فرق دلار سفید و دلار آبی | هر آنچه باید بدانید

0
8588
فرق دلار سفید و دلار آبی

دلار آمریکا یکی از رایج‌ترین ارزهای جهان است که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یک ارز جهانی شناخته می‌شود. دلار در بازار ایران هم خرید و فروش فراوانی دارد. دلار آمریکا در طول تاریخ تغییرات زیادی در رنگ، طرح و … داشته که یکی از مهم‌ترین این تغییرات، تغییر رنگ دلار قدیم و جدید است. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، به بررسی فرق دلار سفید و دلار آبی می‌پردازیم.

دلار آمریکا چیست؟

دلار واحد پول رسمی ایالات متحده آمریکا و نماد آن USD است که با علامت $ نمایش داده می‌شود. تولد دلار به سال ۱۷۹۲ برمی‌گردد که به عنوان پول رایج آمریکا معرفی شد. اولین اسکناس ۱۰۰ دلاری با تصویر بنجامین فرانکلین ( از بنیانگذاران ایالات متحده آمریکا) چاپ شد. از آن زمان، دلار آمریکا در جهان کاربرد زیادی پیدا کرد. با گذشت سال‌های متمادی، تصویر و حتی ابعاد اسکناس‌های دلار تغییر کرد و مواردی به آن کم و زیاد شد. این تغییرات تا سال ۱۹۹۰ هم به صورت جزئی انجام می‌شد، اما سپس دلار با طرح جدیدی به چاپ رسید.

دلار سفید

دلار سفید چیست؟

در سال ۱۹۹۶ با بالا رفتن کیفیت دستگاه‌های فتوکپی، اسکناس ۱۰۰ دلاری با طرحی کاملا جدید چاپ شد که تغییراتی نسبت به دلار قبلی داشت. در حال حاضر وقتی صحبت از دلار سفید می‌شود، منظور دلار قدیمی است. روی دلار سفید یک واترمارک در سمت راست وجود دارد و جوهر نوری متغیر و خطوط متفاوتی روی اسکناس اضافه شده است.

دلار آبی چیست؟

در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۳، ایالات متحده آمریکا از ۱۰۰ دلاری جدید خود رونمایی کرد. در سمت راست این اسکناس، یک واترمارک نارنجی و در وسط اسکناس یک نوار امنیتی سه‌بعدی آبی با تصویر قلاب، جوهردان و زنگ قرار داشت. هدف استفاده از این المان‌ها که درواقع ویژگی‌های امنیتی دلار آبی هستند، پیشگیری از جعل و تشخیص آسان اسکنانس‌های تقلبی است. از آنجایی که روی طراحی این اسکناس از نوار آبی استفاده شده، این اسکناس به دلار آبی مشهور است.

دلار آبی

تفاوت دلار قدیمی و جدید چیست؟

تفاوت دلار قدیمی و جدید، درواقع همان فرق دلار سفید و دلار آبی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. بارزترین تفاوت بین این دو اسکناس، تفاوت در رنگ آن‌هاست. ویژگی‌های امنیتی دلار سفید نسبت به دلار آبی کمتر است و به همین دلیل احتمال جعل را ساده‌تر می‌کند. نوار آبی موجود در وسط اسکناس جدید دلار، از صدها هزار میکرولنز تشکیل شده که دارای تصاویری از زنگ است که با کج کردن اسکناس، به عدد ۱۰۰ تغییر می‌کند و برعکس.

تفاوت قیمت دلار آبی و سفید

در کشورهایی که واحد پول مبادله‌ای آن‌ها دلار است، قیمت و ارزش دلار آبی و سفید تفاوتی ندارد و تنها تفاوت در شکل ظاهری دلار سفید و آبی و همچنین امنیت آن‌هاست. دلار آبی مدرن‌تر و ایمن‌تر است. اما در ایران، از نظر ارزش، این دو نوع دلار با یکدیگر متفاوت هستند و دلار آبی ارزش بیشتری نسبت به دلار سفید دارد. در نتیجه، هنگام فروش ممکن است دلار سفید ارزش کمتری نسبت به دلار آبی داشته باشد. دلیل این موضوع هم ایمنی بیشتر دلار آبی و امکان تشخیص جعلی بودن دلارها در آن‌هاست.

تفاوت دلار قدیمی و جدید

همچنین در برخی از کشورها هم دلار سفید به طور کلی قابل پذیرش نیست و فقط دلار آبی معامله می‌شود. کشورهای چین، ترکیه، جمهوری چک، فیلیپین، تایلند، اندونزی، روسیه، لاتویا، اوکراین و بسیاری از کشورهای آفریقایی دلار سفید را برای معاملات نمی‌پذیرند.

اگر دلار سفید قدیمی در خانه دارید، می‌توانید در برخی از صرافی‌ها آن‌ها را تعویض کنید. این صرافی‌ها علاوه بر خدمات خود، دلار قدیمی را هم تعویض می‌کنند و بر اساس دلاری که تعویض می‌کنید، کمیسیون هم دریافت می‌کنند.

ویژگی‌های امنیتی دلار آبی

همان‌طور که اشاره شد، فرق دلار سفید و دلار آبی در امنیت بالاتر دلار آبی نسبت به دلار سفید است. ویژگی‌هایی که در این نوع دلار موجب بالا رفتن امنیت آن شده است، شامل موارد زیر می‌شود:

  • وجود شماره سریال در قسمت پایین سمت راست و بالا سمت چپ که باید با سری تطابق داشته باشد.
  • چاپ دلار آبی دارای بافت و برجستگی است که به راحتی از روی تصویر بنجامین فرانکلین قابل لمس است.
  • در کنار شماره سریال سمت راست یک جوهردان وجود دارد که داخل آن تصویر یک زنگ است. رنگ زنگ را از زوایای مختلف در نور نگاه کنید، باید رنگی بین مسی و سبز داشته باشد.
  • روبان آبی سمت راست تصویر بنجامین فرانکلین، به صورت برچسب نیست، بلکه به کاغذ اسکناس بافته شده است. اگر این روبان حالت برچسب باشد و جدا شود، قطعا اسکناس تقلبی است.
  • این نوار آبی روی اسکناس را وقتی زیر نور می‌چرخانید، عدد ۱۰۰ و زنگ‌های کوچکی را مشاهده می‌کنید که از سویی به سوی دیگر حرکت می‌کنند (علامت زنگ نماد آزادی است).
  • جوهرافشان در سمت راست کاغذ اسکناس و در نقطه سفید خالی قرار گرفته است. اگر این قسمت را زیر نور بگیرید، تصویر بنجامین فرانکلین قابل مشاهده خواهد بود.
تفاوت دلار قدیمی و جدید

در نظر داشته باشید که مبنای این ویژگی‌ها، مربوط به اسکنا‌س‌های ۱۰۰ دلاری است.

نکات مهم خرید دلار آبی و سفید | تشخیص دلار اصل از تقلبی

روش‌های مختلفی برای تشخیص دلار اصلی از تقلبی وجود دارد. در ابتدا جنس کاغذ دلار را بررسی کنید. ضخامت دلار اصل نسبت به تقلبی کمتر است، البته بررسی جنس دلار کار خیلی راحتی نیست و فقط افرادی که چندین سال مشغول معامله دلار بوده‌اند، قادر به تشخیص تفاوت جنس دلار تقلبی و اصل خواهند بود.

در دلارهای تقلبی، عبارت United States of America نوشته شده، برجستگی ندارد، در حالی که در دلارهای اصل، این عبارت به صورت برجسته نوشته می‌شود. برای مشاهده نوار امنیتی موجود در اسکناس، می‌توانید آن را مقابل نور خورشید بگیرید.

دلار قدیم و جدید

آیا دلار تاریخ انقضا دارد؟

حالا که درباره فرق دلار سفید و دلار آبی صحبت کردیم، بهتر است به تاریخ انقضای دلار هم بپردازیم. تاریخ انقضای اسکناس دلار بسته به ارزش و نحوه استفاده، بین ۴ تا ۲۲.۹ سال می‌تواند متغیر باشد. بنابراین اسکناس‌های دلار با ارزش‌تر معمولا عمر طولانی‌تری دارند. برای مثال، اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری در مقایسه با اسکناس‌های ۵ دلاری کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اسکناس‌های ۵ دلاری بیشتر برای معاملات استفاده می‌شود، بنابراین عمر کمتری نسبت به اسکناس ۱۰۰ دلاری دارد.

تفاوت رنگ برای جلوگیری از جعل!

فرق دلار سفید و دلار آبی در ویژگی‌های ظاهری، قدیمی و جدید بودن و امنیت این دو است. ویژگی‌های امنیتی دلار جدید که دلار آبی رنگ است، نسبت به دلار سفید رنگ بسیار بالاتر رفته، اما این بدان معنا نیست که دلار سفید هیچ ارزشی ندارد، بلکه صرفا دلار آبی امنیت بالاتری نسبت به دلار سفید دارد. با این وجود، در برخی از کشورها دلار سفید به هیچ عنوان معامله نمی‌شود و در کشور ما هم دلار سفید هنگام معامله ممکن است ارزش پایین‌تری نسبت به دلار آبی داشته باشد.

سوالات متداول درباره فرق دلار سفید و دلار آبی

امنیت دلار سفید بیشتر است یا آبی؟

دلار آبی نسبت به دلار سفید ایمن‌تر است.

دلار سفید و آبی به چه معناست؟

دلار سفید دلار قدیمی و دلار آبی دلار جدید است که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

آیا دلار سفید هیچ ارزشی ندارد؟

صرفا امنیت دلار آبی بیشتر از سفید است و در برخی موارد امکان دارد دلار سفید ارزش پایین‌تری داشته باشد.

آیا در ایران ارزش دلار سفید و آبی برابر است؟

در ایران در برخی موارد ممکن است هنگام فروش، دلار سفید ارزش پایین‌تری نسبت به دلار آبی داشته باشد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید