راهنمای جامع سفر به ژوهانسبورگ – قسمت اول

0
5009
راهنمای جامع سفر به ژوهانسبورگ
راهنمای سفر به ژوهانسبورگ

سفر به ژوهانسبورگ

ژوهانسبورگ یا یوهانسبورگ، شهری در آفریقای جنوبی است که به سرعت در حال رشد است. ژوهانسبورگ پس از سال ها فقر و رکود، در حال حاضر به نگاه به آینده پیش می رود. اغلب گردشگران به دلیل شهرتی که این شهر در جرم و جنایت داشته است زمانی که از آفریقای جنوبی گذر می کنند اغلب ترجیح می دهند به این شهر سفر نکنند. اما وقتی پای خود را به این شهر می گذارند، آرزو می کنند که کاش زمان بیشتری برای سپری کردن در این شهر داشتند. مردم این شهر بسیار صمیمی هستند، آب و هوای آن عالی است و موزه های فراوانی در این شهر وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از گردشگران سفر به ژوهانسبورگ را قطعا در برنامه سفر خود قرار می دهند. برای آشنایی بیشتر با این شهر با فلای تودی همراه باشید.

بلیط هواپیما ژوهانسبورگ ارزانترین قیمت

معرفی شهر ژوهانسبورگ

معرفی شهر ژوهانسبورگ
معرفی شهر ژوهانسبورگ

ژوهانسبورگ بزرگترین شهر آفریقای جنوبی و یکی از ۵۰ شهر بزرگ در جهان است. ژوهانسبورگ مرکز استان خاوتنگ( گائوتنگ) یعنی ثروتمندترین استان آفریقای جنوبی است. این شهر مرکز معادن طلا و الماس در جهان است.

ژوهانسبورگ شهری بسیار مهم در اقتصاد جهانی است. جمعیت آن طبق آمار سال ۲۰۱۱، بالغ بر ۹۵۷٫۴۴۱ نفر بوده است و پرجمعیت ترین شهر آفریقای جنوبی محسوب می شده است. ژوهانسبورگ در سال ۱۸۸۶ پس از کشف طلا در آن، استقرار پیدا کرد. این شهر را معمولا به ال دورادوی نوین تعبیر می کنند. چرا که گنجینه بسیار عظیمی از طلا در این منطقه کشف شد. ژوهانسبورگ پایتخت اقتصادی و صنعتی آفریقای جنوبی است. و بزرگترین شهر دنیاست که هیچ رودخانه، دریاچه یا ساحلی ندارد.

رزرو بهترین هتل های ژوهانسبورگ
سفر به ژوهانسبورگ
سفر به ژوهانسبورگ

آب و هوا در سفر به ژوهانسبورگ

ژوهانسبورگ آب و هوای کوهستانی نیمه گرمسیری دارد و آسمان آن آفتابی است. تابستان های ژوهانسبورگ از ماه دسامبر تا فوریه  و نسبتا معتدل است. دمای هوا در طول شب از ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد متغیر است. دمای آن در طول روز به بالای ۳۰ درجه سانتیگراد هم می رسد. اما به ندرت از ۳۵ درجه سانتیگراد تجاوز می کند. میزان UV index( شاخص فرابنفش) به شدت در تابستان افزایش پیدا می کند. به همین دلیل به گردشگران توصیه می شود که حتما از عینک آفتابی استفاده کنند.

آب و هوا - سفر به ژوهانسبورگ
آب و هوا در سفر به ژوهانسبورگ

میزان بارش در طول فصل تابستان ژوهانسبورگ بسیار زیاد است و ۸۰% بارش سالیانه بین ماه های نوامبر و مارچ اتفاق می افتد. اما از طرف دیگر، زمستان های ژوهانسبورگ بسیار خشک است و در ماه جولای فقط ۴ میلیمتر بارندگی دارد. متوسط دمای هوا در این فصل ۲ درجه سانتیگراد است و دمای هوا هنگام شب تا زیر ۵ درجه سانتیگراد هم می رود. گاهی اوقات بادهای جنوبی بسیار سردی می وزد اما آسمان همچنان صاف است. بارش برف در این شهر بسیار نادر است و در طول قرن ۲۰ فقط چهار بار و در قرن ۲۱ فقط دو بار رخ داده است.

روش های سفر به ژوهانسبورگ

روش های سفر به ژوهانسبورگ
روش های سفر به ژوهانسبورگ

اگر از ایران قصد سفر به ژوهانسبورگ را داشته باشید، تهران پرواز مستقیم به ژوهانسبورگ ندارد و احتمالا توقفی کوتاه در فرودگاه استانبول و یا فرودگاه دبی خواهید داشت. برای خرید بلیط هواپیما ژوهانسبورگ می توانید به سایت فلای تودی مراجعه کنید.

اما اگر از شهرهای دیگر آفریقای جنوبی قصد سفر به ژوهانسبورگ را دارید، چندین راه وجود دارد.

سفر با اتوبوس

از طریق بزرگراه های زیادی از هر نقطه آفریقای جنوبی می توان به ژوهانسبورگ سفر کرد. از طریق بزرگراه N1 کیپ تاون و بزرگراه N3 دوربان به راحتی می توان به این شهر سفر کرد. مسیر بزرگراه ها به ژوهانسبورگ به این ترتیب است:

  • N1 از کیپ تاون و هراره در زیمبابوه
  • N3 از دوربان
  • N4 از نلسپرویت پارک ملی کروگر و همچنین بوتسوانا
  • N12 از کیمبرلی و پوچ فستروم
  • N14 از اوپینگتون و نامیبییا

سفر با هواپیما

سفر با هواپیما به ژوهانسبورگ
سفر با هواپیما به ژوهانسبورگ

فرودگاه بین المللی اولیور تامبو( O.R. Tambo International Airport) که پیشتر با نام های فرودگاه بین المللی ژوهانسبورگ و جان اسموتز شناخته می شد، فرودگاه اصلی ژو هانسبورگ است. این فرودگاه در ۲۱ کیلومتری مرکز شهر واقع شده و شلوغ ترین فرودگاه آفریقا است. بسیاری از پروازها به شهرهای دیگر آفریقای جنوبی نیز از طریق این فرودگاه انجام می شود. فرودگاه ژوهانسبورگ به تمام نقاط جهان به جز جنوبگان پروازهای مستقیم دارد.

ترمینال A فردگاه ژوهانسبورگ مخصوص پروازهای بین المللی و ترمینال B مخصوص پروازهای داخلی است. ممکن است چک – این برخی از پروازهای بین المللی از ترمینال B انجام شود، اما پروازها از همان ترمینال A انجام می شود. دو ترمینال نزدیک هم هستند و فقط ۵ دقیقه با پای پیاده از هم فاصله دارند.

ترنسفر فرودگاهی:
ترنسفر فرودگاهی - سفر به ژوهانسبورگ
ترنسفر فرودگاهی در سفر به ژوهانسبورگ
  • با قطار: گاترین، شبکه قطار سریع السیر حومه خطی از فرودگاه به ساندتون دارد، جایی که می توانید قطار خود را عوض کنید و به ژوهانسبورگ بروید. این سفر حدود ۲۵ دقیقه طول می کشد و کرایه آن ۱۶۲ راند آفریقا است. در طول هفته شبکه ای از اتوبوس ها از هر ایستگاه گاترین، نقاط بیشتری را در حمل و نقل عمومی در دسترس می گذارند. کرایه این اتوبوس ها ۶ راند است. این اتوبوس ها آخر هفته کار نمی کنند.

وسیله جایگزین دیگری که ارزانتر است، استفاده از تاکسی یا پیاده روی تا ایستگاه مترو ایساندو است.

  • با تاکسی: اگر قصد دارید از تاکسی استفاده کنید، مستقیم به راه خود ادامه دهید تا از ساختمان خارج شوید. سپس به سمت چپ بپیچید تا جایی که صفی از تاکسی ها که کنار هم ردیف شده اند را ببینید. بیشتر این تاکسی ها مرسدس هستند و نشانه زرد رنگی روی سقف خود دارند. این تاکسی ها مجوز دارند و از کیلومتر شمار استفاده می کنند. بعد از سوار شدن به تاکسی، آدرس را به راننده بدهید و اصرار کنید که از کیلومترشمار استفاده کند. سوار ماشین هایی که اصرار دارند شما را به مقصد برسانند اما مجوز تاکسیرانی ندارند، نشوید. چون در نهایت مجبور می شوید کرایه بیشتری پرداخت کنید.
  • ترنسفر هتل: ترنسفر هتل معمولا از ترمینال اتوبوس انجام می شود. برای استفاده از ترنسفر هتل از فرودگاه خارج شوید و ۵ دقیقه مسقیم به راه خود ادامه دهید تا به آن برسید.
  • کرایه ماشین: کرایه ماشین راهی معمول برای گردشگران در گردش شهری است. بسیاری از شرکت های کرایه ماشین در زیرزمین فرودگاه هستند که ماشین کرایه می دهند.

فرودگاه دیگری که برای سفر به ژوهانسبورگ می توان از آن استفاده کرد، فرودگاه لانسریا است.

سفر با قطار

سفر با قطار گاترین
سفر با قطار گاترین
  • ایستگاه پارک: این ایستگاه، ایستگاه مرکزی ژوهانسبورگ در مرکز شهر است. ایستگاه پارک کاملا امن است اما مراقب محیط اطراف آن باشید. و سعی کنید که مسیر حمل و نقل خود را قبل از رسیدن به مقصد کاملا مشخص کنید. تمامی قطارهای مسیرهای طولانی اسپورنِت مانند بیشتر قطارهای مترو ایمن هستند. قبل از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، بهتر است که از مردم بومی در مورد آن ها سوال کنید.
  • اسپورنت: اسپورنِت یک شرکت ترابری قطار است. ۸  راه اصلی وجود دارد که شهرهای آفریقای جنوبی را با شهرهای کوچکتر در هر مسیر پیوند می دهند. قطارهای بین شهری به سراسر کشور از جمله کیپ تاون، دوربان، پرتوریا، بلومفونتن، کیمبرلی، بندر الیزابت، لندن شرقی، پیترماریتسبرگ سرویس می دهند.
  • متروریل: قطارهای متروریل دائما در حال رفت و آمد به حومه شهر و شهرهای دورافتاده هستند. این قطارها از شهرهایی مانند اکورهولنی، پرتوریا، سووتو و کروگرسدورپ به ژوهانسبورگ می آیند.
  • گواترین: قطارهای گواترِین، قطارهای درجه یک جهانی هستند که در دو خط ژوهانسبورگ – هاتفیلد و ساندتون- فرودگاه تامبو خدمات رسانی می کنند. تمامی سفرها با این قطارها توسط کارت های طلایی پرداخت می شود. قطارهای گواترین نسبت به متروریل توقف های کمتری دارند و زمان سفر با آن ها کوتاهتر است، اما در عین حال گرانتر هم هستند. برای مثال مسیر ژوهانسبورگ- پرتوریا با قطارهای گواترین ۳۵ دقیقه طول می کشد و هزینه بلیط آن ها ۴۶ راند است. در حالیکه همین مسیر با قطارهای مترو ریل یک ساعت و ۴۰ دقیقه طول می کشد و هزینه بلیط آن ها ۹ راند است. قطارهای گواترین بسیار امن هستند و در همه جای آن ها دوربین مدار بسته وجود دارد.

سفر با اتوبوس

سفر با اتوبوس به ژوهانسبورگ
سفر با اتوبوس به ژوهانسبورگ

اتوبوس های مسیرهای طولانی در ایستگاه پارک شما را سوار می کنند. تمامی شرکت های اصلی اتوبوسرانی سرویسی برای ژوهانسبورگ دارند. از میان آن ها می توان به Greyhound، Translux، Magic Bus، و S.A Roadlink اشاره کرد.

حمل و نقل شهری در سفر به ژوهانسبورگ

حمل و نقل شهری در سفر به ژوهانسبورگ
حمل و نقل شهری در سفر به ژوهانسبورگ

پیاده روی در ژوهانسبورگ ممکن است کمی ناامن باشد. بنابراین بسیار آگاه باشید و حتی هنگام روز، زمانی که در خیابان های باریک و پیاده روهای اطراف مغازه ها در حال پیاده روی هستید، کاملا حواستان را جمع کنید. ژوهانسبورگ شهری است که برای گردش با ماشین ساخته شده است. بنابراین سیستم حمل و نقل عمومی در روند توسعه قرار دارد.

  • سفر با ماشین کرایه ای: از آنجایی که سیستم حول و نقل عمومی در ژوهانسبورگ بسیار محدود است، بهترین گزینه برای گردش در شهر کرایه ماشین است. بهتر است که نقشه ای از ژوهانسبورگ تهیه کنید و هنگام رانندگی از GPS استفاده کنید. و قبل از حرکت، به دقت برنامه سفر خود را مشخص کنید.
  • سفر با اتوبوس: سیستم حمل و نقل عمومی ژوهانسبورگ را اتوبوس و مینی بوس تشکیل می دهد. اگر گردشگری هستید که با آفریقای جنوبی آشنایی ندارید، اتوبوس گزینه مناسبی برای شما نیست. اتوبوس های شهری آبی رنگ بزرگ در جاده های اصلی در رفت و آمد هستند و مینی بوس ها که در کنار خیابان می ایستند، قابل اعتماد نیستند و ممکن است در آن ها جرم اتفاق بیفتد. بنابراین سعی کنید در ژوهانسبورگ از این وسایل نقلیه استفاده نکنید مگر اینکه با سبک زندگی در آفریقای جنوبی کاملا آشنایی داشته باشید و جغرافیای ژوهانسبورگ را بشناسید.

    سفر با اتوبوس
    سفر با اتوبوس
  • سفر با تاکسی: خارجی ها و گردشگران فقط باید از تاکسی های نرمال استفاده کنند که فقط دو صندلی عقب و جلو دارند و از تاکسی های ون استفاده نکنند. تاکسی در ژوهانسبورگ به ندرت یافت می شود و فقط در فرودگاه و برخی نواحی ساندتون و مرکز شهر در دسترس هستند.

به طورکلی در ژوهانسبورگ رانندگان تاکسی با هم هماهنگ هستند، بنابراین معمولا کرایه بالایی دریافت می کنند. البته چانه زدن معمول است و بهتر است که قبل از سوار شدن به آن ها، بر سر کرایه تاکسی توافق کنید. همیشه شماره تعدادی از تاکسی ها را داشته باشید تا برای پیدا کردن تاکسی با مشکل مواجه نشوید.

در این مقاله با شهر ژوهانسبورگ و آب و هوا و روش های سفر به آن آشنا شدید. در قسمت دوم این مقاله قصد داریم تا شما را با جاذبه های گردشگری، رستوران ها و مراکز خرید این شهر آشنا کنیم. با فلای تودی همراه باشید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید