یک کشتی به گل نشسته، هر کسی را به یاد کشتی تایتانیک و اتفاقاتی که برای سرنشینانش افتاد؛ می‌اندازد. این در حالیست که کشتی یونانی، یکی از جاذبه‌های کیش و خلیج فارس، کشتی گرفتار در همین وضعیت است.

این کشتی سالیان متمادی است که در نزدیکی ساحل خلیج فارس در میان گل و لای گیر کرده و از آن با عنوان یکی از نمادهای کیش یاد می‌کنند. اما آیا می‌دانید که دلیل به گل نشستن کشتی یونانی چیست و چرا به همان شکل اولیه در کنار ساحل به حال خود رها شده است؟

در ادامه با ما در مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید تا درباره کشتی یونانی کیش و هر آنچه که درباره آن وجود دارد؛ برایتان بگوییم و پاسخ این سوال را بدهیم.

آشنایی با کشتی یونانی کیش و سرنوشت مرموز آن

کشتی یونانی، کشتی به گل نشسته‌ای است که در سال ۱۳۴۵ و زمانی که در حال گذر از خلیج فارس بود؛ برای همیشه در نزدیکی ساحل و روستای باغو (روستایی در جنوب غربی جزیره کیش) از مسیر منحرف و در گل و لای گرفتار شد. بد نیست بدانید آخرین نام این کشتی در زمان به گل نشستن، کولا اف بوده است.

از آنجایی که کولا اف حامل ذخایر نفتی بود؛ ارزش بسیار زیادی داشت اما با وجود تلاش پرسنل کشتی و حتی مهندسان ایرانی، دیگر هیچ وقت حرکت نکرد. کارکنان کشتی مجبور به ترک آن و تخلیه بار کشتی شدند.

عکس قدیمی کشتی یونانی

بارها برای بیرون کشیدن این کشتی تلاش شد؛ حتی یدک‌کش هلندی اورینکو، ۸۰ روز برای جابجایی آن از هر ترفندی استفاده کرد اما انگار این کشتی، محل استقرار ابدی خود را در کیش انتخاب کرده بود.

در نهایت، به خاطر هزینه‌های بدون بازگشت نگهداری از کشتی، دیگر حتی تحقیق و تفحصی درباره دلیل به گل نشستن آن انجام نشد و این مساله برای همیشه در هاله‌ای از ابهام باقی ماند. بر اساس نتایج آزمایش‌های مختلف، هیچ عنصر غیر فلزی روی عرشه و بدنه این کشتی وجود ندارد و از آن کشتی با ابُهت، تنها یک لاشه زیبا و اسرارآمیز باقی مانده است.

کشتی یونانی کیش

شایعه هایی درباره کشتی یونانی

درباره کشتی یونانی کیش هم مثل بسیاری از جاذبه‌های تاریخی، داستان‌های بسیاری وجود دارد. تا اینجا، آنچه واقعا اتفاق افتاده را برایتان روایت کردیم اما حالا به شایعاتی جالب درباره این کشتی، می‌پردازیم:

  • دسته‌ای از بومیان کیش می‌گویند که ناخدای این کشتی، عاشق یکی از دختران جزیره شد اما خانواده او راضی به ازدواج نشدند. برای همین، این دو دلداده تصمیم به فرار از ایران و سفر به یونان گرفتند اما در روز موعود، کشتی به گل نشست و آنها هرگز موفق به فرار نشدند.
  • برخی دیگر این طور فکر می‌کنند که این کشتی در اصل کشتی پرتغالی‌هاست و کشتی یونانی اصلی در قشم قرار دارد.
  • عده‌ای هم این طور می‌گویند که چون این کشتی در حال ورشکستگی مالی سنگینی بود؛ صاحب آن با کمک خدمه کشتی، سناریوی به گل نشستن کشتی را برای دریافت خسارت بیمه از شرکت لویدز انگلستان، اجرا کرد.
  • بعضی هم اینطور می‌گویند که ملوانان کشتی مست بوده‌ و به جای هدایت کشتی به سمت بندر، آن را گرفتار گل و لای نزدیک ساحل کرده‌اند.
  • و اما منطقی‌ترین دلیلی که برای غرق شدن کشتی گفته شده به این صورت است که در آن روز، هوا بسیار مه گرفته بوده و به خاطر نبود فانوس‌های دریایی، کشتی از مسیر خود منحرف و برای همیشه زمین‌گیر شده است.
کشتی یونانی در کیش

بازدید از قسمت های داخلی کشتی یونانی ممکن نیست!

با وجود تمام شکوه و زیبایی کشتی یونانی، متاسفانه امکان بازدید از داخل آن وجود ندارد. وضعیت کشتی ناپایداراست و هر لحظه امکان ریزش دیواره‌های زنگ زده آن وجود دارد. پیش از این برنامه‌هایی برای غواصی در اطراف این کشتی ارائه می‌شد اما در حال حاضر، هیچ کلوپی مجاز به غواصی در اطراف این کشتی نیست و برنامه‌ای برای گشت در اطراف آن ارائه نمی‌کند.

تمامی تصاویر ثبت شده از داخلی این کشتی، توسط غواصان حرفه‌ای ثبت شده و برای زمانی بوده که کشتی وضعیت بهتری داشته است.

پارک ساحلی کشتی یونانی

با این که امکان بازدید از فضای داخلی کشتی یونانی وجود ندارد اما جاذبه‌های اطراف این کشتی، سرگرم کننده و دیدنی هستند. علاوه بر تماشای یک صحنه بی‌نظیر از غروب آفتاب در کنار کشتی یونانی، فرصت گشت و گذار در پارک ساحلی کنار این جاذبه را هم خواهید داشت.

در نزدیکی کشتی یونانی یک پارک ساحلی احداث شده که امکان تفریح و خوشگذرانی را در اختیار بازدیدکنندگان کشتی یونانی قرار می‌دهد. مساحت این پارک ۶۰ هزار متر مربع است و در آن یک آمفی تئاتر روباز، غرفه‌های کرایه دوچرخه، بوفه، پارکینگ، ایستگاه کرایه اسکیت، کافی‌شاپ، رستوران‌های ایرانی و لبنانی و پیست شترسواری و اسب سواری وجود دارد.

پارک کشتی یونانی

کشتی یونانی، جاذبه ای رو به ویرانی!

در سال‌های اخیر، بخش زیادی از کشتی یونانی تخریب شده است و به نظر می‌رسد که از عمر آن دیگر زمان زیادی باقی نمانده باشد. کارشناسان درباره وضعیت نابسامان این کشتی می‌گویند به قدری هزینه‌ مرمت این کشتی زیاد است که دیگر نگهداری از آن توجیهی ندارد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که اگر هنوز این جاذبه را ندیده‌اید، زودتر برای بازدید از آن اقدام کنید؛ شاید شما جز آخرین نفراتی باشید که شانس دیدن کشتی یونانی را دارید.

کشتی یونانی کیش در حال نابودی

هتل های نزدیک کشتی یونانی کیش

در نزدیکی کشتی یونانی کیش، هتل‌های مختلفی برای اقامت وجود دارند. مجموعه‌های اقامتی با امکانات خوب که بعضی از آنها در دسته هتل های لوکس و پنج ستاره کیش هم قرار می‌گیرند.

هتل ترنج، هتل گامبرون کیش، هتل صدف کیش، هتل لوتوس کیش، هتل آنا کیش، هتل کوروش کیش، هتل ایران، هتل پارس و هتل ویدا کیش، هتل های نزدیک به کشتی یونانی هستند. برای رزرو هتل های کیش در سراسر جزیره، می‌توانید از فلای تودی از بین بهترین مجموعه‌های اقامتی انتخاب کنید.

آدرس کشتی یونانی کیش در گوگل مپ

آدرس کشتی یونانی: کیش، خیابان غروب، میدان غروب کیش، کشتی یونانی کیش

اطلاعات بازدید از کشتی یونانی کیش

برای بازدید از کشتی یونانی، می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز به دیدن این جاذبه بروید و آن را تماشا کنید.

بازدید از کشتی یونانی رایگان است و هیچ وجهی بابت بازدید از آن از شما دریافت نخواهد شد.

کشتی یونانی، رازی تا ابد برملا نخواهد شد!

کشتی یونانی مثل یک مهمان ناخوانده آمد و برای همیشه در سرزمین پارسیان جا خوش کرد. کشتی که سال‌ها پیش تنها برای اهداف اقتصادی وجود داشت؛ حالا به جاذبه‌ای معروف و دلنشین در جزیره کیش تبدیل شده است.

توصیه می‌کنیم که هر وقت با خرید بلیط هواپیما کیش از فلای تودی به این جزیره سفر کردید؛ فرصت بازدید و تماشای غروب آفتاب را در این جزیره از دست ندهید.

شما تا به حال از کشتی یونانی بازدید کرده‌اید؟ حس خود را در زمان بازدید از این کشتی مرموز با ما در میان بگذارید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید