کاخ صاحبقرانیه

0
3026
کاخ صاحبقرانیه یکی از کاخ های تهران

سالروز صدور فرمان مشروطیت در کاخ صاحبقرانیه

رنگ و لعاب کاخ های تهران را در بسیاری از فیلم‌های قدیمی ایرانی دیده‌ایم. یکی از این کاخ‌های باشکوه، کاخ صاحبقرانیه است که نشان از قدرت و زیبایی دارد و در باغ نیاوران واقع شده است. کاخ صاحبقرانه یکی از کاخ‌ های تهران به شمار می‌آید که از دوران قاجار به یادگار مانده است. کاخ صاحبقرانیه در دهکده‌ سرسبز نیاوران قرار دارد و منظره‌ای دلنشین با همجواری تاریخ ایجاد کرده است.

خرید بلیط هواپیما تهران ارزانترین قیمت

صاحبقرانیه که یکی از کاخ‌ های تهران به شمار ‌می‌آید جایگاه ویژه‌ای در نظر مردم دارد. فضای دیدنی و جذاب کاخ صاحبقرانیه محل وقوع اتفاقات تاریخی مانند صدور فرمان مشهور مشروطیت بوده است. اگر می‌خواهید به یکی از پرطرفدارترین کاخ های تهران سر بزنید، کاخ صاحبقرانیه انتخاب مناسبی خواهد بود. پس با فلای تودی همراه باشید تا در مورد آن بیشتر بدانیم.

سرگذشت کاخ صاحبقرانیه

نمای ورودی کاخ صاحبقرانیه
نمای ورودی کاخ صاحبقرانیه

کاخ های تهران قدمت و بار تاریخی بسیاری را بر دوش کشیده‌اند. محل زندگی پادشاهان همیشه همراه با تلاطم‌های تاریخی بوده است. کاخ صاحبقرانیه نامش برگرفته از شکوه و قدرت پادشاهان قاجاری بوده و این کاخ محل وقوع اتفاق بزرگی به نام صدور فرمان مشروطیت نیز بوده است.

Link 2 زیباترین جاهای دیدنی تهران 

کاخ صاحبقرانیه به دستور ناصرالدین شاه قاجار در یکی از محله‌های خوش آب و هوای تهران ساخته شد. معماری این کاخ با نقش و نگاره‌های ظریف ایرانی فضایی دلنشین را برای پادشاهان رقم زد. گچ‌بری‌ها و کاشی‌کاری‌های آن به خوبی فضای صاحبقرانیه را تداعی می‌کند. اما تمامی پادشاهان قاجار امانت‌داران خوبی برای این کاخ نبودند. پس از ناصرالدین شاه، مظفرالدین‌شاه در کاخ صاحبقرانیه تغییراتی ایجاد کرد.

پس از سلسله‌ قاجار دیگر کمتر کسی سراغ کاخ صاحبقرانیه را می‌گرفت تا اینکه رضا خان بر روی کار آمد. رضا خان تغییراتی در معماری و طراحی کاخ صاحبقرانیه ایجاد کرد. پس از رضا شاه، پسرش محمدرضا به همراه همسرش تغییراتی اساسی در دکوراسیون کاخ صاحبقرانیه ایجاد کردند.

قسمت‌های کاخ صاحبقرانیه

تالار آیینه کاخ صاحبقرانیه
تالار آیینه کاخ صاحبقرانیه

کاخ صاحبقرانیه یکی از کاخ های تهران است که در مجموعه بزرگ نیاوران قرار دارد. این کاخ از دو قسمت تشکیل شده که شامل فضای کاخ بزرگ و اندرون و حرم‌سرا می‌شود. اجزای تشکیل دهنده‌ی کاخ بزرگ تالار آیینه و تعداد زیادی اتاق‌های دو طبقه بود. بخش حرم‌سرا از ساختمان‌های بیشماری تشکیل شده بود که هر کدام مختص به زنان شاه بودند. یکی از تغییراتی که رضا شاه در کاخ ایجاد کرد، تخریب حرمسرا بود.

درحال حاضر اتاقی به نام عکسخانه در کاخ صاحبقرانیه وجود دارد که عکس‌هایی از امضا شدن فرمان مشروطیت و دوران پادشاهی ناصرالدین شاه در آن دیده می‌شود. علاوه بر اتاق عکسخانه، اتاقی به نام مذاکرات نظامی وجود دارد. اتاق مذاکرات نظامی فضایی امنیتی دارد. به گونه‌ای که دیوارهای این اتاق آکوستیک و ضدگلوله است. در اتاق مذاکرات کاخ صاحبقرانیه می‌توانید تجهیزات نظامی که به صورت هدیه به شاه داده شده را ببینید.

حوضخانه کاخ صاحبقرانیه
حوضخانه کاخ صاحبقرانیه

آنچه که نشان از عظمت کاخ صاحبقرانیه دارد تالار آیینه است. تالار آیینه‌ کاخ صاحبقرانیه با منبت‌کاری و آیینه‌کاری سرتاسری روشنایی و شکوه را به یاد می‌آورد. دیوارهای شاه نشین کاخ صاحبقرانیه با سلاح‌های کوچک سرد و گرم آراسته شده است. یکی دیگر از بخش‌های جذاب کاخ صاحبقرانیه، حوضخانه است که معماری فاخری دارد.

این تالار را می‌توان یکی از زیباترین بخش‌های کاخ های تهران دانست. حوضخانه را می‌توان محلی برای دورهمی‌های شاهان دانست. مبلمانی که در وسط تالار قرار دارد و قسمت بار و چایخانه نیز حکایت از محفل‌های دوستانه‌ی شاهانه می‌کند.

دسترسی به کاخ صاحبقرانیه

کاخ صاحبقرانیه مانند دیگر کاخ های تهران در مناطق خوش آب و هوای تهران واقع شده‌اند. از آنجایی که این کاخ در نیاروان واقع شده می‌توان از طریق مترو به این کاخ عزیمت کرد. با توقف در ایستگاه تجریش از طریق مترو، تاکسی و بی آر تی می‌توان سوار تاکسی‌های محدوده‌ی میدان قدس شد و در نزدیکی کاخ پیاده شد.

اگر از بازدید این موزه و کاخ لذت بردید، کاخ گلستان را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Map 1

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید