چند لحظه چشمانتان را ببندید و خود را با ساری های رنگی و یا توربانی بر سر تصور کنید، نسیم گرمی به صورت شما می خورد و صداهایی ناشناس، اما گرم و دلنشین به گوش می‌رسد. تاج محل، با آن شکوه همیشگی، از دور همچون مرواریدی می‌درخشد و عشقی در خاک خفته را به یاد می‌آورد. عشق جهان شاه به ممتازمحل، که برای همیشه با این بنای عظیم و باشکوه که از عجایب هفتگانه جهان است، ماندگار شد. چشم هایتان را باز کنید، شما در آگرا هستید؛ شهری زیبا در شمال هندوستان! حالا با مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید تا با جاهای دیدنی آگرا آشنا شویم.

آگرا | شهر افسانه ای هندوستان

شاید همه آگرا را با تاج محل بشناسند. آگرا به معنای بهشت است و با توجه به این بنای شکوهمند و بزرگ در این شهر، خیلی بیراه هم نیست! شهری که در زمان پادشاهی شاه جهان (پادشاه گورکانی) شکوه و اهمیت بالایی داشت. فاصله آگرا تا دهلی نو پایتخت هندوستان، تنها ۳ ساعت است و سالانه گردشگران بسیار زیادی از سرتاسر جهان به این شهر سفر می‌کنند.

آگرا (Agra) وسعت زیادی ندارد و در ساحل رودخانه یامونا قرار گرفته اما جاذبه های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است. معابد، مقبره‌ها، قلعه‌ها، باغ‌ها، کاخ‌ها و همچنین بازارهای محلی بخشی از دیدنی های آگرا هستند که در این شهر به انتظار گردشگران نشسته‌اند. گردشگری نیست که در سفر به هند از این شهر بازدید نکند، زیرا داستان عشق تاج محل خیلی‌ها را به این کشور پهناور و پرجمعیت می‌کشاند! در ادامه با معروف ترین جاذبه های گردشگری آگرا بیشتر آشنا شوید.

۱- تاج محل | یادگاری از یک عشق

تاج محل اولین تصویری است که در ذهن هر گردشگری از جاهای دیدنی هند مجسم می‌شود. اگر لیست عجایب هفتگانه جهان را دیده باشید، تاج محل هندوستان نظر شما را جلب می‌کند. قصری بزرگ که از سنگ مرمر ساخته شده و تزئینات بیرونی بسیار زیبایی دارد، تزئیناتی که در همنشینی با مرمر، در زیر نور آفتاب، به زیبایی می‌درخشند و جذابیت بنا را صد چندان می‌کنند.

جاهای دیدنی آگرا | سفر به بهشت هندوستان

این بنا یادگاری از جهان شاه است، بنایی که قرار بود به همسر ایرانی وی ممتاز محل یا همان ارجمند بانو اهدا شود. اما روزگار، دست ممتاز را از دنیا کوتاه کرد و شاه جهان را در سوگ نشاند. سوگی که از عشقی واقعی حکایت داشت و انگیزه تکمیل و ساخت این بنا شد. تاج محل بعدها به آرامگاه ابدی ممتاز بانو و شاه جهان بدل شد و سالها، میعادگاهی برای عاشقان واقعی و از مهمترین جاهای دیدنی آگرا بوده است.

۲- مقبره اعتماد الدوله | وزیر جهان شاه

یکی از بهترین مکان های دیدنی آگرا هند که به کودک تاج محل نیز شهرت دارد، مقبره اعتمادالدوله است. مقبره‌ای که به وزیر جهان شاه یعنی میر غیاث بگ تعلق داشته و نخستین بنایی است که با سنگ مرمر در هند ساخته شد. اگر به تاریخ، خصوصا تاریخ هند علاقه داشته باشید، دیدن بنایی که آرامگاه ابدی یکی از شخصیت های مهم و تاثیرگذار پادشاهی گورکانی است، خالی از لطف نخواهد بود.

۳- مسجد جامع | از دیدنی های آگرا

هندوستان به دموکراسی مذهبی شهرت دارد. یک میلیارد و چندصد میلیون نفر که هرکدام به دین و کیش و آیین خویش پایبندند. جمعیت مسلمانان هند چیزی در حدود ۱۸ درصد کل جمعیت جهان است. بنابراین خیلی عجیب نیست که آثار معماری اسلامی زیادی در گوشه و کنار این کشور وجود داشته باشد. اما در بین همه این آثار، مسجد جامع آگرا یا همان مسجد جمعه شهرت بیشتری دارد.

جاهای دیدنی آگرا | سفر به بهشت هندوستان

این مسجد در قرن ۱۷ و به دستور شاه جهان ساخته شد. البته این بار نه برای ممتاز محل که برای دخترش یعنی جهان آرا بگوم، این مسجد را ساختند. به دلیل علاقه‌ای که شاه جهان به دخترش جهان آرا داشت، این بنا را به وی هدیه داد. بنایی بسیار زیبا که با سنگ ماسه قرمز و سنگ مرمر ساخته شده است.

اگر در فاصله مناسبی از مسجد جمعه آگرا بایستید، ترکیب آبی آسمان با سرخی بنا، یک شاهکار کارت پستالی می‌سازد. کارت پستالی که زنده بودن در آن را احساس خواهید کرد و با خوشنویسی‌هایی به زبان فارسی در درون بنا، تزئین شده است. همه این خوشنویسی‌ها در مدح و ستایش جهان آراست، دختر سوگلی شاه جهان! هنوز هم این مسجد پذیرای مسلمانان در مراسم نماز جمعه است.

۴- سیکندرا | تماشای معماری دوران مغول

واژه (مغول) در ایران و برای ایرانیان، یادآور خون، خونریزی و وحشت و تاریکی است، در هند معنا و مفهوم متفاوتی دارد. مغول در هند، یادآور شکوه و شکوفایی است. شاهکارهای معماری بسیار زیادی از دوره پادشاهای مغول در هند به جای مانده که هم‌اکنون سهم مهمی در جذب گردشگر و سرمایه این کشور ایفا می کنند.

جاهای دیدنی آگرا | سفر به بهشت هندوستان

یکی از این آثار که البته یکی از بهترین جاذبه های گردشگری آگرا هند نیز محسوب می‌شود، سیکاندرا نام دارد. سیکاندرا شهرکی در نزدیکی آگرا و آرامگاه جلال الدین محمد اکبر سومین و بزرگترین پادشاه گورکانیان است. تزئینات معماری بسیار زیبایی در نمای این بنا به کار گرفته شده که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می کند. در سفر به آگرا حتما از این بنای زیبا دیدن کنید.

۵- معبد مانکامشوار | از جاهای دیدنی آگرا هند

در میان خدایان متعدد هندوها، ۴ خدا شهرت و البته محبوبیت بیشتری دارند. خدای شیوا، خدای برهما، خدای ویشنو و خدای لاکشمی. شیوا، خدای نابودی و فناکننده است، خدای قهر و عذاب، خدایی که برای نابودی از هر وسیله ای اعم از مار و پلنگ و خنجر استفاده می‌کند. این خدای اساطیری در آیین هندوئیسم ستایش می‌شود و مجسمه‌های زیادی از وی را می‌توان در سراسر جهان پیدا کرد.

جاهای دیدنی آگرا | سفر به بهشت هندوستان

البته معابد زیادی نیز دارد؛ معبد مانکامشوار یکی از معابدی است که در پرستش شیوا ساخته شده است. هندوها معتقدند که شیوا درون این معبد متولد شده و به همین دلیل این معبد محبوبیت بالایی دارد. عموم مردم در روزهای خاص می‌توانند از این بنا بازدید کنند، اگر به این معبد رفتید، حتما بت نقره‌ای بزرگی که از شیوا درون معبد قرار داده شده، تماشا کنید.

۶- مقبره اکبر | بزرگترین پادشاه هندوستان

بزرگترین پادشاه هندوستان یعنی اکبر، یک مقبره و آرامگاه در شهر آگرا هند دارد. مقبره‌ای که معماری بی‌نظیر آن گردشگران زیادی را جذب می کند. این بنا از ماسه سنگ، سنگ مرمر سفید ساخته شده و نکته بسیار جالب در خصوص آن جهت قرار گیری بناست. تقریبا تمام بناهای آرامگاهی هند به سمت کعبه ساخته‌اند، اما جهت قرارگیری مقبره اکبر، به سمت طلوع خورشید است! همین امر، به زیبایی های این بنا به خصوص در زمان طلوع خورشید می‌افزاید.

جاذبه های گردشگری آگرا

۷- فاتح پور سیکری | شهری با ماسه سنگ قرمز

در فاصله ۴۰ کیلومتری آگرا، شهر متروکه پادشاه اکبر با نام شهر پیروزی یا فاتح پور سیکری واقع شده است. شهری مستجکم و با شکوه که تماما با ماسه سنگ قرمز ساخته شده و بسیاری از بناهای موجود در آن کاملا سالم و سرپا هستند. همین موضوع موجب شده تا این شهر، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد. شهری که ترکیب زیبایی از معماری و مذهب در هند است.

۸- ارگ سرخ آگرا | از آثار میراث جهانی یونسکو

ارگ سرخ یا قلعه لعل یکی از بهترین جاهای دیدنی آگرا هند است که در قرن ۱۶ و به دست محبوب ترین امپراتور هند، یعنی اکبر شاه ساخته شد. این قلعه بناهای باشکوه زیادی در خود جای داده است، برای مثال:

  • کاخ اکبر
  • کاخ جهانگیر
  • کاخ بنگالی
  • و ناژینا مسجد.
ارگ سرخ آگرا

قلعه لعل نیز سومین اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود که در آگرا قرار دارد. این بنا نیز همچون بسیاری از آثار به جا مانده از عصر مغولان هند، از ماسه سنگ و سنگ قرمز ساخته شده است. بناهای باشکوهی در این قلعه واقع شده که شکوه و جلال امپراتوری مغول را به رخ جهانیان می‌کشد.

۹- پارک ملی کلادو | از مراکز تفریحی آگرا

آگرا فقط بناهای باشکوه و ساختمان های ساخته شده از ماسه سنگ نیست و یکی از مراکز تفریحی بزرگ هند را نیز در خود جای داده است. پارک ملی کلادو یا بهشت پرندگان، یکی از جاهای دیدنی آگراست. بهشتی که پناهگاهی بزرگ برای پرندگان کمیاب به شمار می‌رود.

این پارک که یکی از بهترین زیستگاه های پرندگان کمیاب در آگراست، در سال ۱۹۷۱ به عنوان یک منطقه حفاظت شده اعلام شده و در سال ۱۹۸۵ نیز در یونسکو به ثبت رسید. در سفر به آگرا حتما یک روز را برای دیدن این پارک اختصاص دهید.

دیدنی های آگرا

۱۰- لذت خرید در آگرا

سفر به هند، بدون خرید سوغاتی و یادگاری، قابل تصور نیست. اگر به هند سفر کردید، خودتان را از لذت قدم زدن در بازارهای سنتی و مراکز خرید و دیدن صنایع دستی که رنگ و بویی از سرزمین رنگ و نور دارند، محروم نکنید. مهمترین چیزی که در بازارهای سنتی آگرا به فروش می‌رسد، ماکت مرمری کوچک تاج محل است، اما به هر حال، قدم زدن در بازارها، چه قصد خرید داشته باشید، چه نداشته باشید، لذت بخش است و به شما کمک می کند تا بیشتر با مردم و فرهنگ آگرا آشنا شوید.

جاهای دیدنی آگرا | سفر به بهشت هندوستان

آگرا، پایتخت معماری باشکوه هند

سفر به هند تنها به بازدید از جاذبه های دهلی یا شهر بمبئی خلاصه نمی‌شود. آگرا را می‌توان در فهرست محبوب ترین جاهای دیدنی هند قرار داد. اگرچه بسیاری از معماری های باشکوه و بناهای به جا مانده در آگرا هند، ساخته دست هنرمندان و معماران ایرانی است، اما هرچه هست، این آثار آگرا را به یکی از مهمترین شهرهای توریستی ایران بدل کرده، به نوعی که حتی می‌توان لقب پایتخت معماری هند را نیز برای این شهر در نظر گرفت. اگر روزی به هند سفر کردید، این جاهای دیدنی آگرا را حتما در فهرست خود قرار دهید.

اگر تجربه سفر به شهر آگرا هند را دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید