گم شدن چمدان در فرودگاه یکی از کابوس‌های سفر است و در عرض چند ثانیه به‌راحتی می‌تواند هیجان مسافرت را به دردسری گاه حل‌نشدنی تبدیل کند. اغلب ما برای سفر رفتن بهترین و زیباترین وسایلمان را با خود می‌بریم و گم‌شدن چمدان پیش از آنکه یک ضرر اقتصای تلقی شود، نوعی شکست عاطفی و از دست دادن خاطرمان است. تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که بیشترین چمدان‌ها در کدام فرودگاه‌ گم شده‌اند؟ اصلا چرا چمدانمان در فرودگاه گم می‌شود؟ برای آنکه چمدانمان را گم نکنیم، از چه ترفندهایی می‌توانیم بهره ببریم؟ برای آشنایی با فرودگاه هایی که بیشترین چمدان در آنها گم می شود و پاسخ به سوالات فوق، تا انتهای مطلب حاضر با مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید.

آمریکا | پرچم‎دار چمدان‌های گمشده

گم شدن چمدان در فرودگاه

بله؛ درست خواندید! در عصری که فناوری‌های مدرن باید توانسته باشند که مسئله گم شدن چمدان در پرواز را حل کنند، همچنان چمدان‌هایی هستند که در جایی غیر از مقصد مورد نظرشان فرود آمده باشند. گزارش‌ها نشان می‌دهند که آمریکن ایرلاینز در میان ایرلاین‌هایی که چمدان مسافران را گم کرده یا به اموال موجود در آن آسیب زده‌اند، رتبه نخست را دارد. در ماه آگوست، این ایرلاین تاخیر در تحویل، گم‌شدن، آسیب یا دزدیده‌شدن بیش از ۵۶ هزار چمدان – ۹۹۰ چمدان به‌ازای هر ۱۰ هزار چمدان! – را به نام خود ثبت کرده است.

علاوه بر این، امسال بیشترین چمدان در فرودگاه بین‌المللی شیکاگو اوهار گم شده است. البته با توجه به اینکه فرودگاه اوهار یکی شلوغ‌ ترین فرودگاه‌های جهان است و روزانه پروازهای داخلی و بین‌المللی زیادی به مقصد اروپا، آسیا، آفریقا و… در آن انجام می‌شود، چنین چیزی چندان هم دور از انتظار نیست. همچنین، مقر اصلی هواپیمایی آمریکن ایرلاینز که بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی جهان و از قضا سردم‌دار گم شدن چمدان در فرودگاه است نیز در اوهارو قرار دارد.

اگر از درصد کسانی که پس از گم کردن چمدان در فرودگاه موفق به پیداکردن آن شده‌اند اطلاع پیدا کنید، همه چیز راجع به گم شدن چمدان در فرودگاه به کابوس بزرگ‌تری تبدیل خواهد شد. در واقع، تنها ۳۴ درصد این افراد موفق به پیدا کردن چمدان در فرودگاه شده‌اند و بدتر از آن؛ ۷۲ درصد آن‌ها اعلام کرده‌اند که حداقل یکی از اشیای چمدانشان در این فرایند به طور کامل از دست رفته است.

اروپا | در رقابت با آمریکا در گم کردن چمدان در فرودگاه

گم کردن چمدان در پرواز

از نظر گم شدن چمدان در پرواز، اروپا نیز دست کمی از آمریکا ندارد. در سال ۲۰۲۲ که پس از فروکش‌کردن همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، سفرها مجددا از سر گرفته شد، مسافرت به اروپا حسابی رونق گرفت و این مسئله هم باعث شد که مسافران در زمان پرواز با پدیده‌های ناخوشایندی مثل تاخیر، صف‌های طولانی و البته گم کردن چمدان در فروگاه مواجه شوند.

هر چند که اخبار دقیقی از اینکه کدام فرودگاه رتبه اول را از نظر گم‌کردن چمدان در اروپا دارد در دست نیست، اما با توجه به روند رو‌به‌رشد این پدیده در سراسر جهان، فرودگاه‌ های اروپا نیز از این نظر وضعیت چندان مطلوبی ندارند. به‌عنوان مثال، فرودگاه هیترو لندن در ماه ژوئن به دلیل نقص فنی سیستم اسکن چمدان ها در فرودگاه و انباشته شدن هزاران چمدان خبرساز شد.

علت گم شدن چمدان در فرودگاه چیست؟

هر چند که همه چمدان‌ها در بخش امنیتی فرودگاه اسکن می‌شوند، اما بقیه مراحل جابه‌جایی چمدان بر عهده متصدیان ایرلاین‌ها است و به طور کلی شرکت‌های هواپیمایی مسئول اصلی گم‌ شدن چمدان مسافران هستند. کارکنان ایرلاین‌ها چمدان‌ها را بررسی می‌کنند، بارگیری و تخلیه آن‌ها به هواپیما را انجام می‌دهند و چمدان‌ها را برای جمع‌آوری به سالن‌های مربوطه بازمی‌گردانند. اکثر مسافران چمدان‌های خود را به دلیل تاخیر در پروازهای کانکشن یا کمبود نیرو از سوی شرکت‌های هواپیمایی گم می‌کنند. البته در این بین نباید نقش سرعت عمل فرودگاه نیز تا حدی بر این مسئله تاثیرگذار است.

موقع گم شدن چمدان در فرودگاه چه کارهایی انجام دهیم؟

فرودگاه هایی که بیشترین چمدان در آنها گم می شود!

پیش از هر چیزی توصیه می‌کنیم که در زمان سفر به‌خوبی از برگه دریافت چمدانتان مراقبت کرده و تحت هیچ شرایطی آن را گم نکنید. همچنین، حتما عکسی از چمدان خود در تلفن همراهتان داشته باشید تا در صورت لزوم آن را به کارکنان فرودگاه نشان دهید. بهتر است مشخصات چمدان از جمله نام برند، اندازه، رنگ و… آن را هم به‌خاطر داشته باشید.

از اولین اقدامات لازم در زمان گم شدن چمدان این است که خونسردی خود را حفظ کنید. هر چند که گم‌شدن چمدان رخدادی استرس‌زا و وحشتناک است، اما اضطراب هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. پس از آنکه متوجه شدید هیچ اثری از چمدانتان نیست، به طور مستقیم به دفتر تحویل بار فرودگاه بروید و گزارشی مبنی بر گم‌شدن چمدان ثبت کنید. با توجه به اینکه در قوانین بعضی از ایرلاین‌ها تنها در بازه زمانی خاصی می‌توانید چمدان گم‌شده خود را پیگیری کنید، بهتر است بلافاصله پس از اطلاع از گم‌شدن چمدان، این مسئله را گزارش دهید.

دقت داشته باشید که در زمان گزارش‌دهی حتما از مسئولان مربوطه بپرسید که از چه طریقی می‌توانید درخواستتان را پیگیری کنید و این پیگیری چه مدت طول خواهد کشید. به طور مرتب با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید و پیگیر چمدانتان باشید. برای پیگیری گم شدن چمدان در فرودگاه نیز می‌توانید به دفتر ایرلاین مربوطه در فرودگاه نیز مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات کامل در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله گم شدن چمدان در فرودگاه را مطالعه کنید.

خسارت گم شدن چمدان در فرودگاه

فرودگاه هایی که بیشترین چمدان در آنها گم می شود!

بعضی از ایرلاین‌ها، دستورالعمل‌های خاصی را برای پرداخت خسارت گم شدن چمدان در فرودگاه ها دارند. به‌عنوان مثال، بعضی از آن‌ها در شرایطی که برگرداندن چمدان به مسافران بیش از ۳ هفته طول بکشد، هزینه اقلام موجود در آن را به مسافر بازمی‌گردانند. از این رو توصیه می‌کنیم که در زمان خرید بلیط، حتما بخش‌نامه ایرلاین را مطالعه کنید و ببینید که ایرلاین مورد نظر شما چه سیاست‌هایی را در قبال گم شدن چمدان در فرودگاه در نظر گرفته است.

چمدان هایی که گم می شوند!

اگر تابه‌حال از خطر گم شدن چمدان در فرودگاه استانبول، دبی، آمریکا و سایر فرودگاه‌های جهان جان سالم به‌در برده‌اید، هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده با این پدیده ناخوشایند مواجه نشوید! در مطلب حاضر درباره ایرلاین‌های و فرودگاه‌هایی که بیشترین چمدان در آن‌ها گم شده است صحبت کردیم و به شما گفتیم که در صورت گم شدن چمدان در فروگاه چه اقداماتی را باید انجام دهید.

آیا تابه‌حال چمدان خود را در پرواز گم کرده‌اید؟ تجربیات خود در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

۱. در کدام فرودگاه بیش از همه چمدان گم شده است؟

فرودگاه بین‌المللی شیکاگو اوهار در این زمینه پرچم‌دار است.

۲. در صورت گم کردن چمدان آیا خسارتی به مسافر تعلق می‌گیرد یا خیر؟

دریافت یا عدم دریافت خسارت برای گم شدن چمدان در فرودگاه به سیاست‌ها و دستورالعمل‌های ایرلاین مربوطه بستگی دارد.

۳. موقع گم شدن چمدان در فرودگاه چه کارهایی انجام دهیم؟

بهتر است به دفتر ایرلاین یا دفتر تحویل بار فرودگاه مراجعه کنید و گم شدن چمدان را به آنان گزارش دهید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید