بجنورد شهری زیبا در خراسان شمالی است که به‌ لطف باغ‌ها، چشمه‌سارها، کوه‌ها و دره‌های باصفایش، مقصد بسیاری از گردشگران محسوب می‌شود. جاهای دیدنی بجنورد شامل طبیعت بکر و سرسبز، تفرجگاه‌های تماشایی، بناهای تاریخی و مکان‌های مذهبی است که هر یک در نوع خود بی‌نظیرند. این شهر به‌واسطه همسایگی با گلستان، سرسبزی شمال‌گونه‌ای دارد که به‌ همراه اقلیم کوهستانی‌اش، ترکیبی تماشایی را رقم زده است. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی، ما قصد داریم به سراغ جاهای دیدنی بجنورد برویم و سیروسفری در تاریخ و طبیعت آن داشته باشیم. از شما هم دعوت می‌کنیم که در این سفر دل‌انگیز، با ما همراه شوید.

بجنورد کجاست؟

بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است که در نزدیکی مشهد قرار دارد. این شهر زیبا از شمال با ترکمنستان، از بخش‌های شمال‌شرقی تا قسمت جنوب‌شرقی با شهرهای اسفراین و شیروان، از بخش جنوب‌غربی تا بخش شمال‌غربی با آشخانه، جاجرم و راز همسایه است. بجنورد آب‌وهوای کوهستانی و معتدلی دارد که دارای تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد است.

برای سفر به بجنورد از هر جای ایران، دو گزینه سفر جاده‌ای و هوایی وجود دارند. برای سفر هوایی، شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما بجنورد از فرودگاه‌های نزدیک خود یا از طریق خرید آنلاین بلیت، به این شهر سفر کنید. برای مسافرت جاده‌ای نیز علاوه‌ بر ماشین شخصی، گزینه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی در دسترس است.

اگر هنوز این شهر را با شهرهای مثل بیرجند و بروجرد اشتباه می‌گیرید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب بیرجند، بروجرد و بجنورد را در مجله گردشگری فلای تودی بخوانید.

جالب است بدانید، اکثر مردم بجنورد را ترک‌های خراسان و کردها تشکیل می‌دهند که در این میان، اقوام ترکمن، فارسی‌زبان و تات نیز به چشم می‌خورند. بجنورد به‌ دلیل تاریخ غنی و قدمتی طولانی، علاوه‌ بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی فراوانی نیز دارد. اگر می‌خواهید با جاهای دیدنی بجنورد بیشتر آشنا شوید، ما را تا پایان همراهی کنید.

  • فاصله بجنورد تا تهران: ۷۳۰ کیلومتر
  • فاصله بجنورد تا مشهد: ۲۷۰ کیلومتر
  • فاصله بجنورد تا گرگان: ۳۰۴ کیلومتر
بجنورد کجاست

جاهای دیدنی بجنورد | روستاهای گردشگری

در سفر به هر جا و مکانی، طبیعت نقش مهمی را ایفا می‌کند. در این میان، روستاها پناهگاهی امن برای حفظ زیبایی‌های طبیعی هر منطقه به شمار می‌روند که انسان‌ها برای فرار از زندگی ماشینی به آن‌ها پناه می‌برند. روستاهای بجنورد نیز از این قضیه مستثنی نیستند و مکانی امن و باصفا برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شوند. بخش مهمی از جاهای دیدنی بجنورد در روستاهای زیبای آن خلاصه می‌شود که در این قسمت به معروف‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

روستای پاقلعه | روستایی چهارفصل

یکی از زیباترین جاهای دیدنی بجنورد، روستای پاقلعه واقع در دهستان آلاداغ است. باغ‌های سرسبزی که در بخش‌های مختلف روستا قرار گرفته‌اند، چشم‌اندازی زیبا در این روستا ایجاد کرده‌اند. جذابیت‌های طبیعی روستای پاقلعه، سبب شده است که گردشگران زیادی برای تفریح و تفرج به آنجا بروند و ساعاتی را در دامان طبیعت و به‌دور از دغدغه‌های زندگی شهری سپری کنند.

روستای پاقلعه که در گذشته پایین‌قلعه خوانده می‌شد، از بهترین جاهای دیدنی بجنورد به حساب می‌آید که با داشتن امکانات کافی، پذیرای مسافران است. رودخانه خروشان، درخت‌های تنومند، دره‌ها و کوه‌های زیبا، تنها بخشی از جذابیت‌های این روستا به شمار می‌روند. پاقلعه در هر فصلی، زیبایی خاص خود را دارد و می‌تواند انتخابی مناسب برای پیک‌نیک و طبیعت‌گردی باشد.

روستای پاقلعه از جاهای دیدنی بجنورد
  • آدرس: خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، دهستان آلاداغ.

روستای اسفیدان | با خانه های رنگارنگ

اسفیدان روستایی پلکانی با بافتی سنتی و تاریخی است که شباهت زیادی به ماسوله دارد. این روستای زیبا در دره‌ای سرسبز واقع شده است که یکی از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی بجنورد محسوب می‌شود. خانه‌های زیبا و رنگارنگ اسفیدان در پناه کوه‌های اطراف، زیبایی چشم‌گیری ایجاد کرده‌اند که بازدید از آن‌ها هر بیننده‌ای را هیجان‌زده می‌کند.

اگر گشتی در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستای اسفیدان بزنید، در جای‌جای آن، جریان زندگی را احساس می‌کنید. خانه‌های ساخته‌شده از آجر و کاه‌گل با پنجره‌های رنگی و درهایی که اغلب فیروزه‌ای‌رنگ هستند، همه‌ و همه احساسی متفاوت در شما ایجاد می‌کنند که در کمتر جایی می‌توانید آن را تجربه کنید.

روستای اسفیدان از دیدنی های بجنورد
  • آدرس: خراسان شمالی، ۴۵ کیلومتری جنوب‌شر‌قی شهرستان بجنورد، دهستان گرمخان.

روستای رئین | از بکرترین روستاهای بجنورد

یکی دیگر از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی بجنورد، روستای رئین است. رئین سرسبز در غرب بجنورد واقع شده است و یکی از بکرترین روستاهای این شهرستان به شمار می‌رود. بافت قدیمی، طبیعت سرسبز، اقلیم مطلوب، غارهای زیبا و کوه‌های برافراشته اطراف، بخشی از جاذبه‌های این روستای زیبا هستند.

بکرترین روستاهای بجنورد
  • آدرس: خراسان شمالی، غرب بجنورد، دهستان آلاداغ.

دیدنی های بجنورد | سفری در تاریخ

جاذبه‌های تاریخی هر شهر و کشور، نشان از زندگی مردمان دوران گذشته دارند که حقایق زیادی را برای‌مان روشن می‌کنند. بازدید از این بناها ضمن اینکه شکوه معماری دوره‌های قبل را به رخ می‌‌کشد، بخشی از فرهنگ و عقاید گذشتگان را نیز به ما نشان می‌دهد. در جاهای دیدنی بجنورد نیز بناهای تاریخی نقش پررنگی دارند که در این قسمت، برخی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

عمارت سردار مفخم بجنورد | با معماری تماشایی

یکی از بهترین جاهای دیدنی بجنورد که بی‌شک معماری زیبا و جذابش برای‌تان جالب خواهد بود، عمارت سردار مفخم بجنورد است. این بنای زیبا در سال ۱۳۰۰ در دوران حکومت ناصرالدین‌شاه و به فرمان یار محمدخان شادلو ساخته شد. نام عمارت نیز از لقب یار محمدخان که سردار مفخم بود، گرفته شده است. او این عمارت را با هدف سکونت و پذیرایی از مهمانان و رجال سیاسی بنا کرده است.

عمارت مفخم در گذشته به همراه چند بنای دیگر در باغی قرار داشتند که دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌دادند. بخش‌های مختلف مجموعه دارالحکومه مفخم شامل آیینه‌خانه، حوض‌خانه، سردر باغ و کلاه فرنگی بود. امروزه این عمارت پس از مرمت به موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی بجنورد تبدیل شده است.

عمارت سردار مفخم بجنورد

در میان جاهای دیدنی بجنورد، عمارت مفخم با معماری بی‌نظیر و نمایی تماشایی، مانند نگینی می‌درخشد. ساختمان مفخم ۲ طبقه، ۳۴ اتاق و ۲ تالار بزرگ دارد. بخش‌های مختلف عمارت با آیینه‌کاری، کاشی‌کاری و گچ‌بری تزیین شده و برای ساخت آن‌‌ها از آجر و ملات گچ استفاده شده است. این عمارت در شهر بجنورد قرار گرفته است و دسترسی خوبی به آن وجود دارد.

  • آدرس: خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، بلوار شهدا، خیابان شریعتی.

آیینه خانه مفخم | از زیباترین جاهای دیدنی بجنورد

همان‌طور که گفتیم، آیینه‌خانه بخشی از مجموعه دارالحکومه افخم است که به همراه سایر بخش‌ها در دوران ناصرالدین‌شاه بنا شده‌اند. این سازه به دستور یار محمدخان شادلو و با طراحی و معماری میرزا مهدی خانشقانی ساخته شده است. آیینه‌خانه ۲ طبقه و ۹ اتاق دارد. یکی از اتاق‌های این عمارت، ابعادی به اندازه ۳*۸ دارد که همه بخش‌های آن از سقف گرفته تا دیوار با آیینه تزیین شده‌اند. در واقع وجود این اتاق، سبب شد که نام آیینه‌خانه بر این عمارت گذاشته شود.

آیینه خانه مفخم از زیباترین جاهای دیدنی بجنورد

آیینه‌خانه یکی از زیباترین جاهای دیدنی بجنورد است که دو نیم‌ستون در طرفین آن قرار دارد. روی بدنه این نیم‌ستون‌ها، نام پیامبر به تعدد به خط کوفی نوشته شده است. بین نیم‌ستون‌های طرفین، طاقی عمیق با کاشی‌های هفت‌رنگ قرار دارد که روی آن نقوش اسلیمی و یک ترنج هندسی با تصویر شیری که گاوی را از پای درآورده، دیده می‌شود. رنگ فیروزه‌ای نمای بیرونی در ترکیب با کاشی‌های هفت‌رنگ با رنگ غالب زرد و آجرهای اطراف، تصویری زیبا و تماشایی از این عمارت را مقابلتان قرار می‌دهد!

  • آدرس: خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، بلوار شهدا، خیابان شریعتی.

حسینیه جاجرمی | از قدیمی ترین جاهای دیدنی بجنورد

حسینیه مکانی مذهبی برای گردهم‌آمدن مردم در مراسم مذهبی است که بیشتر در محرم برای تعزیه امام حسین (ع) و به یاد شهدای کربلا مورد استفاده قرار می‌گیرد. حسینیه جاجرمی یکی از قدمت‌دارترین جاهای دیدنی بجنورد به حساب می‌آید که در اواخر دوره قاجار بنا شده است. از شواهد تاریخی این‌گونه برمی‌آید که این بنا در سال ۱۳۲۵ به همت غلام‌رضا بنا یزدی ساخته شده است.

بنای مذکور در ابتدا محل سکونت مالک آن بوده است که بعدها وقف حسینیه شد. جایگاه تاریخی حسینیه جاجرمی سبب شده است که در حال‌ حاضر از آن به‌عنوان مرکز آفرینش هنرهای سنتی استفاده کنند. این بنا در سال ۱۳۸۳ در آثار ملی ایران به ثبت رسید.

حسینیه جاجرمی از قدیمی ترین جاهای دیدنی بجنورد

حسینیه جاجرمی پلانی مربعی‌شکل دارد که در ساختش از معماری سنتی استفاده شده است. آجرکاری‌های زیبا، پنجره‌های چوبی طاقی‌شکل با شیشه‌های رنگی و حیاطی باصفا از جاذبه‌های این حسینیه هستند. در بازدید از دیدنی های بجنورد، از بازدید از این بنا غافل نشوید.

  • آدرس: خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، بلوار امام خمینی، خیابان جاجرمی.

آتشکده اسپاخو | یا همان معبد اسپاکو

آتشکده اسپاخو که گاه آن را به نام معبد یا کلیسای اسپاکو نیز می‌شناسند، بنایی تاریخی مربوط به دوران ساسانیان است. اسپاخو یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی بجنورد به شمار می‌رود که معماری ویژه‌اش با سقفی گنبدی، نشان‌گر معماری روزگار ساسانیان است.

اگرچه مردم محلی، این مکان را به‌عنوان کلیسا می‌شناسند، اما وجود آتش‌دان و حفره‌هایی برای خروج دود، احتمال اینکه معبد اسپاخو توسط زرتشتیان بنا شده باشد را تقویت می‌کند. اسپاخو به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی بجنورد شناخته می‌شود و در سال ۱۳۵۶ در آثار ملی ثبت شده است.

آتشکده اسپاخو
  • آدرس: خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، ۱۱۵ کیلومتری محور بجنورد به جنگل گلستان.

پادگان زیرزمینی بجنورد | با وسعت چهار هزار متر

پادگان زیرزمینی که در روستای قزلقان قرار گرفته است نیز در شمار جاهای دیدنی بجنورد قرار دارد. محوطه این پادگان، وسعتی حدود ۴۰۰۰ متر دارد که کارشناسان، ساخت آن را به اواخر دوران قاجار نسبت داده‌اند. وجود دهلیزها، راهروهای طولانی و پیچ‌درپیچ بخشی از جاذبه‌های این مکان تاریخی است.

راهروهایی که در پادگان زیرزمینی بجنورد قرار گرفته است، در نهایت به نوک تپه‌ای می‌رسد. احتمال داده می‌شود این راهروها برای مقابله با حملات کشورهای همسایه طراحی و ساخته شده‌اند. در بخش‌های مختلف این راهروها، قسمت‌هایی به‌عنوان حمام سربازان، نانوایی و محل نگهداری اسب وجود دارند.

پادگان زیرزمینی بجنورد
  • آدرس: خراسان شمالی، بجنورد، بخش گرمخان، روستای قزلقان.

خانه بانک ملی | با الهام از معماری اروپایی

یکی از زیباترین جاهای دیدنی بجنورد با معماری خاص و تلفیقی، خانه بانک ملی است. این بنا در دوره پهلوی ساخته شده و معماری آن تلفیقی از سبک سنتی و اروپایی است. بسیاری از بخش‌های بنا مانند سقف شیروانی یا کلاه‌فرنگی، سرستون‌ها و… الهام‌گرفته از معماری اروپایی قرن هجدهم هستند.

در تزیین خانه بانک ملی از گچ‌بری‌های زیبا، آینه‌کاری و منبت‌کاری استفاده شده است. این بنا در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. خانه بانک ملی به‌عنوان قدیمی‌ترین بانک بجنورد شناخته می‌شود و حدود ۹۰ سال قدمت دارد.

خانه بانک ملی در بجنورد
  • آدرس: خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، خیابان امیریه جنوبی.

قبرستان باغلق | قبرستان بدون سنگ قبر

یکی از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی بجنورد که بازدید از آن، شما را غافلگیر خواهد کرد، گورستان باغلق است. این گورستان با هر آن چه تابه‌حال دیده‌اید، متفاوت است! در باغلق از سنگ قبر خبری نیست و هویت افراد روی چوب‌های عمودی ثبت شده است. به همین دلیل، این قبرستان از دور مانند جنگلی با درختانی کوتاه و قطع‌شده به نظر می‌رسد.

مردم باغلق ترکمن هستند و زمانی که فردی در روستا فوت می‌کند، رسوم خاصی برای دفنش دارند. بازدید از این روستا و قبرستان خاص آن، می‌تواند تجربه متفاوتی برای‌تان باشد.

قبرستان باغلق در بجنورد
  • آدرس: خراسان شمالی، ۱۱۷ کیلومتری شمال‌غربی بجنورد، روستای باغلق.

تپه قلعه خان | از دوره نوسنگی

حال که صحبت از جاهای دیدنی بجنورد و بناهای تاریخی آن وسط است، بد نیست سری هم به تپه قلعه‌خان بزنیم. پس از بررسی‌هایی که روی این تپه باستانی صورت گرفت، مشخص شد تپه قلعه‌خان حاصل انباشت لایه‌های مختلف از دوره نوسنگی است.

وسعت این تپه ۵ هکتار است و ۱۸ متر ارتفاع دارد. شواهد تاریخی نشان می‌دهند که قلعه‌خان در دوره‌های مختلف، محل اقامت اقوام متفاوت بوده است. آثار مهمی که در تپه قلعه‌خان کشف شده‌اند، شامل دیوارهای منقوش مربوط به دوران مس و سنگ هستند.

این مکان یکی از بهترین جاهای دیدنی بجنورد است که گردشگران بسیاری، بازدید از آن را در برنامه خود قرار می‌دهند. در اطراف تپه قلعه‌خان امکانات اقامتی چندانی وجود ندارد و اگر قصد ماندن دارید، بهتر است چادر به‌ همراه خود داشته باشید.

تپه قلعه خان
  • آدرس: خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، ۲۵ کیلومتری آشخانه.

کوشک علی آباد | الگوی معماری ایرانی

کوشک علی‌آباد از دیگر جاهای دیدنی بجنورد است که در مرکز باغی قدیمی در روستایی به همین نام قرار دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که بنای کوشک متعلق به دوران حکومت شادلو است. معماری باغ ایرانی در این مکان به‌خوبی دیده می‌شود که در کمتر جایی می‌توان آن را دید. ویژگی‌هایی که کوشک علی‌آباد به‌عنوان باغ ایرانی دارد، برای مدت طولانی به‌عنوان الگوی معماری ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است.

سازه کوشک دارای ۲ طبقه است که در ۴ سمت جغرافیایی آن، ورودی‌هایی قرار دارند. در طبقه هم‌کف بنا، یک حوض‌خانه با سقفی گنبدی‌شکل قرار گرفته که از جذاب‌ترین بخش‌های ساختمان است. در ۲ بخش غربی و شرقی حوض‌خانه، ۲ اتاق با طراحی‌های جذاب مخصوص سکونت دیده می‌شوند. سقف حوض‌خانه علی‌آباد از تیرهای چوبی مستحکم و پایه‌های آن از آجر و سنگ ساخته شده است. گچ‌بری و کنده‌کاری‌های هنرمندانه در سقف حوض‌خانه، زیبایی آن را دوچندان کرده است.

کوشک علی آباد

جالب است بدانید از این بنای تاریخی در سفرنامه‌های افراد مختلف مانند سفرنامه ناصرالدین‌شاه یا چارلزمک گریگور یاد شده است. کوشک علی‌آباد با معماری سنتی و بی‌نظیرش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

  • آدرس: خراسان شمالی، ۴ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان بجنورد، روستای علی‌آباد.

مجموعه سبزه میدان | از دوران قاجار

مجموعه سبزه‌میدان در میدان مرکزی شهر قرار دارد و یکی دیگر از جاهای دیدنی بجنورد است. این مجموعه شامل کاروان‌سرا، راسته‌بازار، قهوه‌خانه و گرمابه است و از آثار دوران قاجار به شمار می‌رود. بخش مهم مجموعه، مربوط به کاروان‌سرای قدیمی آن است که حیاطی با ۳۴ حجره دارد. در گذشته سبزه‌میدان یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های شهر بود که جشن و آیین محلی در آن برگزار می‌شد.

مجموعه سبزه‌میدان امروزه در اختیار کسبه شهر قرار دارد. به همین دلیل، بازدید از آن ممکن است کمی شما را با چالش مواجه کند. البته اگر قبل از بازدید از کسبه اجازه بگیرید، می‌توانید نگاهی به این بنای تاریخی بیندازید. این مجموعه در سال ۱۳۸۴ در آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مجموعه سبزه میدان در بجنورد
  • آدرس: خراسان شمالی، مرکز شهرستان بجنورد، میدان شهدا. 

مکان های دیدنی بجنورد | مکان های مذهبی

خراسان به‌عنوان شهری مذهبی شناخته می‌شود که در طول تاریخ، محل رفت‌وآمد بسیاری از شخصیت‌های بزرگ بوده است. به همین دلیل در گوشه‌وکنار آن، مکان‌های مذهبی زیادی به چشم می‌خورند. اگر می‌خواهید در سفر خود به بجنورد، سری به جاذبه‌های مذهبی شهر بزنید و زمانی را به آرامش و نیایش بگذرانید، در این بخش با ما همراه باشید. در ادامه، ما برخی از جاهای دیدنی بجنورد که به‌عنوان مکانی مذهبی شناخته می‌شوند را به شما معرفی می‌کنیم.

امامزاده سلطان سید عباس | از اماکن مذهبی بجنورد

یکی از جاهای دیدنی بجنورد که کاربردی مذهبی دارد را می‌توان امام‌زاده سلطان سیدعباس معرفی کرد. این مکان مذهبی، محل دفن یکی از فرزندان امام موسی‌‌بن‌جعفر (ع) است. این شخصیت بزرگوار در دوران خلافت بنی‌عباس از مدینه به‌ سوی خراسان رفته بود.

بنای امام‌زاده در زمان حمله مغول در سده هفتم تا حد زیادی تخریب می‌شود و تا حدود ۵۰۰ سال بعد، مرمتی روی آن صورت نمی‌گیرد. در نهایت در سال ۱۲۲۰ ه.ق به‌دستور فتحعلی‌شاه قاجار، بنای امام‌زاده مرمت می‌شود. اگر می‌خواهید سفری زیارتی و سیاحتی به یکی از بهترین جاهای دیدنی بجنورد، یعنی امام‌زاده سید عباس داشته باشید، بهار فصل مناسبی برای این کار است.

اماکن مذهبی بجنورد

بنای امام‌زاده سلطان سیدعباس دارای یک هسته مرکزی مربعی است که در میانه هر ضلعش، یک در ورودی قرار دارد. ۲ ایوان و شبستان نیز از بخش‌های اضافه‌شده به بنای قدیمی هستند. این امام‌زاده، زیارتگاه مردم محلی است و در جایی به نام «معصوم‌زاده» قرار دارد. محوطه امام‌زاده امروزه محل دفن شهدا و اموات است.

  • آدرس: خراسان شمالی، جنوب‌شرقی شهرستان بجنورد، تپه معصوم‌زاده.

امامزاده دلاور | با نام دیگر امامزاده دیباج

امام‌زاده دلاور یا محمد دیباج، یکی دیگر از جاذبه‌های مذهبی و دیدنی های بجنورد است که در شهرستان مانه‌ و سملقان واقع شده است. در این مکان، نوه امام رضا (ع) مدفون شده که از ۶۰ سال پیش به محل دفن اهالی آشخانه نیز تبدیل شده است. اگر می‌خواهید در مکانی آرام به نیایش بپردازید، این مکان مذهبی گزینه بسیار خوبی برای‌تان خواهد بود.

امامزاده دلاور
  • آدرس: خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، ۲ کیلومتری شمال آشخانه.

جاهای دیدنی بجنورد | سیر و سفر در طبیعت

بخش مهمی از سفر به هر نقطه‌ای، گردش در طبیعت و تماشای مناظر طبیعی اطراف است. بجنورد شهری با جاذبه‌های طبیعی و تفریحی فراوان است که در این قسمت، قصد داریم برخی از آن‌ها را معرفی کنیم. اگر می‌خواهید با بهترین جاهای دیدنی بجنورد، طبیعت زیبای آن و گردشگاه‌های تفریحی‌اش آشنا شوید، در ادامه ما را همراهی کنید.

گردشگاه بش قارداش | تفرجگاهی با امکانات رفاهی

برای بسیاری از مسافران، وجود گردشگاهی در شهر که در آن به تفریح و استراحت بپردازند، اهمیت زیادی دارد. گردشگاه بش‌قارداش یکی از زیباترین جاهای دیدنی بجنورد با امکانات رفاهی است که این امکان را برای مسافران فراهم می‌آورد. وجود درختان سربه‌فلک‌کشیده، استخر آب، چشمه و محوطه‌ای تماشایی، از جذابیت‌های بش‌قارداش است.

گردشگاه بش قارداش بجنورد

جالب است بدانید آب چشمه گردشگاه بش‌قارداش از بهترین آب‌های معدنی شرق ایران محسوب می‌شود. مصرف این آب، برای رفع اشکالات کبدی و ناراحتی دستگاه اداری توصیه می‌شود. گردشگاه بش‌قارداش معمولا در فصل‌های بهار و تابستان از مسافران شهرهای مختلف کشور پر می‌شود. سرویس بهداشتی، پارکینگ، سوپرمارکت و آب‌خوری از جمله امکانات این مکان هستند. در گذشته و قبل از اسلام در گردشگاه بش‌قارداش، عبادتگاه زرتشتیان قرار گرفته بود.

  • آدرس: خراسان شمالی، ۷ کیلومتری شهرستان بجنورد، اسفراین.

گردشگاه بابا امان | از محبوب ترین گردشگاه های بجنورد

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی بجنورد برای مسافرانی که از شمال وارد خراسان می‌شوند، گردشگاه باباامان است. این مکان از قدیمی‌ترین پارک‌های گردشگری در کشور به حساب می‌آید که مسافران بسیاری همه‌ساله برای استراحت و تفریح به آن پناه می‌برند. از امکانات تفرجگاه باباامان می‌توان به نانوایی، رستوران، پارکینگ، سینما شش‌بعدی، مسجد و مجتمع اقامتی اشاره کرد.

در این گردشگاه، چشمه‌های جوشان مختلفی به چشم می‌خورند. چشمه باباامان از نوع آب معدنی است و مصرف آن به دفع سموم بدن کمک می‌کند. در بخشی از پارک باباامان، حیات‌وحشی به‌نام پردیسان قرار دارد که در آن، حیواناتی هم‌چون قوچ کوهی، آهو، گوزن زرد و گوسفند وحشی زندگی می‌کنند.

گردشگاه بابا امان از محبوب ترین گردشگاه های بجنورد

محوطه زیبا با درختان اصیل و امکانات تفریحی پارک باباامان، آن را به یک گردشگاه بسیار پرطرفدار تبدیل کرده‌اند. قدمت برخی از درختان این باغ به ۴۰۰ سال می‌رسد! اگر می‌خواهید در میانه سفر خود، کمی استراحت کنید، باباامان بهترین انتخاب است.

  • آدرس: خراسان شمالی، ۱۰ کیلومتری شهرستان بجنورد.

آبشار حمید بجنورد | مرتفع ترین آبشار استان

بدون شک، یکی دیگر از باصفاترین جاهای دیدنی بجنورد، آبشار حمید است که در دل دره‌ای زیبا قرار دارد. این آبشار در ۷ کیلومتری شرق شهرستان بجنورد قرار گرفته است که آب‌وهوایی خوش و طبیعتی بکر دارد. آبشار حمید یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای استان است و از چشمه‌سارهای روستای آبچور، سرچشمه می‌گیرد.

آب این آبشار خوش‌قامت ۲۵ متری، پس از عبور از پیچ‌وخم‌های فراوان، در نهایت به حوضچه سرریز می‌شود و تصویری تماشایی می‌آفریند. سپس آبی که در حوضچه جمع می‌شود، در دره‌های منطقه جاری می‌شود و جویباری زیبا را در دل پیچ‌وتاپ صخره‌ها خلق می‌کند.

آبشار حمید
  • آدرس: خراسان شمالی، ۷ کیلومتری شرق شهرستان بجنورد، روستای حمید.

دره بازخانه | جایی برای سنگ نوردی

یکی از سرسبزترین و زیباترین جاهای دیدنی بجنورد که در اطراف شهر قرار دارد، دره بازخانه است. این دره از روستای صوفیان آغاز می‌شود و مکانی فوق‌العاده برای طبیعت‌گردی و سنگ‌نوردی است. علفزارهای سرسبز و باغ‌های پرثمر، تنها بخشی از زیبایی‌های دره بازخانه هستند. شما می‌توانید در جای‌جای این دره زیبا، چشمه‌هایی که در پای درختان روان شده‌اند را ببینید و از هوای لطیف و خنک آن استفاده کنید.

دره بازخانه علاوه‌ بر زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی‌اش، به گردوهایش نیز شهرت دارد. گردو سوغات روستای صوفیان است که کیفیت و مرغوبیت خوبی دارد. اگر به این روستا رفتید، فراموش نکنید ترکیب نان تازه روستا با پنیر بومی و گردوی محلی را حتما امتحان کنید! از دیگر جاذبه‌های دره بازخانه، آرامگاه خاتون است که مردم بجنورد برای زیارت و عبادت به آنجا می‌روند.

دره بازخانه در بجنورد
  • آدرس: خراسان شمالی، ۸ کیلومتری شمال‌غرب شهرستان بجنورد.

آبشار بیار | مقصدی برای روزهای گرم

آبشار بیار از دیگر دیدنی های بجنورد است که در روستایی به همین نام قرار دارد. این آبشار ۱۵ متر ارتفاع دارد که از ارتفاعات جنوب روستا سرچشمه می‌گیرد. وجود آب، سبب سبزینگی طبیعت اطراف آبشار شده و مناظری زیبا و تماشایی را خلق کرده است.

محوطه آبشار بیار بسیار خنک و دلچسب است و می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری در روزهای گرم باشد. این آبشار قدمتی بسیار طولانی دارد و از بهترین جاهای دیدنی بجنورد محسوب می‌شود. 

آبشار بیار بجنورد
  • آدرس: خراسان شمالی، ۵۲ کیلومتری غرب بجنورد، روستای بیار.

چشمه آبگرم مهمانک | یا همان چشمه گرموک

در روستای مهمانک که در نزدیکی آشخانه قرار دارد، روستای کوچک و زیبایی به نام مهمانک جا خوش کرده است. یکی از جاذبه‌های روستای مهمانک، چشمه آبگرم آن است که دمایی نزدیک به ۲۶ درجه دارد. آب این چشمه از نقاط زیرین کوه آهکی تامین می‌شود. اهالی روستا از آب چشمه مهمانک که در گویش محلی به آن گرموک می‌گویند، برای آبیاری باغ‌ها و مصارف کشاورزی خود استفاده می‌کنند.

چشمه مهمانک نیز یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بجنورد است که آبی زلال و شفابخش دارد. گفته می‌شود این آب برای درمان بیماری‌های پوستی موثر است. البته در سال‌های اخیر به‌دلیل کم‌آبی، سطح آب چشمه به‌نسبت گذشته کاهش پیدا کرده است.

چشمه آبگرم مهمانک
  • آدرس: خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، ۶ کیلومتری غرب آشخانه، روستای مهمانک.

چشمه آبگرم ایوب پیامبر | از جاذبه های طبیعی بجنورد

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف بجنورد، چشمه آبگرم ایوب پیامبر است. این چشمه در روستای ایوب پیامبر واقع شده است که حدود ۹۵ کیلومتر با بجنورد فاصله دارد. دمای آب اصلی چشمه حدود ۴۷ درجه است که پس از ترکیب با چشمه‌های نسبتا سرد اطراف، به تعادل خوبی می‌رسد.

آب چشمه به گفته اهالی روستا برای درمان بیماری‌های مختلف به‌خصوص بیماری‌های پوستی معجزه می‌کند. به همین دلیل، بسیاری از اهالی برای درمان و التیام دردهای خود به این چشمه آبگرم مراجعه می‌کنند.

چشمه آبگرم ایوب پیامبر
  • آدرس: خراسان شمالی، ۹۵ کیلومتری شهرستان بجنورد، روستای ایوب پیامبر.

دریاچه سد شیرین دره | از بزرگترین سدهای استان

دریاچه شیرین‌دره از زیباترین جاهای دیدنی بجنورد است که پشت سدی به همین نام واقع شده است. سد شیرین‌دره از بزرگ‌ترین سدهای استان است که با هدف تامین آب و مهار سیلاب روی رودخانه شیرین‌دره بنا شده است. ساخت این سد حدود ۹ سال به طول انجامید و در سال ۱۳۸۵ به اتمام رسید.

دریاچه شیرین‌دره از بهترین مکان‌های تفریحی اطراف بجنورد محسوب می‌شود و امکان ماهی‌گیری، قایق‌رانی و شنا در آن فراهم است. این دریاچه مقصد بسیاری از گردشگران برای تفریح و سرگرمی است.

دریاچه سد شیرین دره
  • آدرس: خراسان شمالی، ۶۵ کیلومتری شمال‌غرب شهرستان بجنورد، حدفاصل شهرستان مانه و سملقان.

بند خاکی عبدل آباد | از دیدنی های بجنورد

بند خاکی عبدل‌آباد در حوالی روستایی به این نام قرار دارد و یکی از دیدنی های بجنورد است. این جاذبه گردشگری در شهر حصارگرم واقع شده و محل مناسبی برای پرورش ماهیان گرم‌آبی است. بند عبدل‌آباد در فصل زمستان که بارندگی زیاد است، از آب سیراب می‌شود و در فصول دیگر برای آبیاری مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بند خاکی عبدل آباد
  • آدرس: خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، حصارگرم، روستای عبدل‌آباد.

منطقه حفاظت شده قرخود | خانه گونه های گیاهی و جانوری

یکی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی بجنورد در نزدیکی پارک گلستان قرار گرفته است و با نام منطقه حفاظت‌شده قرخود شناخته می‌شود. قرخود نام خود را از کوهی به همین نام وام گرفته است که معنی آن در زبان محلی «ترسناک» است. علت انتخاب این اسم، ارتفاع زیاد، صخره‌های خشن و مسیر صعب‌العبور این کوه است.

منطقه حفاظت‌شده قرخود حدود ۴۳ هکتار وسعت دارد و در شهرستان مانه و سملقان جای گرفته است. در این منطقه، گونه‌های جانوری و گیاهی متنوع و متعددی یافت می‌شوند؛ به همین دلیل، از نظر زیست‌محیطی ارزش بسیار بالایی دارد. قرخود در جایی قرار دارد که متوسط بیشترین بارندگی خراسان شمالی به آن تعلق دارد؛ بنابراین، این نقطه از نظر میزان آب، غنی است و جای مناسبی برای رشد گیاهان به شمار می‌رود.

  • آدرس: خراسان شمالی، شرق شهرستان بجنورد، حوالی پارک ملی گلستان.
منطقه حفاظت شده قرخود

غار سوله قواق | با چشمه ای خروشان

بجنورد، این پاریس کوچولوی ایران، دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است که غار سوله‌قواق تنها یکی از آن‌هاست. این غار در نزدیکی روستای اسپاخو قرار گرفته و یکی از بهترین جاهای دیدنی بجنورد است. خروش چشمه‌ای جوشان از دل این غار، زیبایی آن را چند برابر کرده است.

  • آدرس: خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، حوالی روستای اسپاخو.

مراکز خرید بجنورد

مسلما خرید و گشت‌وگذار در بازارها و مراکز خرید شهرهای مختلف، بسیار هیجان‌انگیز است و تجربه شیرینی در هر سفر محسوب می‌شود. برای اینکه راحت‌تر بتوانید بازارهای بجنورد را پیدا کنید، در ادامه فهرستی از آن‌ها را آورده‌ایم:

  • بازار روز امام رضا؛
  • مجتمع تجاری طلای سفید؛
  • مجتمع تجاری پردیس؛
  • مجتمع تجاری ارم؛
  • مجتمع تجاری تفریحی هماگ؛
  • مجتمع تجاری امید؛
  • پاساژ شریعتی؛
  • پاساژ لادن؛
  • فروشگاه آب‌نبات سبحان‌زاده، فیاض و معمارزاده.
مراکز خرید بجنورد

برای اقامت در بجنورد چه کنیم؟

اگر می‌خواهید به تماشای جاهای دیدنی بجنورد بروید و مدتی را در این شهر اقامت داشته باشید، گزینه‌های متفاوت اقامتی پیش روی شماست. هتل های بجنورد، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مهمان‌پذیرها و مسافرخانه‌ها از جمله گزینه‌هایی هستند که می‌توانید با توجه‌ به بودجه و محل اقامت خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. از بهترین هتل های بجنورد، می‌توان به هتل مجلل داریوش و هتل نگین اشاره کرد.  

بهترین زمان برای بازدید از جاهای دیدنی بجنورد

همان‌طور که در این مطلب اشاره کردیم، بجنورد اقلیمی کوهستانی و معمولا زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنک و معتدلی دارد. پس می‌توانیم بگوییم بهترین زمان برای بازدید از طبیعت و جاهای دیدنی بجنورد، فصل بهار و اوایل تابستان است. در این فصول هم هوا خنک و دلپذیر است و هم طبیعت نو می‌شود و زیبایی‌هایش را در اختیارتان قرار می‌دهد.

بهترین زمان سفر به بجنورد

تجربه گشت و گذار در جاهای دیدنی بجنورد

در این مطلب، ما سعی کردیم تا حد ممکن، معروف‌ترین جاهای دیدنی بجنورد را به شما معرفی کنیم. بااین‌حال، می‌دانیم دیدنی های بجنورد به‌حدی متنوع و گسترده هستند که مسلما نمی‌توان همه آن‌ها را در یک مطلب فشرده کرد. طبیعت سرسبز و کوهستانی بجنورد، تپه‌های باستانی، چشمه‌های خروشان، دره‌های تماشایی، بناهای تاریخی و مکان‌های مذهبی که در بخش‌های مختلف این شهر قرار گرفته‌اند، از جاذبه‌های گردشگری بجنورد به شمار می‌روند.

خوشحال خواهیم شد شما نیز تجربه‌های خود را از سفر به بجنورد که به پاریس کوچولوی خراسان معروف است و جاهای دیدنی آن در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی بجنورد

بجنورد کجاست؟

بجنورد شهری در مرکز خراسان شمالی است که در شمال‌شرقی ایران قرار دارد.

بهترین جاهای دیدنی طبیعت بجنورد کدام است؟

روستای پاقلعه، اسفیدان، روئین، غار سوله‌قواق، منطقه حفاظت‌شده قرخود، آبشار حمید، چشمه آبگرم مهمانک، آبشار بیار، سد شیرین‌دره و…

بهترین جاهای دیدنی و تاریخی بجنورد کدام است؟

معبد اسپاخو، عمارت سردار افخم، آیینه‌خانه افخم، کوشک علی‌آباد، گورستان باغلق، پادگان زیرزمینی بجنورد و…

بهترین تفرجگاه‌های بجنورد کدام است؟

باباامان، بش‌قارداش، پارک جنگلی دوبرار و پارک طبیعت پردیسان.

چه زمانی به بازدید از جاهای دیدنی بجنورد برویم؟

اواسط بهار و اوایل تابستان، زمان مناسب‌تری است.

2 نظرات

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از توجهتون. ما در این مطلب راجع به جاهای دیدنی بجنورد و خراسان شمالی صحبت کردیم، بله روستای روئین یکی از روستاهای اسفراین هست. اما روستای رئین هم یکی از روستاهای این استان هست که حدود ۳۵ کیلومتر تا بجنورد فاصله داره.. میتونید فاصله حدودی این دو روستا رو روی گوگل مپ چک بکنید..

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید