سفر به ازبکستان، برای ما ایرانیان جذابیت ویژه‌ای دارد. این کشور کهن، در روزگاران گذشته بخشی از ایران ما بود و هنوز هم در شهرهای معروف سمرقند و بخارا، مردم به زبان پارسی سخن می‌گویند. ازبکستان که در گذشته کشوری با سخت‌گیری زیاد برای ورود خارجی‌ها بود، در چند سال اخیر مرزهایش را به روی همه باز کرده است. حالا، جهانیان می‌توانند شاهد عظمت و شکوه شهرهای مرکزی جاده ابریشم باستانی باشند. این کشور، پر از بناهای تاریخی، زیارتگاه‌ها و مساجد باشکوه با معماری خاص و زیبا است. بازدید از ازبکستان، یک حس نوستالژی و عجیبی را در شما بیدار می‌کند؛ انگار که به روزگار سامانیان قدم گذاشته باشید. با این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید تا کامل‌ترین راهنمای سفر به ازبکستان را به شما ارائه دهیم.

ازبکستان کجاست؟

ازبکستان، بزرگ‌ترین کشور در آسیای مرکزی و پنجاه‌وششمین کشور بزرگ جهان است. ازبکستان از جنوب غرب با ترکمنستان، از شمال با قزاقستان و از شرق و جنوب شرق با قرقیزستان و تاجیکستان مرز مشترک دارد. زبان رسمی ازبکستان، ازبکی است که به خط‌های سیریلیک و لاتین نوشته می‌شود. در شهرهای سمرقند و بخارا، مردم به زبان پارسی سخن می‌گویند. واحد پول این کشور، سوم (Som) ازبکستان است. ازبکستان حدود ۳۳ میلیون جمعیت دارد. حدود ۸۰درصد این جمعیت را مسلمانان تشکیل می‌دهند و ۵درصد از مردمش پیرو کلیسای ارتدکس و ۱۵درصد هم پیرو سایر ادیان و مذهب‌ها هستند.

اطلاعات ضروری پیش از سفر به ازبکستان

اگرچه قرار است در ادامه با جاهای دیدنی ازبکستان و هرآنچه برای سفر به این کشور باید بدانید، آشنا می‌شوید، بهتر است پیش از سفر، اطلاعات ضروری این کشور را در دسترس داشته باشید.

پایتخت ازبکستان: تاشکند

زبان: ازبکی

واحد پول ازبکستان: سوم

پیش شماره: +۹۹۸

اختلاف ساعت با ایران: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه جلوتر

مدت زمان پرواز از تهران: ۳ ساعت و ۳۵ دقیقه

سفر به ازبکستان و جاذبه های جذاب

شهرهای معروف ازبکستان

به غیر از پایتخت ازبکستان یعنی تاشکند، شهرهای سمرقند، بخارا و خیوه جزو شهرهای توریستی و معروف این کشور به شمار می‌روند. شهرهای سمرقند و بخارا روزگاری از شهرهای بسیار مهم جاده ابریشم بودند. در آن دوران، مردمانی از سراسر جهان با فرهنگ‌ها و تمدن‌های متفاوت از این شهرها عبور می‌کردند و بخشی از فرهنگشان را در بخارا و سمرقند به جا می‌گذاشتند.

بهترین زمان سفر به ازبکستان

ازبکستان یکی از دو کشور «محصور در خشکی» در جهان به شمار می‌رود. یعنی، نه خود ازبکستان و نه همسایگانش به دریاهای آزاد راه ندارند. همین نکته باعث می‌شود تا با کشوری خشک مواجه باشیم.

این کشور آب و هوای قاره‌ای دارد و در روزهای کمی از سال در آن باران می‌بارد. بیشتر مساحت این کشور خشک، از بیابانی به نام قزل‌قوم و کوهستان تشکیل شده است. تابستان‌های ازبکستان، بسیار گرم و طولانی و زمستان‌های آن معمولا سرد است. پس، برای سفر به ازبکستان، فصل‌های بهار و پاییز را انتخاب کنید. میانگین دمای تابستان‌های این کشور، ۴۰ درجه سانتی‌گراد و میانگین دمای زمستان‌، ۲۳ درجه سانتی‌گراد است.

جاذبه‌ های گردشگری ازبکستان

بیشتر جاذبه‌های گردشگری این کشور، در شهرهای سمرقند و بخارا قرار دارند. به هر گوشه از این دو شهر که نگاه کنید، یادگاری از یک دوره تاریخی می‌بینید. برخی از آن‌ها، قدمتی هزار ساله دارند و برخی دیگر، مربوط به دوران معاصر و حکومت‌های دو قرن اخیر هستند. در شهرهای دیگر ازبکستان، جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها هم می‌پردازیم.

بخارا | شهری که عاشقش می‌شوید

بدون شک، بخارا یکی از زیباترین مقاصد توریستی در آسیای میانه حساب می‌شود. قدمت این شهر زیبا، به بیش‌ از دو هزار سال می‌رسد که البته، امروزه چیز خاصی از آن دوران در بخارا باقی نمانده است. مرکز بخارا، به‌خوبی بافت کهنش را حفظ کرده است. وقتی در بخش‌های تاریخی و گردشگری آن قدم بزنید، حس زندگی در قرن‌های بسیار دور را خواهید داشت. این شهر در زمان‌های دور بخشی از ایران بود و حتی ابن‌سینا، در حوالی این شهر دوران کودکی‌اش را سپری کرده بود. بخارا برای هفت قرن بزرگ‌ترین مرکز الهیات و علوم اسلامی و یادگری تصوف در جهان بود. با هم نگاهی به جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌اندازیم.

شهر بخارا یکی از مقاصد جذاب سفر به ازبکستان

مناره کالیان | استوار در برابر حمله مغول‌ها

این مناره، نماد اصلی شهر است و قدمت آن به قرن دوازده میلادی باز می‌گردد. در سفر به ازبکستان، حتما به این مناره سر بزنید. از پله‌های آجری و مارپیچ مناره بالا بروید تا به بالای برجی برسید که در روزگار ساختش، بلندترین مناره آسیای میانه بود. در مسیرتان به بالای برج، کتیبه‌های لعاب‌دار آبی‌رنگ را خواهید دید که روی هرکدام از آن‌ها، نوشته‌ای نقش بسته است. از این مناره در ابتدا برای اذان‌‌گفتن استفاده می‌شد. سپس، آن را تبدیل به یک فانوس کردند و تا اواخر قرن بیستم، برای اعدام جنایتکاران، آن‌ها را از بالای مناره به پایین پرت می‌کردند.

اما این مناره، سرگذشت بسیار جالبی هم دارد. در جریان حمله مغول‌ها، چنگیزخان دستور به تخریب تمام بناهای اطراف مناره را داد و آن‌ها را با خاک یکسان کرد. وقتی به مناره کالیان رسید، برای دیدن بالاترین نقطه‌اش انقدر سرش را بالا گرفت که کلاه از سرش افتاد. چنگیزخان این اتفاق را یک نشانه در نظر گرفت و دستور داد که مناره را سالم بگذارند.

مناره کالیان

ارگ بخارا | پانزده ‌قرن رونق و ایستادگی

این ارگ چشم‌گیر و باشکوه، با داشتن یک شهر درون شهری دیگر، قدیمی‌ترین بنای باقی‌مانده از گذشته است. این ارگ محل اقامت امیر بخارا برای قرن‌های بسیار بود که از قرن پنجم تا اوایل قرن بیستم از آن استفاده می‌شد. با اینکه ارگ بخارا در سال ۱۹۲۰ توسط ارتش سرخ بمباران شد، اما هنوز هم بقایای آن نشان‌دهنده شکوه گذشته است. سفر به ازبکستان را بدون برنامه‌ریزی برای تماشای این ارگ به پایان نرسانید.

ارگ بخارا محل اقامت امیر بخارا

حوض لیابی | به‌جامانده از ۴ قرن پیش

لیاب حوض که در اویل قرن هفدهم ساخته شد، یکی از معدود حوضچه‌های باقی‌مانده در بخارا است. تا پیش‌از حمله نیروهای شوروی به این شهر، بخارا بیش‌از ۱۰۰ حوضچه به این شکل داشت اما، بولشویک‌ها بیشتر آن‌ها را تخریب کردند. دور تا دور این حوض، درختان توت قرار گرفته‌اند و توسط یک کانال باستانی، آبیاری می‌شوند. این منطقه آرام و دنج، یک مکان عالی برای فرار از گرمای بخارا است. لب حوض بنشینید و هنگامی که یک نسیم ملایم پوستتان را نوازش می‌کند، از منظره لذت ببرید.

سمرقند | کهن‌تر از چیزی که فکرش را می‌کنید

سفر به ازبکستان، بدون بازدید از سمرقند کامل نمی‌شود. اگر با چشم خودتان بناهای زیبا و باشکوه این شهر را نبینید، فکر می‌کنید این بناها، دکورهای صحنه یک فیلم تاریخی هستند. اما همه بناهای سمرقند زیبا کاملا واقعی‌اند. این شهر باستانی، طبق تخمین باستان‌شناسان، قدمتی ۳۵۰۰ ساله دارد و از همان زمان تا امروز، شهری پر رونق بوده است. این شهر توسط اسکندر مقدونی و چنگیز مغول فتح شد. سمرقند، در دوران تیموریان، پایتخت کشور بود و به دلیل قرارداشتن در جاده ابریشم، محل تبادل علم و فرهنگ بوده است. در ادامه، تعدادی از بناهای زیبای این شهر را به شما معرفی می‌کنیم.

مسجد بی بی خانم یکی از جذاب ترین مسجد دنیا

مسجد بی‌بی خانم | به یاد همسر تیمور لنگ

تیمور گورکانی بعد از حمله هندوستان، تصمیم‌گرفت تا بنایی به یاد همسرش بسازد. این مسجد باشکوه که درِ ورودی‌اش ارتفاع ۳۵ متری دارد، در زمان خودش از بزرگ‌ترین مساجد جهان بوده است. کاشی‌های رنگارنگ و گنبد زیبای این مسجد، چشمانتان را حسابی به خود جذب می‌کنند. در این مسجد ۶۰۰ ساله، قرآنی بزرگ از جنس سنگ مرمر قرار دارد که زیبایی آن را دوچندان می‌کند.

بازار سیاب | هرچه بخواهید در این بازار پیدا می‌شود

سیاب، نام بازار مرکزی سمرقند است که در  بخش تاریخی این شهر قرار دارد. در این بازار شلوغ و زنده می‌توانید انواع محصولات محلی مثل ادویه‌های خاص، نان‌های سمرقندی، آجیل‌ها و میوه‌های خشک‌شده و بسیاری دیگر از محصولات جذاب دیگر را خریداری کنید.

مقبره گور امیر | امیر محبوب ازبک‌ها

یکی دیگر از مکان‌های گردشگری سمرقند که باید به آن سر بزنید، مقبره تیمور لنگ است. معمار بزرگ ایرانی، عبدالظریف محمد ابن محمود اصفهانی وظیفه ساخت این بنا را به عهده داشت. کاشی‌کاری‌های ایرانی و سبک آذری این بنا، جلوه و شکوه خاصی به آن بخشیده است. تیمور برای جهانیان نماد یک شاه خون‌خوار و مستبد است اما، مردم سمرقند او را بسیار دوست دارند.

مقبره گور امیر

رصدخانه الغ بیگ | نماد پیشتازی علمی

امکان ندارد کسی در سفر به ازبکستان و سمرقند، سراغی از این رصدخانه نگیرد. این بنای تاریخی که دقیقا روی نصف‌النهار سمرقند قرار دارد، پیشتازی علمی مسلمانان در قرن‌های دور را نشان می‌دهد. رصدخانه اُلُغ بیگ به دست الغ بیگ امیر تیموری، ستاره‌شناس مشهور، ساخته شد. او در این رصدخانه، با غیاث‌الدین جمشید کاشانی و قاضی‌زاده رومی به مطالعه می‌پرداخت. این رصدخانه را به شکل دایره ساختند.

مدرسه طلاکاری سمرقند | شکوه خالص

در میدان تاریخی ریگستان، مدرسه‌ای زیبا و باشکوه خودنمایی می‌کند که با طاق عظیم و گنبد زرینش معروف است. این مدرسه در سال ۱۰۲۵ شمسی و روی ویرانه‌های کاروانسرای الغ بیگ ساخته و تبدیل به یکی از جاذبه‌های توریستی شهر شد. در این مدرسه، یک مسجد با گنبدی آبی و دو مناره قرار دارد. گنبد این مسجد از داخل طلاکاری شده است.

تاشکند | شهر متفاوت ازبکستان

پایتخت ازبکستان هم دست کمی از سمرقند و بخارا ندارد. این شهر، با قدمت هزاران ساله یکی از زیباترین شهرهای مرکز آسیا به شمار می‌رود. معماری بناهای این شهر، از معماری سمرقند و بخارا کاملا متفاوت است. وقت آن رسیده تا با جاذبه‌های گردشگری پایتخت ازبکستان آشنا شویم.

مدرسه باراک خان | مدرسه‌ای با سه گنبد

در سفر به ازبکستان و شهر تاشکند، حتما به مدرسه باراک خان سر بزنید. این مدرسه در بخش قدیمی تاشکند قرار دارد و از روزگاران قدیم، محل تجمع دانشمندان، هنرمندان و فیلسوف‌های اسلامی بوده است. موزاییک‌های زیبا و نقاشی‌های خاص به ورودی مدرسه باراک خان جلوه‌ای زیبا بخشیده‌اند. داخل این مدرسه آجری، دو بقعه وجود دارد که حتی پیش‌از ساخته‌شدن مدرسه در آن‌جا بوده‌اند. یکی از نشانه‌های معروف مدرسه باراک خان، سه گنبد کبود است.

روبه‌روی این مدرسه، موزه‌ای قرار دارد که در آن کتابی از قرن هفتم میلادی نگهداری می‌شود. این کتاب، یکی از کتب اسلامی به شمار می‌رود و سرگذشت بسیار جالبی دارد. این کتاب در طول تاریخ در شهرهای مختلف جهان اسلام چرخیده است؛ مدتی در مدینه، دمشق و بغداد از آن نگهداری می‌شده و بعد‌ها سر از امپراطوری عثمانی در آورده است. عده‌ای می‌گویند که خود تیمور لنگ این کتاب را به تاشکند برده است. بعد‌ها و در زمان حمله امپراطوری روسیه، به‌عنوان غنیمت به سن پترزبورگ منتقل شد و در سال ۱۹۲۰ به ازبکستان برگردانده شد.

مدرسه بارک خان تاشکند

بازار چارسو | گنبد فیروزه‌ای

بازار چارسو (چورسو) بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازار آسیای مرکزی است. کار ساخت این بازار، در قرن نهم هجری شروع شد و تا قرن ۱۳ ادامه داشت. در این بازار گرد می‌توانید انواع محصولات رنگارنگ و ادویه‌های خوش‌عطر را بخرید. هر بخش از این بازار رنگارنگ به گروه خاصی از محصولات اختصاص یافته است؛ از صنایع دستی و ادویه گرفته تا لباس و میوه و انواع خوراکی‌ها را می‌توانید در این بازار پیدا کنید. روی این بازار، گنبدی فیروزه‌ای با قطر ۳۰۰ متر قرار دارد که زیبایی‌های آن را دوچندان می‌کند.

باغ گیاه‌شناسی تاشکند | از تاریخ فاصله بگیرید

در این راهنمای سفر به ازبکستان، نوبت به معرفی باغی زیبا در دل تاشکند رسیده است. باغی که در آن بیش‌از ۵ هزار گونه گیاه را دور هم جمع شدند تا تجربه یک پیک نیک دل‌نشین و به‌یادماندنی را برایتان بسازند. خود باغ قدمتی ۱۰۰ ساله دارد اما برخی از درختان آن خیلی بیشتر عمر کرده‌اند. باغ گیاه‌شناسی تاشکند به پنج بخش آسیای میانه، قفقاز و شبه جزیره کریمه، اروپا، آسیای شرقی و آمریکا تقسیم شده است. در بهار، عطر گل‌ها و شکوفه‌های باغ، هوش را از سرتان می‌برد و پاییز رنگارنگ، با برگ‌های زرد و سرخ درختان، شما را حیرت‌زده می‌کند. در نزدیکی این باغ، پارک آبی و باغ وحش تاشکند قرار دارند که می‌توانید به آن‌جا هم سر بزنید.

باغ گیاه شناسی تاشکند

مکان‌های تفریحی ازبکستان

فکر نکنید در سفر به ازبکستان فقط با اماکن تاریخی و فروشگاه‌ها روبه‌رو می‌شوید؛ این کشور زیبای آسیای میانه، جاذبه‌های تفریحی زیادی هم دارد که می‌توانند حسابی شما را سر کیف آورند.

پیست اسکی کومبل

در ابتدا به شما گفتیم که ازبکستان آب و هوایی گرم و خشک دارد، اما مناطق کوهستانی این کشور در فصل زمستان پوشیده از برف می‌شوند. اگر در فصل زمستان به این کشور سفر کنید، می‌توانید با رفتن به پیست‌های اسکی، به‌ویژه پیست اسکی کومبل در تاشکند، یک روزه خاطره‌انگیز و پر از نشاط را برای خودتان بسازید. در اطراف این پیست تمامی امکانات رفاهی از جمله چندین کافه و رستوران وجود دارد.

اقامت در هتل‌های ازبکستان

اقامت در ازبکستان بر خلاف بسیاری از مقاصد گردشگری آن‌قدرها هم گران تمام نمی‌شود. شما می‌توانید بسته به بودجه‌ خود، هتلی با امکانات مناسب را پیدا کنید. گران‌ترین هتل‌های این کشور قیمتی حدود ۳۵۰ دلار برای هر شب دارند. این در حالی است که می‌توانید هتل‌هایی با قیمت حدود ۵۰ دلار به ازای هر شب را هم پیدا کنید. برای رزرو هتل‌های ازبکستان می‌توانید به بخش رزرو هتل فلای تودی مراجعه کنید در این بخش از راهنمای سفر به ازبکستان با تعدادی از بهترین هتل‌های ازبکستان آشنا می‌شویم.

هتل حیات ریجنسی تاشکند | بهترین هتل ازبکستان

اگر بودجه کافی برای اقامت در این هتل را دارید و به دنبال یک تجربه لوکس هستید، هتل حیات ریجنسی تاشکند انتخاب درستی برای شما است. این هتل ۵ ستاره که در مرکز تاشکنند قرار دارد، امکاناتی مانند سالن ورزشی، خدمات خشکشویی و اتوشویی، حمل‌ونقل، اینترنت پرسرعت و… را ارائه می‌دهد. قیمت اتاق‌های این هتل، از شبی ۲۰۷ دلار شروع می‌شود. این هتل از فرودگاه تنها ۱۵ دقیقه فاصله دارد.

هتل حیات ریجستی تاشکند

هتل بین المللی تاشکند

یکی دیگر از هتل‌های باکیفیت تاشکند، هتل بین المللی تاشکند است. امکانات رفاهی این هتل شامل استخر و سالن ورزشی، رستوران، پارکینگ بزرگ و اختصاصی، اینترنت و بسیاری موارد دیگر است. در این هتل می‌توانید با پرداخت حداقل ۱۳۷ دلار برای هر شب، در یک اتاق استاندارد اقامت داشته باشید. فاصله این هتل تا فرودگاه تاشکند، تنها ۲۰ دقیقه است.

هتل رویال سمرقند

شهر توریستی سمرقند هم از داشتن هتل‌های خوب بی‌بهره نیست. در هتل رویال سمرقند، تمام امکانات رفاهی مشابه با هتل‌های بالا را می‌توانید دریافت کنید. قیمت‌ اتاق‌های این هتل از شبی ۱۰۳ دلار شروع می‌شوند و گزینه‌ای به‌صرفه‌ هستند. فاصله این هتل تا فرودگاه سمرقند حدود ۱۷ دقیقه است و از میدان ریگستان تنها ۳ دقیقه فاصله دارد.

هتل هیلتون تاشکند

اگر با نام هتل‌های زنجیره‌ای آشنا باشید، حتما نام هتل هیلتون را شنیده‌اید. در اکثر شهرهای توریستی جهان، یک شعبه از هتل هیلتون وجود دارد. هتل هیلتون تاشکند که یکی از بهترین هتل‌های ازبکستان به شمار می‌رود، امکانات رفاهی مناسبی مانند استخر، پارکینگ، رستوران و… را دارد. همه اتاق‌ها مجهز به تهویه مطبوع، مینی بار، وای فای رایگان، تلویزیون، حمام اختصاصی، دوش و وان و سایر تجهیزات لازم برای یک اتاق هستند. این هتل فاصله‌ای ۲۰ دقیقه‌ای تا فرودگاه دارد.

هتل هیلتون یکی از بهترین هتل های ازبکستان

بوتیک هتل کومیل بخارا

این هتل زیبا به سبک هتل‌های قرن نوزدهمی طراحی شده است. بوتیک هتل کومیل بخارا تهویه مطبوع، اینترنت رایگان و دیگر امکانات رفاهی لازم را دارد. از فرودگاه که ۱۰ دقیقه با تاکسی حرکت کنید، به هتل کومیل می‌رسید. همچنین، فاصله این هتل با ارگ بخارا و مناره کالیان بسیار کم است. هتل کومیل یکی از اقامتگاه‌های اقتصادی ازبکستان به شما می‌رود و قیمتش از ۵۲ دلار به ازای هر شب شروع می‌شود.

بهترین غذاهای ازبکستان

در سفر به ازبکستان، امتحان‌کردن غذاهای خوشمزه ازبکی را نباید از دست دهید. غذاهای سنتی این کشور از اصیل‌ترین غذاهای آسیایی به شمار می‌روند. البته غذاهای ازبکی خیلی هم بی‌شباهت به غذاهای بی‌نظیر و خوشمزه ایرانی نیستند. در ادامه با تعدادی از غذاهای درجه یک ازبکستان آشنا می‌شویم.

سوپ لاجمان

سوپ لاجمان که شبیه به آش خودمان است، یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ازبکستان و یکی از غذاهای محبوب میان گردشگران است. این سوپ، از گوشت گاو یا گوسفند به همراه سبزیجات و رشته فرنگی درست می‌شود.

نارین

نارین، یکی از محبوب‌ترین غذاهای ازبکستان در میان مردم این کشور به شمار می‌رود. مواد تشکیل‌دهنده این غذای خوشمزه، تره فرنگی، گوشت چرخ‌کرده، پیاز و فلفل دلمه است. البته در دستور پخت اصلی این غذا باید از گوشت اسب استفاده کرد.

محبوبترین غذاهای ازبکستان که در سفر ه این شهر باید تجربه کرد

دیملاما

برای تهیه این غذای خوشمزه که بسیار مورد علاقه گردشگران است، باید موادی مانند مرغ، گوشت، سیب‌زمینی، پیاز، سبزیجات و در برخی مواقع میوه‌ها را با شعله بسیار کم می‌پزند. دیملاما بیشتر به شکل خوراک درست می‌شود.

سالاد آچیچوک

بالاخره در لیست غذاهای خوشمزه تاجیکستان به گزینه‌ای مناسب برای گیاه‌خواران رسیدیم. مواد تشکیل‌دهنده سالاد آچیچوک شامل گوجه فرنگی، ادویه، پیاز و ترشی است.

نکاتی مهم درباره سفر به ازبکستان

در سفر به هر نقطه‌ای از جهان ممکن است حادثه‌هایی باعث تلخ‌شدن سفر شوند. برای آنکه سفری امن و مطمئن داشته باشید و خاطرات شیرین و به‌یادماندنی از سفر به ازبکستان برایتان باقی بماند، به نکات زیر توجه کنید.

  1. از سفر به شهرهای مرز تاجیکستان خودداری کنید.
  2. حتما نتیجه تست منفی کرونای معتبر همراه خودتان داشته باشید.
  3. با وجود اینکه ازبکستان یکی از کشورهای امن آسیای مرکزی به شمار می‌رود، لازم است تا نکات ایمنی را رعایت کنید. ممکن است در سطح شهر با سارقان روبه‌رو شوید. اگر کسی به‌عنوان پلیس به شما نزدیک شد، از او کارت شناسی بخواهید.
  4. از گشت و گذار تنهایی در شهر، مخصوصا بعد از غروب آفتاب خودداری کنید.
  5. وضعیت جاده‌های ازبکستان خارج ‌از شهر تاشکند مساعد نیست. بهتر است با سرعت مطمئن رانندگی کنید. پلیس ممکن است به دلایل ساده شما را متوقف و از شما درخواست پول کند.
  6. فقط سوار تاکسی‌های آرم‌دار شوید و  به هیچ عنوان تاکسی را با یک غریبه شریک نشوید.

شرایط ویزا برای سفر به ازبکستان

طبق سیاست دولت ازبکستان، ویزای توریستی برای شهروندان ۱۸۰ کشور جهان صادر می‌شود. ویزای توریستی به شما اجازه می‌دهد تا حداکثر ۳۰ روز در ازبکستان اقامت کنید. برای اقامت طولانی‌تر باید از طریق سفارت ازبکستان اقدام کنید. اتباع خارجی بر حسب ملیتشان می‌توانند دو نوع ویزای توریستی ازبکستان را دریافت کنند.

  • نوع اول، ویزای الکترونیکی است که با درخواست آنلاین صادر می‌شود و فقط باید هزینه آن را پرداخت کنید. با این ویزا می‌توانید هم از طریق فرودگاه و هم مرزهای زمینی وارد خاک ازبکستان شوید.
  • نوع دوم، دریافت ویزای توریستی ازبکستان به شکل سنتی و از طریق سفارتخانه ازبکستان در کشورهای دیگر است. شهروندان برخی کشورها که واجد شرایط دریافت ویزای آنلاین نیستند، باید از این روش استفاده کنند.

راه‌های سفر به ازبکستان

در حال حاضر، پرواز مستقیم از تهران به ازبکستان وجود ندارد. نحوه سفر به ازبکستان از ایران، از طریق پرواز تهران به باکو و سپس از باکو به تاشکند امکان‌پذیر است. مدت زمان این پرواز حدود ۴ ساعت است. پرواز دیگری هم هست که ابتدا از تهران به استانبول می‌رود و سپس راهی تاشکند می‌شود.

راه‌های سفر ارزان به ازبکستان

ازبکستان یکی از کشورهای ارزان برای سفر به حساب می‌آید. هزینه حمل‌ونقل، اقامت، خورد و خوراک و دیگر موارد بسیار پایین است. اما، اگر می‌خواهید سفرتان بسیار ارزان تمام شود، می‌توانید برای اقامت به خانه مردم محلی بروید، برای خودتان غذا درست کنید و برای حمل‌ونقل از اتوبوس شهری استفاده کنید که رایگان است.

سفر به ازبکستان، تجربه ای متفاوت

سفر به ازبکستان می‌تواند یک تجربه متفاوت گردشگری برای شما باشد. بیشتر شهرهای این کشور، قدمتی هزاران ساله با فرهنگی غنی و بناهای باشکوه دارند. این شهرها به دلیل قرارداشتن در مسیر جاده ابریشم و حکومت‌های بسیار زیادی که در طول تاریخ بر آن‌ها حکم راندند، تنوع فرهنگی بسیار زیادی دارند. جاذبه‌های تاریخی این کشور یادآور بخشی از شکوه و فرهنگ و تمدن ایران عزیزمان است. برای سفر به این کشور زیبا، به فلای تودی مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره سفر به ازبکستان

شرایط اخذ ویزای ازبکستان چیست؟

سفارت ازبکستان

طبق سیاست دولت ازبکستان، ویزای توریستی برای شهروندان ۱۸۰ کشور جهان صادر می‌شود. ویزای توریستی به شما اجازه می‌دهد تا حداکثر ۳۰ روز در ازبکستان اقامت کنید. برای اقامت طولانی‌تر باید از طریق سفارت اقدام کنید. اتباع خارجی بر حسب ملیتشان می‌توانند دو نوع ویزای توریستی ازبکستان را دریافت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با پشتیبانی فلای تودی تماس بگیرید.

چگونه به ازبکستان ارزان سفر کنیم؟

ازبکستان یکی از کشورهای ارزان برای سفر به حساب می‌آید. هزینه حمل‌ونقل، اقامت، خورد و خوراک و دیگر موارد بسیار پایین است. اما، اگر می‌خواهید سفرتان بسیار ارزان تمام شود، می‌توانید برای اقامت به خانه مردم محلی بروید، برای خودتان غذا درست کنید و برای حمل‌ونقل از اتوبوس شهری استفاده کنید که رایگان است.

بهترین زمان برای سفر به ازبکستان چه زمانی است؟

تابستان‌های ازبکستان، بسیار گرم و طولانی و زمستان‌های آن معمولا سرد است. پس، برای سفر به ازبکستان، فصل‌های بهار و پاییز را انتخاب کنید. میانگین دمای تابستان‌های این کشور، ۴۰ درجه سانتی‌گراد و میانگین دمای زمستان‌، ۲۳ درجه سانتی‌گراد است.

بهترین هتل ازبکستان چه هتلی است؟

هتل حیات ریجنسی تاشکند، یک هتل پنج ستاره و مجلل است. این هتل، بهترین هتل ازبکستان محسوب می‌شود.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید