دهلی پایتخت هند، تاریخی غنی دارد. مساجد خیره کننده، قلعه ها و آثار تاریخی بر جای مانده از حکمرانان مغول که شهر را اشغال کردند، در همه جای شهر خودنمایی می‌کنند. تفاوت میان دهلی قدیم که پر ازدحام و آشفته است و دهلی نو که به خوبی طرح ریزی شده، کاملا احساس می‌شود، اما وقت‌گذرانی در هر دو دهلی بسیار جالب خواهد بود. اگر نیاز به استراحت و تمدد اعصاب دارید، کافی است که به یکی از چشم اندازهای باغ های دهلی نگاهی بیندازید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با جاذبه های دیدنی دهلی آشنا کنیم. با فلای تودی همراه باشید.

۱٫ قلعه سرخ | Red Fort

اولین مکانی که در لیست جاذبه های گردشگری دهلی قصد معرفی آن را داریم، قلعه سرخ، مشهورترین اثر تاریخی باقیمانده در این شهر است. این قلعه نه تنها یادآور عصر مغول در هند، بلکه نشانه‌ای از نبرد و کوشش هند برای آزادی است. قلعه قرمز توسط امپراطور پنجم مغول، شاه جهان ساخته شد و او تصمیم گرفت که پایتخت خود را در سال ۱۶۳۸ از آگرا به دهلی منتقل کند. قلعه در طی تاریخ پر تلاطم خود، دستخوش تغییراتی در زمان سیک‌ها و بریتانیایی‌ها شده است.

قلعه قرمز - جاذبه های گردشگری دهلی

وب سایت

موقعیت مکانی: Netaji Subhash Marg, Lal Qila, Chandni Chowk, New Delhi, Delhi 110006, India

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۰۹:۳۰ تا ۱۶:۳۰

 

india attractions ۱۰ منطقه بی نظیر از هند که باید در زندگیتان ببینید

 

۲٫ مسجد جامع دهلی | Jama Masjid

مسجد جامع یکی دیگر از جواهرات شهر قدیمی دهلی و یکی از بزرگترین مسجدهای هند محسوب می‌شود. حیاط این مسجد ظرفیت ۲۵۰۰۰ نفر را دارد. ساخت این مسجد ۶ سال طول کشیده و در سال ۱۶۵۶ تکمیل شده است. اگر از ارگ جنوبی آن بالا بروید با نمایی بی نظیر از دهلی مواجه می‌شوید. هنگام بازدید از این مسجد به خاطر داشته باشید که لباس مناسب بر تن داشته باشید. یعنی سر، پاها و شانه های خود را بپوشانید. البته خود مسجد هنگام ورود، لباس پوشیده در اختیارتان قرار می‌دهد.

مسجد جامع دهلی - جاذبه های گردشگری دهلی

موقعیت مکانی: Jama Masjid Rd, Jama Masjid, Chandni Chowk, New Delhi, Delhi 110006, India

ساعات بازدید: همه روزه از ۰۷:۰۰ تا ۱۲:۰۰ و از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۸:۳۰

۳٫ چاندی چوک | Chandni Chowk

یکی دیگر از مکان های دیدنی دهلی چاندی چوک، خیابان اصلی دهلی قدیم است. این خیابان تفاوت فاحشی با خیابان های دهلی نو دارد. ماشین‌ها، ریکشاها، گاری‌های دستی، عابران پیاده و حیوانات همه در خیابان به دنبال جایی برای خود هستند. با وجود ازدحام و آشفتگی، خیابان‌ها فریبنده هستند. به عنوان یکی از قدیمی‌ ترین و شلوغ‌ ترین بازارهای هند، هر نوع جواهر ارزان قیمت، پارچه و لوازم الکترونیکی را می‌توانید در این مکان بیابید. اگر مایل به ماجراجویی بیشتری هستید، چاندی چوک مکانی فوق العاده برای امتحان کردن غذاهای خیابانی دهلی است.

 چاندی چوک - جاذبه های گردشگری دهلی

موقعیت مکانی: Old Delhi

 

Dehli hotel 3 راهنمای سفر به دهلی

 

۴٫ سوامینارایان آکشاردام | Swaminarayan Akshardham

آکشارتام جاذبه گردشگری نسبتا جدیدی است. این مجموعه معبد عظیم، توسط موسسه خیریه سوامینارایان ساخته و در سال ۲۰۰۵ افتتاح شد. این معبد نمادی از فرهنگ هند بوده و همواره به عنوان یکی از دیدنی های دهلی پذیرای گردشگران بسیاری است. علاوه بر معماری شگفت انگیز این معبد با سنگ های صورتی و مرمرهای درخشان، در این معبد می توانید نظاره‌گر باغ‌های پراکنده و مجسمه‌ها باشید و قایق سواری کنید. برای بازدید از این معبد باید حداقل نیمی از روز خود را به آن اختصاص دهید. البته نمی‌توانید با دوربین و تلفن همراه وارد این معبد شوید.

سوامینارایان آکشاردام - جاذبه های گردشگری دهلی

موقعیت مکانی: Noida Mor, Pandav Nagar, New Delhi, Delhi 110092, India

ساعات بازدید: همه روزه به غیر از دوشنبه‌ها از ساعت ۰۹:۳۰ تا ۱۹:۳۰

۵٫ مقبره همایون | Humayun’s Tomb

اگر به نظرتان می‌رسد که مقبره همایون کمی شبیه به تاج محل در آگرا بوده، به این دلیل است که برای ساخت این مقبره از بنای تاج محل الهام گرفته‌اند. مقبره همایون در سال ۱۵۷۰ ساخته شد و همایون دومین امپراطور مغول در آن دفن شده است. این مقبره اولین سازه مغول‌ها است که در هند ساخته شده و فرمانروایان مغول به دنبال ساخت این مقبره، در سراسر کشور هند بناهای زیادی ساختند. مقبره همایون بخشی از مجموعه بزرگتری است که در میان باغ‌هایی زیبا قرار دارد و به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی دهلی هند تبدیل شده است.

مقبره همایون - جاذبه های گردشگری دهلی

موقعیت مکانی: Mathura road, Nizamuddin East, Delhi, India

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۰۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰

۶٫ باغ های لودی | Lodhi Gardens

باغ های لودی، موقعیتی فراهم می‌کنند تا کمی از زندگی پرهیاهوی شهری فاصله بگیرید و از آرامش آن لذت ببرید. بنابراین اگر احساس خستگی می‌کنید، می‌توانید به سراغ باغ های لودی یکی از جاهای دیدنی دهلی بروید. این باغ‌های پهناور در سال ۱۹۳۶ توسط بریتانیایی‌ها و در اطراف مقبره‌های مربوط به قرن های ۱۵ و ۱۶ ساخته شده‌اند. کسانی که عادت به پیاده‌روی دارند، یوگاکاران و زوج‌های جوان قطعا از گردش در این باغ‌ها لذت خواهند برد.

باغ های لودی - جاذبه های گردشگری دهلی

موقعیت مکانی: Lodhi Rd, New Delhi 110003 India

ساعات بازدید: همه روزه از ۰۶:۰۰ تا ۲۰:۰۰

۷٫ قطب منار | Qutub Minar

قطب منار، بلندترین مناره آجری جهان و نمونه‌ای باورنکردنی از معماری هندی – اسلامی اولیه به شمار می‌رود. این بنا در سال ۱۲۰۶ ساخته شد، اما دلیل ساخت آن همچنان مثل یک راز باقی مانده است. برخی بر این عقیده‌اند که این بنا به منظور نشان دادن پیروزی و شروع حکمرانی مسلمانان در هند است، در حالی که عده‌ای دیگر معتقدند که برای فراخواندن افراد با ایمان به نماز این بنا را ساخته‌اند. قطب منار ۵ طبقه مجزا دارد و حکاکی‌های پیچیده و آیات قرآن کریم روی دیوارهای آن به چشم می‌خورد. در این مکان تعدادی بنای تاریخی دیگر نیز به چشم می خورد.

قطب منار - جاذبه های گردشگری دهلی

موقعیت مکانی: Seth Sarai, Mehrauli, New Delhi, Delhi 110030, India

ساعات بازدید: همه روزه از ۰۷:۰۰ تا ۲۱:۰۰

۸٫ گاندی اسمریتی و راج گات | Gandhi Smriti and Raj Ghat

اینجا محل دفن گاندی، پدرملت هند است که در ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸ ترور شد. او تا زمان مرگش به مدت ۱۴۴ روز در این خانه زندگی کرد. اتاقی که او در آن استراحت می‌کرد، دقیقا به همان صورتی که گاندی آخرین بار آنجا را ترک کرده حفظ شده است. اتاق نیایشی که او هر روز جمعیت انبوهی را در آن جمع می‌کرد، به روی عموم باز بوده و امروزه به یکی از مکان‌ های دیدنی دهلی تبدیل شده است. بسیاری از عکس‌ها، مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و کتیبه‌ها نیز در معرض دید عموم قرار دارد. بنای یادبود گاندی نیز در راج گات قرار دارد و می‌توانید از آن بازدید نمایید.

 گاندی اسمریتی و راج گات - جاذبه های گردشگری دهلی

موقعیت مکانی: Behind Red Fort, New Delhi, Delhi 110006, India

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۰۶:۳۰ تا ۱۸:۰۰

۹٫ دروازه هند | India Gate

دروازه طاقدار هند به عنوان یکی از مکان های دیدنی دهلی نو و در مرکز این شهر، یادبودی به منظور بزرگداشت سربازان هندی است که در جریان جنگ جهانی اول و در نبرد با سربازان بریتانیایی کشته شدند. این دروازه هنگام شب، زیر نور چراغ‌ها به زیبایی می‌درخشد و باغ‌هایی که در اطراف بولوار این دروازه هستند، مکانی محبوب برای لذت بردن از هوای مطبوع عصرهای تابستان محسوب می‌شود. دروازه هند همچنین مکانی مناسب برای گردش و تفریح کودکان است.

دروازه هند - جاذبه های گردشگری دهلی

موقعیت مکانی: Kartavya Path, India Gate, New Delhi, Delhi 110001, India

۱۰٫ معبد لوتوس یا مشرق الاذکار | Bahai (Lotus) Temple

مشرق الاذکار دهلی که به طور کلی با نام معبد لوتوس (نیلوفر آبی) خوانده می‌شود، همانند گل نیلوفر آبی ساخته شده و هنگام شب به زیبایی نورپردازی می‌شود و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره خواهد کرد. سازه این معبد از سیمان ساخته شده و روی آن با مرمر سفید پوشیده شده است. بازدید از این معبد برای عموم آزاد است.

معبد لوتوس یا مشرق الاذکار - جاذبه های گردشگری دهلی

وب سایت

موقعیت مکانی: Lotus Temple Rd, Bahapur, Shambhu Dayal Bagh, Kalkaji, New Delhi, Delhi 110019, India

ساعات بازدید: هر روز به غیر از دوشنبه‌ها از ساعت ۰۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰

دهلی شهر هزار رنگ هندوستان

بخش زیادی از جاذبه‌های گردشگری هند در دهلی قرار دارد و اگر قصد سفر به این کشور پهناور را دارید، دهلی یکی از بهترین مقاصدی است که می‌توانید انتخاب کنید. البته در این متن بیشتر در مورد جاذبه‌های تاریخی این شهر صحبت کردیم ولی این بدان معنی نیست که جاذبه‌های این شهر تنها به این موارد خلاصه شود.
تنها کافی است قدم در راه بگذارید، بلیط هواپیمای دهلی را رزرو کنید و به سرزمین ناشناخته‌ها بروید و از جای جای این سرزمین لذت ببرید.

اگر پیش از این تجربه سفر به دهلی را داشته‌اید، با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ به سوالات متداول درباره سفر به دهلی

آیا بازدید از معبد لوتوس برای عموم آزاد است یا خیر؟

بازدید از این معبدبه غیر از دوشنبه‌ها برای عموم آزاد است

آیا بنای یادبودی برای گاندی در دهلی وجود دارد؟

بله؛ در گاندی اسمریتی و راج گات یادبودهایی از پدر هند قرار دارد و بازدید از آن‌ها برای عموم آزاد است

آیا در دهلی جایی برای بودن در طبیعت وجود دارد؟

باغ‌های لودی برای گذراندن ساعاتی در دل طبیعت، پیاده‌روی و یوگا، فضای بسیار مناسبی را فراهم کرده‌اند.

1 نظر

  1. مگه بلندترین بنای آجری جهان در گنبدکاووس نبود؟ حالا شد منار قطب؟
    یکی از جالب ترین غذاهایی که در زندگیم خوردم همبرگر بدون گوشتی بود که در محوطه آکشاردام خریدم. تقریبا نصف همبرگر با پیاز پر شده بود!

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید