۶ فیلم معروف که نقش اولشان شهرها هستند!

7
4263
فیلم های معروفی که نقش اولشان شهرها هستند
فیلم های معروفی که نقش اولشان شهرها هستند

فیلم های معروفی که نقش اولشان شهرها هستند

فیلم های معروفی که نقش اولشان شهرها هستند را می‌شناسید؟ تماشای فیلم‌ها می‌تواند سریع‌ترین راه برای ماجراجویی و گشت و گذار باشد. نحوه چگونگی نمایش شهرها و جاذبه‌های آن در خلال داستان می‌تواند هر بیننده‌ای را به دیدن آنها تشویق کند، چرا که تصویر ملموس‌ترین روش برای نمایش دادن زیبایی‌های یک منطقه است.

بسیاری از شهرها در فیلم‌های معروف تاریخ سینما شاهد ماجراهای متنوعی هستند. این ماجراجویی‌ها به شهرها هویت داده‌اند. به عنوان مثال بسیاری از گردشگران هنگام بازدید از پاریس، به دنبال حال و هوایی شاعرانه و آرام هستند. اگر در انتخاب شهر مناسب برای بازدید دچار سردرگمی هستید، با فلای تودی همراه باشید. در این مطلب قصد داریم ۶ فیلم معروف تاریخ سینما که نقش اولشان شهرها هستند را معرفی کنیم.

نیمه شب در پاریس (Midnight in Paris)

mid night in paris
پاریس شهری مهم در فیلم نیمه شب در پاریس

کارگردان: وودی آلن

فیلم نیمه شب در پاریس از رویاپردازی‌های شاعرانه‌ی نویسنده‌ای به نام گیل می‌گوید. گیل و همسرش برای گذراندن تعطیلات به پاریس می‌روند. گیل آرزو دارد که رمانی ماندگار بنوسید تاهمانند نویسندگان مشهور آمریکایی از او یاد شود. از طرفی گیل زندگی در پاریس را برخلاف همسرش دوست دارد.

خرید بلیط هواپیما پاریس

شبی برای قدم زدن در پاریس راهی خیابان‌ها می‌شود. با به صدا درآمدن زنگ نیمه شب، گیل سفر ماجراجویانه‌ی خود را در پاریس آغاز می‌کند. او ارتباطات شاعرانه‌ای با هر کافه‌ای برقرار می‌کند و زمان برای گیل به شکلی اسرارآمیز تغییر می کند.

گمشده در ترجمه (Lost in translation)

lost in translation
توکیو شهری مهم در فیلم گمشده در ترجمه

کارگردان: سوفیا کاپولا

بازیگر آمریکایی که دچار بحران‌های روحی و اجتماعی شده است برای تبلیغ نوشیدنی به توکیو می‌رود. او ستاره‌ای رو به افول است که توکیو را پناهگاهی برای فرار از آینده‌ی رخوتناکش پیدا می‌کند. از طرف دیگر دختر جوانی که پس از ازدواج دچار ناملایمات روحی شده به همراه همسر عکاسش به توکیو سفر کرده‌ است. تعارضات فرهنگی و حال و هوای بعد از ازدواج، دختر را دچار سرگشتگی کرده است.

خرید بلیط هواپیما توکیو

تنهایی این دو نفر سبب می‌شود که طی اتفاقاتی این دو نفر، در فیلم گمشده در ترجمه بهم نزدیک شوند. دو نفری که هیچ تشابهی باهم ندارند اما دردی مشترک را یدک می‌کشند. سوفیا کاپولا پس از زندگی در توکیو و مشاهده فرهنگ و بافت شهری آن علاقمند به ساختن فیلم در آن می‌شود. فیلم حال و هوایی آرام و شرقی دارد که با تضاد روحی شخصیت‌های اصلی هماهنگ می‌شود.

قبل از طلوع خورشید (Before sunrise)

before sunrise 1
بوداپست شهری مهم در فیلم قبل از طلوع خورشید

کارگردان: ریچارد لینکلیتر

اگر می‌خواهید فیلمی عاشقانه با حال و هوای شاعرانه ببینید، سه گانه‌ی قبل از طلوع خورشید را پیشنهاد می‌کنیم. قبل از طلوع خورشید فضایی آرام و رویایی دارد. پسر و دختری جوان که تصادفی بایکدیگر آشنا می‌شوند و گشت و گذاری عاشقانه را در شهر بوداپست باهم شروع می‌کنند. آنها باهم قرار می‌گذارند که تنها یک شب را عاشقانه سپری کنند و قبل از طلوع خورشید از هم جدا شوند.

خرید بلیط هواپیما بوداپست

پس این زوج جوان شروع به خاطره‌سازی در هر گوشه از شهر می‌کنند. کنار رود دانوب دراز میکشند و به تماشای ستاره‌ها می‌نشینند. در شهر قدم می‌زنند و در کافه‌های شهر وقت می‌گذرانند. قبل از طلوع خورشید از ماجراجویی‌های دو زوج جوان می‌گوید. برای سفر به بوداپست فیلم قبل از طلوع خورشید می‌تواند دریچه‌ای به کشف جاذبه‌های این شهر باشد.

هفت سال در تبت (Seven years in Tibet)

seven years tibet
تبت شهری مهم در فیلم هفت سال در تبت

کارگردان: ژان ژاک آنو

هفت سال در تبت فیلمی بلندپروازانه و زیبا است که بینندگانی صبور می‌خواهد. جریان فیلم تاکید بر ماجراهایی دارد که شخصیت‌های اصلی با آنها درگیر هستند. هفت سال در تبت داستان مرد اروپایی کوهنوردی را روایت می‌کند که می خواهد هیمالیا را فتح کند. اما جنگ جهانی در حال وقوع است و او و دوست همراهش در جریان جنگ اسیر می‌شوند و پس از مدتی از ارودگاه فرار می‌کنند.

آنها به تبت پناه می‌‌برند. دالای لامای چهاردم پسری نوجوان است. این کوهنورد در طول اقامت ارتباط عمیقی با دالای لامای چهاردهم برقرار می‌کند. همین ارتباط بین آنها سبب می‌شود که فرد کوهنورد در زندگی شخصی‌اش دچار تحولاتی شود. این فیلم آداب و رسوم و فرهنگ تبتی را که با مردمان آنها عجین شده است را به خوبی نشان می‌‌دهد.

آسمان سرپناه (The sheltering sky)

sheltering sky 1
یمن شهری مهم در فیلم آسمان پناهگاه

کارگردان: برنارد برتولوچی

فیلم آسمان سرپناه حال و هوای بعد از جنگ جهانی را نشان می‌دهد. شهرها مانند آتشفشانی شده‌اند که در حال سرد شدن هستند. زندگی کم کم به شهرها برمی‌گردد. زن و شوهری جهانگرد به همراه دوست خود به مصر سفر می‌کنند. این زن و شوهر می‌خواهند چندین ماه در مصر زندگی کنند. در خلال سفرهای پی در پی برای این دو زوج اتفاقات مختلفی رخ می‌دهد.

Link کتاب های مشهوری که قهرمان آن ها شهرها هستند!

این اتفاقات تاثیرات زیادی بر افکار و خصوصیات اخلاقی آنها می‌گذارد. بیننده به خوبی می‌تواند سیر تغییر و تحول شخصیت‌های اصلی داستان را در طول فیلم مشاهده کند. برتولوچی به خوبی فرهنگ‌ و وضعیت اجتماعی کشورهای آفریقایی را به تصویر می‌کشد. یکی از نقاط قوت فیلم، موسیقی سیال آن است. موسیقی با تب و تاب‌های هر سکانس اوج می‌گیرد و با هر اتفاق آرام می گیرد. به طوری که بیننده می‌تواند گرمای بیابان‌های صحرا را به خوبی از پشت صفحه نمایشگر احساس کند. فیلم آسمان سرپناه درون‌مایه‌ای دراماتیک دارد.

کازابلانکا (Casablanca)

casablanaca
کازبلانکا شهری مهم در فیلم کازابلانکا

کارگردان: مایکل کرتیز

کازابلانکا فیلمی با درام عاشقانه آمریکایی است. این فیلم در دل جریانات جنگ جهانی دوم می گذرد. جایی که شهر کازابلانکا با آلمان در حال جنگ است. کازابلانکا نمایانگر عشقی است که در حال و هوای پرتنش شهر شکل می‌گیرد و اتفاقات زیادی را متحمل می‌شود. فیلم کازابلانکا برخلاف سایر فیلم‌های هالیوودی، به دنبال نشان دادن زندگی رویایی نیست. با وجود اینکه ستارگان مشهوری در آن نقش آفرینی می‌کنند، اما کازبلانکا نقش محوری در داستان دارد. اینکه شهر در کشاکش جنگ قرار گرفته و باید در مقابل حمله متفقین مقاومت کند. عشق در این فیلم فدای نجات شهر و پیروزی در مقابل نازی‌ها می‌شود. اگر به کشور مراکش سفر کردید از دیدن کازبلانکا غافل نشوید.

سکانس آخر

با فیلم‌ها سفر کنید! در دورانی که سفر کردن با مشکلات و حساسیت‌های بسیاری همراه شده است، شاید فیلم‌ها روزنه‌ای برای سفر در زمان و مکان‌های مختلف باشند. چرا که داستان‌ها همانند پرنده‌ای بیننده را از زمان جدا می‌کند و به هر نقطه که می‌خواهد می‌برد. فیلم‌های بسیاری در تاریخ سینما ساخته شده‌اند که شهرها نقش مهمی در آن بازی می‌کنند.

چه بسا برخی از گردشگران با تماشای فیلم‌های تاثیرگذار علاقمند به سفر شده‌اند. در این مقاله تنها ۶ فیلم معروف تاریخ سینما که نقش اولشان شهرها هستند را معرفی کردیم. در حالی که دنیای بزرگ سینما سرشار از سوژه‌های مختلفی است که در درون شهرهای مهم اتفاق افتاده‌اند.

اگر بخواهید به این لیست فیلمی اضافه کنید که شهرها نقش مهمی در آن داشته باشند، چه فیلمی را پیشنهاد می‌کنید؟ 

7 نظرات

  1. فیلم مرگ در ونیز به کارگردانی ویسکونتی رو پیشنهاد میکنم. فیلم اقتباسی از رمان توماس مان به همین اسمه و حال و هوایی متفاوت و تاریک از شهر ونیز رو نشون میده.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید