تکس فری (Tax free) که معادل فارسی آن معاف از مالیات است، تاثیر بسزایی در کاهش هزینه‌ های سفر دارد. اما چگونه؟ در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم شما را با مفهوم تکس فری آشنا کنیم و به شما بگوییم چطور می‌توانید در سفرهای خود بدون پرداخت مالیات، ارزان خرید کنید.

تکس فری چیست؟

در سفر خارجی گاهی پیش می‌آید که روی درب فروشگاه‌ها از عبارت (Tax Free) استفاده می‌شود. سیستم تکس فری یا معافیت از مالیات خرید، برای گردشگران طراحی شده است. یعنی گردشگرانی که می‌خواهند مدت کوتاهی در کشوری اقامت داشته باشند، می‌توانند در هنگام خرید از مغازه‌هایی که شامل سیستم تکس فری می‌شوند، بدون پرداخت مالیات، خرید کنند.

تکس فری چه کاربردی دارد؟

حذف مالیات بر ارزش افزوده هنگام خرید، به خصوص اگر خرید به میزان زیاد باشد، هزینه‌ های سفر را برای گردشگران به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، استقبال کشورها از سیستم تکس فری، به دلیل تاثیر مهم آن بر صنعت گردشگری است. کشورهایی که چنین خدماتی را در مراکز خرید خود به گردشگران ارائه می‌دهند، به جذب توریست بیشتر و رونق صنعت گردشگری خود کمک می‌کنند.

تکس فری چیست؟ چگونه آن را دریافت کنیم؟

قوانین تکس فری چیست؟

برای استفاده از سیستم تکس فری یا Tax Free System در سفر خود استفاده کنید، باید با قوانین آن آشنا باشید. در وهله اول، باید بدانید که سیستم تکس فری در همه کشورها اجرا نمی‌شود. بهتر است پیش از سفر و پیش از خرید در آن کشور، از اینکه قانون تکس فری در آنجا اجرا می‌شود یا خیر، اطمینان حاصل کنید.

قوانین و میزان مالیات در سیستم تکس فری کشورها، متفاوت است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با مقررات موجود از طریق سفارت آن کشور یا مسئول فروشگاه آشنا شوید. نکته مهم دیگر این است که فقط گردشگران می‌توانند از سیستم تکس فری استفاده کنند، یعنی کسانی که اقامت دائم در آن کشور دارند، نمی‌توانند از این سیستم بهره‌مند شوند.

چگونه و کجا تکس فری خود را دریافت کنیم؟

استفاده از تکس فری تنها در فروشگاه‌هایی امکانپذیر است که تابلو Tax Free دارند. باید بدانید سیستم تکس فری در همه مغازه‌ها اجرا نمی‌شود. می‌توانید از مسئول صندوق در فروشگاه بپرسید که آیا امکان استفاده از تکس فری وجود دارد یا خیر.

پس از خرید، فرم استفاده از تکس فری را از صندوقدار فروشگاه تحویل بگیرید. این فرم شامل ۳ نسخه است و باید اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، محل اقامت و آدرس و در مواردی، شماره پاسپورت خود را در آن وارد کنید.

در زمان خروج از کشور، با تحویل مدارک تکس فری در گمرک فرودگاه در بخشی با عنوان Tax Free، می‌توانید از این خدمات استفاده کنید. ممکن است علاوه بر ارائه مدارک و فرم فروشگاه، مامور گمرک از شما بخواهد تا اجناس خریداری شده را نشان دهید. در این مرحله پس از تایید خرید، مامور گمرک روی فرم‌ها مهر مخصوصی می‌زند و یک نسخه را جدا می‌کند و دو نسخه دیگر به خودتان تحویل داده می‌شود.

پس از کنترل پاسپورت در فرودگاه و مراجعه به قسمت تکس فری که شبیه بانک است، با ارائه دو نسخه دیگر فرم خود، می‌توانید مبلغ مالیات را دریافت کنید. البته باید بدانید این مبلغ به دو صورت می‌تواند به شما ارائه گردد، یا به ارز رایج آن کشور یا ارز معتبری چون دلار، البته این به قوانین آن کشور بستگی دارد.

فروشگاه های تکس فری

کشورهای دارای تکس فری کدامند؟

از میان همه کشورهای دنیا، ۵۵ کشور قانون تکس فری یا معاف از مالیت را برای معافیت گردشگران از مالیات خرید اجرا می‌کنند. این کشورها عبارتند از: سوئد، سوئیس، آلمان، اتریش، استرالیا، اسپانیا، آذربایجان، تایوان، مکزیک، هلند، یونان، مالزی، نروژ، مجارستان، ایسلند، آفریقای جنوبی، پرتغال، ایرلند، مراکش، ترکیه، اسلوونی، اسرائیل، ارمنستان، فرانسه، صربستان، استونی، اسلواکی، روسیه، لبنان، فنلاند، لتونی، رومانی، لیختن اشتاین، آرژانتین، مقدونیه، سنگاپور، تایلند، ایرلند، اندونزی، کرواسی، ایالات متحده آمریکا، کانادا، جمهوری چک، لوکزامبورگ، لیتوانی، کره، لتونی، بلغارستان، قبرس، ژاپن، ایتالیا، اندونزی، بلژیک، انگلیس، دانمارک.

شرایط تکس فری در ترکیه چیست؟

ترکیه به عنوان یکی از مقاصد محبوب ایرانیان در سفرهای خارجی، در لیست کشورهایی قرار دارد که تکس فری در بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز خرید آن اجرا می‌شود. اگر به مراکز خرید استانبول یا هر یک از شهرهای ترکیه رفتید، باید با قوانین و نکات تکس فری در ترکیه آشنا باشید تا بتوانید از مزایای این سیستم بهره ببرید.

اگر می‌خواهید بدانید تکس فری ترکیه چقدر است، باید کمتر از سه ماه از ورود شما به ترکیه گذشته باشد. نرخ مالیات بر خرید در ترکیه برای برخی اجناس ۸ درصد و برای برخی دیگر ۱۸ درصد محاسبه می‌شود. کالاهایی چون منسوجات، کالاهای چرمی، فرش، کفش، کیف، عینک طبی، غذا و کتاب شامل ۸ درصد و کالاهایی چون جراهرات، ساعت، لوازم الکترونیکی، عینک آفتابی، لوازم آرایشی، ظروف چینی، لوازم خانگی شامل ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند.

باید اضافه کنیم که برای کالاهایی با ۸ درصد مالیات، باید حداقل خرید ۱۰۸ لیر و برای کالاهایی با ۱۸ درصد مالیات، حداقل خرید باید ۱۱۸ لیر باشد.

مغازه های تکس فری در ترکیه

بیشتر مغازه‌ها و مراکز خرید در شهرهای توریستی ترکیه شامل استانبول، آنکارا، آنتالیا، کوش آداسی و ازمیر چنین قانونی دارند و می‌توانید در سفر خود به ترکیه از مزیت های تکس فری استفاده کنید.

تعدادی از مغازه‌ها و مراکز خرید تکس فری استانبول شامل مرکز خرید گالریا، مرکز خرید کاله اوت لت، مرکز خرید آک آسیا، مرکز خرید اولیویوم، مرکز خرید سیتی شاپینگ مال، مرکز خرید فروم، مرکز خرید آتاکوی پلاس، مرکز خرید جواهیر، مرکز خرید هیستوریا، مرکز خرید کانیون، مرکز خرید توریم می‌شود.

برای دریافت مبلغ تکس فری در فرودگاه استانبول، می‌توانید به راحتی مبلغ را در فرودگاه بین المللی استانبول یا سابیها گوکچن دریافت کنید. از آنجا که فرودگاه استانبول بزرگ است، برای پیدا کردن دفتر گمرک و دریافت اظهارنامه مالیاتی، باید زودتر به آنجا بروید. ممکن است پروسه دریافت مالیات یکی دو ساعت زمان ببرد.

همانطور که پیشتر توضیح دادیم، در دفتر گمرک باید فاکتور خود را که مبلغ خرید و مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در آن ذکر شده، ارائه دهید. از آنجا که افسر گمرک ممکن است بخواهد کالاهای خریداری شده را ببیند، بهتر است از قبل آنها را دم دست بگذارید.

تکس فری چیست؟ چگونه آن را دریافت کنیم؟

استفاده از خدمات تکس فری در دبی

دبی هم از مقاصد گردشگری است که سیستم تکس فری در آن اجرا می‌شود. بیشتر مراکز خرید دبی شامل این سیستم هستند و این بهترین فرصت برای کسانی است که در زمان فستیوال‌ها و تخفیف‌ها برای خرید به دبی سفر می‌کنند.

گردشگران بالای ۱۸ سال که قصد ترک دبی در ۹۰ روز داشته باشند و حداقل ۲۵۰ درهم خرید کرده باشند، مبلغ مالیات ۵ درصد به آنها پرداخت می‌شود. امکان دریافت بازپرداخت تکس فری در فرودگاه دبی، ابوظبی و شارجه برای توریست‌ها وجود دارد.

نکات استفاده از تکس فری

در ادامه چند نکته که برای استفاده از سیستم تکس فری در سفرهای گردشگری خود باید بدانید، ذکر می‌کنیم.

  • برای دریافت اطلاعات در خصوص قوانین تکس فری و درصد مالیات بر خرید، به وبسایت دولتی کشور مقصد یا سفارتخانه آن مراجعه کنید.
  • حتما در زمان خرید از فروشگاه‌ های تکس فری، فرم مربوطه را از صندوقدار درخواست کنید. فاکتور باید سه برگی بوده و اطلاعات شما همراه با مبلغ خرید و مالیات بر ارزش افزوده در آن ذکر شده باشد.
  • معمولا در سفر اول به یک کشور می‌توانید مبلغ بالاتری از مالیات را دریافت کنید، با این حال برای اطمینان از مبلغ مالیات دریافتی و تفاوت آن در سفرهای اول و دوم به بعد، از دفتر مربوطه در فرودگاه پرس و جو کنید.
  • برای راحتی بیشتر در زمان ارائه مدارک در فرودگاه، بهتر است همه خریدها با پاسپورت یک نفر انجام شود.
  • مبلغ در نهایت به صورت نقدی پرداخت شده یا به کارت اعتباری بین‌المللی واریز می‌شود. از آنجا که ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی ندارند، درخواست پرداخت به صورت نقدی بدهید.

تکس فری

دریافت مبلغ تکس فری حق شماست

در این مطلب شما را با تکس فری و قوانین و نکات آن آشنا کردیم. در سفر بعدی خود به هر یک از ۵۵ کشوری که سیستم تکس فری در آنها اجرا می‌شود، حتما این موضوع را در زمان خریدهای خود مدنظر داشته باشید. گرچه ممکن است فرآیند دریافت مبلغ مالیات کمی زمانبر باشد، اما از دریافت آن صرف نظر نکنید، چرا که حق شماست.

آیا تا به حال از تکس فری در کانادا، ترکیه، دبی و سایر کشورها استفاده کرده‌اید؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید