خرمشهر در میان شهر‌های ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. این شهر با موقعیت جغرافیایی منحصر‌به‌فرد، چشم‌انداز بی‌مانند کارون و اروند، نخل‌های سر‌به‌فلک‌کشیده و استوارش و صدالبته، خاطرات ایستادگی و ایثارش، بدون شک در ذهن تمام ایرانیان حک شده است. در نتیجه، خرمشهر سال‌ها است که یکی از شهرهای محبوب برای سفر به حساب می‌آید و مسافران زیادی به آنجا سفر می‌کنند. جاهای دیدنی خرمشهر، مجموعه‌ای هستند از مناظر طبیعی، بناهای تاریخی، یادگار‌های دوران ایستادگی و مراکز خرید؛ در نتیجه، این شهر هیچ‌کس را ناراضی بدرقه نمی‌کند و همواره ماندگار‌ترین خاطرات را برای مسافران رقم می‌زند. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، به‌سراغ این شهر دیدنی رفته‌ و از دیدنی های خرمشهر گفته‌ایم.

خرمشهر کجاست؟

در جنوب استان خوزستان و در مجاورت خلیج‌فارس، شهری قرار دارد که به‌دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و ویژگی‌های منحصر‌به‌فردش، همواره از مهم‌ترین شهرهای ایران بوده است. خرمشهر با قرار‌گیری در کنار رودهای آب شیرین اروند و کارون، برخورداری از منابع عظیم نفتی و البته همسایگی با عراق و خلیج‌فارس، به یکی از موثرترین شهرهای خوزستان تبدیل شده است و جالب است بگوییم که پیش از آغاز جنگ تحمیلی، اولین و بزرگ‌ترین بندر منطقه بود.

شهر تاریخی خرمشهر که قدمت آن به ۱۶۳ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، در طی تاریخ بارها محل منازعه حکومت‌ها و قبایل مختلف بوده است؛ ضمن اینکه در جریان ۸ سال جنگ تحمیلی هم نقش ویژه‌ای داشت و به نمادی برای مقاومت و ایستادگی تبدیل شد.

عکس جاهای دیدنی خرمشهر

جاهای دیدنی خرمشهر | تلفیق زیبایی و اصالت

خرمشهر، شهر زیبایی است که با داشتن دو رودخانه پرآب و بی‌مانند در میان شهر و تاریخ پربار و گذشته افتخار‌آمیز، به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در جنوب ایران تبدیل شده است. سواحل زیبا، خانه‌های تاریخی، یادگارهای مقاومت و مراکز خرید، همه نمونه‌هایی از جاهای دیدنی در این شهر هستند که نمونه آن‌ها را در هیچ شهر دیگری نمی‌توان دید. پیش از این در مجله گردشگری درباره جاهای دیدنی خوزستان گفتیم و در ادامه این مطلب، برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی خرمشهر را با هم مرور می‌کنیم.

ساحل اروندرود | مرز آبی ایران و عراق

یکی از دلایل زیبایی خرمشهر، عبور رود پرآب اروند از کنار این شهر است. اروندرود با عرض ۱۰۰۰ متر، یکی از پر‌آب‌ترین رودهای ایران و در‌ واقع مرز آبی میان ایران و عراق است. چشم‌انداز زیبای عبور اروند از میان شهر، در روز به شهر خرمشهر زیبایی خاصی داده و آن را به یکی از دیدنی های خرمشهر تبدیل کرده است.

البته عمده جلوه اروندرود، در شب‌های خرمشهر خودش را نشان می‌دهد؛ جایی که با خنک‌تر‌شدن هوا و وزش نسیم شبانگاهی، مردم به کنار اروند می‌آیند و ضمن استفاده از هوا و محیط شاد و پر‌هیاهوی ساحل، به قایق‌سواری و پیاده‌روی می‌پردازند. اگر به خرمشهر سری زدید، خودتان را به نزدیک‌ترین ساحل اروند برسانید و تفریحات شبانه و حال‌و‌هوای بی‌نظیر آن را از دست ندهید.

  • آدرس: جاده چوئبده، جاده آبادان.

کانال عضدی | قدیمی‌ترین کانال دستکند جهان

کانال عضدی به‌عنوان یکی از شاهکار‌های مهندسی ایرانی شناخته می‌شود و در لیست دیدنیهای خرمشهر جایگاه ویژه‌ای دارد. این کانال حدودا طولی معادل ۴۶۰۰ متر دارد که از میان شهر خرمشهر عبور می‌کند و برای اتصال کارون به شط‌العرب احداث شده است. بنا بر اسناد تاریخی، کانال عضدی در دوران حکومت آل بویه به‌دستور عضدالدوله دیلمی در یک بازه چند ده‌ساله و با کارکردی شبیه کانال سوئز ساخته شده است. این کانال، به‌عنوان یکی از عوامل مهم شکل‌گیری شهر خرمشهر، از جاذبه‌های گردشگری مهم این شهر محسوب می‌شود و بازدید از آن در سفر به خرمشهر خالی از لطف نیست.

کانال عضدی از جاهای دیدنی خرمشهر
  • آدرس: خرمشهر، بلوار ایران زمین.

پل قدیم | آخرین سنگر مقاومت خرمشهر

روی کانال عضدی، در سال ۱۳۳۹ پلی احداث شد که یکی از جاهای دیدنی خرمشهر است و بخش شمالی و جنوبی خرمشهر را به هم وصل می‌کند. تا قبل از ساخت پل قدیم، عرض کانال عضدی توسط بلم و قایق طی می‌شد و احداث آن، روی کیفیت زندگی مردم خرمشهر اثر زیادی داشت. این پل ۶۱۶ متر طول و ۸ متر عرض دارد و روی آن مسیر باریکی برای پیاده‌روی و لذت‌بردن از چشم‌انداز اروند تعبیه شده است.

پل قدیم در زمان جنگ هم نقش زیادی ایفا کرد و آخرین سنگر مقاومت شهر در برابر اشغال بود. هرچند بخش عمده آن در همان دوران و توسط ارتش بعثی از میان رفت، ولی پس از جنگ، عملیات بازسازی آن انجام شد و به‌عنوان یک پل خاطره‌ساز، گردشگران را برای بازدید فرا‌می‌خواند.

پل قدیم خرمشهر
  • آدرس: محله کوت شیخ، بلوار چهل متری، بلوار علی‌‌ابن ابی‌طالب.

آدرس پل قدیم خرمشهر روی نقشه گوگل

پل جدید | بزرگ‌ترین پل معلق قوسی ایران

در سال ۱۳۸۰ پل جدیدتری با فاصله کمی از پل قدیم، روی رود کارون احداث شد که قسمت شمالی و جنوبی خرمشهر را به هم وصل می‌کند و به آن پل جدید یا پل شهید جهان‌آرا می‌گویند. طول این پل ۳۸۴ متر و عرض آن ۱۵ متر است و جالب است بگوییم که در زمان احداث، بزرگ‌ترین پل معلق قوسی خاورمیانه بود. پل جدید در نزدیکی موزه جنگ قرار گرفته و هم‌اکنون به یکی از جاهای دیدنی خرمشهر تبدیل شده است.  بلوار ساحلی شمالی این پل هم مکان مناسبی برای گردش و لذت‌بردن از ساحل زیبای کارون در غروب‌ها و شب‌های زیبای خرمشهر است.

  • آدرس: کوتشیخ، بلوار امیرکبیر، پل جدید.

آدرس پل جدید خرمشهر روی نقشه گوگل

کاخ شیخ خزعل | معروف به عمارت فیلیه

اگر به عمارت‌های قدیمی ایرانی و مخصوصا سبک معماری قاجاریه علاقه دارید، باید بگوییم که یکی از بهترین نمونه‌ها را در خرمشهر می‌توانید ببینید! شیخ خزعل الکعبی، رئیس قبیله بنی کعب خرمشهر و حاکم این شهر در دوران قاجار بود و این کاخ را در کنار نهر فیلیه محمره برای سکونتش ساخت. به‌همین دلیل، این بنا با نام‌های کاخ شیخ خزعل و عمارت فیلیه شناخته می‌شود. این کاخ زیبا با سبک معماری متفاوتش، جاذبه گردشگری محبوبی برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری است و به همین دلیل در فهرست جاهای دیدنی خرمشهر قرار گرفته است.

کاخ شیخ خزعل خرمشهر
  • آدرس: خرمشهر، جنب اداره کل گمرک خرمشهر، ساحل رود کارون.

مسجد جامع خرمشهر | یادگار روزهای ایستادگی

مسجد جامع خرمشهر نیز از شاخص‌ترین جاهای دیدنی خرمشهر است که بیش از هر چیز، اهمیتی نمادین و ارزشی معنوی دارد. البته که این مسجد از معماری و کاشی‌کاری‌های زیبایی برخوردار است، اما مهم‌ترین دلیل اهمیت آن، یادآوری مقاومت و ایستادگی است. مسجد جامع خرمشهر از اولین نقاطی بود که در شهریور ۱۳۵۹ و در جنگ ایران و عراق، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در زمان اشغال هم از مراکز اصلی سازماندهی و تدارکات جنگ بود. این مسجد در سال‌های بعد از جنگ، همواره مورد توجه گردشگران و پذیرای بسیاری از علاقه‌مندان بوده است.

مسجد جامع خرمشهر
  • آدرس: چهل متری، بلوار آیت‌الله خامنه‌ای، خیابان چاسبی، خیابان بازار صفا.

آدرس مسجد جامع خرمشهر روی نقشه گوگل

موزه جنگ | نشانی از روزهای جنگ برای آینده

بنای اصلی این موزه در سال ۱۳۰۹ ساخته شد و تا سال‌ها در اختیار شرکت نفت بود؛ اما در مهرماه سال ۵۹ و در ماه‌های اولیه جنگ ایران و عراق، به اشغال درآمد و در طی جنگ از آن برای دیده‌بانی استفاده می‌شد. سال‌ها بعد در حدود سال ۷۵ این بنا تا حدود زیادی بازسازی و به‌عنوان یک مرکز فرهنگی با محوریت تاریخ جنگ افتتاح شد. در این مجموعه، می‌توانید با بخش‌های مختلف موزه همراه شوید و قسمتی از دلاوری‌ها و رشادت‌های مردم منطقه را در طی ۸ سال جنگ تحمیلی تا حد امکان تجسم کنید.

  • آدرس: بلوار ساحلی، خیابان امام‌خمینی (ره) (لب‌شط سابق).

آدرس موزه جنگ خرمشهر روی نقشه گوگل

پارک ساحلی خرمشهر | ساحل همیشه زنده کارون

ساحل کارون با ساحل هیچ رودخانه‌ای قابل مقایسه نیست! این ساحل زیبا که انرژی و فضای خوب و شادش را از خونگرمی و شادابی مردم خوزستان وام گرفته، از نقاط دوست‌داشتنی سفر به این استان و از جاهای دیدنی خرمشهر است. پارک ساحلی خرمشهر از جمله جاهایی است که با خیال راحت می‌توانید در آنجا بنشینید، زیبایی‌های کارون را تماشا کنید و از حال‌و‌هوای نابش لذت ببرید. در این پارک، امکانات رفاهی هم تا حدی در‌ نظر گرفته شده و لحظات آرام و زیبایی در جوار کارون خواهید داشت.

پارک ساحلی خرمشهر
  • آدرس: خیابان مسجد جامع، روبه‌روی محوطه مسجد، کنار دبستان محدثه.

آدرس پارک ساحلی خرمشهر روی نقشه گوگل

اسکله قایقرانی | تفرجگاه خانوادگی روی کارون

نمی‌شود به کارون سر زد و قایق‌سواری در این رود پهناور و زیبا را تجربه نکرد! برای اینکه از تفریحات و مناظر زیبای کارون، نهایت استفاده را ببرید، می‌توانید به اسکله قایق‌رانی این شهر سری بزنید، روی آب‌های آرام این رود گشتی بزنید و روز خاطره‌انگیزی را با عزیزانتان بگذرانید. اگر هم بعد از گردش، خسته و گرسنه شدید، می‌توانید به رستوران‌های اطراف اسکله بروید و تجدید قوا کنید.

  • آدرس: کوتشیخ، بلوار بایندر، پارک ساحلی.

تالاب نیشکر خرمشهر | زیستگاه پرندگان آبزی

در ۱۶ کیلومتری خرمشهر، تالابی با مساحت ۱۸ هکتار وجود دارد که به‌نام تالاب ناصری شناخته می‌شود. این تالاب از مجموعه جاذبه‌های طبیعی خرمشهر است و بسیاری از طبیعت‌گردان برای دیدن نیزارهای زیبا و گونه‌های متنوع جانوری به این منطقه سفر می‌کنند. در این جاذبه در فصول متفاوت، حدود ۴۱ گونه پرنده آبزی شامل فلامینگو، حواصیل زرد و خوتکا مشاهده شده است. همچنین در این تالاب نیشکر، انواع متنوعی از ماهی‌ها و آبزیان نیز زندگی می‌کنند.

تالاب نیشکر خرمشهر
  • آدرس: ۱۶ کیلومتری مسیر خرمشهر به اهواز.

آدرس تالاب نیشکر خرمشهر روی نقشه گوکل

بنای تاریخی هلال احمر | معروف به کنسولگری انگلستان

اگر به خیابان فردوسی خرمشهر سری بزنید، بنایی تاریخی مربوط به دوران قاجار را می‌یابید که با معماری زیبا و متفاوتش خودنمایی می‌کند. این عمارت در سال‌هایی به‌عنوان کنسولگری انگلستان در خرمشهر مورد استفاده قرار می‌گرفت و در سال‌های جنگ تحمیلی هم مقر هلال‌احمر در این شهر بود. البته همچنان نشانه‌هایی از جنگ در نمای این عمارت مشهود است؛ اما شکل و معماری سازه و همخوانی آن با اقلیم منطقه، هر گردشگری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و به یکی از جاهای دیدنی خرمشهر تبدیل شده است.

  • آدرس: خرمشهر، خیابان فردوسی.

بازارها و مراکز خرید | از مهم‌ترین جاذبه‌های خرمشهر

خرمشهر را نمی‌توان بدون بازارهایش دید و شناخت. مراکز خرید این شهر، به‌دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، از گذشته تاکنون، یکی از نقاط گردشگری بوده‌اند و همواره مسافران زیادی برای خرید به خرمشهر سفر می‌کنند. در ادامه، برخی از مهم‌ترین این مراکز خرید و بازارها را بر‌می‌شماریم.

کنزالمال | مرکز خرید مشهور خوزستان

کنزالمال خرمشهر از مشهورترین مراکز خرید خوزستان است و بعید است کسی به خرمشهر سفر کند و سری به این بازار نزند! اگر بخواهید در سفرتان، خرید اجناس خارجی و اصل را با قیمت مناسب در یک منطقه آزاد تجاری تجربه کنید، بهترین گزینه برای‌تان کنزالمال است. در این بازار از لباس گرفته تا وسایل دکوری و حتی لوازم خانگی هم به‌ فروش می‌رسند.

مجتمع تجاری کنزالمال خرمشهر
  • آدرس: بزرگراه آبادان خرمشهر، جنب پایگاه نیروی دریایی.

آدرس کنزالمال خرمشهر روی نقشه گوگل

بازار سیف | از قدیمی‌ترین بازارهای خرمشهر

بازار سیف خرمشهر از قدیمی‌ترین بازارهای این شهر است که سال‌ها غیر فعال بود و هم‌اکنون چند سالی است که بازگشایی شده و به رونق گذشته خود برگشته است. با مراجعه به این بازار، می‌توانید هر یک از مایحتاجتان را با بهترین قیمت و کیفیت خریداری کنید. ماهیت اجناس این مرکز خرید بی‌شباهت به بازار ته‌لنجی آبادان نیست و اگر به خرید اجناس خارجی از منطقه آزاد علاقه داشته باشید، بازار سیف برای‌ شما پیشنهاد خوبی است.

  • آدرس: خیابان فردوسی، بازار سیف خرمشهر.

آدرس بازار سیف خرمشهر روی نقشه گوگل

بازار صفا | لمس فرهنگ محلی و بومی خرمشهر

اگر از طرفداران بازارهای محلی باشید و دوست داشته باشید تا در سفرهایتان، به مراکز خرید مردم بومی سر بزنید، بازار صفا برای‌تان گزینه خوبی است. در این بازار می‌توانید با زندگی مردم منطقه بی‌واسطه آشنا شوید و از محصولات محلی و سنتی خریداری کنید. اگر هم دلتان بخواهد، می‌توانید خرما و رطب یا خوراکی‌ها و میوه‌های محلی خرمشهر را امتحان کنید. در صورتی که در تدارک خرید سوغات مخصوص این شهر باشید هم باید حتما بازار صفا را در لیست یکی از جاهای دیدنی خرمشهر بگنجانید!

بازار صفا خرمشهر
  • آدرس: خیابان بازار صفا، بلوار ساحلی، پشت مسجد جامع، بازار صفا.

آدرس بازار صفا خرمشهر روی نقشه گوگل

مجتمع تجاری تفریحی برلیان | از مراکز مدرن خرمشهر

برای بسیاری از مسافران، سفر و تفریحات آن، بدون گشتن در مراکز خرید کامل نیست. اگر شما هم از این دسته‌اید و به پاساژهای مدرن‌تر علاقه دارید، باید بگوییم که در خرمشهر می‌توانید بعد از پیاده‌روی و تفریح در سال کارون، سری هم به مجتمع تجاری برلیان بزنید. مجتمع برلیان که در مجاورت بلوار ساحلی و در شمایلی مدرن و شبیه به یک کشتی ساخته شده، از مراکز خرید پررونق خرمشهر است. با سر‌زدن به این مرکز خرید، علاوه‌بر خرید و گردش، از رستوران‌ها و کافی‌شاپ مجموعه هم می‌توانید استفاده کنید و لحظاتی خوش را در کنار عزیزا‌نتان داشته باشید.

khoramshahr attractions 6
  • آدرس: بلوار ساحلی، جنب شهرداری.

آدرس مجتمع تجاری برلیان خرمشهر روی نقشه گوگل

خرمشهر؛ شهری میان کارون و اروند

در این مطلب، از موقعیت و گذشته پرحادثه‌ خرمشهر گفتیم و چرخی هم در جاهای دیدنی خرمشهر زدیم. در ادامه نیز با دیدنیهای خرمشهر بیشتر آشنا شدیم و از موزه جنگ و پل‌های قدیم و جدید تا مسجد جامع را با هم دیدیم. از مراکز خرید هم غافل نبودیم و تعدادی از بهترین بازارهای این شهر را معرفی کردیم تا اگر زمانی سری به خرمشهر زدید، از امکانات منطقه آزاد تجاری به‌طور کامل استفاده کنید.

برای سفر به خرمشهر می‌توانید بلیط قطار رزرو کنید یا با خودروی شخصی به این شهر سفر کنید. همچنین، برای اقامت در این شهر می‌توانید از بین هتل های خرمشهر، انتخاب و رزرو کنید. شما به خرمشهر سفر کرده‌اید؟ کدامیک از جاذبه‌های گفته‌شده در این بخش را دیده‌اید؟ در بخش نظرات از تجربه‌های سفر خود و بازدید از جاهای دیدنی خرمشهر بنویسید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی خرمشهر

فاصله تهران خرمشهر چقدر است؟

فاصله تهران تا خرمشهر ۹۰۳ کیلومتر است و این مسیر با خودروی شخصی در مدت حدودی ۱۱ ساعت طی می‌شود.

آیا مسیر تهران خرمشهر را می‌توان با هواپیما طی کرد؟

خرمشهر فرودگاه ندارد؛ اما می‌توانید بلیط پرواز تهران آبادان را خریداری کنید. فاصله آبادان تا خرمشهر تنها ۱۳ کیلومتر است و این مسیر را می‌توانید به‌سادگی و با خودرو طی کنید.

خرمشهر تا اهواز چقدر فاصله دارد؟

فاصله اهواز تا خرمشهر ۱۲۹ کیلومتر است و این مسیر به‌وسیله خودرو در زمان حدودی ۲ ساعت طی می‌شود.

زبان مردم خرمشهر چیست؟

بسیاری از مردم خرمشهر عرب هستند و فارسی را هم با لهجه خرمشهری صحبت می‌کنند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید