برای سفر راه‌های متفاوتی وجود دارد. می‌توانید از ماشین، اتوبوس، قطار، کشتی و هواپیما استفاده کنید. اما سفر با هواپیما آسان‌ترین و ایمن‌ترین روش سفر است و به همین دلیل بسیاری از مسافران برای سفر، هواپیما را انتخاب می‌کنند. اما اگر به سفر با هواپیما علاقه دارید نیازمند این هستید که با برخی اصطلاحات فرودگاهی نیز آشنایی داشته باشید در غیر این صورت پس از ورود به فرودگاه و یا هواپیما گیج و سردرگم خواهید شد. در ادامه با مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید تا درباره اصطلاحات پرکاربرد فرودگاهی بیشتر بدانید.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

با اصطلاحات رایج و پرکاربرد فرودگاهی آشنا شوید

فرقی نمی‌کند که به سفر خارجی می‌روید یا داخلی، اصطلاحات پر کاربرد فرودگاه معمولا در هر دو نوع سفر یکسان است و از این رو باید قبل از سفر با هواپیما با آن‌ها آشنایی داشته باشید.

ایرلاین | Airline

واژه ایرلاین را در زندگی روزمره زیاد شنیده‌اید و در سفر با هواپیما قطعا با این اصطلاح  برخورد خواهید کرد. ایرلاین یکی از پرکاربردترین اصطلاحات فرودگاهی به زبان انگلیسی بوده و به شرکتی اطلاق می‌شود که صاحب هواپیماست. ایرلاین معادل انگلیسی شرکت هواپیمایی است و معمولا در کنار نام آن شرکت آورده می‌شود.

ترمینال | terminal

یکی دیگر از اصطلاحات فرودگاهی که حتما در سفر با هواپیما با آن مواجه خواهید شد، ترمینال است. در واقع ترمینال ساختمانی در فرودگاه محسوب می‌شود که مسافران برای سوار و پیاده شدن از هواپیما از آن استفاده می‌کنند.

فلایت | Flight

اصطلاحات فرودگاهی

فلایت همان پروازی است که میان مبدا و مقصد صورت می‌گیرد. هر پرواز شماره مخصوص به خود را دارد که برای دریافت اطلاعات پرواز مورد نیاز خواهد بود.

link1اصطلاحات رایج در صنعت هتلداری

لانگ هال فلایت | Long-haul flight

Long-haul flight یا پروازهای دوربرد یکی از اصطلاحات فرودگاهی بوده و به پروازهایی گفته می‌شود که مسافت آن‌ها طولانی است. به عنوان مثال پرواز نیویورک به سیدنی پروازی دوربرد محسوب می‌شود.

اِرایوِل | Arrival

Arrival2

Arrival یکی از اصطلاحات تخصصی فرودگاهی است که برای پروازهای ورودی استفاده می‌شود. زمانی که هواپیما به فرودگاه می‌رسد، احتمالا خانواده یا دوستانتان به استقبال شما خواهند آمد. ارایول همان جایی است که با آن‌ها در فرودگاه ملاقات خواهید کرد. معمولا تابلویی با عنوان Arrival Board در فرودگاه وجود دارد که نشان می‌دهد چه پروازهایی در چه زمان‌هایی به مقصد می‌رسند.

دیپارچِر | Departure

در مقابل پروازهای ورودی، پروازهای خروجی قرار دارند. Departure به پروازهایی گفته می‌شود که از فرودگاه خارج می‌شوند. هنگامی که برای سفر آماده می‌شوید باید تا زمان سوار شدن به هواپیما وقتتان را در سالن استراحت یا departures lounge سپری می‌کنید. برای پروازهای خروجی نیز مانند پروازهای ورودی، تابلویی با عنوان Departures Board وجود دارد که زمان انجام پروازها را در فرودگاه نشان می‌دهد.

چک-این | Check in

اصطلاحات فرودگاهی

چک-این یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین اصطلاحات فرودگاهی است. چک-این زمانی است که شما رسیدن خود به فرودگاه را به اطلاع ایرلانی که با آن پرواز خواهید داشت، می‌رسانید. در کانتر چک-این بار و مدارکتان را به مامور ویژه ایرلاین تحویل می‌دهید. مامور ایرلاین مدارک شما را بررسی کرده و برای شما کارت پرواز صادر می‌کند.

بُرد | Board

برد نیز یکی دیگر از اصطلاحات پرکاربرد و رایج در فرودگاه به شمار می‌رود. برد در واقع به معنی سوار شدن به هواپیما است. به همین سادگی!

بُردینگ پَس | Boarding pass

اصطلاحات فرودگاهی

پس از اینکه به فرودگاه مراجعه کردید باید چمدان و بارتان را تحویل کانتر ایرلاینی دهید که قصد سفر با آن را دارید. به این ترتیب ایرلاین را از حضور خود در فرودگاه مطلع خواهید کرد. در این صورت پس از بررسی مدارک، کارتی با عنوان کارت پرواز به شما داده می‌شود که در آن اطلاعات پرواز مانند مبدا، مقصد، شماره پرواز، شماره گیت، شماره صندلی و زمان حرکت هواپیما آمده است. این کارت در حقیقت مجوز شما برای ورود به هواپیما محسوب می‌شود.

بردینگ تایم | Boarding time

بردینگ تایم به زمانی گفته می‌شود که مسافران اجازه ورود به هواپیما را خواهند داشت.

بوکینگ | Booking

اصطلاحات فرودگاهی

یکی از پرکاربردترین اصطلاحات رایج فرودگاهی که در زمان خرید بلیط هواپیما با آن زیاد مواجه می‌شوید اصطلاح Book است. هنگامی که بلیطی را بوک می‌کنید، بدین معنا است که بلیط هواپیما را به مقصد مورد نظر رزرو کرده‌ و هزینه آن را نیز پرداخت کرده‌اید.

اکونومی کِلَس | Economy class

حتما هنگام خرید بلیط هواپیما با این عبارت مواجه شده‌اید. اکونومی کلاس در حقیقت نوع صندلی و مکانی است که در هواپیما برای خود رزرو می‌کنید. بیشتر افرادی که با هواپیما سفر می‌کنند، معمولا این نوع کلاس پروازی را انتخاب می کنند. قیمت بلیط اکونومی کلاس ارزان‌ترین قیمت را در میان کلاس‌های پروازی هواپیما دارد.

بیزینس کِلَس | Business class

اصطلاحات فرودگاهی

نوع دیگری از کلاس پروازی که هنگام خرید بلیط هواپیما با آن مواجه خواهید شد، بیزینس کلاس است. معمولا کسانی که سفرهای تجاری دارند، به دلیل کلاس پروازی بالا و خدماتی که این نوع پروازها ارائه می‌دهند، آن را انتخاب می‌کنند. صندلی‌های بخش بیزینس کلاس در قسمت جلویی هواپیما قرار دارند و بلیط‌های آن‌ها نیز به مراتب گران‌تر از بلیط‌های عادی هستند.

فرست کِلَس | First class

فرست کلاس گران‌ترین بخشی است که به صندلی‌های هواپیما اختصاص داده می‌شود. در بخش فرست کلاس هواپیما علاوه بر ارائه خدمات ویژه پروازی، به راحتی می‌توانید در فضای میان صندلی‌ها جابجا شوید و صندلی‌های فرست کلاس بزرگ‌تر و راحت‌تر از سایر صندلی‌های هواپیما هستند.

کری آن لاگِیج | Carry on luggage

اصطلاحات فرودگاهی

کری آن لاگیج در حقیقت همان کیف دستی کوچکی است که می‌توانید هنگام سوار شدن به هواپیما با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. معمولا اندازه این کیف‌ها نباید از ابعاد خاصی تجاوز کند و وزن آن‌ها نیز نباید از ۸ کیلوگرم بیشتر شود.

اُوِرسایزد بَگِیج / اُوِروِیت بَگِیج | Oversized baggage/Overweight baggage

هنگام سفر با هواپیما هر مسافری مجاز به حمل میزان باری است که ایرلاین مورد نظر تعیین می‌کند. بنابراین اگر میزان مجاز از مقدار تعیین شده بیشتر باشد و یا وسیله‌ای سنگین همراهتان حمل می‌کنید، در کانتر چک این باید برای حمل آن، هزینه اضافی به ایرلاین پرداخت کنید. قوانین بار مجاز هواپیما در مورد ایرلاین‌های مختلف متفاوت است.

link2اصطلاحات تخصصی خانه‌داری هتل

لاگیج استوریج | luggage storage

اگر چند ساعتی در فرودگاه هستید و یا هواپیمایتان در فرودگاهی توقف کرده (استاپ اوور) و می‌خواهید بارهایتان را به فرودگاه بسپارید، می‌توانید از بخش لاگیج استوریج فرودگاه و یا همان بخش امانات استفاده کنید.

لاست اند فاند | lost and found

اصطلاحات فرودگاهی

گاهی ممکن است اشیاء یا چمدان خود را در فرودگاه گم کنید. یکی از اصطلاحات خدمات فرودگاهی لاست اند فاند است که می‌توانید برای یافتن اشیای گم شده خود به این بخش مراجعه کنید. اینجا همان جایی است که اشیای گم شده و پیدا شده را به آن تحویل می‌دهند.

کانوِیور بلت / کروسِل / بَگِج کلیم | Conveyor belt/carousel/baggage claim

زمانی که هواپیمای شما به فرودگاه می‌رسد، بارها و چمدان‌هایتان روی نوار نقاله‌ یا به اصطلاح ریلی به گردش درمی‌آیند که به آن Conveyor belt می‌گویند.

کاستِمز | Customs

اصطلاحات فرودگاهی

یکی دیگر از اصطلاحات فرودگاهی کاستمز است. قبل از اینکه اجازه ورود به کشوری دیگر به شما داده شود باید از بخشی به نام کاستمز یا همان گمرک فرودگاه عبور کنید. در این بخش از فرودگاه بار و لباس‌هایتان بررسی می‌شود تا مطمئن شوند وسیله‌ای غیرقانونی مانند اسلحه، دارو و یا پول خیلی زیاد با خود حمل نمی‌کنید.

فِرَجایل | Fragile

گاهی اوقات هنگام سفر وسایلی با خودتان حمل می‌کنید که شکستنی و یا آسیب پذیر هستند. در چنین مواقعی می‌توانید از یکی دیگر از اصطلاحات فرودگاهی استفاده کنید در واقع برچسبی با عنوان Fragile به معنی شکستنی روی کیف و چمدان‌هایتان نصب کنید تا ماموران خدمات هواپیمایی هنگام حمل آن‌ها دقت بیشتری داشته باشند.

گِیت | Gate

اصطلاحات فرودگاهی

گیت یکی از اصطلاحات فرودگاهی است که هنگام مراجعه به فرودگاه حتما با آن مواجه خواهید شد. در سالن‌های استراحت فرودگاه تعدادی در یا گیت خروج وجود دارد که هر کدام به پرواز متفاوتی منتهی می‌شوند. برای سوار شدن به هواپیما ابتدا باید از گیت‌های خروجی عبور کنید.

آیدِنتیفیکِیشِن | Identification

اطلاعات شناسایی یا Identification که با نام اختصاری ID نیز شناخته می‌شود همان مدارک رسمی از جمله پاسپورت و کارت ملی هستند که هویت شما را نشان می‌دهند. هنگام پروازهای خارجی باید پاسپورت و در پروازهای داخلی حتما باید کارت ملی همراه داشته باشید.

لیکوئیدز | Liquids

اصطلاحات فرودگاهی

به هر جسم مایعی مثل بطری آب و یا شیشه عطر Liquids گفته می‌شود. تمامی فرودگاه‌ها از ورود مسافرانی که بیشتر از ۱۰۰ میلی لیتر مایعات با خود حمل کنند، جلوگیری خواهند کرد. همچنین تمامی مایعاتی که با خود به داخل هواپیما می‌برید باید در پوششی پلاستیکی قرار گرفته باشند.

آن تایم | On time

هنگامی که در فرودگاه می‌خواهید وضعیت پرواز خود را بررسی کنید کافی است به نمایشگر زمان پروازها یا همان departures board نگاهی بیندازید. در این نمایشگر الکترونیکی می‌توانید تمام اطلاعات پرواز و اصطلاحات فرودگاهی را مشاهده کنید. در این صفحه نمایشگر همچنین به شما گفته خواهد شد که پروازتان به موقع On time و یا با تاخیر انجام می‌شود.

دیلِی | Delay

اصطلاحات فرودگاهی

این اصطلاح که یکی از اصطلاحات فرودگاهی رایج است در مقابل پروازهای آن تایم و زمانی به کار می‌رود که پروازتان تاخیر داشته باشد. تاخیر هواپیما ممکن است به دلیل شرایط نامساعد جوی، ترافیک هوایی و یا نقص فنی در هواپیما ایجاد شود.

کنسلد | cancelled

مطمئنا این واژه را بارها شنیده‌اید. این اصطلاح پرکاربرد زمانی به کار می‌رود که پروازتان لغو و یا کنسل شده باشد و معمولا با رنگ قرمز بر روی تابلو اطلاعات پرواز به انگلیسی نمایش داده می‌شود.

وان وِی | One-way

در توضیح این مورد از اصطلاحات فرودگاهی باید گفت زمانی که هنگام خرید بلیط هواپیما درخواست بلیط یکطرفه یا One-way می‌کنید، بدین معنا است که نمی‌خواهید به مبدا سفر خود بازگردید و یا زمانی برای بازگشت انتخاب نکرده‌اید. در مقابلِ این بلیط، return ticket یا همان بلیط برگشت وجود دارد. اگر می‌خواهید هر دو بلیط رفت و برگشت را یکجا خریداری کنید به این نوع بلیط Round-trip ticket گفته می‌شود.

استاپ اُور | Stopover / layover

اگر پروازتان دور برد است، قبل از رسیدن به مقصد، معمولا باید توقفی کوتاه در کشوری دیگر داشته باشید. به این مورد از اصطلاحات فرودگاهی توقف Stopover یا layover گفته می‌شود.

– سوالات متداول درباره اصطلاحات فرودگاهی

آیا آشنایی با تمامی اصطلاحات فرودگاهی الزامی است؟

هیچ الزامی در این زمینه وجو ندارد ولی برای جلوگیری از سردرگمی، آشنایی با این اصطلاحات مفید خواهد بود

نوع صندلی رزرو شده در هواپیما چگونه مشخص خواهد شد؟

کلاس پروازی مشخص کننده این موضوع است که به سه نوع اکونومی، بیزینس و فرست کلاس دسته بندی می‌شود

در پروازهای طولانی مدت چه اصطلاحاتی مورد استفاده است؟

لانگ هال فلایت و استاپ اور از اصطلاحات رایج در این پروازها هستند

3 نظرات

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید