بروجرد زیبا، شهری واقع در دامنه رشته‌کوه‌های زاگرس است که با نام عروس زاگرس ایران نیز شناخته می‌شود. در گوشه‌گوشه این شهر تاریخی، طبیعتی بکر یا بنایی قدیمی جا خوش کرده است که همه‌ساله گردشگران زیادی را به‌ سوی خود می‌کشانند. جاهای دیدنی بروجرد شامل تفرجگاه‌های طبیعی یا بناها و عمارت‌های باستانی است که بازدید از هر کدامشان، لطف خاصی دارد.

جالب است بدانید این شهر در سال ۱۳۸۹ لقب پایتخت انیمیشن ایران را نیز از آن خود کرده است. اگر علاقه‌مندید چند دقیقه‌ای با ما به جاهای دیدنی بروجرد سفر کنید، هر چه سریع‌تر چمدان خود را آماده کنید. ما می‌خواهیم در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، سری به دیدنی های بروجرود بزنیم و گشت‌وگذاری در تاریخ و طبیعت آن داشته باشیم.

بروجرد کجاست؟

بروجرد دومین شهر پرجمعیت استان لرستان است. این شهر در دشت سیلاخور و در کوهپایه‌های زاگرس قرار گرفته است و به‌واسطه موقعیت اجتماعی‌اش، داستان‌های گوناگونی را از سر گذرانده است. مرتفع‌ترین نقطه شهر، قله گرین و کم‌ارتفاع‌ترین ناحیه آن، جایی در دشت سیلاخور است. شهرستان بروجرد از شمال با شهرهای ملایر، اشترینان و نهاوند، از جنوب با خرم‌آباد و دورود، از شرق با اراک و شازند و از غرب با الشتر همسایه است.

این شهر تاریخی، در سال ۱۳۹۸ به‌عنوان شهر ملی ورشو از سوی سازمان میراث فرهنگی انتخاب شد. بروجرد به‌ دلیل قرارگیری در مسیر شاه‌راه تهران – جنوب، دارای موقعیت ارتباطی ویژه‌ای است. برای سفر به بروجرد، گردشگران می‌توانند از طریق راه جاده‌ای یا هوایی، خود را به این شهر برسانند.

البته این شهر فرودگاه ندارد، بنابراین نمی‌توانید مستقیما بلیط هواپیما بروجرد را خریداری کنید. باید اول بلیط هواپیما خود را به مقصد خرم آباد بگیرید و بعد زمینی وارد بروجرد شوید. فاصله این دو شهر ۱۰۰ کیلومتر است. قدمت طولانی، اقلیم و طبیعت بکر بروجرد، سبب شده است که این شهر، جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فردی داشته باشد. با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی بروجرد بیشتر آشنا شوید.

بروجرد کجاست
  • فاصله بروجرد تا تهران: ۴۰۰ کیلومتر.

آشنایی با طبیعت سرسبز بروجرد

بروجرد از طبیعتی زیبا و سرسبز برخوردار است. اگرچه در این شهر و حوالی آن، جنگل‌های انبوه چندانی به چشم نمی‌خورند، اما درخت‌های پراکنده و گونه‌های گیاهی مختلفی در آنجا وجود دارند.

بهترین جاهای دیدنی بروجرد

بروجرد مکان مناسبی برای رشد گیاهان دارویی و خوراکی مانند گون و شیرین‌بیان است که خواص دارویی فراوانی دارند. ارتفاعات این شهرستان، محل رشد انواع گیاهان دارویی مانند گل‌گاو‌زبان، آویشن، بیدمشک، لاله، خاکشیر، گل ختمی و پر سیاوش است. همچنین در نواحی دشت سیلاخور و طبیعت دامنه‌های زاگرس، جنگل‌هایی پوشیده از درختان ارس و بلوط نیز به چشم می‌خورند.

لیست جاهای دیدنی بروجرد | سفری در دل تاریخ و طبیعت

فرقی ندارد شما از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی باشید یا ترجیح دهید از بناهای تاریخی و قدیمی بازدید کنید؛ در هر صورت، این شهر با دستی پُر پذیرای شما خواهد بود. در این بخش، ما جاهای دیدنی بروجرد را در دو دسته بناهای تاریخی و مکان‌های طبیعی قرار داده‌ایم که در ادامه، به هر یک می‌پردازیم.

بناهای تاریخی بروجرد

بخش مهمی از جاهای دیدنی بروجرد، متعلق به بناهای تاریخی این شهرستان است که در زمان‌های مختلف بنا شده‌اند. از آنجا که شهر بروجرد تاریخچه‌ای قدیمی و طولانی دارد، تعدد این بناها ممکن است سبب سردرگمی شما شود. در اینجا، ما برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بروجرد و بناهای تاریخی موجود را برای‌تان معرفی خواهیم کرد. اگر از علاقه‌مندان به تاریخ هستید و از تماشای بناهای قدیمی و معماری دوران گذشته لذت می‌برید، این بخش را از دست ندهید.

بناهای تاریخی بروجرد

مسجد جامع بروجرد

یکی از جاهای دیدنی بروجرد که گردشگران فراوانی هر ساله مشتاقانه به بازدید آن می‌روند، مسجد جامع بروجرد است. این مسجد یکی از قدیمی‌ترین مساجد ساخته‌شده در ایران است که ساخت آن به قرن دوم تا سوم هجری برمی‌گردد. مسجد جامع را به نام مسجد جمعه نیز می‌شناسند که افراد محلی با گویش زیبای بروجردی خود، آن را «مچد جمه» می‌خوانند.

این بنای تاریخی در سال ۱۳۱۴ به‌عنوان یکی از تاریخی‌ترین دیدنی های بروجرد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. معماری زیبا و شاهکار مسجد امام، یادگاری از دوره‌های گذشته ایران است. باستان‌شناسان معتقدند که بنای اولیه مسجد متعلق به یک مکان مذهبی زرتشتی بوده است که پس از ورود اسلام به مسجد تبدیل شده است.

این مسجد دارای بخش‌های مختلفی مانند گنبدخانه، وضوخانه، منبر چوبی، ایوان، شبستان و حیاط مرکزی است که به‌صورت تک‌ایوانی ساخته شده است. مسجد امام در طول تاریخ، دستخوش تغییرات زیادی شده است؛ بخش‌های مختلفی به آن اضافه شده یا در اثر جنگ یا عوامل طبیعی قسمت‌هایی دچار آسیب شده‌اند.

شواهد تاریخی نشان می‌دهند که بنای مسجد در دوره سلجوقیان، تغییرات چشم‌گیری داشته است. سپس در دوره‌های صفویه، زندیه و قاجار تعمیرات اساسی روی بخش‌های مختلف آن صورت گرفته است. همچنین بخش‌های مختلف این بنای تاریخی همچون محوطه در دوران مختلف به بنای اصلی اضافه شدند. در سال‌های اخیر نیز اقدامات مرمتی روی مناره‌های مسجد صورت گرفت و بنای آن بازسازی شد. بازدید از این مکان تاریخی مانند سفری مهیج به دوره‌های مختلف ایران است.

مسجد جامع بروجرد از دیدنی های بروجرد
  • آدرس: استان لرستان، شهرستان بروجرد، خیابان جعفری، کوچه شهید دلیران.

خانه افتخارالاسلام طباطبایی

خانه افتخارالاسلام طباطبایی یکی دیگر از جاهای دیدنی بروجرد است که مقصد بسیاری از گردشگران به شمار می‌رود. این بنا در واقع خانه‌ای بزرگ و زیبا متعلق به یکی از روحانیون برجسته خاندان سادات طباطبایی بروجرد به نام حاج افتخارالاسلام نبوی بوده است.

این بنای زیبا حدود ۲۰۰۰ متر وسعت دارد و شامل عمارت، حمام سنتی، حیاطی چشم‌نواز با حوض‌ها و باغچه‌هایی زیبا، مطبخ و سایر بخش‌های تماشایی است که در دوران قاجار ساخته شده است. یکی از بخش‌های جذاب این خانه، سردر ورودی آن است که با طاقی گنبدی و دری چوبی مزین شده است.

معماری زیبا و محیط باصفا و صمیمی از مشخصه‌های این بنای تاریخی است. جالب است بگوییم خانه افتخارالاسلام در سال ۱۳۷۳ در آثار ملی ایران ثبت شده است. آجرکاری‌های دیدنی، نقاشی‌های تماشایی و کاشی‌های رنگارنگ، زیبایی دوچندانی به این خانه داده‌اند.

خانه افتخارالاسلام طباطبایی بروجرد
  • آدرس: لرستان، بروجرد، بلوار صفا، کوچه کسری.

خانه بیرجندی

از دیگر جاهای دیدنی بروجرد، خانه بیرجندی است. خانه بیرجندی بنایی تاریخی در شهرستان بروجرد است که در دوران قاجار بنا شده و در دوران پهلوی، ضلع جنوبی آن تجدید بنا شده است. این بنای دیدنی با معماری فوق‌العاده‌اش در آثار ملی به ثبت رسیده است و در نزدیکی خانه افتخارالاسلام قرار دارد.

نقاشی‌های زیبای اتاق شاه‌نشین خانه بیرجندی که با الهام از سبک اروپایی طراحی شده‌اند، یکی از جلوه‌های زیبای این بنا هستند. آجرچینی‌های ظریف، پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگی از دیگر بخش‌های جذاب این خانه قدیمی به حساب می‌آیند. 

خانه بیرجندی از جاهای دیدنی بروجرد
  • آدرس: لرستان، بروجرد، خیابان صفا، جنب پارک صامتیه.

اگر شباهت آوایی بیرجند بروجرد و بجنورد شما را به اشتباه می‌اندازد، در مقاله‌ای با همین نام در مجله فلای‌تودی با این شهرها به‌خوبی آشنا شوید.

تکیه موثقی

تکیه موثقی بنایی قدیمی و یکی دیگر از جاهای دیدنی بروجرد به حساب می‌آید که در دوران قاجار بنا شده است. این عمارت سه‌طبقه از معدود کوشک‌های بازمانده در بروجرد است. در گذشته، از طبقه اول عمارت که سقف آن از طاق‌های آجری پوشانده شده است، برای نگهداری احشام و علوفه استفاده می‌کردند. این طبقه دارای یک هشتی زیبا است که به‌وسیله پله‌های مورب به طبقات بعدی راه دارد.

در طبقه دوم این عمارت زیبا، ۵ اتاق تودرتو با سقف چوبی قرار دارند که ارتفاع آن به‌ دلیل استفاده زمستانی از این فضا، کمتر از حد معمول است. اصلی‌ترین بخش تکیه موثقی طبقه سوم است که شامل یک هشتی گنبدی‌شکل با ۳ اتاق بزرگ و سقف‌های مرتفع است. در این طبقه، یک بهارخواب نیز قرار دارد که مشرف بر فضای چشم‌نواز باغ است.

علاوه‌ بر طبقات اصلی، در بام عمارت یک فضای هشت‌ضلعی نیز قرار دارد که از آنجا، زیبایی محوطه اطراف پیداست. این بنای تاریخی امروزه به‌عنوان مرکز آموزش صنایع‌دستی و خانه ورشوسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکیه موثقی در مهر ۱۳۸۰ در آثار ملی ایران ثبت شده است.

تکیه موثقی از جاذبه های گردشگری بروجرد
  • آدرس: لرستان، بروجرد، خیابان مدرس، جنب بیمارستان چمران.

موزه مردم شناسی

یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی بروجرد، موزه مردم‌شناسی آن است که در خانه سید کمال‌الدین نبوی برپا شده است. موزه مردم‌شناسی مقصد بسیاری از گردشگران و از زیباترین دیدنی های بروجرد برای تاریخ‌دوستان به حساب می‌آید که ساختمان آن در دوران قاجار بنا شده است.

آجرکاری هنرمندانه، حوض فیروزه‌ای زیبا، کاشی‌کاری‌های چشم‌نواز و پنجره‌های چوبی از بخش‌های دیدنی این بنا هستند که احساس خوبی در بیننده ایجاد می‌کنند. در این موزه لباس‌های محلی، کتب خطی، سکه‌های قدیمی، ابزارآلات تاریخی مانند شمشیر، عکس‌های تاریخی و صنایع‌دستی بومی مانند اشیای ورشو، گیوه و صندل دیده می‌شوند.

موزه مردم شناسی از جاذبه های بروجرد
  • آدرس: لرستان، بروجرد، بلوار صفا.

پل چالان چولان

پل چالان چولان یک بنای تاریخی مربوط به دوران ساسانیان است؛ ولی در زمان قاجار، بازسازی‌هایی روی آن صورت گرفته است. این پل در سال ۱۳۷۶ در آثار ملی به ثبت رسید و یکی از بهترین جاهای دیدنی بروجرد به شمار می‌رود. پل ۱۲۰ متری چالان چولان، دارای ۶ طاق چشمه آجری است. این پل تاریخی در بیرون شهر بروجرد و نزدیک به شهرستان دورود قرار دارد بنابراین باید یک سفر جاده‌ای کوتاه را برای دیدن این پل طی کنید.

پل چالان چولان در بروجرد
  • آدرس: لرستان، بروجرد، جاده بروجرد به خرم‌آباد، جنب پاسگاه چالان چولان.

قلعه یزدگرد

قلعه یزدگرد که بر تپه‌ای در روستای بیاتان واقع شده است، یکی دیگر از جاهای دیدنی بروجرد به حساب می‌آید. این اثر یک بنای تاریخی بازمانده از دوران پیشین است که در سال ۱۳۸۲ در آثار ملی به ثبت رسیده است.

قلعه یزدگرد از جاهای گردشگری بروجرد
  • آدرس: لرستان، بروجرد، اشترینان، روستای بیاتان.

خانه مصری بروجرد

خانه مصری عمارتی دوطبقه و باشکوه با معماری تماشایی است که در دوران قاجار بنا شده است. این بنای زیبا متعلق به خاندان مصری بود که امروزه در شمار زیباترین جاهای دیدنی بروجرد قرار گرفته است. آخرین فرد از این خاندان که در خانه مصری سکونت داشت، حاج محمدصادق مصری، یکی از تجار بزرگ و متدین بروجرد بود که در سال ۱۳۸۰ از دنیا رفت.

خانه مصری بروجرد در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. تزیینات آجرکاری، کاشی‌کاری‌های زیبا و پنجره‌های آبی که حس نوستالژیک خانه‌های قدیمی را در بیننده زنده می‌کنند، از بخش‌های دیدنی این خانه به حساب می‌آیند.

  • آدرس: لرستان، بروجرد، خیابان صفا، مجاور پارک صامتیه.

مسجد امام بروجرد

مسجد امام که به نام مسجد سلطانی نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از جاهای دیدنی بروجرد به حساب می‌آید. این بنای تاریخی در فهرست یکی از بزرگ‌ترین مساجد تاریخی ایران قرار دارد و در زمان شاه اسماعیل صفوی بنا شده است. این مسجد هم‌زمان با دو نمونه تقریبا مشابه در شهرهای قزوین و اصفهان ساخته شده است که در زمان پهلوی هر سه آن‌ها، مسجد شاه نام گرفتند.

مسجد امام بروجرد

معماری مسجد بروجردی از نوع مسجد چهار ایوانی است و بنای آن حدود ۷۰۰۰ متر مربع وسعت دارد. این بنا بخش‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها گنبدخانه، شبستان‌های جنوب‌غربی، جنوب‌شرقی، شمال‌غربی، شمال‌شرقی و شبستان زمستانی، حجره‌های فوقانی که محل تحصیل و اسکان طلاب بود، قاضی شرف و شبستان جدید غربی هستند.

مسجد دوطبقه سلطانی بروجرد، ۴ طاق و ایوان بزرگ دارد و یک حوض زیبا و وسیع در صحن آن جا خوش کرده است. معماری زیبا و کتیبه‌های گچی و سنگی از بخش‌های جذاب و تماشایی این بنای تاریخی است.

  • آدرس: لرستان، بروجرد، بلوار صفا.

امامزاده ابوالحسن

اگر در سفر به بروجرد به‌ دنبال مکانی آرام برای نیایش و عبادت می‌گردید، مقبره شاهزاده ابوالحسن بهترین جا برای شما است. این امام‌زاده متعلق به یکی از نوادگان امام سجاد است که افراد بومی، ارادت ویژه‌ای به آن دارند. امام‌زاده ابوالحسن بنایی ساده شامل مقبره، رواق و حیاط است که سقف، گنبد و دیوارهای آن در سال‌های اخیر مرمت و آینه‌کاری شده‌اند.

امامزاده ابوالحسن از دیدنی های بروجرد
  • آدرس: لرستان، بروجرد، بلوار صفا.

پل قلعه حاتم

در ۵ کیلومتری شمال‌غربی بروجرد، روستایی به نام قلعه حاتم قرار دارد که در آن، پلی قدیمی به همین نام بنا شده است. این پل یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی بروجرد است که در غرب روستا واقع شده است. پل قلعه حاتم حدود ۲۰۰ متر طول و ۵/۲ متر عرض دارد که بخشی از آن، روی رودخانه کوچکی بنا شده است. 

برای ساخت این پل از آجر، سنگ و ملات آهکی استفاده شده است. پل قلعه حاتم مجموعه‌ای از چند طاق قوسی‌شکل است که بخش بالایی آن‌ها تیزی نامحسوسی دارد. بخش جذاب این پل، قسمت روگذر آن است. این قسمت به کمک سنگ و ملات آهکی، طوری طراحی شده بود که از آن برای انتقال آب از تپه‌های مجاور به روستا استفاده می‌کردند. همین کاربری متفاوت پل قلعه حاتم، سبب تمایز آن با سایر پل‌ها شده است.

پل قلعه حاتم بروجرد
  • آدرس: لرستان، بروجرد، ۵ کیلومتری روستای قلعه حاتم.

طبیعت گردی در بهترین جاهای دیدنی بروجرد

بروجرد شهری کوهستانی با طبیعتی منحصربه‌فرد و تماشایی است. اگر به این شهر سفر کنید، خواهید دید بخش مهمی از جاهای دیدنی بروجرد در دل طبیعت زیبای آن، جا خوش کرده است. پس اگر از هواداران طبیعت‌گردی هستید، با ما باشید تا با هم گشتی در طبیعت سرسبز شهر و اطراف آن بزنیم. در این بخش، ما قصد داریم بهترین جاهای دیدنی بروجرد را برای‌تان معرفی کنیم که بازدید از آن‌ها، حسابی شما را سر ذوق می‌آورد.

تپه چغا

یکی از زیباترین و در‌ دسترس‌ترین جاهای دیدنی بروجرد، تپه یا پارک تفریحی چغا یا چوغاست. این تفرجگاه زیبا، پناهگاهی در‌ دسترس برای فرار از زندگی شهری است که با نام بام بروجرد نیز شناخته می‌شود. در این تپه، شما می‌توانید ضمن استفاده از امکانات تفریحی، نمایی زیبا از شهر بروجرد را مشاهده کنید. وجود امکانات رفاهی و تفریحی در این پارک، سبب شده است بسیاری از مسافران برای سپری‌کردن یک روز آرام در دل طبیعت، سری به این پارک بزنند.

در این تپه آتشفشانی، شما می‌توانید گونه‌های مختلفی از گیاهان وحشی و سنگ‌های آتشفشانی را مشاهده کنید. وجود دریاچه مصنوعی، پیست دوچرخه‌سواری، پیست اتومبیل‌رانی کودکان، آلاچیق‌، پارک پرندگان، جاده راه سلامت، سفره‌خانه و هتل از امکانات موجود در این مکان تفریحی است. از دیگر جاذبه‌های تپه چغا، می‌توان به تندیس‌های دیدنی حیات‌وحش و مجسمه باشکوه آرش کمانگیر اشاره کرد.

تپه چغا بروجرد
  • آدرس: لرستان، بروجرد، بلوار تختی، خیابان کوهسار.

پارک فدک

کمی آن‌ طرف‌تر از تپه چغا، یکی دیگر از جاهای دیدنی بروجرد به نام پارک فدک قرار گرفته است. در این پارک زیبا و سرسبز، بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی غرب ایران واقع شده است که در آن امکان قایق‌رانی نیز وجود دارد. این پارک که در حاشیه شهر بروجرد قرار دارد، بزرگ‌ترین پارک تفریحی این شهر محسوب می‌شود.

در بوستان فدک علاوه‌ بر گشت‌وگذار در کنار دریاچه زیبا و قایق‌سواری در آن، می‌توان از باغ پرندگان و پیست دوچرخه‌سواری نیز برای تفریح و سرگرمی استفاده کرد. طبیعت سرسبز و باطراوت بوستان فدک، مناسب این است که یک روز سرگرم‌کننده و مفرح را با خانواده خود در آنجا سپری کنید.

پارک فدک بروجرد
  • آدرس: لرستان، بروجرد، خیابان فاطمی، حوالی میدان کوهنورد.

تپه قرق

یکی دیگر از تماشایی‌ترین و بهترین جاهای دیدنی بروجرد، تپه قرق است که از نظر باستان‌شناسان به‌عنوان مهم‌ترین تپه باستانی این شهر شناخته می‌شود. این تپه در آثار ملی ایران ثبت شده است و قدمتش به عصر نوسنگی در هزاره‌های چهارم و پنجم قبل از میلاد می‌رسد!

تپه قرق توسط باستان‌شناسان تا ۵ طبقه لایه‌برداری شد و مورد بررسی قرار گرفت. در لایه‌های بیرونی این تپه، تک‌سفال‌هایی از دوران اشکانیان دیده شد. اگر به بروجرد سفر کردید، حتما از این تپه باستانی دیدن کنید.

تپه قرق بروجرد
  • آدرس: لرستان، بروجرد، دهستان شیروان، روستای قرق.

دشت سیلاخور

دشت سیلاخور یک زمین هموار و وسیع واقع در غرب ایران و یکی از زیباترین جاهای دیدنی بروجرد است. این دشت در شمال‌شرقی استان واقع شده است که بخش بزرگی از آن در شهرستان بروجرد قرار دارد. این منطقه به‌ دلیل آب فراوان و خاک حاصلخیز، طبیعت زیبا و سرسبزی دارد و از مکان‌های تفریحی و ییلاقی اهالی بروجرد محسوب می‌شود. وجود تپه‌های باستانی از دیگر جاذبه‌های دیدنی دشت سیلاخور است.

دشت سیلاخور بروجرد
  • آدرس: لرستان، جاده ملایر به بروجرد.

تالاب بیشه دالان

از دیگر جاهای دیدنی بروجرد، تالاب بیشه دالان است که محل سکونت پرنده‌های بومی و مهاجر به شمار می‌رود. بسیاری از پرندگان مهاجر، همه‌ساله در فصل کوچ سری به این تالاب می‌زنند و زمستان را در مکانی دلپذیر و خنک سپری می‌کنند. این تالاب زیبا یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کوهستانی غرب کشور است که از نظر گردشگری، تثبیت ریزگردها و تامین آب کشاورزی، نقش مهمی در بروجرد ایفا می‌کند.

اگر از تماشای گونه‌های جانوری و تماشای پرندگان لذت می‌برید، تالاب بیشه دالان گزینه مناسبی برای شما است. این تالاب از بهترین جاهای دیدنی بروجرد است که طبیعت اطرافش، هر بیننده‌ای را سر ذوق می‌آورد.

تالاب بیشه دالان
  • آدرس: لرستان، بروجرد، ۱۵ کیلومتری جنوب‌شرقی بروجرد.

گلدشت

گلدشت روستایی تفریحی در غرب بروجرد است. این روستای زیبا و سرسبز در دامنه کوه زاگرس قرار دارد که گستره آن از غرب تپه چغا تا روستای کپرگه است. گلدشت سرسبز با درختان سیب، گیلاس و آلبالو و رودخانه‌هایی خروشان، مانند بهشتی در شهرستان بروجرد است.

این روستا همچنین ییلاق مردمان بومی منطقه است و در آن، انواع امکانات تفریحی به چشم می‌خورند. طبیعت زیبا و سرسبز، آب‌وهوای خوش و امکانات تفریحی، همه و همه گلدشت را به یکی از بهترین جاهای دیدنی بروجرد تبدیل کرده‌اند.

گلدشت روستایی تفریحی در غرب بروجرد
  • آدرس: لرستان، غرب شهرستان بروجرد.

قله گرین

قله گرین که در زبان محلی به آن گرّو گفته می‌شود، از ارتفاعات زاگرس میانی است که بخشی از آن در شهرستان بروجرد قرار دارد. این رشته‌کوه بلند در امتداد اشتران‌کوه واقع شده است که در کرمانشاه به کوه‌های بیستون و پرو می‌رسد.

رشته‌کوه گرین از شمال به نهاوند، از جنوب به شهرستان سلسله، از غرب به دلفان و از شرق به نهاوند محدود می‌شود. اگر خیال کوهنوردی دارید، گرین یکی از جاهای دیدنی بروجرد است که برای این کار بسیار مناسب است. چنانچه از کوهنوردی سررشته داشته باشید و به قله گرین صعود کنید، طبیعتی بی‌نظیر در آنجا انتظار شما را می‌کشد.

  • آدرس: لرستان، بروجرد، واقع در جاده شب ماه.

پارک جنگلی شهید بهشتی یا پارک سماور

پارک شهید بهشتی یکی دیگر از جاهای دیدنی بروجرد است که بسیاری از مسافران برای استراحت و تفریح به آنجا می‌روند. وجود یک سماور غول‌پیکر به‌ همراه قوری، سبب شده است که مردم محلی، این پارک را به نام پارک سماور بشناسند. در این پارک، امکانات و وسایل بازی برای کودکان نیز تعبیه شده است که می‌توانید برای استراحت، ساعاتی را در آنجا سپری کنید.

پارک جنگلی شهید بهشتی یا پارک سماور
  • آدرس: لرستان، بروجرد، بلوار بهشتی.

تنگه کپرگه

بدون شک یکی دیگر زیباترین جاهای دیدنی بروجرد با طبیعتی بی‌نظیر، تنگه کپرگه یا دره خرس‌ها است. این تنگه در انتهای جاده گلدشت واقع شده است و یکی از بهترین دیدنی های بروجرد محسوب می‌شود. پس از جاده گلدشت و عبور از روستای شیخ میری کپرگه ۱، ۲ و ۳ آغاز می‌شود که تا روستای ونایی ادامه می‌یابد. وجود یک رودخانه پرپیچ‌وخم در مسیر تنگه، زیبایی آن را چند برابر کرده است.

تنگه کپرگه یکی از بهترین مسیرهای کوهپیمایی برای کوهنوردی است. دو چشمه آبگرم، غار مخفی و طاقچه و پل سنگی از دیدنی‌هایی هستند که در مسیر تنگه با آن‌ها مواجه می‌شوید. این منطقه طبیعت‌گردی که در سلسله جبال زاگرس قرار دارد، پوشیده از کوه‌های بلند، صخره‌های خشن، درختان جنگلی زاگرس و طبیعتی زیباست که به‌سختی می‌توان از آن‌ها دل کند.

البته مسیر تنگه طوری است که امکان رفت‌وآمد با ماشین در آن وجود ندارد و تنها پیاده یا با دوچرخه، می‌توان از آن عبور کرد. مسیر یک‌طرفه کپرگه تا ونایی حدود ۵ ساعت طول می‌کشد.

زیباترین جاهای دیدنی بروجرد
  • آدرس: لرستان، بروجرد، حدفاصل روستای ونایی و شیخ میری.

چشمه سراب کرتول

سراب کرتول منطقه‌ای سرسبز و زیبا در لرستان است. این چشمه یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی بروجرد به حساب می‌آید که در دامنه رشته‌کوه‌های گرین و بین قله‌های هیجده یال و نهاوند قرار گرفته است. سراب کرتول پر از پوشش‌های گیاهی مختلف با طبیعتی بکر است که زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری نیز به شمار می‌رود. محیط زیبا و آرام سراب کرتول، آن را به مقصد بسیاری از مسافران و گردشگران تبدیل کرده است.

چشمه سراب کرتول
  • آدرس: لرستان، بروجرد، اشترینان، جاده فرعی روستای توده‌زن.

روستای سرسبز و کوهستانی ونایی

روستای ونایی در ۲۱ کیلومتری شمال‌غربی شهرستان بروجرد قرار دارد و پس از عبور از تنگه کپرگه می‌توان به آن رسید. این روستا در دامنه رشته‌کوه‌های گرین قرار گرفته است که زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی خنک دارد. وجود چشمه‌سارهای زیبایی مانند «دو روزنه»، «آب سفید» و «طوطیا» در این منطقه، علاوه‌ بر اینکه طراوتی خاص به آن بخشیده، سبب رونق کشاورزی نیز شده است.

ونایی روستایی با طبیعتی بکر، آب‌های خروشان و مردمانی مهمان‌نواز است که مقصد بسیاری از گردشگران به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید یک روز آرام را در طبیعتی زیبا و منحصربه‌فرد سپری کنید، شک نکنید ونایی یکی از بهترین مکان‌ها برای‌ شما است.

روستای ونایی در شمال‌غربی شهرستان بروجرد
  • آدرس: لرستان، بروجرد، روستای ونایی.

بازار بروجرد | گشت وگذار در یکی از بهترین جاهای دیدنی بروجرد

شاید شما هم با ما موافقید که یکی از بخش‌های جذاب در سفر به شهرهای مختلف کشور، بازدید از بازارهای سنتی و محلی آن‌هاست. بازار بزرگ بروجرد نیز یکی از بازارهای مهم این شهر محسوب می‌شود که در زمان قاجار بنا شده است. این بازار از دو بخش سرپوشیده و سرباز تشکیل شده است که یک راسته اصلی و چند بخش فرعی دارد.

اگر از مردمان محلی بروجرد، سراغ این بازار سنتی را بگیرید، نام «راسا» را از آن‌ها می‌شنوید که مخفف کلمه راسته است و به همین بازار بزرگ بروجرد اشاره دارد. در این بازار، شما هر چه بخواهید را می‌توانید در راسته مخصوص به خودش پیدا کنید. راسته مسگرها، راسته پارچه‌فروشی که یهودیان در آن فعالیت دارند، راسته زرگرها و… بخش‌هایی از بازار سنتی بروجرد هستند.

ساخت بازار راسا را به حسام‌السلطنه که یکی از شاهزاده‌های قاجاری استان لرستان بود، نسبت می‌دهند. در این بازار، علاوه بر فروش محصولات مختلف، یک مسجد و حمام عمومی نیز دیده می‌شود. برای خرید سوغات بروجرد همچون گیوه، لباس محلی، ظروف مسی و مواردی از این دست، بازار بزرگ بهترین انتخاب است.

بازار بروجرد

سفر به جاهای دیدنی بروجرد و خرید سوغات

اگر سری به جاهای دیدنی بروجرد و بازار آن بزنید، در گوشه‌وکنار آنجا، محصولات محلی و صنایع‌دستی اهالی شهر را مشاهده می‌کنید. مهم‌ترین سوغات بروجرد، محصولات فلزی ورشو مانند سینی، سماور و گلاب‌پاش است. در واقع بروجرد مرکز ورشوسازی در کشور است و محصولات ورشوی این شهر، کیفیت بسیار خوبی دارند. ورشو به آلیاژی گفته می‌شود که از ترکیب مس، روی و نیکل به وجود می‌آید. سایر سوغات بروجرد عبارتند از:

  • گیوه؛
  • روسری گلونی لری؛
  • حلوا ارده و شیره؛
  • عسل مخصوص بروجرد؛
  • سمنو؛
  • کلوا؛
  • کباب؛
  • خیارشور؛
  • دوغ.
سفر به جاهای دیدنی بروجرد

بهترین زمان سفر به بروجرد

بروجرد در منطقه‌ای کوهستانی و در همسایگی رشته‌کوه‌های زاگرس واقع شده است که به همین دلیل، آب‌وهوایی سرد و کوهستانی دارد. این شهر زمستان‌های سخت و پربرفی دارد که ممکن است بازدید از جاهای دیدنی بروجرد را برای‌تان سخت کند؛ پس بهترین زمان برای سفر به این شهر زیبا بهار و تابستان است که به شما این امکان را می‌دهد تا در هوایی خنک و معتدل به بازدید جاهای دیدنی بروجرد بروید.

بهترین زمان سفر به بروجرد

در بروجرد کجا اقامت داشته باشیم؟

اگر با هدف بازدید از جاهای دیدنی بروجرد، قصد سفر به این شهر را داشته باشید، باید فکری برای اقامت در این شهر بکنید. برای اقامت، شما می‌توانید با توجه‌ به بودجه خود از هتل های بروجرد یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ شهر استفاده کنید. در زیر به برخی از هتل‌های بروجرد اشاره شده است:

تجربه سفر به عروس زاگرس و بازدید از جاهای دیدنی بروجرد

بروجرد، پوشیده از مکان‌هایی زیبا و خاص است که از دیدنشان لذت خواهید برد. ما در این مطلب، سعی کردیم معروف‌ترین جاهای دیدنی بروجرد را به شما معرفی کنیم. البته برای درک زیبایی‌های عروس زاگرس، باید خودتان به این شهر سفر کنید و این زیبایی‌ها را با چشمان خود ببینید.

جاهای دیدنی بروجرد به‌قدری متعدد و متنوع هستند که هر چه بگوییم، باز ممکن است بخشی از آن‌ها از دستمان در برود. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم در فرصتی مناسب به این شهر زیبا سفر کنید و از زیبایی‌های آن بهره ببرید. از نظر شما کدام جاذبه بروجرد جذاب و تماشایی است؟ پاسخ‌های خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی بروجرد

بروجرد کجاست؟

بروجرد یکی از شهرهای استان لرستان است که در غرب ایران و در دامنه رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد.

نام‌های دیگر بروجرد چیست؟

به بروجرد در گویش محلی «وُوری یرد» و به زبان لری خرم‌آبادی به آن «بروگرد» یا «وُروگرد» می‌گویند.

بروجرد به چه لقبی مشهور است؟

بروجرد به پایتخت ورشوی کشور و مرکز انیمیشن ایران نیز شناخته می‌شود.

قدمت سکونت در بروجرد چند سال است؟

قدمت سکونت در بروجرد حدود ۴۰۰۰ سال است و این مکان از زمان مادها جایی برای زندگی و سکونت بوده است.

جاهای دیدنی بروجرد کجاست؟

برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بروجرد شامل مسجد جامع بروجرد، تنگه کپرگه، بازار بروجرد، چشمه سراب کرتول، موزه مردم‌شناسی، پارک سماور، امام‌زاده جعفر، بوستان فدک، گلدشت، تالاب بیشه دالان، خانه مصری، خانه بیرجندی و تپه چغا و تپه قرق می‌شوند. 

13 نظرات

  1. سلام البته دوستان این عکس ها متعلق به سال های گذشته است امروزه با همکاری شهردار جدید هم اکنون خیلی از این عکس ها زیباتر است من از شهردار محترم بروجرد خیلی خیلی سپاسگزارم که این شهرو دوباره زنده کرد

    • بروجرد شهر زیبای ما بوده وهست
      کباب های خوشمزه وکله پاچه وبقیه خوردنی های بروجرد خیار شور وآجیل وسمنو وشیرینی های سنتی و…
      نساجی بروجرد وپارچه های خوب
      ورشو وکارهای دستی هنرمندان بروجردی
      الان بروجرد هم مثل بقیه شهرهای ایران خیلی شلوغ شده
      ایکاش مسئولان محترم بیشتر به فکر باشن
      حیفه نداشتن بعضی امکانات مثل هواپیمایی وقطار
      مانع پیشرفت بیشتر این شهر هست
      سالها برای اینکار بحث ها بوده اما کاری انجام ندادند.
      اتفاقا همین هفته گذشته به بروجرد رفتیم روبروی پارک سماور پارک جدیدی درست شده
      واقعاداز سلیقه شهردار وکسانی که دست اندر کار بودند خیلی خوشمون اومد .زیبا کار کرده اند .
      امیدواریم که باز هم برای پر رونق تر شدن وپیشرفت بیشتر بروجرد تلاش کنند .البته اکثریت بروجردی هابعلت نبودن شرایط شغلی و…از شهربروجرد مهاجرت کرده اند ودرآنجادساکن نیستند .امیدوارم ساکنان جدید شهر مون خوب از زیباییهای شهر استفاده کنند واز آن نگهداری کنند .🙏🏻🌺🌺🌺

    • دلم برای شهر قشنگم یه ذره شده… امیدوارم روز به روز آبادتر و زیباتر از قبل بشه و آنقدر پیشرفت کنه که مردمش بخاطر کار مجبور نشن این بهشت رو رها کنن و به شهرهای بزرگ مهاجرت کنن

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید