جاهای دیدنی قائمشهر | ترکیب بی‌نظیر طبیعت و تاریخ

0
2206
جاهای دیدنی قائمشهر

قائمشهر یکی از شهرهای استان مازندران است که از شمال به جویبار، از جنوب به سوادکوه، از شرق به ساری و از غرب به بابل می‌رسد. این شهر یکی از زیباترین شهرهای شمال برای مسافرت است که که از پیوستن محله‌های کوچکسرا، کتی‌سر، آب بندان‌سر، حسن‌آباد، سیدمحله، بربری‌محله و مجاورمحله تشکیل شده و پر از جاذبه‌های دیدنی است. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، با مجله گردشگری فلای‌تودی همراه شوید تا شما را با جاهای دیدنی قائمشهر آشنا کنیم.

جاهای دیدنی قائمشهر کجاست؟

قائمشهر بدون شک یکی از بهترین جاهای دیدنی مازندران است؛ جایی که می‌توانید جاذبه‌های طبیعی را در کنار مکان‌های گردشگری تاریخی و دست‌ساخته‌های انسانی تماشا کنید. هر فصل از سال، شگفتانه‌ای متفاوت برای سفر به این شهر کنار گذاشته است؛ برای مثال در بهار می‌توانید سبزترین حالت طبیعت و جوانه‌زدن گل‌ها و درختان را در معتدل‌ترین شرایط جوی ببینید و در پاییز، ترکیب نارنجی برگ‌ریزان را با نم خنک دریاچه و پرندگان مهاجری مثل قو و پرستوها به نظاره بنشینید.

حتی می‌توانید در شالیزارها به قدم زدن بپردازید و تجربه‌ای متفاوت را از سفرتان ثبت کنید. شاید هم بخواهید به سمت تپه باستانی گردکوه بروید و با بقایای به جا مانده از پنج هزار سال قبل، عکس یادگاری بیندازید. در ادامه جاهای دیدنی قائمشهر با عکس به شما معرفی شده‌اند تا راحت‌تر برنامه سفرتان را بچینید.

دریاچه گل پل | آبی حوضچه‌های میان سبزی جنگل

در جاذبه های گردشگری قائمشهر مناطق جنگلی آن قرار دارد. طبیعتی سبز و بکر برای فرار از هیاهوی شهر و آلودگی‌ هوا که آماده پذیرایی از گردشگران است. دریاچه گل پل یکی از آنجاهایی است که حتما در سفرتان به شمال باید در فهرست دیدنی‌ها بگذارید. این دریاچه در جنوب قائمشهر، پس از روستای برنجستانک قرار دارد.

بهترین جاهای دیدنی قائمشهر

دریاچه گل پل با وسعت پنج هکتار و عمق یک تا پنج متر، یکی از دریاچه‌های آب شیرینی ایران به شمار می‌رود که محل زیست بسیاری از ماهیان و پرندگان آبی است؛ برای همین تماشای آن در فصول مختلف می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. همچنین دورتادور دریاچه را چشم‌انداز جنگل فرا گرفته و اقامتگاه‌های جنگلی هم برای اسکان گردشگران در آن محدوده ساخته شده است.

  • آدرس دریاچه پل گل: مازندران، قائم‌شهر، جنوب شرقی قائمشهر

منطقه حفاظت‌شده خیبوس | یک جنگل و صدها زیبایی

منطقه حفاظت‌شده جنگلی خیبوس با ۳۴۷۱ هکتار مساحت، یکی از بکرترین مناطقی است که در قائمشهر وجود دارد. این منطقه آب و هوایی مرطوب و معتدل دارد و پوشش گیاهی آن را درختان هیرکانی و شمشادهای دست‌نخورده تشکیل داده‌اند.

معروف ترین جاهای دیدنی قائمشهر

با رفتن به منطقه حفاظت شده خیبوس، جنگلی بکر از ممرز، بلند مازو، راش، پلت شیردار، نمدار، ملچ، خردمندی، انجیلی و توسکا را خواهید دید که در تصرف گونه‌های جانوری مختلفی همچون مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، شغال، گراز، روباه معمولی، رودک، تشی، سنجابک، کبوتر جنگلی، توکای گلو سیاه و پشت بلوطی و مار آبی است. پس مراقب باشید و برای دیدن جنگلی با صدها زیبایی به خیبوس بروید.

  • آدرس: مازندران، قائمشهر، بین قادیکلا تا کوه برنجستانک

سد زمزم | محلی برای کمپینگ

سد زمزم را با نام سد برنجستانک هم می‌شناسند. این سد خاکی در هشت کیلومتری جاده قائمشهر به تهران در روستای برنجستانک در حریم منطقه حفاظت‌شده جنگلی خیبوس احداث شده و ۲۴۲ متر طول، ۱۰ متر عرض و ۳۲ متر ارتفاع دارد.

جاهای دیدنی طبیعی قائمشهر

هدف از احداث سد زمزم ذخیره کردن آب و استفاده از آن در زمان‌های کم‌آبی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و شالیزارهای اطراف آن بوده؛ اما درحال حاضر این نقطه به یکی از مکان های دیدنی قائمشهر تبدیل شده که بسیاری از مسافران به سراغش می‌روند. این محل برای کمپینگ نیز بسیار مناسب است.

  • آدرس‌: قائمشهر، روستای برنجستانک

تپه باستانی گردکوه | شکوه بازمانده از دوران کهن

گردکوه، یکی از مناطق دیدنی در قائمشهر است که در اصل از سه تپه بزرگ و باستانی تشکیل شده و ارتفاع بلندترین تپه آن ۲۶ متر است. کارشناسان قدمت تپه‌های گردکوه را به عصر آهن نسبت داده‌اند و طی کاوش‌ها طروفی از دوران ساسانیان و اشکانیان در این منطقه یافت شده است.

برترین جاهای دیدنی قائمشهر

اگر به‌دنبال سفر در تاریخ هستید، این جاذبه قائمشهر می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. همچنین در اطراف تپه‌های گردکوه نیز گورستانی با پیشینه تاریخی بیش از ۴۵۰۰ سال وجود دارد که مصداقی بر تایید تاریخچه یکی از کهن‌ترین آثار ایران در قائمشهر است. این تپه‌های باستانی در سال ۱۳۸۲ در فهرست ملی آثار ایران به ثبت رسیده‌اند.

  • آدرس: مازندران، قائم‌شهر، غرب سیاه رود

جنگل کوتنا | کوهی تنها اما پرمسافر

کوتنا به معنای «کوه تنها» است و جنگل کوتنا نیز در حوالی روستایی به همین نام قرار دارد. گردشگران و طبیعت‌دوستان با شنیدن نام جنگل فقط به یاد سرسبزی خواهند افتاد و کوتنا هم با طبیعت بکر و خیره‌کننده‌اش برای بسیاری از مسافران جذابیت دارد.

دیدنی های قائمشهر

البته وجود روستای کوتنا در آن منطقه هم به عوامل جذابیت این جنگل اضافه کرده؛ چراکه مسافران می‌توانند تمام نیازهایشان را در این روستا برطرف کنند. دشت‌های وسیع و رودخانه‌های خروشان، همان طبیعتی است که آرامش را به روح شما بازمی‌گرداند پس به هیچ عنوان بودن در جنگل کوتنا را از دست ندهید.

  • آدرس: قائم شهر، روستای کوتنا

آرامگاه سید ابوصالح | جاذبه مذهبی قائمشهر

در میان دیدنی های قائمشهر یک مکان مذهبی هم وجود دارد که طراحی آن باعث شده به جاذبه‌ای متفاوت تبدیل شود. آرامگاه سید ابوصالح از بنایی آجری و چهارگوش تشکیل شده که تمام سطح خارجی آن با تزئینات هندسی زیبایی پوشانده شده است. همچنین گچ‌بری‌ها و کنده‌کاری‌هایی که روی بدنه و در ورودی آرامگاه از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن محسوب می‌شود.

جاذبه های قائمشهر

داخل آرامگاه نیز یک ضریح چوبی کوچک قرار دارد و سنگ‌نوشته‌هایی مشتمل بر آیات قرآن، سروده و احادیث گوناگون نیز با خط نسخ روی آن حکاکی شده تا به فضا روح زیبایی ببخشد. کتیبه نصب‌شده در ضریح این بنا تاریخ ۱۳۲۴ هجری قمری را نشان می‌دهد. رفتن به این جاذبه می‌تواند آرامش روحی شما را تامین کند.

  • آدرس: مازندران، قائم‌شهر، روستای سید ابوصالح

پارک جنگلی تلار | یک سرسبزی وسیع

پارک جنگلی تلار در هفت کیلومتری شهر قائمشهر و در انتهاب جاده‌ای به نام نظامی واقع شده است. این پارک جنگلی، دریاچه نظامی را هم در خود جای داده، برای همین مکانی بکر و مناسب برای طبیعت‌گردی است. اغلب شهروندان و مسافران قائمشهر برای تعطیلات آخر هفته و مناسبتی این مکان را برای تفریح و استراحت انتخاب می‌کنند.

جاهای گردشگری قائمشهر

پارک جنگلی تلار مکان مخصوص پیاده روی و دوچرخه سواری دارد و مسیر آن آسفالت شده است. برای همین گردشگران بدون نگرانی می‌توانند در این پارک جنگلی به تفریح و نشاط بپردازند.

  • آدرس: مازندران، قائ‌شهر، کیلومتر ۷ جاده نظامی

آببندان ساروکلا | دریاچه‌ای تصنعی در دل طبیعت

اگر به دنبال یکی از جاهای دیدنی قائمشهر هستید که ساخته طبیعت نباشد، اما در دل مناظر طبیعی قرار گرفته باشد باید به سراغ آببندان ساروکلا بروید. منطقه‌ای سرسبز و دیدنی که با وجود دریاچه مصنوعی آببندون یا آببندان، توانسته گردشگران زیادی به سمت خود جذب کند.

جاذبه گردشگری قائمشهر

این آب‌بندان برای پرورش ماهیان آبزی خطه شمال ازجمله کپور، فیتی فات و … و آبیاری شالیزارهای پایین‌دست منطقه ساخته شده است و به مرور به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری در میان مسافران شناخته شد. در اطراف آب بندان ساروکلا نیز باغ‌های مرکبات و چمنزارهای وسیعی وجود دارد که پیاده‌روی را بسیار لذت‌بخش می‌کند.

  • آدرس: مازندران، قائم‌شهر، روستای ساروکلا

موزه قائمشهر | محلی برای شناخت فرهنگ، ادبیات و تاریخ

این موزه در ساختمان تاریخی شهرداری این شهر قرار دارد و با ۸۸ سال قدمت یکی از جاهای دیدنی قائمشهر مازندران در عرصه فرهنگ این محل به حساب می‌آید. این موزه از ۳ بخش مردم شناسی، کتابخانه و باستان شناسی تشکیل شده و در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسیده است.

موزه قائمشهر

اگر می‌خواهید با فرهنگ و سبک زندگی مردم قائمشهر آشنا شوید حتما از این موزه و مجسمه‌هایی که در حالت‌های مختلفی مثل پخت نان، دونه هپاتن (تمیز کردن برنج)، کرچال (پارچه بافی) و لاک تراشی (ساخت ظروف چوبی) و بافندگی با دستگاه ساخته شده‌اند، بازدید کنید.

آدرس: مازندران، قائم‌شهر، ساختمان شهرداری سابق

قائمشهر، شهری که باید دید!

جاهای دیدنی قائمشهر ساری فقط محدود به همین موارد نیست. ما در این مطلب فهرست کاملی از جاذبه‌های این شهر در اختیارتان قرار دادیم. فاصله تهران تا قائمشهر حدود ۴ ساعت و نیم است و از شهرهای دیگر هم به راحتی به این خطه سبز شمال دسترسی خواهید داشت. همچنین می‌توانید با خرید بلیط قطار قائمشهر و رزرو هتل ارزان سفری مقرون به صرفه را در این شهر تجربه کنید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی قائمشهر

قائمشهر کجاست؟

قائمشهر یکی از شهرهای شمالی ایران است که در استان مازندران قرار دارد.

بهترین زمان سفر به قائمشهر چه زمانی است؟

فصل‌های تابستان و بهار بهترین زمان سفر به این شهر هستند؛ چراکه هوای بسیار است و میزان بارش در این دو فصل نسبت به زمستان و پاییز بسیار کمتر می‌شود.

بهترین جاهای دیدنی قائمشهر کجاست؟

تپه‌های باستانی گردکوه، مقبره سید ابوصالح، منطقه حفاظت‌شده خبیوس، سد زمزم، جنگل کوتنا، پارک جنگلی تلار، دریاچه گل پل و … از بهترین جاهای دیدنی قائمشهر هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید