سال‌هاست که هفتم آبان با عنوان روز بزرگداشت کوروش شناخته می‌شود و به بنیانگذار سلسله بزرگ هخامنشیان اختصاص دارد. اما چرا این تاریخ را برای این پادشاه انتخاب کرده‌اند و دلیل اهمیت کوروش و کارهایش در تاریخ ایران چیست؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستید، این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی را تا انتها بخوانید. قصد داریم کمی بیشتر در مورد روز بزرگداشت کوروش با شما صحبت کنیم و نگاهی به مهم‌ترین فتح کوروش و دلیل نامگذاری این روز به نام کوروش بزرگ داشته باشیم.

چرا ۷ آبان روز بزرگداشت کوروش است ؟

اگر بخواهیم در یک کلام به علت انتخاب هفتم آبان به عنوان روز بزرگداشت کوروش اشاره کنیم، باید بگوییم که ۷ آبان سالروز ورود کوروش به بابل بوده است. برای درک بهتر این موضوع باید به رویدادنامه نبونعید مراجعه کنیم که یک سند تاریخی مهم به شمار می‌رود. این سند، رویدادهای دوره فرمانروایی نبونعید، آخرین پادشاه بابل را روایت می‌کند و توصیفاتی از دوران کوروش بزرگ را نیز در خود دارد.

در رویدادنامه نبونعید روایت دقیقی از فتح کشور بابل توسط کوروش و ورود این پادشاه به بابل به چشم می‌خورد. در این سند تاریخی آمده است که کوروش هخامنشی در تاریخ ۵۳۹ پیش از میلاد در چنین روزی وارد بابل شد. در آن زمان، رود دجله در شرق، رود فرات در غرب و خلیج فارس در جنوب این شهر قرار داشت و به خاطر این موقعیت جغرافیایی ویژه، بابل از مهم‌ترین شهرها به شمار می‌رفت. مردم این شهر از ستم فرمانروای خود به ستوه آمده بودند و هر روز آرزوی برکنار شدن او را داشتند. کوروش کبیر با فتح این شهر، آنها را از دست حاکم ستمگرشان نجات داد و بر اساس رویدادنامه نبونعید، پس از ورود به بابل چنین گفت:

«زمانی که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم گام‌های مرا با شادمانی پذیرا شدند. مَردوک (خدای بابلی) دل‌های پاک مردم بابل را متوجه من کرد، چرا که من او را ارجمند و گرامی داشتم. ارتش بزرگ من با صلح و به آرامی قدم به بابل گذاشت… نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید. من برای صلح کوشیدم، برده‌داری را برانداختم و به بد‌بختی‌های آنان پایان دادم. فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و آنان را آزار ندهند. فرمان دادم هیچ‌کس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند. خدای بزرگ از من خرسند شد. فرمان دادم تمام نیایشگاه‌هایی را که بسته شده بود، بگشایند. اهالی این محل‌ها را گرد هم آوردم و خانه‌هایی را که خراب کرده بودند، از نو ساختم و صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم»

1613814168 T5zO0

چرا فتح بابل توسط کوروش اهمیت دارد ؟

فتح بابل، بزرگترین پیروزی کوروش به شمار می‌آید و می‌توان آن را جزو مهم‌ترین و مشهورترین کشورگشایی کوروش دانست. دلایل این اهمیت عبارتند از:

  • بابل از ثروتمندترین شهرهای آن دوران بود.
  • در این نبرد هیچ خونی ریخته نشد و عنوان جنگ بدون خونریزی را بر آن گذاشتند.
  • کوروش در این کشورگشایی به پادشاهی صلح‌دوست و خردمند مشهور شد.
  • فرمان نوشتن منشور حقوق بشر در این نبرد صادر شد.
کوروش هخامنشی

مختصری از زندگینامه کوروش هخامنشی

کسی در مورد تاریخ تولد کوروش هخامنشی اطلاع دقیقی در دست ندارد اما در بیشتر منابع، تولد این شاه را به سال ۵۹۹ پیش از میلاد، نسبت می‌دهند. بیشتر کارشناسان و منابع معتبر مادر وی را ماندانا، شاهزاده ماد و پدرش را کمبوجیه اول، از شاهان ایالت انشان پارس می‌دانند و معتقدند نیای وی، هخامنش نام داشته است. از کودکی کوروش نیز اطلاعاتی وجود ندارد و همه آنچه در دست ماست، دوران پادشاهی و فتوحات این شاه را شرح می‌دهد.

کوروش به عنوان نخستین شاه هخامنشی و بنیان‌گذار این سلسله تاریخی شناخته می‌شود. او از سال ۵۲۹ تا ۵۵۹ پیش از میلاد، شاه هخامنشی بود و سرزمین گسترده‌ای را اداره کرد. از مهم‌ترین کارهای او می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • متحد کردن مادها و پارس‌ها
  • پایه‌گذاری پادشاهی نوین ایران
  • بنیانگذاری بزرگترین امپراتوری باستان در جهان
  • بنیانگذاری جاده ابریشم
  • تدوین نخستین بیانیه حقوق بشر در دنیا (استوانه کوروش)

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که زندگی کوروش هخامنشی چگونه پایان یافت. برخی در مورد کشته شدن او در جنگ با سکاها و ماساگت‌ها صحبت می‌کنند و برخی دیگر معتقدند این پادشاه به مرگ طبیعی از دنیا رفته است. به هر حال آنچه در مورد مرگ کوروش بر سر زبان‌هاست فرمان معروف اوست که برگرفته از کتاب”کوروش نامه” از گزنفون، مورخ یونانی، است:

« فرمان دادم تا بدنم را در بدون تابوت و مومیای به خاک بسپارند تا تمام اجزای بدنم ذرات خاک ایران را تشکیل دهد»

آرامگاه کوروش در نزدیکی شهر شیراز و در مجموعه تاریخی پاسارگاد قرار دارد و هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است.

منشور حقوق بشر کوروش
منشور حقوق بشر کوروش

شما در مورد روز بزرگداشت کوروش چه می‌دانید ؟

در این مطلب در مورد روز بزرگداشت کوروش با شما صحبت کردیم، همچنین در مورد فلسفه انتخاب این روز حرف زدیم و اطلاعاتی را در مورد کوروش در اختیارتان قرار دادیم. حالا شما به ما بگویید از این روز چه می‌دانید؟ آیا نکته‌ای وجود دارد که بخواهید به آن اشاره کنید؟ منتظر دیدگاه‌های شما هستیم.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید