آیا چاله هوایی واقعا خطرناک است؟

0
2269

سفر کردن با هواپیما برای بسیاری از مردم دلهره‌آور است؛ به همین علت پیش از این در مورد راه های غلبه بر ترس از پرواز با شما صحبت کردیم. حالا تصورش را بکنید اگر هواپیمای افرادی که از پرواز می‌ترسند وارد چاله هوایی شود چه فشار روانی وحشتناکی به آنها وارد می‌شود. باید بگوییم هواپیماها طوری ساخته شده‌اند که در برابر فشارهای شدید مقاوم باشند و جایی برای ترس وجود ندارد. با این حال برای بسیاری از مردم این سوال پیش می‌آید که آیا چاله هوایی واقعا خطرناک است؟ علت به وجود آمدن آن چیست؟ اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که ترس از تلاطم‌های ناگهانی هواپیما، باعث می‌شود قید سفر هوایی را بزنید، با این مطلب در مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید.

چاله هوایی چیست؟

دلایل بسیاری وجود دارد که چاله های هوایی به وجود بیایند و خلبان‌ها به تمامی این عوامل آگاه هستند. یکی از علت‌های شایع بروز چاله هوایی، افقی وزیدن باد است که جریانی بسیار قوی به نام جریان جتی را ایجاد می‌کند. این جریان می‌تواند تا چندین کیلومتر عمیق و عریض باشد و با سرعتی حدود ۲۵۰ مایل بر ساعت معادل ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت بوزد. این جریان‌های قوی با هوای آرام ادغام می‌شوند و چاله‌ های هوایی به وجود می‌آورند.

چاله های هوایی ملایم

می‌توان چاله های هوایی را براساس میزان شدت به ۳ دسته تقسیم کرد:

چاله هوایی ملایم: هواپیما با دست انداز کوچکی روبه‌رو و مقداری جا به جا می‌شود.

چاله هوایی متوسط: این نوع چاله هوایی کمتر از دسته‌ی قبلی اتفاق می‌افتد و شدت آن به حدی است که با وارد شدن به چاله‌ هوایی، چای در لیوان در دست مسافران تکان می‌خورد و گاهی روی لباس آنها می‌ریزد.

چاله هوایی شدید: احتماع وقوع این چاله هوایی بسیار کم است و در ۱۰ هزار ساعت پرواز، احتمال دارد ۵ هواپیما تنها ۵ دقیقه با این چاله هوایی روبه‌رو شود. نکته قابل توجه این است که خلبان می‌تواند به راحتی این چاله را مهار کند اما چاله های هوایی خطرناکی هم وجود دارند.

خطرناک ترین چاله هوایی

طبق تجربیات و تحقیقات کادر پرواز، چاله های هوایی که در هوایی صاف و بدون هیچ ابر و نشانه‌ای بروز می‌کنند، خطرناک‌ترین نوع محسوب می‌شوند. هنگام وقوع این چاله هوایی، خبری از هیچ رد و نشانه‌ای نیست و کاملا ناگهانی اتفاق می‌افتد. به طوری که مسافران فرصتی برای نشان دادن هیچ واکنشی جهت حفظ خود (نشستن و بستن کمربند)‌ نخواهند داشت.

خطرناک ترین چاله های هوایی

چرا چاله هوایی به وجود می‌آید؟

علت‌های بسیاری برای به وجود آمدن چاله هوایی می‌توان برشمرد که یکی از آنها تغییرات آب و هوایی و جوی در کره زمین است. همچنین جریان‌های جتی که بالاتر گفته شد، گردباد و طوفان‌های شدید و سرعت بالای هواپیما هنگام تغییر جهت می‌توانند در به وجود آمدن چاله های هوایی نقش اساسی داشته باشند.

جریان های جتی

آیا می‌توان چاله های هوایی را پیش بینی کرد ؟

در پاسخ به این سوال که آیا ابزاری برای پیش‌بینی چاله های هوایی وجود دارد یا نه، باید گفت که هیچ رادار یا راهی برای پیش بینی آنها وجود ندارد؛ اما خلبانان باتجربه براساس گزارش‌های هواشناسی می‌توانند از طریق بعضی از نشانه‌ها به بروز چاله‌های هوایی پی ببرند.

 آیا چاله هوایی واقعا خطرناک است ؟

حتما برایتان پیش آمده که در سفر با هواپیما تلاطم‌های کوچکی را حس کنید. در واقع چاله‌ هوایی امری معمول در سفرهای هوایی به شمار می آید و غالبا در ارتفاع ۳۰۰۰ پایی رخ می‌دهد. در این مواقع آسیبی به هواپیما و مسافران وارد نمی‌شود و جای نگرانی نیست. البته، رعایت نکات ایمنی در سفرهای هوایی بسیار ضروری است.

گفته شده که از بین ۸۰۰ میلیون مسافر در سال تنها ۱۰۰ نفر دچار آسیب در چاله های هوایی می‌شوند. دلیل این اتفاق هم نبستن کمربند ایمنی و قرار نگرفتن در صندلی خودشان بوده است. پس می‌توان این نوید را داد که چاله های هوایی خطرناک نیستند و تنها باید نکات ایمنی را هنگام سفرهای هوایی رعایت کرد.

سفرهای هوایی

هنگام وقوع چاله هوایی چه کنیم؟

کادر پرواز و خلبانان در تلاش هستند که بهترین مسیر را برای حرکت انتخاب کنند که فاصله‌ی زیادی با پروازهای قبلی و بعدی داشته باشند. بنابراین قبل از وقوع از هرگونه مشکلی بستن کمربند ایمنی و حفظ آرامش در صورت بروز تلاطم بسیار توصیه می‌شود. اگر همراه خود کودک دارید، از صندلی کودک خودرو استفاده کنید و تا زمانی که به طور ثابت هواپیما به زمین ننشسته است، کمربندهای خود را باز نکنید.

شما با چاله های هوایی برخورد کرده ‌اید ؟

از علت وقوع چاله های هوایی تا میزان خطرناک بودن آن برایتان گفتیم. حالا شما بگوید که در سفرهای هوایی خود، با چاله های هوایی برخورد داشته‌اید؟ در چنین وضعیتی چگونه رفتار کرده‌‌اید؟

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید