اگر مجموعه محبوب دزدان دریای کارائیب را دیده باشید، احتمالا شیفته سفر به کوبا هستید، کشوری چند جزیره ای که درست در دریای کارائیب قرار دارد. اما نگران نباشید، قرار نیست شما با دزدان دریایی مواجه شوید، بلکه باید خودتان را برای یک سفر جذاب و هیجان انگیز با رنگ و لعاب خودروهای کلاسیک دهه ۵۰ میلادی آماده کنید. اتومبیل‌هایی که هرگز فکرش را نمی‌کردند که به نماد و جاذبه اصلی این کشور تبدیل شوند. این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی با راهنمای سفر به کوبا شما را برای یک سفر هیجان‌انگیز آماده می‌کند.

اطلاعات ضروری برای سفر به کوبا

برای سفر و معرفی کشور کوبا لازم است تا اطلاعات ضروری در خصوص این کشور و قوانین آن را بدانید. البته اگر با تور و به صورت گروهی سفر می کنید، راهنمای سفر قطعا شما را در خصوص بعضی از قوانین آگاه می‌کند و اطلاعات لازم را به شما می‌دهد. اما بدون شک هرچه اطلاعات شما از شهر مقصدی که قصد سفر به آن را دارید، بیشتر باشد، لذت بیشتری از سفر خود می‌برید.

پایتخت کوبا هاوانا
زبان رسمی اسپانیایی
واحد پول پزو
کد کشور ۵۳+
جهت رانندگی راست
شماره آتش نشانی ۱۰۵
شماره پلیس ۱۰۶
شماره آمبولانس ۱۰۴
جمعیت حدود ۱۱ میلیون نفر

کوبا | سرزمینی که همه چیز در آن رایگان است!

همه چیز در کوبا رایگان است؛ از تحصیل تا خدمات بهداشتی! (البته برای شهروندان) مزیتی که احتمالا خیلی‌ها را برای زندگی در این کشور و گرفتن شهروندی آن وسوسه می‌کند. مجمع الجزایر کوبا، کشوری با حکومت جمهوری در دریای کارائیب به شمرا می‌رود که از شمال به خلیج مکزیک راه دارد. کشوری که با تمام جزایرش، تنها کمی از استان اصفهان بزرگتر است!

اطلاعات ضروری سفر به کوبا

شهر هاوانا پایتخت کوبا است، کشوری که به خیابان های زیبا و تمیز شهرت دارد. کوبا یک کشور کمونیستی است و حدود ۶۵ درصد از آن مسیحی هستند. کوبا تا سال های قبل از ۱۹۶۰ مستعمره اسپانیا و بعد از آن مدت کوتاهی مستعمره آمریکا بود، تا این که در نهایت به رهبری فیدل کاسترو و انقلاب معروف کوبا به استقلال کامل رسید.

این کشور از طریق آب‌های شمالی به آمریکا، از جنوب با جامائیکا، از شرق با هائیتی و از غرب با مکزیک همسایه است. کوبا تنها یک مرز زمینی و آن هم با خلیج گوانتنامو (پایگاه دریایی ایالت متحده) دارد. این کشور به دلیل موقعیت قرارگیری خاص و جغرافیای ویژه، آب و هوایی گرمسیری و با تفاوت دمای کم در شب و روز داراست. در این جزیره، گاه بادهای شدیدی می‌وزد که منجر به کاهش دما و رطوبت می‌شود.

آب و هوای کوبا

همانطور که اشاره شد، کوبا آب و هوایی گرمسیری دارد که گاهی با بادهای شدید همراه می‌شود. بادهایی که منجر به کاهش دما و افزایش رطوبت هوا می‌شوند. کوبا سرزمین آفتاب است. میانگین دمای سالانه در این جزیره ۲۶ درجه بوده و همه چیز برای گذراندن تعطیلات در هوایی دلپذیر مهیا است.

آب و هوای کوبا

بهترین زمان برای سفر به کوبا

بهترین زمان سفر به کوبا از نظر آب و هوا، نیمه دوم سال یعنی ماه های آذر و دی (دسامبر) تا اردیبهشت و خرداد (می) است. گردشگران از سفر در ماه های مرطوب سال خودداری می‌کنند، چراکه احتمال وقوع طوفان وجود دارد و شرایط جوی خیلی مناسب نیست. اگر تصمیم شما برای سفر قطعی است، برای مشاهده بهترین و ارزان ترین نرخ خرید بلیط هواپیما کوبا فلای تودی بهترین انتخاب است.

دریافت ویزا برای سفر به کوبا

یکی از مهمترین شرایط سفر به کوبا، داشتن ویزای توریستی است. کشور کوبا در تهران سفارت دارد و قبل از سفر باید درخواست خود را به این سفارت ارسال کنید. مدارکی که برای دریافت ویزا کوبا نیاز دارید، شامل موارد زیر است:

  • پاسپورت و یک کپی از صفحه اول آن (پاسپورت باید از زمان ورود به کوبا حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد).
  • دو قطعه عکس ۶*۴ رنگی
  • پر کردن فرم ویزا
  • گواهی تمکن مالی و گردش یک ماهه حساب (حداقل موجودی ۲۵ میلیون تومان).
  • بیمه مسافرتی و یک کپی از آن
  • نامه اشتغال به کار یا اشتغال به تحصیل (در صورت فارسی بودن باید به انگلیسی یا اسپانیایی ترجمه شود).
  • رزرو بلیط رفت و برگشت به کوبا
  • رزرو هتل برای تمام مدت اقامت در کوبا
  • اصل شناسنامه و کارت ملی و کپی از تمام صفحات
  • سند ملکی به نام متقاضی یا خانواده درجه یک و کپی آن
  • ۵۵ دلار آمریکا به صورت نقد
  • تعهدنامه محضری مبنی بر خروج از کوبا (به همراه ترجمه به انگلیسی یا اسپانیایی).

هزینه های سفر به کوبا چقدر است؟

هزینه سفر به کوبا یا هر کشور دیگر به موارد مختلفی وابسته است. مثلا سبک سفر شما، این که آیا با تور سفر می‌کنید یا به تنهایی، در هزینه ها تاثیرگذار است. اگر خودتان سفر می کنید و نیازی به راهنمای فارسی زبان ندارید، هزینه های سفر شما به نسبت کمتر است. اما اگر با تور سفر کنید، باید هزینه خدماتی که دریافت می‌کنید را پرداخت کنید.

بخشی از هزینه های سفر به کوبا مانند هزینه خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل یا صرف وعده‌های غذایی اجتناب‌ناپذیر است. اما بخشی از هزینه ها هم قابل چشم پوشی هستند، مثلا هزینه برخی تفریحات و ورودی برخی از جاذبه ها! البته این مورد خیلی پیشنهاد خوبی نیست. اگر سر از آمریکای جنوبی در آوردید و به کوبا سفر کردید، خساست را کنار بگذارید و لذت ببرید، خرج کردن پول در سفر، سرمایه گذاری است. سرمایه ای که شاید خیلی ها توان انجام آن را نداشته باشند!

هزینه های سفر به کوبا

اما بخش دیگری از هزینه های سفر با توجه به نرخ ارز در این کشور محاسبه می‌شود. اگر اهل سفرهای ارزان و اقتصادی و یا حتی سفرهای لوکس و لاکچری باشید، کوبا و شهرهای آن گزینه‌های زیادی برای شما دارند. صرف یک وعده غذا در رستوران های ارزان کوبا، چیزی در حدود ۵ دلار برای هر نفر هزینه دارد و در رستوران های متوسط این هزینه برای دو نفر حدود ۱۵-۲۰ دلار است.

حمل و نقل عمومی در کوبا به خصوص با تاکسی هزینه مناسبی دارد. ورودی تاکسی در کوبا حدود ۸۰ سنت هزینه داشته و به ازای هر کیلومتر اضافه‌تر نیز باید هزینه جدا پرداخت کنید. نسبت به سایر کشورهای توریستی، هزینه تاکسی در کوبا بسیار منطقی‌تر است.

هزینه اقامت در هتل های کوبا

برای اقامت در هتل های ارزان قیمت به ازای هر شب باید حدود ۵۰-۷۰ پزو کوبایی پرداخت کنید. البته هتل های لوکس و ریزورت ها حدود ۳۰۰ پزو قیمت دارند. در اینجا بد نیست اشاره کنیم که مهمترین نکته در راهنمای سفر به کوبا همراه داشتن پزو است. برای رزرو هتل در هاوانا پایتخت کوبا از طریق سایت فلای تودی اقدام کنید.

به دلیل تحریم هایی که سالها این کشور متحمل بوده، خیلی از فروشگاه ها دلار نمی پذیرند و از طرف دیگر برای تبدیل پول باید کارمزد نسبتا سنگینی پرداخت کنید. به همین دلیل بهتر است که از قبل پول نقد کافی با خود به همراه داشته باشید.

حمل و نقل عمومی در کوبا، تاکسی یا اتوبوس؟

بیشتر مسافرانی که به کوبا سفر می کنند، هاوانا را برای اقامت انتخاب می کنند. اما برای جابه جایی بین شهرهای آن و رفتن به جاهای دیدنی کوبا، اتوبوس پیشنهاد به صرفه ای است. سیستم حمل و نقل کوبا و استفاده از اتوبوس های شهری نه تنها مقرون به صرفه است، بلکه به شما این فرصت را می‌دهد که از نزدیک با مردم و فرهنگ این کشور آشنا شوید و از تماشای طبیعت زیبا در بین مسیر لذت ببرید.

حمل و نقل عمومی در کوبا

قبلا اشاره کردیم که کرایه تاکسی در این کشور هزینه مقرون به صرفه ای دارد، اما اگر تاکسی های اشتراکی را جایگزین تاکسی دربست کنید، هزینه‌های شما کمتر خواهد بود. اگر با دوستانتان سفر کرده‌اید، می‌توانید هزینه تاکسی های اشتراکی را با یکدیگر تقسیم کنید. اگر بخواهید به جزایر معروف کوبا بروید، کشتی یا قایق بهترین گزینه است.

اگر اهل پیاده روی باشید، نیازی نیست هزینه ای بابت حمل و نقل پرداخت کنید و می‌توانید فواصل نزدیک را با پیاده روی در هوای تازه طی کنید و از طبیعت لذت ببرید. البته اگر اهل سفر لوکس هستید، می‌توانید خودرو نیز کرایه کنید؛ البته کرایه تاکسی نه تنها هزینه زیادی برای شما دارد، بلکه کمی خطرناک هم هست. مگر این که یک راهنما و همراه کوبایی در کنارتان داشته باشید که به اندازه کافی با قوانین رانندگی و مسیرها آشنایی داشته باشد.

چشیدن طعم غذاهای کوبایی

جهانگردان حرفه ای که به سفرهای ارزان علاقه دارند، در بیشتر مواقع غذاهای کنسروی و ارزان با خود به همراه دارند تا مجبور به پرداخت هزینه غذا در کشور مقصد نباشند. این روش برای کسانی که بیشتر از یک بار به یک مقصد خاص سفر کرده‌اند، پیشنهاد خوبی است. اما اگر تنها یکبار شانس سفر به مقصدی مثل کوبا را دارید، پیشنهاد می کنیم که حتما از غذاهای محلی این جزیره بچشید.

غذاهای کوبایی

مردمان هر کشور و دیاری، ذائقه مخصوص خود را دارند، مواد غذایی متنوع، استفاده از ادویه های خاص و دستور پخت هایی که حتی صدها سال قدمت دارند، آن هم در جزیره ای در دل کارائیب، به اندازه کافی شما را برای چشیدن غذاهای کوبا وسوسه خواهد کرد. آشپزی در کوبا ترکیبی از تکنیک های فرهنگ های مختلف با همراهی ادویه های آفریقایی و اسپانیایی است. بعضی از معروف ترین غذاهای کوبایی عبارتند از:

۱- کراکت پنیری

کراکت های پنیری کوبا شهرتی جهانی دارند. توپ های پنیری سوخاری به همراه ژامبون که با هر سلیقه ای سازگارند. قطعا با چشیدن کراکت پنیری، عاشق آن خواهید شد.

غذاهای کوبا

۲- Huevos habaneros

اگر به کوبا سفر کردید، نگران غذاهای خاص و عجیب نباشید. غذاهای کوبا با سلیقه توریست ها سازگار است. Huevos habaneros یکی از غذاهای معروف که در واقع همان نیمرو به همراه سس سوفریتو است. سسی که با گوجه فرنگی، پیاز، فلفل و سیر درست می شود.

۳- پائلا

پائلا (Paella) یکی دیگر از غذاهای محلی کوبا به شمار می‌رود که از ترکیب مرغ، ژامبون، صدف و خرچنگ استفاده شده و با سس مخصوص نارگیل سرو می شود. اگر به غذاهای دریایی علاقه داشته باشید، پائلا غذای محبوب شما است.

پائلا

جاذبه های گردشگری کوبا که باید ببینید!

بهشتی مثل کوبا، تنها به خاطر آفتاب و آب، جاذبه گردشگری مهمی محسوب می‌شود که می‌تواند با هوای گرم و سواحل بکر، تا مدت ها شما را سرگرم کند. اما شاید برای شما سوال شده باشد جاذبه های گردشگری کوبا و مراکز تفریحی این کشور شامل چه مواردی می شود؟

هاوانای قدیم از مهمترین جاهای دیدنی کوبا

هاوانای قدیم بخش مهمی از تاریخ و هویت این کشور را به دوش می‌کشد و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در این منطقه، از قدم زدن در خیابان های سنگفرش و تماشای رایگان ساختمان های قدیمی با سبک باروک و نئوکلاسیک، لذت ببرید.

هاوانای قدیم

مالکون هاوانا

مالکون یکی از تفریحگاه های بسیار زیبا و دیدنی کوبا است که به سرزمین کادیلاک های قدیمی شهرت دارد. مالکون متفاوت ترین مقصدی است که در سفرهای خارجی خود تجربه می‌کنید، اجراهای خیابانی، ماشین های قدیمی و مردمان خونگرم و مهمان نوازی که همیشه سیگار برگی قطور روی لب دارند. مالکون که تنها ۷ کیلومتر طول دارد، به عنوان نماد شهر هاوانا شناخته می شود.

جزیره کایو کوکو

وقتی صحبت از سفر به یک جزیره زیبا و خاص در دریای کارائیب در میان است، قطعا تفریحات دریایی متفاوتی در انتظار شما است. شنا در سواحل زیبا و خاص کایوکوکو که با شن های سفید احاطه شده، متفاوت‌تر از چیزی است که تصورش کنید.

جاذبه های گردشگری کوبا

کوبا جاذبه های دیدنی زیادی از سواحل بکر گرفته تا خیابان های سنگفرش قدیمی، ساختمان های زیبا تا ماشین های قدیمی و رنگارنگ، موزه‌ها و اماکن تاریخی و یا طبیعت زیبا دارد. در اینجا تنها چند مورد از این جاذبه ها را معرفی کردیم.

شهرهای مهم کوبا

اگر سفر کوتاهی به کوبا دارید، احتمالا فرصت کافی برای دیدن همه شهرهای این جزیره نداشته باشید. اما عموما تورهای گردشگری، برنامه بازدید از شهرهای مهم کوبا ترتیب می‌دهند. شهرهای مهمی مثل:

  • هاوانا: پایتخت و مهمترین شهر
  • بارکوآ: شهری ساحلی و اولین پایتخت کوبا
  • پینار دل ریو: پایتخت صنعتی سیگار و تنباکو.

نکات مهم سفر به کوبا

  • از مردم کوبا راهنمایی بگیرید، کوبایی ها بسیار مهربان و مهمان نواز هستند و از ارتباط برقرار کردن با توریست ها لذت می برند، به طور حتم راهنماهای محلی بهتر از راهنمای فارسی زبان، شما را با عجایب این کشور آشنا می‌کنند.
  • برای خرید سوغاتی و یا خریدهای روزانه خود چانه بزنید. قیمتی که فروشنده ها برای محصولات پیشنهاد می کنند، با قیمت واقعی اجناس تفاوت فاحشی دارد و خیلی راحت می توانید با چانه زدن، اجناس مورد نظر را با قیمت های منصفانه و حتی ارزان خرید کنید.
  • قبل از سفر پول خود را تبدیل کنید و همیشه پول نقد به همراه داشته باشید.
کوبا
  • بودجه روزانه خود را مشخص کنید. کوبا مقصد جذابی است و به طور حتم خرید در آن را از دست نمی‌دهید. به همین دلیل پیشنهاد می شود که بودجه روزانه خود را مشخص و خریدهای خود را مدیریت کنید.
  • از غذاهای محلی بچشید و از محلی ها بخواهید برای شما غذا درست کنند. درست است که رستوران ها، غذاهای ملی و محلی کوبا را سرو می کنند، اما می توانید از محلی ها بخواهید تا شما را به یک وعده غذای محلی مهمان کنند.
  • بی خیال اینترنت شوید، هزینه اینترنت در کوبا نسبتا بالا است و بیشتر هتل ها و مراکز اقامتی، اینترنت رایگان ندارند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که به جز مواقع اضطرار، از اینترنت استفاده نکنید و یا به دنبال وای فای رایگان باشید. نگران نباشید، اینستاگرام همیشه هست!

سفر به کوبا، سرزمینی اسرارآمیز در کارائیب!

با راهنمای سفر به کوبا همراه شما بودیم، نکاتی که برای سفر به این جزیره باید می‌دانستید. اگرچه تا با پاهای خودتان در خیابان های سنگفرش هاوانا و یا ساحل های شنی کایوکوکو قدم نزنید، متوجه این زیبایی ها نخواهید شد. جزیره ای که با هر چشمی به آن نگاه کنید، پر از جاذبه و شگفتی است. مردمانی مهمان نواز در جزیره ای دوردست، که انگار سالها است که شما را می‌شناسند! سفری که با عطر خوش غذاهای بومی، ادویه های اسپانیایی و متدهای آشپزی آفریقایی که برای همیشه در ذهن شما ماندگار خواهد شد.

آیا تجربه سفر به کوبا را دارید؟ از تجربیات خود برای خوانندگان ما بگویید.

سوالات متداول درباره سفر به کوبا

چگونه می‌توان به کوبا سفر کرد؟

سفر به کوبا، چه به صورت انفرادی و چه به صورت گروهی، با استفاده از پروازهای غیرمستقیم (پروازهای اتصالی) امکان پذیر است.

صدور ویزای کوبا چند روز طول می کشد؟

صدور ویزای کوبا معمولا بین ۲ هفته کاری زمان‌بر خواهد بود و گاه حتی تا یک ماه نیز به طول می‌انجامد. بنابراین بهتر است قبل از سفر برای گرفتن ویزا اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان فلای تودی در تماس باشید.

هزینه سفر به کوبا چقدر است؟

هزینه های سفر به کوبا به موارد مختلفی بستگی دارد. در راهنمای سفر به کوبا سعی کردیم تا نکاتی که در هزینه های شما تاثیرگذار است را گوشزد کنیم. البته توجه داشته باشید که قیمت ها و هزینه ها متغیر خواهد بود و ممکن است آنچه که در زمان نگارش نوشته‌ایم، با آنچه که در موعد سفر با آن روبه رو هستید، تفاوت داشته باشد. پس پیشنهاد می‌کنیم همه چیز را به صورت حدودی در ذهن داشته باشید.

کوبا به چه چیزی معروف است؟

کوبا و به ویژه پایتخت آن به کادیلاک های رنگی شهرت دارد. البته سیگارهای برگ کوبایی نیز شهرت جهانی دارند!

بهترین زمان سفر به کوبا چه فصلی است؟

آذر تا خرداد ماه زمان مناسبی برای سفر به این جزیره زیبا محسوب می‌شود.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید