اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟

2
5420
اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟
اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟

با مشکل جا ماندن از پرواز چه کنیم؟ یکی از ناگوارترین مشکلاتی که در سفرهای هوایی ممکن است برای هر فردی پیش بیاید، جا ماندن از پرواز است. مطمئنا هیچ‌کس دوست ندارد که دیر به فرودگاه برسد و پروازش را از دست بدهد، اما برای هر شخص با توجه به شرایطی که برایش پیش می‌آید ممکن است این اتفاق بیفتد و در نتیجه با تاخیر به فرودگاه رسیده و از پرواز خود جا بماند. در صورت بروز چنین مشکلی چه اقدامات ضروری را باید انجام دهیم؟ با این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید تا درباره این موضوع بیشتر بدانید.

در صورت جا ماندن از پرواز چکار کنیم؟

جا ماندن از پرواز بسیار ناخوشایند است، چون برای سفر خود برنامه‌ریزی کرده‌اید و مبلغی را برای بلیط خود پرداخت کرده‌اید. اما در این شرایط بهترین کار این است که خونسردی خود را حفظ کنید و با توجه به اینکه پرواز شما داخلی است یا خارجی یا اینکه مستقیم است یا به صورت اتصالی اقداماتی را انجام دهید. در ادامه بیشتر شما را راهنمایی خواهیم کرد.

جا ماندن از پرواز 8

مدیریت اوضاع موجود در صورت جا ماندن از پرواز

اگر در مسیر رسیدن به فرودگاه هستید و تنها چند دقیقه به زمان پرواز شما باقی‌مانده و تقریبا مطمئن هستید که در زمان مقرر به فرودگاه نمی‌رسید، اولین کاری که لازم است انجام دهید این است که با شرکت هواپیمایی خود در فرودگاه تماس حاصل فرمایید و آن‌ها را از تاخیر پیش آمده مطلع سازید، چرا که اگر نهایتا تا ۱۵ دقیقه با تاخیر به فرودگاه می‌رسید ممکن است ایرلاین با بررسی شرایط، موقعیت را برای ورود شما به گیت پرواز و سوار شدن به هواپیما مهیا کند.

جا ماندن از پرواز 5
اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟

گاهی هم ممکن است آنقدر خوش شانس باشید که پروازتان با تاخیر روبه‌رو شده باشد. اما اگر از قبل می‌دانید که راهی برای زود رسیدن به فرودگاه ندارید و قطعا پرواز را از دست می‌دهید باز هم مراتب را به ایرلاین اطلاع رسانی کنید چرا که آن‌ها شرایط شما را درک کرده و تلاش می‌کنند تا در صورت امکان، پروازی جایگزین برای شما پیدا کنند.

قانون نانوشته ای به نام دو ساعت

یکی از قانون‌های نانوشته میان ایرلاین‌ها قانون (دو ساعت) است که ممکن است برای شما کارساز باشد. بر اساس این قانون در صورتی که فرد پرواز خود را از دست داده باشد و دلیل قابل توجیهی برای دیر رسیدن به فرودگاه داشته باشد، اگر حداکثر تا دو ساعت بعد از زمان پرواز به ایرلاین اطلاع‌رسانی کند، شرکت هواپیمایی تلاش می‌کند نهایت همکاری را با وی داشته و در صورت امکان در پرواز جایگزین بعدی به او یک صندلی اختصاص دهد و ممکن است هزینه اضافه نیز از او دریافت نکند.

جا ماندن از پرواز 3
قانون نانوشته “دو ساعت”،   اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟

پس در صورت جا ماندن پروازتان، این دو ساعت طلایی را از دست ندهید. برای اینکه بدانید چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید، مقاله‌ای با همین عنوان را در مجله فلای‌تودی بخوانید.

آیا می‌توانم هزینه بلیط را پس بگیرم؟

اولین قدم این است که از قوانین و مقررات استرداد بلیط هواپیما در ایرلاین مربوطه باخبر شوید. به طور کلی دو  نوع بلیط پرواز وجود دارد: بلیط هواپیمای چارتری و بلیط هواپیمای سیستمی.

اگر بلیط پرواز شما سیستمی باشد شرکت هواپیمایی با کسر مبلغی به عنوان خسارت، مابقی وجه بلیط را استرداد می‌کند؛ اما اگر بلیط شما از نوع چارتری باشد، قضیه متفاوت خواهد بود چرا که برای لغو بلیط و دریافت وجه باید به شرکت چارتر کننده آن پرواز مراجعه کنید و معمولا یا به طورکلی هیچ مبلغی استرداد نمی‌شود یا تنها درصد خیلی کمی از آن به مسافر پرداخت می‌شود.

جا ماندن از پرواز 2
آیا می‌توانم هزینه بلیط را پس بگیرم؟

البته این را هم در نظر داشته باشید که در برخی از پروازهای سیستمی نیز در صورت عدم حضور مسافر در پرواز، هیچ مبلغی عودت داده نمی‌شود، پس بهتر است قبل از رزرو بلیط از ایرلاین مربوطه، تمامی قوانین و مقررات آن را مطالعه بفرماید

اگر مقصد شما خارج از مرز کشور بوده و از پرواز خود جا مانده‌اید، در صورتی که نوع بلیط شما پرواز سیستمی خارجی بوده باید با آژانس و یا ایرلاینی که از آن بلیط تهیه کردید، تماس گرفته و کد رزرو پرواز خود را اعلام کنید تا آن‌ها با بررسی مقررات کنسلی با کسر جریمه، مابقی وجه شما را بازگردانند.

جا ماندن از پرواز 1
اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟

خرید پرواز جایگزین در صورت جا ماندن از پرواز

به طور معمول مسافرانی که پروازشان را از دست می‌دهند، باید هزینه‌ای جداگانه برای خرید بلیط پرواز بعدی پرداخت نمایند و این موضوع تا حد زیادی به ایرلاینی که از آن بلیط را تهیه کرده‌اید بستگی دارد، چرا که شرکت‌های هواپیمایی قوانین و مقررات متفاوتی دارند و اما معمولا در پرواز سیستمی تا حد قابل قبولی مثلا تا ۵۰ درصد کنسلی پرواز را پرداخت می‌کنند. اما با این وجود بهتر است که بلیط‌های همان شرکت هواپیمایی را برای مقصد مورد نظرتان بررسی کنید و در نهایت با پرداخت مابه التفاوت بلیط، پرواز بعدی را رزرو نمایید.

جا ماندن از پرواز 4
اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟

جریمه جا ماندن از پرواز

در خطوط هوایی مختلفی هزینه جا ماندن از پرواز متفاوت است. اما به طور معمول، در پروازهای سیستمی جریمه جا ماندن از پرواز به این صورت است که بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از هزینه بلیط کسر می‌شود و مابقی آن استرداد خواهد شد. در پروازهای چارتری، برای جا ماندن از پرواز هیچ مبلغی به شما برنمی‌گردد.

قوانین جا ماندن از پرواز

قوانین جا ماندن از پرواز در ایران و سایر کشورها به طور کلی مشابه است. در ایران، طبق قانون هواپیمایی کشوری، در صورتی که مسافر به دلیل عوامل خارج از اراده خود، از قبیل تصادف، بیماری، یا شرایط اضطراری، از پرواز خود جا بماند، می‌تواند درخواست کنسلی «نوشو» دهد. در این صورت، ایرلاین موظف است مبلغ بلیط را به مسافر استرداد کند. مسافر نوشو (No Show)، مسافری که کارت پرواز نگرفته و از پرواز جامانده است.

البته، باید توجه داشته باشید که ایرلاین‌ها معمولا قوانین و مقررات خاص خود را برای جا ماندن از پرواز دارند. به عنوان مثال، برخی از ایرلاین‌ها ممکن است برای جا ماندن از پرواز، جریمه‌ای را از مسافر دریافت کنند. همچنین، مدت زمان اعتبار درخواست کنسلی نوشو نیز در ایرلاین‌های مختلف متفاوت است. اطلاعات مربوط به نوشو گاهی در قسمت توضیحات بلیط نوشته می‌شود.

جا ماندن از پرواز 6

جریمه جاماندن از پرواز ماهان

در پروازهای دوطرفه داخلی، در صورت اعلام کنسلی یا تاخیر بیش از ۲ ساعت در هر یک از مسیرهای پروازی از طرف شرکت هواپیمایی، مسافر موظف است برای تعیین تکلیف مسیر باقی مانده در بازه ۲۴ ساعت از زمان اطلاع‌رسانی شرکت هواپیمایی با تیم پشتیبانی تماس بگیرد. در غیر این صورت، مسیر دیگر پرواز مشمول حذف جریمه (No-show) نخواهد شد.

جریمه جاماندن از پرواز استانبول

هنگام جا ماندن از پرواز خارجی چکار کنیم؟ اگر فقط یک بلیط رفت و برگشت داشته باشید و پرواز شما اتصالی یا کانکشن نباشد، باید یک بلیط یک طرفه بگیرید و در صورت امکان با کسر جریمه، مبلغی را بابت بلیط رفت خود دریافت کنید.

اما اگر پرواز اتصالی باشد، جا ماندن از پرواز اول ممکن است منجر به جا ماندن از سایر پروازهای شما باشد و جریمه زیادی را متحمل شوید. برای کسب اطلاع درباره قوانین جا ماندن از پروازهای اتصالی مقاله‌ای در مجله فلای‌تودی وجود دارد که توصیه می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

جا ماندن از پرواز 7

برای مثال اگر از بلیط هواپیما استانبول را خریداری کردید و از پرواز جا ماندید، بسته به اینکه از چه ایرلاینی بلیط گرفته باشید و اینکه بلیط شما چارتری یا سیستمی باشد هزینه جریمه آن متفاوت خواهد بود. اگر بلیط خود را حضوری از شرکت‌های گردشگری رزرو کرده باشید، باید با آنها تماس بگیرید که این امکان تنها در ساعات اداری وجود دارد. اما در صورتی که بلیط خود را از سایت یا اپلیکیشن فلای‌تودی رزرو کرده‌اید، در هر ساعتی از شبانه‌روز و حتی ایام تعطیل نیز می‌توانید با کارشناسان بخش پشتیبانی تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

نکات ضروری جا ماندن از پرواز

اگر به هر دلیلی از پرواز خود جا ماندید بهتر است ضمن حفظ خونسردی خود، اقدامات لازم را انجام دهید. اقدامات ضروری قبل و بعد از جا ماندن از پرواز عبارتند از:

  • در پرواز های داخلی ۲ ساعت و در پروازهای خارجی ۴ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید تا در صورت تعجیل پرواز هم از هواپیما جا نمانید.
  • اگر از پرواز جا ماندید، به دفتر ایرلاین مربوطه مراجعه کنید تا در صورت امکان هزینه نوشو دریافت کنید.
  • اگر از پرواز جا ماندید، با فلای‌تودی تماس بگیرید یا از اپلیکیشن فلای‌تودی پرواز بعدی را رزرو کنید.
  • اگر در فرودگاه مقصد از پرواز خود جا ماندید، ممکن است نیاز داشته باشید دوباره هتل رزرو کنید که از فلای‌تودی امکان‌پذیر است.

راهکارهای جا ماندن از پرواز

همان‌طور که پیش از این گفتیم، بعضی از شرکت‌ها برای مسافرانی که پروازشان را از دست داده‌اند پرواز جایگزین در نظر می‌گیرند و بعضی مجدد هزینه خرید بلیط هواپیما را دریافت می‌کنند. پس برای این که متضرر نشوید سعی کنید حداقل دو الی سه ساعت قبل از زمان پروازتان در فرودگاه حضور داشته باشید تا دچار هیچ‌گونه استرسی نشده و با خیالی آسوده سوار هواپیما شوید.

تا به حال از پرواز جا مانده‌اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره جا ماندن از پرواز

اگر از پرواز اتصالی خود جا بمانیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر کنسلی پرواز از سمت شرکت هواپیمایی بود، ایرلاین مربوطه وظیفه دارد که اولین پرواز ممکن به مقصد مورد نظر شما را رزرو کرده و در صورت نیاز، غذای رایگان و حتی هتل برای ساعات معطلی در اختیار شما قرار دهد.

اگر از پرواز اتصالی خود جا ماندیم چکار کنیم؟

بهترین راهکار این است که در صورت جا ماندن پروازهای کانکشن با حفظ خونسردی، با بلیط و مدارک به دفتر ایرلاین مربوطه در فرودگاه بروید.

چگونه از پرواز جا نمانیم؟

برای پروازهای داخلی ۲ ساعت و پروازهای خارجی ۴ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشید.

هزینه نوشو بلیط هواپیما چیست؟

اگر مسافر بلیط سیستمی رزرو کرده باشد و به پرواز خود نرسد یا کمتر از ۲۴ مانده به پرواز بلیط خود را کنسل کند، مبلغی از هزینه بلیط به او برگردانده می‌شود.

2 نظرات

    • با سلام،
      بله در روزهای آینده حتما در این مورد مقاله‌ای جداگانه منتشر می‌کنیم و به تمامی موارد اشاره می‌کنیم.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید