راهنمای سفر به کاپادوکیا

0
8734
سفر به کاپادوکیا
سفر به کاپادوکیا

 

ترکیه کشوری است که به هر سمتش بروید جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد؛ از استانبول و بخش‌های اروپایی این کشور که محبوبیت و طرفداران بسیاری دارند گرفته، تا منطقه آناتولی و بخش‌های آسیایی آن که گاها از نظر گردشگران دور می‌مانند. یکی از شهرهای دیدنی در ناحیه آناتولی مرکزی ترکیه، کاپادوکیا است؛ شهری که فقط یک مقصد گردشگری معمولی نیست بلکه با ورود به آن به یک کتاب داستان افسانه‌ای وارد می‌شوید. کاپادوکیا هم یک مقصد با جاذبه‌های تاریخی و باستانی است هم یک مقصد تفریحی برای پرواز بر فراز آسمان.

از آنجایی که امروزه ترکیه یک مقصد تفریحی نسبتا ارزان محسوب می‌شود، بازدید از مقاصدی که زیر سایه شهرهای پرطرفدار همچون استانبول و آنتالیا پنهان مانده‌اند می‌تواند تجربه متفاوتی برایتان باشد. علاوه بر اینها، همانند سایر شهرهای ترکیه، کاپادوکیا نیز هتل‌های متعددی دارد که با سبک خاص و قرار گرفتن در دل کوه، اقامتی رویایی و خاص را برایتان بهمراه خواهد داشت. شاید این سوال برایتان بوجود بیاید که چطور به کاپادوکیا سفر کنید؟ در ادامه راهنمای کاملی از سفر به کاپادوکیا در اختیارتان قرار خواهیم داد.

آب و هوای کاپادوکیا

یکی از مواردی که باید پیش از سفر به هر مقصدی درباره آن اطلاعات کسب کنید، شرایط آب و هوا و بهترین زمان سفر است. شهر کاپادوکیا در آناتولی مرکزی در ترکیه قرار گرفته و دره‌های عمیق، تپه‌ها، قله‌های آتشفشانی و صخره‌هایی سنگی دارد. این شهر هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و آب و هوای آن قاره‌ای است؛ بنابراین از آن انتظار تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد و برفی را داشته باشید. زمستان‌ها معمولا دما به زیر صفر هم می‌رسد و تابستان‌ها دمای هوا به ندرت بالای ۳۰ درجه می‌رود. اما اختلاف دمای شب و روز در این شهر زیاد است و باید در هر فصلی لباس مناسب به همراه داشت.

بهترین زمان سفر به کاپادوکیا

با توجه به شرایط آب و هوای کاپادوکیا، به جز زمستان‌ها که هوا در این شهر سرد است، در باقی فصل‌ها می‌توان به این شهر سفر کرد و از آب و هوای خوب آن لذت برد. با توجه به نوع تفریحاتی که در این شهر وجود دارد معمولا اواخر ماه آوریل (ماه اردیبهشت) تا سپتامبر و اکتبر (اواخر ماه مهر) بهترین بازه زمانی برای سفر به کاپادوکیا است. بخصوص اگر می‌خواهید از تفریحاتی همانند بالن سواری لذت ببرید، خارج از این بازه زمانی ممکن است به دلیل وجود باد و باران پروازهای بالن‌ها لغو شود.

در ادامه، ویدئویی از کاپادوکیا برای شما در نظر گرفته‌ایم که به واسطه آن، می‌توانید بهتر با این شهر آشنا شوید:

جاذبه های گردشگری کاپادوکیا

اگر به دنبال سفر به شهری تاریخی و کندوکاو در جاذبه‌های بیشمار تاریخی هستید و از طرف دیگر نمی‌خواهید طبیعت زیبای آناتولی ترکیه را از دست دهید، حتما باید کاپادوکیا را انتخاب کنید؛ شهری که در آن می‌توانید در غارها و صخره‌ها و یا هتل‌هایی از این دست اقامت کنید و بیشترین لذت را از سفر خود ببرید. نباید فراموش کنید که بالن سواری در کاپادوکیا از همه تفریحات شهرت بیشتری دارد و بهتر است حتما آن را امتحان کنید.

شهر زیرزمینی درینکو  (Derinkuyu)  

ساختار شهری کاپادوکیا طوریست که اغلب سکونت در آن در دل صخره‌ها یا زیر زمین بوده است. شهرهای زیرزمینی کاپادوکیا در دوره عصر برنز شکل گرفتند و همین قدمت آن‌ها موجب خاص بودن این شهرها شده است. در دوره بیزانس (قرن ۶ و ۷) از این شهرهای زیرزمینی برای پنهان شدن در برابر مهاجمان عرب استفاده میشد. شهر زیرزمینی درینکو عمیق‌ترین پناهگاه زیرزمینی در کاپادوکیا است که شامل تونل‌های تو در تو و باریک می‌شود.

شهر زیرزمینی درینکو

روستای گورم  (Göreme)

روستای گورم بعنوان یکی از زیباترین روستاها در جهان شناخته شده است. گورم قلب صنعت گردشگری کاپادوکیا است که در آن علاوه بر غارها و صخره‌هایی که همانند آدمکی دور تا دور منطقه را احاطه کرده‌اند می‌توانید خانه‌های سنتی و هتل‌های بوتیک متعددی بیابید.

روستای گورم

دره ایهلارا  (Ihlara Valley)  

در کنار صخره‌های زیبا و جذاب کاپادوکیا، دره‌ای سرسبز و زیبا نیز وجود دارد که می‌تواند محیط مناسبی برای قدم زدن، دویدن، دوچرخه سواری و تفریحات اینچنینی باشد.

دره ایهلارا

• دودکش های جن و پری

• دره سرخ قلعه یوچی سار

• صومعه سرای سلیمه

• دره کبوتر

• معبد اسکی گوموسلر

چطور به کاپادوکیا سفر کنیم؟

حال برای رسیدن به این مقصد زیبا و رویایی اولین قدم چیست؟ راههای مختلفی برای اینکه به کاپادوکیا برسید وجوددارد اول از همه باید در نظر بگیرید که از کدام فرودگاه به این شهر وارد شوید. اگر به دنبال پرواز مستقیم باشید و تحمل یک مسیر کوتاه زمینی را داشته باشید، خرید بلیط پرواز آنکارا می‌تواند ایده خوبی برایتان باشد. پس از اینکه به آنکارا رسیدید با اتوبوس یا هاواش‌ها می‌توانید طی یکی دو ساعت به کاپادوکیا برسید.

از سوی دیگر، کاپادوکیا خود یک فرودگاه محلی دارد که می‌توانید بلیط آن را خریداری کنید. سفر هوایی به کاپادوکیا با پرواز مستقیم نیست و یک توقف بهمراه دارد که با توجه به پروازی که انتخاب می‌کنید ممکن است استانبول یا آنکارا باشد. در این صورت باید پرواز به فرودگاه Nevşehir Kapadokya Airport (NAV) را انتخاب کنید و سپس با تاکسی طی نیم ساعت به مرکز شهر کاپادوکیا برسید.

رستوران های کاپادوکیا

در همه شهرهای ترکیه غذاهای ترکی با طعمی مثال زدنی به‌ راحتی در دسترس است و کاپادوکیا نیز از این قائده مستثنی نیست. غذاهایی همچون کوفته‌های مخصوص ترکی و کباب‌های خوشمزه در رستوران‌های این شهر به وفور دیده می‌شود. شما همچنین می‌توانید غذای خود را در رستوران‌هایی که مناظر زیبا و طبیعت صخره‌ای شهر را به شما نشان می‌دهند، میل کنید.

حمل و نقل در کاپادوکیا

در نظر داشته باشید شهر کاپادوکیا جمعیت کمی دارد و به همین دلیل هم نباید انتظار وسایل حمل و نقل عمومی چندانی داشته باشید. برای بازدید از جاذبه های گردشگری بهتر است ماشین کرایه کنید و یا از تورهای گردشگری شهری آن استفاده کنید.

مراکز خرید کاپادوکیا

در این شهر صنایع دستی متنوعی برای خرید می‌توانید پیدا کنید؛ صنایع دستی‌ای که سوغاتی‌های ارزشمندی خواهند بود. این صنایع دستی زیبا هم شامل فرش‌ها و گلیم‌ها رنگارنگ و متنوع می‌شوند و هم شامل کارهای سفالی و چینی که طراحی‌های متنوعی دارند. در شهر کوچک و توریستی کاپادوکیا نباید انتظار دیدن پاساژها و مراکز خرید بزرگ را داشته باشید اما در فروشگاه‌های کوچک و بزرگ محلی می‌توانید کالاهای خوبی پیدا کنید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید