استان خوزستان با تمدن ۹۰۰۰ ساله و طبیعت بی‌نظیر خود، یکی از پرطرفدارترین استان‌های جنوبی کشورمان است. شهرهای این استان جنوب غربی کشورمان، با مردم خونگرم و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خود، هر ساله به خصوص در بهار و پاییز میزبان مسافران از سرتاسر کشورمان هستند. اهواز مرکز استان خوزستان، آبان، ایذه، اندیمشک، دزفول، شوش، شوشتر، خرمشهر، مسجد سلیمان، بهبهان، رامهرمز شهرهای این استان بزرگ کشورمان هستند که هر یک دیدنی‌ها و جذابیت‌های خاص خود را دارند. برای تماشای دیدنی های خوزستان باید برنامه چند روزه برای سفر به این شهر در نظر بگیرید، با این حال در این مطلب از فلای تودی قصد داریم شما را با بهترین جاهای دیدنی خوزستان که در سفر به این منطقه باید از آنها دیدن کنید، آشنا کنیم.

پل سفید اهواز | چهارمین پل معلق جهان

جاهای دیدنی خوزستان را از مرکز این استان آغاز می‌کنیم. پل سفید یکی از معروفترین جاذبه‌ های گردشگری اهواز واستان خوزستان است. اهواز پل‌های بسیار زیادی دارد، به همین دلیل به شهر پل‌ها شهرت یافته است. پل سفید اهواز که به نماد شهر هم تبدیل شده، روی رودخانه کارون قرار گرفته و چهارمین پل معلق جهان محسوب می‌شود.

پل سفید اهواز

زیگورات چغازنبیل | تماشای اوج هنر و معماری

اوج هنر و معماری تاریخی در دوران عیلامی‌ها را می‌توان در بنای چغازنبیل مشاهده کرد. زیگورات چغازنبیل یا زیگورات دورانتاش نخستین اثر ایرانی به شمار می رود که در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است. این بنا در قرن سیزدهم قبل از میلاد توسط پادشاه ایلام، اونتاش ناپیریشا ساخته شد. این مجموعه ۱۰۰ هکتاری، در ۴۵ کیلومتری جنوب شوش و ۳۵ کیلومتری غرب شوشتر قرار دارد.

آبشار شوی

آبشار شوی | رفتن به نیاراگای ایران!

آبشار شوی در مرز بین استان خوزستان و استان لرستان قرار گرفته است و به نیاگارای ایران شهرت دارد. این آبشار ۸۵ متر ارتفاع و ۷۰ متر عرض دارد و به صورت پلکانی از دامنه کوه پایین می‌ریزد. در سفر به خوزستان حتما تماشای این آبشار منحصر به فرد را در برنامه سفر خود قرار دهید.

سازه های آبی شوشتر | نبوغ مهندسان ایران باستان

یکی از سازه‌هایی که نشانگر هوش و نبوغ مهندسان ایرانی در دوران باستان است، سازه‌های آبی در شهرستان شوشتر خوزستان است. این سازه ها سیستم‌های پیچیده آبیاری هستند که در دوران داریوش هخامنشی و قرن پنجم پیش از میلاد ساخته شدند. استفاده هوشمندانه از منابع آب و کنترل هدررفت آن، مصرف بهینه آب برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی از ویژگی‌های این سازه آبی عجیب به شمار می‌رود.

سازه های آبی شوشتر

مسجد رنگونی های آبادان | معماری هندی در ایران

پس از پیدایش نفت و تاسیس پالایشگاه در استان خوزستان، افراد و قومیت‌های مختلفی از سرتاسر جهان به سمت این استان روانه شدند. مهاجران هندی و پاکستانی نیز مسجد رنگونی ها را در آبادان ساختند. امروز مسجد راگونی ها که متعلق به رانگونی‌های اهل برمه است، به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است. برای آشنایی بیشتر با جاذبه های آبادان مقاله جاهای دیدنی آبادان را مطالعه کنید.

رودخانه کارون |  طولانی ترین رود ایران

از معروف ترین جاهای دیدنی خوزستان که نماد این استان نیز محسوب می‌شود، رودخانه کارون است. این رودخانه که در گذشته راه ارتباطی ایران با سایر کشورها بوده، بزرگترین و طولانی‌ترین رود در کشورمان به شمار می‌رود که از داخل کشور می‌گذرد. رودخانه کارون از شهرهای مختلف استان خوزستان می‌گذرد و پیاده روی در ساحل رود کارون نزد بومیان و گردشگران محبوبیت بسیاری دارد.

New Project 4 بهترین جزایر جنوب ایران

آرامگاه دانیال نبی | بنایی زیبا در شهر شوش

آرامگاه دانیال نبی در شهر شوش یکی از جاهای دیدنی خوزستان به شمار می رود که با کاشی کاری‌های زیبا و معماری خاصش توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. این مکان آرامگاه پیامبر باران است که مومیایی شده و جسد آن در این مکان نگهداری می‌شود.

تمپلیت عکس بلاگ تکی

تشکوه رامهرمز | تماشای شعله های سوزان روی کوه!

تشکوه یا آتشکوه نام کوه سوزانی است که از آن گدازه‌های آتش بیرون می‌آید. این کوه در جاده رامهرمز به سمت رود زرد و در مسیر خدیجه و مامتین قرار گرفته که در شب با شعله‌های کوچک و بزرگ خود جلوه دیدنی پیدا می‌کند.

آتشکوه رامهرمز

دانشگاه جندی شاپور | از قدیمی ترین مراکز علمی جهان

همانطور که گفتیم، استان خوزستان تمدن و پیشینه طولانی از دوران باستان دارد و جلوه‌های آن را می‌توان در آثار تاریخی به جا مانده از این دوران، یافت. دانشگاه جندی شاپور از جمله، قدیمی‌ترین و مهمترین مراکز علمی جهان در دوران باستان به شمار می رود که در ۱۷ کیلومتری جنوب شرق دزفول قرار گرفته است.

خانه ماپار | از خانه های قدیمی اهواز

خانه ماپار در اهواز متعلق به دوران پهلوی است و با معماری و تزیینات قدیمی خود، خانه‌های قدیمی را به یاد می آورد. حیاط با حوض و گلکاری‌های اطراف آن، نمای آجری و دیوارهای سنگی همگی این خانه زیبا را به یکی از بهترین جاهای دیدنی خوزستان تبدیل کرده‌اند. اگر قصد سفر به اهواز را دارید مقاله راهنمای سفر به اهواز را مطالعه کنید.

تمپلیت عکس بلاگ تکی 1

روستای پامنار | از زیباترین روستاهای دزفول

در ۱۰۰ کیلومتری دزفول، روستای بسیار زیبایی در کنار دریاچه دز قرار گرفته است. دیدن این روستا را در سفر به خوزستان پیشنهاد می‌کنیم. این روستا هم به دلیل طبیعت زیبا و هم صنایع دستی متعدد در میان گردشگران محبوبیت زیادی دارد. برای آشنایی بیشتر با دزفول مقاله جاهای دیدنی دزفول را مطالعه کنید.

روستای پامنار خوزستان

شهر تاریخی شوش | از قدیمی ترین شهرهای جهان

شهر باستانی شوش با قدمت ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد، به عنوان قدیمی‌ترین شهر جهان شناخته می‌شود. این شهر مرکز حکومت عیلامی‌ها، آشوری‌ها، هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان و بابلیان بوده و قسمت‌های مختلفی چون کاخ شاوور، آپادانا، دروازه شرقی، کاخ هدیش، تپه آکروپلیس، قلعه فرانسوی و … دارد.

دشت سوسن ایذه | پایتخت طبیعت خوزستان

منطقه سوسن در ایذه، یکی از جاذبه های گردشگری معروف و زیبای استان خوزستان است. این منطقه در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان ایذه قرار گرفته است و به دشت گل های سوسن شهرت یافته است. جریان رود کارون، چشمه‌ها، تپه‌ها و ارتفاعات سرسبز و گونه‌های مختلف گیاهان از درخت بلوط و انجیر گرفته تا گل‌های نرگس و شقایق، طبیعت شگفت‌انگیزی در این منطقه ایجاد کرده است.

دشت سوسن ایذه

علاوه بر لذت بردن از چشم‌انداز زیبای دشت با گل‌های قرمز رنگ، امکان ماهیگیری و قایق سواری در رود کارون در این دشت فراهم است. از دیگر جاهای دیدنی ایذه در خوزستان می‌توان به آبشار شیوند، تنگه قاسمی، تالاب بندون، نقش برجسته شاهسوار و پل شالو نیز اشاره کرد.

سایر جاهای دیدنی خوزستان

استان خوزستان با مساحت ۶۴۰۵۵ کیلومتر، یکی از بزرگترین استان‌های کشورمان است و از این رو شهرها و جاذبه‌های بسیاری را در بر می‌‍گیرد. در این مطلب بهترین جاهای دیدنی خوزستان را معرفی کردیم. سایر جاهای دیدنی این استان شامل موارد زیر می‌شود:

  • سرای معین التجار در شهر اهواز
  • خانه مستوفی در شهر شوشتر
  • کلیسای سورت گاراپت در شهر آبادان
  • مسجد جامع شوشتر در شهر شوشتر
  • حمام نفت سفید در ۵۵ کیلومتری شهر اهواز
  • دره کول خرسان در ۳۵ کیلومتری دزفول
  • بازار عبدالحمید اهواز
  • گورستان سنگی تپه کوهساران در اهواز
  • سنگ نگاره کول فرح در ۷ کیلومتری ایذه
  • پل بند لشکر در شوشتر
  • قلعه سلاسل شوشتر
  • برج کلاه فرنگی شوشتر
  • پل ۱۷۰۰ ساله ساسانی دزفول
  • تالاب هورالعظیم
  • تالاب شادگان 
  • مسجدسلیمان و سوسن سرخاب اندیکای
  • دهکده توریستی تفریحی زراس

سیری در استان پهناور و قدیمی خوزستان

شاید گمان کنید خوزستان به دلیل قرار گرفتن در جنوب کشور، آب و هوایی گرم و خشک دارد، اما با سفر به این شهر و دیدن طبیعت شگفت‌انگیز آن، نظرتان تغییر خواهد کرد. علاوه بر این، قدمت چندهزار ساله این استان، سبب به جا ماندن آثار و بناهای تاریخی در شهرهای مختلف استان شده که حیرت و شگفتی هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد.

در این مطلب سعی کردیم به طور خلاصه جاهای دیدنی خوزستان را به شما معرفی کنیم. از جاذبه‌های این استان پهناور هر چه بگوییم کم است. برای سفر به خوزستان می‌توانید بلیط هواپیما و بلیط قطار و هتل خود را از فلای تودی به صورت آنلاین رزرو کنید.

اگر به شهرهای توریستی استان خوزستان سفر کرده‌اید، تجربیات خود را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی خوزستان

جاهای دیدنی خوزستان در تابستان کدامند؟

اگر در تابستان به خوزستان سفر می‌کنید، با توجه به اینکه در تابستان دمای هوا بسیار بالاست و هوا بسیار شرجی می‌شود، بهتر است شهرهای شمالی این استان مانند کوه تاراز و ایذه را برای سفر انتخاب کنید.

جاهای دیدنی خوزستان در زمستان کدامند؟

بسیاری از جاهای دیدنی خوزستان را می‌توانید در فصل زمستان ببینید. در این فصل هوا مطلوب است و هزینه سفر نیز مقرون به صرفه است. نقاط مرکزی استان و شهرهایی چون شوش، شوشتر، رامهرمز و بهبهان در این فصل دیدنی‌اند.

جاهای دیدنی خوزستان در بهار کدامند؟

بهار در خوزستان بسیار مطبوع است و آب و هوای خوش در شهرهای مختلف این استان، برای بازدید از همه جاذبه‌ها بسیار مطلوب است.

چطور می‌توان به خوزستان سفر کرد؟

برای سفر به خوزستان از انواع وسایل همچون اتومبیل، قطار و هواپیما می‌توانید استفاده کنید. اهواز، آبادان، دزفول، ماهشهر همگی دارای فرودگاه هستند. سفر با قطار از تهران به مرکز این استان یعنی اهواز نیز حدود ۱۵ ساعت طول می‌کشد.

50 نظرات

  1. جنگل گردشگری ام الدبس شهرستان دشت آزادگان
    تالاب هور العظیم شهرستان هویزه
    باغ وحش هویزه بزرگترین باغ وحش خوزستان
    مرقد سید محسن مشعشعی در روستای سید عباس طالقانی شهرستان دشت آزادگان و خیلی از جاذبه ها

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از توجهتون. جاهای دیدنی خوزستان به قدری زیبا و زیاد است که هرچه معرفی کنیم ممکن است تعدادی مانند همین آبشارها از قلم بیافتد.
      به زودی تعداد بیشتری از همین جاذبه ها را به مطلبمون اضافه خواهیم کرد.

      • سلام
        با عرض پوزش یکی از جاذبه استانمون تالاب شادگان است هر چند شهرستان به فراموشی سپرده شده ولی دلیلی بر عدم وجود تالاب با تاریخ جهانی در باور هر انسان صادق و منطقی نمیتوان را حذف کرد

  2. درتابستان بهترین خنک ترین جای استان که کوه تاراز میباشدرانام نمی بریدبعدمیگیدبه شوشترودزفول با اون شرجی های طاقت فرسا سفرکنیدواقعا خنده داراز تاراز بااون هوای سرد برفی وتونل دنانام نمیبرید

  3. شما قطعا تا حالا ایذه نیومدید
    وگرنه آثار باستانی ایذه از اشکفت سلمان تا خنگ اژدر ، طبیعت و سوسن تا شیوند و زراس اول این لیست میبود

  4. درود بر شما ،همانطوری که مستحضریدخیلی از جاذبه ها و شهر های استان خوزستان را فاکتور گرفتین بالاخص شهرستان باغملک که نگین سرسبز خوزستان محسوب میشه منطقه های تفریحی توریستی مال آقا،رباط،حضرت سلیمان،امامزاده عبدالله،تنگ کرد،دره کیوپ،منجنیق ،همگی در مناطق سر حد نشین شمال شرقی خوزستان در دل کوهستان زاگرس میانی و منطقه ییلاقی قرار گرفته،ضمن اینکه در منطقه گردشگری رباط اقامتگاه بومگردی وارگه سلمان با الهام گرفتن از معماری سنتی ایرانی در بدو ورود منطقه و در نزدیکی رودخانه خروشان ابوالعباس و در میان باغات انار و انگور و گردو و انجیر و مرکبات و شالیزارهای سرسبز بنا شده و سالانه پذیرای هزاران گردشگر از مرکز استان و کشور میباشد.

    • سلام دوست عزیز
      استان خوزستان به قدری جاذبه گردشگری دارد که ما تنها تعدادی از معروف ترین و شناخته شده ترین جاهای دیدنی خوزستان را معرفی کردیم.
      از نوجه شما هم ممنونیم که جاذبه های بکرتر خوزستان نظیر باغملک را به ما و خوانندگانمان معرفی کردید.

  5. حمام نفت سفید از بناهای تاریخی و ثبت ملی شهرستان هفتکل و در سی و پنج کیلومتری این شهر واقع شده

    بجز حمام آبشار ملار آهنی . دبیرستان تاریخی رودکی . سینما بهمن و آرامگاه استوار گنجی از اماکن تاریخی و ثبتی شهرستان هفتکل هستند.

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از توجهتون. خوزستان به قدری جاذبه گردشگری دارد که معرفی تمام جاهای دیدنی آن به همراه شهرستان های اطراف آن نمی‌گنجد.
      ولی ما تعدادی از این جاذبه هایی را که معرفی کردید را به مطلبمون اضافه کردیم.

  6. منطقه فوق دیدنی منگار زواب نایاب و شههمنگشت واقع در شهرستان صیدون که تابستون رو برلی خوزستاتیا زمستون میکنه با کوهای سربه فلک کشیده زاگرس و جنگلهای بکر و طبیعی زاگرس فوق دیدنی

  7. سلام از باغملک و صیدون که بیشترین جاذبه های گردشگری وبیشترین مسافران مخصوصا در فصل تابستان دارن صحبتی نشد از جاذبه های بکر منگشت چیزی نگفتین

    • سلام مهدیه عزیز
      جاهای دیدنی خوزستان با روستاها و شهرستان های اطرافش، به قدری زیاد هست که در یک مطلب جا نمی‌گیرد و ما در جاهای دیدنی خوزستان تنها برخی از مهمترین جاذبه های گردشگری آن را معرفی کردیم.
      ممنون از توجهتون و جاذبه هایی که بهمون معرفی کردید.

  8. از جازبهای گردشکری اندیکا..قلعه خواجه..تاراز بختیاری..بیشه شیرین بهار..و کوه طلا که معروف به کوه دلا هست ..و عظمت سد رضاشاه عباسپور چرا چیزی نمیگین..و بماند شهر مسجدسلیمان شهر اولیها با بسیار جاها با قدمت هزارساله

    • سلام دوست عزیز
      جاهای دیدنی خوزستان به قدری متنوع و زیاد هستند که معرفی همه آنها در یک مطلب نمی‌گنجد، بزودی این جاذبه های گردشگری که معرفی کردید را به طور کامل معرفی خواهیم کرد.

  9. تالاب بین المللی شادگان با بهترین نما های آن با تنوع ماهی و پرندگان و گونه های گوناگون در اکوسیستم آن و همچنین شهر خرمشهر بهترین ساحل رودخانه ای و انواع کشتی های دریایی و دیدنی های زیبای شهر مخصوصا در شب کنار سواحل آن

      • باسلام و احترام لطفا در منطقه اندیکای مسجدسلیمان ،سوسن سرخاب ودر منطقه دهدز(دزپارت)دهکده توریستی تفریحی زراس با توضیحات بیشتر اضافه فرمائید.

        • سلام دوست عزیز
          ممنون از معرفتینون، ما به طور خلاصه این جاذبه های گردشگری را به لیست جاهای دیدنی خوزستان اضافه کردیم، اما به زودی به طور کامل در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

  10. اندیکا مملو از جاهای دیدنی وفوالعاده هست چرااسمی از شهرستان اندیکا نمیبرین مردم بدونن برن ببینن مطمعنا دیگ ازیادشون نمیره

  11. آقا دست شما درد نکنه ولی چرا خیلی ضعیف استان خوزستان استان آبی و سد و رودخانه های بسیار و مهد آثار باستانی شهرها را معرفی نمیکنی،اصفهان یک هزارم دیدنی های خوزستان را ندارد ،ببین چه گسترده برا خودش تبلیغ تصوری میکنه یا تبریز و یا شیراز

    • با سلام
      کاربرگرامی، استان خوزستان به قدری جاذبه گردشگری دارد که نمی توان تنها در یک مطلب آن ها را معرفی کنیم. بزودی جاذبه های گردشگری بیشتری را به طور کامل معرفی خواهیم کرد.

  12. سلام دوستان من از اهواز کامنت میزارم ولی اصالتا بچه دسفیلم لازم به ذکره بگم خوزستان زیباترین جای ایرانه از جنوبش بگیر تا شمالش از آبادانش تا دزفولش که نگین خوزستانه خیلی استان قشنگیه سازه های باستانی طبیعت بکر اصالت و قدمت تنوع آب و هوا تنوع قومیتی زیبای دزفولی شوشتری بهبهانی لر عرب بختیاری قشقایی هرچی که فکرشو بکنید من به عنوان یه دزفولی خوشحالم که با اقوام دیگه خوزستان زندگی میکنم لازم به ذکره بگم مدت زیادیه اهواز ساکنم و از شهرم دزفول به خاطر کارم دور شده ام ولی خداییش خیلی خوزستانیا خوبن خونگرم مهربان امیدوارم که در جهت ارتقا و حفظ و مرمت آثار باستانی این شهر همتی به کار برده بشه خوزستان چهارفصله واقعا از دزفولش بگیر که پاییز و زمستون آب هوای مدیترانه ای داره تا ایذه اش و تارازش که برف میاد و یخبندانه و امیدیه که گرم ترین شهرشه

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید