یکی از رویایی‌ترین لحظه‌هایی که هر فرد در زندگی‌اش می‌تواند تجربه کند، ایستادن بر فراز نقطه‌ای است که در میان ابرها غوطه‌ور شده است. تصور تجربه این لحظه هرچند خیال‌انگیز به نظر می‌رسد، اما دور از دسترس نیست. سفر به روستای فیلبند مازندران با طبیعت بی‌نظیر و اقیانوس ابری که به‌آرامی در زیر پاهایتان حرکت می‌کند، فرصت تجربه این لحظه را به شما هدیه می‌دهد. اگر شما هم رویای قدم زدن در کنار ابرها و تماشای منظره خیره‌کننده آن را دارید، آماده سفر شوید تا شما را به این روستای زیبا ببریم و در مجله گردشگری فلای تودی با این منطقه بیشتر آشنا شویم.

معرفی روستای فیلبند مازندران

روستای فیلبند یکی از مرتفع‌ترین نقاط مازندران محسوب می‌شود که در اقیانوسی از ابر غوطه‌ور شده است. این روستا در شهرستان بابل قرار گرفته و یکی از روستاهای جنگل چلاو به شمار می‌رود. فیلبند به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، چشم‌انداز بی‌نظیری را نسبت به طبیعت بکر و مناظر اطراف ایجاد می‌کند.

معرفی روستای فیلبند

اقیانوس ابر در بیشتر روزهای سال در این منطقه تشکیل می‌شود و در کنار آب‌وهوای معتدلی که دارد، علاوه بر گردشگران، در میان اهالی روستا هم بسیار محبوب و پرطرفدار است. اگر ساکن تهران هستید و به‌دنبال یک مکان تفریحی نسبتا نزدیک می‌گردید، سفر به روستای فیلبند، می‌تواند بهترین گزینه باشد، زیرا تنها ۱۸۷ کیلومتر با تهران فاصله دارد. اگر امکان ماندن در روستا را هم داشته باشید، لذت تماشای اقیانوس ابر اول صبح، یکی از همان تجربه‌های نابی است که نباید از دست داد.

نام فیلبند از کجا آمده است؟

واژه فیلبند در اصل و در تلفظ مازندرانی، فِل‌بَن است. فِل‌ به معنای خسته‌شدن و بَن به معنای بند‌آمدن یا تمام‌شدن است. فِل‌بَن به معنای جایی است که خستگی به پایان می‌رسد. دسترسی به فیلبند به‌دلیل ارتفاع بالا و مسیر دسترسی دشوار، کار راحتی نبود و چون اهالی در نهایت خستگی به این منطقه می‌رسیدند، نام آن را فل‌بن یا همان فیلبند گذاشتند. البته در حال حاضر با آسفالت‌شدن راه، مسیر دسترسی به این منطقه بسیار هموارتر شده است.

روستای فیلبند کجاست؟

روستای فیلبند در ۵۷ کیلومتری جنوب شهر آمل و شرق رودخانه هراز قرار گرفته و به بام مازندران معروف است. برای رسیدن به این روستا، باید از جاده هراز بروید و ۲۵ کیلومتر مانده به آمل، در جاده‌ای فرعی تابلوی فیلبند را خواهید دید.

مسیر دسترسی به اقیانوس ابر در فیلبند

مسیر دسترسی به فیلبند

برای رفتن به فیلبند با خودرو از تهران ، باید مسیر خود را از رودهن آغاز کنید و سپس وارد جاده هراز شوید. از سمت شمال شرق کشور، ابتدا باید به شهر ساری بروید و در نزدیکی آمل، مسیر خود را به سمت جاده فرعی فیلبند تغییر دهید. از سمت شمال غرب، از شهر رشت وارد شده و سپس باید به سمت آمل حرکت کنید. از نقاط دیگر کشور هم باید خودتان را به تهران و جاده هراز برسانید و ادامه مسیر را تا روستا طی کنید.

فاصله روستای فیلبند از شهرهای اطراف

  • فاصله از تهران: حدود ۱۹۵کیلومتر
  • فاصله از شیرگاه: حدود ۱۲۴ کیلومتر 
  • فاصله از نور: حدود ۱۰۴ کیلومتر
  • فاصله از آمل: حدود ۵۷ کیلومتر
  • فاصله از ساری: حدود ۲۶ کیلومتر

آب ‌و‌ هوای فیلبند چطور است؟

یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات درباره فیلبند، آب‌و‌هوای آن است که تقریبا هیچ‌گاه قابل پیش‌بینی نیست و افراد در فصول مختلف سال شاهد آب‌وهوای متنوعی هستند. در ادامه با آب و هوای این روستا و بهترین زمان سفر به فیلبند بیشتر آشنا شوید.

آب و هوای فیلبند
  • فصل بهار: روزهای بهاری فیلبند، خنک و بارانی است و یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به روستای فیلبند محسوب می‌شود. در این فصل، درخت‌ها سبزپوش و زیبا می‌شوند و صدای پرنده‌ها و رودخانه‌های جاری گوش‌هایتان را پر می‌کند. اما اگر قصد شب ماندن در این فصل را دارید، بایدبدانید که از نیمه فصل تابستان، شب‌های فیلبند بسیار سرد خواهد شد. بنابراین برای سفر در این فصل، بهتر است لباس خنک و گرم، هر دو را به‌همراه داشته باشید.
  • فصل تابستان: فصل تابستان بهترین زمان سفر به روستای فیلبند به شمار می‌رود، زیرا هوا معتدل و خنک است. در این فصل، غلظت ابرها به نسبت کمتر است، اما صبح زود، حتما شاهد اقیانوس ابر و زیبایی خیره‌کننده آن خواهید بود.
  • فصل پاییز: از اوایل پاییز روستا سرد و بارانی می‌شود و حتی ممکن است با بارش برف همراه باشد. 

توصیه ما به شما این است که پیش از سفر به فیلبند، هواشناسی را چک کنید تا شرایط آب‌و‌هوا شما را غافلگیر نکند!

%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86 لیست کامل جاهای دیدنی مازندران

جاهای دیدنی روستای فیلبند مازندران کدام است؟

اگر قصد سفر به فیلبند را دارید و زمان کافی هم در اختیار دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به جاهای دیدنی اطراف فیلبند هم بزنید، زیرا زیبایی‌های فیلبند فقط به اقیانوس ابر خلاصه نمی‌شود.

تماشای چشم‌ اندازی از ابر و مه | در بام مازندران

یکی از اصلی‌ترین نقاط گردشگری روستای فیلبند که تا الان هم بیشتر راجع به آن صحبت کرده‌ایم، اقیانوس ابر است. ارتفاع ۲۳۰۰ متری این روستا از سطح دریا، چشم‌انداز بی‌نظیری را رقم زده و آن را به یکی از نقاط جذاب روستای فیلبند تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی فیلبند

جنگل چلاو | از زیباترین جنگل های مازندران

ارتفاعات چلاو یکی از زیباترین و رویایی‌ترین جنگل‌های استان مازندران است و از آنجایی که جزو جنگل‌های هیرکانی به شمار می‌رود، قدیمی‌ترین درختان جهان را می‌توان در آن یافت. درختان این منطقه اغلب راش، ممرز، بلوط، سرخدار و انجیلو است و با قدم‌زدن در آن، شاهد مناظر خیره‌کننده‌ای خواهید بود.

یکی از جذابیت‌های این جنگل، «گاوبانگی» است که در میان زیباترین اتفاقات طبیعی قرار می‌گیرد و در اواخر شهریور ماه رخ می‌دهد. گاوبانگی در اصل فصل جفت‌گیری گوزن‌های سرخ شمالی است که به آن‌ها مارال گفته می‌شود. در این زمان گوزن‌های نر برای جلب توجه گوزن‌های ماده غرش می‌کنند و یکی از خاص‌ترین لحظه‌های طبیعت را رقم می‌زنند. البته برای تماشای این اتفاق که مازندرانی‌ها به آن «گوگوره» می‌گویند، نیاز است که از لیدر محلی یا محیط‌بان کمک بگیرید.

قله اندوار | طبیعتی بکر و رازآلود!

روستای اندوار، روستایی نزدیک به فیلبند است که آب‌وهوایی مشابه با آن دارد. مسیر رسیدن به این روستا به علت ناهمواری جاده، کمی خطرناک است، اما طبیعتی بکر و بسیار زیبا دارد. در این روستا درخت‌های میوه مختلفی مثل گیلاس، زردآلو، آلبالو و… وجود دارد. اگر می‌خواهید لذت حضور در فضایی بکر با زیبایی خیره‌کننده و رازآلود را تجربه کنید، این روستا یکی از بهترین گزینه‌هاست.

چشمه لار | از زیباترین چشمه های فیلبند

آب‌ جاری چشمه لار، آب معدنی حاوی فلوئور است که خواص درمانی بسیاری دارد. این چشمه، یکی از زیباترین چشمه‌های منطقه فیلبند است و اگر تا این منطقه می‌روید، حتما سری به این چشمه بزنید. اهالی روستا از آب این چشمه برای مصارف روزانه خود استفاده می‌کنند و توصیه می‌کنیم اگر شما هم مسیرتان به این منطقه افتاد، از آب گوارای چشمه بنوشید.

چشمه لار فیلبند

روستای سنگچال | خرید صنایع دستی

اگر به زندگی سنتی روستایی و حال‌وهوایی که بر آن‌ حاکم است علاقه دارید، حتما سری به روستای سنگچال بزنید. در این منطقه هنوز زندگی روستایی جریان دارد، زیرا شغل اصلی مردم دامپروری و کشاورزی است و زنان با ساخت و فروش صنایع دستی، مخارج خود را تامین می‌کنند. اواخر مرداد جشنواره‌های صنایع دستی برگزار می‌شود و اهالی روستا دست‌ساخته‌های خود را به فروش می‌گذارند. در این منطقه، در زیر پای خود کلبه‌های چوبی با شیروانی‌های رنگی را می‌بینید که در کنار هم، شبیه یک بوم نقاشی رنگارنگ قرار گرفته‌اند.

روستای سنگچال روستای سنتی

امامزاده یحیی و امامزاده قاسم | در مسیری پرپیچ و خم

اگر به اماکن مذهبی علاقه‌مندید، دو امامزاده در این منطقه وجود دارد که می‌توانید به سراغ‌ آن‌ها بروید. امامزاده یحیی در روستای سنگچال ساخته شده که البته مسیر دسترسی به آن کمی دشوار است، چون در ارتفاعات قرار دارد و باید برای رسیدن به آن، مسیر پرپیچ‌وخمی را طی کنید.

امامزاده قاسم در کوه‌های جنوبی فیلبند که به بابل می‌رسند، قرار دارد و مانند امام‌زاده یحیی، مسیر دسترسی به این امامزاده هم دشوار است. برای رسیدن به هر دو امامزاده ها بهتر است از یک فرد محلی کمک بگیرید.

اقامت در فیلبند | کجا بمانیم؟

در این روستا هیچ هتلی وجود ندارد و علت این مسئله هم وجود مناظر طبیعی و زیبای این منطقه است که اغلب گردشگران علاقه دارند در فضای خود روستا اقامت داشته باشند. به همین علت، انتخابشان بیشتر خانه‌ها و اقامتگاه‌های محلی و بومگردی فیلبند است. در تعطیلات پیدا کردن یک خانه روستایی سخت‌تر می‌شود، اما در روزهای دیگر با مراجعه به روستا می توانید محل اقامت موردنظر خود را پیدا کنید.

اقامت و کمپ کردن در فیلبند

البته اگر اهل کمپ‌کردن باشید، در فیلبند نقاط بکر و زیبایی برای کمپ وجود دارد، اما حتما هنگام شب باید لباس گرم و مناسب داشته باشید، چون شب‌های فیلبند اغلب بسیار سرد است. همچنین هنگام کمپ‌کردن مراقب باشید که به طبیعت آسیبی وارد نکنید و هنگام جمع‌کردن کمپ، حتما اگر آتشی روشن کرده‌اید، آن را کاملا خاموش کنید و هیچ اثری از خود در طبیعت بر جا نگذارید.

 

%D9%87%D8%AA%D9%84 %D9%87%D8%A7%DB%8C %D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86 بهترین و تمیزترین هتل های مازندران

در فیلبند چه امکاناتی وجود دارد؟

این روستا امکانات اولیه مانند آب آشامیدنی لوله‌کشی، برق، رستوران و سوپرمارکت دارد. اما باید توجه داشته باشید که در روزهای شلوغی و همچنین در فصل تابستان، ممکن است با کمبود آب در روستا مواجه شوید و در طول روز چند ساعتی آب قطع باشد.

برای سرویس بهداشتی، می‌توانید به اقامتگاه‌ها و تکیه موجود در روستا مراجعه کنید (در روستا یک تکیه معروف به نام «تکیه غرب» وجود دارد که در واقع مسافرخانه‌ای با امکانات روستایی و محدود است). غرفه‌های فروش محصولات خانگی روستایی و صنایع دستی هم در روستا در دسترس قرار دارند که پیشنهاد می‌کنیم برای کمک به چرخه اقتصادی روستا، حتما سری به آن‌ها بزنید.

در سفر به فیلبند چه لوازمی با خود ببریم؟

اگر راهی سفر به روستای فیلبند شدید، همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، در وهله اول حتما هواشناسی را چک کنید. فرقی نمی‌کند در چه فصلی به فیلبند سفر می‌کنید، حتما یک‌دست لباس گرم و بارانی همراه خود داشته باشید. کفش مناسب کوهنوردی (به‌دلیل احتمال فرورفتن در گل‌ولای)، عینک آفتابی، کلاه آفتابگیر و کرم ضدآفتاب از دیگر لوازمی هستند که بهتر است همراه خود داشته باشید.

اگر قصد کمپ‌کردن دارید، تجهیزات ضروری مثل چادر، کیسه خواب، اجاق مسافرتی، پاوربانک، چراغ قوه با باطری اضافی، آب و خوراکی، جی‌پی‌اس و تجهیزات طبیعت‌گردی به همراه خود داشته باشید.

جاهای دیدنی فیلبند

بهترین غذاها و رستوران‌ های روستای فیلبند

مگر می‌شود پا به خطه سرسبز شمال بگذاریم، اما غذاهای لذیذ شمالی را امتحان نکنیم؟ در روستای فیلبند رستوران‌های زیادی وجود ندارد و تنها دو رستوران «هلی نو» و «تهیه غذای سید» در روستا وجود دارد که انواع غذاهای شمالی را می‌توانید در آن‌ها امتحان کنید.

علاوه بر این دو رستوران، اگر در اقامتگاه ساکن هستید، می‌توانید از صاحب اقامتگاه بخواهید که برای شما غذاهای محلی شمالی مثل مرغ ترش، اناردون، نازخاتون، میرزاقاسمی و… آماده کنند.

خوراکی‌ های فیلبند

ازگیل، سبزیجات کوهی، انار، عسل کوهی، انواع شیرینی‌ها و نان محلی، از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های فیلبند هستند که می‌توانید حتی به‌عنوان سوغاتی برای عزیزانتان تهیه کنید.

سوغاتی‌های فیلبند

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، یکی از اصلی‌ترین راه‌های کسب درآمد اهالی روستای فیلبند، تهیه و فروش صنایع دستی است. این صنایع شامل موارد زیر می‌شوند:

  • چوقا: چوقا یا چوخا بالاپوشی پشمی و مردانه است که از پشم گوسفندان تهیه می‌شود. این بالاپوش معمولا روی لباس‌های دیگر پوشیده می‌شود و تحمل سرمای سخت زمستان را کمی آسان‌تر می‌کند. در لرستان هم چوقا بافته می‌شود، اما نسبت به چوقای مازندرانی کمی بلندتر است.

چوقا سوغاتی فیلبند

  • شمد: شمد از جنس ابریشم یا پنبه و با لطافت بافته می‌شود. از این پارچه به‌عنوان روانداز استفاده می‌شود و حتی به دیگر مناطق اطراف روستا هم عرضه می‌شود.

سوغاتی فیلبند

  • گلیم، جاجیم، قالی و قالیچه: از زیباترین و مهمترین صنایع دستی فیلبند، انواع زیرانداز است. موقعیت کوهستانی و ییلاقی فیلبند، نیاز اهالی را به تهیه زیراندازهای گرم و پشمی بیشتر می‌کند. این زیراندازها اغلب توسط زنان و با نقوش الهام‌گرفته‌شده از طبیعت زیبای روستا بافته می‌شوند. زیبایی خیره‌کننده این فرش‌ها بازتابی از هنر اهالی روستا و ذوق و سلیقه آن‌ها در تهیه این محصولات است.

صنایع دستی فیلبند

  • صنایع چوبی: درختان کهنه و اصیل جنگل‌های فیلبند، در هنرهای زیبای اهالی روستا مثل لاک‌تراشی، معرق‌کاری و منبت‌کاری تجلی پیدا می‌کند.
  • بافته‌های کاموایی: انواع بافته‌های کاموایی مثل عروسک، دستکش، رومیزی، شال‌گردن و… توسط زنان مازندرانی و اهالی فیلبند بافته می‌شود و در مغازه‌ها و بازار به فروش می‌رسند.

از دیگر صنایع دستی زیبایی که در بازارها و مغازه‌های فیلبند و روستای سنگچال می‌توانید ببینید، قلم‌زنی، ملحفه‌دوزی، چرم‌دوزی، سفال‌گری و ترکه‌بافی است. 

پوشش گیاهی و گونه‌ های جانوری فیلبند

از آن‌جایی که فیلبند بین رشته‌کوه‌های البرز و دریای خزر قرار گرفته، پوشش گیاهی غنی و متنوعی دارد و درختانی کهن و تنومندی نظیر افرا، ممرز، کندس و همچنین درختچه‌های زرشک رشد می‌کنند. حیواناتی مثل پلنگ، خرس، گرگ، شغال، شوکا، گاومیش، گراز، خرگوش، قرقاول، شاهین، جوجه‌تیغی و… هم در جنگل‌های این منطقه زندگی می‌کنند.

تصاویری از غروب فیلبند

فیلبند، تماشای طبیعتی بکر و بی‌ انتها

نقاط دیدنی شمال کشور به‌قدری گسترده و بی‌انتهاست که هرچقدر هم به نقاط مختلف آن سفر کنیم، انگار همچنان فضاهایی برای تماشا و سفرکردن وجود دارد. فیلبند یکی از همان نقاط بکر و زیبایی است که رویای حرکت در بالای ابرها را به واقعیت تبدیل می‌کند.

اگر به عکاسی علاقه‌مندید، تپه‌های سرسبز، جنگل‌های انبوه و قله‌های مرتفع و زیبای این منطقه، بهترین مکان برای عکاسی هستند. فیلبند با طبیعت بی‌نظیرش، می‌تواند تجربه یک سفر ماجراجویانه را برای شما رقم بزند. در کنار لذت بردن از این زیبایی بی‌انتها، مراقب دریای ابر باشید و سعی کنید آسیبی به این طبیعت زیبا و بکر نزنید.

تا به حال تجربه سفر به فیلبند را داشته‌اید؟ اگر توصیه، تجربه یا خاطره خاصی درباره این منطقه دارید، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره روستای فیلبند

آدرس روستای فیلبند کجاست؟

استان مازندران، کیلومتر ۲۵ جاده هراز از آمل به پلور، فرعی روستای فیلبند.

بهترین فصل سفر به فیلبند چه زمانی است؟

تابستان و بهار به‌دلیل آب‌وهوای خنک و مطبوع، بهترین فصل سفر به فیلبند است.

آیا می‌توان در روستای فیلبند اقامت داشت؟

این روستا هتل ندارد و برای اقامت می‌توان خانه‌های محلی و اقامتگاه‌های بومگردی را انتخاب کرد.

چه امکاناتی در فیلبند وجود دارد؟

امکانات اولیه مثل آب آشامیدنی لوله‌کشی، برق، رستوران و سوپرمارکت در روستا وجود دارد.

جاهای دیدنی اطراف فیلبند کدام است؟

اقیانوس ابر، جنگل چلاو، قله اندوار، چشمه لار، روستای سنگچال، امام‌زاده یحیی و امام‌زاده قاسم.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید