چرا سفر کنیم؟

4
2387
چرا سفر کنیم؟
چرا سفر کنیم؟

چرا سفر کنیم؟

روزمرگی، نامرئی‌ترین همراهیست که این روزها در هر زمان و مکانی با ما است و بدون آن که متوجه این موضوع باشیم، حال و روزمان را تحت تاثیر خود قرار داده است. حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که بی‌دلیل احساس ناراحتی کنید، صبح‌ها با خستگی از خواب بیدار شوید، خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف برایتان تکراری شوند و شوقی برای رفتن به مکان‌های همیشگی نداشته باشید. اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، شاید راه‌های مختلفی برای رفع آن‌ها وجود داشته باشد اما قطعا یکی از بهترین راه‌ها برای تمدد اعصاب و رفع خستگی‌های روزمره، سفر کردن است.

 خرید ارزانترین بلیط هواپیما

چرا سفر کنیم؟
چرا سفر کنیم؟

سفر از دیرباز درمان یکنواختی‌های زندگی روزمره ما آدم‌ها بوده است، که با سرعت و قدرتی باورنکردنی، می‌تواند بسیاری از حالاتمان را عوض ‌کند. برای سفر رفتن دلایل بسیاری وجود دارد که در کمال شگفتی، بیشتر اوقات میان ما انسان‌های دور و نزدیک مشترک هستند. به همین دلیل امروز قصد داریم تا به یکی از سوالاتی که ممکن است بارها برایتان پیش آمده باشد، پاسخ دهیم. چرا سفر کنیم؟

سفر از ما انسان‌های بهتری می‌سازد

در فراسوی دنیای اطراف ما، جهانی فرا‌تر از شنیده‌ها و تصورات ما وجود دارد. تاریخی که با تار و پود شهرها گره خورده و ما تنها توصیفی از آنها شنیده‌ایم، فرهنگی که حاصل قرن‌ها زندگی مسالمت‌آمیز مردم با تغییرات اطرافشان بوده است، رنگارنگی اندیشه‌ها و تفکراتی که امضای منطقه‌ای خاص هستند، تکنولوژی‌هایی که گاه تنها تصوری ذهنی از آنها داریم، طعم‌هایی که تنها باید در شهری خاص آنها را بچشیم، لبخند مردمی که مکمل قاب شهرشان است، سازه‌هایی که حاصل هنر دست مردم منطقه‌ای خاص است، جشن‌هایی که برای ما حال و هوای تازگی دارند، لباس‌های سنتی که خود قصه‌گوی بی‌کلام افسانه هر منطقه است؛ همگی شور سفر را در دل‌های ما به غلیان می‌اندازند.

چرا سفر کنیم؟
چرا سفر کنیم؟

ما انسان‌ها به مثابه جنگجویانی هستیم که هر روز لباس رزم با زندگی را بر تن می کنیم و در میادین انسانیت، پیشرفت و بقا دوشادوش هم می‌جنگیم. شاید این تعبیر، بتواند گوشه‌ای از اهمیت سفر رفتن و گرفتن جانی دوباره را برای ما کهنه سربازان زندگی روشن کند.

تونی شوارتز (Tony Schwartz)، مدیر اجرایی The Energy Project معتقد است که ترمیم‌های بنیادی بسیاری در ما انسان‌ها تنها با سفر رفتن اتفاق می‌افتد. شوارتز در مصاحبه با مجله نیویورک تایمز می‌گوید که طی پروژه‌ای مطالعاتی که بر روی عملکرد بازیکنان شطرنج، موسیقی‌دانان و برخی ورزشکاران نخبه تحت نظر دانشگاه فلوریدا داشته‌اند،‌ این نتیجه حاصل شده که اختصاص زمانی برای استراحت، دور شدن از محیط و سفر، سهم بسیار زیادی در موفقیت این افراد داشته است.

همچنین دانشمندان بر اساس نتایج مطالعات دیگری با آزمایش بر روی افراد شاغل متوجه شده‌اند که، به طور متوسط ذهن هر شخصی اطلاعات ورودی بیش از ۱۷۰ روزنامه را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. به همین خاطر نگران نباشید! اگر سعی در یادگیری نرم‌ افزاری جدید دارید و حس می‌کنید که در این امر ناتوان هستید و یا منبع ایده‌هایتان خالی شده و دیگر چیزی به ذهنتان نمی‌رسد، شما به سفری هر چند کوتاه نیاز دارید.

چرا سفر کنیم؟
چرا سفر کنیم؟

سعدی، استاد سخن زبان پارسی با سرودن ” بسیار سفر باید تا پخته شود خامی ” در یکی از غزلیات معروفش،‌ به خوبی اهمیت سفر رفتن را توصیف کرده است. با سفر کردن علاوه بر این که جسمتان را به استراحتی پر از آرامش و هیجان ماجراجویی مهمان می‌کنید، روحتان را هم جلایی دوباره می‌بخشید. راستی!‌ آیا می‌دانستید زمانی که در سفر هستید، مغزتان بدون آن که شما متوجه آن باشید، شروع به تحلیل اطلاعات می‌کند؟ به همین دلیل ایده‌ها و راه‌ حل‌های زیادی در سفر منتظرتان هستند.

شاید ما آدم‌ها، تکه‌ای از پازلی بزرگ هستیم که نیاز داریم تا با سفر کردن یاد بگیریم در جای درستمان قرار بگیریم. آشنایی با افراد و فرهنگ‌های جدید و دوستی با آنها، تجربه محیطی با مردم تازه، دور بودن از مسئولیت‌های روزمره، فراتر رفتن از مرزهای همیشگی، شکل گرفتن ادراکی جدید از تفاوت‌ها، به چالش کشیدن قدرت برنامه‌ریزی و آمادگی برای اتفاقات غیر منتظره و بودن در دنیایی جدید، همگی با سفر کردن حاصل می‌شوند. پس ریسک کنید و همین حالا برای سفر جدید خود برنامه‌ریزی کنید، فلای تودی همراه شماست و همه چیز را در این راه برایتان آسان‌تر می‌کند.

شما بگویید، آخرین بار چه زمانی به سفر رفتید؟ حس و حالتان بعد از سفر چگونه بود؟ نظراتتان را با ما و دیگر خوانندگان مجله گردشگری فلای تودی به اشتراک بگذارید، تا از آن‌ها بهره ببریم و با نام خودتان منتشر کنیم.

4 نظرات

  1. من آخرین بار رفتن استانبول و خیلی خوش گذشت. ولی حس میکنم الان با ماسک اصلا حال نده ولی به لطف شما فکر کنم یه استانبول همین امروز و فردا افتادم

    • سلام،
      اگر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سفر کنید مطمئنا دوباره از سفر خود به این شهر زیبا لذت می‌برید.
      سفر خوبی رو برای شما آرزو میکنیم.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید