراز دارد. راه دسترسی به دریاچه مهارلو این است که به ۶۰ کیلومتری جاده شیراز به فسا بروید. این دریاچه حدود ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز بوده و فاصله نزدیکی با دشت گل یا روستای مهارلو دارد. فاصله دریاچه مهارلو تا شیراز با ماشین شخصی و بدون ترافیک ۳۰ دقیقه است و روستای مهارلو بعد از دریاچه قرار دارد و اگر می‌خواهید خودتان را به این روستا برسانید باید از شیراز حدود ۱ ساعت رانندگی کنید. این مکان دیدنی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود در سمت جنوب نقشه ایران بوده و می‌توانید در طول سفرتان به شیراز آن را ببینید.

دریاچه مهارلو شیراز کجاست

چرا دریاچه مهارلو صورتی است؟

آب دریاچه مهارلو برخلاف سایر دریاچه‌های ایران به رنگ صورتی است و دلیل آن هم به نوعی جلبک در آب دریاچه باز‌می‌گردد. این جلبک‌ها که سالینا نام دارند، با گرم‌شدن هوا باعث افزایش غلظت نمک آب دریاچه می‌شوند، به‌نوعی آن‌ها نوع کلرید سدیم- منیزیم و سولفات سدیم داخل آب را تغییر می‌دهند؛ درنتیجه رنگ آب دریاچه به‌جای آبی به رنگ صورتی مایل به قرمز در‌می‌آید.

دریاچه مهارلو شیراز

جالب است بدانید که این جلبک به‌خاطر نور زیاد و شوری بیش از حد آب در این دریاچه رشد می‌کند و هیچ خطری برای محیط زیست ندارند و حتی خوراک میگوهای آب شور، آرتمیای یک سانتی‌متری یا فلامینگوهای مهاجر هستند.

Traditional Houses of Shiraz بهترین اقامتگاه های بومگردی شیراز

آب و هوای دریاچه مهارلو شیراز

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، دریاچه مهارلو در فصول گرم سال آب خود را از دست می‌دهد؛ پس مهم است که بدانید در سفرتان می‌خواهید یک دریاچه پرآب ببینید یا به تماشای دریاچه نمک بروید. از ابتدای فصل پاییز تا نیمه‌های اردیبشهت بهترین فصل سفر به دریاچه مهارلو برای بازدید است، چراکه پرآب‌ترین حالت آن را خواهید دید و هوا نیز خنک و بسیار دلپذیر است.

اگر هم گرمای هوا شما را چندان آزار نمی‌دهد و می‌خواهید صورتی‌ترین حالت دریاچه را ببینید بهتر است سفرتان را به تابستان موکول کنید. البته در این زمان شما می‌توانید از بخش‌های نمکی دریاچه تصاویر زیبایی به یادگار ثبت کنید و قسمت‌هایی که هنوز آب در آن‌ها وجود دارد را با صورتی پررنگی مشاهده کنید.

مسیرهای دسترسی به دریاچه مهارلو شیراز

برای رسیدن به دریاچه مهارلو باید از خودرو استفاده کنید؛ البته جای نگرانی نیست. اگر با هواپیما یا قطار به شیراز سفر کرده‌اید به‌راحتی می‌توانید همراه تورهای گردشگری شوید یا خودتان ماشین اجاره کرده یا با تاکسی به آن‌جا بروید و بازگردید. برای رفتن به این دریاچه باید از شیراز به سمت جاده فسا حرکت کنید و حدود ۶۰ کیلومتر برانید تا به روستای مهارلو یا دشت گل که دریاچه نیز همانجاست، برسید.

مسیرهای دسترسی به دریاچه مهارلو شیراز

وضعیت دریاچه مهارلو برای سکونت

سکونت در دریاچه مهارلو شیراز به طور کلی ممنوع است؛ چراکه این منطقه جزء حیات‌وحش شیراز محسوب می‌شود. به علاوه شرایط محیط‌زیستی دریاچه به شما اجازه نمی‌دهد که بتوانید برای مدت زمان طولانی در آنجا اقامت داشته باشید یا کمپ بزنید. متاسفانه این دریاچه امروزه با خطرات محیط‌زیستی و خشکی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

وضعیت دریاچه مهارلو برای سکونت

سفر به شیراز و دریاچه صورتی‌ اش

شیراز شهر عشق و شور و شعر است؛ جایی که می‌توانید انواع زیبایی‌ها را در آن ببینید و لذت ببرید. در نزدیکی شیراز دریاچه‌ای وجود دارد که یکی از متفاوت‌ترین نقاط ایران است؛ دریاچه صورتی مهارلو. این تالاب که دریاچه صورتی ایران معروف شده محل زیست حیات وحش و پرندگان مهاجری همچون فلامینگو است. آب این دریاچه به‌دلیل وجود یک نوع جلبک خاص به رنگ صورتی درآمده و به دلیل فصلی بودن، در تابستان بیشتر آب آن تبخیر شده و به کانسار نمک تبدیل می‌شود. اگر تاکنون این نقطه را از نزدیک دیده‌اید، برای ما از تجربه صورتی‌ترین نقطه ایران بگویید.

سوالات متداول درباره دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه مهارلو کجاست؟

دریاچه مهارلو طبق تقسیمات کشوری در بخش کوهنجان شهرستان سروستان استان فارس و ۱۸ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد.

مسیر دسترسی به دریاچه مهارلو چگونه است؟

برای رسیدن به دریاچه مهارلو باید از شیراز وارد جاده فسا شوید و حدود ۳۰ دقیقه رانندگی کنید تا به دریاچه برسید. همچنین با حدود ۱ ساعت رانندگی می‌توانید به روستای مهارلو یا دشت گل برسید.

چرا رنگ دریاچه مهارلو صورتی است؟

نوعی جلبک به نام سالینا در دریاچه مهارلو شیراز زیست می‌کند که با گرم‌شدن هوا باعث افزایش غلظت نمک آب دریاچه و تغییر رنگ آن به صورتی مایل به قرمز می‌شود.

آیا می‌توان در دریاچه مهارلو شنا کرد؟

خیر. آب این دریاچه بسیار شور بوده و نمی‌توان در این مکان کمپ یا شنا کرد.

آیا دریاچه مهارلو همیشه پر آب است؟

خیر. دریاچه مهارلو در شیراز یک دریاچه فصلی است و در فصل تابستان به دلیل کاهش سطح آب به کانسار نمک تبدیل می‌شود. این تالاب در فصل پاییز و زمستان مجدد آبگیری شده و به وضعیت سابق بازمی‌گردد.

21 نظرات

      • ضمنا فاصله دریاچه نمک مهارلوی سروستان تا شیراز با خودروی شخصی حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بیشتر نیست. و از شروع دریاچه جزء منطقه استحفاظی شهرستان سروستان میباشد. البته در گذشته حدود ۲۰ سال قبل چون سروستان جزء حوزه ۱۸ شیراز محسوب می‌شد دریاچه نمک را بنام دریاچه نمک مهارلوی شیراز می‌شناختند ولی از زمان جدا شدن سروستان از شیراز و تبدیل به شهرستان شدن سروستان دریاچه نمک مهارلو جزء منطقه استحفاظی سروستان قرار گرفته است. البته فاصله دریاچه تا شیراز خیلی نزدیکتر از فاصله آن تا سروستان میباشد و همین مسئله باعث شده که مردم سروستان خیلی به ندرت جهت گردش بسمت دریاچه نمک مهارلو بیایند. ضمنا اگر مسؤلین مربوطه نسبت به کاشت درختانی که با شرایط زمین آنجا جوابگو بود اقدام می‌کردند البته وضعیت بکر و طبیعی منطقه را دستخوش سیاست اقتصادی در نیاورند خیلی زیباتر و گردشگر پسندتر میشد.

        • سلام دوست عزیز
          ممنون از توجهتون و توضیحات کامل شما. بله فاصله شیراز تا دریاچه مهارلو نزدیکتر از فاصله دریاچه تا سروستانه ولی طبق تقسیمات کشوری، این دریاچه در حوزه شهرستان سروستان قرار داره..

      • درود، من اهل مهارلو هستم. مهارلو دریاچه صورتی داره بهاری با شکوفه های بادام داره که خیلی جذاب هست و چشمه های بسیار زیبایی داره که یکی از آنها (کوه چنار)مقصد کوهنوردی برای روز کوهنوردی استان فارس است.

  1. سلام من اهل دریاچه مهارلو هستم فاصله از شیراز تا جای توریستی دریاچه ۲۰ دقیقه هست و سروستان هیچ نقشی در دریاچه مهارلو ندارد این دریاچه نه در استان یا کشور بله در دنیا به نام دریاچه مهارلو شیراز نام دارد

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از توجهتون.. بله دریاچه مهارلو در مجاورت روستای مهارلو قرار داره ولی براساس تقسیمات کشوری، این دریاچه در بخش کوهنجان شهرستان سروستان قرار داره..

    • سلام وقت بخیر
      ببخشید دقیقا کی صورتی هس دریاچه؟ چ زمانی واسه بازدید صورتی ترین حالت مناسب هس ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  2. امسال، سال ۱۴۰۲ بعلت شدت گرما می‌توان گفت که حدود چهار /پنجم از دریاچه نمک مهارلوی سروستان کاملا خشک میباشد، از لحاظ منظره منظره زیبایی دارد ولی بعلت خشکی آن متاسفانه جاذبه همیشگی را ندارد. با این حال زیباست.

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از توجهتون. بله در فصل گرما بخشی از آب دریاچه خشک میشه.. اما بهترین زمان برای بازدید از دریاچه مهارلو، اردیبهشت ماه محسوب میشه..

  3. این دریاچه زیبا که یکی از زیباترین مکانهای تفریحی استان فارس میباشد یکی از دهستان های شهرستان سروستان میباشد که در کنار باغهای بادام و انار و پسته مهارلو و نزدیکی روستای دوبنه قرار دارد.بهترین فصل برای تفریح به این مکان زیبا از بهمن ماه تااردیبهشت ماه میباشد.

  4. سلام
    دریاچه مهارلو متعلق به روستای مهارلو هست.
    روستای مهارلو هم یکی از روستاهای بزرگ شهرستان سروستان میباشد.
    فاصله از پلیس راه شیراز حدود ۲۰ دقیقه میباشد و از مسیر سروستان هم حدود ۳۰ دقیقه فاصله دارد.

  5. سلام
    باید عرض کنم که از شیراز تا دریاچه مهارلو نهایتا ۲۰دقیقه طول میکشه
    یک ساعت و ۳۰ دقیقه مربوط به فاصله شیراز تا شهرستان فسا هست که ۱۲۰ کیلومتر فاصله داره

  6. سلام وقت بخیر
    ببخشید دقیقا کی صورتی هس دریاچه؟ چ زمانی واسه بازدید صورتی ترین حالت مناسب هس ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • با سلام
      کاربر گرامی، اگر دوست دارید صورتی و قرمزی دریاچه مهارلو شیراز را ببینید، پیشنهاد می‌کنم اواسط تابستان از دریاچه دیدن کنید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید