بازدید از جاهای دیدنی زنجان به افرادی پیشنهاد می‌شود که به‌ دنبال مکانی بکر و پر از جاذبه برای سفر هستند. برای سفرهای تفریحی، معمولا به سراغ شهرهای شناخته‌شده‌ای می‌رویم که بارها به آن‌ها سفر کرده‌ایم و تمام جاذبه‌هایشان را از دید گذرانده‌ایم. مجله گردشگری فلای تودی در این مقاله، قصد دارد جاذبه های گردشگری زنجان، یکی از زیباترین و خوش‌آب‌وهواترین شهرهای کشور را به شما معرفی کند. دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر که آن‌ها را در هیچ‌ کجای دنیا پیدا نخواهید کرد، شما را برای تجربه سفری تکرار‌نشدنی فرا می‌خوانند. اگر مایل به جست‌وجو در ناشناخته‌های شگفت‌انگیز یکی دیگر از شهرهای زیبای کشور هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

زیباترین‌ های کشور در جاذبه‌ های طبیعی زنجان

زنجان در یک منطقه کوهستانی واقع شده است و به همین دلیل، بیشتر اوقات آب‌وهوایی سرد دارد. این شهر در تابستان‌ها دارای هوایی معتدل و خنک است؛ پس می‌تواند یکی از مناطق عالی برای گذراندن تعطیلات تابستانی باشد. شما در هر فصلی که به زنجان سفر کنید، جاذبه‌های طبیعی آن، زیبایی منحصربه‌فرد خود را به چشمانتان هدیه می‌کنند. در این بخش، با معرفی تعدادی از جاذبه‌های طبیعی این شهر، شما را شگفت‌زده خواهیم کرد.

کوه و تپه‌ های رنگین‌ کمانی آلاداغلار | بوم نقاشی به وسعت کوهستان

یکی از جاهای دیدنی زنجان، منطقه‌ای است که می‌توان آن را تابلوی نقاشی عظیم طبیعی خواند. تابلویی که در آن از رنگ‌های زرد، سبز، قرمز، نارنجی، سفید و قهوه‌ای برای رنگ‌آمیزی کوه و تپه‌های رسی استفاده شده‌ است. در گذشته، زن‌های روستایی نزدیک به سال نو، دیوارهای خانه خود را با این خاک‌ها رنگ می‌کردند. این جاذبه حیرت‌انگیز رنگارنگ که نمونه‌های مشابه آن در کشورهای دیگر هم یافت می‌شود، یک منطقه عالی برای عکاسی از طبیعت است.

کوه و تپه‌ های رنگین‌ کمانی آلاداغلار
  • آدرس: ۲۵ کیلومتری شمال شرقی زنجان و در مسیر جاده شهرستان ماهنشان

کتله خور | غاری که خورشید از پشت آن طلوع می‌کند

غار کتله خور یکی از جاذبه‌های کم‌نظیر در میان مکان ‌های دیدنی زنجان و همچنین، کل کشور است. این غار که بازدید از ۳ طبقه آن برای گردشگران امکان‌پذیر است، زیبایی عجیب و خارق‌العاده‌ای را در دل خود دارد. بهار و تابستان، فصل‌های مناسب برای دیدن از این جاذبه شگفت‌انگیز هستند و حداقل به ۲ ساعت زمان برای پیاده‌روی و بازدید از این غار نیاز دارید. در اطراف این غار زیبا با ۳ بخش تفریحی، ورزشی و فرهنگی، امکانات رفاهی مناسبی برای مسافران فراهم است.

غار کتله خور
  • آدرس: ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، جنوب شهرستان خدابنده و نزدیک شهر گرماب

دریاچه پری | دریاچه‌ای به زیبایی پری‌های افسانه‌ای

دریاچه پری که به خندقلو و شورگلی هم معروف است، تنها دریاچه طبیعی در میان جاهای دیدنی زنجان است. این دریاچه در دل دشتی وسیع و در میان کوه‌هایی قرار دارد که در فصل‌های گرم، لباسی سبز و مزین به گل‌های زیبا را به تن می‌کنند. این دریاچه، برای کشاورزی و پرورش ماهی، روزی‌رسان افراد مناطق اطراف خود است و چشم‌انداز شگفت‌انگیزی را برای یک گردش عالی در تابستان و بهار در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

دریاچه پری
  • آدرس: ۱۵۲ کیلومتری زنجان، ۴۵ کیلومتری شهرستان ماهنشان

آبشار شارشار | آبشاری طبیعی در دل صخره‌ها

یکی از زیباترین تفرجگاه‌های طبیعی زنجان، آبشار شارشار است. این آبشار در میان صخره‌ها جاری است و چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. فصل‌های بهار و تابستان، بهترین زمان برای گردش در این آبشار هستند. اگر در این فصل‌ها به زنجان سفر کردید، برای تفریح در طبیعتی که شکوه سبزه‌ها، گل‌های رنگارنگ و چشمه‌ای زیبا را به نمایش می‌گذارد، به چشمه شارشار بروید.

آبشار شارشار
  • آدرس: شمال شرقی شهر زنجان، ۵ کیلومتری سد تهم

از دیگر جاذبه‌های طبیعی زنجان می‌توان به رودخانه قزل اوزن، آبشار آرانا، چشمه آبگرم ابدال و منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد اشاره کرد. به دلیل وجود آب‌وهوای خوش، در این شهر زیبا و اطراف آن، به‌قدری جاذبه‌های طبیعی وجود دارد که شما نگران تلف‌شدن زمان خود نخواهید شد. برعکس، باید نگران این باشید که شاید نتوانید در سفری کوتاه از تمام این زیبایی‌ها دیدن کنید.

جاهای دیدنی زنجان | با تاریخ و تمدنی غنی

زنجان هم جزو آن دسته از شهرهایی است که ردپای تاریخ غنی و تمدن کهن ایرانی در جای‌جای آن دیده می‌شود. امروزه در بسیاری از نقاط این استان و اطراف آن، آثار ارزشمند باقی‌مانده از گذشته‌های دور‌و‌دراز را به‌صورت مکان‌های حفاظت‌شده و موزه‌ها درآورده‌اند و همراه آن‌ها، امکانات مناسبی را برای بازدید عموم فراهم کرده‌اند. در این بخش، تعدادی از این جاذبه های گردشگری زنجان را معرفی خواهیم کرد.

معبد داش کسن | معبدی با داستان‌ های کهن

این معبد یکی از مکان های دیدنی زنجان است که می‌توانید ترکیب خارق‌العاده‌ای از معماری باستانی ایرانی و چینی را در آن نظاره کنید. دیدن طرح‌های برجسته‌ اژدها روی دیوارهای عظیم سنگی این معبد، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. معبد اژدها، معبدی خاص و بسیار قدیمی مربوط به دوره ایلخانی است که مردم آن مناطق، قصه‌های جن‌و‌پری زیادی از آن برای گفتن دارند.

معبد داش کسن
  • آدرس: ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهر سلطانیه، در نزدیکی روستای ویر

قلعه بهستان | قلعه‌ ای در دل دودکش‌های افسانه‌ ای جن

دودکش‌های جن، ستون‌های بلندی هستند که به‌صورت طبیعی ایجاد می‌شوند. نام علمی آن‌ها هودو است؛ اما از گذشته‌های دور که داستان‌هایی کهن و افسانه‌ای از آن‌ها باقی مانده است، نام دودکش جن روی آن‌ها ماندگار شده است. قلعه‌ای هم در دل مجموعه‌ای بزرگ و به‌هم‌متصل از این دودکش‌ها قرار دارد که به قلعه بهستان معروف است. این قلعه و دودکش‌های عجیب که در گذشته کاربرد فراوانی برای پاسبانی و نگهداری آذوقه داشتند، از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری زنجان هستند.

قلعه بهستان

آدرس: زنجان، شهرستان ماهنشان، نزدیک روستای بهستان، کنار رودخانه قزل اوزن

گنبد سلطانیه | آرامگاه یکی از فرمانروایان ایلخانی

گنبد سلطانیه که در دوره ایلخانی به دستور سلطان محمد خدابنده، هشتمین سلطان مغول، ساخته شده است، از مهم‌ترین آثار تاریخی کشور و جزو میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید. در سفر به این شهر و بازدید از جاهای دیدنی زنجان، بازدید از سومین گنبد مرتفع جهان را فراموش نکنید. این گنبد فیروزه‌ای، اولین و بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان است که پس‌ از سال‌های بسیار طولانی، به دلیل معماری خاص خود هنوز پابرجاست. یافته‌ها حاکی از آن است که از این گنبد در گذشته به‌عنوان ساعت آفتابی استفاده می‌شد و آرامگاه سلطان محمد خدابنده هم در آن قرار دارد.

گنبد سلطانیه
  • آدرس: شهر سلطانیه در استان زنجان، بلوار علامه حلی، میدان گنبد
  • شماره تماس: ۰۲۴۳۵۸۲۳۱۰۵
  • ساعت بازدید: ۶ ماه ابتدایی سال از ساعت ۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰ و در ۶ ماه پایانی سال از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۸:۳۰
  • روزهای بازدید: همه‌روزه به‌ جز روزهای تعطیل

شهر زیرزمینی دژمنده | شهری مخفی‌ شده در اعماق زمین

در میان جاهای دیدنی زنجان، شهری زیرزمینی وجود دارد که شگفت‌زده‌تان خواهد کرد. شهر زیرزمینی دژمنده که بر اساس یافته‌ها، مکانی برای مخفی‌شدن بوده است، در عمق ۴ متری از سطح زمین قرار دارد. این شهر زیرزمینی تاریخی، دارای بخش‌های متنوع، اتاقک‌ها و راهروهایی در مسیری طولانی است. 

شهر زیرزمینی دژمنده
  • آدرس: زنجان، روستای خوئین

دیگر جاذبه‌های تاریخی استان زنجان که دیدن از آن‌ها پیشنهاد می‌شود، عبارتند از آتشکده الزین طارم، پل‌های تاریخی میر بهاءالدین و سردار، بقعه چلبی اوغلی، میل خوئین، باغ و عمارت معین، قلعه تخت بلقیس.

صفحه‌ هایی از تاریخ که تبدیل به موزه شده‌ اند

موزه‌ها هم جزو بافت تاریخی و ارزشمند زنجان هستند که بازدید از آن‌ها به مسافران و گردشگران بسیار توصیه می‌شود. اگر به زنجان سفر می‌کنید، حتما این دسته از مکان های دیدنی زنجان را در لیست گردش خود قرار دهید.

موزه رختشویخانه | مجسمه‌ هایی یادآور سال‌ هایی که ندیدید

در گذشته‌های دور که امکانات رفاهی اولیه مثل گاز، برق و آب در داخل هر خانه‌ای وجود نداشت، زنان برای شستن ظرف و لباس‌های خود به لب رود و چشمه‌ها می‌رفتند. در زمان قاجار، مکانی سرپوشیده ساخته شد تا این‌گونه کارها برای راحتی بانوان در آنجا انجام شود. این مکان که امروزه به موزه مردم‌شناسی و یکی از بهترین جاهای دیدنی زنجان تبدیل شده است، دارای بنایی با معماری بسیار دیدنی و منحصربه‌فرد است. شما در کنار تماشای شگفتی‌هایی از قبیل لباس‌های محلی، زیورآلات و وسایل قدیمی، می‌توانید از معماری زیبای این بنای خاص و محوطه چشم‌نواز و باصفای اطراف آن هم لذت ببرید.

موزه رختشویخانه
  • آدرس: زنجان، خیابان سعدی، کوچه فرهنگ
  • شماره تماس: ۰۲۴۳۳۲۶۰۲۰
  • ساعت بازدید: ۶ ماه ابتدایی سال از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۹:۰۰ و در ۶ ماه پایانی سال از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۷:۰۰

عمارت تاریخی ذوالفقاری | خانه ابدی مردان نمکی

یکی دیگر از شگفتی‌های جاهای دیدنی زنجان، خانه تاریخی ذوالفقاری است. این عمارت بسیار زیبا و اصیل که در گذشته‌ متعلق به خانواده‌ سرشناس و بانفوذ ذوالفقاری بوده، این روزها به موزه تبدیل شده است. در این عمارت زیبا با معماری مبهوت‌کننده، آثار تاریخی ارزشمندی نگهداری می‌شوند. یکی از موارد شگفت‌انگیز این موزه، مومیایی‌های مردان نمکی آن هستند. داستان عجیب این مومیایی‌ها به زمانی در گذشته‌های دور برمی‌گردد که کارگرانی در معادن نمک به کار مشغول بودند. این معادن فرو می‌ریزند و این افراد زیر نمک‌های این معادن مدفون می‌شوند و سال‌ها بعد در حالی که بدن و بسیاری از لوازم آن‌ها سالم باقی مانده است، پیدا می‌شوند. این عمارت و مجموعه‌های ارزشمند داخل آن از ارزشمندترین جاذبه های گردشگری زنجان به حساب می‌آیند و به شما توصیه می‌کنیم بدون بازدید از آن‌ها، شهر زنجان را ترک نکنید.

عمارت تاریخی ذوالفقاری
  • آدرس: زنجان، سبزه میدان، خیابان زینبیه
  • شماره تماس: ۰۲۴۳۳۰۳۳۴۱۲
  • ساعت بازدید: ۶ ماه ابتدایی سال از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۹:۰۰ و در ۶ ماه پایانی سال از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۷:۰۰

جاهای دیدنی زنجان | برای گذراندن زمانی خوش با تفریح و خرید

زنجان علاوه‌ بر جاذبه‌هایی کم‌نظیر و همراه آن آب‌وهوایی خوش، یکی از بهترین شهرها برای تفریح و خرید هم محسوب می‌شود. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، هرگز دیدار از مکان های دیدنی زنجان که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را فراموش نکنید. مطمئن باشید لحظاتی خوش در دفتر خاطرات سفرهای شما ثبت خواهند شد.

بازار سنتی زنجان | سفر به دل تاریخ

حتما فکر می‌کنید امکان سفر در زمان وجود ندارد؛ اما اشتباه می‌کنید! وقتی از میان ورودی‌های فراوان طویل‌ترین بازار سرپوشیده ایران، پای خود را در بازار سنتی زنجان می‌گذارید، در واقع سفری را به دل تاریخ شروع کرده‌اید. این بازار کهن با معماری فوق‌العاده، ۸ راسته دارد که راسته‌های کفاش‌ها، بزازها، زرگرها و سراج‌ها فقط تعدادی از آن‌ها هستند. حتی اگر قصد خرید هم ندارید، حتما به این بازار زیبا سری بزنید و با دیدن حجره‌ها و محصولات آن، حال‌وهوایی بی‌مانند را تجربه کنید. در این بازار کاروان‌سراها، چای‌خانه‌ها و بسیاری از مکان‌های دیگر هم هستند که ما بازدید از گرمابه حاج داداش و گذراندن زمانی شاد در سفره‌خانه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بازار سنتی زنجان
  • آدرس: شهر زنجان، انتهای خیابان سعدی، میدان انقلاب (این ورودی اصلی است و ورودی‌های دیگری در خیابان‌های طالقانی، عاصم زنجانی، فردوسی و امام خمینی هم وجود دارند.)

مجموعه تفریحی ائل داغی | بام زیبای شهر زنجان

در بام شهر زنجان، تفرجگاه بزرگ و مجهزی در دامنه کوه زیبای گاوازنگ واقع شده است. برای گذراندن زمانی خوش در طبیعت، خوردن خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها و تجربه لذت تفریحاتی مانند قایق‌، دوچرخه و سورتمه‌سواری، پرواز با پاراگلایدر، ماهی‌گیری، تماشای تئاتر و بسیاری از تفریحات تکرار‌نشدنی دیگر، رفتن به این مجموعه را در برنامه‌ بازدید خود از جاهای دیدنی زنجان قرار دهید.

مجموعه تفریحی ائل داغی
  • آدرس پارک تفریحی گاوازنگ: شمال شهر زنجان، ۳ کیلومتری مرکز شهر، دامنه کوه گاوازنگ

پیست اسکی پاپایی | تفریح در روزهای برفی زمستان

یکی از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری زنجان در فصل زمستان، پیست اسکی پاپایی واقع در یک منطقه کوهستانی است. این پیست، دارای شیب‌های ملایمی است؛ به همین دلیل، علاوه‌ بر افراد حرفه‌ای، افراد عادی بی‌تجربه و مبتدی در ورزش‌های زمستانی هم می‌توانند در آن تفریح کنند. این مکان از همین بابت، برای آموزش هم بسیار مناسب است. این پیست در نیمه دوم سال، یعنی روزهای سرد و زمستانی، شلوغ‌تر خواهد شد. سوئیت‌های مخصوص و امکانات رفاهی مانند رستوران و کافی‌شاپ هم برای اقامت در این منطقه کوهستانی زیبا وجود دارند.

پیست اسکی پاپایی
  • آدرس: ۴۵ کیلومتری جنوب غربی زنجان، جاده زنجان_بیجار، ۳ کیلومتری مرکز شهر ایجرود
  • ساعت بازدید: ساعت ۸:۰۰ الی ۱۷:۰۰
  • روزهای بازدید: همه‌روزه به‌ غیر از دوشنبه‌ها
  • هزینه بازدید: تنها برای استفاده از ادوات اسکی هزینه دریافت خواهد شد.

پیاده راه سبزه میدان | خیابانی برای پیاده‌ روی و خرید

یکی از مکان‌های جالب در میان جاهای دیدنی زنجان، پیاده راه زیبای سبزه میدان است. این خیابان، سنگ‌فرش است و هیچ ماشینی از آن عبور نمی‌کند. اگر قصد پیاده‌روی و همراه با آن، تماشای شور و نشاط مردم در حال خرید و دیدن صنایع دستی زنجان را دارید، به این خیابان بروید. در این پیاده راه زیبا می‌توانید با آرامش قدم بزنید، سوغاتی‌های زیبای زنجان را تماشا کنید و از ردیف مغاز‌ه‌ها در دو طرف این خیابان خرید کنید.

پیاده راه سبزه میدان
  • آدرس: شهر زنجان، سبزه میدان

جاذبه های مذهبی زنجان | با ارزش تاریخی

از دیگر جاذبه های گردشگری زنجان، مساجد آن هستند. مساجدی که معماری آن‌ها به زیباترین شکل است، ارزش تاریخی دارند و جزو جاذبه‌های دیدنی زنجان به حساب می‌آیند. در سفرتان به این شهر پرجاذبه، بازدید از این مکان‌های زیبا و ارزشمند تاریخی را از دست ندهید.

مسجد جامع زنجان | نمونه‌ ای بی‌ نظیر از هنر معماری قاجار

اگر می‌خواهید تلفیقی زیبا از هنر و مذهب را ببینید، از مسجد جامع زنجان دیدن کنید. معماری زیبای مسجد با ایوان‌ها، حجره‌ها و شبستان‌ها، بخشی از زیبایی‌های بی‌نظیر دنیا را به چشمان شما هدیه می‌کند. این مسجد که متعلق به زمان قاجار است، بازسازی شده است؛ اما کاشی‌کاری‌های اصلی آن، هنوز هم به قوت خود باقی هستند. مسجد جامع نزدیک به بسیاری دیگر از جاذبه‌های این شهر است و می‌توانید در کنار بازدید از آن، به‌راحتی به سراغ سایر دیدنی‌ها هم بروید.

مسجد جامع زنجان
  • آدرس:‌ شهر زنجان، خیابان امام خمینی

مسجد حسینیه اعظم | دومین قربانگاه جهان اسلام

ساخت این مسجد با قدمتی حدود ۱۰۰ سال، به دوران صفوی بازمی‌گردد. یکی از موارد بسیار شناخته‌شده زنجان، دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان در روز هشتم محرم است که افراد بسیاری از نقاط مختلف کشور و جهان، در آن شرکت می‌کنند. شهرت بالای این مسجد هم به همین دلیل است. این مسجد دارای گنبدی زیبا و طلایی، چندین شبستان و کتابخانه است. مسجد حسینیه اعظم هم از معروف‌ترین جاهای دیدنی زنجان است که بازدید از آن را به شما توصیه می‌کنیم.

مسجد حسینیه اعظم
  • آدرس: جنوب شهر زنجان، خیابان فردوسی

مسجد تاریخی خانم | ساخته‌ شده به درخواست یک بانو

مسجد خانم در دوران قاجار به خواست یک بانی خانم به نام جمیله‌خانم ساخته شده است. یکی از موارد خاص در مورد این مسجد تاریخی، این است که گنبد ندارد. این مسجد بدون گنبد، دارای دو مناره قطور و کوتاه با کاشی‌کاری‌های بسیار زیباست. در میان بازدید از جاهای دیدنی زنجان و جاذبه‌های تاریخی آن، حتما از این مسجد زیبای دوران قاجار هم دیدن کنید و با معماری این دوره از تاریخ کشور بیشتر آشنا شوید.

مسجد تاریخی خانم
  • آدرس: شهر زنجان، خیابان امام خمینی، سبزه میدان، خیابان قائمیه، کوچه فخیم‌الدوله

مسجد چهل ستون | مسجدی با ۳۲ ستون قطور و مستحکم

یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی زنجان، مسجد چهل ستون متعلق به حدود ۱۰۰ سال پیش و دوره قاجار است. این مسجد صحنی زیبا و شبستان‌هایی بزرگ دارد. در دوران قاجار، این مسجد از مهم‌ترین و معروف‌ترین حوزه‌های علمیه ایران بوده است. بنای این مسجد، روی ۳۲ ستون قطور و با خواست فردی به نام ملا علی قارپوز آبادی، از علما و مدرسان معروف آن دوره ساخته شده است. کاشی‌کاری و گچ‌کاری‌های این مسجد، بسیار دیدنی و زیبا هستند.

مسجد چهل ستون
  • آدرس: شهر زنجان، نزدیک مسجد جامع زنجان، راسته حجت‌الاسلام بازار زنجان

جاهای دیدنی زنجان | از شهر‌ها تا روستاهای آن

زنجان جایی است که اگر به آن سفر کردید، هرگز نباید بازدید از برخی شهرها و روستاهای زیبای آن را از دست بدهید. اگر قصد سفر به زنجان را دارید، حتما درباره شهرها و روستاهای آن تحقیق کنید و بازدید از جاذبه‌های آن‌ها را هم در برنامه خود قرار دهید. تعدادی از این شهر و روستاها، همراه با جاذبه‌های دیدنی آن‌ها را در این بخش به شما معرفی خواهیم کرد.

بلیط هواپیما زنجان

خدابنده | شهری کوهستانی

خدابنده به دلیل ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد، دارای زمستان‌هایی زیبا و سرد است. جاذبه‌های تاریخی این شهر، خبر از تاریخ غنی و بسیار قدیمی آن می‌دهند. یکی دیگر از پیشنهادهای عالی ما برای شما که سفری را به سوی زنجان آغاز کرده‌اید، سفر به این شهر زیبا و دیدن از این جاذبه‌های خاص آن است؛ جاذبه‌هایی از قبیل:

  • مسجد جامع سجاس
  • غار کتله خور
  • زرین غار
  • آرامگاه قیدار نبی
  • دریاچه سد کرسف
  • بالخی بلاغ در روستای گرماب
جاذبه های خدابنده

خرمدره | مقصدی سرسبز

خرمدره با تمدنی ۸ هزارساله، قدیمی‌ترین شهر استان زنجان است. این شهر خوش‌آب‌وهوا و خرم در قسمت جنوبی استان زنجان قرار دارد و دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیبا و ارزشمندی است. تعدادی از این جاذبه‌ها عبارتند از:

  • تپه خالصه با قدمتی حدود ۸ هزار سال
  • حمام تاریخی یان یان
  • قیزلار قلعه‌سی
  • کوچه‌باغ‌های زیبا و قدیمی
  • جنگل‌های شاه باغی
  • غار بهمن حجت کاشانی
  • پلاس و ویستان
  • روستای انجلین
منطقه گردشگری خرم دره

قروه | روستایی بناشده روی صخره‌ها

یکی از مقاصد گردشگری زیبای استان زنجان، در ۱۶ کیلومتری شهر ابهر قرار دارد. روستای قروه که حتی خانه‌های قدیمی آن هم به‌تنهایی جزو جاذبه‌های این روستا محسوب می‌شوند، دارای جاذبه‌های تاریخی از دوره‌های مختلف و جاذبه‌های طبیعی بسیار دیدنی است. رودی از میان این روستای زیبا می‌گذرد. قروه دارای صنایع دستی و محصولات لبنی کم‌نظیری است که فروش آن‌ها راه امرار‌معاش مردم این روستاست. جاذبه‌هایی که در سفر به این روستا می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید، عبارتند از:

  • مسجد جامع قروه
  • امامزاده عبدالخیر
  • پل تاریخی قروه
  • آسیاب سنگی و آبی
روستای تاریخی قروه زنجان

شیلاندر | روستای پروانه‌ ها

یک تکه کوچک از بهشت وجود دارد که شما می‌توانید در ۳۰ کیلومتری شمال غربی استان زنجان  از آن دیدن کنید! روستای شیلاندر یک روستای پلکانی است که در دامنه کوه‌ها با چشم‌اندازی زیبا از رود و دشت ساخته شده است. این روستا در ماه‌های اردیبهشت تا آبان، یک مقصد طبیعت‌گردی عالی است. درختان توت، این روستا را به یک سرزمین دوست‌داشتنی برای پروانه‌ها تبدیل کرده‌اند و به همین دلیل، به آن روستای پروانه‌ها هم گفته می‌شود. از دیگر درختان میوه‌ای که در این روستا قرار دارند، می‌توان به درختان گردو، آلبالو، گیلاس و فندق اشاره کرد.

روستای شیلاندر مرکز پروانه ها

زنجان، شهری که باید به آن سفر کرد

این مطلب، برای افرادی است که به‌ دنبال مکان‌هایی جدید و کمتر‌شناخته‌شده برای سفر می‌گردند؛ جاهایی که هر نوع جاذبه و تفریحی در آن‌ها پیدا می‌شود. در این شهر که شاید کمتر به فکر سفر به آن افتاده باشید، تفریحات و دیدنی‌هایی انتظار شما را می‌کشند که آرزو می‌کردید زودتر از وجود آن‌ها با‌خبر می‌شدید.

اگر از افرادی هستید که از جاهای دیدنی زنجان دیدن کرده‌اند، در قسمت نظرات از تجربه‌های خود برای دیگران بگویید. شما می توانید برای خرید بلیط هواپیما ، خرید بلیط قطار و رزرو هتل به صورت آنلاین از سایت فلای تودی اقدام کنید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی زنجان

بهترین فصل سفر به زنجان چه فصلی است؟

سفر به این شهر در هر فصلی زیبایی‌های چشم‌نواز مخصوص خود را دارد؛ اما باید این مسئله را هم در نظر بگیرید که زنجان، شهری سردسیر و کوهستانی است. با توجه به این نکته، بهترین فصل‌ها برای سفر به این شهر بهار و تابستان هستند.

معروف‌ ترین جاهای دیدنی زنجان کدامند؟

غارهای کتله خور، پیست اسکی پاپایی و گنبد سلطانیه از شناخته‌شده‌ترین مکان های دیدنی زنجان هستند.

آبشار طبیعی زنجان در کجا قرار دارد؟

آبشار طبیعی شارشار در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا و در میان دشتی پر از لاله‌های قرمز واژگون و گیاهان دارویی، یعنی شمال غربی زنجان و نزدیک دریاچه مصنوعی تهم قرار دارد.

4 نظرات

  1. سلام
    آبشار شارشار دیگه نیس رفته زیر آب
    عوضش آبشار سهرین
    آبشار هشتر خان
    ماسوله زنجان و آبشارش روستای شیلاندر
    و هندوستان ایران طارم زیبا و همیشه سرسبز

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از اطلاعات به‌روز و کاربردی شما که به آپدیت بودن این مطلب کمک میکنه، حتما در آپدیت های بعدی آبشار سهرین و آبشار هشتر خان رو در لیست جاهای دیدنی زنجان اضافه می‌کنیم.

  2. علی رغم جاهای دیدنی شهر زنجان یافتن اقامتگاه بجز هتل که برای خانواده بسیار گران و بصورت نفری محاسبه می شود و معمولا یک اتاق است فرهنگ اجاره خانه به مسافر و اقامتگاه شخصی مثل دیگر شهرهای ایران وجود ندارد و تجربه تلخی از برخورد و تعجب افراد و سرگردانی ساعتها در این شهر و در اخر با تقلای بسیار یافتن هتل آپارتمان با قیمت بالا و بی کیفیت و به ناچار با توجه به شب شدن شدیم ولی رفتن به مجموعه روستاهای طارم درفردای ان روز باعث کمرنگ شدن آن خاطره تلخ شد.

    • سلام دوست عزیز
      بله متاسفانه بعضا، مسافران با چنین مواردی مواجه میشن، اما برای جلوگیری از تجربیات اینچنینی، بهتره که از قبل نسبت به رزرو هتل اقدام کرده باشید. با رزرو هتل از فلای تودی، واچر شما به صورت آنی صادر میشه و با خیالی راحت و بدون هیچ دغدغه‌ای میتونید سفر کنید، بعد از رسیدن به مقصد اتاقتون رو تحویل بگیرید و از سفرتون لذت ببرید. تنوع بالای هتل های فلای تودی در زمان رزرو، دست شما رو کاملا باز میذاره و می‌تونید گزینه مناسب خودتون رو انتخاب کنید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید