شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برنامه خرید بلیط برای مقصدی خاص را داشته‌اید و پس از چک کردن پروازهای موجود، متوجه شوید که هیچ پرواز مستقیمی به آن‌ وجود ندارد و برای رسیدن به مقصد مورد نظر باید از یک فرودگاه واسطه نیز استفاده کنید. در این صورت باید مدت کوتاهی را در فرودگاه کشوری ثالث توقف اجباری داشته باشید و فقط بخاطر این توقف چند ساعته باید از قبل ویزای ترانزیت تهیه کنید؛ در غیر این صورت، به شما اجازه توقف در فرودگاه واسطه و جابه‌جایی داده نمی‌شود. ویزای ترانزیت نیز مانند سایر ویزاها قوانین و شرایط اخذ خاص خودش را دارد. برای اطلاع از شرایط دریافت ویزای ترانزیت با این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید.

ویزای ترانزیت فرودگاهی چیست؟

ویزای ترانزیت نوعی ویزای غیرمهاجرتی و کوتاه مدت است که در واقع این اجازه را به مسافران می‌دهد تا در صورتی که پروازشان در فرودگاه شهرهای دیگر فرود آمد (مثلا برای تعویض پرواز یا تعمیر هواپیما)، اجازه حضور در کشور ثالث را داشته باشند. دلیل تنظیم قوانین ویزای ترانزیت در واقع جلوگیری از تقاضای پناهندگی مسافران کشورهای دیگر است و بیشتر توسط کشورهای توسعه‌یافته اعمال می‌شود. ویزای ترانزیت یکی از سختگیرانه‌ترین نوع ویزاها نیز به حساب می‌آید.

معرفی ویزای ترانزیت

حال که صحبت از ویزای ترانزیت شد، بد نیست درباره سالن ترانزیت نیز توضیحاتی به شما ارائه کنیم. سالن ترانزیت، در فرودگاه منطقه‌ای بین‌المللی محسوب می‌شود و تا زمانی که مسافر در این سالن حضور دارد و آن را ترک نکرده باشد، در واقع به خاک آن کشور وارد نشده است. اما برخی از کشورها حتی برای همین مدت توقف محدود در سالن ترانزیت هم، درخواست ویزا می‌کنند.

 تعدادی از کشورها دارای ویزای فرودگاهی هستند اما تعدادی از کشورهای امکان دریافت ویزای ترانزیت قبل از ورود با ویزای الکترونیکی را فراهم کردند.

انواع ویزای ترانزیت

همان‌طور که پیش از این گفته شد، در صورتی که قرار است با پروازهای توقف‌دار به مقصدی خاص سفر کنید، از قبل باید ویزای ترانزیت بگیرید. توجه داشته باشید توقف در همه کشورها مستلزم دریافت این نوع ویزا نیست و حتما پیش از سفر، باید بررسی کنید که آیا کشور ثالث مورد نظر شما دریافت ویزای ترانزیت را اجباری کرده است یا خیر؟ به طور کلی، دو نوع ویزای ترانزیت داریم:

ویزای ترانزیت فرودگاهی | Airport Transit Visa

دارندگان ویزای ترانزیت تنها اجازه رفت‌وآمد در محوطه فرودگاه را دارند و نمی‌توانند از سالن ترانزیت خارج شوند. این نوع ویزاها معمولا ۲۴ ساعت اعتبار دارند و در رده‌بندی ویزاهای شینگن با نام ویزای نوع A شناخته می‌شوند.

ویزای نوع B

در این نوع ویزا که در میان ویزاهای شنگن مرسوم هستند، مسافر اجازه‌ ترک فرودگاه و رساندن خود به فرودگاه دیگر را دارد، حتی اگر آن فرودگاه در شهر دیگری واقع شده باشد. این نوع ویزاها عموما یک تا ۱۰ روز اعتبار دارند و با توجه به طول مسیر و توسط وزارت امور خارجه هر کشور تعیین می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با سایر ویزا ها مقاله انواع ویزا را مطالعه کنید.

مدارک مورد نیاز و نحوه گرفتن ویزای ترانزیت

اولین چیزی که در رابطه با اخذ ویزای ترانزیت باید به آن توجه کرد، این است که آیا کشور ثالثی که قرار است در آن توقف داشته باشید مسافران را ملزم به دریافت این ویزا کرده است یا خیر؟ سپس، باید مدارک مورد نیاز را که در ادامه معرفی خواهند شد، آماده کرده و آن‌ها را همراه با فرم درخواست ویزای به سفارت مربوطه تحویل دهید. پس از چند روز به درخواست شما رسیدگی می‌شود و موافقت یا عدم موافقت با آن اعلام می‌گردد.

ویزای ترانزیت برای کدام کشورها ضروری است؟

شهروندان کدام کشورها به ویزای ترانزیت نیاز دارند؟

شهروندان و اتباع کشورهای عراق، ایران، غنا، میانمار، لبنان، هندوستان، نیجریه، سودان، آنگولا، گامبیا، اتیوپی، اریتره، بنگلادش، کنگو، سریلانکا، پاکستان، سومالی، کوبا، کلمبیا، برای عبور از فرودگاه‌های حوزه شینگن باید ویزای ترانزیت هوایی داشته باشند. مسافران ایرانی همچنین، در صورت عبور از منطقه حمل‌ونقل هوایی کشورهای مراکش، ژاپن، روسیه، استرالیا، چین و کوزوو نیز باید اقدام به اخذ ویزای ترانزیت کنند. لازم به ذکر است که در شرایط ذیل، کشورهای شنگن از مسافران ایرانی درخواست ویزای ترانزیت نمی‌کنند:

  • مسافر دارای گرین کارت آمریکا و یا کارت PR کانادا باشد و یا اقامت نامحدود کشور ژاپن را داشته باشد (در این موارد ویزاهای دیگر مثل ویزای توریستی و دانشجویی فاقد اعتبار است.)
  • مسافر ایرانی اقامت یکی از کشورهای فوق را به صورت قانونی داشته و مبدا مسافر یکی از آن کشورها و مقصد ایران باشد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای ترانزیت در کشورهای مختلف با توجه به قوانین و زمان درخواستی اقامت متفاوت است. به هر حال، مواردی که در ادامه معرفی شده‌اند، از جمله مدارکی هستند که برای اخذ ویزای ترانزیت از شما درخواست می‌شود:

  • فرم درخواست ویزای ترانزیت
  • پاسپورت
  • ویزای کشور مقصد نهایی
  • بلیط هواپیما مقصد
  • عکس پرسنلی
  • بیمه مسافرتی

ویزای ترانزیت چه مدت اعتبار دارد؟

مدت زمان اعتبار ویزای ترانزیت با توجه به نوع ویزا متغیر است. در صورتی که ویزای نوع A (ویزای ترانزیت فرودگاهی) را گرفته باشید، تنها به‌مدت ۲۴ ساعت باید در سالن ترانزیت فرودگاه بمانید و حق خروج از فرودگاه را نخواهید داشت. اما اگر ویزای نوع B را دریافت کرده باشید، با توجه به طول مسیر و صلاح‌دید وزارت امور خارجه کشور ثالث، از ۱۰-۱ روز می‌توانید در کشور مورد نظر بمانید.

انواع ویزای ترانزیت
انواع ویزای ترانزیت

هزینه ویزای ترانزیت چقدر است؟

هزینه اخذ ویزای ترانزیت از کشوری به کشور دیگر متغیر است و حتی بعضی کشورها مانند کانادا از مسافران هیچ هزینه‌ای بابت دریافت این نوع دریافت نمی‌کنند. به هر حال، بهتر است پیش از هر گونه اقدامی برای دریافت ویزای ترانزیت، خوب تحقیق کرده و درباره الزامات و هزینه‌های این ویزا در کشور مورد نظر اطلاعات کسب کنید. در صورتی که سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه فلای تودی تماس بگیرید.

مهمترین کشورها برای اخذ ویزای ترانزیت

همان‌طور که گفته شد، ویزای ترانزیت عموما در کشورهای توسعه‌یافته و به منظور جلوگیری از پناهندگی یا مهاجرت غیر قانونی وضع شده است. در ادامه، بعضی از محبوب‌ترین و مهمترین کشورهایی که اخذ ویزای ترانزیت برای توقف در آن‌ها ضروری است، معرفی شده‌اند:

ویزای ترانزیت قطر

قطر از آن دست کشورهایی است که اتباع ایرانی برای ورود به آن نیازمند اخذ ویزا هستند. بنابراین، اگر پروازی در پیش دارید که قرار است در قطر توقف داشته باشد، باید با ارائه مدارکی مثل کپی پاسپورت، بلیط هواپیما و فرم درخواست، برای اخذ ویزای ترانزیت اقدام کنید. ویزای فرودگاهی قطر این امکان را به مسافران می‌دهد که ۸ تا ۲۴ ساعت در این کشور بمانند و غیر قابل تمدید هم است.

ویزای ترانزیت آلمان

آلمان یکی از مهمترین کشورهایی است که تقاضا برای دریافت ویزای ترانزیت فرودگاه‌های مختلف آن بالا است. جهت دریافت ویزای فرودگاهی آلمان، باید مدارکی مثل بلیط هواپیما، نامه کارفرما، ۲ قطعه عکس، فرم درخواست و کپی پاسپورت را آماده کنید. پاسخ درخواست دریافت ویزای ترانزیت آلمان عموما در عرض یک هفته اعلام می‌شود.

از دیگر ویزاهای ترانزیت پراهمیت می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ویزای ترانزیت دبی
  • ویزای ترانزیت ایران
  • ویزای ترانزیت سنگاپور
  • ویزای ترانزیت برزیل
  • ویزای ترانزیت شینگن
مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا ترانزیت

نکات کاربردی درباره ویزا ترانزیت

  • با توجه به اینکه کشورهای ایرلند و انگلستان جز پیمان شنپن نیستند، قوانین آسان‌تری برای اخذ ویزای ترانزیت دارند.
  • اگر قصد دریافت ویزای ترانزیت نوع B کشور قطر را دارید، حتما به این نکته توجه داشته باشید که مدت اعتبار این ویزا حداکثر ۳ روز است و بیش از این مدت نمی‌توانید در خاک کشور قطر حضور داشته باشید.
  • برای دریافت ویزای ترانزیت روسیه، نیازی به دعوت‌نامه ندارید و تنها لازم است که یک کپی از بلیط هواپیما خود ارائه کنید.
  • ویزای ترانزیت دبی قابل تمدید نیست. برای کسب اطلاعات کامل در این باره پیشنهاد می کنیم مطلب راهنمای کامل دریافت ویزای دبی را مطالعه کنید.
  • ویزای ترانزیت نوع B عمان تنها ۳ روز اعتبار دارد و اگر بخواهید بیش از این بازه در خاک عمان بمانید، باید سایر ویزاها را دریافت کنید.
  • برای دریافت ویزای ترانزیت یا کسب اطلاعات لازم درباره آن، حتما از مراجع و آژانس‌های معتبر کمک بگیرید.
  • بهتر است دریافت ویزای فرودگاهی را به روزهای آخر سفر موکول نکنید و از ۶۰-۳۰ روز قبل اقدامات لازم را انجام دهید.

اخذ ویزای ترانزیت را به مراجع معتبر بسپارید

ویزای ترانزیت یکی از مهم‌ترین نکات پروازهای توقف‌دار محسوب می شود. بدون داشتن این ویزا، ممکن است ادامه سفر در پروازهای کانکتد به شما داده نشود. در این مطلب درباره صفر تا ویزای ترانزیت فرودگاهی صحبت کردیم و به شما گفتیم که به چه مدارکی برای اخذ این ویزا نیاز دارید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مطلب کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان را در مجله گردشگری فلای تودی مطالعه کنید.

در صورتی که سوالی در رابطه با مراحل و اخذ ویزای ترانزیت دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در فلای تودی تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره ویزای ترانزیت

آیا استفاده از ترانزیت فرودگاه نیاز به ویزا دارد؟

این مسئله به کشوری که قرار است توقف پروازتان در آن انجام بگیرد بستگی دارد و از قبل باید بررسی کنید که آیا کشور مورد نظر شما اخذ ویزای فرودگاهی را اجباری کرده یا خیر.

چگونه ویزای ترانزیت بگیریم؟

برای اخذ این ویزا کافی است مدارک خود را همراه با فرم درخواست به سفارت ارائه کنید.

مدت زمان صدور ویزا ترانزیت چقدر است؟

صدور ویزای ترانزیت، حداکثر ۲ هفته به طول می‌انجامد و ممکن است با توجه به کشور مورد نظر شما، این مدت زمان کمتر یا بیشتر شود.

2 نظرات

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید