مسابقات فرمول یک باکو  از ۸ تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در پایتخت آذربایجان برگزار می‌شود. اگر از طرفداران اتومبیل، سرعت و هیجان هستید، فرمول یک باکو با توجه به نزدیکی مسافت بهترین فرصت برای تماشای هیجان‌انگیزترین مسابقات اتومبیلرانی جهان است. همچنین این مسابقات به جای پیست مخصوص در مسیر بسته شهری و در میان خیابان‌ها انجام می‌شود، از این رو تماشای هیجان این رقابت‌ها در شهر باکو پایتخت آذربایجان چندین برابر است. با یک تیر دو نشان بزنید، هم شاهد برگزاری بالاترین سطح رقابت های اتومبیلرانی جهان باشید و هم سری به جاذبه های باکو بزنید. برای کسب اطلاعات کامل درباره مسابقات فرمول یک آذربایجان با مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید.

دنیای هیجان‌ انگیز فرمول یک

اگر از دنبال‌کنندگان مسابقات فرمول ۱ باشید، حتما درباره برگزاری این رقابت‌ها اطلاعات کافی دارید. اما اگر درباره نحوه برگزاری مسابقات فرمول یک اطلاعات لازم را ندارید، با ما همراه شوید. رقابت های فرمول ۱ که با نام مسابقات اتومبیلرانی جایزه بزرگ جهان نیز شناخته می‌شود، سه مرحله دارد.

به طور معمول ۱۰ تیم در مسابقات فرمول یک شرکت می‌کنند که هر تیم دو راننده دارد. فرمول یک شامل سه مرحله تمرین آزاد | Free Practice، دور انتخابی| Qualifying و مسابقه اصلی | Race است که در سه روز انجام می‌شود.

مسابقات فرمول یک باکو

مراحل مسابقات فرمول یک باکو آذربایجان

مسابقات فرمول یک باکو در روزهای جمعه تا یکشنبه (۸ تا ۱۰ اردیبهشت) برگزار خوهد شد. به این ترتیب، مرحله تمرین آزاد در سه دور یک ساعته در روزهای جمعه و شنبه پیش از آغاز دور انتخابی انجام می‌شود. این مرحله با هدف آشنایی بیشتر راننده با پیست و پیدا کردن بهترین تنظیمات اتومبیل به اجرا درمی‌آید.

Qualifying  یا دور انتخابی مسابقات فرمول ۱، روز شنبه و ساعاتی پس از دور تمرینی شروع می‌شود که شامل سه مرحله است. مدت زمان دور انتخابی اول | Q1،  ۱۸ دقیقه است و همه راننده های فرمول یک در آن شرکت می‌کنند. ۵ اتومبیلی که کمترین سرعت را دارند در این مرحله از دور رقابت‌ها حذف می‌شوند و به ترتیب جایگاه‌های ۱۶ تا ۲۰ را به خود اختصاص می‌دهند.

در دور انتخابی دوم | Q2 سایر اتومبیل‌ها ۱۵ دقیقه با هم رقابت می‌کنند و با حذف ۵ اتومبیل دیگر، جایگاه‌های ۱۱ تا ۱۵ نیز پر می‌شود. در دور انتخابی سوم | Q3، ۱۰ اتومبیل باقیمانده ۱۲ دقیقه با هم مسابقه می‌دهند و در جایگاه‌های اول تا دهم قرار می‌گیرند. سریعترین راننده فرمول یک در این مرحله جایگاه pole position یعنی بهترین نقطه برای شروع مسابقه را به خود اختصاص می‌دهد و بقیه راننده‌ها نیز جایگاه خود را پیدا می‌کنند.

رقابت اصلی فرمول ۱ باکو روز یکشنبه بعدازظهر بین ۱۰ تیم راه یافته به این مرحله برگزار می‌شود. رقابت اصلی بیشتر از دو ساعت طول نمی‌کشد و به طور معمول در مدت زمان یک ساعت و نیم به پایان می‌رسد. به این ترتیب، برنده مسابقه جایزه بزرگ فرمول یک باکو ۲۰۲۳ مشخص خواهد شد.  

مسابقات فرمول یک باکو

چرا چراغ سبز از مسابقات فرمول یک حذف شد؟

مهمترین بخش هر مسابقه فرمول یک شروع آن است؛ در شروع رقابت راننده‌ها ممکن است یک یا چند جایگاه را به دست آورند یا از دست بدهند. اهمیت زیاد این مرحله باعث شده تا چراغ سبز از مسابقات فرمول یک حذف شود و چراغ قرمز جای آن را بگیرد!

همیشه برای ما چراغ قرمز به معنای توقف و چراغ سبز نشانه حرکت است. اما وقتی قدم به پیست مسابقات فرمول یک می‌گذارید همه چیز تغییر می‌کند. در واقع در اوایل دهه ۹۰ از چراغ سبز برای شروع مسابقات استفاده می‌شد، اما با اشتباهات غیرمعمولی که در شروع مسابقات رخ داد، چراغ سبز جایگاه خود را در این رقابت‌ها از دست داد. برای نمونه، فاصله بین خاموش شدن چراغ قرمز و روشن شدن چراغ سبز باعث می‌شد رانندگان هیچ‌وقت منتظر چراغ سبز نمانند و دچار اشتباه در شروع شوند. به همین دلیل فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی | FIA  تصمیم گرفت چراغ سبز را از رقابت‌ها خارج کند.

در حال حاضر وقتی اتومبیل‌ها به خط می‌شوند، ابتدا ۵ چراغ قرمز در یک ردیف یک به یک روشن می‌شوند و به محض خاموش شدن همه آنها با هم مسابقه به طور رسمی آغاز می‌گردد. فیا این اقدام را از سال ۱۹۹۶ برای کاهش ریسک اشتباه در شروع مسابقه ابداع کرد.

مسابقات فرمول یک باکو

قیمت بلیط مسابقات فرمول یک باکو

بسته به اینکه به تماشای کدام مرحله از مسابقات بروید قیمت بلیط فرمول یک باکو متفاوت است. شما می‌توانید بلیط هر یک از مراحل مسابقه را در روزهای مختلف خریداری کنید. همچنین امکان خرید بلیط تمام دورهای مسابقه فرمول یک در سه روز نیز برای علاقمندان وجود دارد. برای اطلاع دقیق پیشنهاد می کنیم به سایت فرمول یک باکو مراجعه کنید.

مسابقات فرمول یک باکو

رزرو هتل باکو برای مسابقات فرمول یک

اگر قصد تماشای مسابقات فرمول یک در باکو را دارید، پیشنهاد می‌کنیم رزرو هتل خود را در نزدیکی مسیر مسابقه انجام دهید. از آنجایی که مسابقه در خیابان‌های این شهر انجام می‌شود، اگر خوش‌شانس باشید شاید بتوانید اتاقی با چشم‌انداز مسیر مسابقات فرمول یک باکو رزرو کنید. هتل‌ها، آپارتمان‌ها و یا حتی هاستل های باکو در نزدیکی مسیر مسابقه برای رزرو کردن در دسترس قرار دارند.

برای یک اقامت لوکس در این شهر می‌توانید در هتل فیرمونت باکو | Hotel Fairmont Baku اقامت کنید. فیرمونت یک هتل ۵ ستاره در باکو است که در برج های شعله | Flame Towers که نماد این شهر محسوب می‌شوند، قرار دارد. از این هتل با ۱۰ دقیقه رانندگی به پیست مسابقات فرمول یک دسترسی خواهید داشت. حتی می‌توانید پیاده خودتان را به پیست مسابقات برسانید و در این میان از جاذبه های شهر قدیمی باکو نیز لذت ببرید.

هتل های نزدیک مسیر مسابقه فرمول یک باکو

– Salam Hostel Baku

– Old Castle Boutique Hotel

Winter Park Hotel

– Boutique Hotel Avenue

هتل های باکو

مسیر دسترسی به رقابت های فرمول یک آذربایجان

پیست اتومبیلرانی باکو سومین پیست بزرگ فرمول یک در جهان محسوب می‌شود. جالب است بدانید فقط برخی از شهرها مانند باکو یا موناکو در ایتالیا دارای پیست خیابانی هستند. مسیر مسابقات اتومبیلرانی در قلب شهر باکو و در نزدیکی تفرجگاه دریای خزر و بلوار این شهر ساخته شده است. سیستم حمل و نقل عمومی در باکو بسیار کارآمد است، بنابراین دسترسی به مسیر مسابقات اتومبیلرانی جایزه بزرگ باکو کار سختی نیست.

کافی است با خرید بلیط هواپیما باکو ، هتل خود را در نزدیکی مسیر مسابقات رزرو کنید و با یک پیاده‌روی کوتاه به تماشای مهیج‌ترین رقابت‌های اتومبیلرانی جهان بنشینید. پس از رسیدن به باکو هم برای ترانسفر از فرودگاه نیازی به استفاده از تاکسی ندارید، اتوبوس های توریستی شاتل هر نیم ساعت یک بار از فرودگاه به سمت شهر حرکت می‌کنند. همچنین ایستگاه مترو کوراغلو نزدیک ترین ایستگاه به فرودگاه بین ‌المللی حیدر علی‌اف باکو است.

مسابقات فرمول یک آذربایجان

تماشای فرمول یک در یک پیست خیابانی!

رقابت های فرمول یک به زودی در شهر باکو، پایتخت آذربایجان، آغاز می‌شود. طرفداران سرعت و هیجان مسابقات اتومبیلرانی در دنیا کم‌تعداد نیستند، بنابراین برای استفاده از این فرصت ایده‌آل و تماشای مسابقات فرمول یک پیشنهاد می‌کنیم خرید بلیط و رزرو هتل را هرچه زودتر انجام دهید.

سوالات متداول درباره مسابقات فرمول یک باکو

فرمول یک باکو در چه تاریخی برگزار می شود؟

رقابت های فرمول یک باکو ۲۰۲۳ از ۲۸ تا ۳۰ آوریل یعنی ۸ تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در پایتخت آذربایجان برگزار می شود.

مسابقات فرمول یک چند مرحله دارد؟

این مسابقات به مدت سه روز و از روزهای جمعه تا یکشنبه در سه مرحله تمرینی، انتخابی و نهایی برگزار خواهد شد.

مسابقات فرمول یک از چه سالی در باکو برگزار شد؟

این مسابقات مهم در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار در پایتخت آذربایجان و در پیست خیابانی برگزار شد.

قیمت بلیط مسابقات فرمول ۱ باکو چقدر است؟

با توجه به اینکه در چه جایگاهی بنشینید و همچنین با توجه به مراحل مختلف مسابقه، قیمت بلیط های فرمول یک متغیر خواهد بود. برای کسب اطلاع دقیق می توانید به سایت فرمول یک باکو مراجعه کنید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید