ترس از پرواز برای بسیاری از افراد با وارد شدن به کابین هواپیما شروع می‌شود. برای برخی حتی تصور وجود یک غول فلزی بین آسمان و زمین می‌تواند اضطراب‌آور باشد و در زمان خرید بلیط هواپیما هم ترس به سراغشان می‌آید. بسیاری از مسافران در حالی که می‌دانند پرواز کردن امنیت بالایی دارد؛ دچار تپش قلب و ترس می‌شوند و اگر این ترس از حد طبیعی بگذرد امکان بروز حملات عصبی را فراهم می‌کند. تعدادی از مسافران برای درمان ترس از پرواز به داروهای آرامبخش روی می‌آورند؛ در حالی که می‌توان با انجام کارهایی ساده و بی‌ضرر بر ترس از پرواز غلبه کرد. با مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید تا ببینیم علت ترس از پرواز چیست و راه‌‌های غلبه بر ترس از پرواز را با شما به اشتراک بگذاریم.

علت ترس از پرواز چیست ؟

ترس در مواقع احساس خطر در انسان‌ها بروز می‌کند و در سفرهای هوایی هم افراد در نتیجه احساس عدم امنیت دچار استرس و ترس می‌شوند. در واقع هنگامی که کنترل افکار آزردهنده برای فرد مشکل می‌شود، ترس و حس‌های ناخوشایند دیگر قوت پیدا می‌کنند. از نظر متخصصان، افرادی که دچار ترس از پرواز می‌شوند در یکی از سه گروه زیر جای می‌گیرند:

  1. افرادی که با وجود داشتن فرصت برای پرواز، بیش از ۵ سال است که پرواز نکرده‌اند.
  2. افرادی که فقط در مواقع ضروری با وحشت شدید پرواز می‌کنند.
  3. افرادی که در صورت نیاز با کمی اضطراب پرواز می‌کنند.
ترس از پرواز

به صورت کلی می‌توان ۴ علت را برای ترس از پرواز بیان کرد:

  • تجربه‌های سخت پرواز: اولین علت ترس از پرواز به تجربه‌های سخت و ناراحت‌کننده افراد در پروازهای قبلی بازمی‌گردد. یادآوری تجربه‌ی ترسناک از پرواز، فرد را دچار ترس می‌کند. بسیاری از روان درمان‌ها معتقد هستند که ترس از پرواز مانند تمام احساسات ناخوشایند ریشه در اتفاقات و خاطرات افراد دارند.
  • شنیدن خاطرات تلخ از پرواز: تجربه‌ها و داستان‌های وحشتناک مسافران دیگر از پرواز باعث ایجاد دلهره در افرادی می‌شود که تجربه‌ی کافی از پرواز کردن ندارند.
  • بحران‌های زندگی: سومین علت ترس از پرواز با دوره‌های حساس و بحرانی افراد ارتباط دارد. اگر در برهه‌ای خاص هستید که فشار روانی و استرس بسیاری را تحمل می‌کنید، احتمال بروز ترس از پرواز در شما بیشتر است. بر اساس تحقیقات ترس از پرواز معمولا در سنین ۱۷ تا ۳۴ سالگی و در جریان بحران‌های مهم زندگی‌ اتفاق می‌افتد.
  • بیماری‌های جسمی: چهارمین عامل ترس از پرواز مشکلات جسمی افراد است. در این صورت توصیه می‌شود داروهای مخصوص بیماری خود را به همراه داشته باشید تا پرواز برای شما به تجربه‌ای ترسناک تبدیل نشود.
ترس از پرواز

علائم ترس از پرواز چگونه است ؟

علائم ترس از پرواز زمانی رخ می‌دهند که مسافر در مورد پرواز فکر می‌کند یا در حال سوار شدن هواپیما است. البته، تاخیر یا تعجیل در پرواز بروز حالت‌های ناشی از ترس از پرواز را تشدید می‌کند. این علائم عبارتند از:

  • افزایش ضربان قلب
  • یخ کردن دست‌ها
  • لرزش بدن مخصوصا پاها
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • احساس خفگی
  • گرفتگی عضلات
  • سردرد شدید
  • عرق کردن غیرطبیعی
  • و …
ترس از پرواز

روش های غلبه بر ترس از پرواز

تقریبا ۲۰ درصد از افراد دارای ترس از پرواز، اعلام کرده‌اند که این ترس در زندگی کاری و اجتماعی آنها اختلال ایجاد کرده است و به دنبال راهی برای درمان آن هستند.

راه‌های مقابله با ترس کاملا به ویژگی‌های شخصیتی و روانی افراد مربوط می‌شود اما کارهایی وجود دارند که به شما در درمان ترس از پرواز کمک می‌کنند. این کارها را باید قبل از پرواز و در حین پرواز انجام دهید:

غلبه بر ترس از پرواز در زمان قبل از پرواز

برای کنترل ترس از پرواز می‌توانید این اقدامات و روش‌ها را به کار ببرید تا کمتر دچار ترس شوید:

پرواز را کنسل نکنید و صبور باشید

اگر دچار ترس از پرواز هستید از پرواز کردن دوری نکنید، این کار فقط ترس شما را تقویت می کند. هرچه بیشتر خود را در معرض پرواز قرار دهید، غلبه بر آن آسان‌تر خواهد بود. همچنین به یاد داشته باشید غلبه بر ترس شما یک فرایند است، یک شبه اتفاق نمی افتد اما با پشتکار امکان‌پذیر است.

با دانش وارد هوپیما شوید

بیشتر مواقع، ترس ناشی از عدم آگاهی است. اگر مسافرانی که دچار ترس می‌شوند از میزان امنیت سفرهای هوایی اطلاع داشته باشند، دچار ترس کمتری خواهند شد. شاید جالب باشد که بدانید روزانه ۱۱۰ هزار پرواز انجام می‌شود و سفر با هواپیما ۱۰۰ برابر از سفر با ماشین، ۱۸ برابر از ماندن در خانه و ۸ برابر از قدم زدن در خیابان ایمن‌تر است.

هواپیما می‌تواند با یک موتور پرواز کند و در صورت نداشتن دید مناسب هم فرود موفقی داشته باشد. مسافران برای درک عمیق‌تر می‌توانند به تماشای ویدیوهای پرواز هواپیماها در شرایط‌ سخت بپردازند. شما باید در مورد جنبه‌های مختلف پرواز اطلاعات به دست آورید؛ هرچه بیشتر در مورد صنعت هوایی بدانید، اضطراب شما کمتر خواهد بود.

ترس از پرواز

عوامل محرک روانی را بشناسید

دریابید که چه عواملی باعث ایجاد ترس و آشفتگی در درون شما می‌شود. با شناسایی عوامل محرک روانی می‌توان سطح اضطراب را تا حد خوبی پایین آورد. بهترین راه برای شناخت عوامل تحریک کننده، تهیه لیستی از ترس‌ها و شرایط‌ غیرمنتظره است. اینگونه می‌‌توان نوع واکنش خود را به عوامل محرک تنظیم و مدیریت کرد.

ترس را از خطر جدا کنید

اغلب تشخیص اضطراب از خطر دشوار است؛ زیرا بدن به هر دو واکنش یکسانی نشان می‌دهد. حتما  در مورد ترس‌های خود بنویسید و به خود بگویید که اضطراب باعث می‌شود افکار ترسناک بیشتری به وجود بیایند. به خود یادآوری کنید که احساس اضطراب به این معنا نیست که شما در خطر هستید و حتی وقتی احساس اضطراب شدید می‌کنید، در شرایط ایمنی قرار دارید. در واقع ترس ارتباطی با بروز خطر در اطراف شما ندارد.

از نشستن کنار پنجره دوری کنید

توصیه می‌شودافرادی که از ارتفاع می‌ترسند و فوبیای پرواز دارند، از نشستن در کنار پنجره خودداری کنند. پنجره ترس از پرواز را تشدید می‌کند. بهترین صندلی برای افرادی که از سوار شدن به هواپیما می‌ترسند، صندلی‌های میانی هواپیما است. اینگونه مسافران می‌توانند بین راهروهای کابین نیز قدم بزنند. بنابراین در زمان صدور کارت پرواز، مسئول مربوطه را از فوبیای خود آگاه کنید.

ترس از پرواز

قبل از پرواز کافئین و الکل نخورید

اگر احساس ترس و اضطراب می‌کنید، انتخاب نوع نوشیدنی تاثیر زیادی در تشدید وضعیت روحی شما خواهد داشت. نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار سطح استرس را افزایش می‌دهند و رسیدن به آرامش را دشوارتر می‌کنند. در عوض به دنبال دمنوش‌های گیاهی بدون کافئین باشید. این دمنوش‌ها برای آرامش مفید هستند و حتی خوابیدن را راحت‌تر می‌کنند.

خواکی های مفید بخورید

خوراکی‌ها به دلیل داشتن ویتامین‌ها و پروتئین‌های مفید تاثیری خوبی در خلق و خو دارند. غذاهایی که کمک می‌کنند تا ترس از پرواز در شما کمتر شود عبارتند از: ماهی قزل آلا، سالمون، چای بابونه، زردچوبه، شکلات تلخ، ماست محلی و … .

ترس از پرواز

ورزش و مدیتیشن کنید

تکنیک‌های مدیتیشن و تمرکز بر تنفس باعث ایجاد آرامش و تغییر شرایط روانی افراد می‌شود. سعی کنید نفس عمیق بکشید و به نکات منفی و افکار پریشان کمتر توجه کنید.

فعال بمانید و به طور منظم ورزش کنید. ورزش باعث ترشح اندورفین می شود که به عنوان یک داروی ضد افسردگی و اضطراب عمل می‌کند. سعی کنید قبل از پرواز در فرودگاه قدم بزنید.

قبل از سفر با مشاور صحبت کنید

اضطراب یک مشکل جدی است، صرف نظر از دلیل آن، باید با پزشک یا درمانگر خود در مورد میزان ترس خود صحبت کنید. پزشکان و مشاوران می‌توانند از طریق تکنیک‌ها و داروها به تسکین اضطراب کمک کنند. بهتر است بیشتر روی درمان شناختی و رفتاری تمرکز کنید زیرا باعث می‌شود که الگوهای فکری غیرمنطقی به مرور تغییر کند.

مشاوره پزشک

غلبه بر ترس از پرواز در طول پرواز

بعد از سوار شدن به هواپیما هم راه‌هایی برای غلبه بر ترس از پرواز، پیش روی شماست:

خود را سرگرم کنید

خواندن کتاب، تماشای فیلم، گوش دادن موسیقی، حل معمای ساده، بازی با موبایل و … باعث پرت شدن حواس و کاهش ترس می‌شود. به عبارتی اگر سعی کنید تمرکز خود را از ترس‌هایتان دور کنید، تحمل شرایط برای شما آسان‌تر می‌شود.

ترس از پرواز

با مهمانداران صحبت کنید

ما اغلب فراموش می‌کنیم که خدمه پرواز برای امنیت و آرامش مهمانان یا همان مسافران خود آماده به خدمت هستند. مهمانداران حرفه‌ای سالانه به هزاران مسافر کمک می‌کنند و با ترس از پرواز بیگانه نیستند. به این ترتیب، آنها می‌دانند چه اقداماتی انجام دهند تا باعث ایجاد آرامش شما تا هنگام فرود هواپیما شوند.

درمان ترس از پرواز با دارو

برخی از افراد برای غلبه بر ترس از پرواز، ناچار به استفاده از دارو می‌شوند. پزشکان، بسته به میزان ترس افراد نسخه‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند؛ بنابراین از مصرف خودسرانه داروها پرهیز کنید.

ترس از پرواز

برای ترس از پرواز کودک چه باید کرد؟

ترس از پرواز برای کودکان هم اتفاق می‌افتد. برای اینکه کودکانتان از هواپیما نترسند از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • کارتون‌هایی با مضمون هواپیما برای آنها پخش کنید.
  • اسباب‌بازی‌های موردعلاقه‌های آنان را با خود به هواپیما ببرید.
  • در مورد هواپیما و تکان‌های احتمالی آن با کودک صحبت کنید.

شما چگونه بر ترس از پرواز غلبه می‌کنید؟

پرواز ممکن است برای بسیاری از افراد باعث ایجاد اضطراب شود. اگر شما هم دچار ترس از پرواز هستید، باید بدانید که این مسئله قابل حل خواهد بود و فقط لازم است با واقعیت رو به رو شوید. سپس راهکارهای متنوعی مانند ورزش کردن، کسب آگاهی از روند پرواز، تمرکز بر افکار مثبت و کمک مشاور را امتحان کنید. مطمئن باشید که با انجام هرکدام از روش‌های گفته شده می‌توانید بر ترس از پرواز خود غلبه و لذت از آن را جایگزین کنید.

در این مقاله تلاش کردیم که راهکارهای مناسب برای غلبه ترس از پرواز را بیان کنیم. شما چه روشی برای کاهش استرس و ترس خود هنگام پرواز دارید؟ به ما بگویید که بیشتر به درمان رفتاری پرداختید یا دارویی؟

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید