سفر به ماسوله، سفری به دل تاریخ و هنر معماری ایران است. آوازه معماری پلکانی این روستا در جهان پیچیده و بسیاری از گردشگران، برای تماشای خانه‌ها و دیگر جاذبه‌های ماسوله راهی این منطقه می‌شوند. این روستای پلکانی که حالا به یک شهرک تبدیل شده، به خاطر معماری پلکانی‌اش شهرت جهانی دارد و گردشگران از سراسر جهان برای تماشای آن به استان گیلان سفر می‌کنند. در هر گوشه‌وکنار این منطقه دل‌انگیز می‌توان نشانی از ناب‌ترین نوع زندگی و فرهنگ غنی مردمانش یافت. این روستا با غذاهای لذیذ، مردمان مهربان، آب‌وهوای عالی و زیبایی‌های طبیعی‌اش، یکی از بهترین تجربه‌های سفرتان را می‌سازد. اگر قصد سفر به استان گیلان را دارید، در کنار بازدید از مکان ‌های دیدنی رشت و اقامت در آن شهر، حتما باید به ماسوله هم سر بزنید. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی، با کامل‌ترین راهنمای سفر به ماسوله همراه شما هستیم.

ماسوله در کجای ایران قرار دارد؟

ماسوله یکی از شهرهای بخش سردار جنگل شهر فومن محسوب می شود و در جنوب غربی استان گیلان قرار دارد. دور تا دور این شهر کوهستانی با درختان انبوه و زیبای جنگل فومن محاصره شده است. این شهر حدود ۶۰ کیلومتر با شهر رشت و ۳۵ کیلومتر با فومن فاصله دارد. از ماسوله که به سمت شمال بروید، به شهر ماسال می‌رسید. با ۱۰ کیلومتر رانندگی به سمت غرب، خودتان را در استان اردبیل پیدا می‌کنید و از آن‌جا هم تا شهر خلخال راه زیادی نیست. در جنوب ماسوله هم شهر طارم استان زنجان قرار دارد و با حرکت به سمت شرق، به شهر فومن می‌رسید.

شهر پلکانی از گذشته‌های دور تا امروز

ساکنین شهر ماسوله ابتدا در شهری ۶ کیلومتری شمال غرب ماسوله امروزی زندگی می‌کردند که آن را «کهنه ماسوله» می‌نامند. قدمت کهنه ماسوله به حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. در کاوش‌های انجام‌شده در کهنه ماسوله، آثاری از دوره سلجوقیان پیدا شده که اهمیت تاریخی این شهر را نشان می‌دهد. این آثار کشف‌شده نشان می‌دهد که کهنه ماسوله در زمان خود یکی از شهرهای مهم ایران و مرکز فلزکاری بوده است.

سفر به ماسوله

در قرن هشتم هجری، اهالی شهر کهنه ماسوله به همراه مردمانی از مناطق دیگر، به ماسوله امروزی کوچ کردند. بعضی‌ها می‌گویند که علت این کوچ، زلزله‌ای بزرگ در اواخر قرن هشتم بوده و بعضی دیگر، علت آن را فرار از طاعون می‌دانند. به هر حال، اهالی ماسوله حدود ۶ قرن است که در شهر فعلی زندگی می‌کنند؛ اما بناهای زیبای این شهر آن‌قدرها هم عمر زیادی ندارند و در نهایت به دوران زندیه مربوط می‌شوند. پیش‌ از سفر به ماسوله خوب است درباره تحولات این شهر در طول تاریخ معاصر بدانید.

  • تاسیس کتابخانه عمومی ماسوله با ۱۰۰۰ جلد کتاب در سال ۱۲۸۹
  • تاسیس اولین مدرسه دولتی شهر (مدرسه ایمان) در سال ۱۲۹۳
  • مقاومت قوای جنگل جلوی ارتش روس در جنگ جهانی اول در سال ۱۲۹۴
  • شروع کار اداره پست ماسوله در سال ۱۲۹۵
  • تاسیس شهرداری ماسوله در سال ۱۳۱۱
  • ثبت این شهر در فهرست آثار ملی در سال ۱۳۵۴
  • ثبت کهنه ماسوله در فهرست آثار ملی در سال ۱۳۸۵

معماری ماسوله؛ شاهکاری از ۶ قرن گذشته

در راهنمای ماسوله گردی نمی‌شود، از معماری خاص و جذاب مهم‌ترین جاذبه شهر نگفت. قدمت این خانه‌های زیبا و باصفا به دوران زندیه برمی‌گردد. در دیگر شهرهای کوهستانی ایران هم معماری پلکانی را می‌بینیم اما ماسوله با همه آن‌ها تفاوت دارد. شیب زمین در ماسوله به معماران خلاق و حرفه‌ای آن اجازه داد تا خانه‌ها را به‌طور زنجیروار بسازند.

در این روستای جالب، از حیاط و پشت‌بام خانه‌ها به عنوان پیاده‌رو استفاده می‌شود. پس، موقع راه‌رفتن به آرامی قدم بردارید تا مزاحم اهالی ماسوله نشوید! ارتفاع بالاترین قسمت شهر تا پایین‌ترین خانه آن به ۱۰۰ متر می‌رسد که در نوع خودش نظیر ندارد. معماری ماسوله در جمله بسیار معروف «پشت‌بام خانه پایینی، حیاط خانه بالایی است» توصیف می‌شود. خیابان‌های کوچک ماسوله و پله‌های بسیار زیاد آن اجازه ورود به وسایل نقلیه موتوردار را نمی‌دهند و سروصدای گوش‌خراش آن‌ها، تجربه آرامش‌بخش سفر به ماسوله را برایتان خراب نمی‌کند. نمای خانه‌های این شهر به رنگ زرد است که علاوه‌بر زیبایی، باعث می‌شود تا وقتی مه‌های غلیظ شهر را در خود فرو بردند، ماسوله را گم نکنید.

سفر به ماسوله
summer vacation ardabil flytoday تابستان کجا سفر کنیم؟

سفر به ماسوله | بخش تابستانی و زمستانی

بیشتر خانه‌های ماسوله دو طبقه دارند و هر خانه از دو بخش تشکیل شده است؛ یک بخش تابستانی یا «اتاق پیشخوان» و یک بخش زمستانی که در زبان محلی به آن «سومه» می‌گویند. سومه که قسمت پشت خانه را تشکیل می‌دهد، کوچک‌تر و تاریک‌تر است. در وسط سومه یک کوره خواهید دید که برای پخت‌وپز و تامین گرما مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بخش از خانه تنها یک نقطه نورگیر کوچک به نام «لون» دارد. روی طاقچه‌های دور سومه، ظرف‌های مسی می‌چینند.

سفر به ماسوله

بخش تابستانی خانه‌های ماسوله بسیار جذاب‌تر هستند. این قسمت از خانه‌ها، پنجره‌های چوبی ارسی‌شکل دارند و با شیشه‌های بسیار زیبای رنگی تزئین شده‌اند. دور این بخش از خانه‌ها هم طاقچه‌هایی برای قرار دادن ظروف وجود دارد. از اتاق پیشخوان فقط در تابستان استفاده می‌شود. نکته جالب دیگر درباره خانه‌های ماسوله، تزئین‌شدن آن‌ها با گلدان‌های پر از گل شمعدانی است؛ این گلدان‌های زیبا بر دیوارهای آجری و کاه‌گلی تک تک خانه‌های ماسوله قرار دارند. به جز گلدان‌های شمعدانی، صنایع دستی اهالی هم از در خانه‌ها آویزان هستند و جلوه‌ای دلنشین به شهر داده‌اند.

آب و هوای ماسوله چطور است؟

یک لحظه خودتان را در میان جنگلی مه‌آلود تصور کنید؛ عطر گیاهانی مانند بابونه به مشامتان می‌رسد، نم‌نم باران صورتتان را کمی تر و نسیمی خنک پوستتان را نوازش می‌کند. این تنها بخشی از آب و هوای عالی این شهر و یکی از دلایل سفر به ماسوله است. میانگین دمای سالانه این شهر ۱۲ درجه است.

آب و هوای ماسوله

ماسوله شهری کوهستانی و در دل جنگل‌های زیباست که یک سوم از سال را در مه می‌گذراند و تبدیل به شهری رویایی می‌شود. بهار ابری و بارانی، ماسوله را پس‌ از یک زمستان بسیار سرد زنده می‌کند. تابستان‌های این شهر معتدل و خنک هستند؛ این هوای خنک باعث می‌شود تا رطوبت ماسوله شما را اذیت نکند. ماسوله در پاییز به شهری تبدیل می‌شود که انگار یک کارت‌پستال را تماشا می‌کنید؛ رنگ‌های پاییزی خودنمایی می‌کنند و هوای خنک، خبر از زمستانی برفی و بسیار سرد می‌دهد. در نهایت به زمستان می‌رسیم؛ به فصلی بسیار سرد و برفی که تقریبا یک ماه از آن یخبندان می‌شود.

کی به ماسوله برویم؟

شهر پلکانی در هر زمانی از سال جذابیت‌های خاصی دارد و زمان سفر به ماسوله تا حدی به سلیقه شما بستگی دارد. اما بسیاری از گردشگران می‌گویند که بهترین زمان برای سفر به این شهر، بین ماه‌های اردیبهشت تا آبان است. در ادامه آب و هوای هر فصل ماسوله را توضیح می‌دهیم.

بهار ماسوله | غیر قابل پیش‌بینی اما زیبا

آب و هوای ماسوله

هر روز از بهار ماسوله ممکن است با یک آب و هوا سپری شود. روزی ممکن است برف ببارد و روز بعد با هوایی آفتابی مواجه شوید. یک روز هم ممکن است ترکیبی از این دو باشد. در این فصل باید برای هر نوع تغییر جوی آماده باشید.

فروردین هوای سردتری دارد و روزهای بارانی و برفی‌اش بیشتر است. اردیبهشت به عقیده بسیاری از اهالی و گردشگران، زیباترین فصل سال است. زمانی که دیگر اثر چندانی از سرمای زمستانی نیست و بهار قدرت را به دست گرفته است. گل‌های رنگارنگ و وحشی چشمان‌تان را به سمت خودشان می‌کشند و آن‌قدر همه‌چیز زیبا و مسحورکننده است که نمی‌خواهید از تماشایشان دل بکنید. در خرداد هوا بیشتر آفتابی است و با گرم‌ترشدن هوا می‌توانید روزهای دلچسب ماسوله را تجربه کنید.

تابستان‌ ماسوله | خنک و دلپذیر

آب و هوای ماسوله

آب و هوای تابستان ماسوله مثل بهار متغیر نیست. در تابستان زیبایی‌های شهر را می‌شود دور از هوای همیشه ابری و بارانی، تماشا کرد، در بازار ماسوله چرخید و از تماشای گل‌ها و میوه‌های رنگارنگ تابستانی لذت برد. هوای ماسوله در تابستان هم خنک است و شرجی‌بودن آن اذیت‌تان نمی‌کند. در این فصل گردشگران زیادی به شهر می‌آیند و برای سفر به ماسوله در تابستان باید از قبل جا رزرو کنید.

پاییز ماسوله | مقصدی پر از رنگ!

آب و هوای ماسوله

ماسوله در پاییز وجهه دیگری از زیبایی‌هایش را به نمایش می‌گذارد و با رنگ‌های زرد و نارنجی شما را مجذوب خود خواهد کرد. جاده ماسوله در پاییز برای کسانی که عاشق رانندگی و سفر جاده‌ای هستند، یک تجربه فراموش‌نشدنی می‌سازد. بیشتر روزهای پاییز بارانی است و شب‌های آن سرد می‌شود؛ پس باید لباس گرم با خودتان داشته باشید.

زمستان‌ ماسوله | سرد اما سفیدپوش!

وقتی که زمستان می‌شود، پتویی سفید‌رنگ همه جای شهر را می‌پوشاند و دیوارهای زردرنگ خانه‌ها بیشتر از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کنند. زمستان خلوت‌ترین فصل سال است و حتی بسیاری از بومیان در این زمان شهر را ترک می‌کنند. بسیاری از مغازه‌ها تعطیل می‌شوند و شهر به حالت نیمه‌خواب می‌رود. شما می‌توانید با سفر به ماسوله در فصل زمستان، به دور از هیاهوی گردشگران از مناظر زیبای شهر لذت ببرید.

آب و هوای ماسوله
New Project 81 بهترین هتل های رشت

جاذبه های ماسوله که نباید از دست بدهید

زیبایی شهر ماسوله محدود به معماری خاص خانه‌هایش نیست. این شهر با داشتن چندین موزه، شما را با تاریخ، حیات وحش و فرهنگ و مردمش آشنا می‌کند. آبشارهای خروشان و کوچک‌وبزرگش که از دل کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرند، فرصت آب‌بازی در کنار خانواده و دوستان‌تان را فراهم خواهند کرد. مناظر طبیعی اطراف شهر هم آن‌قدر زیبا هستند که عاشقان طبیعت‌گردی را راضی می‌کنند. این دلایل باعث می‌شوند تا ماسوله یکی از شهرهای محبوب در میان گردشگران باشد و هر سال، هزاران نفر را به خود جذب کند. در ادامه راهنمای ماسوله گردی، بهترین مکان‌های دیدنی ماسوله را به شما معرفی می‌کنیم.

آبشار کوشم | بلندترین آبشار ماسوله

آبشار کوشم با ارتفاع ۳۰ متری‌اش عنوان بلندترین آبشار شهر را دارد و یکی از مکان‌های دیدنی شهر است. جدا از زیبایی خود آبشار، مسیر رسیدن به آن هم پر از زیبایی‌های چشم‌نواز است. زمانی که در مسیر رسیدن به آبشار حرکت می‌کنید، به مرور رطوبت هوا بیشتر می‌شود. بعد از ۱ ساعت پیاده‌روی و گذرکردن از چند آبشار کوچک و زیبا، به یک دیوار سنگی می‌رسید که آبشار کوشم از بالای آن سرازیر می‌شود. برای رسیدن به آبشار کوشم باید از شهر ماسوله به سمت جنوب و بعد از آن به سمت جاده ماسوله-ماجلان بروید. بعد از رسیدن به هتل روحی به سمت راست بروید و این مسیر را ادامه دهید تا به آبشار برسید.

جاذبه های ماسوله

آبشار تریشوم | نمادی از ابهت کوه

آبشار تریشوم یکی از آبشارهای همیشه سرد و خروشان ماسوله است که از قله کوه تریشوم سرچشمه می‌گیرد. در سفر به ماسوله حتما باید به تماشای این آبشار بروید و در زیبایی آن محو شوید. مسیر رسیدن به این آبشار هم پر از زیبایی و چشمه‌های کوچک و بزرگ است که پیاده‌روی را برایتان لذت‌بخش می‌کند. این آبشار در فصل تابستان گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

رسیدن به آبشار تریشوم از جاده فومن-ماسوله امکان‌پذیر است. نزدیک شهر ماسوله، یک جاده فرعی وجود دارد که از طریق آن به آبشار می‌رسید. برای رسیدن به آبشار باید دو بار از رودخانه رد شوید. پس، در صورت بالا آمدن آب و خطر جاری‌شدن سیل، از این منطقه فاصله بگیرید.

آبشار خرم بو؛ بهشتی که منتظر کوهنوردان است!

این آبشار ۲۰ متری، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را به گردشگران ارائه می‌دهد. برای آبشار خرم بو (خَربو به زبان تالشی) باید مسیر سختی را طی کنید و نیاز به کوهنوردی دارید. همین مسیر سخت باعث شده است تا گردشگران کمتری به سراغ آن روند و به همین دلیل، یکی از بکرترین مناطق ماسوله حساب می‌شود.

 اگر اهل کوهنوردی هستید، به هیچ وجه بازدید از این آبشار زیبا و مناظر اطرافش را از دست ندهید. حتما با تجهیزات مناسب به سمت آن حرکت کنید و یک راه بلد هم همراهتان باشد. مسیر رسیدن به آبشار خر بو بسیار طولانی است و بیشتر آن را باید با پای پیاده طی کنید. باید بعد از رسیدن به اقامتگاه توریستی «خانه ماسوله» به سمت چپ حرکت کنید. کمی جلوتر به سمت خولار بروید و حدود ۲۰۰ متر جلوتر به سمت جاده ماسوله-ماجلان بپیچید.

آبشار لارچشمه | مکانی برای آب بازی!

آبشار لارچشمه در دل جنگل‌های زیبا و سرسبز ماسوله و در کنار جاده فومن-ماسوله قرار گرفته است. در پایین این آبشار ۶ متری چند حوضچه کوچک وجود دارد و شما می‌توانید در آن‌ها آب‌بازی کنید و یک روز پر از خاطره را برای خود بسازید. اطراف آبشار لارچشمه چندین رستوران، قهوه‌خانه و استراحتگاه وجود دارد و معمولا در ایام تعطیلات و فصل‌های گرم، جمعیت زیادی را به خود جذب می‌کند.

جاذبه های ماسوله

رودخانه و آبشار ماسوله رودخان | رود زندگی‌بخش به ماسوله

رودخانه ماسوله رودخان تاثیر زیادی در اکوسیستم کل منطقه داشته است. این رود بسیار زیبا و پرآب از ارتفاعات کوهستان سرچشمه می‌گیرد، از مرکز شهر ماسوله گذر می‌کند و بعد به سمت کنار جاده ماسوله می‌پیچد. نام این رود با ورود به منطقه سرایان، به دو رود «زیگل» و «لیکوند» تغییر می‌کند و بعد از ورود به منطقه «چومثقال» به تالاب انزلی می‌ریزد. شالیزارهای مناطق اطراف هم با آب این رودخانه آبیاری می‌شوند. در بخش غربی ماسوله و روی این رود، آبشاری بسیار زیبا و خروشان با ارتفاع ۲۰ متر قرار مشاهده می‌شود. این رودخانه و آبشار با قلعه رودخان فاصله زیادی دارد.

پارک جنگلی ماسوله | گزینه‌ای مناسب برای گردش

در سفر به ماسوله با دوستان و خانواده‌تان، اگر تصمیم به گذراندن وقت و استراحت در جایی به دور از بافت شهری و روستایی گرفتید، پارک جنگلی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این پارک جنگلی بسیار بزرگ و زیبا پر از درختان فندق، راش، توسکا و گیاهان دارویی است. در میان درختانی که به آسمان رسیده‌اند، قدم بزنید و نفس‌های عمیق بکشید؛ اجازه دهید تا ریه‌هایتان از هوای پاک پر شوند و روحتان را تازه کنند. این پارک جنگلی امکانات رفاهی لازم مانند رستوران، دکه‌های خوراکی و آلاچیق دارد و به همین دلیل، گردشگران زیادی به این پارک می‌روند.

جاذبه های ماسوله

قله شاه معلم؛ دومین قله بلند گیلان

این قله ۳۰۵۰ متری دومین قله بلند استان گیلان است و در بخش غربی ماسوله قرار دارد. قله شاه معلم یکی از جاذبه‌ های گردشگری ماسوله برای علاقه‌مندان به کوهنوردی است؛ چراکه مسیری بسیار زیبا و البته سخت برای صعود دارد. طبق گفته‌ اهالی، در گذشته‌های دور، شخصی پرهیزکار به اسم «شاه معلم» در این قله عبادت می‌کرده و پس‌از مرگش در همانجا دفن شده است؛ به همین دلیل اسم این قله را شاه معلم گذاشته‌اند.

جاذبه‌ های تاریخی ماسوله

برای کسانی که تصمیم به سفر به ماسوله می‌گیرند، ممکن است بازدید از جاذبه‌های تاریخی این شهر مهم‌تر از جاذبه‌های طبیعی‌اش باشد. قدمت ۱۰۰۰ ساله این شهر هر کسی را برای تماشایش وسوسه می‌کند تا برای یک بار هم که شده، در بافتی تاریخی قدم بزند. در این بخش به معرفی مکان‌های تاریخی ماسوله می‌پردازیم.

خانه‌‌ های پلکانی ماسوله | معروفترین جاذبه این منطقه

بافت شهر ماسوله و خانه‌ های پلکانی آن شهرت جهانی دارد. مردم از سراسر جهان برای تماشای این خانه‌ها و قدم‌زدن در خیابان‌های باریک ماسوله به این شهر می‌آیند. همان‌طور که قبل‌تر گفتیم، پشت‌بام خانه پایینی، حیاط خانه بالایی است. به خاطر همین ویژگی خاص باید موقع بازدید از شهر بسیار آرام قدم بردارید تا مزاحم اهالی نشوید!

رنگ زرد خانه‌ها و گلدان‌های شمعدانی که از پنجره‌ها آویزان است، زیبایی شهر را دوچندان می‌کند. خانه‌های این شهر از خشت و گل ساخته شده‌اند و با قدم‌زدن در کوچه‌های این شهر، انگار به گذشته‌های دور سفر می‌کنید. این خانه‌های زیبا مکانی فوق‌العاده و خاص برای عکاسی هستند.

جاذبه های ماسوله

موزه مردم‌ شناسی ماسوله

در سال ۱۳۸۱ موزه‌ای جالب در ورودی شهر ماسوله توسط فردی به نام «فرهاد شرفی ماسوله‌ای» تاسیس شد. این موزه، تنها موزه شخصی در کشور است و در آن اشیا فرهنگی مردم ماسوله نگهداری می‌شود. این موزه سه بخش دارد که در بخش اول، اسناد تاریخی و وسایل مربوط به یک قرن اخیر ماسوله و شهرهای اطرافش و در بخش دوم وسایل و اسناد تاریخی مربوط به دو قرن اخیر نگهداری می‌شوند. در بخش سوم این موزه، اشیایی وجود دارند که قدمت آنها حدود ۴ قرن است. در این موزه اشیایی مثل اثاثیه، ابزار جنگی، وسایل زندگی و زراعت و اسناد و مدارک قدیمی نگهداری می‌شود.

موزه حیات وحش | دورهمی حیوانات بومی

اگر به حیوانات و حیات وحش علاقه دارید، در سفر به ماسوله می‌توانید از موزه حیات وحش دیدن کنید. تمامی حیوانات این موزه تاکسیدرمی شده‌اند و همه آن‌ها به مناطق جنگلی و کوهستانی اطراف ماسوله تعلق دارند. ۸۰ گونه جانور مختلف در این موزه قرار دارند که در میان آن‌ها خرگوش، گربه وحشی، راسو، عقاب، شاهین و حتی یک خرس قهوه‌ای ۸۰۰ کیلویی وجود دارد. این موزه حیات وحش در منزل شخصی یکی از اهالی قرار دارد. موزه حیات وحش در وسط شهر و انتهای جره بازار قرار دارد.

با روستاهای اطراف ماسوله آشنا شوید

شاید در بازدیدتان از ماسوله، دلتان بخواهد سری به روستاهای اطراف بزنید. ماسوله باعث رونق‌گرفتن روستاهای اطرافش هم شده است و در سال‌های اخیر، بسیاری از آن‌ها موفق به جذب گردشگران شده‌اند. سرزدن به این روستاها می‌تواند روز‌هایی زیبا و خاطره‌انگیز برای‌تان بسازد. در این بخش با روستاهای نزدیک ماسوله آشنا می‌شویم.

ماکلوان

این منطقه که در ۲۰ کیلومتری ماسوله قرار دارد، در گذشته یکی از مقرهای مبارزاتی «میرزا کوچک خان جنگلی» بود. این روستا بین کوه‌های «سیاه‌کوه» و «برزه‌کوه» قرار دارد و پر از مزارع چای چشم‌نواز است که قدم‌زدن در آن‌ها تجربه‌ای خاص و متفاوت محسوب می شود. گردشگران زیادی به خاطر آب‌وهوای مطبوع ماکلوان به این منطقه سفر می کنند.

ماکلوان

ماسال

این روستا تنها اسمی شبیه به ماسوله دارد و در هیچ‌چیز دیگری شبیه آن نیست! اگر دوست دارید از منطقه‌ای مه‌آلود، آرام و به دور از هیاهوی گردشگران دیدن کنید و عاشق مناظر وسیع روستایی هستید، بازدید از ماسال و ییلاق‌های جادویی آن را در برنامه‌های خود قرار دهید. در این روستای متفاوت، به ییلاق «اولسبلنگاه» بروید که در سقف‌ کلبه‌های چوبی‌اش، حلبی‌های رنگارنگ کار شده است. در ییلاق «اسپی دشت» به تماشای دریایی از ابر بنشینید و بعد به غارها و آبشارهای زیبای ماسال سر بزنید.

ماسال

در ماسوله کجا بمانیم؟

ماسوله یک شهر کوچک است و اقامتگاه‌های زیادی ندارد. اما چند هتل با قیمت‌های مناسب وجود دارند که در فصل‌های بهار و تابستان باید از مدت‌ها قبل آن‌ها را رزرو کنید. البته توقع نداشته باشید که این هتل‌ها مثل رزرو هتل کادوس رشت، هتلی پنج‌ستاره با بهترین امکانات و طراحی فوق‌العاده باشند. اما بیشتر آن‌ها کیفیت قابل قبولی دارند. در ادامه تعدادی از این هتل‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

هتل های ماسوله

بوتیک هتل امان ماسوله

در سفر به ماسوله می‌توانید برای اقامت به سراغ بوتیک‌هتل‌هایی مثل «هتل امان» بروید. این هتل زیبا با طراحی متفاوتش، اولین هتل مدرن ماسوله حساب می‌شود. بوتیک‌هتل‌ها نسبت به هتل‌های دیگر اتاق‌های کمتر و فضای کوچک‌تری دارند. اما با طراحی داخلی زیبایشان تجربه‌ای متفاوت برای مهمانانشان رقم می‌زنند. هتل امان ماسوله در فروردین ۱۴۰۱ تاسیس شد و سوئیت‌های دو تا پنج‌‌نفره با امکانات رفاهی مناسب دارد.

هتل آپارتمان مهران

این هتل که در ۱۳۷۹ تاسیس و در ۱۳۹۵ بازسازی شده است، قیمتی به‌صرفه و مناسب دارد. هتل مهران درست در میان خانه‌‌‌های پلکانی ماسوله قرار دارد و اقامت در آن به شما حس زندگی در خانه‌های پلکانی را می‌دهد. این هتل دارای دو طبقه و ۱۰ اتاق است و امکانات رفاهی مناسبی را ارائه می‌دهد.

هتل رستوران آرام

هتل آرام ماسوله اولین هتل سه‌ستاره در بخش سردار جنگل استان گیلان است. این هتل چهار طبقه و ۲۱ اتاق دارد و اتاق‌ها مناظر زیبای کوهستانی روستای ماکلوند را جلوی چشم مهمانان هتل قرار می‌دهند. هتل آرام امکانات رفاهی مطابق با یک هتل سه ستاره را ارائه می‌دهد و ظرفیت اتاق‌هایش بین ۱ تا ۵ نفر است.

آشنایی با بهترین رستوران‌ های ماسوله

یکی از جاذبه‌های هر شهری، غذاهای محلی آن است. بدون شک غذاهای محلی شمالی جز بهترین غذاهای ایرانی هستند. غذاهای شهر ماسوله هم از این قاعده مستثنی نیستند و تجربه خوردن آن‌ها در بهترین رستوران‌های این شهر، تجربه‌ای است که نباید از دست داد. وقت آن رسیده تا با بهترین رستوران‌های ماسوله آشنا شویم.

رستوران های ماسوله

رستوران سنتی برادران روحی

رستوران نمونه سنتی برادران روحی بدون شک یکی از بهترین رستوران‌های ماسوله به شمار می‌رود. این رستوران چشم‌اندازی عالی دارد  و قیمت غذاهایش متناسب با کیفیت آنها است. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای محلی ماسوله را مثل چلو شامی، ترش تره و… سفارش دهید. رستوران برادران روحی هم منوی شام و هم ناهار دارد.

کافه رستوران باغ سنگی

این کافه رستوران یکی از رستوران‌های باکیفیت ماسوله است و گردشگران زیادی برای صرف غذا به آن‌جا می‌روند. از آن‌جایی که رستوران باغ‌ سنگی منوی کافه دارد، می‌توانید برای صرف صبحانه هم به آن مراجعه کنید. 

رستوران بامداد

این رستوران با معماری بسیار جذاب و غذاهای باکیفیت در فهرست بهترین رستوران های ماسوله قرار دارد. زمانی که در این رستوران نشسته‌اید، منظره‌ای فوق‌العاده جلوی چشمانتان قرار دارد. اگر می‌خواهید در حین سفر به ماسوله در یکی از بهترین رستوران‌های این شهر غذا بخورید، رستوران بامداد گزینه مناسبی است. 

رستوران آرام

همان‌طور که هتل آرام، بهترین هتل اطراف ماسوله است، رستورانش هم کیفیت بسیار بالایی دارد، تا جایی که این رستوران به غذاهای بسیار باکیفیت‌اش شهرت یافته است. اگر می‌خواهید یک وعده غذایی عالی در یکی از بهترین رستوران‌های ماسوله میل کنید، رستوران آرام گزینه بسیار مناسبی است.

با غذاهای محلی ماسوله آشنا شویم

ماسوله مانند تمام شهرهای شمالی، پر از غذاهای خوشمزه و دستورپخت‌های ویژه است. غذاهایی که معمولا با گوشت اردک درست می‌شوند و آلو و رب انار یک بخش جدایی‌ناپذیر آنها هستند.

غذاهای ماسوله

در این بخش از راهنمای ماسوله گردی، تعدادی از بهترین غذاهای ماسوله را به شما معرفی می‌کنیم.

  • کوکوی اشپل: این غذا را با تخم داخل شکم ماهی ماده درست می‌کنند. این غذا را می توانید در شهرهای ماسوله، رشت و بندر انزلی امتحان کنید.
  • کولی ماهی: کولی ماهی غذای مخصوص شهرهای ماسوله و رشت است. این ماهی‌های کوچک و خوش‌طعم را به‌شکل سوخاری درست می‌کنند.
  • متنجان: این خورشت همان فسنجان شمالی است و با گوشت اردک درستش می‌کنند. در متنجان به جز رب انار و گردو، کشمش و قیسی هم می‌ریزند.
  • سیر قلیه: این خورشت فوق‌العاده را حتما در سفر به ماسوله امتحان کنید. اگر طعم سیر را دوست داشته باشید، حتما از این غذا خوشتان می‌آید. این غذا یک طعم متفاوت دارد که برای درک آن حتما باید یکبار امتحانش کنید. این خورشت هم با گوشت اردک درست می‌شود.
  • بولبه بره: این خورشت محلی برعکس بسیاری از خورشت‌های دیگر که بر پایه مرغ هستند، با گوشت بره درست می‌شود. بولبه بره آنقدر خوشمزه است که از امتحان‌کردن آن پشیمان نمی‌شوید.

مرکز خرید ماسوله | برای خرید به کجا برویم؟

راهنمای سفر به ماسوله بدون صحبت از بازار محلی آن کامل نمی‌شود. این بازار سنتی و رنگارنگ یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری ماسوله است. در این بازار می‌توانید انواع محصولات بومی و صنایع دستی که ساخته اهالی شهر هستند، خریداری کنید. گلیم، لباس‌های محلی، وسایل چوبی، عروسک‌های کاموایی رنگارنگ، کلاه و محصولات حصیری از جمله این صنایع دستی هستند. به جز این موارد، خوراکی‌های خوشمزه‌ای مانند لواشک و رب انار محلی را می‌توانید از بازار ماسوله بخرید.

بازار ماسوله

بازار سنتی ماسوله از چهار سطح ساخته شده است؛ به‌طوری‌که مغازه‌های دو سطح پایینی از یک طبقه و دو سطح بالایی از دو طبقه ساخته شده‌اند. این بازار زیبا در روزگاران قدیم رونق بسیار زیادی داشت. اما امروزه بسیار از مغازه‌های آن تعطیل شده‌اند. بااین‌حال قدم‌زدن در این بازار همچنان می‌تواند حال‌وهوای گذشته‌ها را برای‌ شما زنده کند.

ماسوله، روستایی با معماری منحصر به فرد

شهر ماسوله در میان شهرهای توریستی استان گیلان مثل یک الماس می‌درخشد. این شهر با شهرت جهانی‌ خود و تعداد زیاد گردشگرانی که هر سال به آن سفر می‌کنند، تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد استان گیلان می‌گذارد. در این مطلب سعی کردیم تا یک راهنمای کامل برای سفر به ماسوله به شما ارائه دهیم. در کنار بازدید از تمام جاذبه های ماسوله مردمان این شهر مردمانی خونگرم و مهربان هستند که با آغوش باز از گردشگران استقبال می‌کنند.

آیا تا به‌ حال به ماسوله رفته‌اید؟ کدام غذاهای شمالی را امتحان کرده‌اید؟

سوالات متداول درباره سفر به ماسوله

برای بازدید از ماسوله به چند روز زمان نیاز اس

اگر بخواهید تنها برای بازدید از خانه‌‌های پلکانی و موزه به این شهر بروید، یک روز کافی است. اما اگر می‌خواهید به‌خوبی به بیشتر جاذبه‌های شهر سر بزنید، باید حدود پنج روز در ماسوله بمانید.

بهترین زمان سفر به ماسوله چه موقعی از سال است؟

بهترین زمان برای سفر به ماسوله از اردیبهشت تا آبان است.

مهمترین جاذبه ماسوله کدام است؟

خانه‌های پلکانی ماسوله شهرت جهانی دارند و نمونه آن در هیچ کجا پیدا نمی‌شود.

چطور با هواپیما به ماسوله برویم؟

برای رفتن به ماسوله می‌توانید با خرید بلیط هواپیما به رشت بروید و از آن‌جا بقیه مسیر را به‌صورت زمینی تا ماسوله طی کنید.

فاصله ماسوله تا ماسال چقدر است؟

ماسوله و ماسال حدود ۲۸ کیلومتر با هم فاصله دارند.

فاصله رشت تا ماسال چقدر است؟

فاصله رشت تا ماسال از کوتاه‌ترین مسیر، حدود ۵۰ کیلومتر است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید