سفر‌های هوایی همیشه جذابیت‌های زیادی دارند، به خصوص اگر پرواز شما از نوع کانکشن باشد و برای رفتن به مقصدی، چند توقف در کشور‌های مختلف داشته باشید. اما وقتی پای پرواز‌های کانکشن در میان باشد، سوال و نگرانی‌هایی نیز مطرح می‌شود. مثلا در صورت جا ماندن از پرواز کانکشن چه کار کنیم؟ قبل از هرچیزی اجازه دهید تا کمی بیشتر با پرواز‌های کانکشن و قوانین و مقررات خاص آن‌ها آشنا شویم.با ما در مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید.

پرواز کانکشن چیست؟

اگر زیاد با هواپیما سفر می‌کنید، خوب است تا اطلاعات پروازی خود را تکمیل کنید و با برخی نکات مهم اما ساده مربوط به صنعت هواپیمایی کشور آشنا شوید. پرواز‌ها به صورت کلی به دو صورت پرواز مستقیم و پرواز اتصالی انجام می‌شود.

پرواز کانکشن یا پرواز اتصالی (Transfer Connection)، پرواز‌هایی هستند که از دو یا چند پرواز تشکیل می‌شوند. این پروازها که با نام غیرمستقیم، Non Direct، کانکشن و اتصالی شناخته می‌شوند، زمانی اتفاق می‌افتد که از مبدا به مقصد، پرواز مستقیم در دسترس نباشد یا به دلیل دور بودن مسیر نیاز به توقف وجود داشته باشد.

در پروازهای کانکشن مسافران در طول مسیر توقف کرده و هواپیمای خود را تغییر می‌دهند. به فرودگاهی که در بین مسیر برای تغییر هواپیما توقف در آن صورت می‌گیرد، فرودگاه ترانزیت گفته می‌شود. برای مثال، پرواز تهران – ونکوور با پرواز‌های کانکشن انجام می‌شود و مسافر بعد از رفتن به یکی از فرودگاه‌ های قطر، با پرواز اتصالی بعدی، به مسیر خود ادامه می‌دهد.

انواع پرواز اتصالی یا کانکشن

پرواز اتصالی انواع مختلفی دارد که به دو نوع پرواز اتصالی آنلاین (Online Transfer Connection) و پرواز اتصالی اینترلاین (Interline Transfer Connection) تقسیم می‌شوند. پرواز اتصالی آنلاین، در واقع اتصال پرواز‌های یک شرکت هواپیمایی با شماره پرواز‌های مختلف است. اما در پرواز اتصالی اینترلاین، اتصال پرواز یک شرکت به پرواز‌های شرکت‌ های هواپیمایی دیگر است.

جا ماندن از پرواز کانکشن

مزیت های پرواز های کانکشن چیست؟

همانطور که گفتیم، مهمترین دلیل استفاده از پروازهای اتصالی یا کانکشن، نبودن پرواز مستقیم از مبدا به مقصد مورد نظر است. در این شرایط رزرو پروازهای ترانزیت یا کانکشن بهترین گزینه محسوب می‌شود. اما گاهی اگرچه پرواز مستقیم به مبدا و مقصد وجود دارد، اما مسافران ترجیح می‌دهند پرواز کانکشن رزرو کنند.

تعویض پرواز ممکن است به دلایل زیادی انجام شود و امروزه امری رایج در بین مسافران و گردشگران است. برخی از مهم‌ترین این دلایل عبارت‌اند از:

  • ارزان بودن پروازهای کانکشن نسبت به پروازهای مستقیم
  • طولانی بودن پرواز از مبدا به مقصد موردنظر و جلوگیری از خستگی مسیر.

در پروازهای اتصالی، باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. مهمترین نکته این است که پرواز اتصالی بدون معطلی نیست و گاهی ممکن است چند ساعتی در فرودگاه معطل شوید. حتی گاهی نیاز خواهید داشت هتل های فرودگاهی رزرو کنید تا منتظر پرواز بعدی خود باشید. اما در بیشتر مواقع این پروازها با حد فاصل ۴ ساعته انجام می‌شوند و کافی است یک سرگرمی برای گذراندن زمان انتظار در فرودگاه برای خودتان پیدا کنید. 

در صورت جا ماندن از پرواز کانکشن چه کار کنیم؟

نکات مهم برای رزرو پرواز‌های اتصالی

همه احتمالات را در نظر بگیرید. ممکن است پرواز اول شما با تاخیر انجام شده و از پرواز بعدی خود جا بمانید. بنابراین به زمان بین دو پرواز خود دقت کنید. برنامه‌ریزی زمانی خود را به صورتی بچینید که اگر مشکلی در پرواز اول شما پیش آمد، فرصت کافی برای رزرو پرواز دیگر داشته باشید.

نکته دیگر این است که فاصله بین دو پرواز شما بیش از اندازه طولانی نباشد، خستگی انتظار در فرودگاه را به خستگی راه خود اضافه نکنید. لازم است بدانید که در برخی از کشور‌ها نیاز به دریافت ویزای ترانزیت یا ویزای فرودگاهی دارید.

ویزای ترانزیت کوتاه مدت تنها برای چند ساعت انتظار در فرودگاه کشور واسطه صادر می‌شود و ویزا‌های بلند مدت به طور معمول تا سه روز اعتبار دارند و شما اجازه دارید تا از فرودگاه خارج شده و در شهر گشت و گذار داشته باشید. اما اجازه دهید تا برگردیم به سوال اصلی، در صورت جا ماندن از پرواز‌های کانکشن چه کار کنیم؟

m1m2 اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟

اگر از پرواز اتصالی جا ماندیم، چه کار کنیم؟

جا ماندن از پرواز یک امر محتمل است و حتی گاهی امکان کنسلی پرواز شما وجود دارد. اگر کنسلی پرواز از سمت شرکت هواپیمایی بود، ایرلاین مربوطه وظیفه دارد که اولین پرواز ممکن به مقصد مورد نظر شما را رزرو کرده و در صورت نیاز، غذای رایگان و حتی هتل برای ساعات معطلی در اختیار شما قرار دهد.

اگر از پرواز جا ماندیم چه کار کنیم؟

خونسردی خود را حفظ کنید

قوانین کنسلی یا تاخیر پرواز‌ها، عموما در همه پرواز‌ها مشابه و مشترکند. اگر از پروای خود جا ماندید، سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید. به پرسنل فرودگاه بی‌ادبی و بی‌احترامی نکنید، در هر صورت شما حداقل از یک روز قبل، از زمان پرواز خود آگاه بوده‌اید. در این شرایط بهتر است با حفظ آرامش به دنبال یافتن راه حل ثانوی باشید تا بتوانید با نزدیک‌ترین پرواز به مقصد بروید.

مدارک سفر را به همراه داشته باشید

بهتر است فاکتور خرید، بلیط و مدارک سفر را به همراه خود داشته باشید، حتی اگر از پرواز جا مانده باشید، این مدارک می‌تواند به داد شما برسد. اگر از پرواز جا مانده باشید و چمدان شما به مقصد ارسال شده، برای اثبات ادعای خود و رسیدن به مقصد مورد نظر، به این مدارک نیاز خواهید داشت.

با مسئولان ایرلاین در ارتباط باشید

در صورت جا ماندن از پرواز کانکشن، مسافر باید اول از همه با بلیط و مدارک سفر به دفتر ایرلاین مربوطه در فرودگاه مراجعه کرده و از آنها راهنمایی بگیرد. بنابراین بهترین راهکار این است که در صورت جا ماندن پروازهای کانکشن با حفظ خونسردی، با بلیط و مدارک به دفتر ایرلاین مربوطه در فرودگاه بروید. 

در این صورت دو حالت وجود دارد؛

  • اگر تغییرات پرواز از سمت شرکت هواپیمایی باشد، ایرلاین مربوطه موظف است که اولین پرواز ممکن به مقصد مورد نظر شما را رزرو کرده و در صورت نیاز، غذای رایگان و حتی هتل، برای ساعات معطلی در اختیار شما قرار دهد.
  • اگر خود مسافر به هر دلیلی از پرواز جا مانده باشد، No Show تلقی شده و طبق قوانین و تصمیمات ایرلاین با او رفتار خواهد شد.

جا ماندن از پرواز کانکشن هم راه حل دارد

به هر حال فراموش نکنید که جا ماندن از پرواز یا کنسلی پرواز، امری بدیهی است و ممکن است برای هر فردی پیش بیاید. بهتر است آرامش و خونسردی خود را حفظ کرده و با پذیرش آنچه پیش آمده، خود را برای رفتن به مقصد آماده کنید. فراموش نکنید که همیشه یک راه حل ثانوی وجود دارد.

آیا تا به حال تاخیر یا کنسلی پرواز به ویژه پروازهای کانکشن را تجربه کرده‌اید؟

سوالات متداول

پرواز کانکشن انواع مختلفی دارد؟

بله. این پروازها بسته به نوع تغییر شرکت هواپیمایی، به دو نوع آنلاین و اینترلاین تقسیم می‌شود.

مهم ترین نکته در رزرو پروازهای کانکشن چیست؟

توجه به زمان بین پروازها و کم و زیاد نبودن این زمان و توجه به لزوم اخذ ویزای ترانزیت برای توقف در کشور واسط ار مهم ترین نکات رزرو این پروازها به شمار می‌آید

در صورت جا ماندن از پرواز کانکشن چه کار کنیم؟

با در دست داشتن مدارک پرواز به دفتر ایرلاین مربوطه رفته و با راهنمایی آن‌ها به دنبال بهترین جایگزین برای رسیدن به مقصد باشید.

2 نظرات

  1. پرواز من از جده به استانبول و از استانبول به مشهد هستش و توقف ۱ ساعته داره هواپیما به استانبول چجوری خودمون رو به پرواز بعدی برسانیم راهنمایی کنید

    • سلام دوست عزیز وقت بخیر
      بهتر است که در پروازهای کانکشن دقت داشته باشید که برای پرواز دوم حداقل ۳ ساعت زمان داشته باشید تا دچار مشکل نشید..

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید